Fotos van karpertjes in aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

11-12-2009 16:56

Mark zie hieronder;

jacco noordermeer schreef:er zijn ongeveer 4 a 500 karpertjes verkocht in zwolle
hardstikke leuk natuurlijk
maar hoeveel zouden het overleven?

wat ik wil zeggen is; in wat voor situatie zijn deze visjes terecht gekomen
en wat is er voor nodig om deze visjes op te laten groeien tot fatsoenlijke vissen
en dan als ze groot zijn, wat dan?

ok de meeste zullen nu hun rondjes zwemmen in een aquarium,en dat kan prima
tot dat ze groter worden en meer voedsel nodig hebben en hun onderkomen kompleet vervuilen
hoe los je dit probleem op
idd met een filterinstalatie

maar ik lees dat sommige personen er totaal geen verstand van hebben
en rommelen maar wat aan,totdat de visjes ineens niet meer zwemmen

graag wil ik een aantal belangrijke punten aankaarten die je kunnen helpen om de vis met succes te laten opgroeien

als eerste de filtratie
het is zeer belangrijk dat je een goed en groot filter hebt als je karper wilt houden
een filter voor een aquarium met karper moet minimaal 2 maal de inhoud van je aquarium door kunnen filteren in 1 uur
dus 100 liter aquarium heeft een filter nodig van 200 ltr per uur
dan de vulling van je filter
zelf gebruik ik al jaren het volgende

keramische pijpjes/filter watten/actief kool
de pijpjes zijn bedoelt om bacterién op te laten hechten die zorgen voor de afbraak van amoniac(uitwerpselen bestaan voornamelijk uit deze stof)
belangrijk is dus dat je zoveel mogelijk van deze pijpjes in je filter stopt
om zoveel mogelijk bacteriën te laten hechten

filter watten
deze zijn alleen bedoelt om fijne stofdeeltjes op te vangen en daarom is het niet nodig om er veel van in je filter te doen
vervang dit materiaal bij elke spoel beurt

actief kool
dit is ideaal spul om vieze geurtjes en (sommige)giftige stoffen aan je water te onttrekken
ook haalt het kleurstoffen uit je water zodat het je doorzicht bevordert
vervang dit kool eens per 2 maanden

dan komt het schoonmaken van het filter (en daar zie ik de meeste fouten)
het spoelen van de keramische pijpjes mag NOOITonder de kraan
door het kraanwater dood je zeer veel bacteriën en zal je filter nooit optimaal gaan werken
pak een schone emmer en vul deze met water uit je aquarium!
doe de pijpjes uit het filter in de emmer en roer ze zo schoon
giet het water weg en plaats de pijpjes terug in het filter
spoel de kool uit en plaats deze ook terug in het filter
doe een nieuwe hoeveelheid filter watten erbij en vul de filter af met water uit je aquarium
sluit het filter en zet hem weer aan
vul nu je aquarium weer bij met leiding water(evt op temperatuur van het aquarium en klaar ben je

als je dit elke week doet kan er weinig fout gaan

succes met de karpertjes

mvg jacco
mark foolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 09-12-2009 20:09

11-12-2009 21:54

beste jacco,

Ik heb een glazen tussenwand er in staan de vissen kunnen niet bij de planten komen.
Grind heb ik wel, mooi zwart kun je alles goed zien liggen en makkelijk met schoon maken.
Maar ik dacht zelf 1 filter van de vissen naar de planten met als vulling watten,matten,bio ballen en 1 filter retour met de zelfde vulling,
dan heb ik nog een filter waarvan ik dacht zoveel mogelijk bioballen in te doen omdat dit niet snel verstopt en het meeste oppervlakte heeft voor de bacterien en deze enkel bij de vissen te laten draaien.
Dus totaal 3 filters voor ongeveer 800 liter water en als extra nog de planten.
Verder komt er ook een zware lucht pomp op.
carpe diem
mark foolen
Berichten: 9
Lid geworden op: 09-12-2009 20:09

13-12-2009 21:28

ik heb nu 3 filters draaien (750 liter per uur) met verschillende vullingen oa. kool,matten,watten,bioballen,pijpjes, ook heb ik nu planten geplaatst en de benodigde toevoegingen om het water goed te krijgen gehaald nu een week of 6 wachten tot het water goed is en hopen dat ik een stuk of 4/5 volschub/rijen/spiegel karpertjes kan vinden in valkenswaard.
ik ga deze week ff proberen een foto te uploaden.
carpe diem
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

14-12-2009 10:27

heeft iemand alhier de zakjes met kunsthars al weleens geprobeerd?? werkt fantastisch...Heb het zelf 2 jaar naar alle tevredenheid gebruikt.....ben ermee gestopt omdat alle vissen het aquarium uitgroeiden
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
alexander grootswage
Berichten: 54
Lid geworden op: 29-09-2009 13:20
Locatie: noord braband
Contacteer:

27-12-2009 23:51

Afbeelding
Afbeelding

mijn beuatys :D
gr.alexander
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

31-12-2009 14:22

wow alexander, vet hoor!!!

die spiegel lijkt erg op een visje wat ik zelf heb zwemmen!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Erwin van Doorn
Berichten: 23
Lid geworden op: 03-07-2002 02:00
Locatie: Eindhoven

23-01-2010 15:19

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn foto's van mijn aquarium. Een bak van 1,5 meter lang met 5 valkenswaardspiegels van een jaar oud. Je kan ze gewoon in een aquarium houden. Zorg wel voor een goede pomp en goed voer. Ik geef ze voedingsrijke pellets. Je moet ze geen korrels geven die veel in vijvers gebruikt word. Die eten ze alleen maar op en schijten ze net zo hard weer uit. Je krijgt daardoor een heel vies aquarium en je blijft daardoor als maar water verversen.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

23-01-2010 17:35

netjes hoor Erwin!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

23-01-2010 20:40

oeps
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

08-04-2010 15:06

Hij mag wel weer omhoog. Heb dit topic al meerdere keren geheel doorgelezen en vind hem nog steeds super! Heb sinds augustus vorig jaar zelf een 350 liter groot aquarium met 10 voorns en 3 karpertjes. Tenminste, het waren eerst karpertjes. Nu zijn ze onderhand haast te groot en wachten ze op verhuizing naar een grotere buitenbak ten tijde van de nieuwe karpertjes. Dit jaar wil ik ze graag van kuit af aan opfokken. Hopen dat het gaat lukken.
Het is echter wel ontzettend veel werk om zo'n aquarium te onderhouden, maar ook supermooi!!
Als ik binnenkort nog een keer tijd kan vinden zal ik eens kijken of ik foto's van mijn voorns en karpers er nog eens op kan knallen!
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

13-04-2010 21:47

Hierbij wat van mijn beloofde foto's. Er zitten ook foto's in van afgelopen half augustus. Leuk om te zien hoe goed ze gegroeid zijn op (betaine) pellets en rode muggenlarven.
Afbeelding
De schub toen hij erin ging...
Afbeelding
Afbeelding
De gele/ witte toen hij erin ging. Hij ging er geel met zwart in, maar verkleurde na 2 weken al snel naar helder wit. Mooie bijna leder met slechts enkele diamantschubjes.
Afbeelding
Eigenlijk gewoon met z'n toen ze erin gingen.
Hierna nog wat foto's van de oranje, witte en met zijn drieen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en dan nog uiteindelijk een foto van 2 van de tien voorns.
Afbeelding
Iemand nog meer foto's die hij wil delen?
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Roy de Keijzer
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-08-2007 12:24
Locatie: Houten

14-04-2010 13:35

Vandaag toch niet geheel geblanked. Ik zat langs de oever te kijken, toen zag ik in het water dit ;
Afbeelding

Nu ben ik nog niet echt thuis in vissen eitjes uit te laten groeien. En weet ook niet van welke vissoort ze zijn.
Ik denk dat ze van een baars zijn, omdat die meestal rond deze tijd paaien.

Ik heb de eitjes meegenomen, en heb ze nu in een groote vaas gedaan. Met wat waterplantjes en het water waar ik ze ook uit haalde.
Zijn er nog dingen waar ik op moet letten? Zoals zuurstof en voeding ed...?

Ik wil ze niet in mn eigen aquarium doen omdat daat al wat flinke karpers + koi's in zitten die hoogstwaarschijnlijk de kuit opvreten.
Als de visjes groot genoeg zijn wil ik ze wel in mijn bak hebben.
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

14-04-2010 17:56

Mooi De Bakker!!! krijg bijna weer zin om weer een aquarium te plaatsen...mijn vrouw ziet me al aankomen, weer al dat werk...hou het toch maar bij mijn vijver, werk zat!

Roy, ben erg benieuwd wat het gaat worden, hou ons op de hoogte!
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
Gebruikersavatar
Roy de Keijzer
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-08-2007 12:24
Locatie: Houten

14-04-2010 23:07

Lekker dan... kom je net terug uit je werk, Is je oudste bewoner dood = /
En zn jongere broertje ook....
Ik denk dat er iets niet helemaal goed is gegaan met de chemicalien. Ik gebruik van die Clear Again, waardoor je water helder word.
Mischien is het te veel geweest.
Afbeelding
Goudzeelt 1.5 jaar oud


Maar gelukkig beginnen mn vissen eitjes al te bewegen. Ben erg benieuwt wat het gaat worden.
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

15-04-2010 08:03

Ik ben ook erg benieuwd wat het gaat worden. Zorg er wel voor dat je goed belucht, is altijd belangrijk namelijk :wink: Voor de rest kun je qua eten en andere tips dit forum eens doorkijken, staan leuke en handige dingen in!
Nu nog maar hopen dat ik straks nog eitjes bij elkaar kan grabbelen :wink:
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Roy de Keijzer
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-08-2007 12:24
Locatie: Houten

18-04-2010 18:54

De eitjes bewogen 4 dagen geleden nog wel, nu niet meer. Zouden ze kapot zijn gegaan? Ik heb tot nu toe ook nog maar 1 visje gezien die uit is gekomen maar het was lastig te zien of hij nog leefde.
De bak waar ze in heeft beluchtig en plantjes. Iemand enig idee ?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

18-04-2010 23:03

Afbeelding
Gebruikersavatar
harro stam01
Berichten: 37
Lid geworden op: 19-02-2004 12:02
Locatie: zuidwolde
Contacteer:

19-04-2010 09:14

Mooie vijver Rik, ligt daar een dikke chagoi voorin :lol:
Gebruikersavatar
wes daan2
Berichten: 238
Lid geworden op: 01-10-2009 17:06
Locatie: Loosduinen

19-04-2010 19:30

verkeerde topic rik

apart topic voor koi's graag daar je koi/vijver foto's plaatsen
http://www.jercin-baits.nl

YOU, need THE balls to catch !!

http://www.rtvhengelsport.nl/
For all YOU'RE supplies
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

20-04-2010 09:16

Maakt mij niet zo veel uit, Mooie foto van gehouden vissen 8) Roy, hoe staat het er nu mee en onder welke temperatuur heb je ze staan?
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Gebruikersavatar
Roy de Keijzer
Berichten: 86
Lid geworden op: 15-08-2007 12:24
Locatie: Houten

26-04-2010 23:29

Ik denk dat alles kapot is gegaan, helaas.
Ze stonden onder kamer temperatuur dus dat is ongeveer 20 Graden.
mischien dat de beluchtings pomp te hevig is waardoor de eitjes kapot gaan?!
Nu maar hopen dat als ik karper kuit vind dat dat wel goed gaat!
Gebruikersavatar
jordy lenaerts
Berichten: 33
Lid geworden op: 23-12-2009 17:24
Locatie: balen

27-04-2010 13:18

hoeveel graden moet het water eigenlijk zijn om er karpertjes in te houden?

greetz jordy

check ook eens
Afbeelding
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

03-05-2010 11:58

Kamertemperatuur is prima, zolang het maar tussen de 0 en 28 graden ligt. Iemand al wat kuit aan het opkweken? Zelf heb ik waarschijnlijk de paai in het water waar ik kuit uit wilde halen gemist... Weekje Polen-excursie viel toch niet zo goed... :-?
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

03-05-2010 19:28

Kamertemperatuur is helemaal niet prima.

Ik had al wat gezegd hier, koudwatervissen in een aquarium houden is niet zomaar enkele vissen in een bak pleuren.

Dit topic gaat geheel de verkeerde kant op, men probeerd maar wat, en ik lees al dat de eerste vissen zijn gesneuveld.


Als je karpers in een aquarium wil houden dien je minimaal een bak van 6 a 7 meter lang te hebben, een meter hoog, en minimaal een meter diep.

Je dient een koelsysteem op te zetten, je moet met van alles rekening houden.

Maar goed, karpertjes in een klein, ongekoeld aquarium stoppen is gewoon dierenmishandeling.

Misschien komt het zo wel goed door. Want als je netjes zegt dat het niet te doen is zonder genoemde investeringen, dan luistert men toch niet.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
De Bakker
Berichten: 438
Lid geworden op: 17-12-2005 17:12
Locatie: Heino

04-05-2010 18:36

Wow, dit vind ik toch wel een vage reactie. Karpers gedijen volgens onderzoek het best bij een watertemperatuur van 20 graden celsius. Een koelsysteem is dus een beetje to much... ECHTER... het op kamertemperatuur houden betekend wel dat de vis constant in optimale watertemperatuur leeft, wat betekend dat ze groeien als een malle. Een bak van 6 meter lang, 1 meter hoog en 1 meter diep(oftewel 6000!! liter) is helemaal niet nodig. Ligt aan de grootte van de vis die erin zit. Denk er echter wel aan dat als de vissen groter worden zij een nieuw huis moeten krijgen.
Mijn eigen vissen gaan er binnenkort uit om plaats te maken voor de volgende generatie vissen. Dan gaan ze in een bak van 1500 liter, in plaats van de 375 liter nu. De volgende halte zal dan de vijver van een maat van mij gaan worden.
Toch wel vreemd zo'n reactie, ben benieuwd hoe je aan deze wijsheid komt??

Vriendelijke karperhoudende groeten
Geniet niet alleen van het vangen maar ook van de rust en de natuur om je heen! ruim je rommel op, kleine moeite...