Fotos van karpertjes in aquarium

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wesley Pieterse2
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-05-2004 20:56
Locatie: Westervoort

25-07-2005 11:05

hmm ik zit ook al tijden te denken aan een aquarium met een paar spiegeltjes ofsow erin. (2/3)

Hoe kan je gemakkelijk echt hele kleine karpertjes vangen dan? Ik heb nog nooit ook vroeger met bv penvissen of vissen op witvis kleine karpertjes weten te vangen.
Marius Rouveroy
Berichten: 103
Lid geworden op: 15-03-2004 19:04

25-07-2005 12:26

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Marius Rouveroy op 30-01-2008 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Wesley Pieterse2
Berichten: 138
Lid geworden op: 05-05-2004 20:56
Locatie: Westervoort

25-07-2005 13:47

Heb nog nooit kuit zien zitten op planten ed.

Is dat gewoon wittig?
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

25-07-2005 16:46

Ik heb dit jaar ook flink wat kuit gezocht,
Foto's zijn niet echt van goede kwaliteit maartoch..

http://pic1.picturetrail.com/VOL1139/38 ... 806231.jpg

Hier zijn ze net 2 dagen oud

http://pic1.picturetrail.com/VOL1139/38 ... 806199.jpg

Spiegelkarpertje..

http://pic1.picturetrail.com/VOL1139/38 ... 806247.jpg

De grootste van het gezelschap

Gr Stefan
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

25-07-2005 17:00

Owja zo zien de eitjes eruit :wink:

http://pic1.picturetrail.com/VOL1139/38 ... 808017.jpg


Gr Stefan
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

25-07-2005 17:17

Ziet er echt mooi uit zo van eitjes af die karpertjes kweken :D
het boeit me enorm en nu is mijn vraag is er een soort van boek over of soort van handleiding hoe je ze het beste kan laten opgroeien en houden dus temperaturen van water en eventueel voedingen ?
Mischien iemand wat maten van een aquarium die je dan nodig zou hebben eventueel liters per karper, en is het in dit geval ook zo dat de karper zich aanpast aan het watervolume dus ze worden dan niet groter dan de bak aankan ?
Ik wilde namelijk altijd koi's in mijn tuin , maar samen met de vrouw des huizes besloten dit niet te doen ivm kinderen en vijvers dat is niet zo'n slim ideetje namelijk :wink:
Heb me er verders ook niet over laten inlichten, en nu zie ik het hier en vind het echt mooi.
Vandaar mijn vraagjes :D
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

25-07-2005 17:39

Ruud, mijn ervaring is dat het niet zoveel uitmaakt hoe groot je bak is, ze groeien toch wel de pan uit... Maar een centimeter of 70 is toch wel het minumum ( breedte) Twee of drie maal daags wat voer, af en toe wat natuurlijk voer natuurlijk, en het belangrijkste: een enorm krachtige filter. Eentje die veel stroming maakt in je bak, en dus veel zuurstof. Zo zijn ze ook altijd erg actief en dat is leuker kijken dan naar een stel vissen die in een hoekje op de bodem gaan liggen. Zo'n filter is ook nodig om de enorme berg stront af te voeren...

Belangrijk detail: bij het in en uitschakelen van de lichtkap raken de vissen altijd even vreselijk in de stress, en met losse stennen in je bak zul je dan zeker beschadigingen krijgen want ze vliegen echt alle kanten op als je het licht aan/uit doet.


Ik moet trouwens zeggen dat ik de posting van die eitjes ook enorm gaaf vind, zover was ik zelf nog nooit gekomen.. ik ving ze als visjes van zo'n 5 cm in een karperputje met een groot schepnet tussen de rietjes.

Aquariumkarpertjes zijn enorm taai, en enorm makkelijk te houden. Ik had er op een gegeven moment eens een keer 43 in een bak van nog geen honderd liter... Maar het mooist groeien ze als je er een stuk of 5,6, 7 hebt in een lekkere ruime bak. Voordeel is dat ze 's winters ook doorgroeien....

Succes,

Martijn
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

25-07-2005 17:58

Je moet wel opletten wat je ze voert, zeker in het begin als het nog van die speldenknopjes zijn.
Als er teveel procent vet in het voer zit kunnen ze misvormt worden, krijgen ze allemaal rare bekken enz daarom zou ik ze in het begin alleen maar natuurlijk voedsel laten eten zoals watervlooitjes en plantjes.

Gr Stefan
Arjan Kop
Berichten: 60
Lid geworden op: 07-07-2005 14:34
Locatie: Bij Leiden

25-07-2005 18:28

Haal, bij de slechte of zo, een boekje over het kweken van aquariumvissen. In dergelijke boekjes staat goed uitgelegd wat je nodig hebt, en hoe je pekelkreeftjes kweekt. Bij de betere aquariumwinkel (dus niet zo'n buurtwinkel met drie goudvissen en een kale parkiet) kunnen ze je ook zeker verder helpen.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

25-07-2005 19:52

Ok een paar handige tips zover, meer tips zijn uiteraard welkom.
Eventueel een site waar het allemaal duidelijker staat beschreven mischien ?
Nog een vraagje hoe krijg je in vredesnaam die eitjes uit de wateren :o
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

25-07-2005 19:59

Een paar uur nadat de karpers hebben gepaaid zijn de eitjes bevrucht en gaan ze aan rietstengels en andere plantjes vastzitten, plantjes met de eitjes in je aquarium doen en wachten maar :wink:

Gr Stefan
Arjan Kop
Berichten: 60
Lid geworden op: 07-07-2005 14:34
Locatie: Bij Leiden

25-07-2005 20:05

Ruud,

Hier een linkje over het kweken van pekelkreeftjes:
[urlhttp://home.wanadoo.nl/f.ribot/artemia.html[/url]
Pekelkreeftjes zijn hét opvokvoer, beter dan de meuk die je in de aquariumzaak kunt krijgen.

Verder kun je zoeken naar "aquariumvissen kweken" etc. Het internet staat er helemaal vol mee.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

25-07-2005 20:07

Ok weet nog een watertje hier in de buurt met kleine karpertjes tot een pondje of 3-4.
Paaien deze vissen ook al of zijn die nog te jong ?alleen zal het in deze tijd van het jaar moeilijk worden om nog kuit te vinden.
Zitten overigens ook hele mooie spiegeltjes en rijen karpertjes in het water, is namelijk de oude kweekvijver van de Efteling :D
Als je het kuit eenmaal te pakken hebt, dan neem ik aan dat het water een bepaalde temperatuur moet hebben ?
Heb ook wel eens gehoord dat visjes net uit het kuit eerst een zakje opeten wat ze in het eitje bij hebben, en dan na 1-2 dagen gevoerd worden met het eigeel gedroogd in poedervorm.
meer info is welkom :D

Gr Ruud
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

25-07-2005 20:08

Arjan Kop schreef:Ruud,

Hier een linkje over het kweken van pekelkreeftjes:
[urlhttp://home.wanadoo.nl/f.ribot/artemia.html[/url]
Pekelkreeftjes zijn hét opvokvoer, beter dan de meuk die je in de aquariumzaak kunt krijgen.

Verder kun je zoeken naar "aquariumvissen kweken" etc. Het internet staat er helemaal vol mee.


Ja das een goeie ga er eens ff mee aan de slag :wink:

Bedankt !
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
martijn v manen
Berichten: 155
Lid geworden op: 06-01-2005 18:37
Locatie: hoogkarspel
Contacteer:

25-07-2005 20:35

Volgens Jan B. de Winter hebben karpereitjes 100 graden nodig in totaal, dus 5 dagen 20 graden of bijvoorbeeld 4 dagen 25 graden watertemperatuur.....

ben benieuwd, maar zal wel volgend jaar worden denk Ruud? is al laat!

Groeten!
er zwemt een karper in mijn hoofd
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

25-07-2005 20:38

Ruud de gouw schreef:Ok weet nog een watertje hier in de buurt met kleine karpertjes tot een pondje of 3-4.
Paaien deze vissen ook al of zijn die nog te jong ?

Gr Ruud



Als de karpers 3 jaar oud zijn, zijn ze geslachtsrijp.
Dus dat zal wel lukken ja, alleen moet je nog wel een jaartje wachten :D

Gr Stefan
Marius Rouveroy
Berichten: 103
Lid geworden op: 15-03-2004 19:04

25-07-2005 20:39

Ruud,
Als je het kuit in een aquarium doet bijvoorbeeld, is de temperatuur niet zo van belang, gewoon een normale temperatuur van tussen de 20 en de 26 graden ongeveer is goed. Als ze uitkomen leven ze idd een dag of 3 van hun dooierzak. Die tijd hangen ze aan de ruit. Als ze beginnen te zwemmen beginnen ze ook te eten. Wat plantjes erbij waar kleine eetbare algjes op kunnen groeien is aan te raaden. Verder is het handig
om water te halen bij een geschikt meertje of sloot. Hierin zitten beestjes die je bijna niet kunt zien en een goede voeding zijn. Het vervuilt je water ook niet in tegenstelling tot droog voer. In het water zitten ook wat grotere beestjes die gegeten worden zoals triclopsjes en watervlooien.
kijk wel uit, er zitten ook beesten in die schadelijk zijn voor de visjes.
Dat zijn larven zoals de libelle larf, verder moet je uitkijken voor bloedzuigers, water spinnetjes, en rode en zwarte meiten. Bootsmannetjes moet je al helemaal niet hebben, dat zijn een soort roof kevers die 2 zwem armpjes hebben.
Een meit is een klein rond bolletje dat snel in een rechte lijn door het water zwemt. Probeer ze zo snel mogelijk tubifex te geven want daar groeien ze snel op, gewoon uitproberen dan zie je of ze zo'n wormpje al kunnen eten of niet. Met warm weer kun je een ton water buiten zetten, daar komen dan van zelf zwarte muggenlarven in van de steekmug. Dat is hele goede voeding en dat kunnen ze eten als ze een cm of 3 zijn.
Mvg. Marius
Sven Scholten
Berichten: 88
Lid geworden op: 07-07-2005 14:04
Locatie: deventer

25-07-2005 22:01

kun je niet ergens van die eitjes kopen ??
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

25-07-2005 22:21

@ Marius Rouveroy

Die foto's die in dit topic staan van jou , heb je dat kuit gewoon uit een plaatselijke put gehaald.
Die vissen zien er echt schoon uit man o man wat een heftige visjes heb je daar op de plaat staan.
Vooral die schub is echt een plaatje nu vind ikzelf een spiegeltje of rijen mooier maar die is echt heel mooi.
Overigens wat is die lichte karper voor soort kan niet goed zien of het een spiegeltje is of iets anders :wink:
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Marius Rouveroy
Berichten: 103
Lid geworden op: 15-03-2004 19:04

25-07-2005 22:48

Hoi Ruud,
We hebben hier een klein meertje, en daar zijn 7 jaar geleden spiegelkarpers uitgezet. Dus er zwemmen meer spiegels dan schubs want er zat nouwelijks vis. En dit voorjaar heb ik wat lelie bladeren eruit getrokken waar kuit op zat. Me buurman heeft me toen geholpen met voeren etc. De bovendste 2 fotos zijn van deze visjes. Ze zijn nu ongeveer 5 weken oud en zijn zon 3 cm lang. Ik heb 18 spiegeltjes en iets van 30 schubjes. Door de flitser zijn ze heel licht op de foto, maar het zijn allemaal spiegeljes. De 2 onderste foto's zijn vissen uit me vijver, deze zijn 2 jaar oud. Ik heb ze gekregen van me buurman, hij heeft ze gekweekt. Hij had een grote vijver met een hele grote mooie spiegelkarper een vrouwtje en dat is de moeder van deze vissen.
Deze vis was afkomstig van de ovb. Helaas is hij er dit jaar mee gestopt.
Mvg. Marius
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

25-07-2005 22:49

echt mooie karpertjes ben bijna jaloers :D
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Marius Rouveroy
Berichten: 103
Lid geworden op: 15-03-2004 19:04

25-07-2005 23:04

8)
goed opletten met de paai, en dan heeft u ze volgend jaar ook,
als het lukt met het voeren want dat is best een lastig werk.
Gebruikersavatar
Stefan Dirkx
Berichten: 209
Lid geworden op: 24-08-2003 02:00
Locatie: Braboland

25-07-2005 23:14

Ben vandaag voor tubifex naar de winkel geweest maar dat hadden ze niet :(
Moeten het persee levende zijn of zijn die ingevroren ook goed?

Gr Stefan
Gebruikersavatar
Ruud de gouw
Berichten: 806
Lid geworden op: 25-02-2005 19:39
Locatie: Den Bosch

26-07-2005 01:47

Marius Rouveroy schreef:8)
goed opletten met de paai, en dan heeft u ze volgend jaar ook,
als het lukt met het voeren want dat is best een lastig werk.


Je hebt blijkbaar veel ervaring :wink: wat is er dan zo lastig aan het voeren als je dat wilt vertellen ben nieuwsgierig en als ik het wil doen wil ik het wel goed doen uiteraard.

Gr Ruud

P.S. en zeg maar jij :D :D U klinkt zo oud :(
Een Brasem valt niet ver van de boom.
Brasems maken meer kapot dan je lief is.
Hoge Brasems vangen veel wind
Al draagt een Brasem een gouden ring , het is en blijft een lelijk ding.
Zoals een Brasem thuis zwemt , zwemt ie nergens.
Gebruikersavatar
Edwin van Eck
Berichten: 18
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: waar niet

26-07-2005 09:35

Hallo Heren,

Ik lees dat jullie geïnteresseerd zijn in jongen karpertjes, en nu wil het geval dat ik sinds een paar weken in het bezit ben van een +/- 1500 karpertjes.
Het gaat hierom 1e ,2e, en 3e jaars visjes, na deze geselecteerd te hebben op bouw en type heb ik nu de volgende varianten.

Karper gewoon:
Rijen (perfect) (ook met zilveren vinnen)
Rijen/volschub
Volschub
schub

Koikarper:
Rijen (diverse kleurschakelingen)
Rijen/volschub (diverse kleurschakelingen)
Volschub (diverse kleurschakelingen)
schub (van goud tot donkerrood)

(Al deze visjes stammen af van een goudvolschub en een rodegoudrijen)

De gewonen schubkarper ben ik uit deze zwemvijfer aan het verwijderen, en worden in de sloot uitgezet die inverbinding staat met deze vijver. (als er personen zijn die interesse hebben in deze schubs laat het dan even weten)

Het is de bedoeling om naverloop van tijd om de bovenstaande type's ook te verkopen. (weet iemand wat ik per karpertje zou kunnen vragen)

Groet,
Edwin.