Waar schrikken karpers van?

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

30-04-2014 14:56

Waar schrikken karpers van?

Nu we dagelijks live het onderwater gebeuren kunnen volgen via de livecam is het goed te zien hoe voorzichtig de karper het aangeboden aas vaak benaderd. Het is me wel eerder opgevallen met onderwaterfilmpjes dat er kennelijk dingen zijn die de vis kunnen alarmeren. Zeker als er ook nog een rig met een pop-up presentatie in het zicht is.

Op dit filmpje is dat wel zeer duidelijk te zien. Er wordt een rig met pop up aangeboden in een PVA zakje. Er komen karpers aan die gelokt lijken te worden door de stoffen die uit het zakje komen. Ze proeven ervan, maar opeens is er iets dat de karpers doet besluiten dat er iets niet klopt en daarom voor het hazenpad kiezen.

De vraag is natuurlijk wat de rede is geweest voor het paniekgedrag . Het zou een van deze oorzaken geweest kunnen zijn:

1. De smaak van PVA.
2. Het zien van het lood.
3. Het zien van de lijn.
4. Het zien van de haak.
5. Bang voor gewichtloos aas.
6. Verkeerde flavour.
7. Het zien van de pop up.


Ik denk dat de vis gauw iets herkent van onze lijnopzet. Een gevangen vis ziet tijdens de dril vooral de strakke lijn die uit zijn bek komt. Het lood misschien ook. Dus ik ben van mening dat dit vaak de karper afschrikt en dat aandacht voor camouflage zeker nodig is.
Mogelijk zie ik dingen verkeerd en dan hoor ik dat graag.

Helaas lukt het me sinds een paar weken niet meer om hier (op andere fora wel) een filmpje te plaatsen. Wel de link:

https://www.youtube.com/watch?v=4ZutvgnmGVs
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

30-04-2014 15:06

Intressant..

Ik denk de witte pop up op een andere kleur grondaas en weerstand die ze voelen van de rig en het lood.

Merk zelf in mijn visserij dat schuiflood of freelinen vaak andere vissen op de kant brengt als met vastlood bijv.

Ook merk ik dat als ik een simpele soepele rig gebruik dat ik vaak beter vang als wanneer ik krimpkous, putty en dergelijk gebruik. En met langere rigs beter vang als met korte (dichter op het lood)
En vooral vissen met het aas waarmee je voert.

Compacte voerplekken kunnen naar mijn idee ook argwaan creëren itt verspreid voeren
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

30-04-2014 15:31

Het filmpje gezien , en ik denk 6 en 7
1; pva smaak zou ook aan bodemvoer moeten zitten , dit wordt wel makkelijk opgenomen
2-4 zie ik niet specifiek een schrik reactie op
5; zou kunnen, het wappert anders als het bodemvoer.

de pop-up zou overflavoured kunnen zijn.!!
Er zijn flavours die super werkten met flinke over dosering(1991 catchum Cream bv)
maar bv cinnamon moest je de aanbevolen dosering halveren.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

30-04-2014 15:53

Jan, je moet de s van https weghalen



oh, en
8. Aas wat zich anders gedraagt dan de rest.
Briann Alma
Berichten: 72
Lid geworden op: 18-02-2014 18:41

30-04-2014 17:21

Ik denk dat de kleur argwaan opwekt.. Dit kan per water/karper verschillend zijn..

groetjes
jasper den hoed
Berichten: 206
Lid geworden op: 05-02-2011 11:40

30-04-2014 17:31

in mijn achtertuin heb ik een vijver met spiegelkarpers en grote goudvissen. Ik merk tijdens het voeren (bodem aas en oppervlakte aas) dat alle soorten vissen uit de vijver eerst het voer inspecteren. vervolgens gaan ze ervoor hangen en vlakvoor dat ze het pakken schieten ze dan in een klap weg (zelfde wat jij beschrijft).
nu zul je wel denken dat ik dan natuurlijk met mijn grote hoofd boven de vijver hang wat ze af kan schrikken, maar ook als ik op een grote afstand ben (en zelfs met de camera terwijl ik binnen zit) vertonen zij dit gedrag. Ik heb het idee dat ze het geinspecteerde aas niet vertrouwen omdat de kleuren en misschien de vormen van het voer normaal niet in hun natuur voorkomt. Want ik zie ze dit gedrag niet vertonen als ik gevangen vliegjes op het water gooi. Ik denk dat ze met dit schielijkige gedrag een mogelijke drijging (op dat moment) proberen uit te lokken. voorbeeld:
als een voorn voor een snoek hangt valt de snoek hem niet meteen aan. maar als de voorn vervolgens met een schielijke beweging wegvlucht, wekt dit een aggressieve reactie van de snoek op.

ik denk dat de karpers (voordat ze met alle rust beginnen te eten) zo'n reactie uitproberen te lokken om er achter te komen of er niet iets gevaarlijks naar hem zit te turen. want als dat er wel zou zitten, zouden ze daar dus achter kunnen komen door ineens schielijk weg te zwemmen met een aggresieve reactie van het mogelijke gevaar wat in de buurt is.

mijn conclusie:
- vis komt op de stek
- vis inspecteerd het aas
- vis vertrouwd het niet
- vis zwemt schieklijk weg om een mogelijke drijging te betrappen
- vis komt terug omdat er na de "test" geen gevaar aanwezig bleek te zijn
- vis eet nu rustig door
- pieeeeeeeeeeeeeeeeeeeep! run

klinkt misschien gek

van jasper
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-04-2014 19:35

Jasper, Ik heb soortgelijke ervaringen, ook met het penvissen. Karpers die het in eerste instantie niet vertrouwen, vluchten weg (kolkend wegspurten) komen later terug om te azen en aan mijn haak te hangen.

Bepaald aas/voer/kleur of smaak aas/voer kan zeer alarmerend werken.
vb1: In een water werkte 20 jaar geleden vooral de boilie met chocolate malt smaak enorm goed en ineens niet meer. Iedereen viste ermee en ving niets meer. Ik viste met iets anders (kauwgomballen smaak, weet niet meer hoe die heette) en ving als enige.
vb2: Mais kan bijvoorbeeld zeer alarmerend zijn voor vis, die daarom wegzwemt. Mais = gevaar, dus wegwezen.
vb3: Vissen pakten geen boilies meer, wel kikkererwten of tijgernoten.

Kortom: is het dressuur en/of natuurlijk instinct, waarbij nieuwsgierigheid het in eerste instantie wint (eerst onderzoeken aas en wegspurten) van de natuurlijke drang om voedsel te zoeken/vinden/vreten?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

30-04-2014 22:34

Ik geloof dat een ieder hier wel rake punten aanstipt, en het geeft weer stof tot nadenken. Zo raak ikzelf toch nooit over deze mooie hobby uitgeleerd. Vooral de ervaringen van Jasper en Frenk geven me te denken. Het was me natuurlijk ook wel eens opgevallen, maar hier had ik daar niet aan gedacht. Zeker, karper inspecteert voerplekken op tijdstippen dat er niet geaasd wordt, om er later terug te komen.
Ook fel gekleurde aasjes (maïs) kunnen zeker in drukbeviste wateren schrikreacties opwekken.
Hetzelfde geld voor overdreven geflavoured.
De ronde boilie zou kunnen afschrikken, hoewel het voor de karper vaak natuurlijk voedsel is geworden. Een ronde boilie zal de vis altijd blijven pakken.
Zelf heb ik ook wel schrikreacties van kritisch uitgebalanceerd aas meegemaakt. Het lijkt zich natuurlijk te gedragen in het water, maar de voerboilies liggen er toch anders bij.
Zelf gebruik ik steeds minder toeters en bellen aan de lijn, waaraan de vis iets zou kunnen voelen of herkennen. Momenteel vis ik weer vaak freelining als het niet verder dan 10 á 15 meter uit de kant is. Zeker, het is een manier om andere (schuwere) vissen te vangen.

Een pop up gedraagt zich anders in het water dan een zinkende boilie, en een vis kan er van schrikken. De filmpjes van de Canadese visser Jerome Moisand zijn ook bijzonder om te zien. Hij maakt zijn filmpjes langs een kade van een rivier, en het betreft hier dus geen gedresseerde vissen. Toen ik het filmpje over de pop up zag, heb ik die zelf een tijd niet meer gebruikt:

Gebruikersavatar
Antoinette den Os
Berichten: 262
Lid geworden op: 09-03-2014 18:41
Locatie: Oudenhoorn
Contacteer:

30-04-2014 22:53

Nu was er vorig jaar een onderzoek naar angstreacties bij vissen, dat onderzoek deden ze bij aquariumvissen, in het filmpje was duidelijk te zien dat de vissen reageerden op een angstferomoon die uitgescheiden werd door de angstige vis, als reactie op dat feromoon deed de hele school visjes angstig reageren.
Anyway, ik denk dat de karper ook zo'n feromoon uitscheidt.
Wie achter de kudde aanloopt trapt in de stront van anderen
Gebruikersavatar
Sandor vd Beek
Berichten: 90
Lid geworden op: 02-01-2014 20:19
Locatie: Barneveld

30-04-2014 23:46

8. mijn schoonmoeder
Plaats reactie