TIPS! van Marco...

Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

23-05-2017 09:18

Overzet zonnebril Kruidvat (eerder bij Trekpleister verkrijgbaar):

Net even richting stad gefietst, en ook al kosten die - verder goed passende - overzetzonnebrillen er momenteel slechts 5 euro, het gaat je niets extra's brengen bij gluren in het water naar vis. Mijn tip is dus om deze lekker in het schap te laten liggen...

Bespaar ik je de ritten.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

23-05-2017 10:35

Lekker nachtje pakken,temp zijn lekker.Hier vang je niks... :lol:
m,v,g Ron.
breek me de slurf niet open
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-05-2017 09:15

Tip aan Ron:

Lekker terrasje pakken dan :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

30-05-2017 10:04

"Nood" Line Aligner (LA):

Ik schreef 't op CB al eens, maar in geval van nood neme men een...

http://www.henkkoster.nl/korda-safe-zon ... eeves.html

Even op maat knippen en met een vlammetje gebogen voorvormen. Daarna de "nood" LA op je rig monteren. Werkt perfect.

Die tegenwoordige Korda kickers lijken er sprekend op, maar met die stevige Korda anti tangle sleeves in je vistas of koffer hoef je ze niet allebei te kopen. Bovendien kost een doosje van 25 stuks sleeves verhoudingsgewijs een heel stuk minder...

Money in the pocket en vis in 't net :wink: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-06-2017 11:08

Hengelveiligheid:

Ben er voor een euro of 5 a 10 zeker van dat, zelfs met de molenslip dicht vissend, je hengels nooit tijdens een onoplettend momentje het ruime sop zullen kiezen tijdens een aanbeet. Daarom, naast het gebruik van klemmende achtersteuntjes/butt grips, hier een simpele, goedkope maar degelijke manier om dat voor elkaar te krijgen:

Koop bij de Action (tada :) ) een klosje 'scheerlijn' of ander redelijk dun touw. Knip zo'n 1,5 - 1,75 meter touw af en leg aan beide einde een strop via een Grinner knoop. Bevestig aan de ene strop een tentharing, steek deze in de grond bij je achtersteun, en bevestig de andere strop voorbij de foam grip of metalen conus/rubberen stootdop van je hengel (andere opties zo meteen). Trek de strop wat kleiner om de blank zodat deze in ieder geval niet meer zomaar over de foam grip/conus kan schieten. Zo is de hengel gezekerd en is de touwlengte voldoende om gewoon de hengel voor een dril op te pakken. Tijdens de drill is de lus bij het foam eventueel los te maken, zodat je meer loopruimte hebt.

Je kunt ook kiezen om de strop niet aan een haring, maar om een bankstick zelf - die solide in de grond moet zijn geprikt - te bevestigen, of anders aan je rodpod te fixeren. Feit is dat je na het oppakken van de hengel een haring nog wel uit de grond kan trekken, mocht de lus aan je hengel te vast blijken te zitten. Een rodpod of bankstick aan een touwtje meeslepen is echter een stuk minder handg :D ...

Overigens moet je wel zorgen dat (zeker) een licht gewicht rodpod op zijn beurt ook vast aan de bodem is bevestigd via een 'spin' en wat haringen o.i.d., of anders wel verzwaard is met keien of een emmertje water. Dat laatste helemaal bij een aluminium driepoot rodpod!

Overigens werkt een strop bij een kurken grip ook, aangezien kurk genoeg wrijvingsweerstand geeft om het touw z'n grip te laten behouden. Bij een modern kaal 'butt' gedeelte van een hengel raad ik aan die kant van de lijn een simpele karabijnhaak (Action, Xenos) aan de strop te bevestiggen. Deze haak je daarna vast aan je molen voet. Zo is het hele zaakje simpel en snel los te klikken en heb je alle vrijheid. Aan beide zijden van het touw een karabijnhaak is daarop een volgende flexibele stap bij gebruik van een rodpod of banckstick...

Opletten en in de buurt van je hengels blijven - zeker bij obstakelvisserij - blijft overigens de beste tip 8) .

PS Ze hebben bij de Action meerder soorten touw, in diverse dikten en kleuren. En misschien wil jij juist een fluo kleurtje dat 's nachts ook beter te zien is?!

Ikzelf gebruik dik, rood, slijtvast schippers garen, wat ik eens gekocht heb om een schepnet opnieuw op te spannen. Aan dit klosje touw heb ik daarop standaard een karabijnhaak bevestigd om eenvoudig en snel een emmertje aan te bevestigen en het zo van grotere hoogte (of afstand) te kunnen vullen met water. Verder gebruik ik dit klosje om even m'n thermometer aan te klikken en via een handworp afstand uit de oever een idee van de watertemperatuur te krijgen. Voor dat laatste kan je bij het grote water natuurlijk ook altijd de site van Rijkswaterstaat raadplegen :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-06-2017 09:30

Vervolg overzet zonnebril:

..Ik heb na die overzet zonnebril van het Kruidvat nog verder gezocht naar een model met polaroid glazen en kwam dacht ik uit bij sites als Deal Donkey en El Cheapo. Brillen van rond een tientje. Zouden best kunnen werken, maar ik had geen zin om eventueel weer wat te moeten retourneren...

Daarop heb ik verder gezocht en o.a. een overzet zonnebril gevonden bij Decathlon, merk Caperlan. De glazen waren bruin en montuurkleur was wat onduidelijk te zien op de site. Volgens de helpdesk was het (mat) bruin en geen zwart. Een elastisch en verstelbaar brilkoordje, en een goede brillenkoker zaten er ook nog eens bij. Dus ik bestelde de bril en ontving, ..een mat zwart, maar verder exact hetzelfde montuur van een ander merk :o , haha. Verder gewoon de bruine glazen, zoals ik wilde. Maar de montuurkleur was wat mij betreft beter.

https://www.decathlon.nl/p/polariserend ... 25&c=BRUIN

Werkt top :wink: !

Het mooiste is dat die bril voor een euro of 15 duurder ook door het merk Polaroid wordt verkocht. Dat nam bij mij op voorhand de twijfel weg of ik het model bij Decathlon moest bestellen.

http://www.polaroidonline.nl/index.php/ ... len/p8041a

PS mijn montuurformaat is 13,7cm breed en 3,9cm hoog, en dat past nog ondanks de spec's op de Polaroid site.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-06-2017 10:58

..Ter verduidelijking van dat laatste; Daarmee bedoel ik dat het formaat van m'n gewone bril nog net past onder de overzetzonnebril. Montuurtje Blaudzun gaat niet lukken :D ...

https://www.google.nl/imgres?imgurl=htt ... wQKLmKD4Ag
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-06-2017 18:14

Camouflage dekzeil:

Voor wie de bruikbaarheid inziet van een camouflage dekzeiltje van 2 x 3 meter, dan kan je dat vinden bij.., de Action (naast de gewone dekzeilen) :wink: !

Prijs euro 4,99. De kwaliteit is niet dik genoeg om het vaak als grondzeil in te zetten, maar ja; het heet dan ook een dekzeil :) . In die zin al bruikbaar genoeg.

..Verder is er bijvoorbeeld met wat tentharingen, scheerlijntjes, een paar bomen en/of een paar oude tentstokken/lange bancksticks makkelijk een tarp of een simpel onderkomen voor een nachtje van te maken. Handig voor de boys (& girls?) die licht bepakt over de weilanden steken om in niemandsland hun ding te kunnen doen!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-06-2017 21:27

Net tijdens een gezins BBQ even dat dekzeil met andere, extra lange bungee cords (180cm, trekkracht 60kg, ..eveneens Action) van schuur naar schutting als tijdelijke improvisatie tarp gebruikt. En met sinds kort een aanhangwagen in onze achtertuin had m'n vrouw gelijk een 'vakantiegevoel', haha...

'Dat wordt dan een erg goedkope zomer thuis schat :D '.

..Maar nope; daar kopen we begrijpelijk geen bagagewagen voor :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

14-06-2017 21:36

In het verlengde van het tarp en bungee cord 'verhaal' zijn er wat mij betreft ook...

Oogschroeven groot en klein (gesloten en open):

https://www.gamma.nl/assortiment/gamma- ... b021458017 (in diverse maten verkrijgbaar).

Altijd handig om thuis of aan de waterkant, bijvoorbeeld tijdens een weekje vissen, een zakje oogschroeven in de buurt te hebben. Als is het maar om zo'n oogschroef in een boom (ja, ja; die moeten er dan wel zijn :) ) te draaien met een tang of een door het oog gestoken schroevendraaier, en een scheerlijn te spannen om je natte pak of handdoek te kunnen drogen. En aan open (gebogen) oogschroeven haak je bovendien zo de ogen van een dekzeil.

De hele grote varianten zoals hieronder...

http://www.fietsparts.nl/fietsonderdele ... -stel.html

http://www.veloplus.be/groothandel-fiet ... 70303.html

..kan je inderdaad gebruiken in je schuur om je fiets op te hangen. Maar ikzelf heb op meerdere haak duo's (telkens twee haken op een rij) hengels liggen, en aan losse haken andere zaken hangen. Je kunt ze zowel in het plafond schroeven of anders horizontaal in een muur of houten balk bevestigen. Er zijn bovendien diverse typen te vinden. Kijk eens in die knaakbakken bij doe het zelf zaken. Daar liggen soms ook langwerpig platte modellen in, die dus meer hengels/schepnetstelen etc. op één rij kunnen dragen. Let er wel op dat je ze met een plastic of schuimrubberen laag koopt. Blijven je hengels wat langer mooi.

Zo, nu een verdiend biertje (ja, nog eentje :D ).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-06-2017 11:47

Leiding clips/(kabel)buisklemmen:

https://www.google.nl/search?q=leiding+ ... 00&bih=805

Er zijn vele soorten clips en klemmen te vinden, maar belangrijk is dat je een maat koopt waar jij je backsticks (..rond 13 of 19mm.) telkens weer goed passend in vast kan klikken of er klemmend bovenlangs kan inschuiven. Je kan deze clips namelijk handig tegen de binnenkant van de spiegel van je "Zodiac" schroeven.

- Gewoon links en rechts van je spiegel twee clips boven elkaar monteren met een centimeter of 20 a 25 onderling afstand, ..hoewel dit zeker afhankelijk is van de afstand van de bovenkant van de spiegel tot de vloer van je boot en de lengte van de te gebruiken banckstick.

- Zorg dat de buisklemmen liefst vlak naast de drijver/tube van de boot gemonteerd zijn. Dan liggen de hengels de buitenboordmotor of jou en je zitruimte niet in de weg.

- Monteer de bovenste klem bovendien dicht tegen de bovenkant van je spiegel en neem vervolgens een banckstick die niet ver boven je spiegel uitsteekt (*). Monteer daarop je beetmelder en eventueel een waker (met een vrijloop/run systeem en oplettendheid minder snel nodig).

Zo kan je eenvoudig beetmelders op je rubberboot gebruiken, zonder dat er een dure rodpodbeugel of sowieso een rodpod aan te pas hoeft te komen :wink: .

(*) Let op: monteer je een ver boven de spiegel uitstekende bancksticks (bijvoorbeeld bij de hengeltoppen erg omhoog), dan kan het bij te los sluitende open clips/klemmen zijn dat er tijdens een karper aanbeet de banckstick uit de clip plopt. Heb ik het wel over een vis die vlotjes je af zwemt terwijl je met een zwaarder ingestelde baitrunner vist. Dit komt door het hefboom effect van die te lange bancksticks. Willen we niet hebben, want dan doet het eerste de beste hengeloog wat de spiegel raakt (als...) al het afstoppen van de vis en je banckstick, beetmelder en hengel kan zo eventueel in de plomp eindigen! Beetmelder laag houden dus...

Of voor de mindere thrill seekers onder ons dichte buisklemmen gebruiken (hoewel een open variant voor mij werkt) :wink: .

- Een tweede manier om deze clips in te zetten is via montage op aanlegsteigers met een balustrade of andere verticaal uitstekende houten balken. Daar kan je de klemmen op soortgelijke wijze monteren, zodat je simpel een beetmelder kan gebruiken zonder dat er weer met een rodpod gesleept moet worden (gewicht en volume).

Gaat het om een drijvende aanlegsteiger, dan kan het zijn dat er gewoon dikke polystyreen (piepschuim) platen als drijver onder zijn gemonteerd. Prik dan tussen de steigerdelen dunne bancksticks zo in de drijvers, liefst uit het zicht van de eigenaar...

En verd... niet erdoorheen :D !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

15-06-2017 13:27

..O ja; schroef een paar open buisklemmen aan de water zijde van de spiegel, en je kan een eigenbouw transducerstang van je dieptemeter bevestigen...

Beetje watervaste badkamer kit op de schroeven c.q. tussen spiegel en klem niet vergeten.

Zo'n transducer stang is trouwens eenvoudig te maken van een aluminium buis of een overbodige en ondersteboven gemonteerde langer type 19mm. dikke banckstick en tie-wraps (weer eens wat anders dan een houten plankje met een lijmklem).

Het bankstick model transducerstang is makkelijk op diepte te verstellen zonder dat er meteen een eind aluminium onhandig boven de spiegel uitsteekt. Want mocht je je dieptemeter met een simpele alu buis een keer op een andere boot willen gebruiken, dan is een precies op maat gezaagde (afbramen en een dopje erop a.u.b.) transducerstang misschien weer te kort. Bovendien is iets uitschuifbaars makkelijker op te bergen en te vervoeren.

In ieder geval; het transducer bevestigingsplaatje kan dan zo gebogen worden dat deze aan weerszijde van de banckstick plat tegen de aluminium kop ligt. Paar gaatjes boren, en met (rvs) bout/moertjes of een paar zelf tappende plaatschroeven alles vastdraaien. Via tie-wraps nog even de kabel op de juiste lengte vastzetten (bij het inschuiven krijg je dan een lus in je kabel) en klaar is Kees...

Nog zo eentje; Tie-wraps; dont leave home without them, net als duct tape (zei de seriemoordenaar :D ) .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-06-2017 10:54

'T is weer (bijna) zover; Vakantietijd, visplannen zijn gesmeed, en bagagewagens vinden weer gretig aftrek of worden van stal gehaald...

Liep ik net bij de Aldi binnen vanwege twee tablethouders voor gebruik in de auto a euro 7,99 die ik voor de kinderen en pa en ma zelf kocht (een stuk stiller in de auto bij langere ritten :D), zag ik dat ze er kokermodel disselsloten, compleet met slot verkopen voor slechts een tientje.

Da's zo'n aanhanger/bagagewagenslot als in de link hieronder, en zelfs die prijs is al redelijk laag...

https://www.gereedschapbestellen.nl/dis ... discusslot

Dit disselslot past zelfs over het simpele, kleine slotje wat ik al aan de dissel had hangen en wat tijdens de rit gewoon kan blijven zitten vanwege een stop bij parkings en/of restaurant. Dus meteen zo'n disselslot meegenomen voor losse stalling!
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 17-06-2017 11:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-06-2017 11:04

Zit je op stel en sprong verlegen om zalmolie?

Bij de Action hebben ze op de dierenafdeling pompflacons zalmolie in het schap van 250ml, voor 2,99 euro.

Nee, dat is niet het goedkoopst verkrijgbaar, maar wanneer je om visolie verlegen zit is het via deze winkelketen wel op veel locaties te verkrijgen (standaard in het assortiment vertelde de kassière). Bovendien is de olie zichtbaar residu vrij, wat ik ook weleens anders heb gezien, en ruikt en smaakt het behoorlijk sterk!

Overigens gebruik ik visolie - van welke soort dan ook - in boilies hoofdzakelijk in combinatie met diverse plantaardige oliën, wat de prijs drukt en (mogelijk) een groter attractie bereik en nutritionele waarde aan karper biedt...

Maar deze flacon is natuurlijk ook gewoon handig om via een paar pompjes wat olie over een emmertje bollen te splashen :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-06-2017 11:19

Voor de oval gebruikers:

Bij de meeste modellen oval, zoals een simpele X2 of Fox Warrior 60" Oval (brolly system), heb je in het midden boven je hoofd te maken met twee baleinen. Die baleinen zorgen voor een plat afdakje. Dit platte afdakje kan er voor zorgen dat dit een plek wordt waar bij regen het water zich verzameld en recht voor je neus gaat druppen. Zeker wanneer er midden tussen die baleinen een stuk klittenband is gemonteerd waar je de hengel even vast kan wegzetten tijdens het optuigen, kan dat makkelijk een doorhang plek worden. En met een open oval, zoals ik zelf het liefst vis, zal het recht voor je neus druppen van water hinderlijk zijn (o.a. plasje voor je voeten)...

Om dit druppen tegen te gaan heb ik een simpele lichtgewicht oplossing die iedereen kan maken en gewoon los in je foedraal of oval hoes past:

Koop in de bouwmarkt een strip aluminium van 30mm breed, 2mm. dik en een meter lang. Maak in het midden een knik, zodat het een beetje lijkt op een licht hellend puntdak, ..dat is namelijk het idee! Een hoogte verschil van 15cm. tussen de knik en de uiteinden is bij m'n Fox warrior voldoende.

Plaats de strip tussen het doek en de voorste twee baleinen en schuif het naar waar de baleinen en het doek eindigen. De knik plaats je precies in het midden van de twee baleinen. Markeer vervolgens met een viltstift de plaatsen waar de aluminium strip de twee baleinen raken. De twee uiteinden van het aluminium buig je (heb je niet perse een werkbank voor nodig) bij die markeringen naar beneden - dus van de punt/knik af - zodat ze uiteindelijk over de baleinen heen vallen. Kort de uiteinden (indien nodig) in en braam ze af met een fijne vijl of stuk schuurpapier.

Een stuk zelfklevend klittenband op het doek en op de knik van het aluminium houd het boeltje net wat beter bij elkaar, maar perse nodig is het niet wanneer het oval doek goed gespannen staat. Eventueel kan je het klittenband vastnaaien, maar coat het genaaide stukje doek van de oval dan met 'nadendicht' uit een campingshop...

Je hebt zo een mooi puntdakje waarbij tijdens regen het water mooi naar de zijkanten z'n weg vindt :wink: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

29-06-2017 17:48

Onderstaande had ik in een ander topic gepost, maar hier is het ook op z'n plaats: DIY toploodjes:

Gebruik soortgelijke producten als hier onder, en in mijn geval gaat het vaak om lichte toploodjes van 20 gram...

https://karpervissen.shop/product/run-rings/

https://nl.aliexpress.com/item/Carp-fis ... .23.Nfc46b

http://www.leonardsports.nl/nl/algemene ... __+%282%29

https://www.decathlon.nl/p/vislood-zesh ... R-p-148945

..De plastic run ring snijd je met een hobby mesje aan één zijkant door, zodat je er de hoofdlijn doorheen kunt halen. Vervolgens neem je een stukje dik (0.50 - 0.60>mm) nylon vislijn en haal dit door het kleinste gat van het plastic ringetje. Daarop haal je de uiteinden van de dikke nylon lus door het botlood heen. Even de einden van het nylon met een aansteker 'blobben' tot een dikke druppel en het toplood is klaar voor gebruik.

Koop bij zulke plastic run rings meteen een paar zakjes, want ze snijden (ongeacht merk en/of prijs) allemaal in door de vislijn. Dat ingesneden plastic is met een aansteker makkelijk te fixen, maar dat houdt na een paar keertjes op...

Nieuw stukje nylon lijn en plastic run ringetje, en gaan :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-07-2017 14:18

Vervolg overzet zonnebril part 2:

M'n blijk viel op de uitspringende zonnebril afbeelding behorende aan een van de bovenstaande KWO artikelen, en na het gelezen te hebben kan ik als tip meegeven:

Laat die (onderstaande) zonnebril voor 55 euro lekker links liggen!

https://karperwereld.nl/kwo-fieldtest-f ... zonnebril/

..En koop vrolijk de overzet zonnebril die ik eerder in dit topic aanhaalde voor slechts 25 euro.

Bevalt na een kleine maand super qua draagcomfort, heeft een fijn brilkoordje, stevige hard case, geeft goed zicht in het water, mijn grote gewone bril valt er mooi binnen, en deze zonnebril is ook nog eens dertig euries goedkoper (ja, je leest het goed!) dan die bril in de bovenstaande KWO advertentie.

https://www.decathlon.nl/p/polariserend ... 25&c=BRUIN

En mocht deze Decathlon bril online uitverkocht zijn? Check dan de winkels even op voorraad, want dan leveren ze de bril eventueel via die winkel (zoals in mijn geval). Verder is dat model zonnebril via de polaroid site ook te bestellen voor 40 euro, en dat is nog steeds 15 euro goedkoper dan dat Fortis model.

PS mogelijk wordt die Fortis ook goedkoper, maar eveneens met gepolariseerde glazen, onder andere merknamen aangeboden wanneer ik zo eens dat bekende montuur bekijk...

https://www.google.nl/search?q=overzet+ ... 00&bih=805

Succes, en koop van wat je overhoudt lekker een zak goede boilies :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-07-2017 11:22

Drijvende weigsling:

Voor de eenvoudige weighsling met draagarmen, maar zonder drijvers - zoals m'n eens via een prijsvraag gewonnen Fox sling - is er een simpele oplossing om deze drijvend te maken;

- Koop voor een euro in de bouwmarkt twee lengtes buisisolatie welke zijn gemaakt voor 12mm. buis.

https://www.gamma.nl/assortiment/buisis ... /p/B350232

Deze diameter buisisolatie gaat hoogst waarschijnlijk op voor de meeste weighslings met glasvezel draagarmen. Aluminium draagarmen zijn iets dikker en daarvoor neem je mogelijk iets dikkere buisisolatie...

- Verder heb je tie-wraps nodig die voldoende om de buisisolatie heen passen.

Mocht je thuis geen tie-wraps voorhanden hebben, bij de Action kosten een verpakking maar een paar centen.

- Maakt thuis voorzichtig de buisisolatie (zonder zipsluiting) open. Gebruik hiervoor eventueel een scherp mes, en knip of snij 6 gelijke lengtes af.

- Om mijn sling goed drijvend te maken had ik destijds stukken van 16cm. nodig. Vier stukken plooi je nabij de uiteinden van de sling om de glasvezel of aluminium draagarmen heen, en twee stukken plaats je tussen de handvatten. Vervolgens even controleren of de sling voldoende drijfvermogen heeft. Dat is een klusje voor aan de waterkant, in je koivijver, of in de badkuip nadat je met je eendjes (...) bent uitgespeeld.

- Is het drijfvermogen goed, dan maak je met een scherp mesje - net onder de buisisolatie, nabij beide uiteinden van die buisisolatie - twee kleine sneetjes in de stof van de weighsling. De tie-wraps steek je hier doorheen en trek je rustig c.q. lichtjes aan om de buisisolatie. Het hoeft echt niet super vast getrokken te worden.

- Even de tie-wraps afknippen/snijden en de scherpe eindjes met een aansteker "blobben". Dan voorzichtig de sluiting van de tie-wraps wegdraaien richting de stof aan de buitenkant van de weighsling. Zo zit er niets meer in de weg waar wat dan ook aan vast kan blijven hangen :wink: .

Succes.

PS wie denkt, 'zo'n sling is niets voor mij, want ik heb nog zo'n oude zacht stoffen weegzak, of ik weeg amper vis';

Een sling is wat mij betreft vooral handig om de vis veilig en erg handzaam te verplaatsen richting het water, en om even bij te laten komen voor het terugzetten. Anders wel wanneer je je fotospullen nog snel klaar moet zetten, maar dat doe ik liever op voorhand of ik neem gewoon een foto van de vis op de mat met een meetlintje eronder (Action 0,25 cent :) ).
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-07-2017 15:20

Hoofdlampje:

Momenteel is er bij de Aldi het volgende LED hoofdlampje te koop voor slechts euro 1,99. Te bekijken op pagina 17 van onderstaande folder...

https://publish.folders.eu/fixed/196331477551202

Ik heb twee van zulke lampjes als back-up ..voor m'n back-ups gekocht :D. Die dingen heb ik namelijk in elk (vis)koffertje en zijn wat mij betreft net zo onontbeerlijk als tie-wraps en ducttape, haha. En de kinderen willen begrijpelijk ook wat hebben om mee te schijnen wanneer we op vakantie zijn :wink: .

Maar even een review:

Dit lampje heeft een regelbare lens (uitschuiven, niet draaien) voor een smalle, vierkante lichtbundel en bredere ronde lichtbundel. Het bezit verder twee normale lichtstanden (fel en minder fel) en een knipperstand (..stroboscoop voor de boom box party boys!). Verder is 'ie volgens de verpakking spatwater / regenwater dicht en behoeft 3 AAA batterijen.

Wat mij betreft is het een handig hoofdlampje, mocht je nog wat zoeken. Maar net als bij boilienaalden geld; neem ook bij hoofdlampjes altijd een reserve richting de waterkant mee, incl. extra batterijen (Aldi of Lidl)!

Doe jezelf en eventueel medevissers om je heen trouwens een plezier en klik dit Aldi lampje meteen door naar de minder felle stand nr. 2, want het kan aardig fel schijnen en nachtblindheid blijft een tijdje hangen. In die zin is het dan ook jammer dat er geen rode lichtstand op zit, zoals bijvoorbeeld wel aanwezig is op een bepaald type hoofdlamp van de Action die ik daarom voornamelijk gebruik. Maar ja, daar is de lichtbundel weer niet van te centreren of krachtig, mocht ik dit even nodig hebben.

Wat betreft lumen / lichtsterkte en materiaalgebruik heb je voor die twee euro dat het Aldi lampje kost echter wel een minder sterk schijnende lookalike van de degelijke Osram headlight die ik zelf al minimaal een handvol jaren gebruik.

Die hoofdlamp is namelijk een soortgelijke LED lamp, maar dan een degelijke messingkleurige lenshouder in de vorm zoals (o.a.) bij het Aldi lampje, een groene body, en een zwarte hoofdband met rood en wit opschrift zoals in de 1e internetlink hieronder.

http://www.dx.com/p/retractable-zoom-le ... 10#reviews

Verder is de versie die ik bezit uitgerust met en SOS lichtstand (on/off knopje lang indrukken) en schijnt 'ie mega fel en ver. Handig om ongewenst nachtelijk bezoek te verblinden, of om nachtelijk even te kijken hoe het met de auto aan de overkant van de wei staat. Die hoofdlamp heb ik trouwens eens gekocht via MP. En mocht die lamp nog steeds op MP verkrijgbaar zijn, dan raad ik je aan voor die te gaan!

Hier wat andere voorbeelden:

https://www.shopndrop.nl/shopndrop-cree ... p-zoo.html

https://www.bol.com/nl/p/hoofdlamp-led- ... 074946036/

https://www.visdealshop.nl/hoofdlampje/ ... -meter.htm

http://www.lampengrossier.nl/H1-PowerLe ... ON-3xAAA-1

..Oh ja, zoals je vast weet zit het bij LED lampjes wel goed met batterijverbruik, dus onthoud daarom; meer wattage is meer lichtopbrengst.

Succes!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Michiel Oosterhoff
Berichten: 17
Lid geworden op: 24-06-2017 04:08
Locatie: Bedum

24-07-2017 01:15

Mooie en handige tips!

Maar om deze krachtige verhalen en tips te versterken is het misschien (voor in elk geval de DIY producten) beter/mooier om er ook foto's bij te plaatsen van het hoe en wat??
Dat maakt het voor een leek als ik een stuk leuker/makkelijker en interessanter om naar te kijken :-D

Neemt niet weg dat het een verhipt handig topic is!!Keep it up!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-07-2017 17:28

Dank je Michiel!

En foto's, daar heb je helemaal gelijk in. Ik heb zeker bij dit topic regelmatig onder het typen gedacht,' een beeld zegt meer dan 1000 woorden'. Maar nadat m'n vorige foto dropbox (of hoe het dan ook mag heten) er een paar jaar geleden mee stopte had ik geen trek om het opnieuw uit te zoeken. Laat ik dat foto's plaatsen dan maar weer eens na m'n vakantie uitvogelen. Het zal vast via de CB zoekfunctie te vinden zijn.

..Heb trouwens net m'n bagagewagentje gepimpt door aan weerskanten boven de wielkassen twee zwarte eigenbouw 160mm PVC buis hengel bazooka's te monteren. Zeg maar PVC foedraal 2.0, met afneembaar kliksysteem en handvat. Alles gewoon verkrijgbaar in de DIY zaak en de Action. Misschien een leuke om wat foto's betreft mee te beginnen tegen die tijd.

Prettige vakantie iedereen :wink: !
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Michiel Oosterhoff
Berichten: 17
Lid geworden op: 24-06-2017 04:08
Locatie: Bedum

25-07-2017 01:57

Hey Marco,
Dat zijn inderdaad de projectjes die nog leuker en begrijpelijker worden met foto's.
Dus als je nog eens tijd en zin hebt om bij een (volgend) project foto's te maken...Worden wij.. nou ja laat ik voor mezelf spreken... Word IK enorm blij :-D

Fijne vakantie :-D
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

20-08-2017 12:20

Marco ?


Je bent toch niet verbannen??
Gebruikersavatar
gerard verlangen
Berichten: 46
Lid geworden op: 02-08-2016 12:50
Locatie: aan de linge

20-08-2017 12:49

Vond het hier ook al erg stil maar het is wel vakantietijd natuurlijk .
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

20-08-2017 13:13

Of zijn pc van de Action doet het niet meer (net buiten de garantie natuurlijk).