Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-02-2018 15:38

Marvin, dank je wel voor je fijne reactie en compliment! :D Leuk dat je mij al een tijdje volgt en de verhalen met plezier leest.
Ja de natuur, het maakt het pennen enkel maar leuker en interessanter, er is zoveel te zien daar aan de waterkant...

Het volgende stukje heb ik geschreven naar aanleiding van je opmerking over het 'aanslaan'.

Het ‘aanslaan’, of eigenlijk hét moment bepalen van het aanslaan vanwege de vooraankondiging(en), of juist vanwege het ontbreken daarvan, is een van de boeiendste gebeurtenissen van het pennen. Het kan je verwachting(en) geheel vervullen, maar je even zo goed frustreren…Het kan je soms zo aan het denken zetten wanneer het niet gaat zoals verwacht wordt. Het aanslaan blijft altijd een wat ‘onzeker’, ‘verrassend’ maar uiterst belangrijk moment van het gehele gebeuren, want zal er contact zijn met ‘iets’ daar aan het einde van de lijn, kan het gevecht een aanvang nemen, of sla je aan in het luchtledige en dan niks van een gevecht, kromme stok, gierende slip en bloedstollende momenten.
Natuurlijk probeer je het beste uit je materiaal te halen en goed voorbereid te zijn, dus controle van haak( of deze nog wel scherp genoeg is, of de afmeting/formaat wel juist is etc.etc.), lijn, afstelling molenslip, zijn zaken die je op orde wilt hebben, omdat je daar het meeste grip op kan hebben…maar alles valt of staat bij het juiste moment van aanslaan, ondanks dat je je uitrusting geheel op orde hebt.
Tja dat aanslaan, een handeling die zo veel omvattend is en eigenlijk een fractie van een seconde behelst, en soms moet je ook beslissen binnen een fractie van een seconde, je hebt geen tijd om na te denken en dien je snel te handelen, als een reactie op een reactie. Ook ‘hoe’ je aanslaat is iets waar je niet over uitgepraat kan raken, want zit je vlak aan de kant, wat verder van de kant of zowat aan de overkant( dus veel lijn uitstaan) dát zal zeker uit gaan maken hoe je zal aanslaan…Er zullen wellicht nog meer zaken zijn waarbij succesvol en op de juiste wijze aanslaan zullen leiden tot een goed contact met de vis, maar ik denk dat veel geleerd zal worden door in te spelen op situaties en inderdaad experimenteren, proberen, vallen(misslaan) en opstaan(contact en hangen!) bij het hele pengebeuren. Het maakt het voor mij enkel maar leuker en verrassender( en eeh soms ook wat frustrerender, maar dat hoort er ook bij, het zal je geest blijven ‘prikkelen’). Met het penvissen ben je eigenlijk altijd, of beter nog moet je altijd op je hoede zijn, een aanbeet kan soms zo onverwachts, zo snel komen dat je soms te laat bent…
Maar het 'aanslaan', het moment van contact zoeken, krijgen, afdwingen en wat diens meer, is zo onderhevig aan factoren dat dát juist de kick, de sensatie geeft bij het pennen; ben ik de vis te slim af?, of de vis mij?

Oké, ben net klaar met een dagje thuiswerken en het is buiten mooi weer, strak blauwe lucht, maar ijzig koud! Deze dagen zal er niets van komen qua pennen gezien de verwachtingen van 'hard water'! :wink:
Verlang al naar het voorjaar... :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-02-2018 16:49

Zo'n anderhalve week geleden besloot ik wat 'pennen en dobbers' via een webshop te bestellen, de laatste tijd zag ik zoveel moois langskomen dat ik uit pure nieuwsgierigheid de eerste de beste pennen/dobberbouwer site doorspitte om al die glimmende houtwerkjes te bekijken. Vroeger viste ik met zo klein mogelijke dobbertjes, maar de laatste jaren zijn de pennen met lange antennes bij mij erg in trek, misschien dat ik terzijnertijd weer het roer om ga gooien en kleine pennetjes/dobbertjes ga gebruiken, niets is zo veranderlijk als een mens...
Het gebeurd bijna altijd dat ik wat pennetjes/dobbertjes aanschaf als ik een hengelsportzaak bezoek, heb er overigens genoeg, maar als ik ze zie dan ben ik vaak verkocht...zeker als ik er een paar pak, ga vergelijken en ze dan wat 'te lang' in mijn handen hou om ze niet meer los te laten en richting kassa loop :lol:
Bij het bekijken van de pennetjes op een website mis je uiteraard het fysieke gebeuren, je kan het gebodene niet even vastpakken, ronddraaien en wat al diens meer. Lengte en het uitlood-gewicht staan meestal vermeld en daar moet je het dan verder mee doen. Maar, het zijn handgemaakte pennen, met passie en uit pure liefhebberij gemaakt, geen een is hetzelfde( en zoja , schijn bedriegt...), en ze zijn vaak redelijk tot goedkoop geprijsd t.o.v de meeste pennen/dobbers van de hengelsportzaak.

Ik bestelde wat pennen/dobbers en wat penstoppertjes:

Afbeelding

Keurig en goed beschermd verpakt ontvangen, nou sta te popelen om deze prachtige pennen onder te zien gaan! :D
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

19-02-2018 17:29

Hoi Glenn mooie dobbers!

Hoeveel gram zijn ze? Wanneer gebruik jij het model van de eerste twee dobbers en wanneer het andere model?
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-02-2018 19:36

Hoi Peter, ja het zijn prachtig bewerkte stukjes hout en goed geverfd en gelakt :D

Ik weet niet meer precies wat het 'draag'gewicht per soort dobber is, maar de lichtste is 1.2 gr en de zwaarste nog geen 2.0 gr.

Pfff, je vraagt wanneer ik de verschillende model dobbers gebruik, ik zeg eerlijk dat ik het type/model stroomdobber( de twee linker met het druppelvormige drijflichaam, en korte bovenantenne) nauwelijks gebruik, omdat ik eigenlijk weinig in langzaam of stromend water vis, maar ik heb die twee puur aangeschaft omdat ik ze mooi vind... :lol: , maar dat neemt niet weg dat ik ze wel zal gebruiken indien dat nodig is, en dan desnoods ook op stilstaand en ondiep(polder)water. Als het drijflichaam maar niet boven het wateroppervlak komt te liggen bij het uitloden, dan kunnen deze stroomdobbers op stilstaandwater ingezet worden(kwestie van goed c.q. scherp uitloden dus).


Ik besloot vanmiddag even de kelderbox in te duiken om het tackleboxje met de 'pennen' te openen om te kijken wat er nog in zat, was eerlijk gezegd op zoek naar mijn kleinste pennetjes/dobbertjes omdat ik daar vroeger een voorkeur voor had: zo licht en zo klein mogelijk vissen vanwege mijn drang en wens om zo optimaal te kunnen genieten van de hengelsport( jaja, was vroeger gewoon een 'Schreiner-adept'…), ik ben daar langzamerhand wat op terug gekomen, zeker wat het penvis gebeuren betreft, ik bedoel het hoeft allemaal niet meer zo precies, de marges liggen wat mij betreft wat ruimer en je hoeft het je ook niet zo moeilijk te gaan maken...go basic, learn and enjoy!
Ik ging vroeger in eerste instantie van de 'lijndikte' uit en bepaalde daar vandaan de hengel die daarbij paste. Als ik heel licht op karper wilde vissen dan ging ik uit van een lijndikte vanaf 12/00 tot 14/00, de hengel die daar voor werd gebruikt was een 'boterzachte' brasemstok van net geen 4 meter, met een klein molentje en pennetje. Deze stok lag echt heel lekker in de hand en boog prachtig bij knolletjes! Als je stekken weet waar wat kleinere karpers zwemmen en waar niet al te veel waterplanten en andere obstakels liggen, dan kan licht karperen een feestje zijn!
Oké, ik zocht dus de kleine pennetjes:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het zijn dus 'witvispennetjes' en ze voldeden prima.
Wat mij opviel aan de overige pennen in het boxje, dat het van die smalle en lange exemplaren waren, deze vond ik wel opvallend lang en smal, mogelijk dat ik die ooit had aangeschaft om heel licht met mijn snoekbaarsstok, met daaraan een stukje vis of kleine spiering, te snoekbaarzen:
Afbeelding

Handgreep aan pennen:

Afbeelding

Ik zocht naar mijn favoriete type pen, je weet wel zo'n pen waar je alle vertrouwen in hebt omdat je daar gewoon veel mee gevangen hebt, die je dan heel lang gebruik en waarvan je eindeloos van kan balen als die toch een keer stuk gaat of erger bij een lijnbreuk voor altijd 'pleitte' is... Met een dergelijke type pen is het toch 'never change a winning team' , je zoekt toch weer een vervanger die er op lijkt, toch? En dan blijkt als je toch een ander type pen neemt, deze net zo lekker vist en vangt...Maar mijn voorkeur gaat de laatste jaren uit naar pennen met een lange antenne en een wat ovaal vormig drijflichaam. De lange antenne vanwege het goed zichtbaar zijn( het liefst roodkleurig) en ook vanwege het bloedstollende gebeuren wanneer de antenne langzaam uit het water komt bij een 'opsteker' :D
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

20-02-2018 23:06

Mooie dobbers hoor. Ik vind het ook het mooist, zo een lange dunne pen die omhoog komt. Maar ik vis al jaren met een heel lelijk, zelfgemaakt dobbertje. (Laatste tijd wel minder gevist op karper)

Ik heb een kurk afgesleten tot een ovaal bolletje, en in het midden een gat gemaakt zodat een groot breekstaafje er in vast klemt.

Een heel klein dobbertje dus.

Niet kapot te krijgen, kost niks op een zakje breekstaafjes na. En belangrijker nog, ik heb dezelfde dobber zowel overdag als snachts. Die stel ik altijd zinkend af. Gaat die onder heb ik beet, gaat die liggen, heb ik een ‘opsteker’.

Ideaal voor als je vlak langs de kantjes vist.
Zit hier wel vis?
sjoerd blauw
Berichten: 57
Lid geworden op: 17-07-2010 14:02

21-02-2018 16:05

Josef, leuk idee! Maar hoe monteer je je breekstaaf-dobber op de hoofdlijn? Heb je er misschien een fototje van?
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

21-02-2018 19:17

Thanks.

Sinds het photobucket drama kan ik op veel forums, waaronder deze, geen foto’s meer showen.

Maar op een breekstaafje, zit een sleeve. Daar knip ik twee kleine stukjes af, en bevestig er eentje boven- en eentje onderaan.

Het breekstaafje is dus de antenne. De lijn gaat door die sleevs heen, en door het gat van de kurk, en alles klemt prima.

Ik ga ff uitzoeken hoe ik een foto kan uploaden hier. (Tippen mag ;-) )


Edit

Heb het even zo gedaan, :-).

Breekstaafje is nu een stukje oude antenne, dat gebruik ik als een breekstaafje ‘op’ is, of voor overdag. Gaat het schemeren vervang ik de rode antenne voor een vers breekstaafje, klemt net zo goed, en is ook zelfde uitgelood.

Hoop dat je kan zien wat ik bedoel. Kurk is van een fles wijn met een schuurpapiertje gedaan. Wil al jaren een heel mooi exemplaar maken, maar deze werkt prima haha.

https://youtu.be/lYnXR6LkaNw

-

Ik heb alle soorten pennen en dobbers geprobeerd met een breekstaafje. Omdat ik bijna altijd begin van de avond tot diep in de nacht ging pennen. Echt al die dobbers zijn of heel snel kapot, veel te groot, of onhandig, breekstaafje valt er zo uit, of er was iets anders wat me niet aan stond. en overdag ging ik altijd terug naar die slanke pen. Maar ja, als je steeds moet wisselen. En dus ook opnieuw moet uitloden, daar wilde ik iets op vinden.

Zelf dus aan de slag gegaan, dit is eigenlijk nog steeds het eerste prototype. Maar die bevalt zo goed, en kan niet kapot, dat ik nooit verder ben gegaan om een paar mooi afgewerkte te maken.


Ook een handig voordeel van dit dobbertje is, dat stel ik zie aan de oppervlakte een mooie big, haal ik mijn verklikloodje eraf, korst aan de haak en ik heb een soort van mini floater controllertje, binnen paar seconden. Vooral snachts heel handig, want de eerste floater controller met breekstaafje die niet boeigroot is moet ik nog tegenkomen.

Het is eigenlijk een soort van vlokdobber, die wel eens voor winde en ruisvoorn wordt gebruikt. Alleen dan van kurk en een breekstaafje.

Als het hard stroomt, kan je hier niks mee hoor. Maar verder als ik met een dobber vis, dan gebruik ik deze. Stel ik hem zinkend in, dat die geheel onder het wateroppervlak ligt. Dan mis je weliswaar die fantastisch mooie opsteker van de lange, ranke pen, maar als deze ineens naar boven plopt, vergoedt dat veel. En omdat het echt een mini dobbertje is, zeker voor karper, vis je toch heel erg scherp heb ik het idee.

Het ziet er misschien niet zo fraai uit, maar je mooiste pennetjes sneuvelen toch altijd tussen de lelies he haha, ;-).
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-02-2018 11:15

Josef geweldig hoor dat je met een zelfgemaakt dobbertje zowel overdag als s'nachts uit de voeten kunt bij het penvissen, het heeft uiteraard wat om met 'zelfbouw' materiaal vis te kunnen vangen. :D Ook een goed clipje om je zelfgemaakte dobber te tonen en hoe het een en ander werkt, maar wat heb ik overigens genoten van je 'roofblei' vangst clipje! Kreeg gewoon weer zin om mijn vliegenstok te pakken en de polder in te trekken! :lol:
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

25-02-2018 06:37

Haha! Ja, er zijn zoveel mooie visserijen. Dat was mijn 1ste grote rooblei op de vlieghengel. Dit jaar gaan er vele volgen hoop ik. Maar ik ga dit jaar het vliegvissen en statisch op karper af en toe combineren.

Statische hengel met pieper inleggen en dan daar in de buurt met de vlieghengel aan de gang. Kan ook niet wachten op de lente. :D

Veel succes en plezier dit seizoen. Ik lurk lekker mee hier, leuk topic.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-02-2018 16:31

Mooi plan Josef om naast je statische stok in de buurt te gaan vliegvissen! :D Ik hoop ook dat je menige roofblei zal gaan verrassen! Ook jij alvast veel succes, plezier en strakke lijnen daar aan de waterkant.


Vorige week vroor het al enige dagen, daarna kwam de temperatuur weer voldoende boven nul waardoor de ijslagen op het water verdwenen. Nu vriest het weer volop en zal dat nog enige dagen zo blijven. Maar vorige week een kleine inspectieronde gemaakt, eerst de enige echte 'Karper voor de deurstek' in het haagse:

Afbeelding
Ik ga hier van het voorjaar een voerplekje onderhouden, vorig jaar heb ik hier eenmalig karpers voorbij zien zwemmen, het water is onderdeel van een lang en uitgebreid sloten en parkwatertjes stelsel, ze kunnen dus overal opduiken. Ik ga hier dus een plekje maken om een 'Karper voor de deur' in het haagse te gaan scoren. De foto is van vorige week, maar weet heel zeker dat de sloot nu pot en pot dicht is... :wink:

Ik fietste langs de 'Vliet', een mooi 'gekanaliseerd' riviertje wat Den Haag met Leiden en Delft verbind, ik vond wat interessante bruggen en hoekjes waar ik terzijnertijd ook voerplekjes wil gaan aanlegggen om mij daar in het voorjaar te laten verrassen door Cyprinus carpio:

Afbeelding

Afbeelding

Deze plek kan een mooie 'hoekstek' worden:

Afbeelding

Afbeelding

Versmalling en bruggetje, ook interessant:

Afbeelding

Afbeelding

Op de terugweg deze interessante polderstek tegen gekomen:


Afbeelding

Mijn favoplekje in het haagse:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-03-2018 16:46

Ik loop wat achter met mijn verslaglegging, vanaf de laatste week van februari was ik in het haagse, dus vanaf dat moment mijn verslag... :wink:

Op het moment dat ik dit schrijf is de dooi al enkele dagen ingetreden, gelukkig maar want ik wil ‘pennen’, de eerste Cyprinus Carpio van het jaar moet ik nog steeds zien te vangen namelijk, het lijkt echt een tijd geleden dat ik een karperstrijd ben aangegaan. Ergens vorig jaar november was de laatste vangst en zo mijn blogje doorlezende kriebelt het weer, maar het had dus de afgelopen week behoorlijk gevroren.
Bezoekje gebracht aan de haagse karperen voor de deur stek om het ijs te testen :lol: :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook een bezoekje gebracht aan mijn favo haagsepolderstek:

Afbeelding

Afbeelding

Een dik laag ijs bedekte de stekken, vreemd toch om te kunnen ‘lopen’ over de plekken waar je vorig jaar de pen keer op keer heb zien ondergaan en de strijd bent aangegaan met menig karper:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was de afgelopen week koud, het vroor op zijn hardst zo’n 8 tot 9 graden met daarbij een gevoelstemperatuur van wel – 15 graden( veroorzaakt door de koude oostenwind). Nu is het ongeveer 7 graden, maart roert wederom zijn wispelturige staart, maar ik ben de kou wel zat en verlang naar een heerlijk voorjaarszonnetje.
Oké, ben wederom gezwicht om enkele handgemaakte pennen aan te schaffen, zag de ‘Bouncing Betty’ voorbij komen op facebook:

Afbeelding

Prachtige pen, niets ten nadele van de overige ook mooi gemaakte pennen, maar de ‘Bouncing Betty’ viel mij direct op qua vorm, afwerking en kleur…je zou er bijna niet mee durven vissen met een dergelijke pen:

Afbeelding

Met de bedoeling om met andere type hengels in het Haagse te gaan karperen dan met de vorig jaar aangeschafte 3 meter, 1,5 lbs Prologicstok, heb ik een karperfoudraal aangeschaft voor 2 delige hengels met een maximumlengte van nog geen 4 meter:

Afbeelding

Mijn oog viel tevens op een mooi compact molentje van Shimano:

Afbeelding

En lijn van Gamakatsu, deze 26/00 is de max.lijndikte die ik voor ogen heb op de hengel die ik dit seizoen ga inzetten op de haagse wateren.


In verband met het opstarten van een voerplek in o.a. de Vliet heb ik een zak partikelmix, hennep en tijgernoten gehaald, en 3 zakjes shrimppellets ter ondersteuning:

Afbeelding

Vanmiddag, donderdag 8 maart, was ik in de gelegenheid om even te kunnen pennen na de laatste vorstperiode, was er gewoon erg aan toe na de kou, het aanschaffen van pennen en het maken van plannen en aanschaffen van voer benodigheden.
Er werd gevist op mijn favostek in de polder:

Afbeelding

Wel vreemd, grappig en bijzonder want nog geen vier dagen geleden liep ik letterlijk over de stek vanwege het ‘harde’ water:

Afbeelding

Ze hadden pas de wilgen goed geknot:

Afbeelding

De temperatuur was volgens de weerapp. 8 graden(gevoelstemperatuur 4 graden), kwam de harde wind uit het zuidzuidwesten en bedroeg de luchtdruk 996 mb, heb er ruim een uurtje gezeten van 14:00 uur tot 15:00 uur en was het half bewolkt. Gedurende het uur vissen geen stootje waargenomen en ook geen visactiviteiten gezien, maar dat laatste was ook moeilijk waar te nemen vanwege de soms erg harde wind, deze harde wind werd enkel maar erger en erger en ondanks dat ik lekker op de met een voermix van mais, hennep en flavour beviste stek zat, hield ik het niet echt uit vanwege die alsmaar harder wordende wind, ik moest soms mijn petje goed vasthouden en ik had door de wind ook een ongemakkelijke zithouding op de onthaakmat. Helaas dus geen contact en nog steeds geen eerste karpervangst van het jaar. :wink:


Vrijdag 9 maart 2018
Ik wilde nou toch wel weer eens een ondergaande pen zien, de temperatuur en weersverwachting voor de vrijdag waren gunstig, dus mijn verwachtingen waren hooggespannen. De voermix van de dag daarvoor was nog ruim voldoende om een ochtendpensessie te beginnen:

Afbeelding

Afbeelding

Wat een verschil met gisteren, nu was er praktisch geen wind en was daardoor het wateroppervlak nagenoeg vlak, de temperatuur was 4 graden(gevoelstemperatuur 1 graad), kwam de wind uit het zuidwesten wk 1, en bedroeg de luchtdruk 1006 mb. Het ochtendzonnetje scheen al, de zon veroorzaakte flitsende schaduwen geprojecteerd op het water en op de overkant van de stek van de vele fietsers die ver achter passeerden. Heggemussen en Zanglijsters zongen volop en een jodelende Kievit maakte het beginnende lentegevoel compleet.
Ik begon ruim voor 08:00 te pennen op de drie gevoerde stekjes met op de haak slechts één maiskorrel, ik zat daar lekker hoor in het zonnetje, maar geen een tikje waargenomen, geen enkele activiteit van wat voor vis dan ook waargenomen. Mijn ongeduld nam toe, ik wilde en zou vandaag een ondergaande pen zien bij deze prille lentedag. Het meest spannende wat ik zag was een overvliegend paartje Middelste Zaagbek wat door de zon prachtig belicht werd. Oke, na een uur besloten te verkassen naar dieper water ergens in het haagse:

Afbeelding

Afbeelding

Drie voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist, zowel met mais als een verse witte broodpluim, hier heerlijk gezeten van 0915 tot 10:45 in het zonnetje, maar helaas ook hier geen een tikje van leven op de pen gezien, geen activiteiten waargenomen van het leven onderwater, niets…
Ik besloot dus weer te verkassen en op zoek te gaan naar wat dieper water, kwam na veel lopen deze interessante stek tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Hier gevist van 11:45 tot 12:30 met een dan twee miaskorreltjes op de haak, de temperatuur was nu 8 graden en het was daar aangenaam vertoeven op de onthaakmat, maar helaas hoe interessant en veel belovend de stek er ook uit zag ook hier geen enkel teken van leven zowel op de pen als op het water gezien van vis.
Weer verkast en teruggegaan naar de stek waar ik de ochtend begonnen was:

Afbeelding

Afbeelding

Hier begonnen om 12:45, het was half bewolkt en er stond wat meer wind, maar na ruim een half uur dook de pen gedurende een windstil moment prachtig onder naar rechts, het was goed te volgen, maar…de pen kwam na onder gaan zo’n half metertje verder weer boven, ik had gewacht vanwege de lange opslag en nu kwam de pen dus boven, ik wachtte nog even op een mogelijk weer ondergaan van de pen, maar nee, er gebeurde verder niets meer. Was dit nou een geval van aas oppikken en na wegzwemmen toch weer uitspugen of was dit een lijnzwemmer maar dan wel een hele mooie? Tja, hierna gebeurde er verder niets meer terwijl ik toch goede hoop had vanwege deze aanbeet of lijnzwemmer. Ben gestopt na anderhalf uur pennen, er vloog een groepje van 3 Ooievaars over mij heen en dat was het verder dan qua gebeuren aan de waterkant.

Afbeelding

Weer een blank, mijn geduld wordt aardig op de proef gesteld, het is niet anders.


Zaterdag 10 maart 2018
Afgelopen donderdag en vrijdag gevist, vandaag zaterdag de derde opeenvolgende dag dat er weer gepend zal worden in het Haagse, je zou denken en zeggen’3x scheepsrecht’ , dus ik ga een Cyprinus scoren!
Qua weer zag het er goed uit deze ochtend, 10 graden(gevoelstemperatuur 8 graden), de wind volgens de weerapp. kwam uit het zuiden en was wk 1 en de luchtdruk bedroeg 999 mb, het was toch wel behoorlijk bewolkt. Ik begon weer op de stek waar ik de vorige dag geëindigd was:

Afbeelding

Afbeelding

Om 07:15 uur de prologicstok met op de haak een korreltje mais ingezet en afwisselend twee voerstekjes bevist die met de voermix van gisteren waren bevoerd. Na ongeveer een kwartiertje ‘leven’ op de pen gezien op de stek een beetjeschuin aan de overkant, dus ik had een lange opslag. Maar het waren voorzichtige tikjes die hoogstwaarschijnlijk afkomstig waren van witvis of rivierkreeft, na een halfuurtje op dezelfde stek wederom wat witvis/kreeften tikjes, en dat was het dan op deze stek. Ik besloot na een uur en een kwartier te verkassen, had hier geen visactiviteiten gezien in de vorm van kolken, wellingen en bodemgewroet.
Verkast naar deze stek in het haagse:

Afbeelding


Vier voerplekjes gemaakt en deze afwisselend bevist met dan één en dan twee maïskorreltjes op de haak, hier gevist vanaf ongeveer 09:00 uur tot 10:15 uur. Helaas hier geen tikje van wat dan ook mogen zien op de pen, ook geen karperactiviteiten waargenomen, helaas helaas. De temperatuur was inmiddels wat opgelopen naar 14 graden, maar het was bewolkt en de wind uit het zuiden nam toe.
Ben weer terug gegaan naar de 1e stek:

Afbeelding

Afbeelding

Hier gevist vanaf 10:30 uur. Er stond een verrassend stevige wind uit het zuiden, twee voerplekjes gemaakt maar de plek schuin aan de overkant, dus lange opslag, het meest bevist.
Na ruim een half uurtje schrok ik op van geplons en een imposante kolk van een vis schuin aan de rechteroverkant:

Afbeelding

Het was afkomstig van deze prachtige indrukwekkende dame:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was deze dame bezig met een poging/start van het snoekenpaaigebeuren? Ik kon deze vis een tijdje volgen:

Afbeelding

Afbeelding

Ze bleef een tijdje links van de stek vlak aan de kant aan het oppervlak ‘hangen’, daarna vervolgde ze haar tocht, eerst aan de kant daarna in het midden van de sloot en zwom goed zichtbaar met soms staart en rugvin goed te zien tegen de windrichting in. Ze kwam nu aan de andere kant terecht en nu pas kon ik haar omvang en stevig formaat goed zien:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ze maakte van die typische zigzag bewegingen aan de kant, denk dat dit mogelijk een onderdeel/aanvang was van het paaigebeuren want ze zag er volgens mij goed en kerngezond uit:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar het ‘pennen’ , pas na anderhalf uur van wachten, hopen en geconcentreerd kijken naar de soms hotsende en botsende pen, verdween het rode topje van de pen onderwater, kwam weer even boven en verdween wederom. Ik wachtte geduldig af en keek naar de uitstaande lijn op het water of deze richting de ondergaande pen zou verdwijnen, maar de uitstaande lijn kwam niet in beweging, ik begon te vrezen met grote vreze dat een akelige rivierkreeft de twee maïskorreltjes had gepakt en daar op de plaats rust de korreltjes zat te verwerken. Ik sloeg toch maar aan en niets, helemaal niets van contact ondervonden, er zat nog maar één wat uitgehold maïskorreltje op de haak, het bewijs dus dat een rivierkreeftje de veroorzaker was van de aanbeet. Maar goed, heel langzaam begon ik toch wat af te koelen aan de waterkant en besloot om 13:00 uur in te pakken en huiswaarts te keren. Ja, wederom een blank, kan het zo zijn dat de karper gewoon niet actief genoeg was, dat het zo kort na de dooi periode te vroeg was om te pennen, of dat er op de stekken geen karpers aanwezig waren en elders op een diepere hotspot zaten, of wel aanwezig maar ínactief/passief waren, of niet gedurende de pensessies actief waren? Het hoort er allemaal bij en bij het vissen hoort nou eenmaal het aspect geduld, geduld en nog eens geduld en ook wat geluk. Next time maar weer…

De opvallendste vogels waargenomen tijdens deze ochtend/middag waren: Lepelaars, IJsvogel(gehoord), Sperwer( deze vogel zorgde voor onrust tijdens een prachtige duikvlucht over de weilanden waardoor de vele meeuwen en kauwen op de vlucht sloegen), Buizerds en Koperwieken.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-03-2018 19:58

Ja, het voorjaar is wederom wat uitgesteld met een staartje van koning winter, een derde vorstperiode(weliswaar een kleintje dan) is dit weekend over ons landje neergestreken. Dus helaas niet kunnen pennen, en nog steeds geen ‘eerste karper’ van het jaar gescoord. Mijn geduld wordt danig op de proef gesteld, ergens eind november van het afgelopen jaar was mijn laatste ‘contact’ met een Cyprinus carpio en dat lijkt voor mij allang(te lang) geleden. In de tussentijd van het niet karperen kan je plannen maken , hoe het een en ander te gaan aanpakken, en daardoor eventueel het een en ander aan te schaffen, wat ik dus ook heb gedaan. Sowieso wil ik dit voorjaar een echte ‘Karperen voor de deur’ stek aanleggen om zodoende een karper voor de deur te pakken, en op dieper ‘onbekend’ water met een daarvoor geschikte hengel met de pen een karper proberen te scoren.
Oké, ik had al het een en ander aan voer aangeschaft, en van de week kwam nog een pakketje binnen met emmers en pellets:

Afbeelding

Om te beginnen wilde ik wat hennep gaan voorbereiden:

Afbeelding

Hennep moet minimaal 12 uur ‘in de week’ gezet worden, ik liet de hennep langer weken, ongeveer 24 uur:

Afbeelding

Daarna laten koken om te laten ontkiemen; de hennep barst dan open en het witte kiemlichaampje komt dan tevoorschijn, ongeveer 25 minuten lang heb ik de geweekte hennep laten koken:

Afbeelding

Laten afkoelen, in porties verdelen en invriezen maar:

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet of ik later bij het samenstellen van de uiteindelijke voermix de hennep nog ga flavouren, ik heb begrepen dat de natuurlijke oliën van de gekookte/ontkiemde hennep al voldoende ‘geur en smaak stoffen’ bevatten waardoor de karpers gelokt kunnen worden.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-03-2018 19:13

Zo'n twee weekjes geleden had ik deze prachtig beschildere pennen ontvangen:
Afbeelding

Eigenlijk te mooi om mee te vissen toch? :wink:

Oké, nu we toch met de 'pennen' bezig zijn heb ik een verdeling gemaakt, deze set ga ik in het 'Haagse' gebruiken:

Afbeelding

En deze set in het 'Mokumse':

Afbeelding

Ik was vanmiddag even in de box om een pennenkoker te zoeken, de 'Mokumse'kokers zijn vol:

Afbeelding

Twee grepen uit de kokers:

Afbeelding

Afbeelding

Ik zocht ook naar de 'Crusher'( voor de pellets), die gaat mee naar het haagse net zoals het voeremmertje( tja zo vind je nog eens wat):

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-03-2018 20:44

Zaterdag 24 maart 2018

Ik was al redelijk vroeg wakker, zo rond 5 uur en hoorde al verschillende zangvogels zingen in het donker(Merel, Zanglijster, Koolmees, Heggemus en Roodborst), zo rond kwart voor 6 eruit, voermix gemaakt van mais, hennep en flavour, bakkie koffie naar binnen gewerkt, mij warm aangekleed(lange onderbroek, extra sweater)en hup op de fiets naar de polderstek in het Haagse:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De temperatuur op dat moment was 6 graden(gevoelstemperatuur 3), kwam de nagenoeg stille wind volgens de app. uit het zuidoosten wk 1, bedroeg de luchtdruk 999 mb en was het geheel bewolkt.
Ja, wat een verrassing, ik was nauwelijks enkele minuten op de stek gearriveerd of een karper sprong tot tweemaal toe schuin aan de overkant uit het water, ik had dit gegeven al maanden moeten missen, dus dit gaf mij moed na het maanden ‘karperloos’ zijn en de gedachte dat ze er waren dus te pakken/vangen , stelde mij gerust en gaf voldoende vertrouwen. De 3 meter stok lag er iets voor 06:30 uur in met op de haak een enkele maiskorrel, ik had recht aan de overkant en links in het midden twee voerplekjes gemaakt. Zo af en toe zag ik een lichte deining ontstaan veroorzaakt door een vis die bij de metalenduiker wat aan het rommelen was, ze zitten er dacht ik, nu was het een kwestie van geduldig afwachten. Precies om 07:00 uur kreeg de pen, die ik recht aan de overkant geplaatst had, een duidelijke tik te verduren, lijnzwemmer? of witvis/kreeft getreuzel? Ik bleef gefocust wachten en wachten, maar er gebeurde niet veel meer, wisselde van plek en zag zo af en toe nog de deiningen ontstaan van een vis in de buurt van de duiker. Zo rond kwart voor 9 zag ik aan de overkant gespetter en wellingen ontstaan van twee snoeken die paai-neigingen hadden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De grote snoeken maakten mooie wellingen waarbij soms bodemstofwolken omhoog kwamen, leuk om te zien hoe soms een snoek wat zijdelings aan de oppervlakte kwam om daarna met de staart kolken/wellingen te maken. Bij de pen gebeurde niet veel meer op wat kleine witvis/kreeftentikjes na. Opeens werd ik opgeschrikt door een schel geluid van ‘iets’ wat in nood verkeerde: een Sperwer had een Spreeuw te pakken en had deze in doodsangst verkerende vogel in beide klauwen vast en vloog laag over het water met in zijn/haar kielzog een groep Kauwen en Zwarte Kraaien, de onfortuinlijke Spreeuw maakte het schelle, angstige geluid, de Sperwer vloog zigzaggend door de begroeiing weg en de aanwezige meeuwen op het weiland raakten in paniek en vlogen op. Ik vond het indrukwekkend maar ook iets hards/bizars hebben; de doodskreten van de Spreeuw, de paniek onder de vogels, tja eten en gegeten worden, zo is de natuur en niet anders…
Af en toe kreeg ik het koud vanwege de wind, ondanks mijn warme kleding, en ik zinspeelde om het niet al te lang te gaan maken vanwege de kou en ik geen zin had om te gaan verkleumen, lichtelijk begon ik mij al wat zorgen te maken om weer een blank, weer geen vis, de ‘0’ zou wederom blijven staan…De pen had ik bijna tegen de overkant aan geplaatst, zo nu en dan werden er weer deiningen bij de duiker waargenomen, op de haak had ik twee verse maïskorreltjes geplaatst en een klein handje bijgevoerd. Omstreeks 10:30 uur zag ik enkele voorzichtige tikjes op de pen en werd deze even ‘ verschoven’ zonder onder te gaan, ‘kreeft!’ dacht ik in eerste instantie, tot dat de pen goed omhoog kwam en heel mooi schuin ging staan en tergend maar wel geleidelijk zonder te schokken naar links bewoog. Direct dacht ik dat dit niet door een kreeft veroorzaakt werd, die laat de pen veels te veel schokken, maar door een vis die het aas rustig in de bek neemt en dan niets vermoedend relaxt weg zwemt. De pen ging nu onder naar links, ik wachtte nog even vanwege de lange opslag en sloeg toen hard aan…YES!!! Hangen!!! Mijn eerste vis van het jaar!!!Lekker hoor! De slip liep af en stelde ik bij, de weerstand werd minder en ik kon de vis rustig naar mij toe binnen halen, een Zeelt! Aan de kant begon de vis nog aan een laatste krachtsinspanning maar kon daarna vlot geland worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zeelt van 52 cm:

Afbeelding

Afbeelding

Ik voerde nog een handje mix bij, had nog een keer een leuke tik op de pen gezien, maar daar bleef het verder bij. Ben gestopt om 11:30 uur. Oké, ik zag tot 2x toe een Karper springen, zag Snoeken paaien en ving als eerste vis van het jaar een Zeelt, leuk! :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-03-2018 17:01

Maandag 26 maart 2018

De ochtend was mistig, maar op het werk keek ik boven de mist uit naar het voorjaarszonnetje:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde vandaag gaan pennen na het werk, s’middags alvast een warme prak naar binnen gewerkt van andijviestamppot met worst en slavink:

Afbeelding

Thuis aangekomen eerst de fietsbanden opgepompt, die waren behoorlijk zacht geworden, mij warm aangekleed en met een klein blikjemais op de fiets richting stekken. Bij het SciencePark aangekomen had ik verwacht dat het gras en vooral de overjarige rietkragen gemaaid zouden zijn, niet dus, verder vond ik het water er nogal ‘blubberig’ uitzien; van die zwarte bonkjes/plukjes vuil dreven aan het oppervlak en waren gedeelten van de sloten bedekt met een hardnekkige groenige vuillaag. Besloot door te fietsen naar het Meertje, daar aangekomen zag ik dat daar wel gesnoeid was, de rietstengellaag was weggemaaid en daardoor zag je overal blikjes en plasticvuilnis liggen, het had zo een wat groezelige en trieste aanblik. Verder op lag er een kapotte slaapzak aan de kant en kwam ik een spoor tegen van de slaapzakvulling over het zandweggetje, tja…

Ik inspecteerde een stek aan het meertje, maar besloot op de stek enkele tietallen meters verderop te gaan zitten, aan de overkant zaten al 3 ‘statische’karperaars dus zat ik er niet alleen.

Afbeelding

Afbeelding

De temperatuur was 11 graden, stond er eerst een stille westenwind en bedroeg de luchtdruk 1016 mb, het was half tot zwaar bewolkt. Drie voerplekjes gemaakt van mais en precies om 15:30 uur lag ‘Johnny’s Rod’ uit. Zag al met regelmaat karpers boven water springen, en ik wist haast zeker dat ik vandaag mijn eerste hier zou gaan scoren…
Na een kwartiertje het eerste teken van leven gezien op de pen, de pen kreeg een pittig zwiepje te verduren, ‘vis op de stek!’ dacht ik direct en ik bleef gefocust en vooral hoopvol turen naar de pen. Maar er gebeurde helaas niets meer, ik wisselde geregeld van bevoerde stekjes, af en toe wierp ik een klein handje mais bij en pas ruim na 17:00 uur kreeg ik weer een mooie tik op de pen te zien, gefocust bleef ik kijken naar de door de golfjes dansende pen, weer een tikje en toen dook de pen prachtig snel onder naar links, ik sloeg aan, hoopte op ‘karperweerstand’ maar het bleek de weerstand te zijn van een Brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het duurde ongeveer een uur voordat er weer enig teken van leven bij de pen te bespeuren was, ik mopperde weer dat mijn eerste karper van het jaar er vandaag niet meer in zat, toen de pen, die ik kort daarvoor verplaatst had naar de middelste voerplek, opeens schuin ging staan en direct onderwater verdween, ik was wat te beduusd om goed te reageren want het gebeurde allemaal zo razendsnel waardoor ik niet goed de hengel beet pakte, de slip gaf al door de kracht van de aanbeet lijn af, ik voelde nog even de kracht van de vis en daarna schoot de haak los…een mooie vluchtkolk/welling was het enige bewijs nog wat ik zag van deze vluchtige en krachtige ontmoeting. Jammer, deze vis had de eerste karper van het jaar kunnen zijn, maar toch na maanden een 'contact' ervaren van een Cyprinus carpio.

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb nog wat gevoerd in de hoop op nog een aanbeet/vangst, de wind wakkerde wat aan en zodra de zon achter de bewolking verdween werd het duidelijk kouder, ik zat daar in de wind dan net tegen het verkleumen aan.

Afbeelding

IK heb daar toch heerlijk gezeten en genoten van alles om mij heen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kwart voor 8 ingepakt en op weg naar huis gegaan, thuis aangekomen een Latte Macchiato Caramel met een homemade indischekokoscake mij goed laten smaken:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-04-2018 16:24

Ik blijf maar dobbers en pennen aanschaffen :lol: , er is ook zoveel moois te vinden op het 'net'(facebook dus...) en ons kikkerlandje heeft ook een aantal goede pennenbouwers!
Zo'n twee weken geleden kwamen deze binnen:

Afbeelding

Van alles wat dus, maar het ging mij ook om dobbers waar breeklichtjes in geplaatst kunnen worden, ik wil namelijk dit jaar voor het eerst s'avonds met de pen gaan karperen:

Afbeelding

Afbeelding


Twee weken geleden bij het zoeken en bepalen welke ‘stokken’ gebruikt zouden worden bij de komende sessies in het haagse, vond ik mijn eerste stok die destijds( begin jaren ’90) werd aangeschaft bij Hengelsport Schreiner. Ik had mijn zinnen gezet op een ‘allround’ hengel, een hengel waar ik op verschillende vissoorten mee uit de voeten kon, maar ik wilde bovendien een hengel aanschaffen van een hengelbouwer, het werd de Cobold(glas)Medium Snoekbaarshengel voor een lijn van 18/00 tot 22/00 met een lengte van 2.95 m en de typische metalen ‘bus’sluiting:

Afbeelding

Afbeelding

Ik besloot deze stok na inspectie ook mee te nemen, had destijds fijne ervaringen met de wat kleinere karpers op de kruislaan in Amsterdam, en wil deze hengel ook gaan gebruiken in het haagse, toch zonde om zo’n mooie stok, ondanks de afmeting, niet meer te gebruiken:

Afbeelding

Vorige week heb ik de 'partikelmix', o.a. bestaande uit granen, zaden(haver, hennep, zonnebloempitten, erwten) mais en tijgernoten wat voorbewerkt:

Afbeelding

Afbeelding

Heb ongeveer 5 bakjes droge mix 48 uur laten weken in een emmer, daarna ruim een uur laten koken met toevoeging van bruinebastaardsuiker, hierna de mix ruim een dag laten 'rusten':

Afbeelding

Ik kon maar liefst 8 bakjes vullen uit 5 bakjes droge mix! Deze gelabeld en de vriezer in:

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-04-2018 17:29

Ik loop wat achter met verslagleggingen, afgelopen week driemaal met de combinatie nieuwe molen, nieuwe lijn, nieuwe pen en ‘old school’ glasstok(Cobold Medium Snoekbaarsstok) gevist in het haagse. Normaal pen ik met de 3 meter 1.5 lb prologicstok, maar ik was weer benieuwd hoe een ouderwetse glasstok voelt en vooral hoe deze buigt bij een dril:

Afbeelding



Donderdag 29 maart 2018

Stek in mijn favopolder, gevist vanaf 14:15 uur tot 18:30 uur, 8 graden (gevoelstemperatuur 5 graden) westzuidwestenwind wk 2 later 1, luchtdruk 1.006 mb. Half bewolkt wat later overging in licht bewolkt zonnig weer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gevoerd met een mix van mais, hennep en flavour, omstreeks 15:15 uur een springende karper waargenomen, om 15:30 uur 2 maal aanbeet/lijnzwemmer, om 16:30 uur misgeslagen en wederom om 17:45 uur misgeslagen.

Vrijdag 30 maart 2018

We geven niet op, dus wederom deze vrijdagmiddag naar mijn favo haagse polderstek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier gevist vanaf 14:45 uur tot 16:45 uur. 13 graden, oostzuidoostenwind wk 2 tot 3, luchtdruk bedroeg 999 mb en het was bewolkt. Gevoerd met de bekende mix, omstreeks 15:15 uur misgeslagen, dat was het dan daar, verkast naar Leidschenveen:

Afbeelding

Hier gepend vanaf 16:30 tot 18:00 uur.
Om 17:30 uur mooie opsteker die helaas niet doorzetten, dat was het dan voor de vrijdagmiddag.



Zaterdag 31 maart 2018

Oké, vandaag voor de 3e maal de nieuwe combinatie(Coboldstok) ingezet om de eerste Cyprinus van het jaar te vangen, de Fairplay glashengel is m.i. het meest geschikt om vlak langs de kant mee te pennen i.p.v. ver van de kant, met een lange opslag en het gegeven dat de stok van glasvezel is met als eigenschap ‘zacht’ en ‘parabolisch’van actie, is inhaking op afstand gewoon moeilijker, vind ik dan…
Om 07:15 uur lag de stok uit met op de haak 2 maiskorreltjes, ik had vlak aan de kant op drie plekjes spaarzaam gevoerd(mix van mais, hennep en flavour) en deze om en om bevist. De stek was te Leidschenveen, de wind kwam uit het zuid-zuidoosten en was wk 1, maar de lichte wind had nog weinig vat op het water zodat het een mooi glad oppervlak had. De temperatuur volgens de weerapp. was 4 graden(gevoelstemperatuur 2 graden) en de luchtdruk bedroeg 996 mb. Tja die lage luchtdruk vond ik eigenlijk wel een mogelijke storende factor, volgens de wetenschap zijn vissen bij een luchtdruk onder de 1012 mb niet of minder actief, nou we zullen het wel zien, dacht ik… Een Zwarte Roodstaart, de eerste van het jaar, hoorde ik zijn riedeltje zingen, schuin aan de overkant op het dak. Verder waren er kuif, krak en zelfs 2 Bergeenden aanwezig, en werd een Torenvalk door twee Zwarte kraaien achtervolgd en verjaagd.

Afbeelding

Ruim anderhalf uur gebeurde er helemaal niets, geen stootje, geen verschuiving, helemaal niets deed de pen bewegen, ook geen karperactiviteit of welk ander soort activiteit van vis waargenomen. Zou het dan inderdaad zo zijn dat de vissen niet actief zijn bij een (te) lage luchtdruk? Ik was weer eens binnensmonds aan het mopperen waarom de vis geen trek had in het gebodene en dacht aan verkassen, toen ik een minieme verschuiving zag van de pen. Dit was goed te zien omdat het wateroppervlak nog steeds mooi glad was. Gefocust wachtte ik af, de pen ging nu heel langzaam onder, was er een vervelende kreeft nu bezig het mais op te peuzelen? Maar dit ging heel gelijkmatig, niet dat schokkerige en wiebelige wat vaak op een kreefteninteresse duid, de pen ging dus heel langzaam onder, goed te volgen nu, maar bleef op de plek vlak onder het wateroppervlak ‘hangen’, toch zo’n verdomde kreeft?dacht ik, de pen verdween nu uitzicht, ik zag de wat uitstaande lijn nu rap onderwater verdwijnen en ik wist nu zeker dat dit geen kreeftgedonder was. Ik sloeg aan…YES! Contact! De glasstok stond heerlijk krom, de slip van de molen ratelde maar het was een gelijkmatige ratel, geen geratel wat hoort bij een volle run, de molen gaf geleidelijk lijn af wat hoort bij een vis die niet geschrokken uit paniek ervandoor gaat, maar rustig en gestaag weg wilt zwemmen. De vis was een prachtige Zeelt van 54 cm die nog even langs de kant wat bokkig werd, maar relaxt geland kon worden:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Ik bleef, nadat ik nog wat gevoerd had, tot kwart voor 10 op de plek hangen, daarna ingepakt en op naar mijn favoplekje in het Haagse:

Afbeelding

Afbeelding

Daar stond de wind opmerkelijk genoeg soms behoorlijk te waaien waardoor het verkleumen bij mij een aanvang vond, maar gelukkig brak soms de zon wat door en hierdoor was het stukken aangenamer vertoeven. Precies om 10:00 uur lag de glasstok uit en had ik twee voerplekjes gemaakt, een aan de kant en eentje tegen beter weten in schuin aan de overkant, dus een lange opslag met een glashengel en wind die de lijn in een halve cirkel deed vormen, tja niet echt optimaal. Na een kleine 10 minuten kreeg de pen op de voerstek aan de overkant, een mooie zwieper te verduren, er zat dus al vis op de stek, gefocust zat ik verrast door de snelle ontwikkeling te wachten op het vervolg. Heel langzaam begon de pen zich nu naar links te bewegen, duidelijk te zien ondanks de lichte beroering van het water, toen stopte het gebeuren en ik vreesde gedonder van rivierkreeftjes, het bleef een tijdje stil maar opeens bewoog de pen weer nu mijn kant op en ook dit weer heel langzaam, en wederom stopte het totdat de pen schuin ging staan en weer erg langzaam maar duidelijk te zien naar links toe bewoog en nu wel prachtig onder ging, ik liet het even gaan om vervolgens hard aan te slaan…Yo! Contact! Hangen! De slip ratelde, de stok stond krom en ik was helemaal aangenaam verrast vanwege de strijd met een vis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Weer een Zeelt, de 3e al in een week tijd, ik voerde weer bij op twee stekjes en de temperatuur steeg lichtjes waardoor het aangenamer werd ondanks de wind. Ik zag verderop aan het einde van de sloot iets op het water drijven en vermoedde al wat dit kon zijn:

Afbeelding
De grote dame,( de vrouwtjessnoek die ik enkele weken geleden had gezien) had dan toch uiteindelijk het loodje gelegd… :(

Na een klein uurtje kreeg ik een bijna identiek verloop van de vorige Zeeltenaanbeet te zien; zeer traag en lange aanloop qua beroering van de pen, maar helaas geen voortzetting, de pen stopte, de vis had blijkbaar het aas uitgespuugd.
Omstreeks 12 :00 uur had ik na wat gevoerd te hebben aan de overkant, een vrij snelle aanbeet na inleggen van de met twee maïskorreltjes beaasde haak. De pen kwam iets omhoog, ging schuin staan en dook daarna rap onder, ik wachtte even en sloeg toen hard aan: contact! Kromme hengel! en gestaag lijn afgevende molen! En eindelijk, na vier maanden dan toch de eerste karper op de pen aan het drillen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog enkele aanbeetjes/lijnzwemmers gehad, waarschijnlijk veroorzaakt door witvis/kreeft nieuwsgierigheid, omstreeks 14:00 uur gestopt en bij het binnenhalen van de lijn, pen, lood en haak combinatie werd er een Snoek gehaakt! Verbaasd als ik was stond ik opeens met een kromme hengel een vis te drillen die prachtige kolken maakte en typische stoten veroorzaakte op de hengeltop. Maar de haak schoot gelukkig los…
Oké, de Fairplay Coboldstok heeft na 3x pennen uiteindelijk prachtig krom gestaan op 3 soorten vissen, en is uiteindelijk op de laatste dag van een ‘roerige’ maand de eerste Karper gevangen. :)
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

04-04-2018 00:16

Goed bezig !

Zeelt vindt ik zeker zo mooi om te vangen als een karper :)
Die karper lijkt best vol met kuit te zitten trouwens.
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

08-04-2018 09:55

Leuk om te lezen Glenn dat je met een fairplay hengel vist. Zelf vis ik eigenlijk uitsluitend met fairplay, voor mij nog steeds ongeevenaard.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-04-2018 20:55

Peter en Sjors, dank jullie wel voor de fijne reacties.

Peter, een Zeelt vangen vind ik altijd iets bijzonders, het is een mooie vissoort! En ja, die karper is een bolleke! :lol:

Sjors, het was/is weer een verademing om met een Fairplayhengel te vissen, want wat kan zo'n glasstok toch mooi buigen!



Donderdag 6 april 2018
Na het thuiswerken wilde ik absoluut even naar buiten om te relaxen, pennen dus, thuis een voermix gemaakt van mais, hennep, jonge kapucijner, gemalen shrimppellets en flavour:

Afbeelding


Afbeelding

Oke, ben begonnen bij een nieuwe stek in het haagse:

Afbeelding

Afbeelding

Er vloog een Ooievaar over mij heen:

Afbeelding

De pen lag daar omstreeks 13:45 uur uit met op de haak twee maïskorreltjes, het was licht bewolkt, de temperatuur was 13 graden, kwam de wind met een kracht van wk2 tot 3 uit het zuidoosten en bedroeg de luchtdruk 1.019 mb. De stek zag er echt veel belovend uit, maar helaas geen een tikje of wat dan ook waargenomen op de pen, gestopt om 15:00 uur en ben gefietst naar mijn favoplek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ruim na 15:00 uur ingelegd, na een klein kwartiertje, nadat ik wat zat te klooien op mijn mobieltje, was de pen ‘verdwenen’, ik sloeg aan maar niets gehaakt of enig contact ondervonden, ook geen vlucht/boeggolf gezien. Half uurtje later een ‘halve’ aanbeet, een niet doorzettende aanbeet zeg maar, en dat was het dan voor de vrijdagmiddag, ben gestopt omstreeks 18:15 uur.

Afbeelding

Ontving de ‘pennenbestelling’, ik had mijn zinnen gezet op extra lange pennen, een nachtdobber en breeklichtstaafjes:

Afbeelding


Zaterdag 7 april 2018
Ik was al vroeg op, om 4 uur hoorde ik de klok slaan en buiten hoorde ik een Roodborst als eerste en enige zangvogel voorzichtig zijn liedje zingen. Ik had er echt zin in vandaag, het zou een mooie zonnige lentedag worden met eindelijk temperaturen die bij het voorjaar hoorde. Kwart over 6 relaxt op de fiets richting de stekken, ik besloot alvast wat voor te voeren op mijn favostek in het haagse, het was nog donker maar de straatverlichting gaf voldoende licht om mij daar te manifesteren:

Afbeelding

Drie handen voermix en wat gekookte witterijst wat over was van de maaltijd van gister, werden op twee stekjes verspreid, ik zou daar dus later gaan beginnen.
Besloot te beginnen op de ‘nieuwe’stek , ik had daar echt het gevoel dat ik daar sowieso vis zou pakken:

Afbeelding

Afbeelding

De temperatuur op dat moment was 7 graden, wind kwam uit het oostzuidoosten wk1, later 2 en de luchtdruk bedroeg 1.009 mb, het was licht bewolkt. 06:45 lag de Coboldstok in met twee korreltjes mais op de haak.
Op deze m.i. veel belovende stek slechts één miniem tikje gezien op de pen, dat was het daar dan, besloot na ongeveer anderhalf uur naar mijn favostek te gaan:

Afbeelding

Afbeelding
Bij aankomst op de stek zag ik redelijk wat karperactiviteit.
Maar het zal ruim na 12:00 uur zijn geweest toen de pen opeens ’verdwenen’ was( al die tijd dus helemaal niets). Ik had weer even niet opgelet, dus had het ondergaan van de pen geheel gemist( en het zien ondergaan/verdwijnen van de pen is een van de mooiste, zo niet hèt mooiste momentbij het pengebeuren…)twijfelde nog even of niet de wind in samenwerking met de stroming de boosdoener was, maar nee, nadat ik voorzichtig de Coboldstok optilde kwam de pen niet boven, wat zeker was gebeurd wanneer de wind en stroming de pen hadden ondergetrokken. Ik keek naar de uitstaande lijn, maar zag daar geen beweging in, de lijn was ietwat ‘slap’ gaan hangen waardoor ik dacht dat de ‘vis’ mijn kant kwam opgezwommen. Ik tilde de stok nog wat hoger op en draaide heel langzaam in, nu stond de lijn onmiddellijk strak en voelde ik wat weerstand, ik sloeg direct aan…en boosdoener/veroorzaker van het hele gebeuren vloog wat uit het water om links van mij in het water te belanden, een zwarte rivierkreeft had de ondergaande, weglopende pen dus veroorzaakt. Tja, ik voelde me toch wat in de maling genomen door deze importgrappenmaker!

Oké, er waren bij aankomst genoeg karpers aanwezig op de stek gezien de activiteiten( wellingen, deiningen en springende exemplaren), maar de activiteiten namen na een uur wel af en werden daarna geheel niet meer waargenomen. Geen één aanbeet van een karper mogen ervaren, wat is er dan mis vraag je je af. Ligt het aan het voer?, ligt het aan het weer? Tja, soms is het vissen een belevenis/gebeurtenis waar je maar geen vat op kan krijgen, verwacht je absoluut een vangst en denk je dat het slechts een kwestie van tijd/geduld is dan gebeurd er nagenoeg niets. Het wachten is op…geluk? , een langere periode van ‘bestendig’ weer? dient er anders c.q. met andere bestanddelen/ingrediënten gevoerd en gevist worden? Of ander moment(en) van de dag kiezen?

Zondag 8 april 2018
Was al om half 5 wakker en hoorde al diverse vogels zingen in het donker. Ik zou deze zondagochtend eigenlijk niet gaan vissen, maar in overleg kon er in de ochtend gepend worden. De zondagochtenden vind ik meestal een van de meest relaxte delen van de week, weinig tot geen verkeer op straat en alles is nog in diepe rust.
Omstreeks 06:45 uur lag de met twee maïskorreltjes beaasde haak uit, dit keer weer de Prologic 3 meter stok ingezet, ik had gister namelijk de Coboldstok ‘afgetuigd’ en had geen zin om deze in het donker aan de waterkant van alles te voorzien om mee te gaan pennen, de Prologicstok was geheel compleet in de box uitgerust, dus deze in de foudraal gedaan.
De stek:

Afbeelding

Afbeelding

De temperatuur op dat moment was 11 graden, kwam de te verwaarlozen wind volgens de weerapp. uit het noordoosten en bedroeg de luchtdruk 1.009 mb. Het was half tot geheel bewolkt. De voermix bestond uit mais, hennep en wat flavour. Drie voerplekjes gemaakt waarvan twee vlak aan de kant en een recht aan de overkant van de sloot. Er was opvallend veel activiteit van vis: wellingen, deiningen en kolkjes werden veel vuldig gezien. Ik had de pen op de voerplek vlak aan de kant geplaatst, om de pen heen was er genoeg activiteit aanwezig om gefocust te blijven. Het is gewoon spannend en jawel na een kwartiertje ging de pen schuin staan en gleed prachtig weg naar links. Ik sloeg aan, het gevolg was: vluchtkolk, kromme stok, aflopende slip en toen los…Potverdorie! Geen lijnbreuk of ‘verdwenen’ haak maar een losschieter. Er was nog één maïskorreltje op de haak. Ik zag bij verdere controle dat de lijn ‘gedraaid’ was om de blank, wat bleek, bij het in het schemerdonker inelkaar zetten van de stok heb ik niet goed gekeken of de lijn goed door alle ogen liep, dan had ik het kunnen zien dat de lijn bij het in elkaar schuiven van de hengeldelen gedraaid was. Nu begreep ik ook meteen waarom mijn eerste onderhandseworp zo ‘verrot’ liep, de lijn had te veel weerstand. Ik denk dat door deze situatie van de lijn ‘verdraaid’ om de hengel de vis verspeeld werd…De wellingen en deiningen bleven gelukkig nog aanwezig, maar ik kon hierna , op uiteraard een rivierkreeftenvangst na, geen ondergaande pen door een Cyprinus meer waarnemen. Na ongeveer 09:00 uur was het eigenlijk wel gedaan met de karperactiviteiten, net zoals gister viel het compleet stil. Het werd wat warmer, zo’n 16 graden en met weinig tot geen wind kon ik mijn jack en colkraag uitdoen. Het werd ook drukker en drukker op het fietspad, maar na een klein uurtje kwamen de activiteiten weer wat op gang, echter veel gebeurde schuin aan de overkant. De optimist/opportunist in mij besloot om wat voer zo ver mogelijk in de hoek te gooien en dan maar met een lange opslag proberen een karper te pakken. Het is in die hoek aan de overkant duidelijk ondieper. Ik had geen zin om de pen steeds op de juiste diepte te stellen, dus besloot ik de pen dan maar als een ware ‘schuine opsteker’ te laten fungeren, maar vond het toch niet ideaal dus pen weer binnen gedraaid en wat centimeters naar beneden verplaats, daarna een goede onderwaartseworp ingezet die vlak aan de overkant terecht kwam. Hoe verbaasd was ik toen direct de pen onderging en er een indrukwekkende boeggolf ontstond, ik dacht meteen aan een boeggolf veroorzaakt bij lijnzwemcontact, toch sloeg ik aan uit een soort reflex en jawel contact! Wow, wat een dril/gevecht ontstond er nu, moest de slip wat bijstellen en kreeg de vis niet direct onder controle, heerlijk die krommestok en wat een vechtlust had deze vis. Bij het binnen halen en het daarna weer wegvluchten van de karper veroorzaakte deze bodemstofwolken en kreeg ik de vis nog niet goed te zien, kon de vis na een laatste spurtje goed landen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een knappert:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog tweemaal een aanbeet gehad die niet doorzette, vond het omstreeks 11:00 uur wel goed zo, had toch mijn vangst behaald ondanks dat ik sterk het gevoel kreeg dat het er vandaag niet meer in zou zitten.
Thuis een heerlijke koude ‘Brugse Zot’ genomen en getoost op het voorjaar:

Afbeelding

Proost!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

15-04-2018 20:04

Afgelopen week deze drie prachtige pennen binnen gekregen:

Afbeelding

En deze hoofdlamp aangeschaft:

Afbeelding

Donderdag 12 april 2018
Na het thuiswerken had ik s’middags de behoefte om even te pennen, ook had ik besloten om ander aas in te gaan zetten puur om te kijken of dit wat uit zal gaan maken qua meer aanbeten, maden dus:

Afbeelding

De stek:

Afbeelding

Het is lang geleden dat ik sowieso met maden heb gevist, ik was dus benieuwd hoe dit uit zou pakken.
Oké, ben begonnen om 14:30 uur, de temperatuur was 12 graden, de wind kwam uit het oost-noordoosten wk1 tot 3 en de luchtdruk bedroeg 1.009 mb. Het was geheel bewolkt. Redelijk wat aanbeten gehad op maden van m.i. witvis/kreeft, vanaf 15:15 uur tot 17:15 uur ging het motregenen wat later overging in licht regen en met de soms aantrekkende wind daarbij was het niet zo aangenaam meer, helemaal toen mijn broek zeiknat werd en ik daardoor wat begon te verkleumen. Ik sloeg tweemaal mis en ving nog een grote zwarte rivierkreeft. Ben om 18:00 uur gestopt. Overigens geen karperactiviteiten gezien.

Vrijdag 13 april 2018
Was vroeg klaar met thuiswerken en besloot een stek te bezoeken in een parkje waar ik vorig jaar mijn eerste ‘niet Mokumse karper’ had gevangen:

Afbeelding

Afbeelding

De temperatuur was 12 graden, de wind kwam uit het westen en was wk 1-2, en de luchtdruk bedroeg 1.009 mb. Ook nu was het geheel bewolkt. Gepend van 14:00 uur tot 15:45 uur met op de haak maden, mais of een combi van maden met mais. Veel kreeftenaanbeten, sloeg 2x mis en ving een kleine Kolblei, dat was het dan daar.
Verkast naar mijn favopolderstek:

Afbeelding

Hier gevist van 16:00 uur tot 18:15 uur en enkel met maden gevist, ook hier veel kreeften en witvisaanbeten, ving een kreeft en daarna een Pos:

Afbeelding

Deze mooie vissoort echt heel lang geleden eens gevangen op een worm, en nu dan op een trosje maden.
Oké, dat was het dan voor de vrijdagmiddag, overigens op beide stekken geen karperactiviteiten waargenomen.



Zaterdag 14 april 2018
Ik was al om 5 uur wakker, de zon zou omstreeks kwart voor 7 opkomen dus genoeg tijd om relaxt de dag te beginnen om daarna naar de te bevissen stekken te gaan. Tja, waar zou ik nou gaan pennen? Ik ben vaak aan het dubben: zal ik gaan pennen op een voor mij onbekende stek, want het is toch spannend en nieuw en ook wel ‘kicken’ om op een onbekend water een karper te scoren, of toch maar naar ‘bekend’ water vanwege succes(en) vangstgarantie in het verleden( vangstgarantie? ,ach een begrip wat eigenlijk nergens opslaat, je hebt nooit een ‘garantie’ bij water/stekken waar je vaak vis gevangen hebt…). Een beetje 50/50 dan maar, een nieuwe stek bezoeken die eigenlijk vlak bij een bekendere stek zit c.q. in verbinding staat:

Afbeelding

De stek staat middels duikers in verbinding met een watertje waar ik vorig jaar ook al eens had gevist in Leidschenveen, zag bij aankomst al wat deiningen en kolken aan de kant en bij de duikers, het zag er in ieder geval voor mij aantrekkelijk uit.
De stok lag er omstreeks 06:45 uit met op de haak 2 maiskorreltjes, ik had aan de kant en aan de overkant een handje voermix( van gister met nog een potmais aangevuld) gegooid.
De temperatuur was 11 graden, de nauwelijks voelbare wind kwam uit het westzuidwesten(wk1) en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb. Het enige opwindende wat ik daar in het uurtje pennen had meegemaakt was één miniem tikje en een vlucht/boeggolf vlak bij de pen, dat was het daar dan. Besloot naar een andere stek in de buurt te gaan:

Afbeelding

Hier gevist vanaf 08:00 uur tot ongeveer 09:00 uur, er was daar al een statische visser aanwezig die net zijn voerboot uit het water haalde. Het was daar mooi glad water, zodoende kon elk tikje op de pen goed waargenomen worden, drie kleine voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist, tevens wat maden gevoerd en op de haak een combi van mais en maden gezet. Helaas slechts enkele tikjes mogen beleven, en dat was het daar dan. Besloten om naar mijn favostek te gaan in een poging om toch nog een karper proberen te verleiden:

Afbeelding

Afbeelding

Hier gevist vanaf 09:15 tot 13:30 uur, breed gevoerd met de voermix en maden, zo nu en dan deiningen en wellingen aan de kant van vis waargenomen, veel aanbeten en best wel veel misgeslagen maar allen van witvis(ruisvoorns dus), 1 Ruisvoorn gevangen, nog vals gehaakt ook nog, dus geen ‘blank’, maar geen karperaanbeet kunnen onderscheiden van de vele aanbeten. Zo zie je maar weer hoe elke keer de omstandigheden(weerbeeld, luchtdruk, temperatuur)
anders zijn waardoor je geen karper(s) aantrekt maar wel andere vissoorten. Die ruisers waren echt gulzig, een trosje maden op de haak werd regelmatig met speels gemak gepakt, maar het aanslaan daarop verliep moeizaam. Ik besloot een kleinere haak te gaan gebruiken, maar ook dat mocht niet baten, prachtige snelle wegduikende pennen leverden nagenoeg niets op bij het aanslaan.
Ondanks dat er geen Cyprinus werd gevangen( en ook niet werd gezien), heb ik daar toch lekker gevist, er was eigenlijk continu ‘leven’ bij de pen te zien dus was het steeds opletten, en voor hetzelfde geld dook er wel een karper op de mais/made combi…
Een Kievit vloog prachtig laag over mij heen, hoorde en zag ik een mooie groep Koperwieken over mij heen vliegen, dook er een verdwaalde Kramsvogel op, hoorde ik enkele keren een Groenespecht lachen en meende ik de eerste Boerenzwaluwen van het jaar te horen. De lente is er dan eindelijk.

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-04-2018 21:54

Dinsdag 17 april 2018

Het was druk op het werk, bestanden die niet of gedeeltelijk te raadplegen waren zorgden voor meer werkdruk, en ik verlangde om op deze mooie lentedag aan de waterkant te gaan zitten, te onthaasten, mij 'leeg' te maken van de drukte. Amsterdam is een drukke stad, je merkt het overal, op het Centraal Station is het niet anders, de drukte die ik daar elke dag ervaar laat ik gelaten over mij heen komen, al die toeristen met hun bagage, de dagjes mensen, de studenten en de mensen die naar huis gaan vanaf hun werk, zoals ik dus, krioelen daar door elkaar heen...In de trein op weg naar huis zat ik al half te dagdromen: naar de waterkant! zo snel mogelijk, en dan rust…

Oke, thuis aangekomen een blikmais gepakt en een zakje kattenbrokken in saus, deze twee bestanddelen zouden ingezet worden aan de waterkant. Op de fiets richting Ringdijk, ik vond het daar opvallend rustig, vaak staat er een rij fietsers bij de Molukkenstraat/Ringdijk, maar nu was ik daar bijna de enige.
Ik besloot direct naar het meertje te fietsen:

Afbeelding

Daar aangekomen de voermix gemaakt:

Afbeelding

Zo ruim voor 15:30 uur lag 'Johnny's Rod' met op de haak een combi van mais en kattenbrok uit:

Afbeelding

De temperatuur was 19 graden, de wind van wk1 tot 2 kwam uit het zuid-zuidwesten, was het luchtjes bewolkt en was de luchtdruk 1.023 mb, en ik werd al begroet door twee springende karpers. Drie voerplekjes gemaakt, en binnen een half uurtje kwam de pen een stukje omhoog om daarna in één snelle beweging naar links onder te duiken, ik sloeg aan en hangen:

Afbeelding

Brasem dus:

Afbeelding

Zo'n kleine 20 minuten daarna dook de pen in één beweging onder, ik sloeg aan en YES!!!:

Afbeelding

Heerlijke dril van mijn eerste Mokumse karper van dit jaar mogen ervaren:

Afbeelding

Het 'scheppen' gingen even moeilijk omdat deze karper nog wat energie overhad, maar alles verliep daarna vlotjes.

Afbeelding

Afbeelding

Na ongeveer drie kwartier was het weer raak, maar wederom een Brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog tweemaal misgeslagen, en eenmaal zat ik niet op te letten omdat ik met mijn verrekijker een Zwartkop uitvoerig zat te begluren waardoor ik een aanbeet mistte, de lijn stond al strak en de hengeltop trilde van de aanbeet, hierna nog een Brasem met veel paaiuitslag aangetikt en nog enkele tikjes/lijnzwemmertjes gehad. Ik was rozig door de zon geworden, dus was daar aan het knikkebollen:

Afbeelding

Maar wat kan het aan de waterkant toch heerlijk relaxt zijn, als ik mijn ogen dicht had gedaan dan was ik waarschijnlijk in slaap gevallen.

Afbeelding


Gestopt om 19:30 uur, weet zeker dat als ik tot het donker door gevist had er zeker nog gevangen werd, maar ik had trek in eten en in een ijskoud biertje:

Afbeelding

Het was een perfecte afsluiting van een paar uurtjes relaxen en vangen aan de waterkant. :D
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

17-04-2018 22:23

Weer lekker bezig Glenn!
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-04-2018 17:59

Thanks Dennis! :D


Donderdag 19 april 2018

Vandaag 19 april was het warm, volgens de app. 28 graden. In huis merk je weinig van de warmte, na het thuiswerken wilde ik gaan pennen en was benieuwd of er genoeg karperactiviteiten waren bij deze eerste warme dag van het jaar.

Thuis voermix gemaakt van mais, hennep, kattenbrokken en flavour:

Afbeelding

Op de fiets in mijn t-shirt naar de stekken, het was heerlijk warm.
Omstreeks 14:00 uur kwam ik aan op de stekken in het haagse en was, ondanks de berichten die ik via het internet had gevolgd, verbaasd dat de karpers aan het paaien waren, normaal had ik dat in de maand mei verwacht. Besloot om even door te fietsen om te kijken of er nog meer paaiactiviteit was in de omgeving:

Afbeelding

Zag hier enkel in een zijsloot wat deiningen, maar geen duidelijke paaiactiviteit.

Terug naar mijn stek, opzich niet zo raar dat uitgerekend hier paaiactiviteit plaatsvond want deze sloot is stukken ondieper, dus eerder opgewarmd, dan de andere sloten in de omgeving:

Afbeelding


Afbeelding

Maar nu: ga ik hier gedurende de paai pennen of niet? Het toeval wil dat ik een artikel op het net had gevonden waar uitvoerig werd ingegaan om gedurende de karperpaai toch een karper te kunnen scoren, want volgens de schrijver van het artikel kan tussen de paaiperioden op de dag, en vlak voor en vlak na de paai, karper gevangen worden. Karper die energie verbruikt moet dit weer aanvullen en is hongerig, ook zijn er karpers die geheel niet, of nog niet, meedoen aan de paai en deze zijn ook nog te vangen( karpers die nog niet geslachtsrijp zijn bijvoorbeeld). Maar hoe zit het dan met lijnzwemmers? Meer uit de kant vissen dan? Ja, dat zou wat uit kunnen maken. Maar er is ook nog het ‘etisch’ gedeelte van het vissen op karper gedurende de paai, is het nou nodig om gedurende de karperpaai, wanneer de vissen bezig zijn met alles behalve voedsel zoeken, om te gaan pennen/vissen op karper? Is het niet beter om ze met rust te laten? Kan je als verstokte karpervisser je hengel gewoon even ter zijde leggen en lekker in het gras zitten en het ‘spel der liefde’ gadeslaan? Ik wilde toch weten c.q. zelf ondervinden of er gedurende de paai een karper te vangen is.

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Oké, op de stek twee voerplekjes gemaakt, ver uit de kant want ik wilde de kans op een lijnzwemmer/valsgehaakte vis zo klein mogelijk houden, het was 28 graden, de wind kwam uit het oost-zuidoosten wk1 tot 2 en de luchtdruk bedroeg 1.026 mb.
Om 14:15 uur lag de prologicstok uit met op de haak een mais-kattenbrokcombi. Lag wat verder dan normaal uit de kant en hierdoor praktisch geen lijnzwemmers gekregen, maar de eerlijkheid gebied te zeggen dat de paaiactiviteiten minder werden. Omstreeks 14:45 uur ging de schuinstaande pen opvallend rechtstaan, kwam ietsje meer omhoog en verdween zonder onderbreking naar het midden toe, ik sloeg direct aan, de vis kwam door de opslag heel even boven, een lange glimmende geschubde rug was het enige wat ik te zien kreeg want daarna stoof de vis weg en schoot los, een mooie boeggolf producerende, jammer en mijn gevoel zei dat dit geen valsgehaakte vis betrof maar een die het aas oppakte en er direct mee weg zwom. Ik besloot verderop te gaan zitten en daar kreeg ik wederom een mooie aanbeet maar ook deze vis schoot los…Vond het goed zo, en besloot omstreeks 18:30 uur in te pakken en huiswaarts te keren.

Vrijdag 20 april 2018

Ik besloot een ochtendsessie te gaan houden en daarna pas te gaan ‘thuiswerken’, ruim over zessen op de stek aanwezig, twee voerplekjes gemaakt met de mix van gister. Het was 15 graden, kwam de wind uit het zuid-zuidwesten wk1 en was de luchtdruk 1.023 mb.
Van 06:15 uur tot 08:30 uur gevist, enkele tikjes en lijnzwemmers gehad, een blank dus, er waren paaiende karpers aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Zaterdag 21 april 2018

Al om 06:00 op de stek aanwezig, veel activiteit van vis maar (nog)niet aan het paaien. De temperatuur was op dat moment 9 graden(frisjes t.o.v. de twee dagen daarvoor), kwam de te verwaarlozen wind uit het noordoosten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.023 mb. Sloeg na een kleine kwartiertje na inleggen aan de kant mis met op de haak de mais-kattenbrokcombi, de geschrokken vis maakte een kleine boeggolf, drie minuten later was het wel raak:

Afbeelding

Afbeelding

Een Giebel dus:

Afbeelding



Omstreeks half 8 had ik de pen recht aan de overkant geplaatst met op de haak een trosje maden, de pen verdween, ik liet de wat uitstaande lijn strak lopen en sloeg aan, even kwam de grote karper boeven door de opslag en sloeg toen los…hier had ik wel mijn twijfels over of dit wel een echte lijnzwemmer/valsgehaakte vis was…Overigens kwam de paai rustig op gang, maar absoluut niet zo heftig als de twee dagen daarvoor. Ik besloot met maden door te vissen wat resulteerde in heel veel witvisaanbeetjes, om 12:00 uur vond ik het tijd om op te stappen en naar huis te gaan, vlak voor het einde van deze sessie cirkelde een groepje van 4 ooievaars en een Havik over de stek.


Zondag 22 april 2018

Was al erg vroeg wakker deze zondagochtend, buiten zong rond 04:00 uur de eerste zangvogel zijn liedje: Roodborst. Ik had absoluut zin om deze ochtend te gaan pennen, kon slechts 3 uurtjes pennen en besloot deze 3 uurtjes door te brengen op mijn favo haagsepolderstek. Thuis voermix gemaakt van mais, hennep en flavour. Was zo rond 06:00 uur op de stek en ietsje over zessen lag de stok uit, het viel mij direct al op dat de waterstand wat gezakt was, dus de pen daarop wat aangepast.

Afbeelding

Afbeelding


De temperatuur op dat moment was 13 graden, kwam de te verwaarlozen wind volgens de app. uit het oostzuidoosten wk1 en was de luchtdruk 1.013 mb, verder was het licht bewolkt en opvallend ‘stil’ qua visactiviteiten. De paai was hier nagenoeg gestopt, dus na ongeveer 2 en een halve dag( vanaf donderdag t/m zaterdag), wel kwam de ‘normale’ activiteit wat op gang: wellingen en deiningen en zo nu en dan een wegschietende vis. Ik had nu echt verwacht een karper of karpers te kunnen scoren want er was geen paaiactiviteit meer, dus m.i. was er weer gelegenheid om voedselzoekende karpers te lokken op de voerstekjes. Maar niets was minder waar, geen één karperaanbeet in de drie uurtjes pennen kunnen krijgen, wel wat penverschuivingkjes van langs zwemmende vissen, maar geen aanbeten of interesse van de met twee en dan met één maiskorreltje beaasde haak. Oke’, heb wel de pen even onder zien gaan door een kreeftje, en eventjes werd het vlak aan de kant heel spannend toen wellingen en deiningen rond om de pen karper verraadde, maar dat was het dan. De karperaanbeten, lossers en de vangst van de Giebel van de drie afgelopen dagen, waren wel op de combi mais/kattenbrok, nu pende ik slechts met mais. Zou dat het dan zijn? Een eiwitrijke aasaanbieding? In ieder geval waren ze deze ochtend niet geïnteresseerd in mais. Wat betreft het proberen te vangen van een karper gedurende de paai zou ik wat meer situaties moeten gaan meemaken, de paai van de afgelopen dagen was er nou niet een die echt ‘heftig’ was. Ik verwacht dat de komende weken, zeker in de maand mei, meer gelegenheden zullen komen wanneer de paai echt goed op gang zal komen. Misschien dat ik de karpers lekker met rust laat en ze slechts vanaf de kant zal gadeslaan, of dat ik dan toch ga proberen om die karpers er tussen uit te krijgen die niet aan het paaien zijn, we zien wel.
Ik had deze zondagochtend wel lekker gevist ondanks de blank, de geluiden van de kieviten en visdiefjes bezorgden mij al een wat zomersgevoel, er vloog een Lepelaar over en een passerende Havik zorgde voor rumoer onder de vele Zilver en Mantelmeeuwen.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-04-2018 20:19

Dinsdag 24 april 2018

Wat een verschillen in het weerbeeld de afgelopen dagen, zo was het haast tropisch warm de afgelopen donderdag en vrijdag, en nu dinsdagmiddag is de temperatuur voor de helft gereduceerd naar 14 graden, zo heb je het warm en zo heb je het koud en moet je je warm aankleden aan de waterkant.
Ik had een te korte en slechte nachtrust gehad van maandag op dinsdag, en was het druk op het werk( maar had een collega naast me zitten die mij vreselijk aan het lachen had gemaakt, en dat kost zeker energie), zodat ik echt een paar uurtjes relaxen aan de waterkant nodig had.
Dus na het werk met een blik mais en een zakje kattenbrokken( de laatste tijd echt een favo van mij geworden!) op de fiets op weg naar het meertje. Hoorde bij de stek aangekomen de eerste Rietzangers van het jaar zingen en maakte ter plaatse de voermix aan:

Afbeelding


Afbeelding

Drie plekjes voorzien van voermix en zo tegen 15:30 uur lag 'Johnny's Rod' met op de haak een mais-kattenbrokcombi uit. Het was bewolkt, de temperatuur was 14 graden, kwam de wind uit het west-zuidwesten wk 2 soms 3 en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb. In het begin geen karperactiviteiten waargenomen, na en klein kwartiertje het eerste teken van leven gezien in de vorm van het eventjes ondergaan van de pen, hierna gebeurde er helemaal niets meer. Na een uurtje de eerste karperactiviteit gezien, zo'n 40 meter van de stek maakte een Karper een mooie welling. Het zou zo omstreeks 17:15 uur zijn toen ik wat berichten op mijn mobieltje aan het lezen was, want ja er gebeurde niet zoveel en dan wordt je concentratie minder en dan kijk je maar wat rond of op mobieltje, toen ik weer naar de plek keek waar de pen zich zou moeten bevinden...'pen weg!' dacht ik direct toen ik geen pen zag en zowel links als rechts keek vanwaar de pen zou moeten zijn, ik pakte direct het handvat op en sloeg aan, Yes! Voelde wat weerstand van een vis vlak aan de kant, maar de vis deed even helemaal niets, mogelijk nog wat beduusd en zich nog van geen narigheid bewust, maar dat veranderde snel. Een spurt naar rechts aan de kant werd ingezet, de slip ratelde, 'Johnny's Rod' stond krom en ik stond erbij met een glimlach. Ik draaide de vis wat naar binnen, maar nu kwam er nog een spurtje naar het midden toe, was van korte duur en zodoende kon ik deze Cyprinus relaxt landen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de drie voerplekjes wat bijgevoerd, maar helaas kon er geen aanbeetje of enig andere interesse meer vanaf. Pas na 18:00 uur zag ik wat meer karperactiviteiten in de vorm van springende en wellingen makende vissen. Ben gestopt om 18:30 uur, vond het wel goed zo.