Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Mario Zwet
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-05-2014 16:00

29-05-2014 11:29

Ik ben benieuwd Glenn! Het weer is inderdaad minder de afgelopen dagen.

Volgende week ga ik een week naar Belgie. Daar hoop ik zeker op strakke lijnen!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-05-2014 18:00

Mario, dank je wel voor je reactie! :D Succes alvast in la Belgique...

Het motregende toen ik vanmorgen omstreeks 5 uur de deur uitging, ik had al besloten om het nogmaals op de Bijlmerweide te proberen met 'Johnny's Rod'. Het motregende overigens bijna de gehele dag...

Oké, de hengel lag om 6 uur uit, na gevoerd te hebben met hennep en maïs werd het al redelijk druk op de voerstekken, de bellenveldjes waren rijkelijk aanwezig...van brasems!!!
Het werd een 'brasem' dag, met één verspeelde karper vanwege een onfortuinlijke lijnbreuk, balen dus wat betreft die verspeelde karper.
Vele missers en aanbeten van m.i. allemaal brasems, weliswaar prachtige aanbeten, optillers en weglopers, doch van brasem.
Ik heb overigens behoorlijk kou zitten lijden daar aan de waterkant! Het is eind mei maar te koud voor de tijd van het jaar.
Toch heb ik lekker gevist, er scheerde een IJsvogel over het water en over mij heen vloog een Lepelaar.

Afbeelding

Nou, morgen nieuwe kansen, andere omstandigheden en een andere plek...

wordt vervolgd...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

29-05-2014 23:27

Lueke verhalen, spannend en vermakelijk om te lezen. Mooie vissen ook! ga zo door!

Valt me wel op dat je soms wel en soms niet een mat gebruikt. :o
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-05-2014 04:27

Dank je wel voor je reactie Frenk! :D

Tja, dat heb je goed gezien Frenk dat ik dan wel en dan niet een onthaakmat heb gebruikt bij het fotograferen van een vis. Ik heb er zelfs twee en die ik laatst heb aangeschaft is erg handig en gebruik ik vaak als zitkussentje, waarom heb ik ze dan niet gebruikt bij sommige vissen? Laksheid, 'vergeten' even uit mijn rugzak te halen etc.etc., ik weet het, het is niet slim en visonthaakvriendelijk om een vis niet op een natte ondergrond(onthaakmat etc.) te behandelen...Doch de vissen die niet op een onthaakmat zijn onthaakt/gefotografeerd zijn op nat gras terecht gekomen...dat neemt niet weg dat ik altijd waar dan ook wel of geen natgras een karper op een degelijke onthaakmat moet behandelen.
Dus je opmerking hierover is 100% terecht... Ik zal mijn leven beteren, sure... :wink:

Oké, vandaag een echte Karperen voor de deur sessie...

wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-05-2014 13:48

Ga uit m'n achtertuin Glenn! :D

Wegwezen daar! Hahaha
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-05-2014 14:18

Vanochtend een 'Karperen voor de deur' sessie gehouden, de hengel lag om 5:15 uit, er is gevoerd met hennep, maïs en trovitpellets:

Afbeelding

Dit was een instantsessie, even 'voelen' hoe het hier gaat met de penhengel. Ik vond het opvallend ondiep, nog geen 2 meter water staat er, maar qua ligging en mogelijkheden om te drillen en te landen prima, doch m.i. niet echt diep.
Oké, ik heb daar ongeveer 3 uurtjes gevist, met maïs op de haak, geen stootje leven gezien...Ben toen verkast naar het einde van de steiger daar waar de vernauwing van het water, de kade en de verbindingsdam, zorgt voor een behoorlijke stroming. Het is daar ook stukken dieper, het penstoppertje moest ik behoorlijk naar boven schuiven, meer dan me lief was want het overschreed al ruim de hengellengte. Doch in eerste instantie vond ik de 'hoek' interessant:

Afbeelding

Afbeelding

Elke keer als de stroming de pen met grondlood te veel meenam, drifte ik het terug, totdat ik er vast kwam te zitten...heb ik weer, lijn breuk geforceerd omdat het muurvast aan iets aan de bodem zat. Ik kon ternauwernood mijn pen uit het waterscheppen. Ik was even klaar met deze in eerste instantie interessante stek. Overigens had ik het kunnen weten, ik ken deze stek bij de dam erg goed. In mijn roofvisperiode heb ik daar regelmatig vastgezeten met sluggo's( jigkop) toen ik op snoekbaars, baars en snoek viste. Vaak kreeg ik het wel los, de gebruikte dyneemalijn was oersterk, maar ook niet altijd. Veel driehoeksmosselbankjes, maar ook veel bouwafval ligt er, ik heb er ooit eens een kinderstoeltje naar boven gevist en weet ik veel wat voor ijzerenrommel allemaal. En toch ging ik er vanochtend even vissen om te testen...eigen schuld dikke bult zullen we maar zeggen.
Nieuwe haak en lood erop gezet om op de eerste stek de sessie te vervolgen.

Afbeelding

Maar het anderhalf uur dat ik er heb gezeten is er geen stootje, geen teken van leven gezien...
Het zonnetje scheen aan de kant mooi in het water, ik zag weer grondeltjes en groepjes garnalen rondzwemmen:

Afbeelding


Afbeelding

Tja, ik weet niet of ik deze stek serieus als 'karper voor de deur' stek verder ga uitproberen, overigens vind ik het meer een 'streetfish'stek vanwege de trams, bussen en de vele voetgangers die er passeren.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-05-2014 14:19

mitsz van der kamp schreef:Ga uit m'n achtertuin Glenn! :D

Wegwezen daar! Hahaha


haha, ik zie je berichtje nu pas Mitsz...ben al weg! :lol:
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

30-05-2014 17:09

Je gaat je goddelijke gang maar Glenn. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-05-2014 19:59

Thanks Mitsz :D

Oké, vandaag kwam ik wat laat op gang en besloot om toch maar weer naar de Bijlmerweide te gaan, ik had daar de hengel rond 9:45 uitstaan, doch veel viezigheid/drab op het wateroppervlak:

Afbeelding
Doch door de lichte stroming werd veel van de drab afgevoerd, maar dat heeft zeker 2 uur geduurd. Er is gevoerd met wat pellets, hennep en maïs. Maar geen één aanbeet, opsteker, wegzwemmer of wat dan ook, slechts wat lijnzwemmertjes. Er was op een gegeven moment wel vis op de stek, maar volgens mij waren dat brasems, ben van maïs even overgestapt op wittebroodpluim, maar ook dat werd niet gepakt, het witte brood zoog overigens het zwarte bodemvuil op! Echt het werd een gore broodpluim, daar lusten de honden, eeh karpers geen brood van...Veel bodemvuil dit keer, soms borrelden de zwart geblakerde bladeren naar boven, regelmatig heb ik de haak moeten bevrijden van die stinkende bladeren.
Ben maar weggegaan, ik wilde wel een karpertje vangen vandaag, dus op naar de volgende stek:

Afbeelding

Het moet echt gek lopen wil ik hier niks vangen, de hengel had ik rond 12:45 uitstaan, op de haak een wittebroodpluim. Na een half uurtje was de pen weg, ik lette even niet op, ik keek even de ander kant uit dus had de aanbeet niet gezien, ik sloeg aan en mis! Een grote welling van een vluchtende karper was het enige wat ik zag...Ik heb er bijna 3 uurtjes gevist, geen stootje, geen enig teken van leven verder gezien.
Het was wel goed zo, dan maar een echte 'blank' op deze stek wat zelden gebeurd.

Thuis aangekomen een heerlijke kornuit genuttigd:

Afbeelding

Morgen gaan we het gewoon opnieuw proberen... :D

wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

01-06-2014 20:55

Vanmorgen besloten om het voor de 2e keer te proberen bij het sluisje bij de 3e Diem en IJsselmeer/IJburg, de zonsopkomst:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hengel lag uit omstreeks 5:30, er is gevoerd met hennep, maïs en pellets, als haakaas werd maïs gebruikt, ik lag wat tegen de kant aan:

Afbeelding

Tweemaal een springende karper waargenomen, maar ver van de gevoerde stek vandaan, bijna 4 uurtjes daar gevist, geen stootje of wat dan ook waargenomen...

Er zat wel een IJsvogel rechts van mij op een overhangende tak te vissen, die had meer geluk dan ik...

Oké karperaars, het begon gisteren al: hooikoorts...ik had zo gehoopt er dit jaar wat minder last van te hebben, maar nee, ik ben dit jaar blijkbaar te vaak buiten op pad geweest zodat ik nu letterlijk en figuurlijk er ziek van ben...

Afwachten dus wanneer de hooikoorts berichten gunstiger zijn voor mij om volop te kunnen karperen...voor de deur...of waar dan ook...

tot de volgende keer!!! :D
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

03-06-2014 11:14

Nou beterschap en hopen of wat minder stuivende dagen :D
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-06-2014 20:58

Dank je wel Paul voor je fijne reactie! :D
Ach ja, ben de hooikoorts periode al jaren gewend, het ene jaar gaat het wel, maar dit jaar is het weer raak, vervelend natuurlijk omdat je een hobby uitoefent waarbij je nou eenmaal veel buiten in de natuur bent zodat de kans op pollen inademen groot is. It's all in the fishinggame...

Oké, vorige week is er een ongelukje gebeurd met 'Johnny's Rod', nou ongelukje, de start geleidering was wat los geraakt van de blank, ik dacht eerst dat het wel meeviel totdat de ring echt helemaal los raakte en tegen de molenbeugel aan kwam. Ik wilde door vissen dus lijn doorgeknipt, geleidering eraf gehaald en alles, op de pennenstopper na, opnieuw gemonteerd. De wikkelingen waarmee de geleidering vast zat aan de blank waren behoorlijk aangetast, het bladerde er zowat vanaf, de lak en de garen leken wel een soort dunne plasticfolie die je er heel gemakkelijk kon afkrabben. De geleideringen zitten overigens maar met één pootje vastgewikkeld op de blank. Ik zit er serieus over na te denken om alle geleideringen te laten vervangen door twee potige geleideringen.
Tja, is het dan nog een originele 'Johnny's Rod' zoals mijn overleden vismaat er jaren mee gevist heeft? De hengel wil ik dan een grote onderhoudsbeurt laten ondergaan, dus sowieso opnieuw laten lakken( hier en daar is de lak eraf, overigens door mijn toedoen, ondanks dat ik de hengel met de nodige voorzichtigheid behandel, zijn er veel krassen zichtbaar) en de start geleidering er op laten bevestigen. De vraag is, zal ik alle ringen laten vervangen?

De start geleidering van 'Johnny's Rod' :

Afbeelding

Afbeelding
JW den Braber
Berichten: 21
Lid geworden op: 11-08-2011 20:24

04-06-2014 09:08

een potige ogen zijn toch prima? Mits ze goed gewikkeld en gelakt zijn.

Ik zie op de foto's trouwens dat je je hengel altijd gewoon neerlegt op de kant/steiger. Ik probeer er altijd een handdoek oid onder te leggen. Dat scheelt met de krassen. Of als er de ruimte is op mijn net (die heb je toch pas nodig zodra je met je hengel in je hand staat). Met je handdoek moet je wel opletten als het waait, want zodra je je hengel op tilt kan hij wegwaaien.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-06-2014 14:06

JW , dank je wel voor je reactie en tips! :D

Ik kan het geheel mis hebben, maar een geleidering met twee pootjes( of bevestigingspunten...hoe ze ook mogen heten, who cares...) heeft m.i. meer grip op de blank/hengel, zodat de krachten die bij een dril op de hengel worden uitgeoefend beter verdeelt worden, maar ik ben een leek wat dat betreft, ik zal dat tzt aan de mensen van Schreiner of CJW vragen wanneer ik de hengel ter reparatie/onderhoudsbeurt ga aanbieden.

Maar waar het mij eigenlijk ook om gaat is het feit of ik 'Johnny's Rod' in oorspronkelijke staat moet houden, dus dat de startgeleidering slechts opnieuw bevestigd wordt, of dat ik de hengel toch wat laat aanpassen zodat er beter mee gevist kan worden. Dus alle geleideringen/topoog laten vervangen, en de hengel voorzien van een frisse laklaag.
Ik denk dat mijn vismaat mij wel in het gelijk zou stellen om de hengel wat aan te passen/te verbeteren om zodoende plezieriger te vissen...

Voor de foto's heb ik de hengel inderdaad op de steiger c.q. duikerrand laten rusten, maar voor het overgrote deel hield ik de hengel vast, neemt niet weg dat er toch vele krassen zijn ontstaan, dus jouw tip betreffende handdoek of net is zo gek nog niet.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-06-2014 21:48

Ik vind het -als oldschool liefhebber- wel wat hebben die eenpoots gevoerde geleideringen. Daarnaast heeft een eenpotige geleidering het voordeel, dat het de buiging van de hengel minder beinvloedt dan een tweepotige geleidering.

Wat de beschadigingen betreft: leg inderdaad je net zo neer, dat je er je hengel op kan leggen, of leg je tas neer en daar je hengel op. Scheelt beschadigingen.

Ik lees je verhalen / logboek graag, en er valt me op dat je schrijft over je voersamenstelling en weinig over je aas. Af en toe noem je tussendoor het aas - broodvlok of mais. Misschien gebruik je ook wel wat anders, en er is zoveel meer. Probeer eens smac, kaasblokje, worm, dotje maden, de diverse bonen (uit een potje, makkelijk weer afsluiten en herbruikbaar), etc. Op de gekende stekken kan het misschien net die ene keer iets uitmaken :)

Die drab op de Bijlmerweide, die vind je overal, met de juiste wind verzamelt het zich in een hoekje, de vis zit er vaak ook onder. Probeer eens tussen het vuil in (in een klein gaatje) of ertegenaan te vissen. Je weet maar nooit.

Die sessie van 23/5, dat lijkt mij een mooie stek om "verder uit te bouwen", dwz vaker te bezoeken. Volgens mij kom je daar wat vaker terug, ik herken wel enkele dingen (sommige foto's zijn in het donker genomen) maar twijfel soms of het diezelfde stek is.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-06-2014 05:52

Dank je wel Frenk voor je fijne reactie! :D

Ja, nu je het zegt, die gevoerde ringen hebben wel wat, het heeft iets 'ouderwets', maar dat geeft de hengel iets speciaals. En ja, één potige geleideringen zullen de buiging minder beïnvloeden dan tweepotige , dus het zal een afweging worden tussen het minder beïnvloeden van de buiging, óf het beter verdelen van de kracht(en) die op de hengel zal komen bij een dril. Ik zal dit sowieso ter sprake brengen als ik de 'Johnny's Rod' ter reparatie ga aanbieden.
Maar 'Johnny's Rod' zoveel mogelijk in de oude staat behouden gaat wat terrein winnen...

Ik voel me vereerd dat je mijn verhalen/blog graag leest, ik vind het sowieso leuk dat leden het lezen en reageren, dat men tips doorgeeft en eigen ervaringen deelt.
Wat het haakaas betreft vis ik meestal met maïs uit blik en als dat weinig oplevert dan ga ik over op een grote wittebroodvlok/pluim. Met smac en kaas heb ik vroeger weleens gevist en gevangen, ooit eens bruine bonen uit een pot gebruikt en daar ook mee gevangen, maar met wormen en maden heb ik nooit gericht gevist op karper. Je hebt gelijk dat verschillende soorten aas gebruiken vaak het verschil kan gaan uitmaken tussen wel of niet vangen. In het vervolg ga ik meer soorten haakaas meenemen.

Het tegen de drab aan vissen( aan de rand) heb ik welgedaan, ik vind het maar een vies goedje, het ziet er niet aantrekkelijk uit, maar als er vis onder zit, tja dan is het niet anders dat je het juist daar probeert. Ik heb eenmaal een karper even boven zien komen midden in de drabvlek, hij maakte een mooie drab-bel aan het oppervlak met zijn kop, dat was grappig om te zien.

De stek van de 23/5 sessie is een stek die ik vaak bezoek omdat er redelijk veel karper zit, en die ook vrij makkelijk te vangen zijn, het is daar bijna altijd prijs. Het is een echte 'Johnny's Rod' stek voor een niet al te zware penhengel met een lijn van 22 tot 25/00.

Tja, wat ga ik vandaag doen...het wordt erg warm vandaag... :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-06-2014 12:33

Ik ben gisteren toch wezen vissen, ondanks mijn hooikoortsperikelen.
Wilde geen karper voor de deursessie houden, dus trok de Bijlmerweide mij weer aan ondanks dat ik er de laatste keer geen karper had gevangen.
Er is op een andere stek gevist, het is wel weer een 'duiker'stek en het water staat in verbinding met de andere door mij bevistte duikerstekken van de Bijlmerweide:

Afbeelding

Gevist van 9:45 tot 12:45, gevoerd met hennep, maïs en pellets, 3x misgeslagen met maïs als haakaas op volgens mij witvis, geen wellingen of iets dergelijks gezien wat duidde op vluchtende karper. Ik wel een karper zien springen, maar dat was ruim 100 meter van de stek vandaan, en ik hoorde vrij dichtbij aan de kant een karper slurpen/smakken. Het was ook raar weer, het motregende zo af en toe en het was benauwd.

Heb overigens de tip betreffende de hengel laten rusten op het net uitgevoerd:

Afbeelding

Ik voelde me toch vanwege de hooikoorts wat snotteriger worden, ik wilde toch minimaal een karperaanbeet vandaag meemaken, dus dan maar verkassen naar een stek waar ik normaal gesproken altijd prijs hebt:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb hier op 2 plekjes gevoerd en gevist, pfff, wát was het daar benauwd en warm! En zo nu en dan motregende het. Ik kon mijn ogen haast niet meer open houden, en ja hoor, ik ging even liggen om mijn ogen wat rust te gunnen en ben verdorie zowaar in slaap gevallen...
Ik heb maar 1 aanbeet gekregen, een mooie wegloper die ik relaxt kon aantikken, weliswaar van een brasem...
Geen karpers in de buurt van mijn voerplekjes waargenomen, wel zo nu en dan wat springende gezien. Maar dat was het dan voor die dag...
Wel grappig dat ik een rivierkreeftje heel sneaky een broodkorst (ik had wat broodkorsten aan de kant gegooid om te kijken of ze te verleiden waren) naar beneden zag trekken, de oranje/rode schaartjes plukten de korst van het wateroppervlak en het beestje trok het verder naar beneden.

Ik kreeg last van mijn ogen, en ben na ongeveer 3 uurtjes van relaxt vissen maar naar huis gegaan.

wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-06-2014 19:55

Ik wilde jullie deze foto's niet onthouden, weliswaar wat moeilijk te zien, maar gisteren op weg naar huis zag ik in de haven groepen harders vlak aan de kant aan het oppervlak komen en waren ze de bealgde stenen aan het afgrazen, er zaten behoorlijk grote jongens tussen:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Jaren geleden heb ik er overigens eentje bijna gevangen op een broodpluim, na een pittige dril verspeelde ik de vis door lijnbreuk. En echt, deze vissen zijn beresterk!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

15-06-2014 18:04

Zo beste karperaars, even een berichtje van mij om dit topic/blog wat levendig te houden, ondanks dat ik niet meer heb kunnen vissen vanwege de hooikoorts, tja...

Met de gedachte om 'Johnny's Rod' dan helemaal naar mijn wensen te laten 'verbouwen' had ik een kleine twee weken geleden deze molen aangeschaft:

Afbeelding

Afbeelding

Het is de BC7 2000 van Beavercreek, kende dit merk helemaal niet, maar heb in de winkel de slip uitvoerig getest, de slip van de Dam SC1 molen die op 'Johnny's Rod' zit werkt m.i. niet al te best meer. Ik ben altijd in voor een nieuw c.q. onbekend merk om te testen, dus vandaag of morgen gaat deze op de hengel bevestigd worden ter vervanging van de de Dam SC1 molen:

Afbeelding
charles de beus
Berichten: 40
Lid geworden op: 14-04-2003 02:00
Locatie: den helder

19-06-2014 20:20

Ik volg uw visbelevenissen met veel plezier en ik hoop dat er nog vele mogen volgen.
Laat die "karper voor de deur" dus nog maar even wachten. :lol:
Vist u met het aas op de haak of op een hair?
Ik heb namelijk het idee dat de inhaking met het aas op een hair over het algemeen wat dieper is zodat het lossen van vis wat minder is.
Ik maak uit uw vertellingen op dat het bij u nogal eens voorkomt dat u vis lost dus misschien is het een tip om het eens met een hair te proberen.

Mvr gr
het leven is kort,begin bij het toetje!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-06-2014 07:29

Dank je wel Charles voor je fijne reactie en tip!

Haha, je hoeft mij absoluut niet aan te spreken met 'u' hoor! :lol:

Op de winston medium stok die ik voornamelijk gebruik voor de 'Karper voor de deur' sessies, probeer ik wel met een hair te vissen daar er vaak als haakaas of een pellet of een tijgernoot gebruikt wordt.
Bij de andere sessies waar ik dan 'Johnny's Rod' gebruik, vis ik meestal met maïs uit blik of een verse wittebroodvlok/pluim.

Het maïs bevestig ik bijna altijd op deze wijze op de haak:
Afbeelding

De maïs korrel(s) probeer ik dan zo hoog mogelijk in of liever boven het haakoog te bevestigen, en de korrel zo ver mogelijk van de haakpunt zodat er meer inhakings kans bestaat bij het aanslaan, ik gebruik overigens bijna altijd de gesmede haken die ik jaren geleden ooit eens bij Schreiner heb gekocht, weet niet of die nog in de handel te krijgen zijn, maar ik vind het goede en vooral sterke en scherpe haken. Eigenlijk zou de haaksteel ietsjes langer mogen zijn want bij een behoorlijke broodvlok/pluim is de haakpunt te veel verstopt in de pluim, maar het is wat de inhaking met het vissen met een broodvlok/pluim even niet anders...all in the fishing game!
charles de beus
Berichten: 40
Lid geworden op: 14-04-2003 02:00
Locatie: den helder

22-06-2014 09:35

Als ik met de pen vis dan vis en voer ik bijna altijd met twee blikmaiskorrels op de hair.
Naar mijn idee ligt en beweegt het dan op de bodem wat natuurlijker, misschien eens iets om te proberen?
Mais zoals op de foto belemmert volgens mij juist de inhaking en verklaart dus de losers, maar over dit onderwerp is op dit forum natuurlijk heel erg veel te vinden met net zovele meningen.
Natuurlijk moet iedereen zo vissen en doen waar men vertrouwen in heef.
Ik vis altijd met gamakatsu haken maatje 6 of 8.

Mvr gr.
het leven is kort,begin bij het toetje!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-06-2014 10:32

Charles, bedankt voor je reactie en je tips, je hebt daar 2 goede punten(hoe toepasselijk) wat betreft aaspresentatie en inhakingsmogelijkheden.

Ik ben wat het penvissen betreft vrij makkelijk en nonchalant, soms op het wat 'simpele' af, waarom weet ik eigenlijk niet, zodoende heb ik mij eigenlijk nooit goed verdiept in de mogelijkheden en onmogelijkheden van deze discipline. Ik vind het wel steeds leuker worden dat penvissen aan de kant, je verkast veel en je vraagt je steeds af waar de vis zich bevindt en hoe deze te verleiden tot een aanbeet. Het is dus een kwestie, voor mij, van je verdiepen, logisch nadenken en vooral uitproberen...

Ik ga het zeker uitproberen om met een hair te gaan vissen bij het pennen met 'Johnny's Rod'.

Om even op de 'haken' terug te komen, was ik benieuwd of ik nog genoeg gesmede haken in voorraad had, je kan ze niet overal krijgen. Heb even uit mijn vest mijn hakendoosje erbij gehaald:

Afbeelding

In het zakje zaten er gelukkig nog genoeg in:

Afbeelding

Afbeelding

De gesmede haken zijn echt ukkies t.o.v. de andere haken die in het hakendoosje aanwezig zijn, gesmede haak helemaal links:

Afbeelding
charles de beus
Berichten: 40
Lid geworden op: 14-04-2003 02:00
Locatie: den helder

22-06-2014 15:05

Glen, ik kan alleen maar zeggen probeer het één en ander eens uit en geef het een kans, maar alleen als jij je er zelf goed bij voelt natuurlijk.
Ik kan op de foto moeilijk de grootte van de haakjes bepalen maar die meest linkse lijken mij wat klein, wat lossen van de vis ook weer kan bevorderen.
Ik vis volgens mij met wat grotere haken, en dat bevalt prima.
Hier op het forum is heel veel te vinden over het vissen met de pen en er zijn dan ook net zo veel verschillende meningen hier over.
Succes!!

Mvr gr.
het leven is kort,begin bij het toetje!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

09-09-2014 20:24

Charles dank je wel voor je reactie en suggesties! :D

Zo beste karperaars, het is toch 'enkele' weken geleden dat ik hier heb gereageerd, doch de hooikoortsperikelen liggen allang achter de rug en in de tussentijd had ik zeker kunnen karperen en waren de mogelijkheden en omstandigheden aanwezig omdat te kunnen doen...
Maar andere hobby's hadden/hebben nou eenmaal de aandacht getrokken gedurende de hooikoortsperiode en dan verzand de gedachte aan het karperen helaas wat. :wink:

Mijn vader was zijn tuinschuur aan het opruimen en vond nog zo goed als nieuw in de doos deze molen:

Afbeelding

Ik kende het type niet, het merk uiteraard wel, maar het is een molen van het type baitrunner en werkt nog perfect. Terzijnertijd zal ik deze molen maar eens testen mocht ik het karperen op afstand weer gaan oppikken.

Tja, 'Karperen voor de deur' heet dit topic, maar heb het eigenlijk maar weinig echt voor de deur gedaan.
Ik sta wel te popelen om het van het weekend te proberen met de pen langs de kant, met Johnny's Rod uiteraard...

Wordt vervolgd...