Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

14-05-2014 07:58

Klopt inderdaad Glenn, er zijn zat mooie plekken.
Ik wou je er alleen even op attent maken, dat je niet voor nare verrassingen komt te staan. Ik kwam daar vroeger inderdaad om op roofvis te vissen. Door het gebruikte/verwarmde water dat uit de centrale komt is het een ideale plek voor prooivis en dus roofvis.

Veel plezier met pennen.

Groet Jeffrey
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-05-2014 16:19

Dank je wel Jeffrey voor je reactie en waarschuwing, ik ben daar nooit gecontroleerd en heb daar ook andere vissers gezien, maar dat is dus een lange tijd geleden en mogelijk is alles daar wat verandert.

Oké, vanochtend wilde ik naar een van de 'oude' stekken gaan om te vissen, helaas...3 bootjes lagen uitgerekend op de stek waar mijn keuze op viel voor een 'instant' karpervangst. Kan gebeuren, dus moest ik even bepalen welke stek dan in aanmerking zou komen, eigenlijk een stek niet ver daar vandaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste 3 uurtjes met een tijgernoot op een hair gevist,1 wat twijfelende wegloper gehad, 1 lijnzwemmer en voor de rest niets, toen met twee maiskorrels en een tijgernoot erbij gevist, 1 aanbeet, sloeg mis en voor de rest niets. Op deze stek van 5:45 tot 10:15 gezeten, ik kon niet langer blijven maar ik had het idee dat hier in de toekomst meer te halen is. Zo af en toe stroomde het behoorlijk, zeker wanneer er een vrachtvaarder voorbij kwam, maar ik vond het op zich wel een plezierige stek hoewel je in het begin moet wennen aan het metro en trein verkeer wat boven je raast...
Deze stek voelde goed, het water zag er spiegelglad uit en nu en dan zag ik visjes springen en rimpelingen van vissen die aan het oppervlakte kwamen. Oké, geen vangst, maar deze plek hou ik in gedachten.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-05-2014 21:52

Morgen weer een oude 'instant'stek bezoeken, ben er nog niet uit welke stek het gaat worden. Ik moet bekennen dat het bevissen van diep en groot water, mij steeds meer aan het bekoren is. Het is een totaal andere discipline dan het achter de schubben aan zitten van Cyprinus carpio in de polderwateren.. Daarom ben ik zo benieuwd hoe het aan zal voelen om een aanbeet en dril te hebben op het grote water...Zal het verslavend zijn? Zal ik me verbazen?...zal het nog lang duren voordat ik de eerste vis zal haken?... :lol:

Any way, morgen nieuwe kansen...

wordt vervolgd...
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-05-2014 22:55

Mooie stekken Glenn, daar moet wat uit kunnen komen, geduld is een schone zaak :)
Mooie fotoos ook, trouwens. Probeer eens een wormpje of een dot maden. Vis zoekt nu natuurlijk voedsel (muggenlarven).
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

15-05-2014 16:41

Dank je wel Frenk voor je reactie en tip! :D

Met wormen vissen vind ik altijd wat tricky vanwege de gulzigheid van baarzen, die grappenmakers slikken vaak zo diep, maar bedankt voor de tip!

Vanmorgen op weg naar de stek zag ik een volle maan schijnen over het Nieuwe Diep:

Afbeelding

Zonsopkomst op de stek:

Afbeelding

Het was koud vanochtend, ik had me warm aangekleed, maar dan nog met de wind pal op de stek is het gewoon behoorlijk fris voor de tijd van het jaar:

Afbeelding

Het is een stek die direct in verbinding staat met het IJsselmeer, en waar het lekker diep is, ik schat tussen de 3 tot 3 en een halve meter diep. Gevoerd is er met hennep, tijgernoten, pellets en maïs. Op de hair heb ik gevist met een tijgernoot, later met maïs en weer later met een tijgernoot op de haak.
Ik heb karper gezien...maar niet op de haak gehad, er was activiteit op de voerplek zo rond 7 uur tot een uur of 9.
Ik heb 8x een springende c.q. boven komende karper waargenomen nabij de voerplekken en zag een behoorlijk groot exemplaar voor 3/4 gedeelte uit het water komen, het was een spiegel bovendien.

Oké, de hengel lag om 5:45 in het water en ik heb gevist tot 14:00, al die tijd geen één aanbeet, wegloper of wat dan ook...
Prachtige stek, met goede dril en landingsmogelijkheden, maar geen karpervangst...

Ik heb wel lekker gevist, tja, dat kan, zonder iets gevangen te hebben heb ik me daar toch vermaakt, hoe raar dat ook klinkt. Ondanks de ochtendkou was het prachtig weer, en heb volop genoten van de natuur om mij heen met een traag overvliegende Grote Zilverreiger, diverse soorten zwaluwen, ganzen, en heel veel zangvogels...Doch ja, het was een top dag geweest als ik een karperaanbeet, of beter, een karpervangst had gehad.
Deze stek zal ik zeker nog een keer bezoeken, mogelijk met een middag en avondsessie.

Afbeelding

:D
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

15-05-2014 17:21

Probeer t eens om de hoek op de kade Glenn.

Anders op de derde diem en ik weet nog wel wat leuke plekjes in de buurt.

De haven van het bovendiep heeft een mooi leliebed voor het bootshuis.

Geloof me :)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

15-05-2014 17:54

Te gek Mitsz voor je steksuggesties! :D

pb me maar als je nog stekken in de buurt weet! :D

Hoe meer stekken keuze in de buurt , hoe groter de kans op een 'Karper voor de deur'... :lol:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

16-05-2014 17:47

Even op het fietsje wat interessante stekken bezocht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vanaf de Amsterdamse brug zag ik 4 schaduwen in het ondiepe slootje:

Afbeelding

Het waren Brasems...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-05-2014 07:53

Tja, ik ga denk ik zometeen naar een 'bekende' stek om toch weer even 'contact' te maken met een karpertje, na al die karperloze uren...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-05-2014 19:04

Oké, ben net terug van een sessie op de stek waar ik bijna altijd een karpertje vang. Ik was er voor mijn begrippen laat, de hengel lag pas zo rond 9:15 uit, ik had heel eerlijk gezegd vissers op de stek verwacht want de laatste keren waren er diverse vissers aanwezig, maar vandaag niet, de gehele dag overigens niet, ik had het rijk alleen...

Afbeelding

En redelijk wat activiteit van paaiende karpers!

Ik zat ongeveer een half uurtje op deze plek:

Afbeelding

Ik keek naar een groep paaiende karpers die vlak onder de kant bezig waren, het gespetter en geplons was niet van de lucht, opeens was mijn pen 'verdwenen'...
Man man! Wàt een dril! Deze vis nam keer op keer lijn, ik kneep hem wel even want ik zag steeds minder lijn op de spoel zitten, ik draaide de slip steeds wat strakker, en wat boog 'Johnny's Rod', zo noem ik deze hengel als erfstuk van de overleden vriend, weer prachtig! De hengel kraakte en bevond zich al in de uiterste vechtbocht, na enkele minuten kreeg ik eindelijk de vis in het net.

Afbeelding

Wàt een mooie vis en wat een prachtige strijd heb ik gehad, ik dacht tijdens de dril dat dit mij te wachten staat als ik een 'Karper voor de deur' strijd vandaag of morgen ga meemaken, want deze vis doet m.i. niet onder voor een Amsterdamse IJhavenbig...denk ik...

Een uurtje later zag ik dat er een grote schub van de karper in het net lag, potverdorie dacht ik...:

Afbeelding

Ik heb nog twee karpers verspeeld, maar veel lijnzwemmers, van die rare zwiepdobber-aanbeten die zo typisch zijn wanneer er een karper tegen je pen en/of lijn zwemt gedurende het paaien.
Nog een prachtige opsteker gevolgd door een nog mooiere wegzwemmer kreeg ik, zodat ik goed getimed de haak kon zetten...echter het was een Brasem!

Afijn, een relaxte, leuke dag, lekker warm ook en een mooie vis...

Maar nog steeds geen 'Karper voor de deur'...


wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

17-05-2014 20:59

Ha Glenn,

Je schrijft goed man! Echt leuk om je belevenissen te volgen zeker nu je ook nog wat vangt, klasse!

Het lijkt erop dat de paai ( weer?? ) vol aan de gang is, zelfde ervaringen hier in de buurt.
Vandaag even met mijn zoontje op pad geweest langs een paar watertjes, op een van deze stekken
volop paai ook, wel mooi zo die karpers die voor je voeten aan het spetteren zijn en nergens bang voor zijn.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-05-2014 17:29

Dank je wel Remco voor je compliment! :D

Vanmorgen op een geheel nieuwe stek een korte sessie gehouden:

Afbeelding

Spiegelglad wateroppervlak, je kon al van afstand allerlei visactiviteiten waarnemen, veel jagende baars, je zag met regelmaat van die waaiertjes ontstaan aan het oppervlak door wegspringende kleine visjes.

Kwart over 6 lag de hengel uit, beaasd met een grote pellet op een hair, en er is gevoerd met hennep, maïs en pellets.

Afbeelding

Na 3 uurtjes van geen enkele aanbeet besloten om tegen de kant van het sluisje te gaan vissen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik moest helaas na 4 uurtjes vissen weg, ik heb wel karpers gezien, maar niet op de stek, zo'n 40 meter van de stek zag ik enkele keren een grote staart uit het water wapperen, en de karpers maakten mooie rimpelingen.

Deze stek heeft m.i. potentie om met het pennetje langs de kant een karper te pakken, het is er redelijk diep en er zijn goede dril/landings mogelijkheden.

Oké, geen aanbeten, geen vangsten, doch het was daar absoluut geen straf om te verblijven met zoveel prachtige natuur om mij heen, er vloog zelfs een IJsvogel luid roepend voorbij.
Ook zag ik pal onder mij van die zwartbekgrondeltjes tegen de kadekant opzwemmen, in allerllei formaten heb ik ze daar gezien, grappig...

wordt vervolgd...
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

19-05-2014 08:15

Gefeliciteerd Glenn met je vangst en ik moet Remco gelijk geven ,je schrijft leuk en voorzien van de mooie foto's erg leuk om te lezen .
Ga vooral door Glenn 8)
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-05-2014 15:51

Dank je wel Paul voor je fijne reactie en compliment! :D

Vrouwlief is zwaar geblesseerd dus ik ben thuis om haar te helpen met het een en ander, doch ik ben vandaag met het mooie weer er toch ruim 3 uurtjes tussenuit geknepen om eventjes te vissen op de stek waar ik meestal een karpertje kan verschalken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was warm, doch door het ZO-windje was het uit te houden, beide stekken afwisselend bevist, gevoerd met maïs uit blik en als haakaas maïs en witte broodpluim afwisselend gebruikt.
Ten opzichte van de vorige keer was er haast geen karperactiviteit te bespeuren, de vorige keer was het een paaigebeuren van jewelste, nu niets van dat alles te bespeuren.
Gevist van 10:45 tot 14:00 uur.
Vrij snel op wittebroodpluim een Brasem gehaakt, de vis veroorzaakte een mooi 'opsteker' met daarbij een prachtige 'wegloper' , brasems zijn toch ware meesters daarin:

Afbeelding

Op de andere stek kreeg ik 3 mooie weglopers, maar niets gehaakt, terug bij de eerste stek kreeg ik wederom mooie weglopers afgewisseld met pijlsnelle aanbeten...niks...nada...noppes, ik begon een bekend gevoel te krijgen wat ik jaren geleden ooit eens had meegemaakt op een stek in de Bijlmer: continu de meest mooie weglopers maar geen gehaakte vis, later bleken het paaiende brasems te zijn die de aanbeten, dus lijnzwemmmers, veroorzaakten. Doch tweemaal een misser gehad van karper want bij het aanslaan kreeg ik kort daarop een grote welling van vluchtende karper te zien. Maar de meeste aanbeten waren van lijnzwemmende brasems...Ik ving nog 1 brasem met de traditionele 'opsteker' en 'wegzwemmer' beleving, dat blijven toch hele mooie aanbeten, doch ja het zijn brasems.
Ik kan wel genieten van die typische brasem aanbeten...Karpers veroorzaken soms ook dat soort aanbeten, daarom is het elke keer weer een verrassing wat het zal zijn bij dergelijke weglopers.

Ik heb best wel lekker gevist, en ach van de week pikken we de draad weer op met het 'Karperen voor de deur' gebeuren...

Thuis aangekomen had ik echt trek in een Mokums biertje, dus even een Struis geopend van brouwerij het IJ:

Afbeelding

Santé... :D

wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-05-2014 20:48

Vandaag was ik voor het werk op cursus in Utrecht, in de pauze liep ik langs het 'Kanaal' op de kanaalweg ( in de buurt van het Jaarbeurscomplex). Vanwege dit 'Karperen voor de deur' blog, ben ik geïnteresseerd geraakt in dit soort typ wateren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

M.i. interessante stekken...
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

23-05-2014 08:43

Dat water kan je vrij goed overal aanpakken. Het merwedekanaal!

Probeer deze brug / peilers eens nabij rivierenwijk;

https://maps.google.nl/?ll=52.081842,5. ... 6&t=h&z=19

Anders iets verder doorlopen;

https://maps.google.nl/?ll=52.090747,5. ... 6&t=h&z=19

Op dit water, en de vaartserijnkanaal was mijn "karperen voor de deur", en heb ik leren vissen als klein guppie.
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

23-05-2014 09:21

Inderdaad leuke plekken, ik ken ze ook wel.

Vroegah :D , toen ik nog in de buurt van Utrecht woonde, aardig wat in die contreien gevist.

Voortaan hengeltje meenemen als je naar je werk gaat :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-05-2014 20:13

Wouter en Remco, dank jullie wel voor jullie reacties! :D

Wouter, jouw steksuggesties zien er ook veel belovend uit met die aanmeerpalen en brugpijlers, kan mij goed voorstellen dat jouw 'karperen voor de deur' daar heeft plaats gevonden!

Remco, ik had helaas maar een half uurtje pauze :lol: , maar bij mijn vorige werk, overigens jaren geleden, liep ik vaak door het Bergwijkpark in de pauze en zag van alles in die parkwatertjes waardoor het behoorlijk kriebelde om het daar eens met een hengeltje te proberen.

Oké, vandaag kriebelde het sowieso bij mij, komt door het weer, zodat ik maar een half dagje heb gewerkt. Ik wilde eventjes een paar uurtjes aan de waterkant vertoeven en testte 'Johnny's Rod' maar weer:

Afbeelding

Afbeelding

Ik was van 12:15 uur tot 17:15 uur op de stek, op beide plekjes met maïs uit blik gevoerd en gevist met maïs en witte broodpluim.
In het begin weinig tot geen karperactiviteit waargenomen, na een dik half uur kreeg ik een prachtige aanbeet en de karper nam een behoorlijke sprint, deze vis voelde direct 'goed' aan, dit was geen kleine jongen, de slip deed zijn werk m.i. wat te goed waardoor ik het wat aandraaide, nog steeds nam de vis m.i. te rap en te makkelijk lijn, dus draaide de slip weer wat aan...'PANG'...'GVD'...direct na het te vast aandraaien van de slip schoot de haak los van de vis...Balen dus want deze vis voelde goed aan.
Het heeft altijd wel wat, een vis die je niet hebt gezien, maar goed hebt gevoeld en op welke manier dan ook verliest. Want je vraagt je direct een aantal dingen af; waarom schoot de vis los, niet goed, niet diep gehaakt, de slip te abrupt dicht gedraaid, haak bot geworden( niet het geval overigens want heb het direct gecheckt), etc,etc...Anyway, een dergelijke vis spreekt altijd meer tot de verbeelding dan een gevangen exemplaar, toch? :wink:
Ik ging naar de andere voer plek en kreeg vrij snel een mooie trage aanbeet, de vis nam het aas rustig op en veroorzaakte een mooie opsteker om vervolgens traag weg te lopen, ik dacht direct aan een Brasem...maar nee, direct na het aanslaan voelde het te goed voor een Brasem. De Karper nam een spurt, de hengel boog mooi diep, de slip deed zijn werk en...de vis schoot los! Potverdorie! Weer geen karper op de mat!
Ik ving daarna nog twee Brasems en had nog enkele missers, uiteindelijk ving ik na ongeveer 3 uurtjes toch nog een karpertje:

Afbeelding

Deze vis was nauwelijks 50 cm en had een behoorlijk beschadigde rugvin, doch ondanks dat gaf hij redelijk strijd met venijnige korte runs.

Ik moest helaas weer eerder aftaaien, ik had het idee dat na 17:00 uur er meer activiteit was te bespeuren van karper, ik zag springende en azende vis.

Oké, het weekend komt eraan, ik ga even in conclaaf om te bepalen om een 'Karper voor de deur' sessie uit te voeren of om met 'Johnny's Rod' wat makkelijker water op te zoeken om karpertjes te vangen...

wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-05-2014 18:42

Het werd vandaag geen 'Karperen voor de deur' sessie, maar een 'Karperen op een stek die ik ken van jaren geleden gedurende mijn roofvisperiode'sessie... :D

De 'Bijlmerweide' dus, en dan met name de 'duikers' die de verschillende watertjes met elkaar verbinden van de Bijlmerweide.

Er zijn er genoeg in de Bijlmerweide, doch ik zocht er eentje waar ik rustig kon zitten met niet al te veel begroeiing zodat ik een vis goed kan landen, die zijn er dus niet veel want vele plekken naast de duikers waren goed dicht gegroeid. Maar goed, ik had er een gevonden, en maakte aan beide kanten van de duiker enkele voerplekjes van hennep, maïs en trovitpellets.
Er stond een lichte stroming die veel plantenresten/afval meevoerde, ik vond het overigens opvallend diep bij de uiteinden van de duikers, waarschijnlijk heeft de stroming de bodem daar wat dieper gemaakt, er stond daar ruim 2 meter water.

Oké, de hengel had ik om 10:15 uitstaan en was beaasd met een maïskorrel:

Afbeelding

Ik had op deze plek in het midden, links en rechts wat gevoerd. Na een kwartiertje zag ik geheel links bijna tegen de kant een enorme bellenactiviteit die ik behoorlijk imposant vond om te bekijken, de vis veroorzaakte heel veel opwelling en het schuimde zowat van de bellen aan het oppervlak. Ik verlegde heel voorzichtig mijn haakaas vanuit het midden aan de rand van dit bellenveldje, en waarrempel de pen kreeg een mooie zwieper van links naar rechts en ging heel even onder, een karper was dus aanwezig en behoorlijk aan het azen. Ik vond dit spannend, zou deze vis het aas gaan pakken? Ja, de vis nam het aas en de pen gleed langzaam naar beneden, het is raar, spannend en vooral nieuw om een aanbeet recht onder je te zien. Ik sloeg aan en direct, vanwege de kracht van de aanslag, kwam de vis even boven, ik zag een brede rug en dit was ook het enige wat ik van de vis te zien kreeg.
'Johnny's Rod', boog direct in een uiterste bocht, dit was een zware vis en de vis nam eerst een korte sprint, en daarna nog een korte sprint om vervolgens een lange zeer krachtige run te nemen die ik nooit eerder van een karper heb meegemaakt, de vis denderde gewoon door terwijl ik de slip steeds ietsjes strakker dichtdraaide. Ja! Dit was een BigOne! dacht ik, ik kon deze vis niet houden op Johnny's Rod, de hengel bleek gewoon te licht om de vis veel weerstand te kunnen bieden.
Opeens een slappe lijn...balen...balen...balen...ik draaide in , ik vermoedde eerst lijnbreuk maar zag dat alles er nog aan hing, de haak was dus losgeschoten. Toch genoot ik van deze 'strijd' met een powervis, dit kan ik dus verwachten wanneer ik een IJhavenbig erop zal krijgen, maar dan met een hengel met meer vermogen en een dikkere lijn...

Afbeelding

Oké, ik liet deze kant van de duiker even met rust en gooide nog een klein handje voer bij, ik besloot de andere kant van de duiker te gaan bevissen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar zag ik wel wat kleinere aasbellenveldjes, en ook daar liet ik naast die bellenveldjes mijn beaasdehaak vallen, maar op enkele lijnzwemmers na, niet veel activiteit.

Na een kwartiertje terug op de plek waar ik de karperaanbeet had, ik zag opnieuw een redelijk bellenveldje en besloot daar naast de maïshaak te plaatsen, weer een staart/lijnzwemmertje wat betekende dat er een vis aan het 'rommelen' was, en ja, vrij snel nam ook deze het aas op en kon ik aanslaan. Karper! Want dit voelde zwaar en goed, doch nu ging ik expres weinig druk zetten om de vis niet te verleiden om runs te gaan maken, Johnny's Rod kan dat gewoon niet hebben. Doch deze vis spurtte tot 3x toe naar links en ik vreesde weer dat deze los zou gaan schieten...Maar nee, de vis werd moe en ik kreeg steeds meer hoop om deze zware vis te kunnen landen...en dat gebeurde gelukkig ook:

Afbeelding

Het viel mij al op dat de vis een wat lichte kronkel/kromming had bij de basis van de staart, maar voor de rest een mooie en vooral zware vis, ik wilde niet meten en wegen en de vis zo snel mogelijk terugzetten, maar schat hem zo tegen de 85 cm aan en ruim boven de 20 pond.
Laatst gewijzigd door glenn axt op 24-05-2014 18:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Mario Zwet
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-05-2014 16:00

24-05-2014 18:48

Echt een genot om dit te lezen. Ik krijg er ook gewoon plezier van! Blijf vooral deze stukjes schrijven.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-05-2014 19:54

Dank je wel Mario voor je compliment! :D

Ik besloot om logischerwijs weer aan de andere kant van de duiker te vissen, om de plek wat rust te geven. Ook daar zag ik weer bellenveldjes, maar opvallend kleiner, logisch want het waren bellenveldjes veroorzaakt door Zeelten, ik ving daar een leuke van zo rond de 50cm:

Afbeelding

Ik heb ongeveer 3 uurtjes gevist en mij daar prima vermaakt, ik ga vaker op deze 'duiker'stekken van de Bijlmerweide vissen.

Maar, nog steeds geen 'Karper voor de deur'... :lol:


wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-05-2014 17:33

Ik was vanmorgen al vroeg uit de veren, en had geen keuze kunnen maken of ik een 'Karperen voor de deur' sessie of een 'eventjes een karpertje op een makkelijke plek' sessie zou gaan uitvoeren...Met de verspeelde vis van gisteren in mijn achterhoofd en het feit dat ik lekker vroeg ter plaatse kon zijn, besloot ik om het nogmaals op de Bijlmerweide te gaan proberen.

Wàt een mooie zonsopkomst op die Bijlmerweide:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De hengel had ik omstreeks 5:45 ingelegd, er is gevoerd met hennep, maïs en trovitpellets, haakaas was maïs uit blik. Het stroomde lichtjes bij de duiker, net zoals gisteren, maar het wateroppervlak was bedekt met een drapperig goedje, later op de dag zou het door de wind en de stroming wat verspreid worden en oplossen. Na een klein halfuurtje hier en daar bellenveldjes op en nabij de voerplekjes, zodat ik daar aan de randjes het pennetje met het haakaas plaatste. Leuk om de lijnzwemmers als voorbode te constateren, ik was op mijn hoede om aan te slaan bij een wegloper. Ik sloeg diverse keren aan op mijns inziens duidelijke 'weglopers', maar het werden missers met éénmaal de bekende welling/boeggolf van een vluchtende karper. Dat stemde mij opzich tevreden want er was vis op de stek. Ik sloeg weer aan op een wegloper, en ja, dit keer contact...maar de vis sloeg vrij snel los. Ik wisselde steeds van duikeruiteinde om zodoende wat rust te krijgen op de te bevissen plekken. Uiteindelijk sloeg ik aan op een mooie wegloper en was het raak, leuke run, leuke dril van een mooie vis, ik schat hem tegen de 75- 80cm:

Afbeelding

Aan de andere kant van de duiker ving ik nog een brasem die een behoorlijk bellenveldje had geproduceerd. Ik besloot om te gaan verkassen en een andere duiker op de Bijlmerweide te gaan bezoeken:

Afbeelding

Deze plek/duiker werd het:

Afbeelding

Afbeelding

Ik zal straks hier ook een kort verslag van uitbrengen...
Mario Zwet
Berichten: 16
Lid geworden op: 23-05-2014 16:00

25-05-2014 17:54

Weer mooie vangst! Ik zou willen dat mijn vangsten zo voorspoedig liepen :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-05-2014 20:52

Mario Zwet schreef:Weer mooie vangst! Ik zou willen dat mijn vangsten zo voorspoedig liepen :D


Dank je wel voor je reactie Mario. :D

Al doende leert men zeg ik maar, vroeger maakte ik slechts voerplekjes met maïs uit blik en dacht daar altijd mee te scoren...niet dus, nu ik voerplekjes maak met hennep en pellets merk ik dat er meer kans bestaat om er karper mee te lokken. Met maïs krijg je niet alleen karper, maar ook veel brasem en witvis op je stek. Wat ik wel reuze spannend vind zijn de zogenaamde 'bellenplakaten' of 'bellenveldjes' die je ziet ontstaan als er vis aan het azen is op de voerplek. Mij is het opgevallen dat karper een felle niet te missen bellen productie kan hebben, maar ook een wat subtielere manier van azen kan hebben die dan niet te onderscheiden is van brasem en/of zeelt...dat is dan de verrassing, welke vissen zijn er op de voerstek belandt.
It's all in the fishing game!!!... gelukkig maar!

Oké, ik was op de nieuwe duikerstek aangekomen, altijd benieuwd hoe en wat daar aan te treffen, mij was het al opgevallen dat het wat dieper was in het midden van de duiker, meer dan 2 meter:

Afbeelding

Het water was hier niet zo drabberig als bij de vorige duikerstek, wel was ook hier een lichte stroming aanwezig, na het voeren aan beide kanten van de duiker kon ik al snel de bekende bellenveldjes ontwaren, dus plaatste ik ook hier de pen en het haakaas aan de zijkanten daarvan. Lijnzwemmertjes c.q. staartzwemmertjes waren dan het directe gevolg daarvan en vaak kwam er niet kort daarop een wegzwemmer van de pen. Ik sloeg vele malen mis, één keer zat er even een karper op die losschoot( lijnzwemmer die vals gehaakt werd?). Ik ving aan beide kanten overigens brasems, mooie opstekers met daarna prachtige weglopers. Maar uiteindelijk ving ik toch een karper...:

Afbeelding

Mooie relaxte opsteker en wegloper, dus kon getimed de haak zetten, Deze vis kon ik na enkele korte doch heftige runs na enige minuten landen. Hierna ving ik nog enkele brasems, en had regelmatig mooie aanbeten gevolgd door missers.

Ik heb lekker gevist, er was veel te doen aan de waterkant(aanbeten, en veel aanwezige vis), heb 3 maal een ringslang over het water gezien en het was lekker weer, kortom een lekkere visdag.

Maar nog steeds geen 'Karper voor de deur'... :wink:


wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-05-2014 04:18

Het weer werkte niet echt mee de laatste dagen: regen, regen en regen...dus binnen zitten en wachten maar.

Ik ga het zo proberen,maar waar weet ik nog niet, de weersverwachtingen voor de komende dagen zijn gunstig!

Iedereen alvast 'strakke lijnen'. :D