Karperen voor de deur.

Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-05-2019 20:50

Zondag 5 mei 2019.

Bevrijdingsdag vandaag, maar ik wilde gaan pennen en dan op een voor mij geheel nieuwe stek in de buurt. Vorig jaar heb ik al wat potentiele stekjes bekeken richting Leidschendam en deze ochtend leek het mij een geschikt moment om een stek te gaan bezoeken. Volgens de weersberichten zou het wat later in de ochtend sprake zijn van buien, en de temperaturen waren voor de tijd van het jaar laag, dus heb ik mij daarop aangekleed, en dat was een juiste beslissing want op de fiets was de kou goed te voelen. Voermix thuis gemaakt van mais, hennep en flavour. De stek die ik had uitgekozen staat middels duikers in verbinding met watertjes die langs de flats lopen en allerlei vertakkingen maakt die de woonwijken in gaan. Toch altijd spannend om op een nieuwe onbekende plek ‘Johnny’s Rod’ los te laten. Vond het aangenaam ‘diep’( maar goed in vergelijking met de favo ondiepe polderslootjes waar ik pen is alles ‘diep’…)ruim boven de meter en settelde ik mij ongeveer op het midden van het stukje water:
mei01.JPG
(205.5 KiB) 2023 keer gedownload
mei02.JPG
(178.56 KiB) 2023 keer gedownload
mei03.JPG
(166.1 KiB) 2023 keer gedownload
De stok lag omstreeks 06:30 uur uit, met twee maiskorreltjes op de haak en had ik vlak voor mij een handje mais gevoerd, de temperatuur was 5 graden(gevoelstemp. 2 graden), kwam de wind uit het noorden wk2-3 tot 4, en bedroeg de luchtdruk 1.020 mb. Het was zwaar bewolkt/regenachtig weer.
Een roodborstje wipte aan de overkant zenuwachtig van struik naar struik en links van mij begon een Grote Bontespecht zich kenbaar te maken, op het water waren Meerkoeten en wat krak en wilde eenden aanwezig, vlak bij de stek lagen onderdelen van een al wit uitgeslagen zijnde rivierkreeft wiens ontbindingsgassen goed te ruiken waren, maar gebeurde er nog iets met de pen? Helemaal niets, geen stootje kunnen ontwaren, heb er ook geen vis/karperactiviteiten gezien dus was mijn besluit om het na een uur en een kwartier hier gezien te hebben en te verkassen naar Ypenburg. Ik wilde een ondergaande pen zien, niets meer en niets minder.
mei04.JPG
(149.73 KiB) 2023 keer gedownload
Ruim na 08:00 uur lag de pen uit op de stek vlak aan de kant en had ik recht voor mij en rechts aan de kant gevoerd met de mix en om en om de bevoerde plekjes bevist. Schuin achter mij zag ik donkere, dreigende wolken komen die niet veel goeds brachten. Eerst begon het zachtjes te regenen om dan plotseling over te gaan in heuse ‘winterse’ hagelbuien, door de wind werd je in no time zeik en zeik nat, mijn regenpak werd zodoende goed getest op water en winddichtheid en kon die goed doorstaan:
mei07.JPG
(89.77 KiB) 2023 keer gedownload
mei05.JPG
(122.7 KiB) 2023 keer gedownload

Het werd een sessie die gekenmerkt werd door winterse hagelbuien afgewisseld met net niet lang genoeg zijnde ‘zonnige’ perioden om geheel droog en warm te zitten, gedurende de felle hagelbuien stroomde de onthaakmat waar ik op zat direct vol:
mei06.JPG
(115.35 KiB) 2023 keer gedownload
Ik twijfelde om te wachten op een langere drogere periode die zou komen, maar ben omstreeks 11:00 uur gestopt om nog net voor een bui thuis te kunnen zijn. Het werd dus een onvervalste blank, geen tikje van leven mogen meemaken, de enige vissers die wat vingen waren de Futen en de Visdiefjes die zo af en toe voorbij kwamen gezwommen/gevlogen…
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-05-2019 14:01

Gisteren ontvangen, prachtige handgemaakte pennen:
mei09.JPG
(71.41 KiB) 1996 keer gedownload
mei10.JPG
(59.53 KiB) 1996 keer gedownload
Nu eens niet 'besteld', maar 'gekregen' als prijs..., mijn verzameling wordt groter en groter. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-05-2019 19:30

Zaterdag 11 mei 219.

De hele week binnen gezeten, dus ik was er absoluut aan toe om te ontspannen aan de waterkant. Het was al een drukke week qua werk en met de enorme domper wat betreft de uitkomst van de halve finale van de club uit Mokum, wilde ik niets anders dan ontsnappen, ontspannen en spanning zoeken. Wilde de pen onder zien gaan, wilde een kromme stok zien en voelen en wilde een gierende molenslip horen...ja.
Was al erg vroeg wakker, zo omstreeks half 3, en kon niet meer in slaap komen, wilde ruim voor zonsopkomst op de te bevissen stek aanwezig zijn, zodoende was ik om 05:15 uur op de fiets in het donker en had mij gelukkig warm aangekleed want het was koud!
Zou ik een geheel nieuwe stek gaan uitproberen of naar mijn vertrouwde polderstekje gaan? Het werd geen van beide want onderweg besloot ik naar de stek te Ypenburg te gaan omdat ik daar mijn laatste karper had gevangen, dat geeft toch op een of andere manier wat meer vertrouwen qua vangkansen op een Cyprinus. Zag onderweg nog een leuk kommetje, maar na wat wikken en wegen reed ik maar door naar de bedoelde stek:
mei18.JPG
(138.12 KiB) 1939 keer gedownload

Ben hier precies om 05:45 uur begonnen, de weerapp. gaf 7 graden aan, kwam de wind uit het noor-noordoosten wk 2-3, en bedroeg de luchtdruk 1.013 mb. Twee voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist en ook steeds wat bijgevoerd met een voermix bestaande uit mais, hennep, kattenbrokjes en flavour. Binnen 5 minuten al wat 'leven' op de pen middels twee tikjes, hierna weer eens een 'niet oplet moment' (echt het is meer regel dan uitzondering aan het worden) waarbij de pen al onder was en ik de lijn wat weg zag lopen, ik sloeg aan maar helemaal niets, geen contact en geen vluchtwelling.
Hierna sloeg ik mis op een prachtige opsteker wat direct gevolgd werd door het pijlsnel ondergaan van de pen. Toen weer een niet oplet moment waarbij ik opschrok van het bewegen van de stok met daarbij het geluid van de stok door het gras, sloeg direct aan en dacht heel even een karpertje erop te hebben vanwege de molenslip die afliep, maar alles was van korte maar heftige duur:
mei19.JPG
(140.34 KiB) 1939 keer gedownload
mei22.JPG
(128.28 KiB) 1939 keer gedownload
Hierna geregeld 'leven' op de pen wat resulteerde in twee aangetikte brasems:
mei23.JPG
(60.85 KiB) 1939 keer gedownload
mei26.JPG
(151.68 KiB) 1939 keer gedownload
Het was hierna gedaan met vangsten en leven op de pen, geen stootje meer gezien ondanks het afwisselen en bijvoeren van de voerplekjes. Gestopt om 08:45 uur en om 09:15 uur begonnen op mijn polderstekje:
mei27.JPG
(93.9 KiB) 1939 keer gedownload
In de hoek enkel kreeften, kreeften en nog eens kreeften ondanks dat ik enkele keren duidelijk wroetende vis op de voerplekjes zag kon ik daar geen Cyprinus strikken. Om 11:15 uur gestopt en huiswaarts gekeerd. Ik heb ondergaande pennen gezien, ik heb enkele keren een kromme stok in de handen gehad en heb zelfs een ratelende slip gehoord(eventjes maar…), ik was tevreden.

De enige karper die ik die dag had gezien was een koikarper in de sloot bij het tuinhuizencomplex bij mijn moedertje:
mei30.JPG
(53.54 KiB) 1939 keer gedownload
mei32.JPG
(103.3 KiB) 1939 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-05-2019 10:29

Ik heb nog wat verslagen te plaatsen, bij deze dus:


Zondag 12 mei 2019.

Deze ochtend besloten om toch nog eventjes te pennen voor dat de 'moederdag' visite zou arriveren.
Ik had mij wat verslapen en twijfelde nog om te blijven liggen, maar de lichte karperactiviteit die ik gister op de laatste stek zag(bodemwroetende karper), motiveerde mij genoeg om uit bed te stappen, bakkie koffie naar binnen te werken, voermixje(mais,hennep en flavour) te maken en omstreeks 6 uur op de fiets te stappen.

Polderstekjes:
mei50.JPG
(113.53 KiB) 1855 keer gedownload
mei64.JPG
(155.39 KiB) 1855 keer gedownload
Maakte 4 plekjes die ik dan om en om beviste, zag hier en daar wellingen makende vissen, er waren dus karpers aanwezig.
Oké, om 06:15 uur begonnen, de temperatuur was 8 graden, kwam de wind uit het noord-noordwesten, wk 1 tot 2, bedroeg de luchtdruk 1.031 mb en was het half bewolkt. Op de 1e stek na enkele minuten een lijnzwemmertje, ik hief daarna de hengel wat op waardoor er vlakbij de pen een karper geschrokken wegstoof, potverdorie, die zat dus al in de buurt. Bij de 2e stek eerst vlak aan de kant de pen ingezet, direct een 'verplaatsing' van de pen door een staartzwiep van een karper, maar verder geen aanbeet. Toen de pen verplaatst schuin naar de overkant, daar is het stukken dieper dus stuitje wat te ruim naar boven verschoven waardoor de pen 'plat' op het water ging liggen, dilemma: zo maar laten of pen binnen draaien en stuitje verlagen. Besloot om het zo te laten, de pen lag plat op het wateroppervlak en bij dit gladde oppervlak was dan elke aanbeet goed te zien, wat ook vrij snel gebeurde. De pen kreeg een vooraankondigend tikje waardoor er een rimpeling op het wateroppervlak onstond, hierna veranderde de stand van de pen direct door 90 graden te draaien( in de normale stand zegmaar), waardoor slechts het gele puntje van de pen nog te zien was, hoe bloedstollend was dit, wat ging er nu gebeuren? Heel langzaam bewoog de pen eerst naar rechts richting duiker, maar daarna verdween de pen mooi schuin naar links en sloeg ik aan...YES! Ik voelde direct contact met iets compacts/massiefs, 'Johnny's Rod' stond direct krom en de vis zwom eerst heel rustig naar links, maar hierna was de rust over...gierende slip, stok in uiterste vechtbocht die kraakte in elke glasvezel, heerlijke drilpartij, heerlijke sport, wat een mooie gevecht heb ik gevoerd met deze prachtige polderschub:

mei54.JPG
(123.18 KiB) 1855 keer gedownload
mei57.JPG
(125.82 KiB) 1855 keer gedownload
mei58.JPG
(189.64 KiB) 1855 keer gedownload
mei60.JPG
(144.81 KiB) 1855 keer gedownload
mei63.JPG
(126.74 KiB) 1855 keer gedownload
Ving hierna nog twee kreeftjes en ben gestopt om 09:15 uur.
mei66.JPG
(131.38 KiB) 1855 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-05-2019 10:37

Dinsdag 14 mei 2019.

In de trein op weg naar huis zinspeelde ik al om vroeg te gaan eten om dan na het eten te kunnen pennen, de zon zou ruim na 21:00 uur ondergaan en als er omstreeks 6 uur gepend zou kunnen worden dan had ik 3 uurtjes te gaan. Maar eerst het heerlijke avondeten, asperges!:
mei73.JPG
(106.07 KiB) 1853 keer gedownload
Alles was snel gegaan, een voermix thuis gemaakt(mais, hennep en flavour) en op de fiets naar stekjes, zodoende kon ‘Johnny’s Rod’ vanaf 17:30 uur ingezet worden op twee bevoerde stekjes: schuin aan de overkant de duikerstek, en de stek geheel aan het einde van de sloot:
mei74.JPG
(174.92 KiB) 1853 keer gedownload
mei76.JPG
(150.9 KiB) 1853 keer gedownload
De temperatuur was 17 graden, de wind kwam uit het noord-noord-oosten wk 2 tot 3 en de luchtdruk bedroeg 1.032 mb, het was zonnig met hier en daar een dun wolkje.
Kreeg zo nu en dan een tikje te zien op de pen bij beide stekjes, dit waren kreeften/witvisdingetjes, sloeg enkele keren mis waarvan ik het vermoeden had dat het voornamelijk kreeften aanbeten waren, ving ook een kreeftje en sloeg daarna zeker 3x mis op volgens mij wel ‘visaanbeten’. Pas omstreeks kwart over 7 bewoog de pen wat schokkerig naar rechts, toen ging dat over in wat geleidelijker schuin staan en dook de pen in een vloeiende beweging onder, ik sloeg aan en YO! Leuke dril ontstond er met van alles er op en eraan van een middelmaat Zeelt:
mei81.JPG
(151.3 KiB) 1853 keer gedownload
mei82.JPG
(145.11 KiB) 1853 keer gedownload
mei86.JPG
(158.59 KiB) 1853 keer gedownload
Hierna bleef ik bij de duikerstek en kreeg nu weer te maken met kreeften:

mei89.JPG
(168.82 KiB) 1853 keer gedownload
mei91.JPG
(159.74 KiB) 1853 keer gedownload
Na half 8 was het opeens geheel gedaan met de ‘penbeleving’, geen tikje meer gezien…om 20:30 uur ingepakt en tevreden huiswaarts gekeerd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-05-2019 10:41

Woensdag 15 mei 2019

Nu voor het avondeten even wezen pennen, was op tijd klaar met het thuiswerken dus met bakje voermix(mais, hennep en flavour) en een zacht deegje van witbrood op weg naar de stekjes.
Het was prachtig weer, de temperatuur was op dat moment 18 graden, kwam de wind uit het noordoosten wk 2 tot 3 en bedroeg de luchtdruk 1.026 mb, het was nagenoeg wolkenloos bij een strak blauwe lucht:

mei93.JPG
(158.32 KiB) 1853 keer gedownload
Gevist vanaf 15:15 uur tot 18:15, 3 uurtjes dus, twee stekjes bevoerd en om en om bevist met mais en stukje zacht deeg.
Pas na ongeveer 2 uur na inleg van ‘Johnny’s Rod’ een tikje op de pen, hierna kwamen de kreeften los en ving ik twee van die friemelmansen en bleven deze importgrappenmakers constant bezig met getreiter, heb enkele keren misgeslagen waarvan 3x niet van een kreeft gezien de snelheid waarmee de aanbeten gepaard gingen, denk van witvis. Oke, ik had dus voornamelijk kreeften gelokt met de voermix, het werd een blank met scharen…

mei95.JPG
(135.05 KiB) 1853 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-05-2019 11:00

Zondag 19 mei 2019.

Ik stond deze ochtend te laat op om te pennen, ging pas omstreeks 2 uur naar bed vanwege het volgen van de spannende uitslag van het eurovisiesongfestival…
Had gisteravond al de voermix gemaakt bestaande uit mais, hennep en flavour, dus na een bakkie koffie met mijn nog wat slaperige lichaam op de fiets richting een nieuw te bezoeken stek.
Het werd de omgeving van de kassen bij Park de Balij bij Zoetermeer. Maar ik werd daar aangenaam verrast door de vele zangvogels die ik aan de bos en rietkraagrand hoorde en zag. Zo waren daar de eerste Koekoeken van het jaar en hoorde ik tot tweemaal toe de zang van de Wielewaal die ik sinds jaren niet meer had gehoord.
mei101.JPG
(106.7 KiB) 1851 keer gedownload
mei102.JPG
(86.57 KiB) 1851 keer gedownload
mei105.JPG
(130.67 KiB) 1851 keer gedownload
mei106.JPG
(188.41 KiB) 1851 keer gedownload


Ik heb daar vele interessante plekken gezien, maar moeilijk bereikbaar vanwege het hoge oprukkende riet, heb toch zo'n 8 plekjes bevoerd met de voermix.
Begon omstreeks 08:00 uur, de temperatuur was 13 graden, kwam de wind uit het noordoosten, wk 1-2 tot 3 en bedroeg de luchtdruk 1.007 mb, het was bewolkt. Hier en daar zag ik wroetende vissen en soms wat wellingen, maar geen springende vissen gezien. Iets voor 9 uur, de pen lag praktisch plat op het water omdat ik geen zin had om de pen wat ondieper af te stellen, ging de plat liggende pen in één vloeiende beweging rechtop staan en verdween even geheel onderwater...ik twijfelde om aan te slaan, en zocht naar uitstaande lijn of die ook in 'beweging' was gekomen, want had ik dat duidelijk gezien dan had ik onmiddellijk aangeslagen, maar de pen kwam weer boven en verroerde zich niet meer. Er gebeurde op deze stek niet veel meer, ik besloot te verkassen naar de stekjes die enkele honderden meters verderop een kleien uurtje eerder bevoerd waren.
mei118.JPG
(147.48 KiB) 1851 keer gedownload
Zo tegen 10:00 uur, ik had al 3 stekjes afgevist maar zonder succes, verdween het net zichtbare gele puntje van de antenne in het golvende water naar rechts richting rietkraag. Er waren overigens her en der paailustige brasems aanwezig, zag in ieder geval enkele zwarte staarten boven komen, zodoende dacht ik een Abramis aangetikt te hebben. Maar nee! 'Johnny's Rod' boog direct en de weerstand werd sterker naarmate ik de stok dichter naar mij toe trok, de slip tingelde lichtjes en nu wist ik zeker dat er geen brasem maar een karper aan het andere eind van de lijn zat. Nu begon de karper gas te geven, de slip liep mooi af en iets massiefs en zwaars deed pogingen om te ontsnappen, de karper nam een run naar rechts waardoor stok en lijn met de rietkraag aan de rechterkant te maken kreeg, ik zag de vis niet maar hoorde wel geplons en gespetter om de hoek van de rietkraag. De vis nam nu een spurt naar links en bonkte op de hengeltop, ik was blij dat de vis uit de rietkraag was gezwommen zodat de dril nu beter geleid kon worden, kreeg de vis beter onder controle en kon daardoor snel richting net geleid worden, waar het nog heftig protesteerde, en jeetje zeg wat was deze knaap zwaar, met moeite kon het net getild. Op de onthaakmat bleef de vis erg onrustig, maar kon toch wat acceptabele pics schieten.
Zo, heerlijke drilpartij en mooie vis op een nieuwe stek, maar hierna was het gedaan, ondanks wat bijvoeren geen stootje meer gehad. Ben om 12:00 uur gestopt en tevreden richting huis gefietst.
mei107.JPG
(123.1 KiB) 1851 keer gedownload
mei114.JPG
(149.83 KiB) 1851 keer gedownload
mei116.JPG
(171.95 KiB) 1851 keer gedownload
Veel vogels gezien en gehoord o.a. Nachtegaal, Rietgors, Rietzanger, Grasmus, groepje Groenpootruiters wat over mij heen vloog, Oeverloper, Gier en Boerenzwaluw, Krak en Tafeleend, Visdief, Kievit.

Ik kom hier zeker nog een keer terug, al zou het enkel al voor het mooie natuurgebied zijn...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-05-2019 11:47

Vorige week deze 'bijzondere' pen mogen ontvangen om te gaan testen:
mei97.JPG
(37.69 KiB) 1811 keer gedownload
Het is een pen met een zogenoemde 'inline' bevestiging:
mei98.JPG
(41.45 KiB) 1811 keer gedownload
mei99.JPG
(64.02 KiB) 1811 keer gedownload
Heb er afgelopen zondag even mee gepend, even wat problemen gehad bij het inbrengen van de lijn aan de zijkant, er bleek zich een miniem houtsplintertje te bevinden in de opening, toen dat eenmaal verwijderd was gleed de lijn wel makkelijk door:
mei119.JPG
(165.38 KiB) 1811 keer gedownload
Verder vind ik persoonlijk de afstand van opening aan de zijkant en de uitgang aan de onderkant wat te groot:
mei120.JPG
(193.49 KiB) 1811 keer gedownload
De pen blijft 'hangen' aan de lijn, schuift dus niet automatisch door naar boven of naar beneden, heb de pen dus tussen stuitje en eerste loodhageltje moeten vastzetten. Dit niet doorschuiven op de lijn wordt denk ik voornamelijk veroorzaakt vanwege mijn gebruikte lijndikte(25/00) en de te kleine opening aan de zijkant( en/of onderkant?), de pen zal bij dunnere lijndikten wel goed moeten schuiven. Overigens staat de pen keurig recht in het water en is goed te zien( bij weerspiegeling van bomen/begroeing bleef de pen goed zichtbaar voor mij), heb het een en ander al met de pennenbouwer besproken en tzt zal er een update komen met alle bevindingen van de overige testers. Maar vind het een bijzondere pen en zal er voorlopig mee blijven vissen want ik wil deze zien 'ondergaan' en ervaren/kijken hoe de pen zich dan manifesteerd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-05-2019 11:51

Tja, over pennen gesproken, gister deze set per post ontvangen. Kon bij het zien op fb deze prachtige pennen niet weerstaan... :lol:
mei124.JPG
(70.72 KiB) 1811 keer gedownload
mei125.JPG
(69.43 KiB) 1811 keer gedownload
mei126.JPG
(58.81 KiB) 1811 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-05-2019 10:14

Gisteren in de namiddag liep ik richting het stembureau, en zag ik voor de deur deze karper in het zonnetje:
mei128.JPG
(61.55 KiB) 1759 keer gedownload
Terug naar huis liep ik over de gallerij en zag ik deze dikkerd van bovenaf voor de deur:
mei133.JPG
(166.97 KiB) 1759 keer gedownload
Er verscheen een wat kleinere naast de dikkerd:
mei139.JPG
(107.78 KiB) 1759 keer gedownload
Even later zwommen ze rustig voor de deur weg:
mei146.JPG
(127.51 KiB) 1759 keer gedownload
Het 'karperen voor de deur' kan een aanvang gaan nemen... :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-05-2019 10:47

Van de week op de fiets nieuwe stekjes gezocht richting Voorschoten:

mei153.JPG
(163.72 KiB) 1726 keer gedownload
mei154.JPG
(153.93 KiB) 1726 keer gedownload
mei155.JPG
(168.9 KiB) 1726 keer gedownload
Mooie polderstekjes tegen gekomen, vele waren erg ondiep maar dat zegt (nog) niks qua interessante bezetting van vis, in ieder geval wel de typische weidevogels zoals Tureluur, Kievit en Grutto waargenomen, en dat deed mijn hart sneller kloppen zijnde 'poldervisser'... :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-05-2019 12:33

Vrijdag 24 mei 2019.

Na het eten besloten om te gaan pennen in een ander gedeelte van mijn favo Haagsepolder. Ik was daar om 17:45 uur begonnen en heb daar drie voerplekjes gemaakt, twee aan de kant en eentje recht voor mij in het midden:
mei158.JPG
(129.83 KiB) 1723 keer gedownload
De temperatuur was 16 graden, kwam de wind uit het noord-westen wk 2 tot 3 en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb. De voermix bestond uit mais, jonge kapucijners, hennep en flavour.
Omstreeks 18:40 uur ging de pen vlak aan de rechterkant schuin onder, ik sloeg aan en direct begon de slip even te lopen, de vis bleef nu rustig enkele meters voor mij op de plaats en ik dacht direct aan een brasem, maar de rust bleek van korte duur want zodra ik kracht zette op de stok werd de vis wakker en wist ik direct dat het geen brasem betrof maar een karper! Eindelijk op deze plek een karper dacht ik , de vis was sterk en niet te houden, een volle run werd ingezet geheel naar links en ik probeerde de vis wat te sturen en de slip wat bij te stellen maar deze Cyprinus knalde vrolijk door en zocht de kant op waar riet en allerlei takkenrommel ligt, eerst dacht ik nog dat de vis ver voorbij de takkenrommel was en daardoor liep ik zo'n 20 meter op en draaide de lijn binnen, ik voelde eerst nog wat gebonk op de top en toen niets meer...ik liep naar de takkenrommel en ik vreesde het ergste, de vis zat niet meer aan de haak, daarvoor in de plaats zat een zwarte tak, weg vis na een prachtige run. Pfff, ik baalde hier wel van hoor, eindelijk na diverse pensessies op deze stek(al twee jaar), tikte ik er een karper aan, en dan verspeel ik hem...Ja ik baalde daar wel van.
Ondanks regelmatig bijvoeren hier helemaal niets meer gezien qua beleving op de pen, en ik baalde nog steeds van de verspeelde vis, dit was dus weer een Karper waarvan je de kracht mocht ervaren, daardoor een lekkere kromme hengel mocht vasthouden, een ratelende slip mocht horen en die niet te houden was, en die je niet gezien hebt...Ik ben om 20:15 uur gestopt en wilde het verderop gaan proberen. Overigens heb ik een lange tijd in de sloot recht tegenover de stek, een Lepelaar gaade geslagen die kreeften ving! Zelfs wat grotere exemplaren, ondanks wat tegenstribbelen van de kreeften, lepelde hij/zij uit het water.
mei159.JPG
(194.03 KiB) 1723 keer gedownload
mei160.JPG
(177.63 KiB) 1723 keer gedownload
mei162.JPG
(94.85 KiB) 1723 keer gedownload
Oke, hier omstreeks 20:30 uur begonnen en zag opvallend veel activiteit van vis, ze waren nog niet aan het paaien, denk vanwege de te lage temperatuur, maar ze zaten er tegen aan. 2x een mooie lijnzwemmer, 2x forse tikken tegen de pen en dat was het dan ondanks dat er genoeg karpers aanwezig waren, totaal geen interesse in het voer dus. Ben hier gestopt om 21:30 uur.



Zaterdag 25 mei 2019.

Het zat mij nog steeds niet lekker dat ik de vis van gisteravond verspeeld had, had ik revanche gevoelens waardoor ik besloot om deze ochtend op dezelfde plek te beginnen? Een beetje wel, maar ook wilde ik graag op deze plek een karper scoren, niets meer en niets minder.
'Johnny's Rod' lag om 05:45 uur uit, de temperatuur was 11 graden, kwam de wind uit het noorden, wk 2-3 en bedroeg de luchtdruk 1.017 mb.
mei163.JPG
(101.94 KiB) 1723 keer gedownload
Ik kan kort zijn, geen enig teken van leven gezien op de drie voerplekjes, helemaal niets… Ben hier gestopt omstreeks 07:00 uur, wilde hier niet al te lang blijven en besloot net zoals gisteravond dezelfde stekjes te bevissen in mijn favopoldertje:
mei166.JPG
(137.8 KiB) 1723 keer gedownload
mei167.JPG
(190.68 KiB) 1723 keer gedownload
mei168.JPG
(93.6 KiB) 1723 keer gedownload
mei169.JPG
(183.44 KiB) 1723 keer gedownload
Drie stekjes bevoerd met de mix van gister(aangevuld met blikje mais), met om en om op de haak, mais, mais/kapucijnercombi en brooddeeg. Omstreeks 07:15 uur begonnen, ook nu weer genoeg Cyprinus aanwezig maar net zoals gisteravond toonden ze geen interesse in het gebodene, enkel wat lijnzwemmers, meer niet. Toen omstreeks 10:45 uur op brooddeeg( na eerst enkele kreeften op mais te hebben gevangen) het eerste visje van de dag, een Riviergrondeltje trok eindelijk de pen in een snelle beweging onder:
mei173.JPG
(101.78 KiB) 1723 keer gedownload
Hierna vele missers op brooddeeg(kreeft/witvis), ving toen een RuisvoornxKolblei kruising(denk ik zo aan de uiterlijke kenmerken te zien). Ik besloot om aan het einde van de sloot twee voerplekjes te maken, ik kon het niet uitstaan dat er geen karper interesse toonde in welke aassoort dan ook.
Maar ook hier weer die verdomde kreeften, sloeg enkele keren mis of er hing een kreeft aan de haak, zelfs de kapucijners waren niet heilig meer voor ze.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-05-2019 12:37

vervolg van verslag 25 mei 2019:
mei178.JPG
(110.63 KiB) 1723 keer gedownload
mei179.JPG
(180.63 KiB) 1723 keer gedownload
mei180.JPG
(82.97 KiB) 1723 keer gedownload
Iets over 12:00 uur kreeg ik een mooie aanbeet in de hoek aan de overkant, had een lange opslag dus moest hard en goed aanslaan, en YES! Eindelijk een karperaanbeet, klein maar zeer fijn want deze kleine karper trok boven verwachting hard van leer, de stok stond krom en de slip liet deze kleine vis een paar keer afgaan:
mei181.JPG
(150.52 KiB) 1723 keer gedownload


mei182.JPG
(164.78 KiB) 1723 keer gedownload
mei185.JPG
(141.58 KiB) 1723 keer gedownload
Hierna nog enkele missertjes/aanbeetjes op brooddeeg, ben gestopt om 13:30 uur, vond het wel goed zo en vanwege het doorzetten geen blank, en op het einde toch een karper(tje).
mei186.JPG
(181.18 KiB) 1723 keer gedownload
Mark van Damme
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-05-2019 11:43

26-05-2019 14:13

Hi Glenn,

Mooie verslagen heb je hier gepost, mooie fotos ook :D
Je vist eigenlijk precies op dezelfde manier als ik.
Lekker simpel, penhengel, pennetje en mais of brood, korst.
Ik ben langzamerhand mijn materiaal een beetje aan het verzamelen.
Ikzelf vis met een FairPlay Winston Special Medium 3.70 1.5 lbs met een Alcedo Micron met 14/100ste nylon. Ja is erg dun, ik weet het, maar weet er toch Karpers van 70 cm mee te vangen.
De combinatie hengel molen is wat scheef, ben zoekende naar een wat groter model molen.
Echter heb ik onlangs een Penn 420SS gekocht, ook een mooi model maar misschien te klein voor de FairPlay. Meer voor de heb zullen we maar zeggen.
Ik zie zie mij in de toekomst nog wel meer hengels en molens aanschaffen, cjw, hardy etc.

Zie jij overigens een verband tussen het weer en dagdeel van je vangsten? Luchtdruk, temperatuur, weerbeeld, smorgens, smiddags, savonds?

Mvgr.

Mark
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-05-2019 14:46

Hoi Mark, dank je wel voor je fijne reactie!

'Simpel' je dingen doen brengt vaak de meeste voldoening...niet al te veel nadenken, gewoon doen, tot op zekere hoogte natuurlijk. Vroeger wilde ik bijvoorbeeld niets aan het toeval overlaten en bereide ik mij zo zo zorgvuldig mogelijk voor. Maar dat is verleden tijd, zo zweerde ik ook om eerst een lijndikte te kiezen en daar de juiste hengel voor te nemen, ik was( en eigenlijk nog steeds een beetje) een Schreiner-adept en viste zo met verschillende Schreinerstokken vanwege de gebruikte lijndiktes. Nu is mijn marge qua lijndiktes wat breder geworden in de zin van een hengel die geschikt is bij een lijndikte van pak hem beet 22/00 daar gebruik ik makkelijk lijndiktes vanaf 18/00 tot zelfs 25/00 voor...Ik ben nu meer van het 'genieten' aan de waterkant dan mij geheel focussen op de vangst( eeh ook niet altijd, maar meestal wel...), het 'pennen' is een passie met algehele ontspanning bij inspanning geworden.
Wat betreft de vangkansen bij bepaalde dagdelen/weersomstrandigheden/luchtdruk etc.etc. Ook daar heb ik mij vroeger mee bezig gehouden, volgens de wetenschap azen vissen het meest tussen 07:00 uur en 09:00 uur, vang je minder bij een luchtdruk onder de 1.012 mb en boven de 1.025 mb enkan je beter vissen aan de kant waar de wind op staat, etc.etc. Het werd voor mij juist een sport om te vissen en te vangen bij omstandigheden die dan 'niet' gunstig waren, en om heel eerlijk te zijn boeide het mij niet zo veel meer wat de omstandigheden waren om optimaal te kunnen presteren, ik hou de weersomstandigheden nog steeds bij, maar meer uit gewoonte en wie weet dat ik er tzt toch nog naar kijk voor de lange termijn om bepaalde conclusies te gaan trekken.

Maar goed, ik wens je veel pen/visplezier, strakke lijnen en vooral genieten van het buiten zijn!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-05-2019 08:26

Dinsdag 28 mei 2019.

Vanmorgen werd ik wakker met de fijne gedachte dat ik uit kon slapen vanwege de ov-staking, ik zou wel werken maar dan thuis. Maar opeens sprong ik wat verontrust op want ik zou deze ochtend voor het eerst gaan voeren om de ‘Karper voor de deur’ stek op te gaan bouwen. Het was gelukkig niet al te laat, maar toch, ik wilde op tijd beginnen met voeren. Gisteravond had ik drie bakjes met ingevroren Tijgernoten uit de vriezer, die in de kelderbox staat, gehaald en twee daarvan in de koelkast gedaan( de derde in het vriesvak van de koelkast), maar de noten waren nog bedekt met ijs, heb ze onder de warme kraan gespoeld waardoor de ‘aantrekkelijke’ slijmlaag werd weggespoeld. Dat was eigenlijk niet de bedoeling, maar goed, diverse dingen spookten door mijn hoofd toen ik met het bakje tijgernoten in de lift stond om naar beneden te gaan: wat nou als de karpers vanwege de te verwachten temperatuursstijging van de aankomende dagen wegtrekken naar ondiepere slootjes om te paaien, is het niet beter om als aanvulling nog een voermix met hennep en mais als ondersteuning van de voerplek in te zetten, zijn de tijgernoten nog wel goed want ze zijn van vorig jaar september, welke stok ga ik inzetten, wat als er binnenkort het gras wordt gemaaid en de karpers daardoor schrikken en er vandoor gaan, potverdorie ik ben een handdoek en een flesje water vergeten om mijn handen na het voeren mee af te spoelen,…etc. etc. etc.
mei189.JPG
(154.27 KiB) 1641 keer gedownload
Na het voeren was het inderdaad fijner geweest om sowieso een handdoek bij mij te hebben vanwege het slijk van de tijgernoten…

Gisterochtend voor de 2e keer en deze miezerige ochtend dan voor de 3e keer met de tijgernoten voor de deur gevoerd. Gisterochtend kwam er direct een Meerkoet aan gezwommen...'het zal toch niet he?' dacht ik, zou deze zwarte watervogel met witte bles de tijgernoten opduiken en opeten?
Ik voerde handjes met slijm omringde noten op de voerplek, maar de Meerkoet zwom door, gelukkig… Ik was er nog niet gerust op en na het voeren bleef ik nog even op het bruggetje kijken of deze zwarte grappenmaker terug zou komen om aan de 'tijgernootdis' te gaan. Boven voor de deur aangekomen bleef ik ook nog turen naar de voerplek en was er geen Meerkoet te bekennen.
Deze ochtend dus voor de 3e en laatste keer voorgevoerd, morgen aan de slag op de 'Karper voor de deur'stek.
Mark van Damme
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-05-2019 11:43

30-05-2019 11:17

Hi Glenn,

Gezien je voorbereidingen zullen daar weer mooie plaatjes van komen denk ik :D
En qua weersverwachting zit het ook wel goed...

Succes!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-06-2019 07:54

Hoi Mark, dank je wel voor je fijne reactie!


Vrijdag 31 mei 2019.

Oké, na 3 dagen van in de ochtend voorvoeren met slechts Tijgernoten, zou ik gaan pennen op de voor de deur stek. Ik ben daar om 05:45 uur begonnen, de temperatuur was 16 graden, kwam de wind uit het zuidwesten, wk 1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.026 mb, ik zag bij aankomst geen karperactiviteit op de voerplek.
mei191.JPG
(175.41 KiB) 1571 keer gedownload
mei192.JPG
(179.39 KiB) 1571 keer gedownload
De stok lag uit met een halve tijgernoot side-hooked op de haak, en voerde nog wat halve en hele tijgernoten bij op de voerplek.
Er gebeurde lange tijd niets, pas omstreeks 07:15 uur kreeg ik een aanbeet te zien, de pen gleed heel mooi naar rechts onder en was vanwege het heldere water nog goed te volgen, ik sloeg hoopvol aan, maar geen contact, geen vluchtwelling, helemaal niets. Heb op precies dezelfde plek weer ingelegd, de halve tijgernoot zat er overigens nog goed aan, en wierp nog wat tijgernoten op de voerplek. Kreeg hierna nog 2x lichte tikjes te zien en hoopte dat het vooraankondigingen waren voor het weglopen van de pen, maar helaas, valse hoop want er gebeurde niets meer. In een poging om toch nog niets te vangen besloot ik het laatste half uur over te gaan op mais(gevoerd met een handje voermix van mais, hennep en flavour), maar dit mocht niet baten, geen tikje gezien op de pen.
Iets voor 09:00 uur zag ik twee mooie schubkarpers vlak aan de kant van links naar rechts voorbij snellen, ze hadden er een goede vaart in, als of ze ergens snel moesten wezen...vlak daarna weer twee voorbij zwemmende karpers maar dan aan de overkant, ook van links naar rechts, tja 'ze' waren er wel, eventjes dan.
Om 09:15 uur ben ik gestopt op de 'Karper voor de deur' stek, ik was wel wat teleurgesteld, had er meer van verwacht, heb besloten na een sanitaire stop verder te pennen in mijn favopoldertje.
mei194.JPG
(133.51 KiB) 1571 keer gedownload
Hier gezeten van 09:45 uur tot 10:45 uur, gevoerd met mix van mais met hennep en flavour, maar hier geen stootje gezien op de pen. Ben verkast naar ander stekje en hier begonnen om 11:00 uur:
mei195.JPG
(250.12 KiB) 1571 keer gedownload
mei197.JPG
(203.02 KiB) 1571 keer gedownload
mei198.JPG
(206.19 KiB) 1571 keer gedownload
Ik zal kort zijn, het werd een 'kreeften'festijn, zowel op mais als op brooddeeg enkel kreeften, kreeften en nog eens kreeften op zowel de duiker als de eind van de sloot stek, sloeg veel mis vanwege de lange opslag, maar het waren bijna allemaal kreeftenaanbeten.
mei200.JPG
(180.19 KiB) 1571 keer gedownload
Ik ben daar om 13:00 uur gestopt, het werd een blank maar dan eentje met vele 'scharen'.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-06-2019 08:00

Zaterdag 1 juni 2019.

Ik wilde deze ochtend een geheel nieuwe stek bezoeken/uitproberen die ik vorige week 'ontdekt' had gedurende een fietstochtje.
Thuis een voermix gemaakt van mais en hennep en zo rond kwart over 5 op de fiets richting Voorschoten.
Ja...wát een plek, het leek wel 'thuiskomen' voor mij:
jun3.JPG
(103.56 KiB) 1570 keer gedownload
jun7.JPG
(107.6 KiB) 1570 keer gedownload
jun8.JPG
(177.46 KiB) 1570 keer gedownload
jun10.JPG
(77.5 KiB) 1570 keer gedownload
Ik zag al wat wegschietende vissen, ja, polderkarpers moeten met de nodige voorzichtigheid benadert worden wil je kans maken op een vangst, dat bleek deze ochtend maar weer eens want ik stond iets te gehaast op waardoor er meerdere vissen wegschoten…
Oké, begon daar op de hoek omstreeks 05:45 uur met twee maiskorreltjes op de haak, er stond nog net geen meter water, vlak aan de kant stonden plompebladeren dus was het zaak over deze waterplanten te vissen. De temperatuur was 14 graden, stond er een zuid-zuidwesten wind, wk1-2, en bedroeg de luchtdruk 1.023 mb, hier en daar dreef er een wolkje.
Ik genoot daar met volle tuigen, heerlijke plek! Ik had na ongeveer een half uurtje ook twee voerplekjes gemaakt in de sloot rechts van mij, en heb daar volop 'leven' gezien in de vorm van wellingen en kolkjes makende vissen. Nog geen stootje het eerste uurtje mogen waarnemen, dus besloot ik de plekjes in de rechter sloot te proberen. Het was hier beduidend ondieper, heel voorzichtig plaatste ik de pen vlak aan de kant, binnen enkele seconden bewoog de pen naar links, heel rustig ging dit, maar de pen ging niet onder, ik twijfelde om aan te slaan en besloot het toch te doen...YES! Contact,het wild wegschieten van links naar rechts zonder echt de hengel pijn te doen en zonder de slip te testen deed mij vermoeden dat het om een flinke vechtlustige voorn ging of een kleine karper.

Dacht gezien de donkere kleur met een Kroeskarper te maken te hebben, maar na uitvoerig bestuderen van de foto's bleek het een Giebel te zijn, ook mooi:
jun12.JPG
(180.13 KiB) 1570 keer gedownload
jun14.JPG
(200.29 KiB) 1570 keer gedownload
jun16.JPG
(156.58 KiB) 1570 keer gedownload
Oké, terug naar de hoekstek, kreeg daar vrij snel een 'tikje' op de pen te zien zijnde een vooraankondiging van de pen die na een minuut of twee heel rustig en gestaag onder ging, ik sloeg aan en YES! Hangen, de karper trok de stok krom, liet de slip ratelen en kon daarna na enkele vluchtpogingen geland worden:
jun18.JPG
(93.68 KiB) 1570 keer gedownload
jun20.JPG
(135.92 KiB) 1570 keer gedownload
jun24.JPG
(199.16 KiB) 1570 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-06-2019 08:04

vervolg van zaterdag 1 juni 2019:

Hierna weer even verkast naar de rechter sloot, maar heb daar helaas geen aanbeet meer kunnen krijgen ondanks het heel voorzichtig en rustig inzetten van de stok.
Ik bleef hierna op de hoekstek en genoot daar, zo tegen half 10 had ik weer even een 'niet op let' momentje waardoor ik de pen even kwijt was, die kwam weer boven en bewoog een paar keer heel schokkerig waardoor ik meteen dacht dat een voorn het mais had gepakt en deze vanwege de weerstand van de pen deze niet onder getrokken kreeg. Het bleef nu stil bij de pen en ik haalde de stok op om het aas te controleren, het mais zat er nog op dus besloot ik op dezelfde plek de pen daar weer in te zetten. Binnen enkele seconden ging de pen schuin staan en liep heel rustig schuin naar links onder wat vanwege het heldere water nog mooi te volgen was. Ik wachtte even en sloeg toen hard aan...ja...contact, en wát een contact, de karper nam een spurt en knalde in een rechte lijn mooi in het midden de sloot door. Wow... een schitterende run met een kromme 'Johnny's Rod' die kraakte in elke glasvezel, en de molen ratelde en ratelde, de vis nam rap tientallen meters lijn mee, heerlijke imposante dril was dit en wat een power bezat deze vis. Het terug pompen ging in het begin moeizaam maar gestaag, na twee scheppogingen belandde de vis op de onthaakmat, pffff ik was blij met deze prachtige donkere polderschub, wát een strijd en plezier heeft deze mij bezorgd:

jun37.JPG
(216.65 KiB) 1570 keer gedownload
jun38.JPG
(172.66 KiB) 1570 keer gedownload
Ik heb na een korte pauze vanwege het 'nagenieten' en het verwijderen van planten en draadalg op de lijn nog wel wat gevoerd, maar de focus was wat weg vanwege de megadrilpartij, heerlijk is dat toch als je daar zit met een big smile, bovendien werd het warmer en was ik verder lekker aan het genieten van alles om mij heen: Ooievaars die aan kwamen vliegen en in het weiland allerlei eetbaars aan het zoeken waren, Brandganzen met hun jongen die heen en weer zwommen, een jagende Torenvalk, een passerende IJsvogel, Tureluur, Kievit en Boerenzwaluwen die voorbij vlogen, en de vele zangvogels in de bosrand, mijn dag kon niet meer stuk...
jun26.JPG
(133.68 KiB) 1570 keer gedownload
Ben om 10:30 uur gestopt en voldaan huiswaarts gekeerd waar een heerlijke vanille donut met een bakkie werd genuttigd:
jun43.JPG
(84.96 KiB) 1570 keer gedownload
Mark van Damme
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-05-2019 11:43

02-06-2019 21:21

Wederom een mooie samenvatting met bijgaand prachtige fotos.
Ben wel jaloers op de omgeving daar, hier in Zeeland is het zoetwater vissen enigzins beperkt...

Mvgr.

Mark
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-06-2019 19:02

Mooi zoals je altijd je ding blijft doen Glenn. Bedankt daarvoor. Jouw manier van karperen met behoud van eenvoud blijkt duurzaam. Daarmee ben je volgens mij een bron van inspiratie.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Mark van Damme
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-05-2019 11:43

03-06-2019 19:17

Helemaal mee eens Kees.
Ik kijk altijd weer uit naar een nieuwe post van Glenn met prachtige fotos en mooi beschreven avonturen :D
Ga zo door Glenn👍
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-06-2019 19:59

Mark en Kees, dank jullie wel voor jullie fijne reacties en complimenten... :D

Tja die mooie stekken die ons klein landje 'nog' rijk zijn, ik koester ze, ik voel me daar het meeste thuis qua pen/visbeleving en 'hollandser' kan je het volgens mij in de polder niet beleven zo tussen het groene gras, het vee en de weidevogels. Maar het polderlandschap verandert hier en daar, helaas...

Oké, ik zat er toch een beetje mee dat ik na drie dagen van voorvoeren op de 'Karper voor de deur' stek geen Karper heb weten te vangen. Nieuwe ronde en nieuwe kansen dan maar, dus twee potten met reeds bewerkte voeringrediënten zoals mais, tijgernoten, hennep, en tarwe, aangeschaft om het na weer een drie daagse lichte voercampagne te proberen:
jun46.JPG
(93.89 KiB) 1455 keer gedownload
Ik had geen voorbewerkte tijgernoten en hennep in de vrieser liggen, vandaar deze kant en klare mix die ik bij Paddy te Voorburg heb gehaald. Ik zag aan de wand een hele rits molentjes hangen en pakte er een aantal om te bekijken, en om er wat mee te draaien. Mijn oog viel direct op enkele Penn molentjes, ik heb al drie Pennmolens maar deze zijn anders qua materiaal en vormgeving. Ach ik neem alvast een voorschot op vaderdag(onzin natuurlijk, ik verwen mijzelf gewoon...)dacht ik en nam de Penn Sargus II 3000 mee naar de kassa waar er gratis 24/00 G-line op werd gespoeld:
jun47.JPG
(112.1 KiB) 1455 keer gedownload
Ik heb genoeg molens, maar ach deze kan er ook nog bij :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-06-2019 19:32

Oké dan, gistermorgen voor het eerst voor gevoerd voor de deur met de kant en klare voermix, gistermiddag zag ik vanuit mijn woning iets heel verheugends!!!:
jun52.JPG
(115.54 KiB) 1406 keer gedownload
jun53.JPG
(97.2 KiB) 1406 keer gedownload
Vier karpers, mogelijk meer, zaten op de voerplek, en ik zag twee naar de bodem duiken.

Vanmorgen voor de 2e maal voor gevoerd voor de deur, en na een uurtje zag ik iets wat ik al vermoedde en waar ik al bang voor was:
jun63.JPG
(99.34 KiB) 1406 keer gedownload
jun64.JPG
(97.36 KiB) 1406 keer gedownload
jun65.JPG
(96.5 KiB) 1406 keer gedownload
Een meerkoet die ook op de voerplek aan het duiken was...en zich tegoed deed aan de voermix...

En niet lang daarna het volgende tafereeltje...:
jun66.JPG
(78.78 KiB) 1406 keer gedownload
jun67.JPG
(75.53 KiB) 1406 keer gedownload
Een moeder eend die haar vier jongen lekker liet duiken en liet smikkelen op de voerplek...

Vanmiddag even in de buurt wezen kijken naar potentiële penstekjes:
jun69.JPG
(174.04 KiB) 1406 keer gedownload
jun71.JPG
(151.23 KiB) 1406 keer gedownload
jun72.JPG
(163.93 KiB) 1406 keer gedownload