Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

02-12-2016 00:30

Klopt, Herman, helemaal mee eens.

Ik toost mee, Glenn! A Way Of Life!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-12-2016 14:08

Herman en Frenk, dank jullie wel voor jullie fijne reacties!

Inderdaad Herman, Cor is er nog tot half februari en dan trekt hij de stekker eruit.

En voor de liefhebbers voor 'iets' aan de muur:

Afbeelding

Voor deze Zwaardviskop kon/kan men bieden, er werd vanaf €75,- ingezet, geloof dat hij nu al over de €250,- staat. Ga naar Cor's fb pagina voor meerdere aanbiedingen.( CJW Rodshop)


Gistermiddag de stok opgehaald, en W O W...:

Afbeelding

Afbeelding

Pas na twee bakken koffie, ik hing weer aan zijn lippen vanwege zijn belevenissen/ervaringen/ visie etc.etc. kreeg ik de rebuild 'Johnny's Rod' by CJW te zien en in handen...

Een giga grijns van oor tot oor verscheen op mijn gezichtje, wat was de stok opgeknapt en zag er zowaar als nieuw uit.
Cor heeft de ogen gereinigd, de blank geschuurd, de ogen met bruine wikkelingen erop gezet, sierringen erop gezet, alles in de bootlak gezet en voila, Johnny's Rod's tweede leven...:

Afbeelding

Het 'eerste' oog wat er al een tijdje af was zit er weer puik op:

Afbeelding

Sierringetje:

Afbeelding

Afbeelding

Ringetje op topgedeelte:

Afbeelding

'Johnny's Rod' krijgt een nieuw leven...en ik kan niet wachten om de stok weer te zien buigen in zijn nieuwe 'CJW' hoedanigheid!
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

10-12-2016 14:43

wow geweldig!

die kan er weer even tegenaan. dan herinner ik me ineens dat ik zelf ook nog 2 stokken te reviseren heb, twee 25 jaar oude north & westerns. van de week maar eens wegbrengen.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

11-12-2016 19:30

Joost, bedankt voor je reactie!
Nou, jij ook dan reviseren die handel! hahaha :lol:

Oké, ik stond echt te popelen om de rebuild 'Johnny's Rod' te gaan testen en te gebruiken.
Dus deze ochtend op het fietsje naar de hoekstek:

Afbeelding

De stok lag er precies klokslag 09:00 uur uit met één enkele maïskorrel op de haak, en heb een klein handje gevoerd in het wat woelige water.
De weerapp. gaf 8 graden aan(gevoelstemp. 4 graden), westenwind wk 2 tot 3, en de luchtdruk bedroeg 1019 mb. Het was toch wel goed bewolkt en het zag er regenachtig uit.

Afbeelding

Afbeelding

Precies na een half uur kreeg de pen een ferme tik, gefocust wachtte ik af, en ja even later ging de pen tergend langzaam naar beneden, aanslaan en hangen!

Afbeelding

'Johnny's Rod' rebuild by CJW werd ontmaagd( eeh ja...) door een Abramis brama:

Afbeelding

Een half uurtje daarna kreeg de pen een mooie 'staartzwieperlijnzwemmer' te verduren, echter een half uurtje daarna dook de pen mooi rap naar links onder, doch er werd in het luchtledige geslagen...

Dan maar een selfie:

Afbeelding

Na de selfie een hele rappe aanbeet, aanslaan en hangen doch wederom een brasem:

Afbeelding

Afbeelding

De westenwind nam soms in kracht toe, ik begon toch wel wat te verkleumen daar op de hoek, heb wel karpers gezien, springende dus.
Na drie uurtjes had ik het dus wel gezien, op naar een warm huis, gelukkig geen blank en de hernieuwde stok heeft zijn eerste visjes achter de rug.

Next time dan maar!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-12-2016 08:28

Hoi Glenn,
Ik heb je rebuild CJW stok gezien, hij ziet er weer geweldig uit. Op de valreep nog wat aan gedaan door de Meester :)
Groot gelijk, meteen uitproberen, en ontmaagd. Prachtig gezicht toch weer, die hengel weer aan de waterkant. Ik hoop dat je er nu weer jaren visplezier mee zult beleven.

Op naar je volgende avontuur.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-12-2016 11:36

Ziet er weer puik uit Glenn, die kan weer jarenlang plezier opleveren.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-12-2016 16:59

Frenk en Herman, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Ja, 'Johnny's Rod' is nu zowaar een CJW stok geworden,whahahahaha...
De toekomst ziet er in ieder geval erg rooskleurig uit, de stok is prachtig geworden!


Oké, vanmorgen toch weer even wezen pennen, gister met een aantal vrienden wat wijntjes en speciale biertjes gedronken, doch deze morgen voelde ik me prima, opgewekt en hup op de fiets naar een stek:

Afbeelding

'Johnny's Rod' lag ruim over negenen uit, met twee maiskorreltjes op de haak en er was wat lichtjes gevoerd. De temperatuur was 7 graden, gevoelstemp. was 4 graden, er stond een lichte wzw-wind wk 2, en de luchtdruk bedroeg 1036 mb.
Opeens hoorde ik het gegil/geschreeuw van een Waterral links tegenover mij aan de overkant in het rietgedeelte, dat beest bleef gillen en schreeuwen. Ik vond dat raar, doch begreep ik opeens waarom! Een sluipend dier met een mooie volle pluimstaart kroop onder de reling van de ringweg/dijk, naar beneden, en bleef daar minuten lang staan...een Vos dus!
We hielden mekaar minuten lang in de gaten( ik had dus ruim 10 minuten even geen oog voor de pen...was even geheel gefocust op de vos!) Uiteindelijk sloop de vos eerst naar boven en toen weer naar beneden begeleid door waarschuwingskreten van enkele merels, en de zo af en toe gillende Waterral.
Oke, dit mooie moment ook weer gehad, ik kon mij weer richten op de stok:

Afbeelding

Doch, geen stootje, of iets wat op aanwezigheid leek van vis waargenomen, ook geen karperactiviteiten zoals springende Cyprinus waargenomen. Wel tot 3x toe een langs scherende blauwe pijl! IJsvogeltjes dus!

Bijna 3 uurtjes gezeten, van 9 tot 12 uur, ik hield het voor gezien, de volgende keer maar weer!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-12-2016 20:57

Beste Karperaars,

Het was voor mij toch een geweldig visjaar, ik heb meer gevangen, meer genoten in en van de natuur. De ontmoetingen met vos, hermelijn en ringslang, en de vele vogelsoorten hebben daar zeker ook aan bijgedragen.
Geweldige drilpartijen en prachtige karpers blijven in mijn geheugen gegrift. Mijn verhuizing zorgde voor stress, een nieuwe woning, een nieuwe omgeving, doch wel dichterbij mijn favoriete stekken, en ook nieuwe stekken, maakte dit jaar ook bijzonder.

Laten we toosten op het aanstaande nieuwe jaar, op vriend Cyprinus carpio die wij respecteren als prachtige sportvis en laten we blijven genieten van de natuur...

Ik wens jullie fijne feestdagen en een voorspoedig en gelukkig 2017!

[URL=http://s108.photobucket.com/user/glenn_045/media/Felis%20Catus%203/Spring2013/Felis%20Catus%20nieuw/Karperen%202/Karperen%203/Merry-Christmas-Happy-New-Year-2017.jpg.html][IMG]
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-12-2016 22:19

Ik vergeet ook nog iets belangrijks wat er dit jaar is gebeurd!
'Johnny's Rod' heeft een schitterende nieuwe look gekregen dankzij Cor Spinhoven, laat het nieuwe jaar maar snel beginnen zodat 'Johnny's Rod' ouderwets kan buigen met een nieuwe styling!

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

22-12-2016 08:30

Glenn, bedankt voor jouw rijkelijk geïllustreerde en niet van humor gespeende verhalen en beschrijvingen van de natuur dit jaar. Ik hoop ze in 2017 ook weer gauw te zien. Fijne feestdagen en een gelukkig nieuw (vis)jaar gewenst.

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

24-12-2016 09:20

Hoi Glenn,cs.
Op de valreep nog even een berichtje van mij.
heb even een computer ter beschikking, want berichten terug sturen op m,n Ipad lukt niet.
Weer heel mooi is hij geworden je Jonhnys Rod. Echt door de Meester Cor weer nieuw gemaakt.
Ik hoop dat hij je weer vaak als krom getrokken vriend ter zijde mag staan bij veel mooie vismomenten.
Wens je gezellige dagen en een goede start voor een gezond en visrijk 2017.
mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-12-2016 17:50

Frenk en Aaron, dank jullie wel voor de fijne reacties en wensen voor het aanstaande nieuwe jaar.

Frenk, leuk om te weten dat je mijn belevenissen waardeert , ik zal mijn best doen om mijn blogje goed bij te houden!

Aaron, ja, Cor heeft op de valreep van zijn wat vervroegd pensioen( voor zover je daar van kan spreken, misschien blijft hij wel af en toe wat bouwen?...je weet maar nooit he?), 'Johnny's Rod' een mooi begin gegeven voor het nieuwe jaar!

Afbeelding

Nieuwe pas, ik kan niet wachten! :lol: :

Afbeelding
Nelus Man
Berichten: 39
Lid geworden op: 08-02-2016 16:59

30-12-2016 12:25

Glenn ,
Ik wil je laten weten dat ik je blog ook al een tijdje volg en er volop van geniet.

Ik heb zelf nix met penvissen , maar de eenvoudigheid , lekker je eigen ding doen , de pieken , de dalen ,moedertje natuur ,de belevenis ..... In 1 woord : FANTASTIES !!!

helemaal geen grootte poespas , what you see , is what you get PUNT!

ga lekker zo door , en ik lees / beleef je avonturen op zn tijd lekker mee. Heb ik een maandje niet gekeken.... heb ik heerlijk weer vermaak voor een half uur.... allemaal dankzij jou :D

Gelukkig nieuwjaar alvast bij deze en dat 2017 een (nog) mooi(er) vis jaar wordt.

Gr.
Nelus
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-02-2017 15:28

Hoi Nelus, wat een leuke reactie van je! :D En dat jezelf niets met het 'penvissen' hebt, maar dan toch wel begrijpt waar het voor mij dan omgaat, vind ik geweldig!
Leuk dat je mijn visbelevenissen volgt! :D

Oké dan, de rebuild 'Johnny's Rod' is dan wel ontmaagd vorig jaar(brasem...), maar niet echt getest met de nieuwe prachtige look bewerkstelligd door Cor Spinhoven.
Ik denk dat het vorig jaar ergens in november was dat ik de laatste Cyprinus heb weten te vangen, te lang geleden vind ik, maar januari was een drukke en ook koude maand om te gaan vissen. De vorst was de laatste dagen weg, maar volgens de weersvoorspellingen zou deze weer terug komen, maar voor hoe lang en hoe heftig?
Gister was het voor februari begrippen zacht en mooi weer, boven de 10 graden, en vandaag zou het ook mooi weer worden, wel ietsjes kouder, maar dan nog lekker visweer voor de maand februari die normaal te boek staat als de koudste maand van het jaar.

Ik had er ook zin, en wilde mijn eerste vis van het jaar scoren, het zou omstreeks 08:15 licht worden dus kon ik wat langer in bed blijven en relaxt de spulletjes bij elkaar zoeken en op de fiets mij begeven naar een stek in de buurt.

Jeetje zeg, op de Ringdijk tig keer tegemoetkomende fietsertjes, die gedrieën naast elkaar fietsen, moeten ontwijken. Was zo tegen 8 uur aanwezig bij het meertje, er vlogen wat Grauwe ganzen op en hier en daar dobberde een Aalscholver op het water, een Zanglijster was met diens zang nadrukkelijk aanwezig. En ja! ik zag op de stek ongeveer 40 à 50 meter van de kant een karper even boven komen!

Afbeelding

Drie voerplekjes gemaakt en wat spaarzaam gevoerd met maïs, de rebuild lag precies om 08:15 uit met twee korreltjes op de haak, de temperatuur was 9 graden, er stond op dat moment praktisch geen wind, de weerapp. gaf een zuidenwind aan, en de luchtdruk bedroeg 1002 mb.
Om het kwartiertje steeds gewisseld van plek, zo nu en dan zag ik een even boven komende karper, maar allemaal ver weg.

Afbeelding

Afbeelding

Ik dacht even na ruim een kwartiertje 'leven' te zien bij de pen, maar denk dat de wind en het voorzichtig kabbelende water daar schuldig aan was...

Er gebeurde verder niets...wel vlogen met regelmaat groepen grauwe en kolganzen over de stek, mogelijk al voorbodes van het naderende koude weer, zou kunnen, maar het was wel opvallend. Het enige ander opvallende was het geroep van een Waterral aan de overkant in het riet.
Ik hield het voor gezien na ongeveer 2 en een half uur.
Ow ook leuk, er verscheen een Meerkoet die geheel links van mij steeds op dezelfde plek boilies aan het opduiken was, ik was eerst verbaasd waarom deze vogel steeds op dezelfde plek dook, en toen zag ik dat de zwarte watervogel met de mooie witte snavel, crème kleurige ronde bolletjes in de bek had, maar deze elke keer weer los liet om deze dan op nieuw op te duiken...Tja...

Verkast en mij gesetteld aan de Kruislaan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rechts , in het midden voor mij, en links kleine voerplekjes gemaakt van maïs.
Precies om 11:00 uur lag de stok uit.

Na ongeveer 8 minuten, met maïs op de haak, een tikje op de pen, maar zette niet door, toen een witte broodpluim erop gezet en enkele minuten daarna wat 'beweging' en heel voorzichtige rukjes aan de pen, dacht echt met een rivierkreeftje te maken te hebben, die heben van die hele zachte aanbeetjes waarbij de pen steeds langzaam onder gaat en dan weer boven komt. De pen verdween nu erg langzaam naar beneden en was weg. Ik sloeg aan en was echt verbaasd! Een run! Karper!


Afbeelding
De slip liep heel mooi en geleidelijk, de top kromde zich en eindelijk werd de rebuild getest! Heerlijke dril met deze vernieuwde 'Johnny's Rod' kunnen ervaren, maar nog wat te kort:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In het net op de mat:

Afbeelding

Afbeelding

Stevig en leuk knolletje van zo tegen de 45-50 cm aan, als eerste Cyprinus van het jaar.

Tot 13:00 uur gevist maar voor de rest ondanks regelmatig wisselen van aas niets meer gezien...ik snakte naar koffie, dus huiswaarts gekeerd.

Next time zal de rebuild 'Johnny's Rod' hopenlijk wat langer getest worden, maar de kop is er af!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-02-2017 16:46

Leuk om weer een verslagje te lezen! Trouwens grappig die koet met boilies. Als die strooier hier toevallig meeleest.., haha.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-02-2017 09:14

Je hebt weer een leuk verslag geplaatst, en je eerste vis op de "Johnny's Rod" gevangen en eerste vis van het jaar!!!!!! Prachtig!

Ik heb hier slechts een karper zien springen, en gesproken met de "waaghalzen" die statisch op karper visten: ze vingen niets anders dan -heel veel- snotties.

Ik moet nog beginnen, het komt er maar niet van, maar we schieten op, enkele tegenslagen gehad in het kluswerk thuis, daarom later klaar, en nog later vissen.......
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

15-02-2017 18:36

Marco en Frenk, dank jullie wel voor de fijne reacties. :D

Tja Marco, die 'strooier' weet dat het all in the game is... :lol:

Frenk, ik hoop dat het allemaal wat opschiet voor je, en dat je snel wat kan gaan ontspannen aan de waterkant... :D


Gister was het prachtig haast lenteachtig weer, dus ik dacht dat ik deze morgen wel prettige omstandigheden zou gaan aantreffen 'daar aan de waterkant'... :wink:

Het was opvallend frisjes onderweg op de fiets, ik hoorde in de beschutting bij het spoor al diverse Heggemussen hun typische voorjaarsriedeltjes afspelen.
De bedoeling was om een paar uurtjes aan het meertje lekker van het februari zonnetje te genieten, met 'Johnny's Rod' uiteraard.
Omstreeks 8 uur aanwezig:
Afbeelding

Ik had het dus wat verkeerd ingeschat, dacht echt dat het zachte weer van gister wel de nodige effecten zou hebben op het water, maar nee...blijkbaar was het nog niet warm genoeg geweest en/of had het vannacht toch weer wat gevroren, denk beide.

Mijn favoriete 'hoekstek' aan het meertje was dus potdicht:

Afbeelding

Wat nu? Ik besloot wat rond te fietsen en te zoeken naar open plekken, de slootjes aan de Kruislaan waren zoals ik al had verwacht dicht. Besloten werd richting de Jaap Edenbaan te fietsen en daar bij het gemaaltje te kijken of daar het water open was, maar daar was dus ook alles nog dicht.
Tja, ik fietste zo Diemen tussen de woonwijken binnen, en voor ik het wist fietste ik de Weespertrekvaart over richting de Bijlmer.
Nou, het zoeken was naar een open duiker, en die vond ik:

Afbeelding

Spaarzaam gevoerd met maïs uit blik:

Afbeelding

Afbeelding

Iets voor 9 uur lag de stok uit met op de haak twee korreltjes maïs, het was 4 graden, maar het voelde stukken kouder aan, de wind kwam uit het zuidoosten en de luchtdruk bedroeg 1033 mb.
Om en om gevist bij de duiker, en ook afgewisseld met een wittebroodpluim.
Er vlogen vele groepen voornamelijk Kolganzen over mij heen, Kieviten, Houtduiven, Turkse tortels waargenomen. Groepjes Staart, Pimpel en Koolmezen hingen links of rechts van mij in de bomen, een prachtige Buizerd vloog vlak over mij heen achtervolgt door enkele Zwarte kraaien, Roodborst, Heggemus, Vink en Groenling zongen in de bosjes en warempel de eerste IJsvogel van het jaar vloog op nog geen 3 meter rakelings over de duiker langs mij heen, dit exemplaar had gelukkig de twee(korte) vorst en sneeuw perioden overleeft.
Maar geen stootje op de pen gehad, terwijl deze zo mooi door het voorjaarszonnetje belicht werd en enig teken van leven zodoende enkel maar voor meer warmte had gezorgd.
Ik zat en stond overigens lekker in het zonnetje, het werd langzaam warmer van 4 naar 6 naar 8 graden...en zelfs later op de dag werd het 13 graden in Amsterdam. Ik had het na precies 3 uur wel gezien in de Bijlmer en ondanks een blank had ik mij prima vermaakt met zoveel vogels en voorjaarsgevoel om mij heen...

Next time dan maar weer!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-02-2017 17:50

Het afgelopen weekend en deze ochtend stond in het teken van het 'opruimen'van mijn moeders zolder en mijn box.
Op de zolder van mijn ouderlijk huis stonden de plunjebalen van zowel mijn jongste broer als die van mij, pfff bij het openen kwam de muffige schimmellucht je tegemoet...Maar ik heb een shirt en een broek gescoord die ik na een goede wasbeurt kan gebruiken als viskleding, de meeste spullen waren rijp voor de vuilnisbak...

Op de andere zolderkamer hing een foto van mij:

Afbeelding
Gemaakt begin jaren '90 ergens tussen de flats in Duivendrecht, ik ving deze snoek destijds op levendaas(tja...) en iemand van de plantsoenendienst was zo vriendelijk om mij met Esox te vereeuwigen...

De stap van roofvis Esox naar kunstaas is in deze makkelijk gemaakt, wat blijkt, deze morgen was ik dus bezig om mijn box verder op te ruimen(verhuisdozen dus), spullen te rangschikken, wat efficiënter in te delen etc, etc, toen ik de boodschappentas tegen kwam met veel 'kunstaas'spulletjes van 'Johnny' daarin:

Afbeelding

Maar ook deze reel van ABU voor een baitcaster:

Afbeelding

Doosjes met spinners, lepeltjes, plugjes, wartels, antikinkvaantjes etc.etc.:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En twee shimano's van mijzelf die ik uit het oog was verloren:

Afbeelding

Afbeelding

En zelfs een kleine weger:

Afbeelding

Ja, opruimen van een zolder c.q. box levert dus weleens wat op... :wink:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

23-02-2017 07:03

Mooi is dat, he. Zulke lang niet geopende dozen brengen
vaak ook leuke herinneringen naar boven. En je vindt ineens weer die
andere, oude spulletjes.

Ik ben laatst nog een doosje haken van Rini Groothuis tegengekomen in een box die zeker 20 jaar niet geopend is geweest...... Waren goede haken met lange stelen die ik nu niet meer zou gebruiken.

grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-02-2017 10:47

Ja Frenk, het zijn verrassingen die weer deurtjes openen van vervlogen tijden lijkt het wel. Herinneringen van mijn kunstaas/roofvis periode komen boven drijven en dat was ook een te gekke periode.
Tja, kunstaasvissen/roofvissen, vliegvissen, karperen( met de penhengel hoor! :lol: ), wat een keuze mogelijkheden zijn er toch! Maar ik hou het lekker bij het pennen op Cyprinus carpio! :D ( maar zeg nooit nooit! :wink: )

Afgelopen donderdag stormde het zowaar de gehele dag, en de hele vorige week heb ik veel binnen gezeten, gister was er een mogelijkheid qua prettige weersomstandigheden om even te gaan pennen in de buurt.
Dus op naar het Science Park!

Wilde deze sloot weer eens proberen:

Afbeelding

Wat heb ik toch de laatste tijd met afgebroken antennes van pennen? Zo heb je een hele lange tijd geen kapotte of beschadigde pen, en zo gebeurt het lijkt het wel om de haverklap:

Afbeelding
Anyway, een nieuwe pen uitgezocht, heb er gelukkig genoeg bij me, en ietsjes over 11:00 uur lag 'Johnny's Rod' uit met twee maïskorreltjes op de haak. Lichtjes gevoerd op drie plekjes, de temperatuur was volgens de weerapp. 6 graden( het voelde overigens kouder aan...), de wind was wnw, wk 1 tot 2, en de luchtdruk bedroeg 1013 mb. Zo af en toe scheen het zonnetje en verwarmde dan heerlijk mijn rug.
Er werd zo nu en dan afgewisseld van aas met een witte broodpluim en omstreeks 11:45 kreeg ik op de broodpluim enkele tikjes van leven te zien, goed zichtbaar vanwege het gladde zo nu en dan rimpelloze wateroppervlak. Je bent dan weer helemaal gefocust op de pen, maar ja het waren dus witvisjes die de broodpluim aan het opeten waren. Ik had op een gegeven moment genoeg van het geknabbel en haalde op. Er lichte trilling werd mooi doorgegeven tot aan het handvat, er zat een visje aan de lijn!

Afbeelding
Een onfortuinlijke blankvoorn dus.

Mijn vader zei altijd dat waar kleine visjes zich ophouden er ook grotere in de buurt zullen zijn, met deze wetenschap plaatste ik één maïskorrel op de haak en legde weer in op de plek, geheel links, waar de blankvoorn werd gevangen.
Vrij snel kreeg ik een tik op de pen te zien, en kort daarna bewoog de pen tergend langzaam, ietsjes schuin hobbelend, allemaal prachtig mooi vanwege het vlakke wateroppervlak te volgen, naar het midden van de sloot...Zou ik al aanslaan of toch nog wachten totdat de pen echt onder zal gaan...
Ik sloeg aan terwijl de pen nog heel langzaam zich van de kant verwijderde, voelde weerstand bij het aanslaan, de slip reageerde heel even met het bekende getingel van het vrijgeven van lijn en de haak schoot los...Een mooie welling ontstond in het midden van de sloot en ik stond erbij en keek het verder wat beteuterd aan.
Had ik nou maar wat meer geduld gehad en pas aangeslagen wanneer de pen geheel onder was gegaan, maar de pen was al voor mijn begrippen 'ver' weg. De vis had het aas heel rustig opgepakt, en ging heel rustig er mee van door, ik had dus ook heel rustig moeten blijven...jaja... :wink:

Afbeelding

Opeens hoorde ik een 'toeterachtig' geroep van een groep vogels( schat zo tussen de 15 tot 18 exemplaren) die vrij hoog van west naar oost, over mij heen vlogen. Dacht eerst aan kraanvogels, dacht dat ik wat lichtgrijs zag bij sommige exemplaren, maar zag ook veel wit, het was niet echt goed te onderscheiden vanwege de hoogte maar ook vanwege het zonlicht, maar hun roep was kenmerkend genoeg om te onthouden.

Oké, rechts van mij verscheen een kleine graafmachine die een greppel aan het graven was en steeds dichterbij kwam, tijd dus om te verkassen naar een andere sloot:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier drie voerplekjes gemaakt en ik werd hier de eerste 10 minuten verrast door een lichte doch striemende hagelbui...,nou hebben we dat ook maar weer gehad dacht ik. Even later scheen het zonnetje weer, maar ondanks dat kreeg ik het daar koud...

Ik heb daar ongeveer twee uurtjes gezeten en tweemaal aan de kant met broodpluim de typische aanbeten van rivierkreeftjes mogen beleven.
Naar huis maar, waar een warme kop koffie en een lange warme douche mij erg goed deed.
Oké, geen blank dankzij een blankvoorn :lol: , even de kracht kunnen voelen en ervaren van vriend Cyprinus, en middels google erachter gekomen dat ik een groep Kleine Zwanen heb gezien en geen Kraanvogels, maar Kleine Zwanen zijn bijzondere vogels vanwege het feit dat de wereldpopulatie niet groter is dan 15.000 exemplaren.

Nou next time dan maar weer, komt allemaal goed!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

25-02-2017 16:31

Mooi beeldverhaal weer. Een blankvoorn en toch geen blank.
leuk gevonden!

Ben de laatste paar dagen er telkens tussenuit
aan het knijpen en zien of ik wat vis kan spotten. Wil leuke vissen
vangen en ben vast voerplekjes aan het maken.

Nee heb ik, ja kan ik krijgen, je moet er wat voor doen, toch?
Van de week 's avonds maar eens (een paar keer) vissen.

Grtz
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

26-02-2017 09:30

Weet iemand hoe het komt dat ik in de tekst alleen Afbeelding lees, maar die niet zichtbaar kan maken? :(
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-02-2017 11:56

Hoi Frenk, goed dat je bent wezen 'spotten' en dat je al voerplekjes aan het maken bent, kan haast niet anders dat het tzt wat gaat opleveren! :D

Wim, kon je daarvoor wel de afbeeldingen op dit blog bekijken? Als anderen hetzelfde nu ervaren van geen afbeeldingen kunnen bekijken, dan zal ik een moderator vragen wat er aan de hand kan zijn... :roll:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-02-2017 14:49

Op aanvraag dit mooie blog even opgefrist, indien er problemen zijn adviseer ik om even een nieuw topic aan te maken mannen. Bvd

Rik
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

27-02-2017 15:57

ik zie gewoon de afbeeldingen hoor.