Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-12-2014 21:04

Beste Karperaars, het is een voor mij wat het vissen betreft een nogal 'rommelig'jaar geweest.
Toch heb ik genoten van het aan de waterkant vertoeven en smaakte het gewoon naar meer. Meer vissen, meer vangen zou ik willen zeggen, doch het genieten van de natuur in de natuur met daarbij een hengel ter hand is voor mij al genoeg.

Ik wens jullie fijne feestdagen, een gezond 2015 en dat de hengels mogen kraken in hun voegen, met vele strakke lijnen en mooie vangstmomenten en vooral veel plezier aan de waterkant...

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-03-2015 15:39

Op de kop af zie ik dat ik 9 maanden geleden voor het laatst 'gevist' heb... :lol:

Ik zou sowieso vandaag gaan vissen, om meerdere redenen, doch het voorspelde mooie weer was natuurlijk voor mij een mooie aanleiding om het weer te gaan proberen.
Ben ik een mooi weer visser geworden? Nee toch?, tja nu pik ik de geschikte dagen er wel uit en de tijd dat ik uren en uren met verkleumde handen en vingers en ijskoude voeten langs de kant stond zijn ontelbaar...die tijd heb ik nu wel gehad, ik weet wel leukere dingen te doen...toch?

Mijn oude schoolvriend c.q. vismaat die mij o.a. zijn prachtige zelfbouwkarperhengel als erfenis naliet, is een jaar geleden overleden, ik wilde dus als een soort eerbetoon "Johnny's Rod" weer gaan testen.
Heb wel een nieuwe molen aangeschaft, doch vanwege mijn drang om snel langs de kant te willen vertoeven heb ik de nieuwe molen maar in de doos gelaten en heb mij laten verrassen wat ik uit de foedraal te zien kreeg. Het kon best zo zijn dat alles eraf was gehaald, maar alles zat er nog aan, hoefde slechts het aas op de haak te doen en vissen maar!

Het was koud vanochtend, ik besloot om wat later dan normaal naar de stekken te gaan, laat nou maar eerst het water wat warmer worden, voor zover je van warmer worden kan spreken dacht ik.
Zo'n 5 graden was het en met de wind erbij voelde het niet bepaald 'visvriendelijk' voor mij...

Op 3 stekken heb ik voerplekjes gemaakt, spaarzaam heb ik wat trovitpellets gevoerd, en later toen het wat warmer werd wat maïs en hennep.

Stek 1:

Eigenlijk mijn favoriete stek op deze plek omdat het hier het diepst is, ruim een metertje water staat er, maar de schuin aflopende kant( vervelend zitten dus) en de stalenkadekant en de vervelende 'tranende ogen'veroorzakende zuidenwind die er op stond te blazen, maakte het hier niet prettig vissen.
Afbeelding

Stek 2:

De minst aantrekkelijke stek qua omgeving, je kijkt recht voor je naar een gebouw, zit op een schuin aflopende kant, het is ondiep(ongeveer 40 tot 50 cm water) en er is regelmatig een vervelende stroming, pluspunt is wel dat de zon er lekker op kan staan, en vanwege het gebouw de wind geen vat op het water heeft.

Afbeelding

Stek 3:

Lekkere stek om te zitten, je kan er goed je vis drillen, variatie in diepte, heel veel natuur om je heen en bij mooi weer val je er pardoes in slaap...Minpunt is wel de wind die op je kop kan blazen en dan is het niet lekker vissen.

Afbeelding

Oké, om 08:45 lag de stok beaasd met een verse wittebroodpluim op stek 1. I
Ik was wat aan het mijmeren over dat het eigenlijk lang geleden was dat ik had gevist, toen binnen 10 minuten de pen in één ruk naar beneden werd getrokken. Totaal verrast sloeg ik direct en hard aan...niets! Niets gehaakt, niets gevoeld, geen welling of kolk gezien in het golvige water, maar wel lijn met haak en lood enkele malen om de hengeltop gewikkeld vanwege mijn wilde aanslag.
'Potverdorie! Ze zitten er al!' Haak weer beaasd met een wittebroodpluim en op dezelfde plaats weer aan de slag. Ik vroeg mij af wat het geweest kon zijn, dacht direct aan karper maar waarom voelde ik niets en waarom zag ik geen kolk of welling van een vluchtende vis? Was het dan toch een lijnzwemmer? Je vraagt je dan altijd direct allerlei dingen af waar het aan gelegen heeft, maar toch vond ik het ervaren van een dergelijke aanbeet na zo'n negen maanden van niet vissen weer erg aangenaam en besefte ik maar weer hoe spannend het vissen op karper kan zijn en dat je eigenlijk continu moet opletten want de aanbeten komen soms snel en vooral onverwachts.
En ja hoor! Binnen tien minuten na de eerste aanbeet begon de pen wat omhoog te komen en werd opvallend langzaam een metertje naar links verschoven zonder onder te gaan. Het water was nog steeds vanwege de golfslag erg 'golverig' dus was het extra opletten wat de vis nou zou gaan doen. De pen werd weer verschoven maar ging nog niet onder, langzaam verdween uiteindelijk de pen onderwater en sloeg ik pas aan nadat deze geheel verdwenen was.
'Hangen!'...ik voelde direct dat het een 'dweilmans' was, heel lichtjes eventjes reageerde de slip en dat was het dan. Overigens wel een mooie brasem, zo'n 45-50 cm en gezond en wel.

Op naar stek 2 dan maar want ik had het koud en wilde wat uit de wind in het zonnetje gaan zitten.
De penstopper wat naar beneden gedaan en de haak beaasd met een verse wittebroodpluim legde ik de hengel uit.
Het zonnetje verschool zich nu achter het gebouw, dus van verwarmen door het ochtendzonnetje was nu geen sprake meer van, en er kwam opeens een vreemde stroming die de pen dan naar links en dan naar rechts verplaatste. Tja, mijn gevoel zei dat het hier niet echt ging lukken en na een klein half uurtje verkaste ik naar stek 3.

Tja stek 3, ik werd gek van de wind die vanuit het zuiden pal op de stek stond, maar ik kon daar beter zitten( op de onthaakmat!) en je zit daar lekker midden in de natuur, ook belangrijk toch?
Haak wederom beaasd met een verse wittebroodpluim en vissen maar. Na ongeveer een halfuurtje verdween pijlsnel in het golvige water de pen en was ik een brasem aan het landen.

Terug naar stek 1, maar daar werd ik gek van de wind en na een halfuurtje met geen stootje op de pen terug naar stek 3 om te wachten op een warmere zon en minder wind. Ik had overigens op stek 3 weer wat bijgevoerd met pellets, maïs en hennep.

Op stek 3 moest ik ruim 3 kwartier wachten op een aanbeet, maar dit was ontegenzeggelijk een karperaanbeet! De pen verdween in één ruk onderwater, de lijn stond direct strak, de hengeltop trilde er zelfs van en ik sloeg aan...Ik voelde de kracht van de karperaanbeet en pang...de haak schoot los!
In het golvige water zag ik een mooie welling/kolk van de vluchtende karper ontstaan. Jammer jammer jammer, dacht ik. Dit was er een.
Het werd gelukkig wat warmer en de wind nam iets af in kracht. Ik heb de hele tijd eigenlijk geen karperactiviteit kunnen zien, dus geen springende vis en geen bellenactiviteit, maar dat laatste was sowieso niet te zien vanwege de wind en golven.
Een leuk hoogtepunt was het van zeer nabij langs mij heen scheren van twee IJsvogeltjes die hun komst met hun hoge schelle geluid al hadden aangekondigd.
Ik vond het wel goed zo na een afwezigheid van 9 maanden, inpakken wegwezen op naar huis.

Geen karper, wel brasem, doch ik heb wel lekker een paar uurtjes sinds maanden kunnen vissen. Het smaakt naar meer, net zoals het heerlijke belgische biertje bij thuiskomst:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

08-03-2015 16:29

Leuk avontuur weer, Glenn, welcome back!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-03-2015 19:18

Dank je wel Frenk, ik hoop weer wat regelmatiger te gaan vissen. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-03-2015 17:02

Gisteren was het om het zo te zeggen 'puik' weer om het langs de waterkant te gaan proberen. Op het werk zat ik mij al te verkneukelen om aan de slag te gaan en ik beloofde een van mijn collega's, mocht ik mijn eerste van het jaar te pakken krijgen, er een 'speciaal' biertje tegen aan te gooien.
Na eerst het een en ander met het thuisfront besproken te hebben( kom later thuis ivm avondeten) ging ik op de fiets richting de stekken bij het Watergraafsmeer waar het meestal prijs is.
Daar aangekomen twee voerplekjes gemaakt met een handjevol trovitpellets, waarna ik de haak beaasde met een verse wittebroodpluim. De hengel lag ruim over 16:00 uur uit, er stond een matige soms wat aantrekkende zuidenwind en de temperatuur was zeker in het begin aangenaam(jas kon uit en rits van fleecevest kon open), schat zo tegen de 15 graden.
Het golfde op de stek, de pen danste heen en weer en eventjes werd de pen van zijn plaats verzet door een typische maar vrij rustige staartzwieper van de opdat moment aanwezige vis. Het bleef verder stil op de stek, in het midden van het meertje dobberde een paartje poetsende kuifeenden, zo nu en dan vlogen wat gakkende Grauwe ganzen voorbij, hier en daar beantwoorde winterkoningkjes elkaars zangpartijtjes en net zoals de vorige keer werd ik verrast door langs scherende IJsvogeltjes. Na ruim 3 kwartier ging ik de andere stek bezoeken en direct was het daar stukken onaangenamer vanwege de wind, maar ook was de zon al verscholen achter het gebouw bij die stek zodat van 'lekker in het zonnetje zitten' geen sprake was...Ik hield het daar ruim een kwartiertje vol, geen stootje, geen enig teken van leven gezien daar. Terug naar de vorige stek:

Afbeelding

En de inwendige mens wat versterkt met een chocoprince:

Afbeelding

Ik voerde daar wat bij met pellets en kleine stukjes samengeknepen brood, vers witbrood heeft die eigenschap dat je het makkelijk kan samenknijpen.
Het werd steeds rustiger qua wind en op een gegeven moment werd het wateroppervlak zo glad als een spiegel( op deze foto was dat nog niet geheel het geval, maar later was het wateroppervlak zo glad als een spiegel)

Afbeelding

Het heeft wel wat als het water oppervlak zo 'stil' is, de pen verraad dan echt alles, maar er gebeurde lange tijd niets. Omstreeks half zes zag ik de eerste springende karper van het jaar, zo tussen half zes en zes uur kwam er opvallend meer leven van karper op de stek met lichtjes het wateroppervlak toucherende vissen en hier en daar zelfs aasbellen. De IJsvogels scheerden weer eens langs en gingen aan de overkant op wat paaltjes zitten. Opeens stoote een vis tegen pen en draad, subtiel werd de pen even van zijn plekje verzet, ik denk bij golverige omstandigheden was dit niet waargenomen.
En jawel, de pen kwam nu uit het water, ging zelfs wat platliggen en ging daarna gestaag onder, ik kon dus getimed en goed aanslaan, wat wil je nog meer bij zo'n vooraankondiging! Ik sloeg goed aan...de vis had geen idee dat de haak werd gezet en zwom rustig weg doch een korte sprint en pang! Los..., maar ik zag mijn pen drijven op het water! Verdorie! Lijnbreuk!
Ik zag de karper nog een mooie boeggolf maken en een mooie uitdijing daarvan kabbelde over het spiegelgladde water.
Balend probeerde ik de pen nog met de hengel te bemachtigen, maar die dreef steeds verder en verder weg.
Lijnbreuk dus, de rode penstopper was het enige wat overbleef van de haak, lood, pen en lijnstopper combi op de 'Johnny's Rod'.
Hoe kon dit nou toch gebeuren dacht ik bij mijzelf, ik moet er wel bij zeggen dat ik al een tijdje de slip van de molen niet meer vertrouwde, een paar standjes te veel of te weinig resulteerde in te strak of te licht afgesteld van de slip en elke keer zat ik maar te klooien aan die instelling. Vandaar dat ik vorig jaar een nieuwe molen had aangeschaft en speciaal op de werking van de slip had gelet. Eigenlijk had ik de vorige vissessie de molen al moeten vervangen, maar ja, eigenwijs he...
Oké, ik zocht een nieuwe pen uit van een van mijn 3 pennenkokers( pfff, die zitten echt zowat vol met diverse pennetjes, daaraan geen gebrek!), en monteerde haak, lood en pen erop( haalde ook wat oude lijn weg). Wat bijgevoerd met pellets en stukjes brood, doch ik kreeg het laatste halfuurtje geen activiteit meer te zien op de stek.

Afbeelding

De zon ging onder, het werd frisser en ik pakte mijn spullen in, en op de fiets wat teleurgesteld en mijmerend naar huis...het landingsnet bleef droog, net zoals mijn keel, geen speciaal biertje bij thuiskomst!

Next time!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-04-2015 17:13

Het is zondagochtend 12 april, de bedoeling was om zaterdagmiddag of avond even te gaan vissen, maar helaas de regen gooide roet in het eten. Dan maar zondagochtend.
Op de fiets in mijn winteroutfit bepakt en bezakt, bedacht ik mij dat er een 'luxe' probleem was: waar zou ik gaan vissen? De Bijlmerweide zat al een tijdje in mijn hoofd, maar de stekjes in en rondom de Watergraafsmeer spraken mij ook aan.( lees 'hoef ik niet zo ver te fietsen'...), ook bedacht ik mij dat er in en rondom Amsterdam zoveel goede en leuke karperpensteken zijn, en ik realiseerde mij dat ik het als penvissertje maar al te goed heb ten opzichte van andere gebieden met veel minder water c.q. stekken.
Pas over de verbindingsdam gereden besloot ik naar de Watergraafsmeer te gaan, onderweg veel Tjiftjaffen gehoord en zo stampend op de fiets langs het kanaal vond ik het behoorlijk frisjes...

Op de stekken aangekomen besloot ik direct wat handjes voer uit te gooien: mais en doperwten uit blik met een scheutje koffiemelk.
Ouwe molen eraf gehaald, en nieuwe molen erop gemonteerd:

Afbeelding

Mooi molentje hoor met verse 25/00 lijn erop. Het viel mij direct al op dat de lijn van de oude molen beduidend dunner was, ik schat zo 20 of 22/00, derhalve voel ik mij nu wat 'safer' met een lijndikte van 25/00 en een zeer goed werkende slip, want de slip van deze molen is zeer fijn in te stellen en dat geeft enkel maar meer vertrouwen bij het vissen.

Oké, de hengel lag uit zo tussen 7:15 en 7:30 en de haak had ik beaasd met een mooie grote wittebroodpluim.

Afbeelding

De wind had zoals zo vaak op deze steek vrij spel en het pennetje danste op de golven, binnen een paar minuten zag ik ondanks het gedans van de pen deze even bewegen. 'Vis op de stek!' dacht ik.
Maar er gebeurde verder niets, ik kreeg het wel wat kouder en zag op de iphoneapp. dat het zo tussen de 4 en 5 graden was, daar baalde ik wel van want met die wind pal op de stek voelde het voor mij te onbehaaglijk.
De IJsvogeltjes waren weer present en ik zag en hoorde baltsende kieviten, dat geluid van de kieviten associer ik altijd met de zomer, maar het voelde nu absoluut niet zomers aan.
Na ruim 20 minuten begon de pen toch nog een teken van leven te geven, twee kleine rukjes gingen vooraf om daarna niet te snel en zeker niet te langzaam onder te gaan.
Ik sloeg aan en hangen!
De slip van de nieuwe molen tinkelde fijntjes en de karper nam tot twee maal toe een korte run. Na enkele minuten kon ik de eerste vis van mijn karperpenseizoen bijschrijven:

Afbeelding

Afbeelding

62cm van lengte, mooi van vorm en ik schat de vis ergens tussen de 8 en 10 pond in.

Een handje voer op de stek gegooid en op naar de 2e stek, daar was het zoals te verwachten vervelender om te vissen: schuine kant, hardere wind pal op de stek dus kouder! en ik had het al zo koud, helemaal toen ik met natte handen zat vanwege het terug zetten van de karper...
Maar goed, that's all in the fishing game, en anders had ik maar een andere hobby moeten nemen!

Binnen 5 minuten zag ik wat leven bij de pen, een aanraking van de lijn veroorzaakte het verschuiven van de pen. O ja, ook nu had ik de haak beaasd met een verse grote wittebroodpluim.
De pen ging ondanks het golverige water, wat verschuiven van links naar rechts, kleine rukjes aan de lijn werden er gegeven en mijn voorgevoel was dat er geen karper aan het sabbelen was...
De pen verschoof nu meer naar rechts zonder onder te gaan, zat er witvis met de broodpluim te spelen? Daar leek het wel op, maar nu ging toch de pen erg langzaam maar zeer goed te volgen onder, dit kan niet anders dan een vloermat zijn, dacht ik direct.
Ik sloeg aan, voelde de tegenstand van de vis die keurig rustig bleef en een beetje beduusd van de inhaking heen en weer zwom.
'Brasem!' zei ik, maar wacht, het is toch wel een zware brasem want ik kreeg de vis niet direct omhoog. Blijkbaar had de vis genoeg van mijn getrek aan de hengel en nam een spurt naar rechts.
'Ha! Toch een Karper!' Ik was verrast en blij dat het toch een Cyprinus carpio betrof, deze vis gaf overigens veel meer weerstand dan de eerder gevangen karper op de eerste stek. Bijna had ik de vis in het net toen die toch maar besloot om nog een vluchtpoging te ondernemen, de fijn tinkelende slip op de nieuwe molen deed perfect zijn werk en na nog een leuke korte run werd de vis moe en kon ik hem landen.

Afbeelding

Afbeelding

Deze vis was ietsjes kleiner dan de vorige, moest blijkbaar eerst gewekt worden na de witvisachtige aanbeet, maar was daarna een heerlijke vis om te drillen.

Ook hier weer een handje bij gevoerd en ben toen terug gegaan naar de 1e stek.

Ik moet helaas nu even stoppen met verslaglegging, maar ik maak het vanavond wel af...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-04-2015 21:47

Oké, terug op de eerste stek dus, ben daar van broodpluim op maïs overgestapt nadat ik daar na ruim een kwartier geen aanbeet kreeg.

Afbeelding

De IJsvogels scheerden weer over het water en groepjes Grauwe ganzen vlogen af en aan en ik kreeg het maar niet warm daar aan de waterkant.
Opeens dook de pen in één keer razendsnel onder, ik sloeg in een reflex direct aan...maar niets, nada, noppes. Niets gehaakt, niets gevoeld en ik keek meteen of er een vluchtende vis te bespeuren was, ondanks het wat woelige door de golven veroorzaakte water geen vluchtende vis gezien.( kolk, welling).
Wat is dat toch? vraag je je dan af...Ik voerde weer wat bij en besloot om weer naar stek 2 te gaan.
Vrij snel haakte ik daar met maïs op de haak een knappe brasem, maar het vertoeven daar met de zuid-westen wind pal op de stek is geen pretje, ik was aan het verkleumen.

Ik besloot om te gaan verkassen naar een stek waar de wind geen vat op het water en vooral op mij had. Dus alles ingepakt en met de fiets in de hand het pad afgelopen naar het gemaaltje, daar scheelde het zeker qua wind en vooral temperatuur.
Ik kwam helemaal bij.

Afbeelding

Een paar handjes voer vlak tegen de stenenkant aan gegooid en afwachten maar. Maar er gebeurde niet veel, er gebeurde daar eigenlijk niets ondanks dat ik me daar stukken behaaglijker voelde, gebeurde daar bij het gemaaltje niets. Wel zag ik een bellenveldje van een wroetende karper en daar uit een soort opportunisme plaatste ik zo'n 10 meter van mij vandaan pen en aas(witte broodpluim), maar ook dat werd niet besnuffeld of gepakt.
Ik wilde toch nog wat vangen en besloot weer te verkassen, en besloot de ringdijk af te lopen om naar de slootjes bij de Kruislaan te gaan.
De slootjes zijn verbonden door duikers, vroeger zaten deze slootjes echt vol met karpertjes in alle maten en soorten, ruim 20 jaar geleden heb ik daar menig karpertje(ook s'winters) met de vliegenlat gevangen:

Afbeelding

Ik heb een stuk of 5 voerplekjes gemaakt en begon lekker in het zonnetje te vissen. Vrij snel dook de pen weg, hangen!...maar helaas, het was een mooie winter Blankvoorn. Op de andere plekjes enkele aanbeetjes en misgeslagen van m.i. allemaal witvis.

Ik werd moe en rozig, de wind trok weer aan en ik ging steeds meer inzakken op mijn zitkussentje, opeens zag ik vlak bij de pen een enorme welling/kolk van een weg vluchtende karper. Was het een lijnzwemmer? Anyway was er verder niet veel meer te beleven en ik besloot om in te pakken en naar huis te gaan.

Morgen namelijk weer een dag, ik heb twee dagen verlof genomen om te gaan karperen met de pen.

wordt vervolg.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-04-2015 19:56

Vanmorgen vol goede moed bepakt en bezakt op de fiets richting de Bijlmer, het was koud maar ik fietste mij lekker warm, mijn 'winterkleding' werd zelfs te warm...
De Bijlmerweide( het lijkt wel het noorderlicht...):

Afbeelding

Bij de duiker aangekomen op 3 plekjes gevoerd met trouvitpellets en een mix van maïs, doperwten, jonge kapucijners en met een scheutje koffiemelk:

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eerste indruk was dat het er zo 'schoon' uitzag, vorig jaar dreef er veel drab en troep in het water, waren de kanten dichtbegroeid en was de indruk wat smoezelig/viezig...

Afbeelding
Het was er toch wat frisjes, maar niet zo venijnig als gisteren het geval was in de Watergraafsmeer met die wind die pal op de stek stond. Sterker nog, het water was soms nagenoeg zo glad als een spiegel.
Precies om 7.00 uur was de haak beaasd met maïs en de hengel uitgelegd. Het was stil...de pen bleef stil, geen tikjes, lijnzwemmers of dergelijke aanwijzingen van 'leven' onder water wat veroorzaakt werd door een vis. Niets...
Wel veel gezang en gegak(ganzen) en gezwem van diverse vogels, maar ik heb van 07.00 tot en met 10:00 uur geen enkel teken van leven van een vis gezien op deze veelbelovende stek.
Om het kwartier heb ik de drie voerplekjes afgevist en telkens als ik verkaste wat bijgevoerd, maar het resultaat was nihil.
Ik denk dat het gewoon nog te koud was op de Bijlmerweide voor de karpers om activiteiten te ontplooien, heb geen noemenswaardige 'bellen' gezien, of welke andere activiteit, echt helemaal niets...

Tja, mooie plaatjes van wolken en condensstrepen...:

Afbeelding

Afbeelding

Om 10:00 uur besloot ik om te verkassen naar de Watergraafsmeer, ik wilde potverdorie vis vangen op mijn verlofdag! De Bijlmerweide zal ik wel weer bezoeken als het een tijdje wat warmer weer is geweest, dat kan mogelijk al vanaf begin of half mei zijn. Komt wel goed.

Zo rond 11 uur na een relaxte fietstocht de hengel uitgelegd nadat ik op 2 stekken gevoerd heb met pellets en de voermix:

stek 1:

Afbeelding

stek 2:

Afbeelding

Stek 2 was ten opzichte van gisteren een stuk aangenamer qua temperatuur en vooral wind die er nu nagenoeg niet was, maaaaar er was veel kabaal van mensen die in het gebouw aan het zagen en aan het werken waren, dus ik heb daar maar een kwartiertje gezeten en het vissen daar voor gezien gehouden.

Het werd dus voornamelijk vissen op stek 1.
De haak was beaasd met een korrel maïs, het duurde precies anderhalf uur alvorens een vis besloot het maïs op te gaan eten, wel een leuke wegloper die ik getimed kan pareren. Doch het was een brasem, een leuke vis die verrassend wat tegenstand bood.

Weer wat bijgevoerd en de haak beaasd met maïs valk naast de voerplek geplaatst. Niet kort daarop weer een mooie wegloper, ik sloeg aan en hé! veel meer weerstand en het getingel van de slip vond ik prettig om te horen:

Afbeelding

Ik was er direct van overtuigd dat het een karper(tje)was:

Afbeelding

De vis ging weer heel eventjes door de slip, maar de weerstand vond ik nu verdacht zwakjes worden...
Afbeelding

Brasem, dus toch...:

Afbeelding

Best wel een mooie en ook grote vis die opvallend sterk was, in het begin dan wel, maar wat heeft deze mij gefopt zeg!
Eigenlijk was er precies het omgekeerde het geval met de karper van gisteren waarvan ik in het begin dacht dat het een brasem was, tja, ik kon er eigenlijk wel om lachen en zo zie je maar weer dat vissen een spel blijft van verrassingen en verwachtingen.

Na een kleine 2 en een half uur had ik het wel gezien, dus inpakken en wegwezen.

Morgen weer een dag!

wordt vervolgd.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

13-04-2015 22:42

Leuk om je verslagen te lezen. :wink:
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-04-2015 17:01

Dank je wel Fred! :D

De laatste verlofdag om te 'pennen' op karper was het vandaag. Het besluit was gauw gemaakt om te vissen op mijn vertrouwde stekken in de Watergraafsmeer, het water is daar ondiep, dus sneller warm en dus meer kans op actieve karper.
Ondanks dat ik mij wat verslapen had lag de hengel daar toch ietsje over 07:00 uur uit op de stek waar gevoerd is met mais, jonge kapucijners en een scheutje koffiemelk. Wederom was het koud en stond er toch een prikkelende wind pal op de stek.
Ondanks dat ik nog op twee andere stekjes had gevoerd besloot ik uit een soort vastberadenheid( haha of was het toch meer luiheid?) mij op één stek te concentreren:

Afbeelding

De haak beaasd met een stevige wittebroodpluim werd pas na ruim 20 minuten opgemerkt, de pen ging door de dansende golfjes prachtig omhoog, ik pakte 'Johnny's Rod' bij de kurkenhandgreep en wachtte gespannen af wat het vervolg zou gaan worden. De pen danste vrolijk verder op de golven zonder bemoeienissen onder water, doch opeens verschoof de pen zonder onder te gaan naar rechts...spannend was dit en ik bleef zo gefocust mogelijk om op elk moment te kunnen toeslaan...maar er gebeurde verder niets. Ik kreeg irriterende tranende ogen van de wind, wat was het lastig vissen zo! Ik voerde nog iets bij en besloot met een primeur te vissen: een kapucijner op de haak. Ik vond ze nogal zacht, en koos een wat steviger exemplaar uit. De pen danste weer in de golfjes, maar niet lang daarna kreeg het een zwieper naar achteren vanwege een staart van een vis, ik zag nog twee wellingen ondanks de golfjes en dit gaf de burger weer moed. Na ongeveer 10 minuten werd het aas met rukjes gegrepen en kon ik aanslaan.
Hangen! Maar wat gedroeg de vis zich raar! Twee korte runs en ik zag eerst een witte buik van de vis, 'Vals gehaakt!' dacht ik direct. Vrij snel kreeg ik de karper in het net en inderdaad bleek de vis vlak onder de borstvin te zijn gehaakt.

Afbeelding

Weer wat bijgevoerd met de mix en de haak opnieuw beaasd met een kapucijner. Vrij snel weer een aanbeet, de pen verdween zonder vooraankondiging rap onder water, ik sloeg aan en ...niets...niets gevoeld en niets te zien van een vluchtende vis.

Opeens zag ik vanuit mijn rechterooghoek iets zwarts tussen het oude riet en wat graspollen bewegen, het bleek een eendenkuikentje te zijn van hooguit enkele dagen oud die tevergeefs tussen de pollen en het riet blijkbaar naar mama-eend aan het zoeken was. Het beestje was uitgeput, ik kon het zo oprapen als ik dat had gewild, maar ik deed het niet. Gisteren zag ik die moedereend met 9 jongen, ik had haar vandaag weer gezien maar dan met 7 jongen, blijkbaar was dit er eentje van haar die verdwaald was. Ik besloot pas in te grijpen zodra ik moedereend zag met de andere jongen, en dat gebeurde gelukkig ook. Ik raapte het uitgeputte beestje op en liet het verder op voorzichtig te water. Moedereend moedigde het beestje aan en riep telkens, maar het kuikentje zwom niet naar haar toe, het zwom weer terug naar de kant waar het ging schuilen, moedereend zwom met de andere kuikens weer weg. Ik snapte er niets van.
Even later zag ik het kuikentje moe en nat de kant weer opkrabbelen. Ik besloot niets te doen, mogelijk dat het na weer op krachten te zijn gekomen zich later zou gaan aansluiten bij de groep. Ik liep terug naar mijn visstek, het zat mij toch niet lekker en helemaal niet toen ik een groep zwarte kraaien in de buurt zag verschijnen. Ik liep terug om het kuikentje te zoeken en ik vond hem/haar helemaal uitgeput en onderkoeld in het gras liggen...
Slap maar nog wel in leven raapte ik het op en stopte het tussen mijn fleecevest en jas om het op te warmen, ik besloot te stoppen met vissen en het arme beestje naar de kinderboerderij te brengen wat zo'n 10 minuten lopen van de stek gelegen was.

Afbeelding

Met het kuikentje in een handdoek gewikkeld liep ik zo voorzichtig mogelijk bepakt en bezakt met mijn spullen en fiets het park in.
Daar aangekomen werd ik geholpen door een alleraardigste man, echter het kuikentje werd slap, het kopje ging hangen en de oogjes gingen dicht...

RIP little duck.
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

15-04-2015 22:42

Hallo Glen,
Zoals je schrijft, beleef ik het karper vissen weer als kleine jongen.
Ben inmiddels 72 jaar, maar vis nog regelmatig. Soms met pen, maar meestal statisch. Dat dan omdat pennen me teveel energie kost.
Ik smul van je schrijf stijl.
Doet me denken aan Jan B. De Winter. DE bekende karpervisser!
Ik wacht op je volgende stukje. Alvast weer bedankt.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-04-2015 21:46

Dank je wel Aaron voor je compliment, en het doet mij deugd dat je de verslagen graag leest! :D


Ik wilde eens wat later beginnen, de ochtend uren zijn mij de laatste keren niet bevallen, en dat was eigenlijk voornamelijk te wijten aan de kou en de wind, als ik nou wat later op de dag zou gaan vissen dan zou dat voor mij wat behaaglijker zijn. Het water zou dan wat opgewarmd zijn, dus de vissen actiever...zou je denken, en vooral hopen.
Onderweg was het opvallend druk op straat, de terrassen redelijk vol, en veel fietsers, wandelaars en joggers langs het Amsterdam Rijnkanaal, maar het was vooral lekker warm!

Op de stek aangekomen zag ik een visser aan de overkant zitten en in de verte aan het einde van het meertje nog enkele hengelaars. Tja, in het weekend en met mooi weer heb ik het rijk niet alleen, ik had dit ook wel verwacht.

Afbeelding

Het voer bestond uit maïs, doperwten, kapucijners en een scheutje koffiemelk, ik wilde eigenlijk op één plek lekker in het zonnetje blijven zitten, maar had nog een voerplekje verderop gemaakt.
'Johnny's Rod' lag iets voor vier uur uit beaasd met een grote wittebroodpluim, het was aangenaam en lekker warm zo zittend in het zonnetje, de wind was voor de verandering NO, dus waaide wat van mij af, en geen last van wind pal op de stek, in je gezicht met tranende ogen...ook eens lekker hoor!
De moedereend kwam voorbij gezwommen, met geen één jong meer,blijkbaar hadden die ook het loodje gelegd, maar ze zwom samen met een nieuwe 'lover'( of haar oude lover, dat zou ook nog kunnen natuurlijk...).
De pen deinde lekker op de golfjes en ik had ook niet direct activiteiten, aanbeten e.d. verwacht op dit tijdstip van de dag, ik moest ruim een uur en een kwartier wachten alvorens enig teken van leven te constateren, en dat was slechts een klein tikje van waarschijnlijk een witvisje.
Van broodpluim naar kapucijner geswitched, doch het maakte niet veel uit.
Pas iets na zessen de eerste karperactiviteit waargenomen, een karper sprong tot tweemaal toe uit het water en maakte dat duidelijk hoorbaar. Maar op mijn voerstek niets...
De zon ging na 19:00 uur schuil achter het gebouw en dat was duidelijk voelbaar:

Afbeelding

Het werd hierdoor merkbaar kouder, maar ik wilde doorvissen, mogelijk dat de karpers in de buurt nog wat actiever zouden worden en het aas zouden pakken.
Opeens hoorde ik een bekend zomers geluid en zocht direct het luchtruim boven mij af, ik ontdekte een groepje van 5 gierzwaluwen die hoog boven mij aan het cirkelen en duikelen waren, meestal zie ik ze pas in de laatste week van april dus deze groep was vroeg uit het zuiden gearriveerd en waarschijnlijk op doortrek. Maar deze 'zomergasten' brachten een glimlach op mijn gezicht.
Ik trok mijn jas aan want het werd kouder, ik besloot tot ongeveer half 8 te blijven en beruste mij al in het feit dat een aanstaande blank, wat zelden gebeurd, er aan zat te komen.
Uitgerekend op het moment dat ik het bijltje erbij neer wilde leggen zag ik een welling vlak bij de pen ontstaan.
'Ha! Vis op de stek!' dacht ik, en pakte de handgreep voorzichtig op, natuurlijk was het nog maar de vraag of de vis( of vissen!) op de voerplek zou blijven rondhangen, maar niet kort daarna werd de pen duidelijk en snel naar links verplaats, maar daar bleef het bij, de pen ging niet onder. Gespannen bleef ik wachten, er gebeurde niets, ik begon te twijfelen of de zachte kapucijner er vanaf was gegeten en dat de rede was waarom de pen nu roerloos op zijn plek bleef. Het duurde mij te lang, potverdorie! die zachte kapucijner is eraf! dacht ik. Maar ik had het mis, de pen verdween nu langzaam onderwater en ik kon aanslaan: hangen!
Maar geen tingelgeluid van de slip, en weinig weerstand, de vis gaf zich snel gewonnen, Brasem dus...
Tja, het was spannend, doch geen karper, maar ik was niet echt teleurgesteld want een blank was mij bespaard gebleven na ruim 3 en een half uur vissen.
En de glimlach van de dag door het verschijnen van 5 zwaluwen, die weliswaar nog geen zomer maken, kan mij niet afgepakt worden.

Daarom bij thuiskomst een heerlijk lentebokbiertje en toast ik op de komst van de zwaluwen:

Afbeelding

En op een mooie lente uiteraard!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-04-2015 14:03

Ik had mij vanmorgen verslapen, een uurtje te lang in bed gebleven dus, maar dat was best wel fijn... :lol:

Ondanks dat was ik vrij snel op de stek, onderweg even gestopt voor dit mooie plaatje:

Afbeelding

Op de 2 stekken gevoerd met wat ik aan voer van gisteren over had:mix van maïs, doperwten, kapucijners en een scheut koffiemelk.

stek 1:

Afbeelding

stek 2:

Afbeelding

De hengel lag precies om 7:30 uur uit op stek 1, als haakaas had ik er een wittebroodpluim opgedaan. Er stond geen wind, het water was zo glad als een spiegel en vele vogels waren aan het ontwaken. Zou het nu stukken beter gaan dan gistermiddag/avond? Was dit een ochtendwatertje? In ieder geval zag ik activiteit van vis, her en der borrelden belletjes, groot en klein, onstuimig of fijn, op.
De pen stond mooi rechtop en zou iedere aanraking 'doorgeven'...
Wachten op de dingen die komen gaan kan lang duren, oké ik luisterde naar de winterkoningkjes, de vele Tjiftjaffen, en de grauwe ganzen, kuif, krak, berg en wilde eenden vlogen her en der in het rond en het IJsvogeltje vloog ook deze morgen diverse keren al dan niet luid roepend heen en weer, maar mijn pen bleef akelig stil. Activiteit van karper was er zeker, ik zag geregeld even een rugvin of een stukje staart boven komen en de bellenveldjes verraadde ook karperaanwezigheid, maar niet op mijn stek. Na een uurtje besloot ik naar stek 2 te gaan.
Er waren in het gebouw weer mensen aan het werk, maar ze maakten stukken minder lawaai dan gisteren, ik deed nu een kapucijner op de haak en bleef een kwartier op deze stek wachten. Ik hoorde de eerste Fitis van het jaar verder op zingen, en even later vloog de eerste boerenzwaluw over mij heen...maar op stek 2 viel niets te beleven qua aanwezigheid van vis.
Terug naar stek 1 dan maar.
Waarom was er nou geen activiteit op de stekken? Het viel mij al op dat de activiteiten ver van de kant af plaats vonden, vanaf zo'n 10 tot 15 meter van de kant en nog veel verder.
De waterstand was verlaagd! Gisteren stroomde het al wat, het gemaaltje stond aan en nu bleek ook na inspectie van de kanten en de schoeiing dat de waterstand lager was dan normaal...
Zou dat de reden kunnen zijn dat de vis verder op wel aanwezig was en niet langs de kant?(althans aan mijn kant dan).
Ik zag interessante bellenplakkaatjes ontstaan, maar die waren ver, toch wierp ik met een grote wittebroodpluim op de haak, richting de belletjes. Een lijnzwemmer! En kort daarop bewoog de pen naar boven om direct schuin naar rechts weg te lopen, ik sloeg aan...Mis! Geen contact, niets gevoeld maar de karper spurtte weg en maakte een prachtige boeggolf die het gladde water tot ver deed rimpelen.
Ik besloot direct een nieuwe grote broodpluim er op te doen en op dezelfde plek te plaatsen, ik realiseerde mij dat de opslag te groot was, er stond te veel lijn uit om goed en hard aan te kunnen slaan waardoor de kans op inhaking kleiner is.
Maar ja, dit waren nou eenmaal andere omstandigheden vanwege de lage waterstand en gelukkig stond er geen wind waardoor de lijn niet hinderlijk in een bocht terecht kwam, het was even niet anders en ik wist dat er nog karpers bij die bellenveldjes aanwezig waren.
Door het gladde wateroppervlak kon ik elke aanwezigheid zien en ik zag een mooie welling vlak bij de pen ontstaan, weer een leuke lijnzwemmer, maar daarna was het over. Ik gooide wat voer bij de bellenveldjes en deed nu een kapucijner op de haak. Maar na ruim een halfuurtje besloot ik toch weer over te stappen op een grote wittebroodpluim.
Niet lang daarna werd de broodpluim gegrepen, de pen schokte een paar keer en verdween mooi schuin naar beneden, ik sloeg hard aan vanwege de uitstaande lijn...contact! Ik voelde de vis en zag even een staart boven komen, de slip reageerde, er ontstond een kolk...en toen schoot de vis los! Balen, balen en nog eens balen, de vis was niet goed gehaakt, er kon te weinig kracht worden gezet bij het aanslaan zodat de haak goed gezet kon worden en dat alles vanwege te veel lijn uitstaan.
Ik draaide binnen en ik vond de molenslinger zo raar reageren, zo schokkerig en op een gegeven moment draai de slinger gewoon door! De spoel draaide niet meer mee en de slinger maakte geen contact meer en zat gewoon los in het molenhuis. Er zat iets niet goed binnen in de molen, later bleek dat er 'iets' afgebroken was in het molenhuis waardoor de slinger niet meer op de as van de molen kon draaien...niet te repareren dus...:

Afbeelding

Vrouwlief is technisch(er) dan ik, zij probeerde de molen te openen maar dat lukte niet, ze zag wel dat er iets was afgebroken en niet meer op zijn plek zat...'Koop maar een nieuwe!' was haar eindoordeel...

Mijn eindoordeel: een blank en een kapotte molen...
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

20-04-2015 13:43

Erg leuke verlagen! Ondanks dat ik er nog niet eerder op heb gereageerd, lees ik ze met veel plezier!
Nick Smit
Berichten: 264
Lid geworden op: 11-02-2014 16:03

21-04-2015 09:55

Wouter Witkamp schreef:Erg leuke verlagen! Ondanks dat ik er nog niet eerder op heb gereageerd, lees ik ze met veel plezier!


^ Precies het zelfde verhaal hier

Jammer dat je molen is 'overleden'. Heb je al een andere molen op het oog?
Blog: Mijn Visserij
Laatste verhaal: Geblankt..
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-04-2015 21:10

Wouter en Nick, heel leuk om te lezen dat jullie mijn verslagen met plezier lezen! :D

Tja, nieuwe molen...

Ik ben op wat webshops wezen koekeloeren, doch ben ik meer iemand die een molentje in zijn handen wil voelen en de slip wil afstellen om te bepalen hoe soepel( of juist stroef...) deze werkt. Ik ben van de week wel even in mijn box wezen zoeken naar andere molentjes, maar ik vind ze qua lijncapaciteit te klein, het zijn ook voornamelijk molentjes voor op de spin/jighengel, maar ik heb eigenlijk niet verder gezocht want ik weet dat ik her en der nog geschikte molentjes moet hebben.
Voorlopig gebruik ik dan maar de oude molen die al op 'Johnny's Rod' zat:

Afbeelding

Het is een Dam SC1. Ach ja, misschien hoort deze molen, voorlopig dan, wel bij deze hengel...In ieder geval heb ik de oude dunnere lijn eraf gehaald, denk dat het 20/00 is, en de dikkere lijn van de kapotte molen, 25/00, er op gespoeld. Dan zit het tenminste wat lijnsterkte betreft voorlopig wel snor.

Mogelijk dat ik vrijdag of zaterdag naar Hengelsport 2000 ga, die zit tegenwoordig in Diemen-Zuid.
Rick van Eldik
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-04-2015 03:28

22-04-2015 03:36

Geloof het of niet,
ik heb serieus net je hele topic rustig gelezen met een lekker nummertje erbij,
je heb me in je verhaal gezogen ( oftewel was te druk met lezen )

echt klasse van je hoe je alles beschrijft
en ook dat je bijna bij alles een mooie foto heb neer gezet
zowel van de karpers / brasem als van de mooie omgeving,

het begin bij mij ook weer te kriebelen
al vis ik meer op brasem's met voerkorf werp lood en onderlijn + haak met daarop mais,
al heb ik ook wel is een karper aan de lijn gehad op me winkelpickertje haha
geloof me dat is ook een behoorlijk leuk gevecht, :lol:

en probs van deze kant,
vind het leuk om te zien dat je met de oude hengel van je overleden vriend
aan het vissen ben en hem ook goed onderhoud en het ook met plezier doet
geloof me je maatje is trots op je , wat je er ook mee vangt,

#respect,
+ ik blijf hem volgen,

Groetjes
Rick
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-04-2015 20:14

Dank je wel Rick voor je complimenten en dat je zowat 5 pagina's hebt gelezen/bekeken van dit blog/topic doet mij veel plezier! :D

Op de picker een karper drillen lijkt mij een behoorlijke opgave! Ik heb vroeger op de vliegenhengel diverse karpers op een 12/00 leaderpunt weten te vangen, kwestie ook van geduld en wat geluk...en ook wat kunst en vliegwerk!(juiste techniek/skills toepassen).

Tja wat het onderhouden van 'Johnny's Rod' betreft, daar moet ik eigenlijk nog aan beginnen, zeg ik met enige schaamte :oops: ..., maar dat komt wel goed, sowieso moet er een nieuw startoog/ring geplaatst worden en moet de hengel een frisse(nieuwe) laklaag krijgen(door mijn toedoen zij er wat krassen op gekomen).
Het is een speciale hengel, nu helemaal omdat hij van een vriend, vandaar de naam 'Johnny's Rod', is geweest die van karperen met de penhengel hield.
Vorig jaar mocht ik uit zijn enorme hoeveelheid hengels en hengelspullen zoveel als ik wilde spullen uitzoeken, ik zocht naar die ene hengel waar zijn naam op stond, die speciaal voor hem gebouwd is door Ed Kowski van Hengelsport Zuid. Tja...
Ik viste met mijn ouwe maat weleens in de Kwakel, bij de Jan PloegerSluisvaart, wat een mooi poldergebied was dat, zomers zat het vol met plompebladeren zodat je daar voorzichtig moest vissen, ik heb me daar altijd prima vermaakt, tja...
The good old days...
Rick van Eldik
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-04-2015 03:28

23-04-2015 01:22

dat doet me goed, en ja heb het helemaal gelezen, :D

jammer dat je er wat minder tijd voor heb, maar ik vind het speciaal wat je doet erg leuk
ik zeg altijd al maak je de hengel naar je eigen keuze / wens
de herinneringen aan je oude maatje blijven voor altijd niet alleen in de hengel
maar ook in je hart, ik herken het gevoel want ben 2 jaar geleden me moeder verloren,
ik was toen net 6 dagen 21..

maar goed jaa de karper op een picker is aardig zeldzaam,
kom waarschijnluk omdat ik op de bodem vis en als een karper dan ook zin heb in mais
of / en een stukje brood dan pakken ze het toch wel,

riskant is het zekker want me top buigt al door bij werpkorf 30gram en dan nog is vol met lokvoer,
maar als je geduld heb en je je hengel kent is er alles wel mee te doen, me spin staat iedergeval prima, me lijn is ook niet echt van de dunste, 0,30, geloof ik,
dus het is te doen ,

maar als ik jou verhalen zo lees begin het karper vissen ook wel te kriebelen,

keep the good work coming! :D
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

24-04-2015 16:55

Glenn,

Ik zit hier telkens op het puntje van mijn stoel in het ziekenhuis bij mijn vrouw
aan het ziekbed te lezen op de tablet.
Je verhalen en avonturen geven me wat afleiding en vrolijken me op. Genieten.
Zo vis ik ook graag, genieten van je hobby ipv specimenjacht.

Ga zo door, wat let je om weer eens in de Kwakel te vissen, zoals toen?

Grtz,

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-04-2015 00:55

Rick en Frenk, dank jullie wel voor jullie reacties.

Rick, onze naasten hebben we gelukkig altijd bij ons, ook als ze er 'lijfelijk' niet meer zijn bevinden ze zich in ons hart, veilig en warm...voor altijd.

Frenk, het doet mij deugd dat mijn blogverslagen jou wat afleiding bezorgen en het je ook opvrolijkt, ik hoop van harte dat het goed gaat met je vrouw en dat ze spoedig hersteld.

Tja De Kwakel, er moet daar eens goed gebaggerd worden want de boel is daar aan het verlanden, mogelijk dat ze dat al hebben gedaan, vroeger was het daar diep genoeg, maar het werd er steeds ondieper, misschien dat ik er weer eens ga kijken/vissen,maar ik wil nog zoveel oude en ook nieuwe stekken gaan bevissen...maar ja 'tijd' hè.

Vandaag ben ik even naar Hengelsport 2000 geweest, Diemen Zuid, om een nieuwe penmolen aan te schaffen. Op de website van Hengelsport 2000 had ik enkele molentjes gespot die mijn interesse hadden gewekt. De molens van het merk Okuma wilde ik eens proberen, ik was wat aan het twijfelen om via de webshop een Okumamolen aan te schaffen. Mijn oog viel op de Okuma Safina Noir 25 of 30, de Okuma Caymus C30 en de Okuma Expix V2(dit is een baitrunnertje die ook geschikt schijnt te zijn voor de penhengel).
Hengelsport 2000 is verhuisd van de Watergraafsmeer naar Diemen Zuid en het is een mooie en ruime winkel met erg veel karperspullen.
De molens die ik op het oog had vond ik toen ik ze zag nogal klein uitvallen! Toch maar goed dat ik naar de winkel ben gegaan om ze in het 'echt' te bekijken en te 'voelen'. Het werd een ander type molen, wel een Okuma met een fijne slip:

Afbeelding

Ik heb er 25/00 op laten spoelen:

Afbeelding

En ik heb er uiteraard dezelfde dag mee gevist, maar morgen zal ik het verslag daarvan plaatsen.

wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-04-2015 12:11

De weersverwachtingen voor het weekend en daarop aansluitend Koningsdag, waren niet bepaald gunstig, er wordt regen voorspeld. Vrijdag zou het met zo'n 20 graden prachtig weer worden, dus ik besloot wat eerder van mijn werk te gaan, een nieuwe molen aan te schaffen en daarmee aan de slag te gaan.
Altijd weer het dubben en overwegen waar te gaan vissen, doch ik besloot om het weer eens in Amsterdam-Noord te gaan proberen, thuis eerst een voermixje gemaakt:

Afbeelding
Maïs, doperwten en jonge kapucijners met een scheutje koffiemelk.

Het was al lekker warm onderweg op het fietsje en druk met toeristen op fietsen, wandelaars, joggers, scholieren, hondenuitlaters, noem maar op, het lekkere weer had zo op iedereen zijn/haar uitwerking, en zeker ook op mij want ik wilde lekker gaan vissen en dan wel midden in de polder.
Ik voerde direct bij aankomst op 4 stekken:

Stek 1:

Afbeelding

Vroeger was dit mijn favoriete stekje, je ziet daar een soort ijzeren/metalen buis waar ik Johnny's Rod even op heb laten rusten. De buis is een soort duiker die onder het fiets/voetgangerspad door loopt en waar het aan beide kanten duidelijk dieper is dan er omheen. Soms stroomt het daar lichtjes als het gemaaltje aan staat. Maar vooral overdag heb je daar veel bekijks van fietsers/wandelaars/hondenuitlaters/schoolkinderen die je gadeslaan vanaf het bruggetje, jaren geleden was ik een karper aan het drillen en echt een groepje toeristen op fietsen stapten af en gingen naast mij in het gras zitten en kijken naar mijn verrichtingen...Tja, oke, ik weet niet hoe jullie je dan voelen, maar ik vis om het zachtjes uit te drukken dan niet relaxt...but it's all in the fishing game!

Ik had ook een voerplek gemaakt bij een van de brugpijlers en had vanaf het bruggetje wat voer daar gegooid, maar gezien het vele verkeer en vooral rumoer op het bruggetje heb ik daar dus niet gevist:

Afbeelding


Stek 2:

Afbeelding

De andere kant dus van de metalenbuis/duiker, hier is het om de buis beduidend ondieper maar als het zonnetje schijnt dan is dat wel weer lekker om te zitten. Nadeel is wel het fiets/voetgangerspad wat echt in je rug 'zit', en honden besnuffelen je daar ook zo lekker...(en als je niet uitkijkt eten ze je brood en mais ook op)

Stek 3:

Afbeelding

Deze stek was gisteren toch wel mijn favoriete stek, hier zat ik lekker rustig, hier genoot ik met volle teugen van de mij omringende natuur en had ik overal om mij heen een prachtig uitzicht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, de hengel, die ik eerst voorzien had van de nieuwe Okumamolen, lag precies om half 4 uit beaasd met een grote wittebroodpluim. De zw-wind maakte een dragelijk kabbeltje over het water, de golfjes vond ik niet storend, ik was wel wat anders gewend bij de Watergraafsmeerstekken en eigenlijk direct was er veel leven te bespeuren.
Veel lijnzwemmers, veel witvisaanbeetjes, redelijk wat activiteit in de vorm van kolkjes/wellingen, maar m.i. allemaal van Brasem.
Ik heb veel misgelagen op prachtige aanbeten; mooie 'opstekers' die ik goed getimed kon aanslaan, maar geen contact gevoeld of wegvluchtende vis gezien. Na een halfuurtje naar stek 2 gegaan.
Daar was het qua lijnzwemmers een graadje erger! Heel veel gezwiep van staarten waardoor de pen die typische verplaatsing krijgt, de pen gaat dan niet onder maar wordt goed van links naar rechts, of andersom, verplaatst. De Brasems waren dus aan het paaien, ik stapte over op kapucijner op de haak, kreeg daar weer prachtige aanbeten op, maar zonder resultaat.
Toen op mais overgestapt en toen was het wel raak toen ik naar stek 1 verkastte:

Afbeelding

Op de drie voerstekjes werden Brasems gevangen, heb ik vele en vooral mooie aanbeten gehad, werd er veel misgeslagen maar waren er geen karpers te bespeuren!

Op stek 3 wilde ik mij nu concentreren en had daar een wat bredere voerplek gemaakt, er was veel vis op de stek gekomen en een prachtige opsteker die ik goed getimed kon pareren resulteerde in een vis... Hè hè eindelijk een karper! dacht ik direct na aanslaan want de vis voelde goed, de hengel boog en de slip werd eventjes getest, maar ik werd gefopt! Het was een sterke Brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Ik ving op stek 3 nog 2 sterke Brasems onder de paaiuitslag en ook deze vissen boden strijd, weliswaar van korte duur, maar telkens dacht ik vanwege de prachtige aanbeten, de kolken en wellingen bij het aanslaan, en het weg sprinten van de vis met karpers te maken te hebben. Niet dus, allemaal sterke polderbrasems waren het.

Geen karpers dus, maar ik heb heerlijk gevist daar, in een puur hollandse polder onder de rook van Amsterdam, met baltsende Kievitten, hoog in de lucht roepende Grutto's, jodelende(?!) Tureluurs, af en aan vliegende Grauwe Ganzen, Aalscholvers, baltsende Rietzangers en nog veel meer vogels die de lente aankondigen.

De zon ging onder, alles wordt wat stiller...:

Afbeelding

Afbeelding

Tijd om naar huis te gaan en de drukte op te zoeken van Mokum.

Thuis een heerlijk amsterdams witbiertje genuttigd en getoast op deze heerlijke lentedag:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-04-2015 19:13

Maandagochtend, mijn lichaam is nog niet wakker en protesteert, maar ik wil vissen en ik stap wat krakkemikkig het bed uit, het is 6:45 uur, ik had er zeker een uurtje eerder uit gewild maar lichaam en geest zitten nog niet op één lijn...
Zo bepakt en bezakt fietsend ademt de buurt de typische 'zondagochtend'stemming uit, maar het is maandagochtend, en een nationale feestdag bovendien. Slechts de bus van het openbaarvervoer met de kleine nederlandsevlaggetjes boven op het dak herinnert mij dat het Koningsdag is.

Op de verbindingsdam even een ochtendkiekje gemaakt:

Afbeelding

Op weg naar de stekken in de Watergraafsmeer was het lekker fris, de app. gaf 4 graden aan en er stond een lichte N-NO wind.
Bij aankomst op 3 plekjes gevoerd met een mix van maïs, doperwten en een scheutje koffieroom en trouvitpellets:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Begonnen met een grote wittebroodpluim op de haak, de waterstand was nog steeds laag, dus verder dan mij lief was van de kant af gevist. Er was nog geen activiteit van karper te bespeuren op wat aarzelende bellenveldjes na. Ik ben overgestapt op twee korrels maïs en ben verder van mij af gaan vissen, gelukkig stond er geen stroming en was het bijna windstil op de stek. Om de tijd te doden luisterde ik aandachtig naar de zangvogels in het riet; rietzangers, grasmussen en winterkoningkjes zongen door elkaar heen, en zo af en toe keek ik naar de pen. Na ruim 20 minuten dook de pen in één keer onder en stond de lijn direct strak. Ik sloeg aan en hangen!
Karper! Eindelijk hoorde ik het geluid van de slip van de Okuma, het was een veel zachter geluid dan dat ik gewend was in vergelijking met de vorige, maar de vis ging niet tot het uiterste om slip/hengelcombinatie tot het uiterste te testen. Het werd een korte dril, de karper gaf zich opvallend snel gewonnen:

Afbeelding

Afbeelding

Exact 50 cm, met een typische bouw. Wat bijgevoerd en verkast naar de volgende stek.

Met een grote wittebroodpluim op de haak zat ik op de stek waar het toch nog akelig fris was, en er waren toch nog mensen in het gebouw aan het werk! Ik hoorde geschaaf van metalenplaten o.i.d. over de grond en dat maakte een doordringend geluid, tja, het is hier dieper dan op de vorige stek maar erg rumoerig. Ik besloot om maar terug te gaan naar de eerste stek.

Ik stop even met verslaglegging, vanavond maak ik het af.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-04-2015 22:11

Afwisselend dichtbij en dan weer wat verder gevist dan weer met maïs, dan weer met een wittebroodpluim, en weinig tot geen karperactiviteiten waargenomen, dan maar even een 'shadowselfie':

Afbeelding

Maar zo zie je maar weer dat elke stek heel anders is, de Amsterdam-Noordstek die ik 3 dagen geleden had bevist, is qua visbeleving geheel anders: continu 'leven', veel vis aanwezig(oké, voornamelijk witvis maar je blijft daardoor scherp), andere 'feel', meer natuur, maar ook weer meer mensen, ander type water, andere 'golfslag'... Natuurlijk zijn temperatuur, luchtdruk en windrichting zaken die zeker meespelen bij wel of niet (veel) vangen, doch elke stek heeft zo zijn goede en minder goede kenmerken/eigenschappen waardoor het vissen verrassend blijft, gelukkig maar. Ik zat zo over deze dingen wat na te denken toen de pen prachtig omhoogkwam en schuin onder water verdween, direct hierop aangeslagen en contact. Twijfel, want de vis was sterk, de hengel boog mooi, doch...de strijd was snel gestreden:

Afbeelding

Afbeelding

Brasem dus, wel een groot en gaaf exemplaar, in het water onthaakt en na wat bijgekomen te zijn zwom deze weer weg.
Twee vissen, bij twee aanbeten en verder niets in meer dan 2 uur vind ik nogal karig, ik besloot te gaan verkassen naar de Kruislaan.

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn daar 5 voerplekjes gemaakt in 3 slootjes, ook hier waren de aanbeten karig en dan nog voornamelijk van witvis, maar vrij snel een Brasem gehaakt en toen ik na bijna 3 en een half uur wilde opgeven en zat te klagen 'waar de karper hier nou bleef' kreeg ik een prima aanbeet en dito dril:

Afbeelding

Geen grote jongen, 48 cm, maar gaf toch leuk strijd.

Ik besloot om naar een andere stek te gaan, er is een watertje tegen het spoorrails aan, waar ik nog nooit eerder heb gevist:

Afbeelding
Ik zag daar vrij veel bellenveldjes, maar te ver voor de penhengel, heb daar twee voerplekjes tegen de kant gemaakt. Resultaat: twee mooie weglopers op maïs van Brasem...

Besloten om weer te verkassen naar het palenmeertje en dan te gaan vissen bij de duikers, heb daar gevoerd met de mix en trouvitpellets:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was daar 'vreemd'; de zon verwarmde heerlijk mijn rug en de NO-wind verkilde mijn gezicht en voorkant, rare gewaarwording.
Heb daar lang moeten wachten op een aanbeet, de pen deinde op de golfjes en verdween opeens pijlsnel onderwater, ik sloeg aan en had contact, heel even reageerde de slip, de vis maakte kabaal, maar dat was van korte duur...je raadt het al, het was weer een Brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Ik vond het voor vandaag wel genoeg zo, inpakken en wegwezen!

Thuis een heerlijk Amsterdams biertje De Tripel van brouwerij de Prael gedronken:

Afbeelding

Santé!
Rick van Eldik
Berichten: 6
Lid geworden op: 22-04-2015 03:28

28-04-2015 12:39

Weer mooie verslagen,!

leuke foto's en mooi natuur,

jammer dat je weinig karpers aan de haak heb geslagen,
maar ach its al about the fishing game he haha :D


Ga zo door !
Plaats reactie