Karperen voor de deur.

Mark van Damme
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-05-2019 11:43

07-06-2019 21:10

Hi Glenn,

Ik ken het fenomeen duikend gevogelte op de voerstek.
Ik had exact hetzelfde kortgeleden.
Mooie voerplek aangelegd terwijl ik nog tegen mijn zoontje zeg "kijk eens wat een mooie eendjes".
Bleken achteraf kuifeendjes te zijn die zeker een uur beide met zeer grote regelmaat de bek vol hadden met ons op de bodem verspreidde voer... :roll:
We hebben daardoor zeer dicht op de kant moeten vissen omdat ze onderwater best een grote afstand aflegden en zodoende niet weet waar ze boven komen en of mijn aas gepakt zou gaan worden.

Desalniettemin weer heerlijk buiten geweest :D

Wederom mooie plaatjes Glenn :D
Vind je het overigens storend dat ik er steeds tussendoor "schrijf"?

Mvgr.

Mark
Bijlagen
266px-Tufted-Duck-male-female.jpg
(26.42 KiB) 2100 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-06-2019 07:26

Hoi Mark :D ,

Ja de vogels die 'gebruik' maken van de voerplek(ken) zijn zaken waar je in eerste instantie helemaal niet bij nadenkt, dus een andere strategie toepassen en/of het nemen zoals het is :wink: , ikzelf heb altijd het idee dat ik 'te gast' ben aan de waterkant, ik kom in hun wereldje en neem dit soort dingen maar voor lief...

Ik vind het helemaal niet erg Mark dat je op dit blogje ook wat schrijft, vind het wel leuk als mensen reageren. :D Dus schroom maar niet en reageer zoveel als je wilt. :D

Zo dan, deze stormachtige ochtend voor het laatst voorgevoerd, de volgende ochtend ga ik het proberen. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-06-2019 15:40

Vorige week ontvangen, prachtige handgemaakte pennen:
jun75.JPG
(75.71 KiB) 2031 keer gedownload

Zondag 9 juni 2019.

De bedoeling was om deze ochtend vroeg op te staan om de 'karper voor de deur' stek te gaan bevissen. Maar ik was gistermiddag/avond zo moe dat ik iets voor 6 uur pas uit bed kwam, ik had een vriend geholpen om zijn tuin met 20 kuub zand op te hogen, en dat ging mij niet in de koude kleren zitten…
Maar goed, gelukkig had ik niet al te veel spierpijn en na een bakkie koffie genuttigd te hebben was ik al wat aan het ontwaken en met een bakje van de gevoerde voermix liep ik met de visspullen naar de stek. Ik gooide nog een handje mix op de plek, en dat werd dus opgemerkt, zoals ik al had verwacht en niet had gehoopt, door de meerkoeten en de eendjes…
jun76.JPG
(192.54 KiB) 2031 keer gedownload
jun80.JPG
(128.97 KiB) 2031 keer gedownload
jun82.JPG
(135.84 KiB) 2031 keer gedownload
jun83.JPG
(133.13 KiB) 2031 keer gedownload
Begon omstreeks 06:30 uur met een halve tijgernoot side-hooked geplaatst op de haak, was het 12 graden, kwam de wind uit het zuid-zuidwesten wk1-2, en bedroeg de luchtdruk 1.022 mb.
De jonge eendjes doken precies op de voerplek alsof ze wisten waar het een en ander te halen viel( en dat wisten ze natuurlijk ook…, na drie dagen van voorvoeren), idem voor de Meerkoet ouders, tja...De pen werd soms door hun gefladder onderwater als een mooie lijnzwemmer behoorlijk ondergetrokken, ik was wel bang dat het haakaas gepakt zou worden, en dan had je echt de poppetjes aan het dansen, maar ze pakten voornamelijk het mais, graan en denk ook het hennep.
Maar toen omstreeks 07:00 uur zag ik twee mooie wellingen ontstaan die niet door de eendjes veroorzaakt werden, de eendjes met moeder waren al ietsje verder doorgezwommen, de pen werd nu wat schokkerig ondergetrokken maar kwam weer boven, mooi geval van lijnzwemmer door een vis op de voerplek. Nu braken enkele bloedstollende minuten aan en was ik geheel gefocust op de pen en bereide mij voor op de dingen die gebeuren gingen, de pen kreeg nog enkele tikjes en het was nu wachten op het ondergaan van de pen...ik wachtte en wachtte, maar er gebeurde niets meer, wat baalde ik hiervan zeg.
Ik gooide nog wat voermix in in de hoop dat de vis(of vissen) terug zou keren.
Maar het enige wat na verloop van tijd terugkeerde waren de jonge eendjes met moeders, en ook nu weer lijnzwemmers veroorzaakt door het onderwater gefladder van de duikende jongen, en gelukkig pakten ze niet het haakaas, ik denk dat ze de tijgernoten laten liggen en enkel het mais en graan/hennep pakken. Ook nu na het verdwijnen van de duikende jongen enkele duidelijke verplaatsingen van de pen veroorzaakt door vis, maar het zette allemaal niet door. Ik besloot om van haakaas te veranderen en twee maiskorrels op de haak te doen, maar er gebeurde niets met mais op de haak ondanks het voeren van mais. Terug naar een halve tijgernoot side-hooked op de haak, kreeg nu tweemaal een aanbeet van m.i. kreeft.
Ben omstreeks 11:30 uur gestopt, helaas voor de deur weer een blank en een illusie armer…
Denk dat ik toch nog even wacht met het karperen voor de deur vanwege de aanwezigheid van jonge vogels die hongerig en gevoerd moeten worden...c'est la vie...
jun91.JPG
(104.83 KiB) 2031 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-06-2019 15:47

Maandag 10 juni 2019.

Na de wat teleurstellende pensessie voor de deur wilde ik absoluut elders een Cyprinus te snel afzijn, ik stond deze maandagochtend wat te laat op, hierdoor lag ‘Johnny’s Rod’ pas omstreeks 07:20 uur uit met op de hak twee maiskorrels, op een stek te Leidschenveen:
jun100.JPG
(180.04 KiB) 2031 keer gedownload
De temperatuur was 12 graden, kwam de wind uit het noord-noordoosten, wk 2 tot 3 en bedroeg de luchtdruk 1.015 mb. Gevoerd met met een mix van mais,hennep en flavour.
Ik kan kort zijn over de belevenissen hier: geen stootje! Verkast dus na een klein uurtje, en begon omstreeks 08:30 uur in de buurt van mijn favopolderstekje:
jun102.JPG
(124.72 KiB) 2031 keer gedownload
Ook hier kan ik kort zijn: geen stootje op de twee bevoerde plekjes! Verkast na driekwartier van staren naar het pennetje wat wel mooi meedeinde maar niets liet zien van visactiviteiten.

Oké, driemaal scheepsrecht en dus zou het op de 3e stek moeten gebeuren, hier begonnen omstreeks 09:30 uur en twee stekjes bevoerd met de voermix:

jun104.JPG
(174.96 KiB) 2031 keer gedownload
jun105.JPG
(178.98 KiB) 2031 keer gedownload
Heb hier tweemaal een ondergaande pen mogen meemaken en sloeg derhalve ook tweemaal aan…niets van weerstand,vluchtkolk c.q. welling mogen zien bij deze aanbeten, ik had al een groot vermoeden dat kreeftmans hier de schuldige van was want ving hierna een kreeftje(tja, viel er al af het bij ophalen). En zo zittende tussen het hoge gras begon ik tranende ogen te krijgen, en verschillende keren hard te proesten en te niezen; hooikoorts perikelen ook nog…
Ben gestopt omstreeks 11:00 uur, tja de boog kan niet altijd gespannen staan, dus een ‘blank’… :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

15-06-2019 11:37

Vrijdag 14 juni 2019.

Ik was al drie dagen binnen vanwege het thuiswerken, zo nu en dan keek ik uit het raam naar de 'karper voor de deur' stek in de hoop een Cyprinus te zien. Het regende veel de afgelopen week, maar deze ochtend was het redelijk zonnig en keek ik zo tegen de middag uit het raam en zag op de stek moedereend met kuikens lekker in het gras liggen dutten:
jun123.JPG
(105.85 KiB) 1971 keer gedownload
Opeens stond letterlijk een groep vogels bestaande uit meeuwen, kauwen een ooievaar(!!!) en een blauwe reiger op de weg en de stoep:
jun116.JPG
(183.59 KiB) 1971 keer gedownload
Een vrouwtje met een boodschappenkar vol met tassen was hier de oorzaak van, zij strooit voedsel in het rond voor deze vogels, de ooievaar kon zich maar net uit de voeten maken voor het autoverkeer:
jun120.JPG
(138.66 KiB) 1971 keer gedownload
Oké, ik was zo tegen 4 uur in de middag klaar met werken en snakte echt om mij te ontspannen aan de waterkant, maar ik wilde na de blanks van de afgelopen keren 'actie', 'sensatie', een 'gevecht' en alles wat met hengelsport te maken heeft meemaken, kortom ik wilde een karper vangen.
Ik besloot om nog voor het eten te gaan pennen met het gevaar dat ik te laat voor het eten kwam en dan een opgewarmde prak kreeg...
Thuis een voermix gemaakt van mais, hennep en flavour, een zakje kattenbrokjes zat nog in de rugzak, twijfelde om nog brood mee te nemen maar had genoeg variatie om mee te vissen.
Maar waar zou ik nou twee uurtjes even gaan pennen?Voor de deur stek? Favopolderstekje? Dacht nog even aan stug doorfietsen naar stekje te Ypenburg, maar besloot naar de duikerstek te gaan in het Forepark Den Haag. Ik heb daar al diverse keren gepend maar nooit een vis gevangen(wel kreeft, maar ja waar niet tegenwoordig…), niet geschoten is altijd mis en met deze gedachte daar naar toe gereden.
Drie voerplekjes gemaakt, twee vlak aan de kant en eentje voor de duiker waar het stukken dieper is:
jun127.JPG
(241.61 KiB) 1971 keer gedownload
'Johnny's Rod' lag omstreeks 16:45 uur in, was het lekker warm met 21 graden, kwam de wind uit het zuid-zuidwesten wk 1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.013 mb, het was verder half tot licht bewolkt. Al direct aan het begin van deze korte pensessie zag ik vlak aan de kant twee wellingen ontstaan van een mooie schub die even boven kwam kijken, ik kon de gehele lengte en omvang zien van deze vis zo schitterend in het zonlicht, in mijn enthousiasme wierp ik een handje voermix wat al te luidruchtig en te dichtbij de vis in...het gevolg was een wegschietende vis die een mooie uitdijende golf over de sloot maakte, tja hoe dom was dit van mij…
Ik wisselde steeds van stekje, kreeg bij de stek vlak aan de kant wat lijnzwemmers en eventjes dook de pen onder maar niet niet genoeg om aan te slaan, overigens had ik twee maiskorreltjes op de haak geplaatst. Op de duikerstek kreeg ik een mooie zeer trage wegloper, ik wist voor 99,99% zeker dat dit door een kreeft werd veroorzaakt, ik sloeg toch hard aan, je weet maar nooit, en niets van contact, welling, vluchtgolf zoals ik al had verwacht, maar de twee maiskorreltjes waren nog op de haak en niet aangevreten door kreeftmans.
Opeens zag ik vlak aan de kant een mooie welling, ik besloot heel rustig de pen daar in de buurt te plaatsten met nog wat voermix daarbij, toen zag ik nog een welling maar dan enkele meters meer naar rechts, er zit dus een Cyprinus in de buurt, ik bleef wachten en wachten en op een lijnzwemmertje na gebeurde er niet veel. Toen enkele minuten voor 7 uur de pen heel rustig schuin naar rechts onderging en nog mooi te volgen was vanwege de zon die over het water scheen, ik sloeg hard aan...YES!, maar geen wegschietende vis, gierende slip, wel een kromme stok, de vis bleef rustig op de plek, pas toen ik wat kracht zette en de vis blijkbaar begreep in welke benarde situatie die zich bevond gebeurde het een en ander...gierende slip, krom getrokken 'Johnny's Rod' en deiningen en kolken alom in de sloot, het feestje kon beginnen. De vis dook eerst naar de overkant, ik pompte deze wat terug, toen spurtte deze richting duiker waar ik tot tweemaal toe de vis uit kon krijgen en ik hem kneep vanwege mogelijk schuren van de lijn tegen de betonnen rand, ik bleef juist kalm en probeerde niet al te veel te trekken en kracht op de hengel te zetten om de vis niet verder uit te dagen om de duiker in te zwemmen wat lukte. De vis nam een spurt naar links en liet heerlijk de molen ratelen en de stok in een uiterste vechtbocht buigen, de eerste scheppoging mislukte en de vis kwam op krachten en spurtte weer weg, de tweede poging lukte en ik was blij en voldaan toen de vis op de onthaakmat lag:
jun128.JPG
(126.82 KiB) 1971 keer gedownload
jun131.JPG
(195 KiB) 1971 keer gedownload
jun134.JPG
(156.89 KiB) 1971 keer gedownload
Ik ben direct gestopt met vissen, ik had mijn portie ontspanning, inspanning, actie, sensatie, gevecht en alles wat met hengelsport te maken heeft dubbel en dwars gekregen, heerlijk!
Thuis een ijskoud biertje en een opgewarmde maaltijd(spinazie! hoe toepasselijk na zoveel polderpower!) mij heerlijk laten smaken:

jun136.JPG
(116.39 KiB) 1971 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-06-2019 19:01

Zondag 16 juni 2019.

Na het vaderdag bezoek besloot ik in de middag te gaan pennen tot het avondeten, voermixje gemaakt van mais, hennep en flavour en hup op de fiets richting stekken, maar welke stek zou het worden?
Ik besloot om wederom mijn geluk te gaan beproeven op de duikerstek in het Forepark:
jun138.JPG
(179.62 KiB) 1903 keer gedownload
jun139.JPG
(232.78 KiB) 1903 keer gedownload
Het was er lekker warm, de temperatuur was 19 graden, kwam de wind uit het west-zuidwesten wk 2-3, bedroeg de luchtdruk 1.020 mb en was het half bewolkt.
Het stroomde, en niet zo’n beetje ook met hier en daar draaikolkjes, de stroming verdween in de duiker met in het midden van de sloot de meeste stroming, tja wat nu, ik besloot om vlak aan de kant te gaan pennen, waar de minste stroming was, en verplaatste de loodhageltjes bijelkaar op de lijn zodat zij als één punt op de bodem lagen, het had niet erg veel effect, de pen had ik daardoor met een ‘overdiepte’ meer naar boven op de lijn verplaatst om deze zodoende nog redelijk in de stroming te kunnen volgen.
Oké, de pen lag schuin in de stroming in omstreeks 14:45 uur met op de haak twee maiskorreltjes, heb in het uurtje dat ik zo pende tweemaal misgeslagen op m.i. aanbeetjes van kreeftjes, ik geloofde het niet meer op deze stek en besloot om te verkassen. Had alles al ingepakt om op weg te gaan naar een andere stek, opeens zag ik twee karpers stijf aan de overkant, wat rommelen. Ik volgde ze uit nieuwsgierigheid, ze zwommen wat naar rechts voorbij de duiker en daar ontmoette ze nog enkele karpers, zodoende spotte ik een groepje van 5 tot 6 karpers…Wat nu? Ik begon te twijfelen, besloot voorzichtig twee handjes voermix schuin naar de overkant te werpen en mijn visuitrusting rustig uit te gaan pakken, ik zou het hier toch gaan proberen om met een wat langere opslag schuin aan de overkant een Cyprinus te gaan verleiden.
De pen had ik ietsje voor de voerplek, met twee korreltjes mais op de haak, geplaatst en had daar gelukkig geen last van de stroming, op een gegeven moment moest ik binnen halen omdat een grote pluk drijvende waterplanten de voerplek naderde en deze de pen mee zou gaan voeren in de stroming, nadat deze pluk waterplanten de stek had gepasseerd wierp ik weer in maar nu wat dichter aan de overkant, de pen stak duidelijk meer boven water dan de bedoeling was en dreef potverdorie mee met de stroming, maar maakte wel wat schokkerige bewegingen en dreef verder weg af naar links…dat vond ik dus vreemd want de stroming liep duidelijk richting duiker(naar de eigen kant dus), ik haalde maar op en was verbaasd dat ik weerstand ondervond, er zat een vis aan de ander kant van de lijn vast! En hoe! Heerlijke dril ontstond nu met alles erop en er aan, de karper vond ik qua lengte iets tegenvallen gezien de verrichte prestaties, maar ach heb daar heerlijke sport beleefd:
jun142.JPG
(168.76 KiB) 1903 keer gedownload
jun143.JPG
(122.84 KiB) 1903 keer gedownload
jun147.JPG
(194.27 KiB) 1903 keer gedownload
jun148.JPG
(164.2 KiB) 1903 keer gedownload
jun149.JPG
(214.06 KiB) 1903 keer gedownload
Hierna vlak voor de duiker gevoerd, de stroming werd minder en een aanbeet volgde, de pen werd lichtjes beroerd, dacht eerst met een kreeftje te maken te hebben, maar de pen verdween heel rustig naar links onder, ik sloeg aan en YES! Heerlijke drilpartij met een prachtige gave Karper:
jun150.JPG
(122.37 KiB) 1903 keer gedownload
jun153.JPG
(125.64 KiB) 1903 keer gedownload
jun155.JPG
(142.42 KiB) 1903 keer gedownload
Ben om half 6 gestopt, het was een heerlijke 'even voor het avondeten' pensessie geworden. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-06-2019 19:03

Gistermiddag ontvangen, weer een paar prachtige handgemaakte pennetjes voor de verzameling :D :
jun156.JPG
(58.31 KiB) 1903 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-06-2019 15:57

Dinsdag 18 juni 2019.

Ik wilde na het eten nog even gaan pennen, volgens de weerberichten/voorspellingen zou het de rest van de week veel gaan regenen en zelfs onweren(met mogelijk hagelbuien), dus vandaar. Maar ik wilde ook de pas aangeschafte Pennmolen uitproberen, het is altijd wennen en uitproberen van nieuwe spulletjes, zodoende was ik in de box aan het snuffelen om een geschikte stok te zoeken voor een lijn van 24/00. Vond eerste een brasemstok, heerlijke lange en zachte hengel, maar niet geschikt voor een 24/00 lijn, tuurlijk kan je het proberen, maar die combi is gewoon niet juist want in het verleden heb ik met 14/00 met die brasemstok heerlijke sport beleefd en dan is 24/00 echt te dik. Mijn oog viel op een foedraal met nog een fabriekslabel eraan, zo dan, ik had deze foedraal dus nooit gebruikt en was dus gloednieuw. In het foedraal zat o.a. een ‘Special Light’ Fairplay Karperstok met daarop een Pennmolentje met 18/00 lijn. Zou ik het daarmee dan proberen? Verder vond ik nog de Cobold Medium Fairplay Snoekbaarsstok die geschikt is voor een lijn van 22/00, het is wel een wat korte stok, nog net geen 3 meter, maar het was mijn allereerste Schreinerstok die ik destijds, bijna30 jaar geleden, had aangeschaft om op zowel Karper als Snoekbaars mee te vissen, een beetje allround stokje dus voor mij. Ik besloot ze beide mee te nemen en mijn keuze pas aan de waterkant te gaan maken.
jun157.JPG
(139.91 KiB) 1872 keer gedownload
Ik nam slechts een blikje mais en een zakje kattenbrokjes mee, maar ik heb slechts met het mais gevist.
Besloot om in de buurt, zo kleine 150 meter van huis, te gaan pennen, eigenlijk bijna een ‘Karper voor de deur’ sessie zeg maar. Ik inspecteerde wat plekjes en besloot drie stekjes te voorzien van enkele handjes mais:
jun158.JPG
(186.97 KiB) 1872 keer gedownload
jun160.JPG
(175.67 KiB) 1872 keer gedownload
jun161.JPG
(161.22 KiB) 1872 keer gedownload
Het werd de Cobold Mediumstok die ik zou gaan gebruiken om de molen uit te proberen, vond het toch wat veiliger gezien het vermogen van deze stok dan de Special Lightstok om met 24/00 aan de slag te gaan:
jun159.JPG
(213.24 KiB) 1872 keer gedownload
De stok lag omstreeks 18:45 uur uit, was het 22 graden, kwam de wind uit het noorden, wk1-2, en bedroeg de luchtdruk 1.013 mb, hier en daar dreef er een wolkje.
Zag op de eerst te bevissen plek al een mooie karper zich aan het oppervlak manifesteren, zag er meerdere maar deze waren ‘vluchtig’ om het zo maar te zeggen; vissen die even de plek aandoen en weer snel weg zijn, ze zijn dan wat onrustig en meer met elkaar bezig en niet echt van plan om te gaan azen, mogelijk zijn ze zich al wat aan het voorbereiden om te paaien.
Zo kon ik mooi een ‘lijnzwemmer’ zien en volgen toen twee karpers vlak achter elkaar, wel rustig, de pen en uitstaande lijn passeerden, maar ik kreeg op de eerste plek geen aanbeet of gesnuffel van het aas.
Op de tweede stek kreeg ik aanbeetjes van kreeftjes en enkele lijnzwemmers van passerende vissen, zag hier en daar wellingen van karpers aan de kant, maar ook hier geen aanbeet of gesnuffel van het aas.
De derde stek bij de duiker waar het wat dieper is, hier kreeg ik omstreeks 20:00 uur een aanbeet, de pen kwam middels een schuine opsteker wat uit het water en dook daarna naar rechts onder, ik sloeg aan…YESSSS! Mijn God…De hengel boog direct en hoe, de vis gaf nog geen sjoege om het zo maar te zeggen, bleef wat rustig en begon enkele kleine vluchtpogingen die nog niet veel voorstelde, pas toen ik wat kracht zette was dit het teken voor de vis om zijn/haar krachten te gaan tonen en dat was niet mis, een lange spurt met ratelende molenslip werd ingezet. Ik draaide de slip ietsje aan, en het rustig binnen pompen van de vis werd keer op keer herhaald, na de zoveelste vluchtpoging. Dan bleef de vis rustig aan de kant wat heen en weer zwemmen en speelde met hengel, lijn, molen combinatie waar ik geen antwoord op had en kon ik enkel afwachten tot de vis wat rustiger werd, de vis schoot weg na de eerste scheppoging en het spel kon weer van voor af aan beginnen en al die tijd stond de coboldglasstok zo krom als een hoepel, de hengel boog prachtig, ik was dit glad vergeten hoe een dergelijke hengel zo mooi tot in het handvat kon buigen, schitterend gewoon. Aan de overkant waren enkele kunstaasvissers bezig, ik ‘voelde’ dat ik wat bekijks had, dat kon ook niet anders vanwege het gespetter van de vis en het zicht op een visser met een prachtige kromme hengel in de hand. De drilpartij duurde lang, normaal ben ik met een vis niet langer dan enkele minuten bezig, hooguit denk ik 5 minuten en een enkele keer wat langer, maar met een dergelijke ‘zachte’ hengel en een opvallende sterke vis zijn dit ingrediënten die een lange drilpartij veroorzaken. Het is dan een kwestie van rustig blijven, de vis moe laten worden en vertrouwen en vooral genieten van de hengel, lijn, molen combinatie…
jun162.JPG
(115.68 KiB) 1872 keer gedownload
jun164.JPG
(114.7 KiB) 1872 keer gedownload
jun165.JPG
(94.21 KiB) 1872 keer gedownload
Eindelijk de vis kunnen landen en op de onthaakmat gelegd, wat een zware beautie!:

jun169.JPG
(181.05 KiB) 1872 keer gedownload
jun171.JPG
(152.38 KiB) 1872 keer gedownload
Pfff, moest daar wel even bijkomen hoor, wat een belevenis was dit. Nadat ik weer op de drie stekjes had gevoerd begon ik deze weer af te vissen, maar de focus was een beetje weg, zat nog teveel na te genieten, en omdat ik wat zat te klooien op mijn mobieltje(was op facebook het e.e.a. aan het plaatsen en aan het beantwoorden…) zag ik niet dat de pen opeens weg was en een imposante boeggolf het gevolg daarvan was, de karper was blijkbaar toch eventjes gehaakt geweest…Ach, ik kon hier wel om lachen.
Het werd wat stiller rondom de stek, de zon was net ondergegaan, ik had heerlijk gevist, de molen was éçht wel goed getest(persoonlijk vind ik het geratel van de molenslip wat te luid…) en besefte ik maar eens te meer dat een Coboldglasstok zo waanzinnig mooi kan buigen.
Om 22:00 uur gestopt en tevreden naar huis gelopen.
Mark van Damme
Berichten: 16
Lid geworden op: 24-05-2019 11:43

12-07-2019 19:35

Wederom een prachtige ervaring Glenn.
En de Fair play gaat prachtig krom :D
Ik heb zelf een FP medium special 3.70m., mooie actie hebben ze hé.
Ben nog op zoek naar een lichtere versie, een brasem FP model die je noemt is wat ik zoek.
Zal perfect combineren met mijn Penn 420SS...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-07-2019 15:38

Dank je wel voor je fijne reactie Mark :D , ja die brasemstok is echt te gek op wat kleinere karpers, ik had die destijds aangeschaft omdat ik erg veel kleine karpers ving op de Kruislaan Watergraafsmeer Amsterdam waar ik toen woonde, het stikte daar echt van de karpertjes en dan is het leuk om die op een zeer soepele brasemstok te vangen.

Ik loop erg achter met verslaglegging, hierdoor kan ik niet alle details meer herinneren dus worden het wat beknopte verslagen. :-?

Zaterdag 22 juni 2019.

Gepend in de buurt vanaf 05:45 uur tot 12:00 uur.
jun182.JPG
(141.93 KiB) 1448 keer gedownload

De temperatuur was 18 graden, kwam de wind uit het noordoosten wk1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.023 mb.
Drie voerplekjes gemaakt(later nog 2 erbij), Karperaanbeet gekregen en eventjes mogen drillen, schoot helaas los:
jun190.JPG
(104.56 KiB) 1448 keer gedownload
jun192.JPG
(89.99 KiB) 1448 keer gedownload
Hierna nog twee Brasems aangetikt, 1x misgeslagen en vele kreeftenaanbeetjes gehad.
jun200.JPG
(135.43 KiB) 1448 keer gedownload
jun203.JPG
(146.07 KiB) 1448 keer gedownload
Zondag 23 juni 2019.

Zelfde penstek als gistermorgen bezocht:
jun212.JPG
(160.32 KiB) 1448 keer gedownload
Vanaf 05:45 tot 11:00 uur gevist, 16 graden, oost-noordoosten wind 1k 1-2 en een luchtdruk van 1.019 mb.
Drie voerplekjes gemaakt maar slechts twee om en om bevist, kreeg vrij snel een aanbeet, sloeg 2x mis(kreeft/witvis) en ving omstreeks 07:15 uur een Giebel:
jun214.JPG
(191.16 KiB) 1448 keer gedownload
jun216.JPG
(148.37 KiB) 1448 keer gedownload
Kort daar na een Brasem, sloeg omstreeks 08:30 uur mis op een karper en om 10:30 verspeelde ik een karper na een spannende drilpartij(losschieter).
jun223.JPG
(197.24 KiB) 1448 keer gedownload
jun224.JPG
(129.47 KiB) 1448 keer gedownload
Ik ga straks verder met het plaatsen van de overige verslagen...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-07-2019 13:10

Nog veel te plaatsen...komt allemaal goed :wink:

Woensdag 26 juni 2019.

De bedoeling was om deze ochtend vroeg op te staan om zodoende voor het thuiswerken nog even te gaan pennen, ik werd pas kwart voor 6 wakker met een licht bonkend gevoel in mijn hoofdje, beetje hoofdpijn dus die na een kop koffie redelijk verdween. Besloot om de buurtstek weer op te zoeken, met een blikje mais in de aanslag te voet op weg, ik was er binnen enkele minuten:
jun237.JPG
(88.71 KiB) 1404 keer gedownload
jun238.JPG
(184.6 KiB) 1404 keer gedownload
Drie voerplekjes gemaakt, eentje links voor aan de kant, eentje recht voor mij en eentje tegen de wat gehalveerde drabplek aan geheel aan de rechterkant.
Zag na inleg van ‘Johnny’s Rod’ vrij snel een mooie welling aan de kant ontstaan, er was dus al een vis(of vissen) bij de drabplek aanwezig. Overigens lag de stok omstreeks 06:15 uur uit met twee maiskorreltjes op de haak, was de temperatuur 17 graden, kwam de wind uit het noord-noordwesten, wk 1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.023 mb, en was het nagenoeg bewolkt, eigenlijk een behoorlijke weersomslag gezien de hoge temperaturen(gister 32 graden!) t.o.v. van de afgelopen 3 dagen.
Ik wachtte en wachtte, maar er gebeurde niets…Ik wisselde regelmatig af van voerplekjes, sloeg tweemaal mis(witvis/kreeft) en had weer als gewoonlijk veel kreeftengetreiter. Ik zag zo rond 07:45 uur vlak aan de kant links van mij wat waterplanten/wortels heftig bewegen, vlak daarna verscheen een mooie welling, er was een karper, of meerdere, vlak aan de kant aanwezig, ik zette de stok in en direct ‘leven’, de pen schokte wat en verdween met kleine schokjes naar links onder, ik sloeg aan maar niets, nada, noppes, ook geen vluchtwelling/golf, ik vermoedde dat een kreeft er mee aan de haal was gegaan. Besloot direct weer op dezelfde plek in te leggen, de maiskorrels zaten overigens nog keurig op de haak. De pen dook niet lang daarna in één vloeiende en snellen beweging onder, ik sloeg direct aan en YESSSS!
Bingo! Hangen! Strijd! Run! Heerlijk deze doordenderende Cyprinus die een prachtige vluchtboeggolf over het gehele water maakte, de vis veroorzaakte een krommestok die tot in het handvat meeboog en knalde in één stuk door naar de overkant van het water. De slip ratelde gestaag en moest ik wat bijstellen, de vis bonkte nu wat en spurtte vervolgens naar rechts waar ik met moeite de vis van de kant kreeg, daar ligt een kommetje/landtongetje waar ik de dril absoluut niet verder wilde voortzetten vanwege een stenenkant, hierna zwom de vis mijn eigen kant op en probeerde de duiker in te zwemmen, gelukkig blokte ik de vis hiervoor en kon zodoende een glimp ontvangen van een robuuste schubkarper. De strijd werd aan de linkerkant voortgezet; terugpompen en weer laten gaan en moe laten worden, na twee scheppogingen kreeg ik deze sterke knaap in het net waar het nog even zijn kracht toonde met veel opspattend water, om daarna op de onthaakmat te belanden:
jun239.JPG
(100.72 KiB) 1404 keer gedownload
jun242.JPG
(46.86 KiB) 1404 keer gedownload
jun246.JPG
(179.2 KiB) 1404 keer gedownload
jun248.JPG
(148.24 KiB) 1404 keer gedownload
Heerlijke sport beleefd aan deze vis, ik was voldaan en na nog eventjes doorgevist te hebben besloot ik het na precies twee uurtjes van pennen het voor gezien te houden om met een fijn gevoel aan de thuiswerkarbeid te beginnen, mijn dag was dus goed begonnen.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-07-2019 19:53

Donderdag 27 juni 2019.

Stek bij het spoor:"
jun250.JPG
(177.65 KiB) 1359 keer gedownload
jun252.JPG
(111.13 KiB) 1359 keer gedownload
Hier gepend van 18:45 tot 22:00 uur. 19 graden, noordenwind wk2-3, luchtdruk bedroeg 1.028 mb. Veel kreeftenaanbeten, 3 kreeften gevangen, 3x misgeslagen, 1x boeggolf op broodpluim(verder gevoerd en gevist met mais), op het einde van de sessie een Zeelt verspeeld( tja wilde een foto maken van de kromme stok, liet even de spanning verslapen...haak schoot los!) Verder vlogen IJsvogel en Ooievaar over mij heen.

Vrijdag 28 juni 2019.

Zelfde stek als gister:
jun258.JPG
(187.71 KiB) 1359 keer gedownload
jun259.JPG
(135.52 KiB) 1359 keer gedownload
Gevist vanaf 18:30 uur tot 21:30 uur, 24 graden, no-wind wk 1-2 , luchtdruk van 1.024 mb, het was onbewolkt. Voermix mais-hennep. Eigenlijk continu kreeftenaaanbeten, ving er 1, sloeg 2x mis waarvan zeker 1x van karper gezien de ontstane vluchtboeggolf, dat was het dan, wederom een (vis)blank. :lol:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-07-2019 21:33

Ik heb nog een hoop verslagen te plaatsen...

Zaterdag 29 juni 2019.

Ik begon deze dag op het Forepark:
jun260.JPG
(184.93 KiB) 1331 keer gedownload
Hier begonnen om 06:00 uur tot 08:30 uur, 15 graden, oostenwind wk 1-2 , luchtdruk 1.021 mb, onbewolkt.
3 voerplekjes gemaakt, omstreeks 07:30 uur een karper verspeeld, zat daarna vast in het riet en daardoor de combi-pen kwijt... :evil: , verder veel kreeftenaanbeten.

Verkast naar geheel nieuwe stek te Ypenburg:
jun262.JPG
(165.14 KiB) 1331 keer gedownload
Hier gepend vanaf 09:00 uur tot 10:00 uur, dit was een stek die ik 'zomaar' even wilde uitproberen, echter 'zero' aanbeten en 'zero'leven te bespeuren.

Verkast naar mijn favopolderstekje in de hoop daar wel wat te gaan vangen:
jun265.JPG
(182.27 KiB) 1331 keer gedownload
jun266.JPG
(212.39 KiB) 1331 keer gedownload
Hier gepend vanaf 10:30 uur tot 11:00 uur, zag hier een spiegelkarper aan de overkant lekker klooien, 3 voerplekjes gemaakt, echter slechts kreeftenaanbeetjes, het was er zeer warm en na een half uurtje besloot ik er mee te stoppen vanwege de warmte.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-07-2019 14:31

Zondag 30 juni 2019.

De laatste dag van de maand, zou het na de missers, lijnbreuk en verspeelde vissen van de laatste tijd nog goed komen om deze laatste kans van de maand een Cyprinus te pakken?
Ik had mij ietsje verslapen, had ook niet echt lekker geslapen, maar goed kop koffie naar binnen gewerkt en hup met een voermix van mais, hennep en later wat kattenbrokken zou ik het weer op de stek zo’n kleine honderdmeter van huis gaan proberen:
jun268.JPG
(74.95 KiB) 1309 keer gedownload
jun269.JPG
(161.55 KiB) 1309 keer gedownload
Begon omstreeks 05:45 uur en had drie voerplekjes gemaakt die ik om en om zou gaan bevissen, ze verschillen overigens alle drie qua diepte en vooral de drabplek is erg grillig qua bodemverloop(gewoon veel rotzooi daar op de bodem), ik zag her en der wel wat grote kringen, maar dat konden ook van vette witvissen zijn.
De temperatuur was 24 graden, tja het was de gehele nacht niet erg naar beneden gezakt, de wind kwam uit het zuiden wk 1 tot 4 en de luchtdruk bedroeg 1.010 mb.
Opeens zag ik vlak aan de kant links van mij duidelijk karperwellingen ontstaan en plaatste daar heel voorzichtig het pennetje met op de haak twee maiskorreltjes, kreeg enkele mooie lijnzwemmers te zien, maar opeens dook de pen mooi weg, sloeg ik aan…maar geen contact, wel een vluchtboeggolf en het mais zat nog op de haak, de wellingen aan de kant bleven, besloot om direct weer in te leggen en vrij snel daarna verdween de pen weer, sloeg ik aan, maar weer geen contact maar wel een vluchtboeggolf, potverdorie het zat mij gewoon niet mee deze ochtend. Ik ga dan twijfelen: haak te groot?, langer de pen weglaten lopen, sla ik wel juist aan? etc.etc.
Veel kreeftenaanbeten, ving 1 kreeft maar verder niets meer, een blank dus...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-07-2019 14:40

Donderdag 4 juli 2019.

Ik wilde graag deze ochtend na een pittige wortelkanaalbehandeling even 'ontspannen' aan de waterkant:
jul28.JPG
(194.42 KiB) 1309 keer gedownload
Was hier omstreeks 11:15 uur begonnen, was het 18 graden, kwam de wind uit het noord-noordwesten wk 1-2, en bedroeg de luchtdruk 1.026 mb. Drie voerplekjes gemaakt met mais en hennep, en werd er gevist met mais en broodpluim. Vrij snel dook de pen onder, ik sloeg aan...maar niets. Ving later 1 kreeft en had veel last van kreeftenaanbeten, ben gestopt om 13:30 uur, de verdoving was al uitgewerkt maar had verder geen last meer van pijntjes.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-07-2019 19:02

Maandag 8 juli 2019.


Na het eten besloot ik te gaan pennen, dinsdag zou ik gaan thuiswerken dus kon een avondpensessie uitgevoerd worden zodat ik voor mijn doen nog laat kon vissen. Het werd ook tijd om weer eens een Cyprinus te scoren, na de verspeelde vissen en missers was ik daar wel aan toe.
Het Forepark leek mij de plek om het te gaan proberen:
jul93.JPG
(182.6 KiB) 1282 keer gedownload
3 voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist, de temperatuur was 16 graden(frisjes), de wind kwam uit het noord-noordwesten wk2 tot 3, en de luchtdruk bedroeg 1.021 mb. Het was half tot licht bewolkt.
‘Johnny’s Rod’ lag omstreeks 18:30 uur uit met op de haak 2 maiskorreltjes, de voermix bestond uit mais met hennep.
Tja, hier enkel wat kreeften geneuzel, getreuzel, gepeuzel meegemaakt, geen karperactiviteiten hier gezien en na een uur besloot ik te verkassen, had hier gewoon het gevoel dat het hem hier niet ging worden.

Besloot dan maar mijn favo haagsepolderstek te gaan bezoeken:
jul95.JPG
(142.35 KiB) 1282 keer gedownload
Hier vier voerplekjes gemaakt, maar besloot voornamelijk de onderwatergelopen duikerstek te bevissen.
Omstreeks 19:45 uur lag de stok uit en de pen had ik schuin aan de overkant bijna tegen de duiker aan geplaatst, dus met een lange opslag lag de stok uit. Geen duidelijke karperactiviteiten kunnen ontwaren.
Binnen 5 minuten kreeg ik een aanbeet met op de haak twee maiskorreltjes, dacht echt met een kreeftmans te maken te hebben want het ging allemaal zo traag en voorzichtig, totdat de pen wat schuin ging staan en zonder geschok en getreuzel, gestaag naar links bewoog en er plotseling een versnelling werd ingezet waardoor de pen onderwater verdween, ‘zou het?’ dacht ik, ik sloeg aan en Contact! Ik had contact met iets zwaars, absoluut geen kreeftmans, en de stok stond direct krom en de slip liep ratelend af toen de vis geheel naar links een mooie run inzette. Toch wat verbaasd maar met een glimlach op het gezicht stond ik in mijn favopoldertje een karper te drillen, voorbijgangers stopten en sloegen mij gaade, de vis kon na wat uitvallen geland worden en op de onthaakmat gelegd worden:
jul99.JPG
(145 KiB) 1282 keer gedownload
jul100.JPG
(175.38 KiB) 1282 keer gedownload
jul102.JPG
(131.41 KiB) 1282 keer gedownload
Na een klein uurtje kreeg ik wederom een zeer trage aanbeet waarbij de gedachten over kreeftengetreuzel de ronde deed, echter na aanslaan begon een leuk feestje door de gehele sloot met alles erop en eraan:
jul107.JPG
(128.55 KiB) 1282 keer gedownload
De vis was sterk en had een typische, stompe, vreemde kop:
jul109.JPG
(136.42 KiB) 1282 keer gedownload
jul111.JPG
(160.63 KiB) 1282 keer gedownload
Het werd al wat donker, en in een alles of niets poging dropte ik de pen voor de laatse maal schuin aan de overkant tegen de duiker aan, ruim kwart over 10 dook de pen nog net zichtbaar weg en sloeg ik aan:
jul113.JPG
(126.79 KiB) 1282 keer gedownload
jul115.JPG
(117.93 KiB) 1282 keer gedownload
Ik had deze avond heerlijk gepend, leuke strijd ondervonden met verrassend trage aanbeten die niet voor kreeftenaanbeten onderdeden.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-07-2019 11:58

Zaterdag 13 juli 2019.

Vanaf 06:30 uur tot 11:00 uur gepend op mijn favopolderstekje, en twee plekjes bevoerd:
jul117.JPG
(117.79 KiB) 1257 keer gedownload
jul121.JPG
(192.15 KiB) 1257 keer gedownload
jul122.JPG
(167.6 KiB) 1257 keer gedownload
16 graden, noord-noordwestenwind wk 2-3, luchtdruk 1.017 mb, bewolkt-regenachtig,en van tijd tot tijd wat lichte regen.

Heb de haak vervangen naar een maatje kleiner( van 6 naar 8), mogelijk dat dat meerdere c.q. betere inhaking( dus vangsten/vis) oplevert:
jul116.JPG
(158.62 KiB) 1257 keer gedownload
Ving uiteindelijk een karpertje, ongeveer 25cm, die lekker van links naar rechts door de sloot schoot:
jul120.JPG
(179.63 KiB) 1257 keer gedownload
En natuurlijk veel kreeftenaanbeetjes:
jul119.JPG
(220.63 KiB) 1257 keer gedownload
Sloeg nog 2x mis, opvallend was de zang van een Kleine karekiet in het hoekje ende aanwezigheid van maar liefst 2 Groene spechten, anyway was het een leuk ochtendje op mijn favoplek.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-07-2019 13:55

Zondag 14 juli 2019.

Kon vanwege familieverplichtingen niet al te lang gaan pennen, besloot dan maar in de buurt te gaan vissen en dat werd de op loopafstand vanaf huis te bevissen plek bij het spoor:
jul123.JPG
(155.29 KiB) 1256 keer gedownload
jul124.JPG
(83.12 KiB) 1256 keer gedownload
Het was 14 graden, de wind kwam uit het noordwesten, wk 1-2 tot 3 en bedroeg de luchtdruk 1.021 mb, het was zwaar bewolkt, er hing 'regen' in de lucht.
Op de plek aangekomen verstoorde ik enkele eenden die met veel gefladder en gekwaak op de vlucht sloegen, dit had ik niet zo bedoeld en gewild, maar ja het was even niet anders.
Drie stekjes gevoerd en deze om en om bevist met twee maiskorrels op de haak, voermix bestond uit mais en hennep.
'Johnny's Rod' lag zo tegen 06:00 uur uit, ik voelde al wat spettertjes wat gestaag overging in motregen en later een buitje werd, deze cyclus zou zich gedurende de gehele pensessie gaan herhalen.
Na een dik kwartier kreeg de pen, geplaatst vlakbij de duiker, een tikje om vervolgens mooi naar het midden toe in een vloeiende beweging onder te gaan, ik sloeg aan en een Brasem was even de klos:
jul125.JPG
(77.03 KiB) 1256 keer gedownload
jul126.JPG
(116.31 KiB) 1256 keer gedownload
Na een kleine 20 minuten zag ik aan de linkerkant, waar het overigens stukken ondieper is dan bij de duikerplek, mooie wellingen vlak aan de kant ontstaan, ik plaatste voorzichtig de pen aan de linkerkant en ontwaarde vlak daarna weer een welling in de buurt van de pen, de vis was er nog en dus niet geschrokken vanwege het inleggen van de haak/pencombinatie. Niet lang daarna, hoe spannend was dit alles, ging de pen tergend langzaam schuin naar rechts onder...ik wachtte even en sloeg toen aan...YES! Hangen! Heerlijke drilpartij met alles erop en eraan mogen meemaken van een mooie volle schubkarper:
jul131.JPG
(76.33 KiB) 1256 keer gedownload
jul133.JPG
(161.98 KiB) 1256 keer gedownload
jul138.JPG
(135.68 KiB) 1256 keer gedownload
Hierna sloeg ik nog 3x mis waarvan éénmaal zeker van een Cyprinus gezien de mooie vluchtboeggolf die ontstond bij de te lange opslag, jammer. Ving nog een zwarte rivierkreeft(althans hij viel er af) en ben tegen 10:00 uur gestopt om tevreden naar huis te keren.
jul140.JPG
(67.82 KiB) 1256 keer gedownload
jul141.JPG
(102.18 KiB) 1256 keer gedownload
jul144.JPG
(79.05 KiB) 1256 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-07-2019 14:04

Dinsdag 16 juli 2019.

Het was een warme dag, kwam vanuit mijn werk en liep over de gallerij en kijk dan 'automatisch' naar de 'karper voor de deur' stek...en zie daar twee knapen lekker in het zonnetje rond dobberen:
jul148.JPG
(83.21 KiB) 1256 keer gedownload
jul152.JPG
(68.95 KiB) 1256 keer gedownload
Wat een leuke thuiskomst zo voor de deur, dat doet het hart sneller kloppen toch? Even later kwamen er twee van rechts aan gezwommen, maar deze kachelden in een staf tempo lekker door naar links:
jul154.JPG
(159 KiB) 1256 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-07-2019 08:17

We gaan verder met verslaglegging :D

Dinsdag 16 juli 2019.

Na het avondeten zat ik wat in dubio: hier voor de deur even pennen, naar mijn favopolderstekje, of hier verderop de stek aan het spoor(loopafstand) of geheel nieuwe stek in de buurt uitproberen, ik wist het niet.
Ik besloot toch maar na eerst een inspectie van een nieuwe stek, te gaan pennen bij de stek vlak bij het spoor, de afgelopen zondagochtendpensessie was daar namelijk plezierig verlopen:
jul156.JPG
(168.26 KiB) 1239 keer gedownload
jul157.JPG
(101.43 KiB) 1239 keer gedownload
De temperatuur was 20 graden, kwam de wind uit het west-noordwesten wk1-2 en bedroeg de luchtdruk 1.018 mb.
Drie voerplekjes gemaakt(voermix van mais, hennep en wat flavour), zodat ‘Johnny’s Rod’ zo tegen 18:15 uur uitlag met twee maiskorreltjes op de haak.
Het duurde lang voordat er enig teken van leven werd waargenomen op de pen, bovendien geen spoor van karperactiviteiten kunnen ontwaren in welke vorm dan ook, pas na ruim een uur kreeg ik wat ‘tikjes’ en vooral ‘getreiter’ te verduren van kreeften, ik ving er ook twee( die er al snel afvielen, lang leve de platgeknepen c.q. weerhaakloze haken!!!) en verspeelde een dikke blankvoorn( die viel er ook af, tja dat gebeurd ook met platgeknepen c.q. weerhaakloze haken!!!).
Pas op het einde van de pensessie, ik twijfelde overigens om een breeklichtpennetje erop te zetten vanwege de invallende duisternis, werden er vlak aan de kant wellingen en wat vluchtboeggolven waargenomen, het werd zo om 22:15 uur nog even spannend toen een karper de pen mooi, na wat ferme tikken, onder liet gaan maar niet doorzette en slechts een welling achterliet.
Ach next time dan maar weer, ik heb daar toch genoten met veel overvliegende ooievaars, groepjes Gier en Boerenzwaluwen, duikende Visdiefjes en roepende Groenespechten.

Woensdag 17 juli 2019.

Na het avondeten wezen pennen op drie verschillende plekjes:

Polderplekje vanaf 18:30 uur tot 19:30 uur:
jul158.JPG
(140.29 KiB) 1239 keer gedownload
Temperatuur was aangenaam: 23 graden, de wind kwam uit het noordwesten en was nagenoeg te verwaarlozen wk-1, de luchtdruk bedroeg 1.018 mb.
Enkel kreeftenaanbeetjes, de voermix van mais,hennep en flavour was dus erg intrek bij deze geleedpotigen.
Geen karperactiviteiten waargenomen, het meest spannende was een Lepelaar die recht tegenover de stek lekker aan het ‘lepelen’ was.
Na een uurtje wilde ik naar mijn favoplekje in de polder gaan, maar daar stonden bij de duiker twee vissers al te spotten naar karpers, tja, ik besloot dus richting huis te gaan en vlak voor de deur bij de hoek te gaan pennen, want de stek aan het spoor was bezet door spelende,voetballende kinderen:
jul161.JPG
(154.87 KiB) 1239 keer gedownload
jul162.JPG
(176.45 KiB) 1239 keer gedownload
Hier gezeten vanaf 20:00 uur tot 21:00 uur, 2 voerplekjes gemaakt, eentje stijf tegen de duiker aan en eentje links richting overkant, helaas ook hier enkel kreeftenaanbeetjes, na een uurtje verkast naar de spoorstek in de hoop dat de spelende kinderen er niet meer waren, ze waren er inderdaad niet meer:
jul163.JPG
(153.03 KiB) 1239 keer gedownload
Hier gezeten vanaf 21:00 uur tot 22:15 uur, ook hier toonden de schaarmansen hun interesse in het gebodene, ving er 2 en sloeg eenmaal mis op m.i. witvis, dat was het dan voor deze zomeravondpensessie.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-07-2019 08:39

Zaterdag 20 juli 2019.

Stekje bij het spoor:
jul165.JPG
(93.71 KiB) 1239 keer gedownload
Hier gevist vanaf 18:45uur tot 22:15 uur, 22 graden, harde zuidwestenwind 3-4, luchtdruk van 1.010 mn, onbewolkt. Het was eigenlijk de gehele dag wat onstuimig weer geweest met harde regenbuien, hagel en wind en soms wat onweer daarbij, het klaarde laat in de middag iets op.In de schemer met een breeklichtje gepend:
jul168.JPG
(168.33 KiB) 1239 keer gedownload


Slechts 1 Brasem, 3 kreeften en vele kreeftenaanbeten:
jul171.JPG
(133.8 KiB) 1239 keer gedownload
Zondag 21 juli 2019.

Deze ochtend gepend in mijn favopoldertje, op verschillende plekken voerplekjes gemaakt met de voermix van mais, hennep en flavour.
Omstreeks 05:45 uur lag de stok uit schuin aan de overkant tegen de duiker aan, die vanwege de hoge waterstand niet meer zichtbaar is:
jul172.JPG
(174.23 KiB) 1239 keer gedownload
De temperatuur was 18 graden, kwam de wind uit het westen, wk 1-2, en bedroeg de luchtdruk 1.016 mb.
Vrij snel een tikje op de pen waargenomen en vlot daarna dook de pen onder, aangeslagen en hup! Karpertje gescoord:
jul174.JPG
(153.56 KiB) 1239 keer gedownload
Na ongeveer 20 minuten gebeurde het volgende, ik wilde weer zo dicht mogelijk bij de duiker de pen plaatsen, het is daar namelijk dieper, maar de pen kwam mijns inziens niet op de juiste plek terecht waardoor ik direct de hengel wat ophief om alles binnen te draaien, maar er zat iets 'zwaars' wat tegenstand bood aan de lijn! Blijkbaar had het karpertje het mais gepakt maar was er nog niet mee weggezwommen en had ik deze Cyprinus gehaakt bij het opheffen/binnen draaien van de lijn, any way was ik aangenaam verrast en een leuke doch korte drilpartij kon aanvangen:

jul177.JPG
(121.16 KiB) 1239 keer gedownload
Hierna ving ik, zal niet, een kreeft( een donkere, en het lijkt wel of ze steeds groter worden…) en verkaste ik naar de sloot wat verderop:
jul178.JPG
(133.71 KiB) 1239 keer gedownload
jul180.JPG
(135.53 KiB) 1239 keer gedownload
Hier zag ik van rechts al smakkend en slurpend aan de overkant een karper aankomen, ik besloot heel opportunistisch deze Cyprinus 'op te vangen' en gooide zo dicht mogelijk tegen de overkant aan wat voermix. Ik was de vis uit het zicht verloren vanwege de wind die vat op het water kreeg, ik zag geen beweging meer aan de overkant, 'als hij maar van één maiskorreltje snoept', dacht ik, 'dan zal hij uit gretigheid de overige ook gaan zoeken en dan vanzelf bij het haakaas uitkomen'… In het woelige water zag ik dat de pen een tikje kreeg om vervolgens naar rechts onderwater te verdwijnen, ik sloeg aan...YES!!! Run, run , run naar rechts, de sloot was meteen in rep en roer en de boeggolven waren niet mis die deze vluchtende karper maakte, de slip ratelde en de vis knalde lekker door, ik stond op het punt om mijn mobieltje te pakken toen de haak losschoot...pfff, jammer, jammer, jammer, gelukkig geen lijnbreuk.
Hierna weer terug naar 1e stek en gevoerd op de stek geheel aan het einde van de sloot, maar kreeg verder slechts kreeftenaanbeetjes te verduren.
jul181.JPG
(218.73 KiB) 1239 keer gedownload
Ben gestopt om 10:00 uur, en voldaan naar huis gefietst.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-07-2019 10:38

Woensdag 24 juli 2019.

De dag dat het warmterecord in ons landje verbroken werd na bijna 75 jaar, oke, maar ik wilde absoluut na een dag thuis gewerkt te hebben gaan pennen. Het werd wel ruim na het eten en ik wachtte ook wanneer het wat ‘gunstiger’ werd qua temperatuur.
Het werd de stek vlak bij huis aan het spoor, lekker op loop afstand dus:
jul187.JPG
(99.96 KiB) 1232 keer gedownload
De warmte viel reuze mee, het was op dat moment 28 graden en de verkoelende wind kwam uit het west-zuidwesten wk 1-2, de luchtdruk bedroeg 1.014 mb en het was lichtjes bewolkt. Drie stekjes bevoerd met mais en met twee maiskorreltje op de haak gepend.
Begon omstreeks 19:15 uur, een visser met vaste stok was al bezig op de stek haaks van de duiker, en deze zat op witvis en ving ook witvis.
Veel kreeften gedoe, ving er ook één, zo tegen half 10 deed ik een breeklichtje op de pen, kreeg nog een mooie lijnzwemmer te verduren van een passerende Cyprinus en dat was het dan voor deze warmste dag ooit, ben gestopt in het duister rond 22:30 uur, wilde niet al te veel muggen blij gaan maken met mijn aanwezigheid.


jul188.JPG
(120.41 KiB) 1232 keer gedownload
Zo, ik ben weer bij met verslaglegging. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

01-08-2019 17:17

Maandag 29 juli 2019.

De afgelopen week was het zeer warm geweest, met zelfs de warmste dag ooit gemeten van maar liefst 40 graden…pfff, zal dit een trend worden?

Ik wilde na het avondeten nog even gaan pennen en besloot met een blikje mais als inzet naar mijn favopolderstekje te gaan:
jul189.JPG
(153.6 KiB) 1147 keer gedownload
jul190.JPG
(115.19 KiB) 1147 keer gedownload
Hier gepend vanaf 18:15 uur, de temperatuur was 23 graden en haast geen zuchtje wind uit het westen, de luchtdruk bedroeg 1.012 mb.
Twee voerplekjes gemaakt, eentje schuin aan de overkant en eentje vlak aan de eigen kant.
Na een kwartiertje dook de pen aan de overkant onder, ik was net even mijn sweater aan het uittrekken want het was mij wat te warm geworden in de volle zon, toen ik de pen onder zag gaan en de wat uitstaande lijn daarna even ondergetrokken werd. Het was allemaal van korte duur helaas, de pen kwam weer boven en bleef boven. Heb de pen toen verplaatst naar de stek vlak aan de kant en binnen enkele minuten schoot deze in één beweging naar beneden en sloeg ik aan…heel eventjes zat de vis erop, deze sprong boven water en had zich daarmee bevrijd, de kleine karper maakte nog een mooie vluchtboeggolf.
Hierna steeds om en om op de stekjes gezeten en regelmatig bijgevoerd, maar op een mooie lijnzwemmer na gebeurde er niet veel meer.
Om 21:15 uur, na precies 3 uurtjes van pennen en ook wel genieten-onthaasten aan de kant, gestopt want ik moest de dag daarna weer vroeg op.
jul193.JPG
(73.63 KiB) 1147 keer gedownload
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-08-2019 21:59

Zondag 4 augustus 2019.

Stond deze ochtend lekker vroeg op, en was opvallend uitgerust na een fijne bbq en likeur/wijn en bier proeverijtje.
Ik wilde een poging wagen om de eerste augustus Cyprinus te pakken te krijgen, besloot richting het Forepark te gaan, en fietste zo nog in het donker, omstreeks half zes, met een wat stevige voermix bestaande uit mais, hennep, pandanrijst en flavour als inzet vol verwachting naar de stekken.
Je kijkt onderweg altijd naar ‘beweging’ of wat dan ook als je langs watertjes fiets, zo zag ik in de buurt waar ik in eerste instantie wilde vissen behoorlijke kolken en wellingen in het schemerdonker ontstaan van…paaiende Karpers…
Er waren daar twee tegenover elkaar staande duikers, beide plekken inspecteerde ik en besloot bij de duiker te gaan zitten aan de overkant, veel paaiende vissen aanwezig, ik was toch wel wat verbaasd dat het hier ‘los’ ging. Eigenlijk vis ik liever niet als er gepaaid wordt, maar nadat ik een tijd geleden uitvoerig een artikel had gelezen over het vangen van karpers gedurende de paai, was ik wat om. Je dient gewoon je haakaas wat ‘buiten’ het paaigeweld/paairoute te plaatsen, voorzover dat kan, en ‘mikken’ op de karpers die niet, of nog niet meedoen met de paai. Zodoende maakte ik vier plekjes bij de duiker, de paai concentreerde zich opvallend in het midden van het water en nauwelijks aan de eigenkant.
aug15.JPG
(101.62 KiB) 963 keer gedownload
aug16.JPG
(94.37 KiB) 963 keer gedownload
16 graden, een zuidoostenwind, wk1-2 en een luchtdruk van 1.017 mb, het was verder licht tot half bewolkt.
‘Johnny’s Rod’ lag met 2 maiskorreltjes omstreeks 05:45 uur uit.
Er gebeurde eigenlijk niet zoveel, kreeg 2x een behoorlijke lijnzwemmer te zien en dat was het eigenlijk…volop karpers aanwezig, maar enkel geïntresseerd in elkaar en niet in het aas.
Ben gestopt na anderhalf uur en verkast naar mijn favopolderstekje:
aug18.JPG
(158.41 KiB) 963 keer gedownload
aug19.JPG
(94.58 KiB) 963 keer gedownload
Hier begonnen om 07:30 uur, hier en daar wat karpers gespot, ‘gelukkig’ geen paaiactiviteiten hier.
Twee voerplekjes gemaakt, eentje vlak tegen de overkant en eentje aan de eigenkant, het duurde lang voordat het haakaas besnuffeld werd, de pen schokte wat, ging even onder en dat was het.
Om 09:10 uur dook het pennetje in één snelle beweging onder, de lijn stond direct strak en ik sloeg aan, de karper sprong uit het water bij het aanslaan, het is ook erg ondiep en de vis stoof van de overkant naar de eigenkant, ik hield volgens mij de vis goed onderspanning, de hengel stond heerlijk krom en toen…los…
Alles zat er nog op, een losschieter dus, potverdorie, maar goed het spel kon opnieuw beginnen, maar kon geen karper meer lokken op de voerplekjes.
Gestopt om 10:00 uur, tja next time maar weer.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-08-2019 22:08

Donderdag 8 augustus 2019.

Ik zit al twee dagen binnen vanwege het thuiswerken, was dus toe aan wat ontspanning aan de waterkant en aangezien de vrijdag en het weekend volgens de weersberichten/voorspellingen vol met regen en harde wind staat wilde ik na het avondeten absoluut gaan pennen.
Zo geschiedde, was nog aan het twijfelen om naar mijn favostekje te fietsen, maar ach was wat lui en besloot de stek vlakbij huis te gaan bezoeken:
aug20.JPG
(167.13 KiB) 963 keer gedownload
aug21.JPG
(86.5 KiB) 963 keer gedownload
Drie plekjes gemaakt met slechts mais uit blik en deze qua diepte( eigenlijk meer ‘ondiepte’, het is daar gewoon ondiep…) verschillende stekjes om en om bevist.
Stok lag uit omstreeks 18:00 uur uit, temperatuur was 21 graden, de wind kwam uit het westen, wk 1-2, en de luchtdruk bedroeg 1.012 mb. met hier en daar een sliertje bewolking.
Ik zat daar lekker op de onthaakmat.
Pas na ongeveer 3 kwartier het eerste tikje gezien, en het bleef bij tikjes...zag wel eenmaal een springende karper wat activiteit waarneming betreft. Ongeveer een klein uurtje voor het stoppen vd sessie besloot ik een breeklichtstaafje op de pen te monteren, en ging deze even onder, maar door toedoen van een kreeftje...

aug23.JPG
(75.01 KiB) 963 keer gedownload
Ik ben om 22:00 uur gestopt, het was al aardig donker en de muggen werden actiever... :lol: