Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

06-05-2014 09:27

Leuk doorzetten! Die karpers komen vanzelf!
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-05-2014 09:50

Paul en Jerome, dank jullie wel voor de reacties! :D

Die run van mijn maat eindigde erg kort, hij 'voelde'wel iets hangen, kon ook een brasem zijn geweest..., de boilie hing nog keurig aan de hair.

We vroegen ons direct van alles af, wat zou er allemaal aan de hand zijn, waarom er geen karper op de stek aanwezig was, maar wel volop andere vis...
We hebben daar van pakweg 5:45 tot 14:45 gevist, we zijn weggegaan omdat we op een gegeven moment omgeven werden door spelende kinderen en hondenuitlaters...
Een avondsessie zou nog een optie kunnen zijn.
Tja, ik klink misschien wat al te teleurgesteld, komt ook omdat ik eigenlijk nooit op deze wijze aan het karperen ben, want meestal struin ik door de polders met een blikje maïs en vers witbrood, dus is dit uren en uren zitten, en wachten wat teleurstellend verlopen. Of klink ik al te verwend, ben ik niks gewend, en is dit all in the fishing game?

Tuurlijk is dit all in the fishing game! Anders zou het allemaal maar zo makkelijk verlopen, doch ja, je bereidt je zo goed naar vermogen voor, en je hoopt, je weet eigenlijk haast zeker, dat je gaat slagen...
Ik weet dat dit er allemaal bijhoort, en ik moet ook niet zo zeuren want er zijn gevallen bekend van wel weken en weken blanken,(ik hoop dat dát mij bespaard blijft...)

Ga ik door op deze voet en op deze stek? Ik moet nog het een en ander met mijn maat bespreken. Ik heb overigens nog een interessante stek op het oog bij een drukke brug met veel palen, woonboten en een goede mogelijkheid om een vis te landen.

wordt vervolg...
Paul klein
Berichten: 115
Lid geworden op: 10-10-2013 11:40
Locatie: Maassluis

06-05-2014 10:25

Glenn je hebt nu 1 dagdeel gevist ,van de vroege ochtend tot in de middag ,het kan best zijn dat de vissen in de avonduren of in de nachturen azen .
Het kan ook nog zo zijn dat er momenteel net geen vis zit in deze sector ,dat ze ergens afpaaien of dat ze zoals ik net zei op andere tijdstippen hier aanwezig zijn.
Ik zou gewoon is doorvoeren en het nog is een ochtendje proberen ,komt er geen aanbeet dan verleg je het tijdstip van voeren naar de avond en voer dan is een paar dagen en vis is een sessie in de avonduren.
Wat je ook kan doen is gewoon lekker pennen en een extra hengel gebruiken en die met een loodje vissen met een boilie ,zo blijf je lekker bezig met de pen en vergroot je misschien je kans 8)

Gewoon doorzetten ,blanken is ook een onderdeel vh het karpervissen ,net als het speculeren en het blijven analyseren vh gedrag van de karper en zijn leefomgeving :D

Oja niemand houdt je tegen om 2 stekken tegelijk aan te voeren en die om beurten af te romen :wink:
waar anderen stoppen effe een klappie erbij geven
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-05-2014 15:31

Paul, dank je wel voor je reactie en het 'meedenken' betreffende het 'Karperen voor de deur'.

Ik had ook al nagedacht over je opmerkingen betreffende de avond en nachturen azen en dat er mogelijk ook geen karpers aanwezig zijn ivm paaien.
Het penvissen op karper vind ik, buiten het op de vliegenlat hebben van een karper, een enorm leuke bezigheid met de vervelende bijkomstigheid dat je s'nachts niet verder kan vissen( ik heb ooit met breekstaafjes op de pen gevist op karper, maar dat beviel mij niet zo), dus s'nachts laat ik over aan mijn vismaat met zijn opstelling. Of misschien dat tzt ik toch ga vallen voor het vissen met baitrunners etc.

De andere stek heeft een hobbeltje, op de plek met de palen is een futennest met een broedende fuut aanwezig, ik ga daar uiteraard niet vissen om deze vogel te verstoren bij het uitbroeden en zodra er kuikens zijn kan je daar ook niet 'lekker' vissen, deze vogels zijn dan weliswaar gewend aan mensen, maar er hoeft niet onnodig gestoord te worden. Jammer, maar ik kan wel proberen om bij de paal te vissen die vlak bij de brug ligt. Echter het kan daar giga stromen gelijk een riviertje! En soms zijn daar snoekbaarsvissers aanwezig met tig-hengels...
Ik ga mij daar nog even over buigen over het hoe en wat, en of ik de eerste stek nog ga bezoeken met ochtend en avondsessies.


wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

06-05-2014 17:05

idd meerdere tijdstippen voeren en vissen, het zou ook zomaar kunnen dat ze net 100 meter verder zitten.. Het blijft 'vissen', anders had het wel 'vangen' geheten..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-05-2014 19:56

Dank je wel Jerome voor je reactie. :D

Pffff, tja, ben net terug van een gehoopte avondsessie op de stek...wat een 'hell'stek... :evil:
3 pennen verspeeld met lood, haak en al...wat ligt er toch een rommel, rotzooi daar op de bodem!
Het begon al goed bij het uitloden van mijn pen, zat meteen vast aan iets op de bodem, ik rukte los en krak zijn mijn mooie stroompen! Daarna een paar keer vast gezeten, soms kwam de haak los, maar dan ook weer niet met alle gevolgen van dien.

Doch met maïs op de haak drie brasems gevangen, vele missers en eigenlijk constant 'leven' op de stek. Het stikt er van de vis...maar ik ben nu eigenlijk wel even klaar met deze stek!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

07-05-2014 20:27

Zo, we zijn een dagje verder...
Ik heb nog nagedacht over mijn stekkenkeuze betreffende het 'Karperen voor de deur'. Er ligt veel rommel en/of stenen etc. op de bodem van de plek, maar volgens mij als ik verder van de kant ga vissen zal ik daar minder last van hebben, maar dan wordt de opslag voor het penvissen m.i. weer te groot...
Aan de ene kant is de stek nog prima, aan de andere kant was mijn laatste ervaring dusdanig frustrerend dat ik even ergens anders wil gaan vissen, ondanks mijn doelstelling 'Karperen voor de deur'.
Het gaat er om dat ik een karper wil vangen in mijn directe woonomgeving, het IJ en de havens daar omheen.
Op weg naar de hengelsportwinkel was ik al aan het denken om het 'werkterrein' wat uit te breiden, de eerder aangehaalde stek bij de jachthaven-brug, maar waar een futennest ligt, is de meest ideale vanwege vlak bij huis en goede dril en landingsmogelijkheden. Verder zag ik een bekende stek van jaren geleden bij een restaurant met een mooie lange steiger, en nog verder van huis dacht ik aan de stek die de Amstel met de Weespertrekvaart verbindt, ook een mooie steiger, enkele dukdalven en goede mogelijkheden om een vis te drillen en te landen...
Een andere stek niet ver van huis is het Nieuwe Diep, een leuke kom die verbonden is met het Amsterdam-Rijnkanaal, ook daar diverse plaatsen waar je de vis goed kan drillen en kan landen.

Uit een soort impulsiviteit kocht ik twee zakken met lokvoer voor karpers, met de bedoeling om 'even' op een van de genoemde stekken wat te gaan uitproberen:

Afbeelding

wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-05-2014 19:11

Vanmiddag deze twee blikken 'ready to use' hennep met maïs en hennep met tijgernoten gehaald, kijken of dat wat gaat opleveren.

Afbeelding

De weersvooruitzichten zijn voor de komende dagen bedroefend, tja ik ga niet onder een plu vissen, die tijd heb ik gehad, wachten op beter weer dus :-?
Gebruikersavatar
willem boersma1
Berichten: 17
Lid geworden op: 12-04-2014 13:24
Locatie: Beverwijk

08-05-2014 20:34

Hoi Glenn Axt , leuk om te lezen hoe je er mee bezig bent allemaal .
En ja jammer dat de karper nog niet echt willen toehappen, maar geduld is een schone zaak ,
en je heb genoeg mooi viswater in Amsterdam ( zegt deze ex Amsterdammer )
Misschien is dit ook nog een tip voor je , zorg dat je altijd een zeer scherpe haak hebt , test dit door de punt van de haak over je nagel heen te trekken ( voorzichtig daar mee) als deze gelijk blijft steken is ja haak oke , glijd hij gewoon over je nagel heen gooi deze dan weg of slijp hem eenmaal scherp ..
Want een scherpe haak is ook zeer zeker niet overbodig , hoe scherper hoe beter omdat de haak zich dan heel makkelijk vastzet in de nogal harde lip van de karper..

Ik hoop dat je nog veel karper vangsten en vis plezier mag beleven

Groetjes Willem
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd ;)

Karper :
meerval : 1 1.27 mtr
Brasem :
overige :
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

09-05-2014 07:48

Dank je wel Willem voor je fijne reactie en tip! :D

Het testen van een haak op de door jou aangehaalde wijze kende ik al uit mijn 'roofvis'periode. De meeste streamer en spinnerhaken die ik gebruikte waren bot, maar ijzersterk, middels een slijpsteentje kreeg ik ze mooi scherp, maar bedankt voor je goede tip!

Ik sta te popelen om op een van de 'oude' stekken( diep en soms licht stromendwater) een karper te gaan vangen. Overigens ken ik nog meer van dat soort stekken bij het 1e en 2e Diem en het IJsselmeer...
Maar dit weekend wordt druk met familie en de daarbij behorende verplichtingen...en de weersverwachtingen zijn nou ook niet optimaal te noemen...

next time...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-05-2014 07:00

Nou, na een erg gezellig wederzien van familie en de daarbij genuttigde alcoholische versnaperingen, heb ik besloten om deze zaterdag te gaan gebruiken om diverse potentiële stekken in mijn buurt te bezoeken/inspecteren; hoe staan de stekken/plaatsen er nu voor, is er iets verandert, etc.etc.


wordt vervolgd...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-05-2014 13:46

Zo, na ongeveer anderhalf uur door het oostelijkhavengebied, de Amstel en de Weespertrekvaart te hebben gefietst langs wat 'oude' stekken, heb ik enkele foto's geschoten van m.i. interessante plekken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jerome berken
Berichten: 673
Lid geworden op: 12-03-2013 15:39

10-05-2014 15:36

Stekken zien er zo.van bovenwater goed uit.. volgende x paar stekken uitpeilen.. als je zo doorgaat weet ik.zeker binnenkort wat foto's met karper.te zien in dit topic..
Shimano Tribal XT-A \ Shimano 8000D eu
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-05-2014 16:18

Dank je wel Jerome voor je reactie. :D

Al deze stekken ken ik van vele jaren geleden, het was voor mij meer een soort inspectie/verkenningsrondje om te kijken hoe de stekken erbij lagen, en ja, sommige stekken zijn echt helemaal verdwenen, woonboten c.q. bootjes hebben de plaats ingenomen, en een bruggetje met palen is zelfs helemaal verdwenen, maar sommige plekken waren daarintegen opvallend goed onderhouden en goed bevisbaar. Heb op de meeste plekken destijds gevist op snoekbaars en ooit heb ik een karper tijdens het brasem/witvissen gevangen in de Amstel. Ik wil proberen om zonder een uitgebreide voercampagne op een van deze plekken een karper te pakken.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

11-05-2014 08:59

Potverdorie...heb je gisteravond lekker je hengel in orde gemaakt, alles goed voorbereid, oké ietsjes te laat naar bed gegaan vanwege familie en dat 'geweldige'eurovisiesongfestival, sta je vroeg op en giet het buiten!
Oké, sommigen zullen zeggen:'nou en?', but with all do respect, ik heb geen zin in een hele dag regen om dan onder een plu, c.q. in regenkleding te zitten vissen. Tja vroeger ging ik gewoon, weer of geen weer, en het sprookje 'met regen vang je meer' , nou misschien na een fikse regenbui vanwege het zuurstofgehalte in het water, maar ik heb zelden meegemaakt dat het dan gaat lopen...
Volgens weer.nl amsterdam blijft het zo de hele dag...

:evil:

Ach ja, all in the fishinggame... :wink:
Gebruikersavatar
willem boersma1
Berichten: 17
Lid geworden op: 12-04-2014 13:24
Locatie: Beverwijk

11-05-2014 22:35

Tja Glenn Axt ,
Ik ben ook net thuis van me werk en een dagje vrij morgen en wou ook even gaan zitten ,
maar tja om nu te gaan en met deze storm en regen zag ik ook even niet zitten , zeker niet als je dan alles in het donker nog eens moet gaan opzetten , dan kan ik straks achter me tent aan hollen haha..
Maar goed normaal ga ik ook door regen en wind gewoon zitten , maar ben nu ook wat ouder en miss toch ook wat verstandiger om toch maar even te wachten..
En dan maar morgen even een hengeltje uit gooien met me nieuwe gemaakte BBQ ballen , eens even kijken wat ze doen .
Moet er nog mee testen , maar ze roken al behoorlijk goed dus morgen maar eens kijken denk ik op het kanaal..

Waren zeker mooie stekken die je had bezocht , sommige kwamen me bekend voor omdat ik er ook nog wel eens kom door me werk ( in dat blauw witte op stroom rijdend ding haha )

Nou hoop dat je wat vangt en dat we dan je mooie foto's kunnen zien er van ..

Veel visplezier

Gr Willem
Een dag niet gevist is een dag niet geleefd ;)

Karper :
meerval : 1 1.27 mtr
Brasem :
overige :
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-05-2014 08:20

Dank je wel Willem voor je reactie! :D

Inderdaad is een van de stekken waar je met de 'ondergrondse' bovengronds de stek kan bezichtigen! :lol:
Inderdaad stekken zat en ik ga van de week nog een paar stekken bezoeken/inspecteren of deze nog redelijk te bevissen zijn qua drillen en landen van de vis.

Ik merk dat ik weer enthousiast word en probeer zoveel mogelijk info tot mij te nemen, en ik sta te popelen om aan de slag te gaan...Ben ook benieuwd hoe de voor mij nieuwe aassoorten aan zullen slaan, ik weet dat ik uren zal moeten maken...of misschien juist niet...wie zal het zeggen!

Willem jij ook succes met het testen van de 'ballen' , strakke lijnen!


wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door glenn axt op 12-05-2014 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-05-2014 08:25

Ziet er goed uit, Glenn, ik verwacht gauw wat fotoos van je te zien met leuke karper erop! Succes, goed bezig, je onderzoekt goed, probeert ervaring op te doen, oude stempel, he? Toppie!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-05-2014 13:00

Dank je wel Frenk voor je reactie! :D

Tja, als je wat jaren niet meer met de visserij meeloopt, dan vliegen de nieuwe producten/methoden en 'engelse' termen je om de oren! haha, ach, kwestie van je weer wat verdiepen enzo. Ik ben overigens behoorlijk in mijn sas wat betreft de vele videoclips/verslagen van medeforummers! Geweldig hoor! Prachtige impressies en goede kwaliteit van het gebodene!

Ik hou het lekker bij het 'pennen' , geconcentreerd blijven loeren, kijken en wachten...

:D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-05-2014 22:04

Ik ben na het werk even op de fiets gestapt en richting het Nieuwe Diep, het Amsterdam-Rijnkanaal en IJburg gefietst. Het werd een kort maar leuk tochtje, de eerste Koekoek van het jaar gezien en gehoord, hoorde ook een Waterral gillen in het riet, verder hoorde ik een Sprinkhaanrietzanger en een Nachtegaal zingen in het ruigeriet gedeelte van het Diemerpark.

Enkele stekken uit het verleden bezocht, doch persoonlijk vond ik er maar 2 tot 3 geschikt:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

12-05-2014 22:32

Zitten zeker mooie stekken bij!

Zeker deze stekken vind ik zeer interessant:
http://s108.photobucket.com/user/glenn_ ... 7.jpg.html

http://s108.photobucket.com/user/glenn_ ... 8.jpg.html

Hier ben ik ook weleens wezen kijken volgens mij:

http://s108.photobucket.com/user/glenn_ ... 4.jpg.html

Zeer interessant om een beetje te rommelen langs het kantje als je het mij vraagt ;)
Ben echt zeer benieuwd naar je bevindingen als je er gaat vissen, succes!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-05-2014 18:15

Remco, bedankt voor je reactie! :D

Inderdaad zijn die stekken m.i. geschikt om het eens middels een 'instant'pensessie te gaan proberen, die laatste foto die je refereert is van het water daar vlak achter richting de P.E.N. centrale,3e Diem.

Vanmiddag aangeschaft en ik heb mij goed laten informeren hoe de werking c.q. uitwerking is wat betreft het vissen met pellets. Ik heb dit nog nooit gedaan en dus ook niet het vissen met een pellet op een hair, dus ook een doosje met voorgeboorde pellets erbij aangeschaft:

Afbeelding

Oké, morgen vrij genomen, kan helaas maar een korte ochtendsessie houden, anyway, nu dus bepalen welke stek ik met een van de soorten instantaas en lokvoer ga bevissen...een nachtje over slapen dus, of met gezond verstand bepalen welke stek mij het meest geschiktst lijkt voor een korte instantsessie.


wordt vervolgd...
Jeffrey Arends
Berichten: 215
Lid geworden op: 11-02-2014 16:29

13-05-2014 18:48

Hey Glenn,

die laatste foto die je refereert is van het water daar vlak achter richting de P.E.N. centrale,3e Diem.


Ik ken deze plek ook, en er is mij verteld dat er niet achter de "boeienlijn" gevist mag worden(dus aan de kant van waar de foto is genomen)
Ik weet dit niet 100% zeker, maar wou het toch even melden. Het heeft mij er in elk geval van weerhouden om er te gaan vissen.

Groet Jeffrey
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

13-05-2014 20:25

Mooie foto's !
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-05-2014 21:26

Jeffrey en Dennis, dank jullie wel voor jullie reacties! :D

Jeffrey, deze stek was enkele jaren geleden mijn vliegvisstek waar ik grote blankvoorns ving in de stroming die daar soms door het sluisje/gemaaltje werd veroorzaakt. De rood/witte boeienlijn en de twee grote metalenpalen waren er toen nog niet, overigens werd er ook flink gejaagd op prooivis door grote roofbleien, ik heb daar ooit eentje er 'even' op gehad.
Men kon toendertijd daar vrij vissen, dus deze 'nieuwe' situatie van het daar niet meer mogen vissen en de boeienmarkering is mij nu pas bekend. Jammer...Maar er zijn nog genoeg plekken op IJburg waar we karpers kunnen tegenkomen.