Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

23-10-2017 16:29

Zaterdag 21 oktober
De hele week niet kunnen vissen vanwege of slecht weer of niet in de gelegenheid kunnen zijn. Zaterdagmorgen waren de weersomstandigheden niet gunstig: regen en veel wind. Volgens ‘weeronline’ zou het in het ‘haagse’ omstreeks half 12 droog worden en blijven. Ik had zin om te pennen, dus keek er erg naar uit om al was het maar twee uurtjes lekker langs de kant te zitten( maar keek er nog meer naar uit om de pen weg te zien schieten, de slip te horen ratelen en een krom getrokken hengel te voelen…). Oké, mixje van mais, hennep en flavour thuis gemaakt, en daarna op de fiets richting Leidschenveen. Onderweg merkte ik al dat het behoorlijk waaide, maar op de stek aangekomen viel de wind, in het begin dan, wel mee:

Afbeelding

Afbeelding

Drie voerplekjes vlak aan de kant gemaakt, en twee maiskorreltjes op de haak gedaan en de 3 meter 1.5lbs-stok omstreeks 11:45 uitgelegd. Het was bewolkt maar zo nu en dan kwam zelfs even de zon door, de temperatuur was 15 graden, de harde wind kwam uit het zuid-zuidwesten(wk 3 tot 4) en de luchtdruk bedroeg 1006 mb.
Na een kwartiertje kwam de pen in het woelige water als een onvervalste ‘opsteker’ uit het water, maar bleef half plat liggen. Tergend langzaam, ondanks de golfslag toch goed te zien, bewoog de pen naar rechts en maakte een langzame draai richting het midden. Elk moment kon de pen nu weg schieten. Maar het ging allemaal zo langzaam, mijn gretigheid won het van mijn geduld, en met de wetenschap dat ik dacht dat de vis het aas al goed in de bek had, sloeg ik hard aan…Niets, geen contact, geen welling van een vluchtende vis, helemaal niets en de twee maiskorreltjes zaten nog keurig op de haak ook. Potverdorie, had ik nou maar meer geduld gehad en de pen geheel onderwater weglaten lopen, maar ja ik heb in het verleden zat keren met succes aangeslagen bij dit soort weglopers, en deze wegloper was zó traag dat ik de gok nam dat de vis wel goed gehaakt zou worden. But it’s all in the fishing game. Hierna gebeurde ondanks regelmatig voeren helemaal niets meer, er vloog wel een Grote Zilverreiger vlak over mij heen:

Afbeelding
Het is meer een 'silhouet' :wink:

Oké, ik had nog wat uurtjes te gaan dus op de fiets met een vette tegenwind naar mijn favo polderstek in het haagse:

Afbeelding

Twee ooievaars liepen in het weiland aan de overkant naar voedsel te zoeken:

Afbeelding

Weer mooie wolkenpartijen dreven over en langs de stek:

Afbeelding


Precies om 14:00 uur lag de stok uit en had ik vlak aan de kant wat voerplekjes gemaakt:
Binnen 10 minuten kwam de pen wat omhoog om vervolgens direct naar links onder te duiken, ik sloeg aan en Yes! Hangen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Prachtige dril ervaren met alles er op en eraan, stofwolken vanwege de ondiepte van het water ontstonden bij de vluchtpogingen van de vis, en eenmaal op de mat gaf de karper nog niet op en bleef wild springen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de plekjes weer wat bijgevoerd en heb nog eenmaal misgeslagen op een witvis-kreeftje. Daarna weer eens voor de verandering een roodkleurige rivierkreeftje gevangen.
Om 16:30 ingepakt en tevreden met de wind in de rug naar huis.

Afbeelding

Thuis een biertje en een frikandel speciaal gescoord:


Afbeelding
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

28-10-2017 11:28

Oei glenn, ik zie voor het eerst in al die berichten van je een probleem ontstaan.

Je verhalen vindt ik nog steeds super en de foto's erbij maken het plaatje compleet.

Ik hoop nog steeds dat er een keer een super dikke vis tussendoor loopt al is het alleen al omdat ik zeker weet dat er een super leuk stuk over hier verschijnt.

Wat gaat er dan mis vraag je je af,,,,,,,,,,,,,

Een frikandel met mes en vork eten........dat kan echt niet :P :P
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-10-2017 19:25

Een frikandel met mes en vork eten........dat kan echt niet :P :P

Whahahaha Camiel, daar heb je een punt, maar ik moest deze frikandel eerst zelf inkepen met een mes, daarna de frietsaus en de curry in de inkeping doen en als laatste de uiensnippers erover heen doen... denk dat ik te veel ga knoeien als ik het met mijn handen ga eten... :x :lol: :lol:

Donderdag 26 oktober 2017
De hele dag thuisgewerkt in het ‘haagse’, en zo af en toe naar buiten kijkende zag het er allemaal wat rustig en gemoedelijk uit qua weerbeeld. Thuis een voermix gemaakt van mais, hennep en dat wat aangemaakt met een scheutje flavour/boost:

Afbeelding

Stukje gefietst naar de stek te Leidschenveen en daar omstreeks 15:30 uur de prologicstok uitgelegd. Het was 16 graden, licht bewolkt, de wind van ongeveer wk1 tot 2 kwam uit het westen en de luchtdruk bedroeg 1023 mb. Drie plekjes gemaakt en deze om en om bevist, ik zag dat er hier en daar wat ‘geschoond’ was want het rietveldje in het midden was nagenoeg kaal en her en der dreven stengels en plantenresten. Bij de duiker lag ook een berg plantenresten en rietafval, het resultaat van het schonen van de kanten. In de verte zag ik net het arriveren van twee ooievaars die daarna het grasveld inspecteerden op allerlei eetbaars, en zo af en toe scheen het zonnetje heerlijk over de stek, achter mij raasde het ‘woonwerk’verkeer, wat alsmaar drukker en drukker werd.
Maar de mooi deinende pen, afgesteld om meer dan een meter diepte, kwam niet in beweging door toedoen van wat zich allemaal onderwater aan leven afspeelde. Geen tikje, geen lijnzwemmertje kon er vanaf, ik heb ook geen duidelijke karperactiviteiten waargenomen zoals een springende of bodemwroetende vis.

Afbeelding

Afbeelding

Oké dan, om 16:45 ingepakt en richting mijn favostekje te Voorburg/Leidschendam.
Heb mij gesetteld op een plekje waar ik maar één of hooguit twee keer eerder heb gevist, waar ik bij aankomst al behoorlijk wat activiteit zag van deiningen en wellingen makende vissen.

Afbeelding

Ik was dus aangenaam verrast door de aanwezigheid van enkele karpers maar het is hier o zo ondiep, dus ver van de kant vissen en je zo stil mogelijk houden. Heb zo voorzichtig mogelijk drie voerplekjes gemaakt en deze ook zo voorzichtig mogelijk afgevist. De wellingen, meestal veroorzaakt door de staart, en de aan de kant deiningen, kwamen weer wat op gang, het is er erg ondiep en bij het minste geringste schieten de vissen weg.

Afbeelding

Eventjes een tikje gezien, maar dat was het na enkele minuten van inleg. Ik zag nu rechts van mij meerdere wellingen van karper ontstaan en besloot daar om voorzichtig mogelijk een handje voer te deponeren. De pen plaatste ik zo dicht mogelijk aan de kant, vrij snel een wegstuivende vis vanwege het in contact komen met de lijn, maar ik zag zowel vlak aan de kant, rechts in het midden en vlak bij de pen wellingen van nog aanwezige vissen, blijkbaar zat er een schooltje karpers zich nog goed te doen aan het mais en hennep. Het was heel spannend nu want de pen werd ‘bewogen’ door karper die daar aan het scharrelen was. Hele lichte tikjes nam ik waar en toen begon de pen rechts gericht schuin te staan, had de vis het aas gepakt maar zwom het er nog niet mee weg? De pen bleef schuin staan en bewoog duidelijk maar buitengewoon traag naar rechts en ging niet onder. Ik wilde pas aanslaan zodra de pen echt onder ging, nu liep de pen eindelijk weg, maar wederom erg traag, zal ik aanslaan? Of toch nog even wachten zodat de pen echt onder was? Gezien mijn beleving en ervaring van vorige week waarbij ik bij een trage wegloper wel aansloeg voordat de pen geheel onder ging, wilde ik niet nog een keer het risico lopen van geen gehaakte vis… Ja, de pen ging eindelijk onder en ik sloeg aan…YES Feestje! Leuke vluchtboeggolven maakte deze sterke vis en de stok stond lekker krom en de slip reageerde perfect op de venijnige uithalen van de vis, kon de vis makkelijk landen en verbaasde mij toch wel om de geringe afmeting bij zoveel strijd en felheid, maar de haak zat diep en stevig vast in de keel…potverdorie, vaak zit de haak mooi gehaakt in de lip en nu moest de arterietang er aan te pas komen.
Knolletje met power was het :

Afbeelding

Afbeelding

Hierna breed gevoerd om hopelijk weer wat karpers te kunnen lokken, maar de meeste wellingen waren verdwenen, ik was hier omstreeks 17:00 uur begonnen en om 17:45 vond ik het wel genoeg en ben tevreden huiswaarts gekeerd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-11-2017 13:42

Vrijdag 3 november 2017

De afgelopen week was er een om maar snel te vergeten, een wat hardnekkige verkoudheid en een ontstoken verstandskies die er direct uit moest zorgden voor een belabberde lichamelijke gesteldheid. Op het werk was het bovendien drukker dan normaal en de nieuwe laptop die ik van en voor het werk kreeg, zorgde voor heel veel oponthoud vanwege bestanden die niet of gedeeltelijk te raadplegen waren. Afgelopen donderdag wilde ik na het thuiswerken gaan pennen, maar vanwege werkdruk is daar helaas niets van gekomen.
Daarom wilde ik absoluut vrijdagmiddag na wederom een drukke thuiswerkdag ‘pennen’. Blikje mais was alles wat ik meenam aan voer, en gezien het tijdstip kon ik het ook niet al te lang maken, al was het maar een uurtje ik moest en zou even gaan vissen( en echt ik hoefde niet eens wat te vangen, ik wilde gewoon weg…)
Op de fiets richting polderstekje Voorburg/Den Haag:

Afbeelding

Het was druk onderweg op de laan en langs het fietspad bij de stek was het ook druk met fietsers, scooters,brommertjes en wandelaars( met of zonder hond).
De stek maakte op mij een in eerste instantie wat matte en zelfs sombere indruk, het wateroppervlak was wel glad maar ik kon geen visactiviteiten ontwaren, wilde op het hoekstekje zitten waar ik de vorige keer succes had, maar een drietal koeien waren daar aan de overkant aan het rommelen dus dat vond ik niet echt geschikt.
Oké, ik settelde mij wat ver van de kant op een hoekje en voerde daar breed uit, de stok lag omstreeks 15:50 uur uit met op de haak een enkele maiskorrel.

Afbeelding

De temperatuur bedroeg 13 graden, de te verwaarlozen wind kwam uit het zuiden(wk-1) en de luchtdruk bedroeg 1013 mb. Vele witte kwikstaarten en Puttertjes vlogen over de stek, groepjes Staartmezen kwamen aangevlogen en bleven soms ondersteboven hangen in de takken zoekend naar iets eetbaars, en net als de vorige keer liepen er twee ooievaars aan de overkant in het weiland nu tussen groepjes canadese ganzen in.

Afbeelding

Ik zag na enkele minuten aan de overkant in de hoek een mooie deining ontstaan van een daar aanwezige karper, er zit er dus 'eentje' die zijn/haar aanwezigheid verraadde door de typische waterverplaasting aan het oppervlak. Ik verplaatste met regelmaat het pennetje en hield daarbij de rest van de sloot in de gaten op aanwezigheid van Cyprinus. Ik zat onderwijl wat na te denken over het hele zomer en wintertijd gebeuren, nu de klok een uur eerder terug gezet is wordt het eerder donker, dus heb ik korter te pennen buiten het feit dat het sowieso al eerder donker wordt. Het begon al wat donkerder te worden maar zag nu met regelmaat deiningen en zelfs wat subtiele wellingen ontstaan die allen goed zichtbaar waren vanwege het gladde wateroppervlak. Ik besloot een goed gevulde hand mais recht voor mij richting overkant te gooien en de pen ruim over het midden met twee maiskorrels op de haak in te leggen. De deiningen van karper(s) kwamen steeds dichterbij de voerplek, opeens een deining en een mooie rustige staartwelling vlak bij de pen. Ik dook wat ineen en hield mij nu zo rustig mogelijk, raar eigenlijk want ik hou mij altijd zo rustig mogelijk, maar nu was ik een en al gefocust op de pen en de directe omgeving daarvan. Een klein tikje tegen de pen was de voorzichtige vooraankondiging van wat er zou gaan gebeuren, haast niet merkbaar werd de pen wat opgelicht en kwam een stukje van het drijflichaam mee naar boven, de antenne begon naar links toe schuin te staan, ik pakte het handvat van de dunne 3 meter prologicstok voorzichtig op. Langzaam bewoog de schuinstaande pen naar rechts, dreigde langzaam naar onder te gaan maar nee nog niet, de pen ging nu nog ietsje schuiner staan en verdween vervolgens wel onderwater. Ik wachtte nog even met aanslaan en sloeg toen hard aan...YO, hangen! Ik stond direct op om de dril partij goed te kunnen leiden, de stok stond heerlijk krom, de slip ratelde en stelde ik wat bij, de karper was sterk en deed de hengel prachtig buigen. Ik was weer eens aan het klooien met mijn mobieltje om pics te maken waardoor even de druk wegviel, dit kan soms funest zijn zoals ik in het verleden meegemaakt heb, maar het lukte allemaal.

Afbeelding

Afbeelding

Vis op de onthaakmat, mooi exemplaar:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog breed gevoerd aan de eigen kant en schuin aan de overkant. De opportunist in mij gokte op nog een november karper, ik begon steeds slechter te zien dus de pen werd nu vrij dicht aan de eigen kant geplaatst.

Afbeelding

Wederom wat deiningen waargenomen en gehoopt dat de karper(s) interesse zouden tonen in het haakaas, maar helaas. Maar goed het werd nu al goed donker, de fietsers op het fietspad hadden hun verlichting al aan, en niet lang daarna ging de straatverlichting ook aan. Ik vond het goed zo, dus ingepakt en tevreden naar huis waar een heerlijk Amsterdams Bokbiertje werd genuttigd:


Afbeelding

Nou, deze wat vervelende week toch plezierig af kunnen sluiten! :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-11-2017 18:17

Je hebt dat weleens dat je een vis herkent, en dat je dan op onderzoek uitgaat middels foto's om zodoende herkenning te bevestigen. Dit had ik dus met de laatst gevangen karper van afgelopen vrijdag 3 november bij de polderstek te Voorburg/Den Haag. De 'bouw' maar vooral de 'kop' van de vis kwam mij bekend voor. Echter begon ik wat te twijfelen toen ik de baard(tast/voel)draden van de vis ging vergelijken.

Foto van de karper gemaakt op zondag 2 juli 2017:

Afbeelding


Foto van de karper gemaakt op vrijdag 3 november 2017:

Afbeelding

Close-up's van de kop van de karper op zondag 2 juli 2017:

Afbeelding

Afbeelding

Close-up van de kop van de karper op vrijdag 3 november 2017:

Afbeelding

Uitsluitsel kreeg ik door vergelijking van het schubbenpatroon en de vorm van enkele grote schubben, en de vorm en vooral de tekening/patroon op het kieuwdeksel. Ik twijfelde dus vanwege de korte baarddraden van de vis, de bovenste waren destijds wat rode puntige dingetjes, na 4 maanden zijn deze dus gegroeid.
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

07-11-2017 09:11

Hey Glen, Leuke postings vooral zo door gaan! Ik lees ze met veel plezier.
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

07-11-2017 09:16

De aarsvin is ook duidelijk anders, lijkt me een andere vis.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

07-11-2017 10:21

kijk naar het schubbenpatroon bij de staart, geen twijfel, dezelfde vis, de aarsvin ligt weliswaar anders, maar is dezelfde.
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

07-11-2017 11:14

100% dezelfde vis. Let op de kleine afwijking in het schubbenkleed direct onder het achterste deel van de rugvin.
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

07-11-2017 15:24

Ik was veel te snel met mijn conclusie. Ik vond de aarsvin zo anders dat ik al niet verder keek. Herman en Robert deden dat wel en hebben gelijk. Dezelfde vis. :oops:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-11-2017 16:32

Cor, Wim, Herman en Robert, dank jullie wel voor de reacties en 'meekijken' betreffende het bepalen of het dezelfde karper betrof. :D


Zaterdag 11 november 2017
De afgelopen week was ik nog wat brak en belabberd vanwege de verkoudheid van de vorige week, blijkbaar was ik nog niet geheel hersteld. Het weer van de afgelopen week was er een met regen, wind en zelfs met wat nachtvorst gezien de witte daken en auto’s die ik op weg naar het werk zag. De weersverwachtingen voor het weekend waren ook niet bepaald gunstig, want voor zowel de zaterdag als de zondag werden er buien verwacht. Maar zaterdagochtend viel het eigenlijk reuze mee qua wind en regen, in het ‘haagse’ dan, Mokum was steeds verwikkeld in buïenfrontjes die middels weeronline goed te volgen waren.
Ik besloot om s’middags mijn kansen te wagen in mijn favoriete polderstek in de Hofstad, maar eerst werd een knapperig verse appelflap met een bak koffie genuttigd:

Afbeelding

Daarna een mixje gemaakt van mais, hennep en flavour:

Afbeelding

Op de stek aangekomen zakten de wielen van de fiets weg in het sompige, drassige grasveld en stonden en zaten groepjes ganzen( canadeze en wat grauwe) aan de overkant in het weiland hun dingen te doen.

Afbeelding

Het was er guur, en gelukkig had ik een lange onderbroek aan gedaan wat gedurende de sessie echt wel nodig was. De wind kwam uit het wnw’en, wk 1 tot 2, later werd het 3, de temperatuur was 11 graden (gevoelstemperatuur 8 graden) en de luchtdruk bedroeg 1009 mb.

Afbeelding

Het was half tot geheel bewolkt en het geheel paste qua weerbeeld bij de herfst. De 3 meter stok lag ietsje over 14:00 uur uit en ik had op 4 plekjes kleine beetjes gevoerd. Op de haak had ik twee maïskorreltjes gedaan, en viste ik ver van de kant gezeten de voerplekjes af.

Afbeelding

De ganzen gingen opeens op de wieken en scheerden echt letterlijk vlak over mijn hoofd heen, heel leuk en mooi om mee te maken, minder mooi waren de uitwerpselen die tijdens hun vlucht her en der werden gedropt:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hield aan de waterkant alles in de gaten en speurde naar karperactiviteiten, soms zag ik kringen maar die werden veroorzaakt door blaadjes die door de wind meegevoerd werden.

Afbeelding

Precies om 15:00 uur kwam de pen heel sneaky wat omhoog, de pen had ik overigens ruim over het midden van de sloot geplaatst met gevolg dat er veel lijn uitstond, dus een langere opslag, en de pen vedween vervolgens rustig schuin naar rechts onder water. Ik wachtte nog eventjes af vanwege de lange opslag en sloeg toen aan…pen, lood en haak schoten rechts langs mij heen, potverdorie! Mooie aanbeet, ik had volgens mij voldoende gewacht en dan als resultaat pen, lood en haakcombinatie die rechts achter mij in het gras belande, en ook geen welling van een vluchtende, geschrokken vis gezien. De twee maïskorreltjes zaten nog op de haak. Ik had echt het gevoel dat dit dé aanbeet van de pensessie was, dat het nu had moeten gebeuren want veel kansen krijg je in dit koude jaargetijde niet. Het heeft natuurlijk wel wat wanneer een vis zo onaangekondigd de pen onderwater laat verdwijnen, zonder enige vorm van activiteit, en zo stil, zo rustig het aas pakt. Ik wierp wat voermix op de plek en langs de kant, en wilde mij concentreren op deze twee plekjes want ik had nog ruim anderhalf uur voordat de zon onderging.
Precies om 16:00 uur, wederom zonder een vooraankondiging( wellingen, deiningen, lijnzwemmer bodemgewroet), kwam de pen een stukje recht omhoog, dit had uiteraard direct mijn aandacht, wat nu? De pen ging heel langzaam naar links toe, maar ging niet onder, kleine tikjes volgden nu op de pen en dit alles was gelukkig goed waar te nemen omdat de wind even geen vat op het water had. Een wat stevigere tik op de pen werd nu gegeven en vervolgens ging deze langzaam en schuin naar links onder, ik wachtte eventjes en ik wist gewoon zeker dat deze vis gehaakt zou worden, zo rustig
en zonder enig vermoeden had de vis het aas opgepikt en zwom daarmee weg. Ik sloeg aan en YES! Toch gelukt, ik heb er een! dacht ik meteen en een korte maar hevige dril ving aan, de vis gaf zich opvallend snel gewonnen. De karper landde ik zonder problemen in het net:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna ben ik nog een klein halfuurtje op de stek gebleven, en wat breed uit over de stek gevoerd, begon stilletjes aan te verkleumen daar, de wind nam wat toe en de zon ging onder.

Afbeelding

Om 16:30 wat verkleumd maar zeer tevreden ingepakt en naar huis gefietst.
Oliebol met koffie stond klaar:

Afbeelding
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

13-11-2017 17:55

Heerlijk stukje schrijfwerk, aangevuld met mooie foto's en als kers op de taart de appelflap en de oliebol, alvast een stukje jaarwisseling Glenn?
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

14-11-2017 14:27

Weer een mooi stukje Glen! Volgens mij kijk je even hard uit naar het eten achteraf als naar de visdagen. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-11-2017 18:54

Herman en Lorenz, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Herman, voor oliebollen, appelflappen en appelbeignets mogen ze mij wakker maken! Oud en Nieuw kan wat mij betreft niet snel genoeg komen! :lol:

Lorenz, ik ben dol op lekker eten! :lol: ( eeh wie niet? :lol: )


Zaterdag 18 november 2017

Na drie dagen binnen te zijn geweest ivm o.a. thuiswerken was ik er wel aan toe om te relaxen aan de waterkant. Kon helaas vrijdag niet vanwege het wat uitlopen van werkzaamheden, jammer want de vrijdagmiddag was gezien de weersomstandigheden vrij gunstig, dus zaterdagmorgen was het moment om te gaan pennen.

De zon ging pas ruim na 8 uur op volgens de weerapp., maar de pen lag ruim voor 8 uur uit op de stek in de polder te Voorburg-Den Haag:

Afbeelding

Ik had breed maar spaarzaam gevoerd op deze hoekstek, zowel aan de kant als in het midden. De weerapp. gaf een temperatuur aan van 8 graden(gevoelstemperatuur 4 graden), een westen wind van wk 2 tot 3, en een luchtdruk van 1.019 mb. Het was behoorlijk bewolkt en wel wat frisjes, de thuisgemaakte voermix bestond uit mais, hennep en wat flavour.

Het was opvallend druk in het ‘luchtruim’ vanwege de vele vogels die ter plaatse waren dan wel in groepjes over de stek vlogen, zodoende zat ik wat half naar het pennetje te gluren en mij te vergapen aan de vele vogels en de mooie wolkenpartijen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Spreeuwen!:

Afbeelding

Afbeelding

Oké, na een uur had ik het wel ‘gezien’ qua vogels(o.a. ganzen, aalscholvers, kramsvogels, koperwieken, kieviten, watersnippen, sperwer, grote zilverreiger) en wolkenpartijen en focuste ik mij geheel op de pen:

Afbeelding

Afbeelding

De wind had steeds vat op het water, ik speurde naar activiteiten van vis maar de wind draaide mij vaak een loer door die typische waterverplaatsingen te maken die een wegvluchtende vis deed vermoedden, maar het geoefende oog weet op den duur het onderscheid tussen het spel van water en wind en een door een vis veroorzaakte deining, welling of vluchtgolfje. Pas tegen 10 uur de eerste echte visactiviteit waargenomen; een karper sprong uit het water en nog geen 10 minuten later sprong tot tweemaal achterelkaar een knolletje recht tegenover mij in de hoek. Nou dat was voor mij het startsein om er in te geloven dat een vis te vangen was, ik gooide zo ver als ik kon een handje voer richting hoek, hopende dat de daar aanwezige karper het voer zou ontdekken. En inderdaad na een halfuurtje zag ik de pen, na een vooraankondiging zijnde een tikje, onder water verdwijnen. Ik sloeg aan en direct een boeggolf van een vluchtende/geschrokken vis, de opslag was lang dus mogelijk dat de inhaking daardoor niet gebeurde, de twee maiskorreltjes waren er af. Ja, dit had een vangst kunnen zijn, maar goed ik voerde weer in dezelfde hoek en vlak aan de kant wat bij en gokte dat de vis of terug kwam of dat een andere Cyprinus te verleiden was aan wederom twee maiskorreltjes op de haak. Ik kreeg het wel steeds kouder en kouder, maar mijn geduld werd beloond want de pen ging opeens opvallend 'recht' staan, kwam vervolgens iets omhoog en heel langzaam bewoog de pen naar rechts om vervolgens onder water te verdwijnen. Ik had weer lijn uitstaan en geduldig keek ik naar de lijn en zou pas in actie komen zodra ik zag dat deze mooi strak begon te staan, maar de pen kwam opeens weer boven! Dit gebeuren had ik enkele weken ook al eens meegemaakt maar de pen ging toen weer onder waardoor ik succesvol aansloeg. Nu bleef de pen stil en gebeurde er verder niets meer, even had ik nog de gedachte dat mogelijk de vis alles al had ingeslikt en even pas op de plaats maakte, ik besloot om heel voorzichtig de hengel wat op te heffen en zodra de pen weer zou gaan lopen er aangeslagen zal worden. Maar helaas, de twee maiskorreltjes zaten nog keurig op de haak dus of het was uitgesuugd, of het was een prachtige lijnzwemmer of het was een relaxte kreeft die met het aas er eventjes vandoor ging, of dit of dat...anyway niks dus!
Oké, ik begon steeds meer te verkleumen, ik besloot na nog wat gevoerd te hebben tot 12 uur te blijven, helaas niets meer gezien dus geblankt. Thuis heel lang onder de warme douche gestaan! :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-11-2017 19:55

Donderdag 23 november 2017

De weersverwachtingen waren voor de afgelopen dagen en het aankomende weekend eerst gunstig; milde temperaturen en wat zonlicht, maar daarna werden ze ongunstig met veel regen en wind. Daarom was ik uitermate blij dat er voor de donderdagmiddag droog weer werd voorspeld. Thuis de voermix van mais, hennep en flavour gemaakt en mij op de fiets naar de eerste de beste stek, middels een omweg vanwege wegwerkzaamheden, in het Haagse begeven:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wist dat ik ongeveer twee uurtjes te pennen had(invallende duisternis... :wink: ), en deze wilde ik zo efficiënt mogelijk benutten, maar ja wat is efficiënt? Wilde gewoon twee uurtjes buiten zijn, mede ook vanwege de ongunstige weersvoorspellingen voor het weekend, en als ik ‘vandaag’( lees donderdagmiddag) niet zou zijn gegaan dan had ik mij voor mijn kop kunnen slaan als ik dan het aanstaande weekend achter het glas naar buiten naar het storm en regenachtige weer zou kijken.

Het zonnetje scheen, de temperatuur was in het begin zeker nog aangenaam en ik had er zin in. Omstreeks 14:15 lag de prologicstok uit en had ik de haak voorzien van twee maiskorreltjes, drie plekjes werden om en om bevist. De wind kwam uit het wzw’en en bedroeg wk2 tot 3, de luchtdruk bedroeg 999 mb.

Afbeelding

We waren deze keer met zijn tweetjes aan het vissen: een ineen gedoken blauwe reiger die achter mij op de hoek een strategische plek had gevonden en ikzelf dus op de andere hoek, de een vist om te overleven en de ander vist voor de lol en de beleving…tja.
Na ongeveer 3 kwartier van over het water loeren en gluren zag ik activiteit van vis, een karper maakte een mooie staartwelling schuin aan de overkant, oke, er is vis in de buurt. Even later kreeg de pen een subtiel lijnzwemmertje te verduren, dat was het dan, verder niets. Ik voerde bij, zowel aan de kant als in het midden van de stek, niet lang daarna zag ik vlak bij de pen die ik ruim over het midden van de sloot had geplaatst, een mooie rustige welling veroorzaakt door een staart ontstaan. Er zit dus een karper op de stek, ik bleef nu gefocust op de pen, slechts een wat plagerig tikje van de pen was het enige wat waargenomen werd. Ik zag nu in de hoek en kort daarop recht aan de overkant wellingen ontstaan van karpers, en zelfs een knolletje kwam even boven water springen. Ik besloot nu om wat voer zowel richting hoek en de duiker schuin aan de overkant te gooien om in een ultieme poging toch nog een karper te kunnen vangen, want de zon gaf weliswaar nog wat licht maar ging schuil achter de kalende takkenbossen en het werd al kouder en donkerder. Bij de duiker zag ik een deining en welling ontstaan, zat er een karper nu te snoepen van het lekkers en zou deze dan verder snoepende de twee maiskorreltjes op de haak tegenkomen? De pen was al wat moeilijker zichtbaar maar ik kon de aanbeet gelukkig goed volgen en zien, rustig verdween het puntje van de pen onderwater, bleef ik goddank geduldig om de pen langer dan normaal weg te laten lopen vanwege de lange opslag en sloeg ik aan…YES!!! Heerlijke dril, de vis schoot van links naar rechts slip en hengel goed testende, en in zijn/haar vlucht schrok een andere karper die er pijlsnel vandoor ging en een mooie uitdijende boeggolf maakte.
Mooie karper:


Afbeelding

Afbeelding


Na het maken van de pics vond ik het wel goed zo, toch op de valreep een vis gescoord, het werd overigens al aardig donker, tevreden ingepakt en met een smile op de fiets naar huis gegaan.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-11-2017 18:48

Zaterdag 25 november 2017

Volgens buïenradar zou het in Amsterdam voorlopig droog blijven, ik wilde graag in een van mijn 'thuiswatertjes' weer eens een karper scoren, het leek mij namelijk een tijdje geleden dat 'Johnny's Rod' krom getrokken werd door een Amsterdamse Cyprinus. Dus eerst wat boodschappen gedaan bij de buurtsuper en daarna op de fiets naar het Science Park, zo het was behoorlijk fris op de fiets, maar ik had mij warm aangekleed en handschoenen aangedaan. De weerapp. gaf 4 graden aan(gevoelstemp:3), de wind kwam uit het zuidwesten wk 1 tot 2, en de luchtdruk bedroeg 1009 mb. Het was hier en daar wat bewolkt en alles oogde rustig en relaxt. Ik fietste wat stekjes af en helaas viel de duikerstek af vanwege heel veel bladval op het steigertje( gewoon een blubberbende daar) dus besloot ik naar de gebouwenstek te gaan omdat daar wat 'diepe' gedeeltes zijn waar ik mogelijk wat karper kon verwachten.
Tja, de stek zag er wat groezelig uit en op het water dreef veel takkenafval, piepschuim rommel en zelfs een grote plank formaat 'voordeur'...tja.

Afbeelding

Maar goed, vlak aan de kant zijn wat diepe plekken want elders rondom het gebouw, het meertje en de slootjes van het Science Park zijn mij geen diepere plekken bekend. Ik had enkel een blikmais meegenomen, drie voerplekjes gemaakt en deze regelmatig vanaf 09:15 uur bevist. Ik heb het hier een uurtje uitgehouden, en in dat uurtje geen stootje gezien, geen kringetje van een vis gezien, geen ene activiteit dus van vis waargenomen. Ik dacht na om het hier nog een uurtje uit te houden, om toch even door te zetten, want wat is er mooier om bij deze omstandigheden van kou, rimpelloos wateroppervlak en 'zichtbare' visloosheid toch een karper weten te scoren, maar nee ik ging twijfelen en besloot mij aan de andere kant van het gebouw te posteren:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier drie voerplekjes gemaakt, het winterzonnetje brak soms even door en dan was de kou op mijn gezicht redelijk verdwenen, maar ook hier na een uur van regelmatig wisselen van voerplekje geen één stootje, geen één teken van visactiviteit/aanwezigheid. Maar weer verkassen, en mij vlak bij het bruggetje bij een van de Universiteitsgebouwen gesetteld:

Afbeelding

Afbeelding

Daar twee voerplekjes om en om bevist, eentje op de hoek in het midden en een plekje aan de kant tussen een paaltje en de brugkant:

Afbeelding

Na een halfuurtje zag ik achter mij wat dreigende wolken aankomen zetten, ik had er geen goed gevoel bij, en inderdaad na een kleine regenbui kwam er een hagelbui...inpakken en naar huis!

Afbeelding

Het gebeurd niet vaak dat ik zowel geen tikje op de pen en visactiviteiten heb waargenomen, een 'vette' blank dus.
Thuis een bakkie troost met een gevulde speculaaskoek genuttigd:

Afbeelding
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-11-2017 20:03

Jammer Glenn!

Wanneer ik naar de koi in m'n vijver kijk, dan is het verschil in levendigheid met gisteren ook erg groot. Het is dat ik ze afbouwend dagelijks nog mondjesmaat een keertje voer geef vanwege het warmere weersverloop afgelopen periode, want zonder dat vaste gegeven waren ook zij waarschijnlijk vandaag nergens voor van hun pens afgekomen...

Tja, dat blijven voeren. Daar was 'ie weer (..sowieso een aardige graadmeter, die 'vijver') :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-12-2017 07:06

Hoi Marco, dankjewel voor je reactie! :D

Een vijver is zeker een graadmeter, het is vaak zo dat je het een en ander kan afleiden wanneer je vijvervissen hebt die dan wel dan niet 'actief' zijn bij bepaalde weersomstandigheden, luchtdruk en zeker ook temperatuur spelen daarbij een rol. Afgelopen zomer heb ik de twee koi's in de vijver van mijn moeder uitvoerig bestudeert en zonder een rimpeling of deining aan het oppervlak te veroorzaken, zwommen deze mooie vissen hun rondjes in de vijver, m.a.w. verraadden vissen zich niet altijd en denk je vaak dat er 'niets' is terwijl ze bij wijze van spreken zich vlak voor je voeten kunnen begeven. Staartwellingen zijn ook mooi te bestuderen en terwijl die welling zich mooi ontplooit kan de vis al meters verder weg zijn. Overigens vind ik het voeren van de karpers in de vijver ook geweldig om te doen, het smakken en slurpen is fantastisch om te zien.

Afgelopen week niet kunnen pennen, vond het te koud, afgelopen zondag had het wel eventjes gekund, maar had andere leuke dingen te doen :lol: ...kwestie van keuzes maken. Next time maar weer! :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-12-2017 21:04

Woensdag 6 december 2017

Vanmorgen de 'extra vispas' 2018 van HSV GHV Groene Hart ontvangen:

Afbeelding

Afbeelding
Volgend jaar dus weer in het 'Haagse' karperen. :D



Ik was vandaag vroeg klaar met thuiswerken, en na de nodige boodschappen gedaan te hebben besloot ik te gaan pennen. Was wel aan het twijfelen waar te gaan pennen, waar ik toch de meeste kans had om een 'december' karper te kunnen scoren; het Science Park of het parkwater.
Maar eerst een warme middaghap, zuurkoolschotel met worst:

Afbeelding

Ik besloot om het dicht bij huis te houden en een stekje op te zoeken in het park:

Afbeelding

Afbeelding


Ruim over 13:00 uur lag de pen, afgesteld op meer dan een meter water, met één maiskorreltje op de haak in, ik had spaarzaam gevoerd met mais uit blik langs de kant bij een duikertje/ metalenpijp en twee houten palen. De weerapp. gaf 11 graden aan, bij een wzw'n wind wk 1 tot 2 en de luchtdruk bedroeg 10-26 mb. Het was zwaar bewolkt, de stek zag er wat groezelig, blubberig uit met veel moddersporen, blad en takken afval en het stroomde af en toe lichtjes. Het was druk op straat met veel auto, fiets en voetgangersverkeer en er zwommen veel eenden en meerkoeten heen en weer.

Afbeelding

Afbeelding

Geen enkel teken van visactiviteit kunnen bespeuren, geen springende vis, geen deining/welling makende vis, geen in de bodem wroetende vis, niets van dit alles. Het zou kouder worden vanaf morgen, een weersomslag dus en mogelijk was dit nog een van de weinige kansen van het jaar om te pennen, om een Cyprinus te kunnen vangen. Ik besloot na ruim een uur de pen verder van de kant te plaatsen en voerde wat spaarzaam bij. Ik keek zo nu en dan wat om mij heen, naar het voorbij razende verkeer, naar de vogels ( Buizerd die achterna gezeten werd door Kraaien, Grote Bonte spechten en Kramsvogels), toen ik nog net zag hoe de pen wat schuin omhoog kwam zijnde een opsteker en daarna direct schuin naar links onderging. Ik sloeg aan en hangen! De vis kwam al direct boven, maar maakte toch nog een verrassend sprintje waarbij het tingelende geluid van de molenslip de korte spurt begeleide, het was een mooie en snel uitgetelde Abramis:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hierna weer wat bijgevoerd zowel aan de kant als enkele meters verder, maar helaas niets meer gezien. Ik kreeg het kouder en kouder, om precies 16:00 uur besloot ik in te pakken en weg te wezen, het was goed zo. Thuis een lekkere koffie gescoord:

Afbeelding

Nou, geen karper, maar ook geen blank...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

11-12-2017 18:12

Oké beste Carpboarders, het jaar loopt ten einde en wàt voor een jaar was het…

Het jaar dat de gereviseerde ‘Johnny’s Rod’, rebuild by C.J.W. Rod designs, een tweede ‘hengel’ leven was ingegaan, ik heb in ieder geval genoten van deze voor mij zeer dierbare stok die een degelijke opknapbeurt nodig had. Ik heb mooie momenten beleefd met de prachtige nieuwe look van’Johnny’s Rod’.

Het werd het jaar van de vele, vele, vele Amerikaanse rivierkreeften die op vrijwel elke bezochte stek werden gevangen, hoe zal dit fenomeen zich verder gaan ontwikkelen, nog meer kreeftenvangsten? of zal blijken dat dit jaar een uitzonderlijk goed kreeften jaar is geweest en zal het hierna enkel maar mee gaan vallen?

Het werd ook het jaar van een nieuwe stok, jawel ik zocht een dunne, lichte stok die ik zou inzetten op nieuwe stekken buiten mijn vertrouwde ‘Karperen voor de deur’ stekken in Amsterdam. De keuze viel op de 3 meter prologicstok, 1.5 lbs en slechts 3 meter van lengte. Prachtige vangsten meegemaakt met deze ongelofelijk fijn vissende stok!

Het werd ook het jaar van het pennen op Cyprinus carpio buiten mijn vertrouwde Mokumstekken, er werd gevist in prachtige polders en stads-parkwatertjes te Den Haag, Voorburg, Zoetermeer en Rijswijk, in het komende jaar zal ik mij dus weer in deze gebieden gaan begeven en mogelijk ook nieuwe, voor mij onbekende polderstekken gaan bezoeken.

Het werd ook het jaar van de ‘Zeelten’ en ‘Spiegels’, heb zo mijn blogje wat doorgespit en gemiddeld ving ik maar 1 Zeelt en 1 Spiegel per seizoen. Het afgelopen jaar 7 Zeelten en 4 Spiegels weten te vangen, ik hoop echt dat ik het komende seizoen meer van deze prachtige vissen zal kunnen vangen.

Over het hele afgelopen visjaar gezien heb ik meer genoten, meer onthaast, en denk ook meer gevangen dan voorgaande jaren, en ik hoop echt dat jullie Carpboarders net zoveel, zo niet nog meer plezier zullen beleven als ik het afgelopen seizoen heb beleefd. We gaan er gewoon voor, dus genieten, vangen en relaxen, het kan allemaal daar aan de waterkant!

Ik wens jullie fijne kerstdagen en een gezond en gelukkig 2018 met prachtige, relaxte en fijne momenten aan de waterkant! En dat we vriend Cyprinus Carpio vaak zullen ontmoeten…

Vele strakke lijnen, ondergaande pennen en kromgetrokken hengels!

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-12-2017 15:55

Zaterdag 16 december 2017

Ik had gezien het weerbeeld van het afgelopen weekend, sneeuw en kou, weinig vertrouwen meer in een pensessie om een karper in december te kunnen scoren. Maar afgelopen vrijdag waren de omstandigheden op zich redelijk( geen neerslag en temperaturen boven 0), maar was het her en der nog behoorlijk blubberig van de sneeuw. Ik besloot om het zaterdagmorgen te gaan proberen in het ‘Haagse’, thuis een mixje gemaakt van mais, hennep en flavour:

Afbeelding

Het werd pas laat licht deze ochtend, omstreeks half 9 zou de zon pas opkomen, ruim over half 9 arriveerde ik op de stek waar de fietsbanden wegzakten in het drassige gras. In de bocht aan de linkerkant van de stek lag nog wat ijs op het water, blijkbaar had het nog wat gevroren de afgelopen nacht:

Afbeelding

Ik ging mij op de onthaakmat op de hoek settelen en voerde spaarzaam wat voermix aan de overkant en aan de eigen kant:

Afbeelding

Afbeelding

De prologicstok lag zo tussen half 9 en kwart voor 9 uit met op de haak een enkele maiskorrel, het was half bewolkt, ik zat nog geen minuut of ik voelde al wat spettertjes, de vooraankondiging van een buitje die later over ging in een hagelbui. De temperatuur volgens de weerapp. was 5 graden(gevoelstemperatuur 1 graad), de wind kwam uit het noordwesten wk1-2, en de luchtdruk bedroeg 1009 mb.

Afbeelding

Afbeelding

Na een kwartiertje werd ik even opgeschrikt door het gespetter van een jagende Snoek rechts van de stek, nou in ieder geval had ik activiteit van een vis gezien, maar verder geen enkele activiteit van welke andere vissoort waargenomen gedurende de gehele pensessie(ondanks het soms spiegelgladde wateroppervlak tussen de buitjes door). Ik wisselde regelmatig van stekje, dan vlak aan de kant, in het midden of recht aan de overkant van de sloot, na een uurtje probeerde ik een wittebroodpluim, en daarna twee korrels op de haak, maar op beide varianten geen interesse waargenomen. Na een buitje scheen soms de zon, de volgende bui kwam er al aan waardoor deze regenboog ontstond:


Afbeelding

Afbeelding

Hagel of regen, dit keer hagel:

Afbeelding

Ik kreeg het wel kouder en kouder, zeker na een hagelbuitje waar zelfs wat hageltjes in mijn oor belandde.
Een IJsvogeltje passeerde geruisloos de stek en vloog laag over het weiland weg, Canadese en Grauweganzen, Witte kwikstaarten, Putters en vele Koolmezen vlogen over de stek en langs de bomenrij, ik hoorde zelfs tweemaal een Heggemus zijn voorjaarsriedeltje zingen en opeens verschenen er drie Ooievaars die zich door de wind lieten afglijden en achter mij in het weiland landen:

Afbeelding

Mooie wolkenpartijen gezien, en ondanks de kou en de overduidelijke blank genoten aan de waterkant.

Afbeelding



Na ruim 2 en een half uur had ik het wel gezien.
Thuis een warme douche genomen want ik was behoorlijk verkleumd… :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-01-2018 17:17

Ik loop weer wat achter met mijn blogje :wink: , dat komt omdat ik bijna twee weken niet thuis ben geweest, maar heb wel een verslagje kunnen maken van mijn laatste pensessie van vorig jaar 2017. :D

Zaterdag 23 december 2017

Het was het (bijna) afgelopen jaar ook het jaar van het vele thuiswerken. Na een dag(of dagen) thuis gewerkt te hebben werd het aan de waterkant ontspannen c.q. vertoeven een zeer welkome aangelegenheid. De drang om naar buiten te gaan werd enkel maar versterkt wanneer ik gedurende een koffie/theebreak naar buiten keek en het zonnetje zag schijnen…Ik wil het aanstaande jaar proberen om in het voorjaar wat ochtendsessies te plannen als ik thuiswerk, tja dat zijn de voordelen bij het thuiswerken dat je je dag wat kan indelen( dus kan gaan vissen :wink: ).


Oké, gister( zaterdag 23 december) waren de weersomstandigheden redelijk om even te gaan pennen, ik wilde de pen nog dit jaar onder zien gaan, een kromme stok zien, het getingel van de molenslip horen, de kracht van een vis ervaren, gewoon een karper scoren dus…
Thuis een voermix gemaakt van mais, hennep en flavour en mij op de fiets in het donker naar een stek te Leidschenveen bij ADO begeven( ADO had de avond ervoor gewonnen met 4-0 van PEC, dit even voor de voetballiefhebbers.) Het waaide op de stek, het was zwaar bewolkt en de temperatuur was 9 graden, kwam de wind uit het west-zuid-westen(wk2 tot 3) en bedroeg de luchtdruk 1033 mb. Twee voerplekjes om en om bevist, maar geen tikje van de tussen de golven dansende pen waargenomen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Pen weg!( ja, door de golven :lol: ):

Afbeelding

Ook geen karperactiviteiten gezien, een Fuut in winterkleed dook en zwom geregeld heen en weer maar heb deze ‘visser’ niets zien vangen. Ik heb daar gezeten van ongeveer 08:40 tot 10:00 uur en vond het wel goed zo, de wind nam wat toe in kracht en daarom besloot ik maar te verkassen naar mijn favopolderstek:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Drie stekjes gemaakt, twee aan de kant en eentje breed aan de overkant, overigens spaarzaam gevoerd, het is niet nodig om handen voer te gaan gebruiken op de stekjes in deze tijd van het jaar.
Ik begon hier om 10:15 uur en wisselde geregeld van stekjes en keek constant de slootkantjes af opzoek naar activiteit, na ruim een half uurtje zag ik rechts aan de overkant een duidelijke staartwelling ontstaan van een karper, opportunistisch als ik was gooide ik wat voer die kant op, in de hoop dat de vis niet al te veel zou schrikken en het voer zou accepteren/ontdekken. Vlak daarna zag ik daar weer een welling ontstaan, nu wist ik dat de karper daar aanwezig was en bleef. Ik wierp vervolgens voorzichtig de met twee maiskorreltjes beaasde haak naar de overkant in. Tja eerst kwam een Canadese gans over de stek aangezwommen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En vlak daarna een Grauwe gans:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zag verderop in de slot een rietstengel duidelijk bewogen worden door een karper en enkele meters verderop een boeggolfje van een vluchtende vis ontstaan, ze zitten er dacht ik, nu maar afwachten.
Zoals zo vaak verslapt je aandacht wat na enkele minuten van geconcentreerd loeren naar de pen, je kijkt dan wat even om je heen, je luistert naar overvliegende vogels( tweemaal hoorde ik de typische roep van een Veldleeuwerik, en dan speur ik automatisch het luchtruim af om deze vogel te ‘checken’), of bekijk de kanten van de sloot op zoek naar ‘beweging’ van vis. Zodoende zag ik nog net de pen ‘schuin’ staan toen ik mijn blik weer op de pen vestigde en dook deze daarna onmiddellijk onder, mijn reflex was die van onmiddellijk het handvat pakken, nog even wachten met aanslaan vanwege de lange opslag en daarna hard aanslaan. De pen,lood en haak combinatie belandde rechts van mij in het gras, geen contact dus, en geen boeggolf of wat dan ook van een geschrokken, vluchtende vis gezien. Tja, wát een teleurstelling. Ik controleerde de haak, er zat nog één maiskorreltje op en voor zo ongeveer 2/3 deel weggeten met die typische gekartelde inkepingen wat duidde op het oppeuzelen van het mais door een kreeftje. Huh? Had een kreeftje deze mooie aanbeet veroorzaakt? Of was de kreeft verjaagd en had daarna een Cyprinus het overgebleven aas opgepakt en zodoende de aanbeet veroorzaakt? Typisch dit…Ik voerde weer wat spaarzaam bij aan de kant en aan de overkant en viste zo tot ongeveer 13:00 uur om daarna licht verkleumd in te pakken en weg te wezen. Ik had mijn ’ondergaande pen’ moment dus gehad, maar geen kromgetrokken stok, geen tingelende slip en niet de power mogen ervaren van een karper. Maar beter iets dan niets zullen we maar zeggen, next time maar weer! :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-01-2018 20:14

Zaterdag 13 januari 2018
Het nieuwe jaar is al bijna twee weken verder, in de tussentijd dreef ik mee op de griepgolf die over ons landje waaide en was het plotsklaps druk op het werk. Helaas niet kunnen ‘pennen’ door de diverse omstandigheden ondanks dat het er een paar keer goed uit zag om mijn eerste sessie van het jaar te kunnen uitvoeren. Vroeger maakte ik er altijd een sport van om op nieuwjaarsdag mijn eerste vis van het jaar te scoren, en vaak lukte dat ook maar dat was ook niet zo moeilijk; met de vliegenlat ving ik vroeger het hele jaar door altijd wat( veel witvis en baars), ik was nu wat te grieperig om te pennen of wat dan ook, maar vond het ook wat ongepast om de eerste dag van het jaar mij te onttrekken van het nieuwjaarsbezoek etc. Het had de afgelopen twee weken ook even lichtjes gevroren, maar de laatste dagen was het wel fris maar stond er haast geen wind, deze zaterdag leek mij geschikt om het te proberen, voor mijn gevoel was het al te lang geleden dat ik aan de waterkant zat om te genieten van alles om mij heen, maar ook het vangen van een karper met alles er op en eraan mistte ik.
Thuis een voermixje gemaakt van mais, hennep en flavour, zo rond kwart over 8 op de fiets goed ingepakt tegen de kou, voelde ik al na enkele minuten mijn oren ijskoud worden en een wat bijtende wind deed pijn in mijn gezicht, pfff ik was niet eens op de stek beland en de koude narigheden deden al van zich spreken, dat beloofde nog wat! Het was wat mistig en bewolkt op de stek:

Afbeelding

Afbeelding

De weerapp. gaf 4 graden aan(het voelde aan als 0 graden volgens de weerapp.), stond er een schrale zuidoosten wind wk1 tot 2, en bedroeg de luchtdruk 1026 mb. Ik verjoeg, onbedoeld, op de hoek een Blauwe reiger die mopperend wegvloog en op de andere hoek van de sloot plaatsnam. Ik maakte drie voerplekjes die spaarzaam met de mix werden gevoerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De stok lag iets over 08:30 uit en ik zat tevreden op de onthaakmat, en keek zo nu en dan de slootkanten af opzoek naar enige activiteit van vis. De kou viel in het begin nog reuze mee, de mist bleef nog wat hangen en zag zo nu en dan een Aalscholver uit de mist aan komen vliegen, en ondanks de mist kon ik door hun geluiden diverse vogels op naam brengen zoals witte kwikstaart, putter,veldleeuwerik, kramsvogel en veel ganzen. In het weiland links van mij ontwaarde ik een Grote Zilverreiger die opvloog en prachtig achterlangs weg vloog. De pen bleef al die tijd onberoerd ondanks het vele wisselen van de voerplekjes, en heb ik geen enkel teken van leven gezien van vis in de vorm van een welling, deining of kring. Maar dan eindelijk ietsje voor 12 uur na bijna 3 en een half uur van het ‘roerloos’ zijn van de pen zag ik een miniem tikje, ‘zit er nu dan toch eentje bij?’ dacht ik direct . De pen bevond zich overigens recht voor mij bijna aan de overkant. Even later ging de pen tergend langzaam onder, kwam weer even boven met slechts een klein rood puntje wat nog nauwelijks te zien was, om daarna weer onder water te verdwijnen, ik pakte het handvat en bleef voor mijn doen rustig en zocht naar de lijn die buiten het topoog bevond om te kijken of deze ook ‘wegliep’. En inderdaad liep de uitstaande lijn weg, weliswaar erg langzaam, maar er zat beweging in. Ik wachtte nog even en sloeg toen aan, ik voelde direct weerstaand, maar het was een wat ‘lichte’ povere weerstand, een forse roodbruine kreeft hing aan de haak. Pfff…ik probeerde de lijn binnen te draaien maar er zat wat lijn verward om het molenhuis, ook dat nog! Bij een heuse karperrun was de lijn hoogstwaarschijnlijk geknapt met alle gevolgen van dien, een gelukje bij een ongelukje. Ik gooide de beugel open om de verwarde lijn om het molenhuis met de hand af te draaien, waardoor de spanning op de lijn wegviel en zodoende kreeftmans kon ontsnappen, gelukkig…Het maïskorreltje zat nog op de haak met de typische kreeftenbeetjes/inkepingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Was het vanwege de kreeftenaanbeet die eindelijk na 3 en een half uur wat leven in de brouwerij bracht, of dat soms de zon even doorbrak waardoor het ietsje aangenamer werd, waardoor ik nog een half uurtje bleef pennen? Waarschijnlijk beide, maar omstreeks 12:30 vond ik het genoeg zo, ik was weer eens goed aan het verkleumen en ik had trek in iets lekkers:

Afbeelding
Broodje kebab

Oke, ik heb de pen onder zien gaan, ik heb aangeslagen, en een kreeft zat er aan( hebben die overigens geen winterslaap?), was dit nou een blank of toch niet? Ja, het was een blank, een koude blank ook nog, maar de mooie tijden komen wel weer, geduld…daar gaat het bij het vissen om, geduld…
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

29-01-2018 16:59

Ik heb van de week een nieuwe verrekijker aangeschaft, de oude voldeed niet meer en aangezien ik het ‘vogelsspotten’ gedurende het pennen een zeer welkome belevenis/afwisseling vind is mijn keuze gevallen op een kijker van het merk Nikon, vroeger had ik ook een Nikon verrekijkertje en de scherpte en vooral compactheid was mij altijd bevallen, hetzelfde geldt ook voor deze kleine en heldere kijker:

Afbeelding



Zaterdag 27 januari 2018
De afgelopen twee weken niet gepend, het weer, en ook wat tijdgebrek, waren de voornaamste redenen daarvan. Het zou dit weekend wat beter weer worden met redelijke temperaturen. Ik was deze zaterdagochtend al vroeg op, de zon zou pas omstreeks half negen opkomen maar besloot om vroeg op pad te gaan om mij aan de waterkant te begeven. Zodoende reed ik op de fiets in het donker richting mijn favostek in het haagse:

Afbeelding

Afbeelding

Was daar ruim voor achten aanwezig, het was dus nog donker en ik liep de slootkant wat af ter inspectie. Thuis had ik al een voermix gemaakt van mais, hennep en flavour en besloot drie plekjes te maken; twee aan de kant en eentje recht aan de overkant. De stok lag er ruim over achten in met twee maïskorreltjes op de haak, de weerapp. gaf 5 graden aan(gevoelstemperatuur 3 graden), kwam de wind uit het zuiden, wk1 tot 2, later 2 tot 3, en was de luchtdruk 1029 mb. De pen was vanwege de nog licht aanwezige duisternis slecht te zien, maar na enkele minuten zag ik aan de overkant een kring ontstaan van een vis die even het wateroppervlak toucheerde, onduidelijk of dit een Cyprinus betrof, het kon ook afkomstig zijn van een witvis. Maar dit gaf mij moed en vertrouwen dat er vis aanwezig was. Ik wisselde geregeld van voerplekjes maar kon helaas nog geen tikje bekennen. Doch zo ongeveer vlak voor 9 uur, de pen was nu recht aan de overkant geplaatst, kreeg de pen een ferme, duidelijke tik te verduren, je bent weer meteen alert en gefocust daardoor. De pen stond vanwege de tik nu schuin zijnde een halve opsteker en maakte aanstalten om er vandoor te gaan naar links. Heel langzaam, haast hobbelend, verplaatste de pen zich, nog een klein stevig rukje als mogelijk startseintje van de vis om serieus met het aas weg te lopen werd geregistreerd en ik wachtte hoopvol op de wegloper, ja ik kon nu lang wachten want er gebeurde niets meer…Er spookt dan van alles door je hoofd; had de vis het aas nou nog in de bek, of was het uitgespuugd?, was het nou een lijnzwemmer? ,zal ik nog wachten want misschien komt de vis terug en krijg ik alsnog de gehoopte wegloper? Ik bleef wachten, ik heb ongeveer 5 minuten gewacht en haalde daarna rustig in om het aas op de haak te checken, de beide maïskorreltjes zaten nog keurig op de haak. Tja, wát was dit nou? Had ik dan tóch moeten aanslaan toen de pen zo irritant langzaam schuin weg hobbelde? Was het wel een vis? Oftewel was het een kreeft geweest? Gezien de ferme tik op de pen en het niet aangevreten zijn met die typische inkepingen/karteltjes en half leeg weggegeten mais, leek het mij geen kreeftenaanbeet. Vraagtekens alom dus, maar anyway het is nou eenmaal 'vissen', het hoort erbij, in ieder geval gaf mij dit toch het gevoel dat er vis in de buurt was. Ik voerde wat spaarzaam bij en plaatste toch weer op nagenoeg dezelfde plek de pen met op de haak twee maïskorreltjes. Binnen 5 minuten kreeg de pen enkele kleine tikjes als vooraankondiging om daarna langzaam naar links onder te gaan, kwam het door mijn gretigheid, door mijn ongeduldigheid en mogelijk ook door de vorige niet door gezette aanbeet, dat ik direct aansloeg met als gevolg dat lijn, pen een haak rechts van mij in het gras belandde. Ik had vanwege de lange opslag langer moeten wachten met aanslaan,
er was geen vluchtkolk of welling te zien na het aanslaan, de twee maïskorreltjes waren wel van de haak. Pfff, ik was teleurgesteld, had ik maar geduldig moeten zijn, had ik maar dit, had ik maar dat, tja…

Afbeelding

Afbeelding



Afbeelding

Omstreeks 11:00 uur zag ik ondanks het gedans van de pen tussen de golfjes, een duidelijke verplaatsing van de pen. Ik was weer gefocust, maar helaas er gebeurde verder niets meer, het werd vanwege de wind wel onaangenamer voor mij, het verkleumen nam een aanvang. Omstreeks 12:00 uur vond ik het genoeg zo, inpakken, wegwezen en thuis lang onder de warme douche gestaan.

Zondag 28 januari 2018
Nieuwe ronde, nieuwe kansen, natuurlijk…
Ik wilde deze ochtend revanche nemen en besloot naar dezelfde stek als gisteren te gaan, de weerapp. gaf 9 graden aan(gevoelstemp. 6 graden) bij een westzuidwesten wind wk1 tot 2 en een luchtdruk van 1029 mb. Wat die paar graden ten opzichte van gisteren een verschil kunnen maken tussen sluimerend verkleumen en tegen het behagelijke aan kunnen vissen. Ik was weer in het donker op de stek aangekomen, maar lag nu bijna gelijk bij het zonsopkomst moment, van 08:30 uur, uit vanwege het vervangen van het penstuitje, het verwijderen van in de knoop geraakte lijn en het opnieuw op de lijn zetten van pen, loodjes en haak. Het was licht tot half bewolkt en ik had drie voerplekjes gemaakt met de ruim overgebleven mix van gisteren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zag al direct een kleine welling van een vis rechts aan de overkant, en de pen, met op de haak twee maïskorreltjes, registreerde tot mijn verbazing al snel wat kleine tikjes, ‘zitten ze er al?’ dacht ik vol verwachting. Na een klein kwartiertje, de pen had ik recht aan de overkant geplaatst, kreeg de pen weer wat tikjes en kwam nu schuin omhoog, een gedeelte van het drijflichaam kwam boven en de pen bleef op de plek wat ‘hobbelen’. Op hetzelfde moment verscheen er vlak aan de kant, dus niet aan de overkant waar de pen zich bevond, een imposante welling, er was dus ook een andere vis vlak aan de kant aanwezig. Ik raakte hierdoor wat van de wijs en besloot om aan te slaan. Ik wilde niet wachten tot dat de pen onder water weg zou schieten, ik sloeg aan en…niets…geen contact, geen welling, deining van een vluchtende vis, de twee maïskorreltjes waren wel van de haak. Wat was dit nou weer! Ik besloot direct wat spaarzaam bij te voeren en de pen op dezelfde plek te plaatsen. Ik kreeg vrij snel weer ‘leven’ te zien, maar dit kwam mij al te bekend voor als leven veroorzaakt door rivierkreeften. Ik besloot na een klein anderhalf uur mij op de linkerhoekstek te begeven, nadat ik een volle hand voermix had ingegooid bij het verlaten van de stek, ik zou er later terug keren in de hoop dat er dan karper zou zitten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op deze hoekstek, waar de wind soms vol op stond, drie plekjes gemaakt en afgevist, het is hier beduidend ondieper en dus m.i. minder geschikt, geen aanbeten hier gehad en het enige opwindende was dat ik met de verrekijker een groepje Smienten in het volle zonlicht prachtig kon bekijken. Ik besloot na ruim een uur terug te keren naar de hoopvolle hoekstek, maar eerst de inwendige mens verwend:

Afbeelding

Afbeelding

Heb daar nog wat gevoerd aan de eigen kant en aan de overkant, ook gewisseld van aas met een wittebroodpluim, maar in het anderhalf uur dat ik daar heb gevist geen stootje meer op de pen gekregen. Zo rond 13:00 uur vond ik het welletjes, het ziet er naar uit dat ik mijn eerste karper niet
meer in januari zal scoren. Nieuwe ronde, nieuwe kansen hopelijk in februari, en maar weer geduld, geduld, geduld hebben… :wink:
Gebruikersavatar
Marvin Mertens
Berichten: 11
Lid geworden op: 02-01-2017 11:36
Locatie: Edegem

03-02-2018 11:54

Ik wil je eerst en vooral hartelijk bedanken voor je prachtige blog en het met ons delen van je visavonturen, Glenn. Ik volg al jaren lang je blog met intense belangstelling en plezier.
Ik ben net zoals jij ook een fervent natuurliefhebber. :P
Bij het penvissen stelt zich ook de vraag: Wanneer moet je aanslaan?
Zo snel mogelijk aanslaan of niet? Misslaan hoort er af en toe bij denk ik.
Hoe meer je experimenteert hoe eerder je antwoord op deze vraag zult krijgen.
"Life is really simple, but we insist on making it complicated." - Confucius quote