Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lorenz Cleymaet
Berichten: 268
Lid geworden op: 21-05-2011 15:04
Locatie: Merendree (Gent) - België

25-08-2017 22:31

Weer een mooi schrijfsel Glenn! Blij dat dit tenminste nog geen betalende content is. :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

26-08-2017 12:29

Lorenz, dank je wel voor je fijne reactie. :D

Blij dat dit tenminste nog geen betalende content is. :wink:

Ik moest even opzoeken wat je bedoelde met 'betalende content'( ik ben absoluut niet thuis in het métier waar dat woord wordt gebruikt :wink: ), maar nee ik zal en wil dat ook niet zijn, dat ik betaald zal worden om te bloggen om zo bepaalde producten te promoten e.d. In mijn enthousiasme en ook naïviteit plaats ik soms pics expliciet van producten( biertjes :lol: en ook hengelsportattributen) en ik begrijp dat dat misschien verkeerd opgevat kan worden. Het zou mijn spontaniteit en ook enthousiasme om hier mijn belevenissen te plaatsen dusdanig beïnvloeden als dit een 'betaald content blogje' zou worden. De 'maatschappij' is al zo vol van commercie... dus is dit niet aan mij besteed. :D
Maar ik begrijp je opmerking wel beste Lorenz. :wink:


Deze ochtend even wezen pennen, met slechts mais uit blik, 3 uurtjes in totaal vanaf 07:00 tot 10:00 uur.
De weerapp. gaf 15 graden aan bij een minimale oostenwind en de luchtdruk bedroeg 1016 mb. Het was heel licht bewolkt.

Afbeelding

Afbeelding

Wat een verschil met afgelopen donderdag toen het hier behoorlijk waaide uit het westen, nu was het een vrij glad wateroppervlak en zodoende kon elke beweging van de pen gevolgd worden. Ik heb 3 voerplekjes gemaakt en slechts 2 daarvan om en om bevist. Aan de kant in de hoek leek het even een 'vergadering' van karpers , genoeg staartwellingen, maar het is daar stukken ondieper dan recht voor mij aan de kant. Pas na een kwartiertje wat beweging van de pen; een kort tikje, meer niet terwijl om de pen de wellingen je zowat om de oren sloegen. Het was ongelofelijk spannend.

Afbeelding

Was het een kwestie van tijd en vooral geduld? Dat zeker want ik heb minuten lang mij gefocust op de bewegingen van de pen, de pen had ik veels te diep afgesteld, dat kwam mede doordat de diepte van de voerplek recht voor mij stukken dieper is dan de hoekplek en ik daardoor bij het wisselen van plek de pen niet lager heb afgesteld. Ik dacht zo van dat wanneer de karper maar gretig genoeg is, deze een snelle directe aanbeet zou veroorzaken...Tja, er kwam uiteindelijk wel beweging in de pen, even dacht ik dat de pen goed weg zou lopen, een ferme tik werd gevolgd door het langzaam 'hobbelend' verplaatsen van de pen. Maar het stopte na enkele tientallen centimeters, en er gebeurde niets meer, de wellingen om de pen bleven en ik liet de pen nog minuten lang zo staan in de veronderstelling dat een van de aanwezige karpers weer tot actie over zou gaan. Ik begon te twijfelen, zaten de twee korreltjes er nog op? Ik haalde voorzichtig op, de twee korreltjes waren er af. Oké, het hobbelend weglopen van de pen was dan het moment geweest dat ik aan had moeten slaan, denk ik.
Ik verplaatste voorzichtig de pen recht voor mij, nadat ik deze hoger had afgesteld, vlak aan de kant en gooide nog wat korreltjes in de buurt van de pen. De pen stond in tegenstelling tot de hoekstek goed en fijn afgesteld met nog een ienie mienie stukje rode antenne boven het wateroppervlak. Ik zag vrij snel een welling ontstaan bij de pen. Binnen een minuut 'plopte' het drijflichaam boven en verdween daarna direct naar rechts onder, ik sloeg aan...Hangen!!!
Heerlijke dril met alles erop en eraan ervaren van deze mooie schub:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna was het helaas gedaan met aanbeten, zo af en toe was er wel een lijnzwemmertje, maar zag geen wellingen meer in de hoek en recht voor mij aan de kant. Vond het na 3 uurtjes pennen wel genoeg hier, dus ben ik nog eventjes op de fiets door het park wezen kijken naar karpers in de slootjes:

Afbeelding

Afbeelding

Thuis een bakkie:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

27-08-2017 21:00

Gisteren de jaarlijkse 'vrienden bbq' gehouden, de saté's en de maiskolven op de grill(houtskool)waren verrukkelijk, de hollandse speciaal bieren en wijn waren ook prima:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lag er 'laat' in... :lol: , maar ik wilde absoluut de nieuwe molen gaan uitproberen, was dus wat later dan dat ik gepland was aan de waterkant:

Afbeelding

Afbeelding

Hengel lag iets voor 07:30 in met op de haak twee maiskorreltjes, heb 4 voerplekjes gemaakt. Was het schepnet nog in elkaar aan het zetten toen de pen langzaam wegliep, ik sloeg aan, maar niets, geen weerstand of boeggolf van vluchtende vis gezien.
Maar binnen 3 minuten daarna was het wel raak! Ik zat nog wat 'wakker' te worden toen ik schrok en direct weer bij mijn positieven was bij het nieuwe geluid wat ik hoorde van de afgaande slip van de Mitchellmolen. De vis nam een zeer snelle run en ik moest de slip absoluut strakker draaien want er werd veel te snel en te veel lijn van de molen gesleurd. Zo dan! wat een test van de molenslip was dit, de vis ging tot tweemaal toe het lelieveldje in om zich te bevrijden van haak en lijn, ik kneep hem wel, maar ook de nieuwe lijn van 28/00 voldeed prima en ik kon de vis uit het lelieveldje manoeuvreren . Anyway, een zeer leuke en explosieve drilpartij waarbij 'Johnny's Rod' en de nieuwe molen een perfecte combinatie vormden:

Afbeelding

Afbeelding

De temperatuur was overigens op dat moment 17 graden, de oostenwind te verwaarlozen en de luchtdruk bedroeg 1019 mb.

Op naar de andere twee voerplekjes:

Afbeelding

Hier verspeelde ik vlak aan de kant een kleine karper, de vis sprong gewoon boven water. Tja, nog tweemaal misgeslagen op m.i. witvis/kreeft en na half 9 was het eigenlijk wel gedaan hier. Om 10:30 ingepakt,het werd warm daar in het zonnetje, en ben toch wel voldaan huis gegaan. De nieuwe molen laat ik op 'Johnny's Rod' zitten, en de Okuma Trio gaat op de Prologicstok zijn waardig en vaardigheden bewijzen. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-09-2017 07:23

Verslagen van afgelopen week.

Donderdag 31 augustus 2017
 
Na het thuiswerken wilde ik nog eventjes pennen voor het avondeten, dus op de fiets richting polderstekje in het ‘haagse’:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde ook de molens wisselen, dus de ene okuma eraf en de andere erop:

Afbeelding

Precies om 16:00 uur lag de 1.5.lbs 3 meterstok uit met op de haak twee maïskorreltjes, heb vier compacte voerplekjes gemaakt en deze afgevist. De temperatuur was 20 graden, de wind kwam uit het westen en was wk1 tot 2, de luchtdruk bedroeg 1.019 mb en het was zo nu en dan bewolkt. Voermixje bestond uit mais, hennep en een restje boost.
Pas na een kwartiertje het eerste teken van leven, een tikje op de pen, hierna regelmatig tikjes en lichte lijnzwemmertjes, na ruim anderhalf uur kwam de echte aanbeet. Vlak aan de kant op de linker voerplek was de aankondiging een licht tikje, daarna ging de pen echt tergend langzaam onder, dacht echt met een kreeftje te maken te hebben, zo langzaam ging het. Maar na het aanslaan was de verbazing groot en de sloot in rep en roer, de karper nam een heerlijke spurt waarbij de okumamolenslip voor het eerst in combinatie met de prologicstok dienst deed.

Afbeelding

De slip stond te slap afgesteld, draaide deze bij, maar nog niet genoeg want de karper zwom knallend door naar rechts, de vis nam nu een serieuze run met zoveel kracht waardoor de haak los schoot…Tja, daar stond ik dan met na trillende stok, ik checkte de lijn en was blij dat alles er nog op zat. De vis liet nog een mooie bodem modderwolk zien als laatste bewijs van de geslaagde ontsnapping. Hierna nog enkel maar wat lichte aanbeetjes en kleine lijnzwemmertjes gehad. Ik hoorde enkele keren een Groene specht roepen en zwom tot tweemaal toe een jonge niet echt bang uitgevallen Aalscholver over de stek, over boeggolven gesproken, deze vogel maakte prachtige golven in het ondiepe water, maar ja natuurlijk was dit niet echt bevorderlijk voor het vissen. Moest naar huis voor het avondeten terwijl ik op een gegeven moment voelde dat er nog te vangen vis in de buurt zat, tja…
Thuis friet met saté en een heerlijk biertje genuttigd:


Afbeelding


Zaterdag 2 september 2017
Op een voor mij onbekende plek gaan pennen, vind ik altijd spannend en bijzonder. Wat voor ‘type’ water is het, hoe is de omgeving, waar zijn de karpers… 
De voor mij nog onbekende plek is een parkwater in Rijswijk:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Ruim voor 07:00 uur lag de 1.5 lbs, 3 meter stok uit met op de haak 2 maiskorreltjes, ik heb op twee plekjes aan de kant gevoerd met een mixje van mais, jonge kapucijners, hennep en een nieuwe boost: strawberry. De weerapp. gaf 11 graden aan, de te verwaarlozen wind kwam uit net noordoosten en de luchtdruk bedroeg 1019 mb. Het was licht bewolkt en de ochtenddauw was hier en daar over de grasvelden aanwezig. Ik zag al wat karpers aan het oppervlak happen en hier en daar wat bellenveldjes ontstaan van wroetende vissen. Het zag er allemaal hoopvol uit. Na ruim een kwartier arriveerden enkele karpers op de twee voerplekjes, staartwellingen verraadde hun aanwezigheid en dit waren voor mij bloedstollende minuten want het gladde wateroppervlak zou
elke beweging van de pen registreren en dan was het wachten op een wegloper…Er gebeurde na minuten en minuten muisstil te zijn niets, waarom werden de maïskorreltjes genegeerd? Hadden de vissen onraad bespeurd? Ik ging twijfelen aan de voermix want ik had voor mijn doen nogal veel nieuwe boost gebruikt waardoor de maïskorreltjes al lichtelijk rood van de strawberry kleurden. Zou dat het zijn? Maar goed, ik voerde weer wat bij en even later waren er weer wat vissen op de voerplekjes beland, weer minuten mij zo stil mogelijk houdende zag ik eindelijk beweging bij de pen, een mooie en duidelijke ‘opsteker’ en de pen maakte aanstalten om schuin onder te gaan…maar de aanbeet stopte, was dit dan een lijnzwemmer? Er gebeurde verder niets meer. Ik voerde weer voorzichtig bij en pas na ruim anderhalf uur wachten ging eindelijk de pen prachtig schuin onder, ik sloeg hoopvol aan met de gedachte aan een karper op een nieuwe voor mij onbekende plek? Helaas Abramis brama was het: 

Afbeelding

Er kwamen brutale Nijlganzen over de stek paraderen en even later gingen ze gewoon naast  en achter mij hun dingen doen:

Afbeelding

Afbeelding

Tijd om te verkassen en elders het park verkennen.
Besloot na een uurtje weer terug te gaan naar de 1e stek, maar dan meer in de hoek van het watertje te zitten: 

Afbeelding

Er waren karpers aanwezig, maar wat ver van de kant, sloeg eenmaal mis op een wat treuzelende aanbeet, dacht toch echt met een kreeftje of witvisje te maken te hebben, maar het was een karper die na aanslaan wegstoof en een mooie boeggolf produceerde. Hierna was het redelijk druk op de stek met 4x  een Brasem als vangst.
Gestopt om 11:45, het was wel goed voor vandaag, helaas geen karper, naar elkaar roepende Groene Spechten gehoord, Grote Bonte spechten gezien en een imposante Buizerd zwierf mooi over de boomtoppen.
 
Zondag 3 september 2017
Ik ben deze ochtend terug gegaan naar het parkwater te Rijswijk, en wilde daar toch proberen een karper te scoren, onderweg naar de stek in het park prachtige ochtenddauw over het grasland waargenomen:

Afbeelding

Afbeelding

In de ochtendschemer vloog een imposante Havik over mij heen, vlogen groepen Grauwe ganzen luid gakkend over de stek en verried een IJsvogel diens aanwezigheid met de typische roep:


Afbeelding

Voermix van mais, jonge kapucijners, hennep en boost breed uitgezet op stek:


Afbeelding

De stok lag om 06:45 uit, het was 10 graden, de nauwelijks aanwezige wind kwam uit het zuidoosten en de luchtdruk bedroeg 1019 mb.
Na een kwartier vis op de stek, prachtige staartwellingen en lichte lijnzwemmers waren het gevolg, maar de twee maiskorreltjes op de haak werden niet gepakt. Een vis ‘schrok’ bij het contact van pen en lijn en stoof direct weg, een vette vlucht-boeggolf hierbij producerend…Tja, waren de vissen(karpers) nu zo alert, schrikachtig en voorzichtig?  Na ongeveer 3 kwartier de eerste vis:

Afbeelding

Brasem dus. Weer breed gevoerd, sloeg aan op een mooie wegloper, heel even contact van een vis die behoorlijk weerstand gaf, de haak schoot los en een behoorlijk uitdijende golf ontstond hierbij. Hierna was het brasem, brasem en nog eens brasem( in totaal 8 exemplaren) wat de klok sloeg, en oja, voor de broodnodige verandering weer eens een rivierkreeftje…:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gestopt om 11:45 na 5 uur pennen, was een heerlijke relaxte visochtend, het zou helemaal 'af’ zijn geweest met een gevangen Cyprinus, maar helaas!
Thuis een koude Warsteiner gescoord en geproost op de heerlijke dag:

Afbeelding

Het werd afgelopen week in het haagse ( en Rijswijk) 'slechts' brasem en verspeelde karper, maar heb toch heerlijk gevist, next time maar weer!
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

04-09-2017 18:53

Mooie foto's :)
Gebruikersavatar
Marc Fransen
Berichten: 79
Lid geworden op: 04-04-2016 14:01
Locatie: Den Haag

04-09-2017 19:49

@Glenn, ja inderdaad zeer mooie foto's.
Ik vis ook 1 a 2 keer per week op die stek, maar mijn foto's zijn niet half zo sfeervol.
Ik was een kwartiertje geleden nog daar, omdat ik dacht dat je misschien nu ook zat te vissen maar er zat niemand. Wel lag het er weer ramvol karper, o zo spijt dat geen hengeltje mee had.
De brasems worden daar trouwens ook zeer groot, monsterbrasems van 70cm en 5 kilo zijn geen uitzondering. Bijgaand één van mijn foto's van diezelfde stek.

Groeten uit Den Haag,
Marc

Afbeelding
Gebruikersavatar
Robert Naeff
Berichten: 123
Lid geworden op: 16-06-2014 21:11
Locatie: Frankrijk

04-09-2017 20:44

Leuk om je penvisavonturen (als geboren Amsterdammer) hier in Frankrijk mee te beleven Glenn.
Nog een tip. Misschien volgende keer daar in Rijswijk de maiskorreltjes op een dun hairtje aanbieden?
De vissen lijken er behoorlijk gedresseerd.

Mvg
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

04-09-2017 20:57

Hoi Glenn,
Vaak lees ik dat je wel beet hebt, maar de boel stopt.
Ik zou m,n eerste loodhagel op plm. 15 cm van de haak zetten en de rest een stuk naar boven schuiven. Kijk eens of dat verschil maakt,
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-09-2017 21:06

Peter, Marc, Robert en Aaron, dank jullie wel voor de fijne reacties en complimenten. :D

Marc, ja wat een toeval he? :lol: Of juist niet want ik liep daar s'morgens rond en zag daar al wat karpers scharrelen...dan is een en een twee toch? :D

Robert, dank je wel voor je tip, heb een tijdje geleden standaard met een hair gevist, zal inderdaad met dressuur te maken te hebben dat de vissen zo schichtig en uiterst voorzichtig zijn, mogelijk dat ik ze wel kan pakken met een hair...

Aaron, dank je wel voor je tip, ik zit vaak wat te experimenteren met de afstand 'lood' tot 'haak' in combinatie met het peilen van de diepte met de pen. Tja, soms verschuift de boel gewoon en door laksheid vergeet ik dan weer alles te herschikken, maar zal hier aan denken en mogelijk zal het wat uitmaken als de afstand tussen eerste loodhagel tot haak vergroot wordt.


Maandag 4 september 2017

Ja, ondanks dat ik heerlijke penbelevenissen heb meegemaakt afgelopen week, zonder een karper te scoren, wilde ik mijn eerste september Cyprinus wel gaan pakken in een van mijn thuiswatertjes. Afgelopen maandag had ik nog een verlofdag staan, dus s’middags richting Parkwater en beland bij de woonwijk:

Afbeelding

Afbeelding

Zag daar enkele karpers vlak aan de kant lekker in het zonnetje liggen, korst?, broodpluim?, of toch voerplekje met mais, kikkererwten en boost? Dat laatste werd het dus.
Aanwezig en ‘Johnny’s Rod’ ingelegd omstreeks 13:30, 22 graden bij een zuidzuidoosten wind wk 1 tot 2, en een luchtdruk van 1016 mb, het was licht tot half bewolkt. Bij inleggen kwam een behoorlijke schub net aangezwommen, stopte echt bij de pen en maakte daarna direct rechtsomkeer een mooie staartwelling daarbij producerende…tja, wat was dit nou weer, geschrokken van de pen/lijn combinatie? Oke, even later verscheen opeens links van de voerplek een mooie imposante donkere schub, de karper kwam langzaam beetje bij beetje boven op de voerplek terecht, ik hield mij echt zo stil mogelijk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik weet niet wat er precies gebeurde, maar deze joekel schrok en maakte een mooie kolk bij het vluchten, de pen verdween daarbij geheel onderwater, tja…
Hierna zo nu en dan lichte lijnzwemmers, en pas na ruim 3 kwartier een opsteker met mooie wegglijder naar rechts als gevolg:

Afbeelding

Brasem dus, weer wat bij gevoerd en na 10 minuten weer een mooie aanbeet, sloeg aan en hoopte zo op een karperaanbeet, maar helaas, de stok werd wel iets kromgetrokken door de 2e Brasem op deze stek:

Afbeelding

Ben na 2 uurtjes van pennen en hopen op die ene karperaanbeet gestopt, en verkast naar het meertje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier gevist van 16:00 tot 20:00 uur. Het was er vrij stil qua karperactiviteiten, pas na 19:00 uur, toen de wind wat ging liggen, kon ik mooi wat aanwezigheid bespeuren aan het wateroppervlak van kringen makende karpers, en zo nu en dan sprongen ook vissen. Maar geen karperaanbeten, sloeg enkele keren mis op m.i. witvis en kreeft, verspeelde aan de kant nog een witvis/kolblei(?), en een brasem, nou dat was het dan voor de maandag.

Het is dus even wachten op de eerste karper van de maand september, of in het 'haagse', of in Mokum? Next time! :wink:
Sjors Hempenius
Berichten: 132
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Wirdum, Friesland

06-09-2017 10:53

Hoi Glenn,
zelf ook wel veel gevist met de pen op water waar de karper behoorlijke dressuur vertoonde. Ben toen zonder pen en loodjes (enkel de haak) gaan vissen. Heeft me redelijke goed geholpen. Beetregistratie verliep dan door het in de gaten houden van de "strak" lopende lijn. Misschien kan dat jou ook verder helpen. Verder dank voor je mooie avonturen. Ik lees ze met plezier.

Sjosrs
mark bres
Berichten: 847
Lid geworden op: 29-09-2009 17:21

08-09-2017 00:26

Hallo Glenn,
Ook ik volg je bloq al een tijd stilzwijgend met heel veel plezier :D .

Vroeger heeel veel met de pen en free linend gevist en ook ontzetten veel gevangen (vaak zo rond 300 gevangen vissen raakte ik de tel kwijt)
Wat ik nog weet uit die periode dat ik met kleine haakje vele malen vaker mis sloeg dan met grote langstelige haken, favoriete haken in die tijd waren de Rini Groothuis en Jack Hilton in de maten 01/00 of 02/00.
Ik snap dat je voor sommige aassoorten kleiner haken nodig hebt maar misschien kun je het misschien eens gaan zoeken in long shank haken?
Aas aangeboden op de hair in combinatie met de pen heb ik persoonlijk nooit zulke goede ervaringen mee opgedaan trouwens, veel boeg golven na een korte aanbeet waar niet op te slaan viel..
Verder zou ik zeker eens andere aassoorten introduceren, mais is één van de beste aassoorten mits er nog niet of nauwelijks mee gevist is op het betreffende water maar vissen raken er ook snel op gedresseerd.
Ik ben er dan ook van overtuigt dat de introductie van een nieuw soort aas je vangsten ten goede zal komen.
Ik weet dat bijvoorbeeld lunchon meat en hele goede snelle respons werking heeft, de blikjes van lupack zijn heel goed betaalbaar en hoeven alleen in blokjes gesneden te worden, en is nog steeds met stip mijn favoriete aas soort voor het penvissen.
Een wurm, maden op een voerstek van hennep is ook een bekende methode bij penvissers :wink:
Succes !

Gr,
Mark
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

08-09-2017 08:44

Ik ben alleen bang dat de belangstelling van kreeften voor luncheon meat nog groter is dan voor zijn maiskorrels.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-09-2017 19:00

Sjors, Mark en Wim, dank jullie wel voor de fijne reacties. :D

Sjors, ik heb daar ook eens serieus aan zitten denken om geheel zonder beetregistratie(pen)te karperen, wie weet dat ik dat toch eens ga doen, bedankt voor de tip!

Mark, ik ben een fan van zo klein mogelijke haken, jaren met een maatje 8 gevist, nu vis ik toch voornamelijk met maatje 6 haken met een niet te lange steel, een haak met een iets langere steel kan mogelijk betere resultaten opleveren. Ik heb vroeger veel met luncheon meat gevist, maar nog nooit met wormen/maden op karper, ben bang dat ik te veel baars aan de haak krijg, dat zijn zulke gulzige vissen! Slikken alles door! :cry: Maar bedankt voor je tips! :D

Wim, tja, die kreeften lusten echt alles... :wink:


Ik loop wat achter met mijn verslagjes, derhalve beginnen we met afgelopen donderdag 7 september:

Ik wilde absoluut na het thuiswerken even pennen tot het avondeten, de weersverwachtingen voor de komende dagen zagen er niet florissant uit met vrijdag de gehele dag regen en mogelijk de zaterdag ook. Ik zat al uren met mijn neus voor het beeldscherm, en was gewoon toe aan ontspanning, maar ook aan de vangst van de eerste september Cyprinus.
Het was vorige week niet gelukt in zowel het ‘haagse’ als in het ‘mokumse’ , en in het Rijswijkse lukte het ook niet, hummm. :lol:
Maar goed , met een mix van mais, hennep, jonge kapucijners en strawberry boost vol goede moed mij al slalommend tussen schoolkinderen naar de polderstek begeven:

Afbeelding

Afbeelding

Een ooievaar stapte statig, zo nu en dan iets eetbaars pakkende, aan de overkant in het weiland, en een grote groep spreeuwen zat vlak achter mij in een boom luidruchtig te kwetteren. Het waaide soms stevig uit het zuidwesten, de temperatuur was 18 graden, de luchtdruk bedroeg 1013 mb en het was bewolkt tot half bewolkt.
Precies om 16:00 uur lag de 3 meter, 1.5 lbs stok uit op de hoek, en heb breed gevoerd. Zo kon ik mij redelijk ver van de kant begeven en zodoende de hengel links, rechts en in het midden verplaatsen. Meteen tikjes op de pen, en kleine ‘botsinkjes’ van visjes tegen de pen aan, maar zag geen karperactiviteit. Ja hoe anders was het hier enkele maanden geleden bij mijn eerste kennismaking, veel wroetende en wellingen makende vissen toen gezien. Het duurde bijna 3 kwartier toen de pen vlak aan de kant, met een paar ferme tikken als vooraankondiging, in één keer onderging. Ik sloeg aan, maar helaas niets aan de haak, of weerstand gevoeld, ook geen deining of boeggolf van een vluchtende vis, en de twee maiskorreltjes zaten nog keurig aan de haak. Maar niet lang daarna op dezelfde plek, dook de pen weer in één keer onder. Ik sloeg aan en heel even zat er een vis op, en zag nog net de contouren van de vis alvorens deze pijlsnel onder water verdween. Maar de vorm en vooral de goudgele kleur kon slechts van één soort vis zijn: een Ruisvoorn. Hierna besloot ik naar een andere stek te gaan, heb nog een paar handjes voer aan de kant verspreid zodat ik na een uurtje of zo bij terugkomst gelijk aan de slag kon gaan…hoop ik…
De andere stek een paar honderd meter verderop:

Afbeelding

Ik zag in de sloot recht tegenover mij wel wat deiningen die van karpers waren, heb vlak aan de kant breed gevoerd. Direct weer van die plagerige witvistikjes op de pen, tja het houd je wel wat bezig maar meer ook niet. Ik zat weer wat voor mij uit te staren en keek toen weer naar de plek van de pen…pen weg! Ik sloeg direct aan maar niets, geen weerstand, vluchtgolf of wat dan ook, tja witvisje of kreeftje, de maiskorreltjes zaten er nog keurig op.

Afbeelding

Ik besloot na ongeveer 3 kwartiertjes weer terug te gaan naar de vorige stek, en zag volgens mij gezien de beroering en deining vis op de stek. Voorzichtig settelde ik mij ruim van de kant en plaatste de beaasde haak op de rechtervoerstek. Veel witvistikjes, en dat bleef zo de hele tijd doorgaan. Ik besloot helemaal aan het einde van de sloot wat te voeren en daar na een kwartiertje de pen te laten zakken, maar ook daar heb ik geen potten kunnen breken.

Afbeelding

En helaas niets op de pen kunnen waarnemen wat op aanwezigheid van vis duidde. En de tijd tikte verder, ik moest omstreeks 19:00 uur thuis zijn voor het avondeten, en net zoals de vorige keer ‘voelde’ je haast dat er een aanbeet zat aan te komen, maar je moet nokken, je moet naar huis…
Next time dan maar.



Zondag 10 september 2017
De zaterdag niet kunnen pennen vanwege de vele regen, dan maar zondag, want de weersvoorspellingen waren voor deze dag gunstiger.
Mix van mais, hennep, jonge kapucijner met strawberryboost gemaakt en met de fiets op weg naar de stek:

Afbeelding

Zo tegen 07:00 uur lag de stok uit met op de haak twee maïskorreltjes, aan de kant drie voerplekjes gemaakt, maar wat een grillig bodemverloop hier, dus elke keer bij stekje verwisselen de pen omhoog c.q. omlaag verplaatsen. De temperatuur was opdat moment 12 graden, de lichte wind kwam uit het zuiden en de luchtdruk bedroeg 1002 mb, het was half tot geheel bewolkt.
Het duurde lang alvorens hier iets gebeurde wat op ‘hengelsport’ zou kunnen duiden, na ruim anderhalf uur, op wat lichte tikjes van witvis/kreeft na, ging eindelijk de pen serieus bewegen; een mooie duidelijke opsteker. Ik was geheel gefocust, tja mag het na anderhalf uur wachten, om aan te slaan zodra de pen geheel zou onderduiken, maar nee, de pen bleef roerloos na de opsteker ‘hangen’ aan het wateroppervlak…
Nou, ik had het hier wel gezien, verkassen maar naar de polderstek bij Voorburg:

Afbeelding

Afbeelding

Hier gezeten vanaf 10:00 uur tot 12:00 uur, zo nu en dan deiningen van vis gezien, maar dat was het qua activiteiten. Eenmaal misgeslagen; de pen liep traag en schuin weg, bleef heel even nog met een klein stukje rode antenne ‘wachten’ aan het oppervlak om daarna geheel onderwater weg te schuiven, ik sloeg hard aan, maar helemaal niets daarna, dus geen contact, weerstand of boeggolf van vluchtende vis.
Ja, mijn eerste septemberkarper laat nog op zich wachten, in de tussentijd maar genieten van alles om mij heen, zoals de mooie wolkenpartijen en de vogels( Groene en Grote bonte spechten, zingende Tjiftjaffen en Grasmus, en overtrekkende Brandganzen en Boerenzwaluwen). Het was overigens kouder dan dat ik mij had voorgesteld, dus we gaan maar weer extra kleding dragen de volgende pensessies.

Afbeelding

Thuis mij opgewarmd met koffie en een blueberrymuffin:

Afbeelding
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-09-2017 21:16

Lekker blijven schrijven Glenn.., en ook niet vergeten goed te eten, haha.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-09-2017 18:23

Marco, dank je wel voor je reactie, ik zal voorlopig zeker blijven schrijven! :D en goed eten! :lol:

Oké, de verslagen van afgelopen week:

Vrijdag 15 september
De gehele week was het bar en boos herfstweer; veel wind en zelfs storm op de woensdag, en heel veel regen. Hoe anders was het een jaartje geleden in september, een hittegolfje en volop zon! Tja het zijn uitersten. Twee dagen thuisgewerkt, en de vrijdag zou qua regen en wind volgens de weersverwachtingen dan, reuze meevallen. Ik had zin om te pennen, zin om eindelijk mijn eerste karpertje van de maand te scoren.
Oké, thuis een voermixje gemaakt van mais, geweekte hennep en boost, het zou een korte pensessie worden en had besloten om het in mijn favoriete poldertje te doen tussen Voorburg en Den Haag in:

Afbeelding

Bij aankomst op de fiets kon ik mijn ‘genies’ niet inhouden, met gevolg dat er een karper een mooie deining maakte, whahaha zou het?, een karper geschrokken van mijn niesbui? Ik ging mij op de onthaakmat settelen op de hoek en maakte drie voerplekjes. De 1.5 lbs stok lag ruim voor 16:00 uur vlak aan de kant uit, met op de haak twee maiskorreltjes , die zo hoog mogelijk op de haak werden geplaatst. De weerapp. gaf 17 graden aan, bij een westenwind van wk2 en de luchtdruk bedroeg 1009 mb. Het was licht tot half bewolkt, zodra de zon achter het wolkendek verscheen was het warm, zodra deze schuilging was het fris. Na ongeveer 10 minuten wat ‘leven’ op de pen; tikjes van witvis/kreeftjes, dit ging zo een tijdje door. Ik zag veel visjes aan het wateroppervlak, het waren ruisertjes die soms tegen de pen aan ‘botsten’. Het waren best wel treiteraars die ruisertjes! Maar helaas geen karperactiviteiten, op die wegvluchtende karper vanwege mijn genies na dan, kunnen bespeuren. Besloten werd om op de plek waar ik de wegvluchtende karper zag, een handje voer in te gooien, en na ongeveer een kwartiertje mij zo stil mogelijk ver van de kant te begeven, om daar de pen met beaasde haak te plaatsten:

Afbeelding

Zag daar op de plek aangekomen weer een karperdeining recht aan de overkant, besloot toen om daar heel voorzichtig ook wat voer te strooien en direct de pen daar met een onderwaartse worp tegen de rietkant te plaatsen, en af te wachten. Zo nu en dan keek ik naar de grootste boom die precies op de hoek van het fietspad stond. In de top zaten een hoop zingende en lawaai makende spreeuwen, soms vlogen er wat spreeuwen weg maar er kwamen meer en meer spreeuwen bij gelokt vanwege het gezellige gekwetter van hun soortgenoten, ook groepjes kauwen begonnen zich te mengen tussen de gezellige spreeuwen. Opeens stoof de gehele groep spreeuwen, als een compact wolkje, met de kauwen tegelijk op uit de boomkruin. Iets had hen doen schrikken; een duikende roofvogel. Ik meende een grote Sperwer even te ontwaren die al duikend met grote snelheid over het weiland verdween, maar opeens hoorde ik iets ‘ritselen’ en voelde ik iets bewegen: de 1.5 lbs stok bewoog door het gras en ik zag direct een strakke lijn die aan de overkant een mooie waterdoorklievende beweging maakte. De karper had zich vanzelf gehaakt bij deze vluchtpoging/run. Snel pakte ik het handvat en hield de stok zo hoog mogelijk. De vis knalde lekker door zeg, de molenslip ratelde flink en moest ik wat bijstellen . De stok boog prachtig en de smalle sloot werd door de vluchtende karper behoorlijk in beweging gebracht. De vis stoof razendsnel naar links en maakte mooie boeggolven en dook daarna geheel rechts aan de overkant op. De sloot is erg ondiep en modderbodemwolken kwamen omhoog vanwege de vluchtende karper. Tja, ik had de aanbeet geheel gemist, elk jaar heb ik een paar van dit soort razendsnelle aanbeten wanneer je ‘even’ niet oplet, de vis haakt zichzelf en soms heb je mazzel en blijft de haak zitten, maar soms heb je pech en lost de vis.
Gelukkig bleef de haak goed zitten en kon de vis geland worden. Venijnig karpertje wel, mooi van bouw en ongewoon sterk:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug op de hoekstek daar nog tweemaal misgeslagen op m.i. witvis want zag geen vluchtkolk/welling na het aanslaan. Met regelmaat tikjes/lijnzwemmertjes van klein spul, maar verder niets meer gezien of gemerkt, pas tegen het einde kwam er nog vlak aan de kant een interessante welling , direct het pennetje daar geplaatst en afwachten maar. Helaas geen aanbeet meer, ik moest naar huis voor het avondeten dus na een kleine 3 uurtjes van spannend pennen ingepakt en tevreden naar huis. Onderweg zag ik dat er donkere wolken aan kwamen zetten:

Afbeelding

Maar voor de regenbui al thuis en genoten van een Leffe blond, en geproost op de eerste karper van de maand:

Afbeelding

Zal straks of morgen verder gaan met verslaglegging...
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

19-09-2017 16:08

Zondag 17 september 2017
Gisteren heerlijk getafeld in een Grieksrestaurant te Nootdorp en daar twee voor mij onbekende griekse biertjes geproefd, ( en ook ouzo):

Afbeelding

Afbeelding

Wilde de zondag tot ongeveer 12 uur gaan pennen in het 'haagse', en zocht eerst de mooie polderstek op te Leidschenveen-Ypenburg.
Mooie zonsopkomst aldaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onderweg op de fiets voelde het fris aan, voor het eerst weer koude oren mogen ervaren, de weerapp. gaf op dat moment 8 graden aan bij een te verwaarlozen wind uit het zuiden en een luchtdruk van 1013 mb.
Omstreeks kwart over 7 begonnen met pennen op twee voerplekjes; eentje geheel rechts aan de kant, en eentje recht voor mij bijna tegen het riet aan de overkant.

Afbeelding

Het was hier en daar wat mistig vanwege de mooie ochtenddauw en ik genoot van de prachtige gekleurde lucht en de overtrekkende vogels zoals een gracieuze Grote Zilverreiger met die typische vlucht en ingetrokken nek, die vlakbij over mij heen vloog en in 'V' formatie vliegende groepen ganzen. In de bosrand hoorde ik Tjiftjaffen, Winterkoningen en Grote Bontespechten aanwezig zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Vrij snel kreeg ik op de voerplekjes leven te zien, het waren lichte tikjes op de pen veroorzaakt door witvis en kreeftjes. De voermix bestond overigens uit mais, geweekte hennep en boost. Ik zat naar de mooie luchten te kijken en mij heerlijk te voelen bij al die natuurindrukken, toen ik zag dat de pen recht voor mij al bewogen was en in een mooie schuine stand aanstalten maakte om onder te gaan. De pen maakte een half rondje naar links en verdween prachtig schuin onderwater, een mooiere aanbeet kan je niet krijgen. Ik sloeg hoopvol en getimed aan, maar niets…geen contact, geen wegvluchtende vis, tja wat een teleurstelling, en de grote maiskorrel zat nog keurig op de haak. Ik wisselde weer van plekje en van aas, een grote wittebroodpluim op de haak werd op de rechtervoerplek geplaatst, en direct ‘leven’, maar dit was overduidelijk leven veroorzaakt door kreeftjes. Ik sloeg nog eenmaal mis op mais aan de kant van witvis, en daarna was het slechts witvis/kreeften aanbeetjes die beleefd werden. Na twee uurtjes van lekker zitten maar niets vangen besloot ik te verkassen. Dus op het fietsje naar mijn favoplekje in de polder:


Afbeelding

Om 09:45 lag de prologicstok vlak aan de kant uit, tot tweemaal toe zag ik in de hoek aan de overkant duidelijke karperwellingen ontstaan, een vis had zijn/haar aanwezigheid verraden, ik besloot om gericht te voeren, dus enkele handjes voermix werden naar de overkant gegooid. De pen beaasd met twee maiskorrels op de haak, wierp ik zover mogelijk naar de overkant in. Oké, een lange 'opslag', dat is dan vervelend, maar het is even niet anders…
Ik genoot daar op de hoekstek, zoveel te zien en te horen, de Grote Zilverreiger was hier ook aanwezig en werd enkele keren verjaagd door een lompe Blauwe reiger, groepen ganzen vlogen hier soms recht over mij heen, en vele zangvogels passeerden de bomenrij.

Afbeelding

Het 'witte vlekje' in het midden is de Grote Zilverreiger... :wink: :

Afbeelding

Ik keek weer mijn ogen uit, en mistte daardoor de aanbeet, want de pen was 'weg' maar de uitstaande lijn zag ik nog op tijd onderwater weggaan. Ik zocht naar de pen en die kwam zo'n twee meter van de oorspronkelijke plek aan de rechterkant boven. Potverdorie! dacht ik, heeft de vis het aas uitgespuugd, of was het een vette lijnzwemmer of een grote kreeft die er mee aan de haal ging? Ik kreeg de kans, gelukkig, niet meer om verder te bedenken waarom de pen boven was gekomen want deze ging nu prachtig schuin naar rechts onder. Ik sloeg aan en hangen!
Yessss! Heerlijke dril hierna van een goed opdreef zijnde Cyprinus die de hengel geweldig deed buigen en mij heerlijke sport heeft gegeven:

Afbeelding


Afbeelding

Ik was echt voldaan na deze vangst, heb nog wat voer hier en daar gegooid, maar het leverde niet veel meer op dan het bekende witvis/kreeften gedoe. Na precies twee uren van pennen gestopt en tevreden huiswaarts gekeerd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-09-2017 18:04

Oké, de verslagen van de afgelopen week, het ging maar moeizaam...

Vrijdag 22 september 2017
Polder Voorburg-Den Haag, aanwezig van 15:30-16:30, 17 graden, nw-wind wk 1 tot 2, luchtdruk 1019 mb. Blikje mais, that’s all, geen aanbeten, geen activiteiten, wel lekker gezeten.:

Afbeelding

Verkast naar andere polderstek:

Afbeelding

Hier gezeten vanaf 16:45 tot 18:45, helemaal niets hier gezien, zelfs de kreeftjes kregen de pen niet onder geduwd…Een blank dus.


Zaterdag 23 september 2017
Westerpark Zoetermeer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gevist vanaf 07:30 tot 12:45. Voermix ingezet die bestond uit mais, jonge kapucijners, hennep en strawberryboost. Temperatuur was 6 graden(lekker frisjes dus), later oplopend, wind kwam uit het zuiden, wk1, en de luchtdruk bedroeg 1023 mb. 1x een mooie opsteker die niet doorzette, verder wederom niets, wel veel vogels gezien: IJsvogel, Waterral(gehoord), Groene en Grote bontespechten, Slobeenden, Tapuit, Kramsvogel, maar blank nummer twee…


Zondagochtend 24 september 2017 gekozen voor mijn favopolderstek in het ‘haagse’:

Afbeelding

Afbeelding

Het was frisjes met 9 graden, maar er stond praktisch geen wind, volgens de weerapp. zou de wind uit het oosten komen, de luchtdruk bedroeg 1.023mb en het was onbewolkt, maar wel wat mistig Ben hier rond 07:30 uur begonnen.
Oké, ik kon maar even pennen en heb het restje voermix van de dag ervoor gebruikt, zag al wat karperactiviteiten in de vorm van bodemwroetende, aan de kant deiningen makende en rietbewegende vissen. Met het windstil zijn kon je prachtig de aanwezigheid van de vissen bespeuren, normaal bij elk zuchtje wind buigt het riet mee, maar nu verraadde de trillingen van het riet het ‘schuren’ en ‘passeren’ van de Cyprinus carpio. Aan de overkant zag ik deiningen van een vis, en ik besloot daar een handje voermix te gooien, na enkele minuten al wat lichte tikjes op de pen waargenomen. Maar pas na een kwartiertje ging de pen na wat getreuzel schuin omhoog staan, heel langzaam bewoog de pen, en uiteindelijk gleed deze prachtig maar langzaam schuin naar rechts onderwater. Ik had lijn uitstaan, als je niet vlak aan de eigen kant maar aan de overkant vist is het niet anders. Dus wachtte ik totdat de uitstaande lijn wat bewoog richting ondergaande pen, en ik zeg eerlijk dat het geduld wat je hierbij moet hebben mij niet altijd gegund is... De lijn stond nu genoeg strak en ik sloeg aan! Yooo! Contact en de vis spurtte direct het riet in en trachtte zich te bevrijden van haak en lijn, de slip ratelde en de stok stond heerlijk krom.Tot 2x toe dook de vis het riet in maar kon ik deze dreigende situaties goed pareren. Kon deze mooie vis na een korte dril landen en op de mat onthaken:

Afbeelding


Afbeelding

Hierna was het eigenlijk wel gedaan, de meeste vissen waren vertrokken/geschrokken, maar ach ik genoot hier lekker van het weer en de vele vogels, tot twee maal toe kwam een IJsvogel schuin aan de overkant in een boom zitten, vloog een Sperwer over die uiteraard voor onrust zorgde onder de vogels, trokken Graspiepers, Witte Kwikstaarten, Krakeenden, Smienten en vele Ganzen over. Nou drie maal scheepsrecht was het dit weekend, dus geen blank en gelukkig toch mijn karpertje gescoord.

Afbeelding

S'middags lekkere kipsaté's van de houtskoolgrill gescoord:


Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

28-09-2017 08:27

Ik besloot gisteren, na een wat moeizaam verlopen werkdag op kantoor, lekker te gaan pennen. De gehele ochtend was het soms zeer mistig maar daarna brak de zon gestaag door en was het prachtig weer. Wilde maar 'eventjes' pennen, dus geen voermix gemaakt maar slechts een blik mais meegenomen en daar zou ik het mee gaan doen.
Wat was het onderweg op de fiets druk op de dijk met heel veel scholieren/studenten, joggers, wandelaars en mijzelf, er ontstond zowaar een filevorming bij het stoplicht van fietsers en scooterrijders. Maar goed, wat een rust vond ik langs het meertje waar ik mij blij en relaxt op de onthaakmat ging settelen.
Drie voerplekjes gemaakt; links, midden en rechts.

Afbeelding

Afbeelding

De weerapp. gaf 18 graden aan bij een zo goed als te verwaarlozen oosten wind, de luchtdruk bedroeg 1023 mb.
Begonnen om 15:45, na wat gewisseld te hebben van voerplekjes kreeg ik het eerste teken van leven op de pen na ongeveer 20 minuten te zien, een voorzichtig tikje dus. Het wateroppervlak was mooi glad en strak, hier en daar zag je kringen en wellingen makende vissen te zien en soms sprong er een karper bovenwater. De pen kreeg na enkele minuten een forse tik te verwerken, kwam wat naar boven, ging schuin staan en verdween in één mooie beweging naar rechts onderwater. Ik sloeg hoopvol aan, en hangen! Maar het was een brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Weer wat bijgevoerd op de drie plekjes, hierna sloeg ik nog tweemaal mis op mooie aanbeten, maar denk van witvis, er ontstond geen vlucht/boeggolf na aanslaan. Na een kleine driekwartier tikte ik op brasem nummer 2:

Afbeelding

En na een kwartiertje hing brasem nummer 3, deze was wel de sterkste van de drie want 'Johnny's Rod' boog eventjes leuk bij de korte drilpartij:

Afbeelding

Ik sloeg, na weer gevoerd te hebben op de plekjes, nog tweemaal mis rechts vlak aan de kant, maar ach ik vond het niet erg want ik genoot daar van de natuur om mij heen:

Afbeelding

Afbeelding

Ik wilde het niet te lang gaan maken, de zon begon achter wat sluierbewolking te verdwijnen, daarom besloot ik een volle hand mais op twee plekjes te gooien in de hoop zo toch nog een karperaanbeet te krijgen. En inderdaad, zo vlak voor kwart voor 7 na enkele voorzichtige tikjes, dook de pen op de rechter voerplek naar het midden toe naar beneden. Ik sloeg aan en hangen maar!
De karper stoof direct weg, 'Johnny's Rod' boog mooi, de slip ratelde en ik stond daar te genieten van de drilpartij bij het rimpelloze wateroppervlak, de karper maakte mooie vluchtkolken en ik moest de slip een beetje bijstellen. Ik pompte de vis rustig naar mij toe, zag dat het een spiegel was en de smile op mijn gezicht werd nog wat groter, 'Jaaah! Een spiegel weer eens!' riep ik tegen mijzelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ja, het mooiste werd voor het laatst bewaard blijkbaar...hierna ruimde ik mijn spullen op, vond het een prachtige afsluiting van mijn 'eventjes pennen om te relaxen' moment.
Thuis de eerste appelbeignet met koffie mij zeer goed laten smaken:

Afbeelding
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

30-09-2017 08:22

:D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

30-09-2017 19:18

Zaterdag 30 september 2017
De laatste dag van de maand september wilde ik nog een karper scoren, van de week wilde ik al even na het werk 'pennen' maar vanwege het slechte weer ging dat niet door. Vanmorgen de verschillende weerapps geraadpleegd die andere verwachtingen gaven; bij de een bleef het tot s'morgens half 10 droog en bij de ander zou het pas in de middag wat gaan regenen. Normaal zit ik te overwegen 'waar' te gaan pennen want er zijn genoeg mogelijkheden, weliswaar niet direct in de buurt, zoals de stekken in de Bijlmer en in Amsterdam Noord, maar door de verschillende weersverwachtingen besloot ik maar in de buurt een korte pensessie te houden, het werd het Science Park:

Afbeelding

Afbeelding

De weerapp. gaf 15 graden aan bij een noordwesten wind van wk-1 en een luchtdruk van 1016 mb. Het was nagenoeg bewolkt met hier en daar wel donkere wolken die mogelijk regen konden veroorzaken. Zag bij aankomst al diverse karpers aan het oppervlak scharrelen en aan het oppervlak happen, dit gaf mij al direct een vertrouwd gevoel dat het qua aanwezigheid van Cyprinus wel goed zat, en dan zou 'vangen' gewoon een kwestie van tijd en geduld zijn…
Ik heb drie voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist, 'Johnny's Rod' lag ruim over half 8 uit met twee maiskorreltjes op de haak, had enkel een blik mais meegenomen waar mee gevist en gevoerd werd.
Oké, veel deiningen aan de kant en wellingen veroorzaakt door karpers, ook vlakbij de pen, het werden al direct bloedstollende minuten toen enkele karpers vlak bij de pen huis hielden met hun deiningen en aan het oppervlak gehap en gescharrel. De seconden werden minuten, en vele minuten van helemaal niets qua beroering van de pen. Waarom werd mijn haakaas genegeerd? Ik begreep er niets van, dan maar de pen verplaatst naar het plompebladveldje waar ik enkele karpers had gespot die de bladeren vanonder aan het beroeren waren. Maar ook hier weer hetzelfde, deiningen genoeg in de buurt van de pen maar geen beroering/interesse in het aas. Dan toch eindelijk wat 'leven' bij de pen en deze maakte aanstalten om schuin onder te gaan, maar de aanbeet stopte en ik bleef wachten want wie weet pakte de vis dan toch na getreuzel opnieuw het aas op. Maar niets van getreuzel na minuten en minuten van gefocust zijn op de pen, er gebeurde niets meer. Ik besloot te verkassen naar de t-splitsing zo'n 30 meter verderop:

Afbeelding

Afbeelding

Drie voerplekjes gemaakt, twee aan de kant en een recht aan de overkant, zag verderop in de sloot wel bodemwroetende vissen, en dan was het maar hopen dat deze de voerplekjes zouden bezoeken. Maar helaas, een paar tikjes op de pen was het enige wat ik hier kon krijgen, verder geen wegloper of ondergaande pen. Dan maar weer terug naar de vorige stek en weer drie voerplekjes gemaakt.

Afbeelding

Eindelijk, na ongeveer 2 en een half uur 'pennen' een mooie wegloper op de voerstek recht tegenover mij vlak bij het plompebladenveldje, ik had lijn uitstaan dus moest geduld hebben met het juiste moment van aanslaan, ik sloeg aan en direct stoof de vis mijn kant op, voelde contact en de vis schoot vlak aan de kant los. Het was geen grote vis, maar ik kon, ondanks dat het allemaal erg snel ging nog net de kleur en de contouren van de vis zien. De vis was erg donker tegen het koperkleurige/bruine aan, dat en het feit dat de vis heel snel naar de kant zwom en de 'vorm' die het had, kom ik maar op één soort vis uit: Zeelt…
Hierna nog wat gevoerd op de drie stekjes, kreeg nog een aanbeetje van een witvis/kreeftje, maar dat was het dan voor vandaag.
Geen vis kunnen scoren op de laatste dag van september, next time maar weer.

Bij de brouwerij bij mij op de hoek een heerlijke IPA gescoord, de Hot Mash Session als afsluiting van de maand september:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

03-10-2017 18:11

Maandag 2 oktober 2017
Als je de gehele dag lekker hoog en droog binnen zit heb je meestal geen flauw benul wat voor weer het buiten is. Natuurlijk kijk je weleens naar buiten door de ramen, maar dan nog kan je geen goed beeld hebben wat voor weersomstandigheden, qua wind en temperatuur, er zijn. In de verte zag ik wel enkele windmolens draaien maar die verschillen vaak qua draaisnelheid van elkaar. Maar goed, ik had in ieder geval enorme zin na een vermoeiende werkdag achter mijn pc op kantoor, om te gaan relaxen aan de waterkant. Vond het aangenaam qua temperatuur toen ik vanuit het kantoor buiten kwam en thuis aangekomen besloot ik, na een heerlijk dutje van een half uurtje, om mij met een blikje mais even te gaan ontspannen ergens aan de waterkant. Ik had mijn zinnen gezet om de eerste karper van de oktober maand te gaan scoren, en dan in mijn buurtje, dus ben naar het Science Park gefietst. Op de dijk vond ik het al opmerkelijk dat de mij tegemoetkomende fietsers zo gebogen vanwege de wind op hun fiets zaten en ik vrij eenvoudig en makkelijk op de fiets zat. Oké, op de terugweg dus een tegenwind…bleeh, maar goed ik inspecteerde wat stekken op het park en besloot bij de gebouwenstek mij te positioneren. Nou, wát een wind stond daar zeg! Mijn petje vloog van mijn hoofd en de onthaakmat dwarrelde als een gevallen herfstblad daar achter aan toen ik een poging deed om mij daar te settelen. Tja, de wind loeide en het water klotste daar flink aan de kant, ik hield alles vast want bij een stevige windvlaag kon mat en foudraal weggeblazen worden. Ik besloot om te verkassen, dit ging hem hier niet worden met die verraderlijke wind, dus stek geïnspecteerd aan de andere kant van het gebouw waar ook wind stond, maar minder erg en het daardoor stukken beter bevisbaar was:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De weerapp. gaf 17 graden aan, de wind kwam uit het west-zuid-westen wk4 tot 5, en de luchtdruk bedroeg 1013 mb. Het was zwaar bewolkt en er hing regen in de lucht, soms voelde ik wat spettertjes maar nog niet echt noemenswaardig.
Twee voerplekjes gemaakt aan de kant, zag aan de overkant een springende vis dus was er een Cyprinus aanwezig. ‘Johnny’s Rod’ lag iets over 16:00 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes, heb vrij snel leven op de pen waargenomen, een mooie opsteker die even naar links toe bewoog maar verder niet doorzette. Desondanks gaf dit mij wel vertrouwen, en ik kreeg daarna na een felle ruk op de pen te zien met een aanbeet. Ik sloeg aan maar niets…geen contact of weerstand gevoeld en ook geen vluchtende vis gezien. Jammer, ik viste zo beide stekjes om en om af, kreeg op de rechterstek nu een mooie wegloper te zien en kon volgens mij getimed aanslaan, maar helaas, ook nu weer geen contact of vluchtende vis gezien. Beide stekjes weer gevoerd met een handje mais, ik plaatste de pen vlak aan de kant op de linker stek en vrij snel een prachtige aanbeet: de pen kwam om hoog en verdween daarna naar links onder, ik wachtte even met aanslaan en direct na aanslaan contact met alles er op en eraan. Heerlijk! een kromme hengel en een slip die lekker tingelend afliep, maar ik kon de vis niet goed sturen en alsof ik het aanvoelde komen voelde ik opeens een slappe lijn en een natrillende stok... De lijn met pen, lood en haak schoot evenwijdig van de kant geheel door naar rechts en belandde in het water. Pfff, het was het gevoel alsof je ergens op een feestje bent met een heerlijke sfeer waar opeens dan het ‘licht’ aan gaat; weg sfeer en ambiance! Het was het gevoel alsof je een heerlijk speciaal biertje aan het drinken bent en je wilt de finesse van het biertje nogmaals ervaren en een slok nemen maar het glas blijkt leeg te zijn! Tja…het was een heerlijke run die de karper mij bezorgde, maar het was van korte duur. Gelukkig geen lijnbreuk, alles zat er nog op, weliswaar wat verschoven maar goed het ‘halve feestje’, ‘leeg glas’ gevoel bleef wel hangen bij mij. Deze vis kon de eerste oktober Cyprinus geweest zijn. Ik voerde wat meer dan normaal op beide stekjes, maar op wat lijnzwemmertjes na werd het niets meer. De wind bleef hard waaien, ik kreeg het wat kouder en deed mijn regenjack aan, het begon ook wat te spetteren, besloten werd om te stoppen en met een pittige tegenwind op de dijk fietste ik moeizaam naar huis.
Ik wilde een wat prettigere wending geven aan het missen van een feestje aan de waterkant en besloot in de regen bij de afhaalbuurtchinees op de hoek mijzelf te trakteren op heerlijk bamie met foeyong hai en een ijskoude minigele rakker:

Afbeelding

Afbeelding
Dan maar een klein culinair feestje thuis… :lol:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-10-2017 13:41

Wat een wind de afgelopen dagen, ik wilde donderdag gaan vissen maar een pittige noordwesterstorm met daarbij regen gooide ‘natte’ roet in het eten. Twee dagen thuis gewerkt, twee dagen van soms naar buiten glurend door de ramen kijken of de wind wat zou gaan liggen, maar de bomen bleven door de wind behoorlijk bewegen en de regen kletterde soms hard tegen de ramen. De weerapp. werd regelmatig geraadpleegd, welke dagen of dagdeel zou nou gunstig zijn om te gaan pennen. Het weekend zag er alles behalve rooskleurig uit qua droge vismogelijkheden, maar ja het zijn maar weersverwachtingen, dus ze kunnen bijgesteld worden en je zodoende wat hoop geven. Helaas vrijdag werd het ook niets, ook deze dag hield mij van het penvissen af vanwege het onstuimige en onvoorspelbare weer; regen met of zonder wind, dan even een droge periode gevolgd door weer regen met of zonder harde wind. Zaterdagmorgen dan…ik werd vroeg wakker en hoorde de wind en de regen behoorlijk ‘samenwerken’, waardoor ook deze dag letterlijk en figuurlijk in het water viel om mijn oktober karper te kunnen pakken. Tja de teleurstelling was groot, had gewoon de behoefte om al was het maar een uurtje of twee te pennen aan de waterkant, want ik zat al enige dagen binnen. Oké ik ben wel even naar het overdekte winkelcentrum geweest in Zoetermeer, zodat ik toch even buiten ben geweest, en ben daarna in de regen nog naar Paddy te Voorburg gereden om daar een nieuwe pot geweekte hennep te halen. Daar hadden ze hun ‘huismerk’ geweekte hennep niet meer op voorraad. Er was wel onbewerkte hennep, dus zelf weken c.q. koken, maar daar had ik geen zin in, balen dus, voor niks daar naar toe gegaan. Maar was het om het ‘kopen om het kopen’, of omdat ik niet zonder lege handen de winkel uit wilde gaan dat ik besloot om toch nog even wat pennetjes te scoren? Denk een combi van dit alles én omdat ik het ook mooie pennen vind:

Afbeelding

De vriendelijke verkoper kwam wel met een vacuüm verpakte zak bewerkte hennep met mais op de proppen om mijn zichtbare teleurstelling wat te verzachten, toen attendeerde een klant dat er wel geweekte hennep was maar van een ander merk( wel duurder, maar ach):

Afbeelding

Oké, 'Power Particle Hemp' with the cell, tja geweekte bewerkte hennep met stimulator, ach ik wilde gewoon een volle pot hennep hebben om daarmee direct aan de slag te gaan. De mooie pennetjes nam ik mee naar Mokum, heb genoeg pennetjes voor in het Haagse.

Zondagochtend zag het er in eerste instantie goed uit, maar wilde om 7 uur toch wel 'Max' bezig zien in de F1 van Japan, mogelijk daarna dan, maar nee helaas had ik geen tijd meer en het begon zowaar weer te regenen en te waaien. :(

Gister(maandag dus) gehoopt op wat penvriendelijke momenten, dus de weerapp. in de gaten gehouden, maar zo naar buiten kijkende kon ik het wel vergeten:

Afbeelding

Wat later op de dag zag het er ietsje hoopvoller uit:

Afbeelding

Thuis aangekomen begon het weer te spetteren, besloot af te zien om even te gaan pennen.
De eerste oktober karper laat dus nog op zich wachten... :wink:
Peter van zanten
Berichten: 270
Lid geworden op: 17-03-2017 20:51
Locatie: 's-Gravendeel

10-10-2017 17:17

:o ik hoop dat je geen hoogtevrees hebt!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

16-10-2017 23:07

Hoi Peter, nee ik heb geen last van hoogtevrees, ben het al jaren gewend! :D

Oké, het verslag van de afgelopen week:

Vandaag donderdagmiddag, heb ik een enorme zin om te gaan pennen, zit al een hele dag binnen en zo naar buiten kijkende ziet het er allemaal puik uit! Half bewolkt, droog, weinig wind, dus gaan met die stok! Het is voor mijn gevoel al te lang geleden dat ik gepend heb, en ik wil nog steeds mijn eerste oktober karper scoren, ik ben niet verslaafd aan het ‘pennen’, althans wat is verslaving? Er steeds aan denken?, Je oude verslagen doorlezen om ‘in the mood’ te komen omdat je door omstandigheden niet kan vissen en zodoende toch nog wat van beleving meekrijgt? Steeds naar buiten kijken en de weerapps. raadplegen om te hopen en te wachten op goede omstandigheden? Op Carpboard ‘hangen’? Nee, ik ben niet verslaafd, eerder begaan en vol verwachting(jaja…).
Oké, was dus vroeg klaar met werken en thuis de voermix gemaakt van mais, jonge kapucijners, de nieuwe geweekte hennep en flavourboost. Hup op de fiets richting favostek in het ‘haagse’. Zag onderweg op de laan langs de waterkant een ‘diertje’ rennen met iets in de bek, ik reed wat langzamer vanwege mijn nieuwsgierigheid en zag duidelijk dat de marterachtige een cremekleurige bef had en een donkerbruine vacht had, ik kon niet stoppen vanwege een auto die mij van achteren naderde. Tja was dit een hermelijn of een boommarter? Het was geen wezel, die zijn echt stukken kleiner, ik weet dat hermelijnen kunnen verschillen qua kleur (en na raadplegen van diverse afbeeldingen later op de dag bleek het om een hermelijn te gaan).
Bij aankomst op de stek zag ik dat het er wat anders uitzag, de kanten waren ‘schoongemaakt’, bijna al het riet was verwijdert en er was hier en daar gemaaid. Had hierdoor al een vervelend voorgevoel dat de karpers hier weg zouden zijn, ligt er natuurlijk ook wel aan wanneer deze schoonmaakactie is gebeurd, maar vanwege de ondiepte van de sloot kunnen de karpers door het lawaai en het rumoer aan de kant weg zijn, en mogelijk ook wegblijven.

Afbeelding

Afbeelding

De prologicstok lag om 14:30 uit, de temperatuur bedroeg 15 graden, de soms krachtige wind kwam ui het westzuidwesten en de luchtdruk bedroeg 1.019 mb. Het was half bewolkt. Heb twee voerplekjes gemaakt en die om en om bevist met twee maiskorreltjes op de haak. Na ongeveer 20 minuten het eerste tikje waargenomen, dat was duidelijk te zien ondanks de beroering van het water door de wat wispelturige wind, maar het was een witvis/kreeften nieuwsgierigheidje wat niet doorzette.

Afbeelding

Hierna niets noemenswaardigs meer gezien en ervaren op de pen, een blank dus, maar ik ben toch lekker buiten geweest, heb op mijn manier daar genoten.

Vrijdag de 13e …
Ben ik bijgelovig? Nee niet echt, ondanks dat ik tot voor kort praktisch elke vissessie begon met een ‘verse wittebroodpluim’ als gewoonte, maar ja wat voor gewoonte dan? Want het slaat eigenlijk nergens op, toch een soort bijgeloof dan, dat wanneer ik met een wittebroodpluim begin de karper(s) mij goed gezind zullen zijn en ik ze dan aan de haak krijg?
Vandaag dus vrijdag de 13e, maar geen witte broodpluim als eerste aas-aanbieding, weg met dat bijgeloof(alhoewel mijn eerste oktoberkarper nog op zich laat wachten en ik inderdaad de laatste sessie niet begonnen ben met een wittebroodpluim…). Was net als de dag daarvoor vroeg klaar met thuiswerken dus met de voermix van gisteren, die ik aangevuld heb met een restje jonge kapucijners, een blik mais en een paar schepjes hennep, naar een stek te Leidschenveen:

Afbeelding

De prologicstok lag ruim over 14:00 uur uit met op de haak twee maiskorreltjes. Het was daar wat onstuimig vanwege de zuidwesterwind wk 2-3 met soms een uitschieter naar 4, zwaar bewolkt, zeg maar regenachtig, met een temperatuur van 18 graden, lekker dus, en een luchtdruk van 1.023 mb.
Na ongeveer 20 minuten kreeg de wild deinende pen een serieuze tik te verduren en dat was het. Tien minuten later, toen ik de pen wat verzette, een prachtige directe aanbeet; in één keer werd de pen de diepte ingetrokken, ik sloeg aan maar helemaal niets van contact, vluchtwelling of wat dan ook. Raar vind ik dat toch altijd, de twee maiskorrels zaten er ook nog keurig op. Had trouwens drie voerplekjes gemaakt maar ik bleef er twee om en om bevissen, de ondiepste voerplek liet ik links liggen. Na ongeveer tien minuten weer een felle tik waarbij de pen snel onderging, boven kwam, eventjes aarzelde om daarna weer direct in één keer onder te gaan, ik sloeg aan en wederom niets. Geen contact, vluchtwelling , niets, nu waren wel beide maiskorreltjes er af. Potverdorie, tweemaal aanbeet en tweemaal niets. Ik wierp een handje voer op de linker voerstek en plaatste daarna de pen, binnen twee minuten kwam de pen als opsteker bijna geheel boven drijven, ik wachtte geduldig af want ik wilde nu absoluut contact met een vis hebben, de pen danste eventjes mee op het ritme van de golven en dook daarna prachtig naar het midden toe weg. Ik sloeg hard aan en YESS! Hangen en ik voelde direct de power van de vis die maar van één vissoort kan zijn:karper. Heerlijk hoe de karper de hengel krom trok, de molenspoel waanzinnig snel draaide en het ratelende geluid van de slip te kennen gaf dat het zeker bijgesteld moest worden. Deze vis testte alles, van haak, lijn, molen, hengel en inzicht van de visser, want wat gebeurde er nu; de vis nam een spurt richting rietveldje wat ongeveer in het midden van het water ligt en nestelde zich eventjes in de rietstengels, en kwam daar aan de andere kant weer uit. Dus vis ramt door het rietveldje, maakt daarna een bocht naar rechts en dendert als een torpedo lekker door het wijd op. Oké, ik moest snel handelen en nadenken, eerst de hengel zo hoog mogelijk houden om zo de lijn zo min mogelijk in het riet te houden, wat maar gedeeltelijk lukte, ik voelde de lijn langs het riet schuren het voelde op een bepaalde manier schokkerig en het stokte zo nu en dan. Nu liep ik zo snel als ik kon naar links om de hoek te verkleinen met het rietveldje waardoor er minder druk van de lijn op het riet zou staan. De karper was ik eventjes kwijt maar ik voelde hem nog bonken op de hengeltop, ik was nu bang voor lijnbreuk en/of dat de karper zich kon bevrijden of losschoot. Opeens voelde ik geen geschuur en geschok meer en was de lijn uit het rietveldje gekomen! Verbaasd maar o zo blij was ik, ik had mazzel, geluk of wat dan ook toen bleek dat de krachtige Cyprinus terug was gezwommen, de lijn geheel los uit het riet kwam en naar de linkerkant uitweek. De hengel boog nog steeds diep, in een uiterste bocht en de vis nam weer een spurt en de slip ging weer af, wat een gevecht en wat een power had deze vis. De vis dook nu opeens aan mijn eigen kant op en zodoende kon ik veel lijn binnen halen en de vis wat rustiger krijgen, het landen ging gelukkig vrij snel. Yes, ik had de vis in het net en een big smile ontstond op mijn gezicht, pfff even uitblazen, de vis op de mat leggen, even meten(83 cm.), pics maken en weer vrij laten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik was een zeer gelukkig mensje, wat heb ik genoten van deze vis en strijd, en wat een mazzel weer…niks vrijdag de 13e! Ik genoot nog eventjes na, ja de smile bleef nog lang hangen op mijn gezicht. Hierna na op de twee stekjes gevoerd te hebben, slechts wat plagerige tikjes gehad op de hotsende en botsende pen, om kwart voor 6 gestopt en ingepakt om tevreden huiswaarts te keren en met een ijskoude Hertog Jan geproost op de mooie vangst.

Afbeelding

Zaterdag 14 oktober 2017
Weer op dezelfde stek beland als die van vrijdagmiddag, er stond beduidend minder wind en er was al een ‘statische’ medevisser aanwezig waar ik even een praatje meemaakte:

Afbeelding

De stok lag iets voor 08:00 uur uit en er was op drie plekjes gevoerd met dezelfde mix van gister die wat aangevuld is met mais, hennep en flavour. De temperatuur was op dat moment 15 graden(lekker dus), de wind kwam uit het zuidwesten en bedroeg wk 1, de luchtdruk was 1.023 mb. Het was verder licht bewolkt en geen karperactiviteit waargenomen op dat moment. Het bleef lang stil aan de kant, de pen was goed op diepte gebracht maar verraadde lange tijd geen aanwezigheid van vis. Pas na een uurtje kwam de pen iets omhoog, maakte twijfelend aanstalte om schuin weg te gaan maar het zette niet door, hierna af en toe een tikje van witvis/kreeft. Na precies 2 uur van wel lekker relaxt en ontspannen zitten op de onthaakmat verkast naar mijn favopolderstekje:

Afbeelding

Ik wilde de pen onder zien gaan, in ieder geval wat meer actie hebben, ik maakte drie voerplekjes waarvan twee weer ver van de kant waardoor er veel lijn zou uitstaan en het opslaan dus moeilijk zou worden. Vlak aan de kant zag ik een mooie karperwelling ontstaan, er zat dus een vis in de buurt, en later zag ik een mooie deining van een vis recht aan de overkant. Na ruim een uur kreeg ik een mooie staartlijnzwemmer te zien, ik was meteen weer alert en zag een vluchtkolk van een vis, waarschijnlijk was de karper geschrokken bij het in aanraking komen van de lijn. Ik zag aan de overkant weer een deining ontstaan en wierp een handje voermix die kant op en plaatste vervolgens daar de pen. Een klein tikje was alles wat de pen na enkele minuten doorgaf, verder gebeurde daar niets. Oké, de pen plaatste ik nu vlak aan de eigen kant na dat ik een handje voer had ingeworpen. Kleine tikjes op de pen verraadde belangstelling van iets, heel langzaam begon de pen nu in beweging te komen om vervolgens verwachtingsvol schuin naar links onder te gaan, ik sloeg aan en ‘iets’ bruin/oranje bungelde aan de lijn, een kreeftje dus. Tja, ik heb wel een ondergaande pen gezien, maar niet de vangst gekregen die ik had gehoopt. Na anderhalf uur ben ik gestopt en ingepakt en huiswaarts gekeerd.
Oliebol en een biertje stonden op mij te wachten:

Afbeelding

Zondag 15 september
Polderstekje bezocht aan de rand van het haagse bij Leidschenveen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het was wat mistig die ochtend en zo tussen het riet gezeten was het behoorlijk vochtig, de temperatuur was op dat moment 13 graden, kwam de wind uit het zuidoosten wk-1 en bedroeg de luchtdruk 1.023 mb. Breed gevoerd met de voermix van gister en iets voor 08:00 uur had ik de prologic-stok uitgezet. Ik was getuige van een langzaam maar gestaag opkomende vogeltrek, vele vinken, vinkachtigen, veldleeuweriken en graspiepers begonnen aan hun trek naar het zuiden met tussen door groepen houtduiven, ganzen, kwikstaarten, lijsters en zelfs een doortrekkende boomvalk had ik in de gauwigheid gespot. De pen bleef helaas erg vaak ‘stil’, pas na een halfuurtje kon ik een tikje waarnemen en over het haast rimpelloze water kon ik geen karperactiviteiten waarnemen op de ‘deining’ van een karper na dan aan het begin van de pensessie. Helaas geen ondergaande pen na twee uurtjes van mij stilhouden op de mat mogen ervaren. Wel een opkomende zon die de duizenden dauwdruppels op bladeren van het mij omringende riet, veranderde in schitterende pareltjes:

Afbeelding

Afbeelding

Oké, ik ben om 10 uur gestopt om elders toch nog een ondergaande pen te mogen zien, dus naar mijn stekje bij Voorburg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar heerlijk gezeten met het zonnetje in de rug, drie voerplekjes om en om bevist en daar helaas een karpertje of zeelt verspeeld, de vis trok de hengel even krom en ondervond genoeg weerstand om brasem of ander witvis uit te sluiten. Sloeg hierna nog 2x mis waarvan 1 de duidelijke kenmerken had van een kreeftje die met de maiskorreltjes er vandoor ging(maiskorreltjes waren half opgepeuzeld). Hier genoot ik van de nu goed opgang gekomen vogeltrek:
Heel veel zangvogels waarvan de hoofdmoot veldleeuwerik en vink betrof, passeerde de stek, ook het IJsvogeltje was even present en schoot vlak over het water weg.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

17-10-2017 18:32

Maandag 16 oktober 2017
Het was vandaag warm, ongelofelijk zo halverwege oktober deze zomerse temperatuur van 23 graden. Ik merkte de warmte pas op toen ik vanuit kantoor naar het station liep. Ik twijfelde om te gaan ‘pennen’, er waren thuis nog genoeg klusjes om te doen maar het zomergevoel deed mij besluiten om de fiets te pakken en met een blikmais mij te gaan vermaken aan de waterkant. Het was zoals ik al had verwacht druk op de Ringdijk met fietsers en wandelaars, maar ach ik was zo op de stek bij het meertje:

Afbeelding

Afbeelding

Kwam daar ruim voor 16:00 aan en ik had het warm en zweette ondanks dat ik slechts een t-shirt aanhad, tja een oktober-zomergevoel, vreemd maar wel welkom. Het water kabbelde wat bij een temperatuur van 23 graden, een zuidenwind van wk-1 en een luchtdruk van 1019 mb. Heb breed gevoerd met mais en iets voor 16:00 uur lag good old ‘Johnny’s Rod’uit met op de haak twee maiskorreltjes. De wind ging uiteindelijk liggen en in de verte zag ik een karper geheel uit het water komen, maar van een overweldigende karperactiviteit was geen sprake. Het duurde lang voordat ik enig teken van leven op de pen kreeg te zien, na ongeveer een uur kwam de pen op de linkervoerplek als opsteker omhoog maar het geheel zette niet door. Zo tegen 18:00 kwam er wat meer leven in de brouwerij met wat springende karpers en bellenveldjes, maar allemaal ver weg. Het werd een blank, helaas geen ondergaande pen mogen beleven.
Wel relaxt daar gezeten op de onthaakmat, een prachtige lichte Buizerd kwam heel vlakbij over de dijk aangevlogen en vloog over het water weg en een groep zwarte kraaien kwam vanuit de boomtoppen deze mooie vogel belagen.

Afbeelding

Ik vond het goed zo en om 18:15 ingepakt en op weg naar huis waar het op de Ringdijk nog drukker was dan op de heenweg.
Thuis een cappuccino en een pastel de nata mij goed laten smaken:

Afbeelding