Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

05-07-2017 16:35

Wim en Ben, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Wim dank je wel voor de tip, het was in het haagse wel erg opvallend dat de kreeftjes zo aanwezig waren, maar ja ze zitten overal.

Ben, ik gebruik geen hengelsteun hoor :lol: , dus denk dat de gerechtmatigde eigenaar de steun weer heeft opgepikt...denk ik... :wink:



Na het haagse weekje pennen wilde ik na het werk weer eens in mijn vertrouwde Park gaan vissen.
Ik was er omstreeks 16:15 aanwezig en enkele minuten later lag good old 'Johnny's Rod' uit met een grote witte broodpluim op de haak. Ja wat een verschil om na een week van pennen met de prologic 1.5 lb stok, de 'Johnny's Rod' weer in handen te hebben: dun en vederlicht tegen robuust en zwaar.

Afbeelding

Afbeelding

Het voertje bestond dit keer uit kikkererwten, maïs en een restje geweekte hennep, dit alles wat overgoten met een flavour-boost:

Afbeelding

De app gaf 23 graden aan, de wind kwam uit het noord-noord-oosten wk 2 en de luchtdruk bedroeg 1019 mb.
Vrij breed gevoerd zodat ik op één plek gezeten een paar metertjes naar links, dan een paar metertjes naar rechts en zelfs vlak aan de kant uit de voeten kon met al het geboden lekkers voor de vissen.
Eigenlijk continu 'leven' op de pen gezien op alle drie de aassoorten, maar wel van witvis/kreeft. Maar na ongeveer een kwartiertje gleed de pen eerst wat aarzelend mooi onder naar rechts, ik sloeg goed aan en hangen! Geen karper, daar vond ik de weerstand wat te licht voor, geen Brasem, daar was de weerstand wat te fel voor, maar een Zeelt:

Afbeelding

Afbeelding

Regelmatig bijgevoerd, weer continu leven van klein grut op de geboden aassoorten, maar na een uurtje kon een brasem vlak aan de kant aangetikt worden:

Afbeelding

Hierna was het gedaan met de geschubde vrienden, slechts een kleine bruine kreeft bleef hangen aan de haak. Ben gestopt zo omstreeks 20:00 uur, qua vogels vlogen regelmatig de IJsvogels heen en weer, zeilde een Ooievaar over en hoorde ik tweemaal een Boomvalk.
Ik zag trouwens een Blauwe Reiger met een kreeft in de snavel langs vliegen, dit is dan de tweede vogelsoort(Fuut is de eerste) die ik daadwerkelijk met een kreeft aan de haal zie gaan, nou da's een goede ontwikkeling qua bestrijding van de kreeftenplaag.

Thuis koffie met heerlijke likeur uit Portugal:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

06-07-2017 17:31

Gisteren na het thuiswerken even wezen pennen, had enorme zin om ergens rustig aan de waterkant te relaxen, plekje gekozen aan het meertje:

Afbeelding


Afbeelding

Was hier van 17:45 tot 21:45.
De temperatuur was aangenaam: 24 graden, er stond in het begin een stevig windje uit het noordwesten, wk 2 tot 3, en de luchtdruk bedroeg 1019 mb.
De voermix ter plaatse gemaakt, en bestond uit mais, jonge kapucijners en flavour/boost. Tja, haalde mijn rechterduim open bij het opentrekken van het blikje mais, het lipje brak weer eens af...gelukkig had ik wat pleisters bij me.
Redelijk veel 'leven' op de pen vanaf het begin, pas na ongeveer een half uurtje dook de pen weg en sloeg ik mis, vlak daarna was het wel raak:


Afbeelding

Afbeelding

Sloeg veel mis gedurende deze sessie, mooie schuine weglopers konden helaas niet verzilverd worden, ik viste overigens voornamelijk vlak aan de kant omdat daar het water wat dieper is dan pak weg 2 meter verder.


Het werden enkel brasems deze avond, en minimaal 1x misgeslagen op een karper gezien de mooie vluchtkolk/welling die ontstond vlak na het aanslaan. Het was enkele keren erg spannend op de voerplek vlak aan de kant, veel lijnzwemmers door langs schurende vissen en staartzwiepers waardoor je extra alert bleef want het kon dan elk moment gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel karpers gezien, maar dit keer geen een springend, wel even het wateroppervlak aanrakende om daarmee een mooie kolk te veroorzaken. het was een mooie zomeravond, de IJsvogels vlogen hier met regelmaat langs, twee Bergeenden waren aanwezig en aan de bosrand hoorde ik diverse zangvogels zingen, een mooie zomeravond met genoeg te beleven aan de waterkant.

Op weg naar huis:

Afbeelding

Waar ik een heerlijke Affligem double als afsluiting van deze mooie avond dronk:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

09-07-2017 20:46

Ik wilde dit weekend, zaterdagochtend, een karper in ‘Leidschendam-Voorburg’ scoren. 
Was al vroeg op de stek:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Omstreeks 05:15 lag de prologicstok uit en had ik op 3 plekjes vlak aan de kant gevoerd met een mixje van mais, jonge kapucijners, geweekte hennep en booster.
De weerapp. gaf op dat moment 17 graden aan, stond er een zuiden wind van nauwelijks windkracht 1 en bedroeg de luchtdruk 1016 mb. Het was nog donker, kwam ook omdat het behoorlijk bewolkt zeg maar regenachtig was.
Er was voldoende karperactiviteit, regelmatig werd het riet vlak aan de kant door schurende karpers bewogen, en zo af en toe sprong een vis boven water. Ja, gewoon een kwestie van tijd en geduld hebben en dan zou er een gepakt worden… Veel ‘leven’ op de pen van lijnzwemmers en witvis/kreeften getreiter. Sloeg enkele keren mis, 1x met een jonge kapucijner side hooked op de haak van een karper gezien de kracht van de aanbeet; in één keer werd pijlsnel de pen onder getrokken, geen witvis/kreeften gezeur dit keer, nee dit was een duidelijke karperaanbeet. Helaas geen contact maar wel een vluchtende vis die een mooie boeggolf produceerde. Jammer.
Vlak daarna ving ik een brasem aan de kant en daarna,jawel zal niet, een kreeft. Ik legde nu op de linker voerplek de pen in met op de haak een jonge kapucijner, weer geen getreuzel maar direct een ondergaande pen, aanslaan en hangen! De stok stond mooi krom, de karper vluchtte naar links naar takken en riet en dat wilde ik perse niet, dus blokken! Tja, blokken…de haak schoot met kracht los, even dacht ik aan lijnbreuk maar alles zat er gelukkig weliswaar wat verschoven op. Pfff, dit had hem kunnen zijn, mijn eerste Leidschendamse Cyprinus.  Op de drie stekjes weer wat bijgevoerd en opnieuw proberen en wachten op de vissen.
Het riet bewoog weer op de linker voerstek, zag ook wat bellengewroet dus er was weer vis op de stek gearriveerd, voorzichtig verplaatste ik de pen met aas( jonge kapucijner) naar de linker voerstek. Niet lang daarna verdween de pen naar links en tikte ik aan, YES! Hangen!:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geen grote jongen, maar wel eentje die niet van ophouden hield, leuke drilpartij in ieder geval. En mijn eerste Leidschendamse karper.
Tot 8 uur hier gevist, vond het wel goed zo. Op naar de volgende stek te Leidschenveen:

Afbeelding

Hier gevist van 08:15 tot 09:15, paar keer misgeslagen m.i. van witvis/kreeft, het enige wat ik ving was …een kreeft…
 
Polderstekje dan maar, daar zag ik volgens mij wat paaiactiviteit van karpers(? Nu nog?):

Afbeelding

Afbeelding

Hier gevist van 09:30 tot 11:00 uur, pfff het was daar warm zo volop in de zon zittende, sloeg hier enkele keren mis, maar volgens mij van witvis/kreeft. Het enige wat ik daar heb gevangen was…een kreeft…
Maar al met al vond ik het een heerlijke pendag, met voorbij schietende IJsvogels, vele zangvogels en toch weer een karper weten te scoren.


Vanochtend de wekker niet gehoord…daardoor een half uurtje later dan gepland op de stek aangekomen. Ach dat vond ik niet zo erg.
Dezelfde Leidschendamse stek als gister uitgekozen, tja kon deze ochtend maar een paar uurtjes pennen en met de gedachte dat daar gister gescoord werd was mijn keuze snel gemaakt.
Volgens de weerapp. was de temperatuur opdat moment 13 graden, kwam de nauwelijks voelbare wind uit het noordwesten en was de luchtdruk 1016 mb.
De lichte karperpenstok lag rond 05:45 uit met op de haak een jonge kapucijner, 4 compacte voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist. Er hing een lichte waas van opkringelende waterdamp over het wateroppervlak, grappig om te zien. Maar ten opzichte van gistermorgen nauwelijks, zeg maar geen, karperactiviteiten waargenomen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Regelmatig aanbeet op kapucijner, maïs en wittebroodpluim, sloeg mis op een zeer trage geleidelijk weglopende pen, geen weerstand, contact ondervonden, bijna zeker was dit een kreeftje, en mijn eerste vangst van die ochtend was die van …een kreeftje… Maar vrij snel ving ik wat anders, een kleine brasem trok de stok wat over het gras toen ik deze daarop liet liggen, toen ik even naar opzij keek. Daarna bleef ik witvis/kreeften aanbeetjes houden.
Een IJsvogel ging recht tegenover mij zitten op een overhangende tak, en geweldig om te zien hoe deze visser pijlsnel zijn visjes weet te bemachtigen! Het duiken in het water, het vangen en het weer terugkeren op de tak gaat bijzonder vlug.
Vanaf 07:00 uur de andere kant van het parkwatertje bevist:

Afbeelding

Afbeelding

Hier ook veel aanbeten maar dan op mais en broodpluim, ook hier een trage wegloper waarvan ik 100% wist dat het door een geleedpotige afkomstig uit Amerika werd veroorzaakt, en inderdaad nadat ik de stok langzaam omhoog tilde in plaats van aan te slaan, voelde ik getril en eenmaal bovenwater gekomen gaf ik wat tikken tegen de stok waarbij wriemelmans eraf viel. Maar ook hier ving ik op mais nog een brasem na de vele kreeftenaanbeetjes, en verderop zag ik een springende karper. Ik hoorde Gierzwaluwen hun naam eer aan doen, hoog boven mij zag ik een groepje van zo’n 15 stuks elkaar achterna zitten gelijk een ‘Battle of Britain’ scène ( Spitfire’s jagen achter Messerschmitt’s aan), maar dit was vredelievend en leuk om te zien. Ik heb daar ook kennisgemaakt met Jessie, een hond die dacht dat ik hondensnoepjes bij mij had, althans als ik zijn jonge baasje moest geloven, ‘er zitten hier vaak twee vissers die hondensnoepjes bij zich hebben,’ zei de jonge knaap met zijn felblauwe ogen, ‘eeh ik heb geen snoepjes bij me’, zei ik lachend. ‘Maar hij ziet eten!’ zei de jongen wat volhoudend wijzend naar de bak met voer, ‘ik denk dat hij dat niet lekker zal vinden,’zei ik. ‘’ Mijn hond eet alles!’ , de jongen liep door met zijn hond en ik moest wederom lachen.
Oké, ben gestopt zo rond 09:00 uur, next time maar weer!
Michiel Oosterhoff
Berichten: 17
Lid geworden op: 24-06-2017 04:08
Locatie: Bedum

11-07-2017 03:49

Wederom mooie foto's en verslagen Glenn!
Had op Facebook al het een en ander voorbij zien komen :-D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

12-07-2017 14:44

Dank je wel Michiel voor je fijne reactie! :D



Voelde mij gisteren de hele dag al wat wazig in mijn hoofd, een net niet zeurende hoofdpijn had mij al s'morgens vroeg bij opstaan te pakken. Op het werk is zoiets niet echt prettig, ik verlangde dan ook om snel naar huis te gaan, wat boodschapjes te doen en mij dan al wazig of niet naar de waterkant te begeven om te relaxen. Wilde gewoon 'domweg' naar het pennetje aan de kant gluren, naar dat gladde stukje hout, rood/geel beschildert wat elke aanwezigheid van een nieuwsgierige vis die van het aas snoept zal verraden. Tja, vissen om te relaxen, om je verstand even op nul te zetten( eeh niet helemaal op nul want je dient niet als een zombie daar te zitten…) en genieten van de rust.
Maar gedurende het boodschappen doen voelde ik mij al wat lekkerder in mijn velletje zitten, denk dat het vooruitzicht om te pennen mij al rust in het hoofdje bezorgde, en daardoor de hoofdpijn al weg zakte.
Thuis eerst een bakkie met een stuk cake:

Afbeelding

Ik raadpleegde diverse site's op het net betreffende het weer...tja, dat zag er niet rooskleurig uit, er zou eerst tegen 6 uur wat neerslag vallen en daarna tegen 8 uur. De twijfel begint dan te knagen, ik besloot even op bed een tukje te doen van een half uurtje en zou dan beslissen.
Het tukje deed mij goed, zo goed zelfs dat ik ondanks de sombere weersverwachting er opuit ging om te gaan pennen, wel of geen regen op komst dat interesseerde mij niet, hup op de fiets door het park naar de dichts bijzijnde stek om te pennen:

Afbeelding



Kwam hier omstreeks 16:45 uur aan, mixje aan de waterkant gemaakt van mais, jonge kapucijners en een laatste restje flavour-boost:

Afbeelding

'Johnny's Rod' lag in met twee maiskorreltjes op de haak, het was half bewolkt weer, 21 graden, er stond een lichte west-zuid-westen wind en de luchtdruk bedroeg 1009 mb. Het wateroppervlak was rustig met hier en daar een kabbeltje veroorzaakt door de wind of eenden die passeerden. Breed gevoerd zodat ik op één stek op diverse plekjes kon pennen: linksvoor, in het midden en rechtsvoor.

Afbeelding

Het duurde ongeveer een half uurtje voordat het eerste teken van leven op de pen werd waargenomen, witvis/kreeften interesse voor het maïs, en dat bleef geruime tijd zo, pas omstreeks kwart over 6 met een jonge kapucijner side-hooked geplaatst en vlak aan de rechterkant, dook de pen in één snelle beweging onder en sloeg ik aan, op een brasem…

Donkere wolken kwamen aanzetten, en de waterhoentjes begonnen uitgerekend op de stek te knokken:

Afbeelding

Afbeelding

De side-hook bevestiging voor jonge kapucijners( Michiel op jouw verzoek nog :D ):

Afbeelding

Ik zoek het puntje of bevestigingsknobbeltje van de kapucijner op( ik denk dat de kapucijner daarmee in de peulvrucht bevestigd was, denk ik...), en prik daar vlak achter de haak door heen en probeer op de 'naad' zo noem ik het maar, van de kapucijner te blijven bij het doorhalen van de haakpunt, ik schuif de kapucijner voorzichtig door naar het oog van de haak, het oog dient dan als plezierige bijkomstigheid als 'steun' voor de kapucijner op de haak. De jonge kapucijners zijn zacht, dus met enige oefening moet het wel lukken om dit zachte aas side-hooked bevestigd te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, even dit uitstapje voor wat betreft het bevestigen van een jonge kapucijner.
Het begon wat te motregenen, tja, ik had het idee dat dit wel over zou gaan, maar nee, helaas ging het gestaag over in regen en het ging harder regenen. Dus ingepakt en in de stromende regen naar huis gesneld waar ik zeiknat aankwam. Ik ben begonnen met koffie met iets lekkers en ik eindig met koffie met iets lekkers:

Afbeelding

Afbeelding


Volgende keer maar weer. :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-07-2017 18:36

Gister de hele dag thuisgewerkt, het regende van s'morgens vroeg tot een uur of 12 aan een stuk door, en wilde na uren achter de pc naar buiten, dus even pennen.

De stok lag om 15:30 uit:

Afbeelding

Afbeelding

Voermix, mais en kapucijners, afgemaakt met een nieuwe flavour, 'crunchy belachan and krill' erg fishy dus:

Afbeelding

Raar weer, harde wind uit het noorden die daardoor dan weer wel en dan weer niet voor zon en bewolking zorgde, het wisselde elkaar steeds af.

Afbeelding

Afbeelding

De temperatuur was 17 graden, de wind kwam dus uit het noorden en was soms zeer stevig en de luchtdruk bedroeg 1013 mb, weing karperactiviteit gezien, soms zag ik een stuk staart boven komen.

Na ongeveer 20 minuutjes ving ik de eerste vangst van de dag, een rood/oranje kreeft, oké het lijkt er op dat dit meer regelmaat dan uitzondering zal worden, hum. Ongeveer 10 minuten daarna een zeer snelle aanbeet, de pen werd langs de kant in één ruk onder getrokken, sloeg aan maar niets, geen contact of vluchtende vis of welling/kolk, was ook moeilijk te zien vanwege de beroering/golven van het water, in ieder geval geen kreeftenaanbeetje. Een uurtje later dan toch raak na een mooie aanbeet, pen ging even omhoog om daarna direct onder te gaan, wel van een brasem:


Afbeelding

Afbeelding


Hierna sloeg ik weer tweemaal mis en daarna was het weer raak na een haast identieke snelle aanbeet en wederom van een brasem.
De wind voerde weer donkere wolken aan:

Afbeelding

Er vlogen 4 Lepelaars voorbij, tja die dunne streepjes dus:

Afbeelding

Zon achter de wolken:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vond het allemaal een najaarssfeertje hebben daar aan de waterkant, met de harde noordenwind, de lage temperatuur en de donkere wolken die voorbij kwamen, na de 3e brasem aangetikt te hebben vond ik het voor vandaag wel genoeg geweest. De IJsvogeltjes vlogen een paar keer langs, zag twee maal een Boomvalk voorbij vliegen, trok een jonge Zwartkopmeeuw over en schrokken 6 jonge Bergeendjes van mij toen ze langs de kant aangezwommen kwamen, tja ik zat ver van de kant goed verscholen tussen het riet! Op de terugweg zag ik op het pad een volgens mij verwilderde kat voor mij uit wegrennen, de kat liep/rende vrij laag op de poten en had een opvallende grote dikke staart, zou toch niet dat er een echte Europese wilde kat hier aan de rand van Mokum bivakkeert?

Thuis een italiaanse pasta schotel in de magno gedaan en een heerlijke Hertog Jan genomen:

Afbeelding

Het wordt toch wel weer eens tijd voor een karper aan de stok in Mokum...next time dan maar. :wink:
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

15-07-2017 19:23

Vanochtend besloten om het weer eens in Amsterdam Noord te gaan proberen, ben daar dit jaar nog niet geweest en de laatste keer dat ik daar was, was voor mijn gevoel te lang geleden.
Onderweg bij de Schellingwouderbrug zag ik al een voorzichtige impressie van wat mij te wachten stond:

Afbeelding


Afbeelding

En daar stond ik dan, in mijn favoriete polder op het bruggetje…:

Afbeelding

Geweldig gewoon, een glimlach van oor tot oor ontstond spontaan toen ik daar stond, ik werd direct begroet door een passerende IJsvogel en de Kleine karekieten zongen als eerste vogels volop in het riet de ochtendstilte wat doorbrekend, en ja, dit voelde allemaal als 'thuiskomen'.

Afbeelding

De drie stekjes:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De zon kwam op, altijd een magisch moment:

Afbeelding

Voermix ter plaatse gemaakt van mais, jonge kapucijners en boost, op de drie stekjes gevoerd en begonnen op het hoekstekje zo rond 05:45 uur
De weerapp gaf 14 graden aan bij een westenwind, nauwelijks voelbaar, water was prachtig glad daardoor, en de luchtdruk bedroeg 1019 mb. Op de haak twee maiskorreltjes gedaan.
Na ongeveer 20 minuten kwam de pen geheel omhoog en maakte aanstalten om schuin onder te gaan, ik wachtte op het juiste moment om aan te slaan, maar de pen stopte opeens! Zag daarna direct het riet wat bewegen, was dit nou een lijnzwemmer? Of had de vis het aas uitgespuugd? Was er onraad waardoor de vis niet doorzette? Een paar minuten daarna kwam de pen weer wat omhoog, maar ging niet onder, de vis zwom een soort rondje om daarna langzaam weg te zwemmen, de pen ging langzaam mee, mij te langzaam waardoor ik dacht met een kreeft te maken te hebben, maar de pen ging onder en ik sloeg aan...hangen! Een brasem trok eventjes de stok wat krom:

Afbeelding

Nam even een pauze want ik kwam echt ogen te kort, prachtige zonsopkomst en wolkenformaties die steeds veranderden en dan de kleurschakeringen die ik te zien kreeg...adembenemend mooi, genieten van alles wat je ziet. De combinatie van de stiltes, de kleuren, de wolken en de vele vogels zoals de kieviten die al in kleine groepjes over vliegen, de slierten spreeuwen, de roepende Wulpen , de laag over het weiland scherende groepjes Gierzwaluwen, de kwetterende Boeren en Huiszwaluwen, een in de verte overvliegende Ooievaar en dan jonge Kuifeendjes met hun moeder die ik ontdekte, heerlijk gewoon, en ja ik vergat bijna te vissen daar…

Afbeelding

Afbeelding





Sloeg mis op een mooie wegloper bij het stekje bij het bruggetje, maar ving weer een brasem bij de andere stek:

Afbeelding


Afbeelding

Terug op de hoekstek en iets over 08:00 uur in het midden van het slootje, had ik de pen gelegd daar waar ik een handje voermix had gegooid, en liep deze rustig weg naar rechts. Ik sloeg aan en WROEM! Direct stoof de vis weg, onmiskenbaar een karper, de hengel boog en de slip liep ratelend af, zag de vis eerst niet, zat weer te klooien met de slipafstelling want deze liep mij te snel af, de door knallende vis ondervond te weinig weerstand. Ja, zag de vis 30 meter links op het wijd, en daarna verscheen de vis geheel rechts mooie kolken makende, ik zag zelfs bodembellen omhoog komen bij deze vluchtpoging. De vis kon ik eigenlijk redelijk rustig naar de kant pompen om zodoende het net klaar te leggen, en bleef nog even wat nukkig 'hangen' onder de top om vervolgens keurig geland te worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

72 cm aan 'Polderpower' was deze mooie Cyprinus:

Afbeelding

Afbeelding

Hierna nog wat gevoerd en zo nu en dan wat aarzelende beetjes van m.i. witvis gekregen.

Ik genoot hier, de rust, de beleving, het oerhollandse polder gebeuren, heerlijk...ik zakte een paar keer even weg en bekeek dan de mooie blauwe lucht, hoe nietig voel je je dan, maar o zo gelukkig!

Afbeelding

Afbeelding

Nog een brasempje vlak aan de kant aangetikt op wittebroodpluim:

Afbeelding


Vond het goed zo na precies 5 uurtjes van pennen in de polder waar mijn vader zijn jeugd heeft doorgebracht en waar ik met de rebuild 'Johnny's Rod' heerlijke visuurtjes heb beleefd.

Het was warm onderweg naar huis, licht bezweet kwam ik aan op de fiets, dus als eerste thuis een verkoelende ijskoude mini gele rakker gedronken en getoost op deze mooie 'pen' ochtend in mijn favoriete polder:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

16-07-2017 12:46

Was vanochtend erg vroeg wakker, al om 03:00 uur! Kon de slaap niet meer vatten en ging oude blogverslagen lezen, jeetje, wat heb ik al een hoop geschreven, toch wel weer leuk om die verslagen te lezen en zodoende wat te 'herbeleven'.
Oké, wilde gaan pennen in de buurt: Park voor de deur of het Science Park ietsje verderop. Het parkwater voor de deur bevat minder karper, maar deze zijn stukken groter dan de karpers op het Science Park en het water is wel 3x zo diep, daarentegen zijn er meer karpers op het Science Park maar stukken kleiner.
Eerst voermixje voorbereid in de box; trouvitpellets en tutti-frutti boilies gecrushed en geweekte hennep erbij gedaan. Aan de waterkant blikje mais en potje jonge kapucijners en boost toegevoegd:

Afbeelding


Oké dan, besloot om het parkwater te bezoeken:

Afbeelding

17 graden, zzw-wind wk 1-2 en de luchtdruk bedroeg 1019 mb, het was geheel bewolkt en het was druilerig weer, een heel verschil met het weer van gisteren, tja dat is nederland hè…
Twee voerplekjes gemaakt vrij dicht aan de kant, de waargenomen karperactiviteiten speelden zich ver van de stek af, zo nu en dan zag ik een happende/scharrelende karper ruim 100 meter verderop boven komen, maar hoorde geregeld een karper smakken aan de overkant. Regelmatig 'beweging' gezien van de pen, dit waren lijnzwemmertjes of witvis/kreeft gedoe, kreeg na ongeveer 3 kwartier een mooie aanbeet langs de kant, de pen kwam wat omhoog, maakte een soort halve cirkel door het water en ging toen mooi onder. Ik kon goed getimed aan slaan, ja aanslaan in het luchtledige dus, geen weerstand, geen contact, geen vluchtende vis, boeggolf of wat dan ook gezien, tja…
Er waren opvallend veel halsbandparkieten aanwezig in het park, wat een herrie kunnen ze toch maken. Het IJsvogeltje vloog dan wel dan niet met de kenmerkende roep enkele keren over de stek en in de bosrand achter mij hoorde ik een paar keer de Boomvalken roepen.
Sloeg nog een keer mis met een jonge kapucijner side-hooked op de haak en verder gebeurde er niet zoveel meer. Wat nu na twee uurtjes pennen en ik voelde al wat spettertjes hier en daar, in pakken en verkassen naar het Science Park. Onderweg naar het park begon het te motregenen, drie stekjes daar bekeken op visbaarheid en besloot een voor mij onbekende kom bij de gebouwen uit te proberen. Zag daar vlak aan de kant een karper rommelen en bij de plompebladeren zag ik zo nu en dan deiningen ontstaan dus waren er hier sowieso Cyprinus aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding

Twee voerplekjes vlak langs de kant gemaakt, bah, het begon weer te motregenen maar de regen kwam tegen mijn rug aan dus dat was niet zo erg. Omstreeks 08:00 uur lag 'Johnny's Rod' hier uit op de vrij steile kant. Na ruim 20 minuten van loeren naar de pen, met twee maiskorreltjes op de haak, ging deze heel mooi en rustig schuin onder, ik sloeg naar mijn weten goed en hard aan, de geschrokken karper maakte een mooie boeggolf en spurtte weg naar de overkant, maar zonder haak in de bek, geen contact dus. Potverdorie, dit had een vangst kunnen zijn.
Ik voerde weer wat bij en na ongeveer 20 minuten werden de twee maiskorreltjes opgepakt, ging de pen in één keer onder en sloeg ik aan: hangen!

Leuke dril, de karper spurtte naar de plompebladeren maar kon ik redelijk goed blokken:

Afbeelding

In het net, wat nog even moeilijk ging vanwege de steile kant. Zo, de vis lag op de onthaakmat, maar de vis begon te springen, ik maakte maar geen pics want de oever was zo steil waardoor ik deze Cyprinus tegen moest houden zonder af te glijden, snel onthaakt en hup teruggezet.
Nu wat breder gevoerd aan de kant, sloeg nog eenmaal mis op kapucijner, maar daarna was het over. Na twee uurtjes in dit kommetje gevist te hebben vond ik het wel goed zo, inpakken en wegwezen.

Thuis koffie met poffertjes:

Afbeelding
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

16-07-2017 14:50

Je let toch wel een beetje op je lijn Glenn? Nee, ik bedoel niet je vislijn. :D
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-07-2017 17:04

:D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Michiel Oosterhoff
Berichten: 17
Lid geworden op: 24-06-2017 04:08
Locatie: Bedum

23-07-2017 06:38

Hey Glenn,

Wederom mooie avonturen :-D

Bedankt voor de foto's van de side hooked kapucijners... ik ga dat natuurlijk proberen/oefenen!!
Maar eerst nog even een andere missie ;-D... Karpers gespot vlakbij mijn huis (karperen voor de deur). maar ik kan er met de pen niet komen (Groen/afstand enz.) Dus moet nog even wat verzinnen :-D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-07-2017 18:21

Wim, haha ik hoef mij niet direct zorgen te maken over mijn 'lijn', ben gezegend met een hoge stofwisseling, maar dan nog moet ik net als iedereen wel uitkijken met te veel en te vet te eten. :wink:

Michiel, graag gedaan en ik hoop dat het wat resultaten op zal leveren, ( bij het nieuwe watertje bijvoorbeeld...)

Ik loop wat achter bij mijn verslaglegging van het 'pennen':

Het ging vandaag, dinsdag 18 juli, erg moeizaam op het werk, systemen die traag zijn of erger nog gewoon uitvallen zorgden voor vertragingen en vooral voor ergernissen.
Thuis aangekomen eerst een bakkie met iets lekkers( tja Wim... :lol: ):

Afbeelding

Heerlijk even plat gelegen, tukkie dus, en daarna even gekeken wat ik nog in huis had om me te gaan pennen, voldoende mais in ieder geval, geen jonge kapucijners meer maar wel kattenbrokken. Aan de waterkant een mixje gemaakt van mais, kattenbrokken en wat overgoten met boost:

Afbeelding

Het was warm weer, de weerapp. gaf 25 graden aan bij een ono’en windje windkracht 2 en de luchtdruk bedroeg 1019 mb. Breed aan de kant gevoerd op de stek bij het verlengde van het park:

Afbeelding

Begon daar zo tegen 16:45 en direct al aanbeten, de pen ‘plopte’ mooi omhoog, bleef wat trillerig aan het oppervlak hangen en bewoog schokkerig naar het midden, dit was dus een typische kreeftenaanbeet. Op zowel mais als brokken redelijk veel ‘leven’ gehad, paar keer misgeslagen maar volgens mij allemaal van kreeftjes, ving wel wat, een kreeftje…

Werd regelmatig bezocht door een waterhoentje:

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En weer terug natuurlijk, ach waarom niet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het beestje bleef echt om mij heen drentelen, tot tweemaal toe rende een muisje over de stek, was even schrikken maar moest er wel om lachen. Heb ik nog karpers gezien? Ja, heb ze gezien toen ik op weg naar huis was en door het drukke park reed:

Afbeelding


Was vorige week enkele dagen weer in de Hofstad o.a. om te werken, uitzicht vanuit de trein vlak bij aankomst op Den Haag CS:

Afbeelding



Na wat thuis gewerkt te hebben besloot ik toch nog wat van het mooie weer te gaan genieten, dus op de fiets door het ‘haagse’ wezen checken naar karpers en nieuwe interessante stekken.
Het was erg warm, zeg maar broeierig, in een hoek in de polder vond ik een groepje wroetende vissen:
Afbeelding

Mogelijk dat ik deze hoek in de vroege avond zou gaan bezoeken, ik fietste verder richting ADO, en zo verder Leidschenveen in. Kwam daar wat interessante stekjes tegen:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

Oké, na het wat vervroegde avondeten zou ik nog even gaan pennen, maar het begon zo tegen 5 uur een partij hard te waaien en te regenen! Tja, wat een totale weersomslag was dit, ik besloot toch te gaan pennen, ik had dat nou eenmaal in mijn hoofd en ik wilde een ondergaande pen zien, punt uit!
Besloot op de fiets naar de polder stek te gaan omdat ik daar vanmiddag tijdens het broeierige weer karpers had gespot.
Had enkel 1 blik maïs meegenomen, het zou een korte pensessie worden, gewoon eventjes die pen te water laten en hopelijk ook mooi onder zien gaan.
Om 18:15 lag de prologicstok uit met op de haak twee maïskorreltjes, ik had 4 voerplekjes gemaakt, lag ongeveer 3 minuten uit op de eerste voerplek toen de pen in één beweging onderging, ik sloeg direct aan en hangen! Heerlijke dril van een ongelofelijk sterk karpertje heb ik mogen ervaren op de 1.5 lbs prologicstok. Karper op de mat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Nou zo snel een karper zo vlak aan de kant gevangen is toch wel een heerlijk begin. Op naar de volgende stek, geen leven, naar de volgende stek en daar vrij snel een mooie aanbeet, sloeg aan en wederom hangen!
De vis trok de dunne maar sterke stok lekker krom:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Binnen 20 minuten twee vissen, tja lekker!
Er kwamen donkere, zware wolken aanzetten, de wind uit het zuidwesten wakkerde nog meer aan, pfff, het leek wel herfst met die harde wind. De temperatuur was overigens 24 graden en de luchtdruk bedroeg 1009 mb.

Afbeelding

Afbeelding

De 4 stekjes steeds afgevist, sloeg nog tweemaal mis, ving, zal niet, twee kreeftjes, een zwarte en een bruinige, ving nog een kleine brasem. Dat was het dan voor deze ruim 2 uurtjes van even pennen in een haagse polder.

Thuis een Palmpje genomen:

Afbeelding


Zaterdagavond even gepend in de haagse polder van 18:30 tot 21:00 uur, temperatuur was 21 graden, zuidenwind wk 2 tot 3 en de luchtdruk bedroeg 1009 mb. Ik zat eigenlijk de hele middag-avond te wachten  op droog weer, de weerapp, gaf steeds bijgestelde verwachtingen/buien aan. Slechts een blikje maïs meegenomen want ik zou het toch kort houden, 3 voerplekjes gemaakt die om en om werden bevist.

Afbeelding

Na ongeveer een kwartiertje dook de pen, die ik schuin aan de overkant bijna tegen de rietkraag aan geplaatst had, in het ondiepe water schuin weg. Aanslaan en…boeggolf van een karper die eventjes door de opslag naar boven kwam, jammer, meestal bij dit soort ondiepe slootjes is ‘alles’ dan goed verstoord en dus weg, maar na slechts enkele minuten aan de kant was het toch raak, de pen stond al schuin vanwege te diep afgesteld zijn en gleed rustig zonder onderbreking weg. Een korte doch pittige dril van een knolletje( schat dit lieverdje op ongeveer 30-35 cm):

Afbeelding
Hierna ving ik slechts kreeften(3 stuks, een zwarte en twee bruine), en een blankvoorn, heb nog tweemaal misgeslagen op karper gezien de boeggolven die daarbij ontstonden.
Dreigende luchten op de stek:

Afbeelding

Afbeelding
Michiel Oosterhoff
Berichten: 17
Lid geworden op: 24-06-2017 04:08
Locatie: Bedum

25-07-2017 02:22

Hey Glenn,
Weer prachtige foto's... Vooral de kleur van de buikvin, die mega felle oranje, vind ik erg mooi!

Waar ik nog wel nieuwsgierig ben...
Jij benoemd regelmatig de windrichting/windkracht/temperatuur en luchtdruk in je verslagen.
Hou je deze ook nog bij in je schriftje of is dat verleden tijd?
Maar merk jij ook nog veel verschil in de weertypes en dan met name de luchtdruk?
Hier is op internet wel het een en ander over te vinden maar gaat vaak over het passief karperen (piepers) en niet zo zeer over penvissen!
Zeker gezien de plekken waar we met de pen vissen nog al eens kan verschillen met het piepervissen.. ben ik wel nieuwsgierig naar jou bevindingen hierover..
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-07-2017 19:34

Hoi Michiel, dank je wel voor je compliment en je fijne reactie.
Ik had in mijn notitie/vangstschriftjes van vroeger inderdaad de weersomstandigheden genoteerd, maar ik schrijf al jaren de vangstresultaten en omstandigheden niet meer op, dat kwam ook omdat ik er jaren ‘uit’ ben geweest, ben gewoon gestopt met het vissen( kan mij daar achteraf eigenlijk niets bij voorstellen waarom dat zo gebeurd is, ik ben nu echt weer verknocht aan het ‘pennen’!). Dit blog zie ik nu als een modern ‘visdagboek-vangst-omstandigheden’ gebeuren, en ik geloof sinds ongeveer een klein anderhalf jaar noteer ik ook de luchtdruk daarbij. Ik had destijds ergens in een verslag gelezen dat de vissen( karpers) tussen de 1012 en de 1025 het meest actief zijn. Daar onder en daarboven zal je ‘minder’ activiteit van vissen beleven/waarnemen, tja is dat zo? merk ik daar zelf wat van? Om daar wat inzicht c.q. ervaring mee te hebben besloot ik elke keer ook de luchtdruk bij de weersomstandigheden te vermelden, pas na enkele jaren kan ik daar 'misschien' wat mee doen en enige 'persoonlijke' conclusies uit trekken, en 'misschien' want er spelen natuurlijk veel meer factoren mee bij wel of niet vis vangen.
Maar ik heb bij zeer wisselende weersomstandigheden goed gevangen, van spiegelglad water bij een wolkenloos/strak blauwe lucht tot bij onstuimig zwaar bewolkt weer aan toe...en dan vraag je je af bij welk van deze weertypes was de luchtdruk dan hoog c.q. laag om dan te concluderen dat er bij een hoge of lage luchtdruk beter gevangen werd. :wink:
Ik denk voor mij persoonlijk was het destijds meer de weersverwachtingen afwachten/bestuderen of het voor mij als visser aan de waterkant behaaglijk genoeg was om mij daar te manifesteren, want het was voor mij juist de sport om bij elk weertype toch een vis te kunnen pakken...en werd het vissen voor mij steeds meer de 'algehele beleving' dan mij focussen op ideale omstandigheden om vis te vangen.

Ik loop wat achter met mijn blogje bijhouden, dus hier volgen twee verslagen van afgelopen week.

Afgelopen donderdag was ik weer in het ‘haagse’ beland en na uren en uren achter de pc gewerkt te hebben besloot ik op de bonnefooi, zoals dat zo mooi heet, met de prologicstok ergens te gaan pennen in Leidschenveen. Nadat ik een warme lunch van witte rijst met pittige gehaktbal had genuttigd, op het fietsje richting Leidschenveen:

Afbeelding

Interessante stek zo aan de rand van een woonwijk en de polder en stukken dieper dan dat ik gewend ben in dit type water.

Afbeelding


Oké, twee uurtjes hier gepend van 14:30 tot 16:30. 19 graden qua temperatuur maar zo in het zonnetje gezeten voelde het behoorlijk warm, dus fleecevest uit, de op zijn tijd behoorlijk blazende wind kwam uit het zuidwesten en de luchtdruk bedroeg 1006 mb. Wolkenvelden kwamen af en aan uit het zuidwesten.

Afbeelding

Vlak aan de kant met mais uit blik gevoerd, en om en om gevist met mais en wittebroodpluim. Veel aanbeten, maar voornamelijk van, hoe kan het ook anders, kreeften! Ving 4 kreeften, 1 Blankvoorn en sloeg een aantal keren mis van volgens mij witvis/kreeft, 1x vis verspeeld maar denk een grote blankvoorn of kleine brasem, heb geen karperactiviteiten daar waargenomen, maar dat zegt dus niets, ze kunnen er zijn maar inactief op dat moment.
Thuis een heerlijke koude ‘Jopen lentebier’gescoord:

Afbeelding

Na het avondeten wilde ik de pen doormiddel van een karper onder zien gaan, dus naar de ondiepe polderstek tussen Voorburg en Den Haag gefietst:

Afbeelding

Afbeelding

Kwam daar omstreeks 18:15 aan en heb gevist tot 20:30.
Het was daar 21 graden, de wind kwam zo nu en dan goed aangewaaid uit het west-zuidwesten en de luchtdruk bedroeg 1006 mb. Het was merendeels licht tot zwaarbewolkt. Gevoerd op 4 plekjes, ving uiteraard weer kreeften( een donkere en een oranje) en sloeg enkele malen mis. Maar na precies een uurtje dook de pen vlak aan de kant onder en was ik verbaasd over de geringe afmeting van deze felle Cyprinus:

Afbeelding

In geen tijden zo’n ukkie van een karper gehaakt:

Afbeelding

Vlak daarna een slagje grotere Cyprinus:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sloeg hierna nog enkele keren mis, denk witvis/kreeftjes en ving nog een leuke blankvoorn.
Zware wolken kwamen opzetten, voelde al een druppeltje, dus ik had het wel gezien hier, had ruimschoots mijn penplezier beleefd voor deze dag dus op naar huis.
Waar heerlijke gebakken banaan met koffie werd genuttigd:

Afbeelding


Afgelopen zaterdag;

De weersverwachtingen, zijn ‘verwachtingen’, dus het wordt verwacht, de verwachting voor deze zaterdagochtend was dat het omstreeks 08:00 uur droog zou zijn, tja dat werd verwacht…oké.
Het regende de gehele zaterdagochtend en buienradar werd door mij steeds bekeken in de hoop dat de verwachting uit zou komen, niet dus...
Na 8 uur bleef het regenen en regenen en ik werd ongeduldiger en ongeduldiger en buienradar kon op een gegeven moment het dak op voor mij! De verwachtingen waren niet uitgekomen, buienradar en ander weersverwachtingsapps hadden het gewoon mis. Ik wilde vissen, dus thuis al een mixje van mais, jonge kapucijners en boost bij elkaar geflanst en hup op de fiets…tja op de fiets, stopte direct na enkele meters gefietst te hebben om mijn regenjack te voorschijn te halen, het goot en het kwam met bakken uit de hemel, de sluizen daarboven werden open gegooid.
Pfff, ik ging maar schuilen onder de bomen langs de laan, de natte auto’s en een doorweekte postbezorger reden voorbij en ik wachtte en keek zo nu en dan naar de plassen op de weg om te zien of er nog regendruppels vielen. De regen hield op, dus hup weer op de fiets, tja voor even hield de regen op, maar ik fietste nu gewoon door met een zeiknatte broek naar de visstek, het polderwatertje bij Voorburg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De prologicstok lag hier uit omstreeks 09:30, met op de haak twee maïskorreltjes. Het watertje was erg ondiep dus ver van de kant gezeten en twee voerplekjes om en om bevist. De temperatuur was 17 graden, het was zwaar bewolkt. Het motregende en die ging soms over in regen, de wind kwam uit het zuidwesten en was soms pittig wk 2 tot 3, de luchtdruk bedroeg 1009 mb. De regendruppels stroomden van mijn regenjack naar beneden op mijn onthaakmatje waar ik op zat, nu was mijn achterwerk ook doordrenkt…
Aan de overkant keken een stuk of 5 jonge koeien mij verbaasd aan, ik keek hen ook maar aan, tja de een zit daar voor zijn ‘lol’ in de regen en de ander staat daar lekker te staan in de regen…Opeens probeerde een van de jonge koeien het water in te lopen, er dreven volgens mij stukken brood op het water, en ja hoor de koe stapte weliswaar voorzichtig in het water om naar het brood te happen. Ik zag dus nu een andere ‘bui’ al hangen, de koe verjoeg op deze wijze de mogelijk aanwezige vissen en dan zat ik daar voor jan doedel te pennen, dus ingepakt en naar de andere kant van het slotencomplex gelopen in de nog steeds stromende regen.

Afbeelding

Afbeelding

Maar ik hield daar vol, oke je bent toch al nat dus de regen maakt dan niet meer zoveel uit. De regen hield op en zo af en toe priemde de zon tussen de donkere wolken door op de stek. Zo dat scheelde echt een slok op een borrel als de zon scheen want het was dan gelijk warmer.

Afbeelding

Zag op deze stek tot tweemaal toe een karpertje springen en ook wat bodemwroetende vissen, maar het mais en de kapucijners werden niet gepakt door de vissen, slechts twee kreeften werden hier gevangen en éénmaal sloeg ik mis op een wegloper.
Ik wilde toch nog elders proberen een Cyprinus te verrassen met mijn aanwezigheid, dus haakje op het verkasoogje van de stok en met de wind in de rug naar een andere stek, bij ADO dit keer:

Afbeelding

Van ondiep polderwater naar stukken dieper water, zo tussen de 1 en 1.5 meter, en een totaal andere ‘ambiance’ vind ik een van de charmes van het vissen. De wind had hier behoorlijk vat op het water want de pen hotste, botste en klotste behoorlijk in de golven, de wind nam zo nu en dan toe, maar het zonnetje scheen soms heerlijk tussen de wolkenvelden door. Begon hier ietsje voor 11:30 en heb twee compacte voerplekjes gemaakt die ik om en om beviste met zowel mais als kapucijner. Na ongeveer 20 minuten een wegloper die schuin onderging naar het midden toe, sloeg aan maar geen contact, de twee maiskorrels waren er af. Omstreeks 12:45 ging de dansende pen mooi langzaam schuin onder naar rechts, ik wachtte af, wilde de pen geheel zien ‘verdwijnen’ om dan goed
aan te slaan. Ik sloeg aan en…WAUW! Iets heel snels, sterk en massief/compact gaf vol gas!
Echt de stok stond direct krom, de slip liep direct af en de volgas gevende vis sprintte naar de overkant. De slip stelde ik wat bij, maar dit had weinig effect. Schuin aan de overkant ligt een soort dunne brandslang/tuinslang waar de vis op af spurtte, en jawel daar bevond de vis zich opeens gezien de kolken en het opspattende water. "Heb ik weer!" dacht ik want de lijn leek even muurvast te zitten, maar niets van dat. De vis zwom verrassend razendsnel naar rechts door naar het midden. Het heeft absoluut wat om in dieper water dan je gewend bent een vis te drillen, je staat daar met een kromme stok en deze vis kon nog alle kanten op zwemmen en je daarmee verrassen. Opeens dook de vis geheel aan de rechter kant op en kon ik opmerkelijk rustig binnen pompen, pas aan de kant zag ik de eerste glimp. Tja het formaat viel mij ietsjes tegen omdat deze vis buitengewoon sterk aanvoelde, maar ja, dat is dan toch wel verrassend.
Schat deze mooie karper op 60-65 cm:

Afbeelding

Afbeelding

Ik sloeg nog een keer mis en ving de gebruikelijke kreeft, tja zal niet…Vond het goed zo na 3 uurtjes pennen in het golvende water.
Thuis een heerlijke blueberry muffin met een bakkie gescoord:

Afbeelding

Ja, de verwachtingen, ‘verwacht het onverwachte’…of zoiets! :lol:
Michiel Oosterhoff
Berichten: 17
Lid geworden op: 24-06-2017 04:08
Locatie: Bedum

05-08-2017 03:59

Weer een mooi verslag Glenn. En erg dapper dat je hebt door gezet in de regen, ik had waarschijnlijk binnen gezeten :-P

Luchtdruk verhaal is helder, maakt mijn inziens weinig verschil...(tenminste voor de pen)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

08-08-2017 17:05

Michiel, bedankt voor je fijne reactie, en we zullen wel zien tzt waar al die 'druk' toe zal leiden. :lol:

Oké, ik was afgelopen week weer enkele dagen in de buurt van het 'haagse' wezen pennen, dus hierbij wat belevenissen:

Woensdag 2 augustus 2017
Hier kunnen we heel kort over zijn, heb onder een fietsbrug in het haagse staan wachten tot de regen wat minder werd, het werd niet minder, eerder meer:

Afbeelding

Naar huis gegaan, had geen zin in een nat pak( had ik overigens al op de heenweg…)
 
Donderdag, na een drukke ‘thuiswerkdag’ zin om te gaan pennen, het werd het Westerpark te Zoetermeer:

Afbeelding

Afbeelding

Wát een wind zeg! Uit het zuidwesten kwam deze soms stormachtige wind die de bomen liet kraken, in ieder geval braken wat takken her en der af.
Gevist vanaf 15:00 tot ongeveer 18:00, 22 graden, zuidwesterstorm! en de luchtdruk bedroeg 1009 mb. Op twee plekjes gevoerd met maïs en de plekjes om en om bevist, lastig om zowel in te leggen als te voeren vanwege de harde wind. Maar toch heeft dit wel wat vind ik, de pen gaat echt alle kanten op, dus een aanbeet is moeilijk te zien, c.q. te volgen. Pas na ongeveer anderhalf uur zag ik duidelijk dat de pen aan het opsteken was en gestaag doch onmiskenbaar naar de linkerkant toe wegdook, dit zou dan de aanbeet zijn, dit moest hem dan zijn, dus met deze gedachten dat het ‘vis’ was die de pen onder liet gaan heb ik hard aangeslagen…tja…de geleedpotige werd door de harde aanslag gelanceerd en om het allemaal nog leuker te maken werd het beestje ook nog door de wind wat opgepikt en belandde ergens rechts van mij aan de kant weer te water. Ik dacht echt gezien de mooie wegloper een vis te haken, gefopt dus door een kreeft.
Half uurtje daarna sloeg ik mis op een felle aanbeet, en dat was het dan, verder gebeurde er niets meer op het snel passeren van een prachtige IJsvogel na dan.
Thuis een biertje met een lekkere italiaanse bol met Salami, filet americain en een duits biertje genomen:

Afbeelding
 
Vrijdag, was na een drukke ‘thuiswerkdag’ wel toe aan frisse lucht en ontspanning, maar wilde ook het nieuwe landingsnet en onthaakmat, wat ik voor mijn verjaardag heb gekregen, inwijden.
Ben begonnen bij ADO te Leidschenveen, en wát een wind stond daar:

Afbeelding

Afbeelding

Mix van hennep, mais, jonge kapucijners en boost werd er ingezet van 15:15 uur tot 16:45 uur. Het was 22 graden, bij een zeer straffe westzuidwesterwind wk 4 tot 5 en de luchtdruk bedroeg 1013mb.
Eenmaal een springende karper gezien en voor de rest gebeurde er totaal niets! De pen kon eigenlijk onmogelijk vanwege het ruige weer zich tussen de golven standhouden, slechts een directe aanbeet zou gezien kunnen worden, en daar wachtte en hoopte ik ook op, maar helaas. Ben verkast naar mijn polderstekje tussen Voorburg en Den Haag in:

Afbeelding


Afbeelding

Wat een verschil qua beleving van weersomstandigheden, hemelsbreed zal het nauwelijks een kilometer schelen denk ik, maar hier was het in de luwte redelijk lekker pennen, doch hier slechts
wat miezerige kreeften aanbeetjes gehad van 17:00 tot 18:15. Het nieuwe net en onthaakmat bleven droog:

Afbeelding

Thuis een heerlijke ‘mooie nel’ gedronken, echt een aanrader!:

Afbeelding

Zaterdag Leidschenveen, van 06:15 tot 08:45 gepend:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Lekkere stek wel, redelijk diep, maar slechts wat bodem wroetende karpers gezien, geen springende helaas. Het was 17 graden, zwaar bewolkt, er stond een te verwaarlozen westenwind en de luchtdruk bedroeg 1013mb. 4 kreeften gevangen en 1 Kolblei:

Afbeelding

Sloeg wel enkele keren mis, maar dat waren allen van kreeften of witvis. Een IJsvogel was daar aanwezig en twee Regenwulpen passeerden luid roepend de stek.
Daarna gepend bij ADO vanaf 09:15 tot 10:45, wat een totaal verschil met gisteren met die harde wind en golven:

Afbeelding

Eenmaal een karper vlakbij zien springen, sloeg tweemaal mis en dat was het dan daar. Mooi paars bloemetje:

Afbeelding

Verkast naar de polderstek:

Afbeelding

Hier gevist omstreeks 11:00 uur tot 13:00, het zag er ‘stil’ uit en in eerste instantie had ik er een hard hoofd in, zou het nieuwe net en onthaakmat vandaag nog ingewijd worden?
Had besloten om 5 voerplekjes vlak aan de kant te maken, en het begon al goed toen binnen enkele minuten het pennetje pijlsnel in één beweging verdween en ik verrast aansloeg, maar helaas geen contact of vluchtwelling gezien, wel waren beide maïskorreltjes eraf. Dit was gelukkig geen kreeftenaanbeetje geweest. Maar binnen enkele minuten op het stekje ernaast was het wel raak, heerlijke dril gehad van een puike, felle polderschub:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Net en mat waren ingewijd!
De wind trok wat aan en kwam uit het noordwesten, het werd ook wat warmer, ik sloeg nog 4x mis, denk van witvis/kreeft, en had nog een mooie lijnzwemmer vlak aan de kant, zag de staart van de vis daarbij boven komen. Vond het verder wel goed zo, er vlogen vele boerenzwaluwen langs en er waren wat Lepelaars in de polder aanwezig.

Afbeelding
 
Zondagochtend 6 augustus 2017
Wilde deze ochtend even een nieuwe stek proberen die ik afgelopen woensdag in de stromende regen al had ‘ontdekt’:

Afbeelding

Afbeelding

Sloot ligt in de buurt van de Voorburg/Den Haagpolder, was daar omstreeks 06:15, de temperatuur was slechts 14 graden, de geheel te verwaarlozen wind kwam uit het westen en de luchtdruk bedroeg 1019 mb. Zag al aan de overkant in het zijslootje enkele karpers scharrelen aan het wateroppervlak, werd al vroeg begroet door een langs scherende IJsvogel, en in het riet wemelde het echt van de karekieten. Een aan de kant wat breed uitgewaaierde voerplek gemaakt van een mix van mais, hennep en boost. Had afgelopen donderdag ook deze 3 pennen gekregen, bij Paddy te Voorburg aangeschaft:

Afbeelding

Regelmatig aanbeetjes van helaas kreeften, ving ook vrij snel een kreeft. Zat daar opzich wel lekker in het vroege zondagochtendzonnetje, maar besloot na ruim anderhalf uur van turen naar het mooi gelakte pennetje te verkassen naar mijn vertrouwde stek in de polder.

Afbeelding

Ietsje voor achten daar 5 voerplekjes gemaakt, en direct leven op de geboden maïskorreltjes, sloeg een paar keer mis op weglopers, bijna zeker allen van kreeft/witvs, maar na ongeveer drie kwartiertjes was het wel raak, vlak aan de kant gehaakt en een heerlijke drilpartij meegemaakt van deze oersterke poldercyprinus:

Afbeelding

Afbeelding

Vis liet mij echt letterlijk en figuurlijk alle hoeken van de sloot zien, de vis was echt pijlsnel en probeerde tot tweemaal toe zich aan de kant in het riet te nestelen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Shadowhengelselfie:

Afbeelding

Hierna enkel nog wat kreeften/witvis aanbeetjes gehad, en omstreeks 10:00 uur ingepakt en tevreden naar huis gekeerd.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

14-08-2017 19:50

Ik loop wat achter met verslaglegging, vandaar dit verslagje van vorige week maandag...

De werkweek is weer begonnen, en na een vermoeiende dag( ik had gewoon te weinig geslapen en ik had mij ook nog eens verslapen…) wilde ik even relaxen aan de waterkant. Twee kleine blikjes mais mee en met de flacon boost aan de waterkant een mixje gemaakt. Parkwatertje werd het:

Afbeelding

Direct al begroet met een vlak over mijn hoofd overvliegende IJsvogel, zag al diverse karpers wat aan het oppervlak rondscharrelen, dus ze waren aanwezig.
‘Johnny’s Rod’ lag zo tegen 16:15 uit met op de haak twee maiskorreltjes, ik had vlak aan de kant twee voerplekjes gemaakt en was hoopvol gestemd vanwege de aanwezige karpers. De temperatuur volgens de weerapp. bedroeg 21 graden, de wind kwam uit het west-zuidwesten en bedroeg wk 2, de luchtdruk was 1019 mb. Vrij snel ‘leven’ op de pen gezien, maar de tikjes en de traagheid waar mee dat gepaard ging, waren die van kreeftjes. De karpers dobberden wat rond en maakten soms ‘deiningen’ langs de kant. Twee karpers dobberden zo langs de kant richting voerplek en maakten zo een rondje om de stek, ik kon ze duidelijk zien, twee mooie volle schubs. Ze kwamen langs en wat ik hoopte gebeurde ook, beide vissen doken onder en begonnen te eten op de voerplek want de lijnzwemmers en het gewroet op de bodem verraadde hun plaatselijke aanwezigheid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit werd spannend, de pen kon dus elk moment ondergaan zodra een van de vissen het aas had opgepakt. Voorzichtig bewoog de pen, beetje trillerig, daarna gleed de pen mooi naar rechts onder, dit was het moment van aanslaan en het kon niet anders dan een van de volle schubs zijn die wegzwom met het aas. Ik sloeg aan, hangen! Maar geen imposante boeggolf van een wegvluchtende vis, geen kromme stok, geen gierende slip, geen power, niets van dit alles. Een kleine brasem slechts, pfff, voelde mij wel wat gefopt daar aan de waterkant…

De abramis moest even bijkomen op de rug:

Afbeelding

Tja, de stek was nu wel wat verstoord door de vangst van de brasem, heb weer gevoerd en afwachten maar, weer regelmatig ‘leven’ op de pen, van m.i. witvis/kreeft, ving nog twee kreeften, sloeg ook regelmatig mis van kreeften en zo tegen 20:30 vond ik het allemaal wel goed zo. Ik had mijn portie ontspanning aan de waterkant gehad.
Thuis een bakkie met een pastel de nata:

Afbeelding



Verslag van afgelopen donderdag en afgelopen weekend:

Weer in het haagse wezen pennen, de stek bezocht die ik de vorige week voor het eerst had uitgeprobeerd:

Afbeelding

Het was half tot zwaar bewolkt, de weerapp. gaf 21 graden aan, de wind kwam uit het noord-noord-oosten en was wk 1 tot 2, de luchtdruk bedroeg 1019 mb. Ik zat hier weer heerlijk tussen het riet, zag in de smalle sloot recht tegenover mij karpers rondscharrelen en de prologicstok lag precies om 15:00 uur uit, had breed gevoerd met een voermixje van mais, jonge kapucijners, hennep en boost:

Afbeelding

Pas na een halfuurtje wat ‘leven’ op de pen, treuzelende kreeften/witvisjes waren de maïskorreltjes aan het bewerken, dit ging zo een hele tijd door, helaas geen ondergaande pen mogen ervaren op deze toch wel interessante stek. De karpers waren er wel, maar wat ik al eerder schreef, ver in de sloot tegen over mij. Wilde toch een ondergaande pen zien, dus besloten om enkele honderden meters verder op te gaan pennen( vertrouwde haagse polderstek dus):

Afbeelding

Hier een stuk of 5 voerplekjes gemaakt, begonnen omstreeks 16:10 en al meteen aanbeetjes, wel van kreeften/witvisjes. Na ongeveer 20 minuten haalde ik vlak aan de kant op om de pen op een andere voerstek te plaatsen, ik dacht gezien de weerstand aan de bodem vast te zitten, maar het was niet de bodem, ik had even een vis vals gehaakt die er rap vandoor ging, het ging zo snel dus weet niet helemaal zeker of het een karper betrof.  Omstreeks 17:30 aan de kant een snelle opsteker die mooi naar het midden toe wegliep en onderging. Ik sloeg goed aan en hangen maar!
Ik stond versteld van de snelheid, kracht en wendbaarheid van deze karper, eerst een prachtige run waarbij de vis ruim 25 tot 30 meter lijn van de molen trok om daarna aan de linkerkant zich probeerde te bevrijden van haak en lijn, ik blokte de vis, maar de vis zwom nu terug waarbij de lijn slap viel en er geen contact meer was, dus snel binnen draaien, nu raakte de lijn en daarbij ook de dobber wat verstrikt in een aantal drijvende rietstengels. Pfff, ik was nu bang om de vis te verspelen, voelde even geen contact meer en liep de lijn al binnen draaiende naar de drijvende rietstengels om de hengel en de lijn uit de vervelende situatie te manoeuvreren, wat in het begin maar moeizaam lukte. Maar de vis zat er gelukkig nog aan, de lijn kwam vrij en de vis spurtte naar rechts waar de drilpartij relaxt kon worden vervolgd. Ik stond versteld van de snelheid en de kracht van deze polderkarper, wat is het vasthouden van een kromgetrokken hengel en het ‘voelen’ van een sterke vis toch een machtig mooie ervaring! Oké, de wildebras werd kalmer en kalmer en kon in één keer geland worden, maar sputterde nog flink tegen in het net.
Ruim over de 60 cm aan polderdynamiet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna was het over en uit wat betreft vangsten, sloeg nog één maal mis, weet niet of dit karper was, maar ben gestopt om 18:30.
Thuis een heerlijke Warsteiner gedronken.  

Afbeelding
 
Zaterdagmiddag bij een bierbrouwer, likeurstoker en wijnmaker geweest:

Afbeelding

Hollandse cognac:
Afbeelding

Bramenlikeur:

Afbeelding

Afbeelding

Koffielikeur:

Afbeelding

Waanzinnige granaatappellikeur:

Afbeelding

Het was een waar miniparadijsje voor mij daar, wat een smaaksensaties!  :D


Ik stond zondagochtend toch redelijk fris op, had mij ook redelijk ingehouden, veel likeur ‘geroken’ en genipt want anders zou ik echt toeter zijn geweest, de biertjes waren overigens ook erg lekker!
Oké zaterdagochtend enkel regen regen en regen, dus zondagochtend er op uit.
Prachtige stek in Leidschenveen, wat een zicht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier gevist vanaf 06:30, er stond een te verwaarlozen westenwind, was de temperatuur op dat moment 14 graden en de luchtdruk bedroeg 1016 mb. Mix bestond uit mais, jonge kapucijners, hennep en boost. Hier 4x misgeslagen, waar van 1x zeker van karper gezien de vluchtboeggolf, pfff, dit had de vis moeten zijn want heb er ongeveer 2 en een half uur op moeten wachten. Er was karper aanwezig, maar niet veel, doch heb ik daar genoten van de wolkenpartijen en het lekker zitten in de natuur, een luidruchtige Groene Specht vloog over mij heen en in het riet waren nog enkele karekieten aanwezig.

Afbeelding

Afbeelding

Gestopt om 09:15, ingepakt en naar de polderstek bij Voorburg gefietst.

Afbeelding

Afbeelding

Begon hier om 09:15, ook hier weer prachtige wolkenpartijen.

Afbeelding



Aan de kant enkele voerplekjes gemaakt, was geheel gefocust op de indrukwekkende wolken boven mij, toen ik weer ‘even’ naar het pennetje aan de kant keek…ha, pen was ‘weg’ en ik kon nog net wat lijn naar rechts onder zien gaan, waarom weet ik niet maar dacht direct aan een kreeft die er met de twee maïskorreltjes vandoor ging. Ik sloeg toch hard aan en was verbaasd van de krachtexplosie die daarop volgde, karper dus, vlak aan de kant gehaakt. De vis nam een heerlijke spurt naar links, heb de molenslip wat aangedraaid en de vis bonkte mooi op de top. Pijlsnel veranderde de vis van richting en dook op aan de kant, met een slappe lijn als gevolg. Ik draaide snel in en had weer contact, nu nam de vis een onverwachte harde run naar rechts, de bodem zag ik omgewoeld worden en toen…los! Pen met de verschoven loodhagels en haak schoten langs mij heen en belandden in het gras. Gelukkig geen lijnbreuk, de haak schoot dus los. Jammer, but it’s all in the fishing game.

Afbeelding


Afbeelding


Hierna regelmatig aanbeten van witvis/kreeftjes en dat was het dan. Ben gestopt om 12:00 uur, het werd warmer en warmer… 

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marc Fransen
Berichten: 79
Lid geworden op: 04-04-2016 14:01
Locatie: Den Haag

14-08-2017 23:29

Hallo Glenn,

Ik heb net je blog hier ontdekt op het board.
Mooie verslagen van jouw sessies !
En leuk om iemand in mijn regio te zien vissen.
Heb je een PB gestuurd waar je het eventueel ook eens kan proberen.

Groeten uit Den Haag,
Marc
Michiel Oosterhoff
Berichten: 17
Lid geworden op: 24-06-2017 04:08
Locatie: Bedum

19-08-2017 04:46

Hey Glenn,

Wederom mooi verslag en foto's .
Die stoker/brouwer klinkt goed :-D is dat ergens in die buurt?
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

21-08-2017 19:41

Marc, dank je wel voor je compliment en je pb! :D

Michiel, ook jij bedankt voor je compliment, de brouwer, stoker en verbouwer zit te Berkel en Rodenrijs.

Ik loop weer wat achter met verslaglegging, dus nu verslagje van vorige week dinsdag 15 augustus:

Dinsdag zou het de gehele dag gaan regenen, althans in gedeelten van ons landje. Buienradar hield ik s’middags wat in de gaten om te kijken of de regen Amsterdam zou aan doen, ja Mokum zou ook wat neerslag krijgen. Ik had zo iets van ‘jammer dan’ volgende keer maar weer, en stelde mij er op in dat ik deze dag niet zou gaan pennen. Was er wel aan toe om in mijn buurtwatertjes iets te scoren, het was vorige maand dat er een Amsterdamse karper aan ‘Johnny’s Rod’ hing, en voor mijn gevoel was dat te lang geleden. Na het werk thuis aangekomen toch buienradar geraadpleegd en er zou wel een regenfrontje komen, maar Amsterdam zou daar niet veel last van hebben, dus eerst wat gegeten en daarna met een blik mais richting meertje. Ik was daar voor mijn gevoel ook een tijdje niet geweest.
Het was bewolkt en vrij rustig ook qua mensen onderweg, bij het meertje aangekomen zag ik al wat karpers aan het oppervlak her en der scharrelen en kringen maken. Ik fietste het pad langs het meer af en was licht teleurgesteld toen ik twee auto’s zag die op mijn favo stekje tussen het riet geparkeerd waren. Dus ben wat terug gefietst en heb mij genesteld schuin onder aan de dijk, bij de bramenstruiken waar ik langs de kant al wat karpers zag zwemmen.

Afbeelding

Oké, drie voerplekjes gemaakt met mais en wat boost, de stok lag iets voor 17:00 uur uit en was beaasd met twee maiskorreltjes op de haak. Volgens de weerapp. was de temperatuur op dat moment 22 graden, bij een te verwaarlozen wind uit het westen en bedroeg de luchtdruk 1013 mb. Kreeg vrij snel een lijnzwemmertje te verduren op de voerstek geheel rechts van mij, maar daar bleef het dus bij. Na ongeveer een kwartiertje liet ik de pen geheel links op de linker voerstek landen, binnen twee minuten bewoog de pen wat om daarna direct schuin naar het midden onder te gaan. Ik sloeg direct aan en de vis nam volgas, en produceerde daarbij een mooie boeggolf. De haak schoot los bij deze krachtsexplosie… jammer jammer. Toch gooide ik wat voer op de plek van aanbeet en legde daar opnieuw in. En verrassend, maar vooral gehoopt, kreeg ik binnen enkele minuten een bijna identieke aanbeet te zien. Maar nu liet ik de pen wat langer ondergaan, en zag zodoende de wat uitstaande lijn op het gladde wateroppervlak naar onder weggetrokken worden, ik sloeg toen hard aan…Yes! Feestje daar aan de waterkant! De karper denderde lekker door en liet mij met een kromme stok en gierende slip genieten van de kracht die deze vis bezat, heerlijk hoor weer een mooi buigende ‘Johnny’s Rod’ in de hand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het water was nu flink beroerd door de drilpartij, dus op de drie plekjes wat gevoerd om de vissen te lokken. Uit een soort luiigheid had ik geen zin om de pen steeds aan de diepte van de stekjes aan te passen, dus op de linker stek was de pen te diep afgesteld( gedeelte van drijflichaam te zien), op de rechter stek precies goed, en in het midden was slechts een klein rood puntje zichtbaar wat nu bij de lichte golfslag af en toe zichtbaar was. Na een klein uurtje zag ik het rode puntje van de pen op de middelste stek niet meer, de pen was onder gedoken en bleef weg, ik sloeg aan en Yo! Heerlijke dril was het gevolg:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna weer op de drie plekjes gevoerd, tikte op de middelste plek nog een brasempje aan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nog een kreeften aanbeetje op het laatst, en na drie uurtjes van lekker pennen vond ik het wel genoeg zo.
Thuis koffie met stukje taart:

Afbeelding

Ben nog steeds niet 'bij' met verslaglegging, maar zal morgen het verslag van het 'haagse' hier plaatsen. :D
Wim Voets
Berichten: 229
Lid geworden op: 16-08-2010 13:12

22-08-2017 15:28

Het wordt tijd voor pagina 23, ik scroll me een muisarm.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

22-08-2017 19:56

Ha Wim :lol: , tja misschien dat deze post daar verandering in zal brengen(pagina 23? :wink: )

Oké, blogje bijwerken met mijn laatste 'pen' belevenissen...

Donderdag 17 augustus 2017
De hele dag thuis gewerkt, was toe aan lekker buiten zijn na een dag binnen zitten en met je hoofd uren en uren voor een beeldscherm zittend. Het had s’ochtends en in de middag regelmatig geregend, en volgens buienradar zou het tegen 16:00 uur in het Haagse droog worden. Op de fiets dus naar de polder stek tussen Voorburg en Den Haag, het miezerde nog wat onderweg en dat miezeren zou de gehele pensessie met zelfs wat korte buitjes zo blijven. Mijn regenjack deed weer eens dienst en had ik de gehele pensessie aangehouden want  buiten de vochtigheid was het ook niet meer zo warm.

Afbeelding

Afbeelding

Oké, de voermix bestond uit mais en hennep, gevist vanaf 15:30, temperatuur was 18 graden, de windkracht was wk 2 tot 3 en kwam uit het zuid-zuidwesten, de luchtdruk bedroeg 1013 mb. Het was zwaar bewolkt.
De gehele pensessie constant miezerige kreeftenaanbeetjes gehad, pas na ongeveer anderhalf uur na steeds de 3 voerplekjes afgevist te hebben een echte serieuze aanbeet gekregen, de pen dook rap onder, maar helaas geen contact bij het aanslaan. Ben gestopt om 18:30, drie uurtjes gepend, éénmaal echte aanbeet en dat was het dan, een blank dus. Maar ja, de boog kan niet altijd gespannen staan en ik heb mij toch vermaakt daar aan de waterkant, tot tweemaal toe vloog er een ooievaar vlak over mij heen en vlogen groepen Ganzen over de weilanden. Next time maar weer.

Thuis een Mokums biertje gescoord:

Afbeelding
 

Vrijdag 18 augustus
Weer even wezen pennen na een thuiswerkdagje, wilde bij ADO mijn geluk gaan beproeven( tja, als Mokummer en ‘Ajaxcied’ heeft dat toch wel iets speciaals toch?). Aanwezig en stok ingelegd omstreeks 14:15, er stond daar een behoorlijke west-zuidwesterwind te blazen.

Afbeelding

De temperatuur bedroeg 18 graden en de luchtdruk was 1009 mb. 3 voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist. Het blijft altijd moeilijk om geconcentreerd te blijven en te kijken naar een pen die heen en weer en dan naar boven en naar beneden gaat bij woelig en diep water, en toch heeft dit wel wat want een aanbeet is vaak verrassend, direct en snel. Het duurde toch eventjes die onmiskenbare aanbeet in woelig water, maar de pen kwam opeens schuin naar boven en dook pijlsnel weg, ik wachtte eventjes met aanslaan want misschien kwam de pen wel weer boven, maar nee, de pen bleef weg. Dus hard aanslaan…maar geen contact of enige weerstand gevoeld, de twee maïskorreltjes zaten nog op de haakbocht, was dit nou een aanbeet of een ferme lijnzwemmer? Zag overigens tot tweemaal toe een mooie schub aan de overkant springen. Maar goed, ik was het woelige water even zat en om 15:30 verkast, en verderop in een voor mij nieuw watertje de stok ingelegd om 15:45:

Afbeelding

Ze hadden pas de kant gemaaid en aan die kant ging ik maar mijn hengelgeluk beproeven, erg helder en ondiep water, zag groepjes ruisertjes zwemmen, ideaal vliegviswatertje om polderruisers te belagen, humm na een half uurtje had ik het hier wel gezien na twee voerplekjes afgevist te hebben. Had ik daar moeten doorzetten? Misschien wel misschien ook niet, maar had nu zin om toch de pen onder te zien gaan door een karper.
Op de fiets dus naar mijn favo polderstekje:

Afbeelding

Hier gevist van 16:30 tot 18:15, twee voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist, veel witvis/kreeften aanbeetjes, sloeg enkele malen mis op m.i. witvis. Na ruim een uur eindelijk raak:

Afbeelding
Een kolblei dus.

Vlak hierna aan de kant een aanbeet van een karper, direct liep de slip van de molen en schoot de haak los, jammer, jammer , jammer. Vond het wel goed zo voor vandaag, had mijn vertier in de natuur gehad en thuis dronk ik een heerlijke Palm als afsluiting:

Afbeelding
 
Zaterdag 19 augustus.
Volgens de weerapp. zou het de gehele ochtend regenen, dus bleef ik lekker lang in bed en mogelijk zou ik in de loop van de middag gaan pennen in het haagse. Maar met de regen viel het wel mee en omstreeks 9 uur was het droog en bleef het droog voor de rest van de dag. De voermix van gisteren wat aangevuld met mais, jonge kapucijners en hennep:

Afbeelding

Ik besloot eventjes te gaan pennen bij de polderstek:

Afbeelding

Het was opdat moment 15 graden, stond er een lekker west-zuidwesterwindje wk2 tot 3, en bedroeg de luchtdruk 1013 mb. Het was licht tot zwaar bewolkt, in de verte zag ik wel wat donkere wolken, maar die kwamen niet mijn kant op.
Op drie plekjes gevoerd, veel lichte witvis/kreeften aanbeetjes, maar na ongeveer een half uurtje op de rechter voerplek vlak aan de kant, ging de pen prachtig en gelijkmatig naar het midden toe onder. Ik wachtte eventjes met aanslaan, de wat uitstaande lijn verdween onder water en nu sloeg ik goed aan. Direct een kromme hengel, even dacht ik aan de bodem of aan iets ‘vast’ te zitten, maar de top bonkte lichtjes mee met iets wat zwaar aanvoelde,’karper!’ dacht ik, en de slip begon heel rustig te lopen bij dat zware ‘iets’ aan het einde van de lijn. Dat iets kwam nu boven en ik was heel verbaasd wat ik nu zag; een grote groenige en vooral donkere Snoek had ik gehaakt! Deze Esox dame schat ik serieus zo net onder de meter in qua lengte. De ‘oude dame’ nam een klein spurtje naar links, kwam weer boven en bleef nu opvallend rustig, ik kon nu het net gaan pakken en realiseerde mij dat ik eigenlijk nooit snoeken met een net land. In mijn roofvisperiode onthaakte ik de vissen meestal in het water aan de kant, met mijn linkerhand pakte ik de snoek dan vlak onder de keel bij de kieuwen en met een lange onthaaktang was het onthaken van de spinner of streamer snel gefixt. De snoek dook nu onder toen ik het net te water liet en nam een prachtige run. De stok kromde schitterend en de vis maakte prachtige kolken verder op in de sloot, ik kneep hem nu wel want hoe en waar was de vis gehaakt? De lijn kon zo doorgeraspt worden door bijvoorbeeld de scherpe kieuwbogen of door de talloze scherpe zaagtandjes in bek en vooral gehemelte van de vis.  En toen schoot de haak los…of was de lijn doorgeraspt? Nee gelukkig niet, zelfs de twee maïskorreltjes zaten nog op de haak met daarbij een schubje van de oude dame: 

Afbeelding

Tja, de stek was danig verstoord door dit gebeuren, twijfelde om te verkassen naar de andere kant van de sloot, maar ik was lui en wilde op de onthaakmat blijven zitten, besloot dus om nu breed te voeren op de hoek en maar af te wachten. In de tussen tijd vroeg ik mij diverse dingen af vanwege het haken van de Esox, waar was de vis gehaak? In de bek? Of als lijnzwemmer? Maar de pen ging prachtig onder, alsof een karper of brasem er mee aan de haal ging. Ik had natuurlijk vis gelokt op de plek, mogelijk dat de oude dame daardoor ook wat gelokt is, maar dan nog, de pen ging zo mooi onder en nog wel naar het midden toe. Een snoek, en dan nog wel een ‘big one’ die mais pakt? In
mijn vliegvisperiode heb ik genoeg snoeken gehaakt die de imitatievlokreeft als prooi beschouwden en met regelmaat doken er snoeken op de ruisvoorns die ik aan het binnen strippen was.
Tja, verrassend was dit hele gebeuren wel, overigens lang geleden dat ik een snoek gehaakt had( in welke hoedanigheid dan ook). 
Oké, hierna veel witvis/kreeften aanbeten en na 13:00 had ik het hier wel gezien, ik hoorde enkele keren een Groen Specht roepen en een Tjiftjaf deed zijn naam in de bomenrij eer aan.

Afbeelding

Thuis een bakkie koffie met een heerlijk stuk bananenvlaai:

Afbeelding

 
Zondag 20 augustus
Ik wilde deze ochtend bij het krieken van de dag aanwezig zijn bij de polderstek te Leidschenveen:

Afbeelding

Afbeelding

Was daar ruim voor 06:30 aanwezig en de pen lag precies om half 7 te water. De temperatuur was op dat moment 16 graden, de wind kwam uit het westen en de sterkte was rond windkracht 2, de luchtdruk bedroeg 1019 mb. Drie voerplekjes had ik gemaakt, eentje helemaal links, eentje helemaal rechts en eentje ‘recht zo die gaat’ in het midden. Het voer bestond uit een restje mix van de vorige dag aangevuld met mais en hennep. Het was zwaar bewolkt, de opkomende zon bescheen de donkere wolken, en ik genoot van de kleurenpracht die daar ontstond:

Het leek wel 'vuurwerk'
Afbeelding

Afbeelding


Ik had dus niet in de gaten dat het pennetje op de rechter voerplek meegenomen was door een vis die langs de kant naar links er mee wegzwom, zo gefocust was ik op de wolkenformaties en niet op de ‘verdwijnende’ pen. Net op tijd zag ik de al omhoog gekomen antenne van de pen geheel naar links verdwijnen, rap pakte ik het handvat en sloeg aan. Mis…wel een vluchtte vis naar rechts. Een maïskorreltje van de twee bleef nog hangen aan de haak. Verder helemaal geen aanbeetjes of tikjes meer gezien op de pen op de drie voerplekjes, maar na ongeveer 40 minuten zag ik voorzichtige tikjes van de pen op de middelste voerplek. Heel langzaam ging de pen in het door de wind licht beroerde water, richting overkant, niet haperend, maar mooi gelijkmatig, ergens wist ik dat het een kreeft moest zijn, maar de snelheid waarmee dit ging klopte niet bij die van een kreeftenaanbeet. De pen was bijna aan de overkant, kwam nu mooi schuin omhoog en nu verdween deze wel snel onderwater. Ik sloeg aan en hangen! ‘Karper!’ dacht ik meteen gezien de weerstand, de lopende slip en kromme stok. De vis bonkte, maakte een spurtje naar links, ik pompte de vis terug, en kwam daarbij even boven, en  zag dat het geen karper was maar een mooie gladde Zeelt: 

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb op deze stek nog even na het voeren doorgevist, maar besloot na een half uurtje te verkassen:

Afbeelding
 
Ook hier gebeurde bijna hetzelfde, ik was mij aan het vergapen aan de mooie wolken toen op de rechter voerplek de pen al helemaal verdwenen was, zag nog net wat uitstaande lijn verdwijnen, pakte het handvat en sloeg aan, maar niks, geen contact, geen weg vluchtende vis, wel beide maïskorreltjes eraf. Ben hier gestopt om kwart voor 9 en besloot om naar de polderstek te gaan bij Voorburg:

Afbeelding

Hier gevist vanaf 10:00 tot 12:45, heerlijk gezeten op de onthaakmat:

Afbeelding

Hier 2x misgeslagen; eenmaal op grote wittebroodpluim en eenmaal op mais, dus geblankt.
Thuis wachtte wederom een bakkie met wederom een stuk heerlijke bananenvlaai:

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-08-2017 16:49

Je hebt weleens van die dagen...dat alles tegen lijkt te zitten, niets lukt, niets gaat zoals je wilt, en vanaf s'morgens vroeg tot s'avonds laat heb je hoofdpijn, zo'n nèt niet doorknallende hoofdpijn maar meer een zeurderige druk op je kop…dus dat heb je er dan ook nog bij de gehele dag op het werk.

Op het werk was het druk, ik verlangde naar de waterkant om te relaxen, dan pas gaat de zeurende hoofdpijn wel weg daar aan de waterkant. Had al vroeg een paracetamol in genomen, maar het hielp gedeeltelijk.
Eindelijk naar huis, het was warm buiten, gelukkig niet drukkend maar wel warm.
Eerst wat boodschappen doen, en dan hup op de fiets naar een stekkie om te relaxen…:

Afbeelding

Afbeelding

Ter plaatse voermix gemaakt van mais, jonge kapucijners en boost. De temperatuur was 26 graden, de wind kwam uit het oost-zuidoosten en qua sterkte tussen de wk 2 en 3, en de luchtdruk bedroeg 1013 mb. Had wat breed gevoerd op de hoek en aan de kant, het viel mij al op dat de waterstand wat verlaagd was, maar ik zag geen karperactiviteiten. Er vloog een IJsvogel vlak over mij heen, de stek 'oogde' vrij rustig, en dat was ook meteen de insteek voor mij op dat moment op deze stek: rust en onthaasten en relaxen. Na ruim een kwartier dook de pen onder met op de haak twee maiskorreltjes, de wat uitstaande lijn zag ik ook mooi onder getrokken worden. Ik sloeg aan, maar niets van weerstand, vluchtboeggolf of wat dan ook. Ik was hier eigenlijk na anderhalf uur wel genoeg 'onthaast' , er waren geen karpers in de buurt en ik wilde toch wel een karper vangen, ik wilde actie, een duidelijk ondergaande pen door een Cyprinus, een kromme stok, een gierende slip…
Verkast dus en richting het Science Park waar ik wat slootjes inspecteerde op 'visbaarheid', maar ben beland bij de gebouwenstek waar ik vorig jaar nog menig karper wist te vangen. De stek, of eigenlijk de omgeving, is maandenlang bezet geweest door allerlei bouwactiviteiten en was dus lang niet echt beschikbaar om te gaan karperen met de pen. De kant is verstevigd met een nieuwe houten beschoeiing met een ijzeren/metalenrand, en is wat rechter doorgetrokken. Het een en ander is daar dus gebeurd en met de vele bouwactiviteiten daarbij ben ik de stek wat uit het oog verloren.

Afbeelding

Afbeelding

Tot gisteren dan, want ik zag enkele karpers wat aan de kant scharrelen en wellingen maken. Twee voerplekjes gemaakt, eentje geheel rechts in de hoek, en eentje voor mij aan de kant wat uitlopend naar het midden toe. Ja, het begon al dat de zon weerkaatste op het water, uitgerekend op de hoek waar ik gevoerd had, door het knijpen met de ogen om de vervelende schittering wat te temperen kreeg ik weer hoofdpijn, pfff. Toen kwamen eerst vier jonge eenden, en later kwamen er nog twee bij, die uitgerekend op de voerplekjes vervelend heen en weer zwommem, dan weer gelukkig weg waren en opeens weer verschenen en enkele keren lekker over de lijn zwommen...Weg jagen heeft geen zin, je verstoord de plek daarmee en opvallend was wel dat de aanwezige karpers zich niets aantrokken van de grondelende eenden, de karperwellingen bleven tussen de eenden verschijnen.
De eenden gingen aan de kant slobberen, ik maakte wat foto's en pas thuis de foto's checkende zag ik dat er aan de kant een 'licht kleurige' karper aanwezig was:

Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk na ruim twee uur van gefocust zijn, na geduldig wachten en de spanning tot je door laten dringend wanneer de wellingen steeds dichterbij komen, je staart/lijnzwemmers krijgt maar er niets gebeurd, werd de pen voorzichtig schuin opgetild, om vervolgens wat schokkerig weg te lopen naar het midden toe. Ik sloeg goed aan, en ja! Run! Wat een run, heerlijk, de stok stond krom en de slip liep geweldig ratelend af. Moest de vis blokken want deze spurtte naar het stenen bruggetje, dan zou ik de vis kwijt kunnen raken, de vis kon ik wat naar het midden toe krijgen, maar weer een run van deze sterke vis richting bruggetje! Ik probeerde de karper voor de tweede keer te blokken, maar het afremmen ging niet goed en...los...een losschieter, pen, lood en haak belanden naast mij in het gras.

Afbeelding

Afbeelding

'Gvd...gvd... gvd!' riep ik daar, uit frustratie, uit boosheid. Ik schopte twee stenen het water in en baalde daar ontzettend. Hoofdpijn weer wat terug en ik had het wel gezien deze pensessie, had er even geen zin meer in, dus ingepakt en balend op de fiets naar huis. Maar ach, jeetje, dit hoort nou eenmaal bij het vissen, een vis verspelen en zeker voor je gevoel een 'big one' spreekt altijd erg tot de verbeelding. Onderweg reed ik nog bijna een overstekende kat aan, 'gvd...gvd gvd!' riep ik maar weer voor de tweede keer die avond...het was nog een zwarte kat ook!
Ron Som
Berichten: 328
Lid geworden op: 16-06-2003 02:00
Locatie: Berkel
Contacteer:

24-08-2017 18:30

Hoi Glenn,

Ik ben een meelezer en reageer nog maar heel weinig op het board. Mooi verhaal en ook mooi om ook deze kant van de beleving te lezen.
Echt herkenbaar :-)
Blijf schrijven en genieten van de prachtige hobby.

Ron
Is het internet ook op zondag open?????
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-08-2017 19:46

Dank je wel Ron voor je fijne reactie! En ja het hoort gewoon bij het vissen dat je soms baalt, c'est la vie he! :lol:


Het was gisteren een lekkere dag, had goed geslapen, was dus uitgerust en het thuiswerken ging prima. Omstreeks 11:00 uur werd een verwacht pakketje afgeleverd:

Afbeelding

De molen op de Prologicstok doet het op zich wel prima, de slip is goed maar de laatste tijd heb ik wat problemen met de slinger, op de een of andere manier sluit die niet meer goed aan met het molenhuis, en dan krijg je steeds minder vertrouwen in de molen, je wilt zeker bij een drilpartij dat de slinger niet zomaar los gaat zitten en je dan loopt te klungelen met de molen, je wilt er gewoon 100% van op aan kunnen dat je spullen naar voldoening werken. Vertrouwen dus op je uitrusting.
Ik ben dus op zoek geweest naar een nieuwe molen voor de Prologicstok, en wilde in eerste instantie kijken of er een molen bij de voor mij vertrouwde merken, zoals Shimano, Penn en Abu, zat die mijn interesse zou opwekken. De molens die ik van deze merken bezit voldoen voor mij erg goed, en via diverse webshops heb ik een aantal molens 'bekeken' en kwam ik inderdaad uit op een Shimano, een Penn en een Abu molen...maar, ik kwam ook enkele molens van het merk 'Mitchell' tegen, en naar mijn weten heb ik nooit een Mitchell gehad. Ik kon mij nog van vroeger Mitchellmolens herinneren, die waren als beginnend vissertje(zal lagere schoolperiode zijn geweest) in mijn ogen en beleving erg prijzig. Ze vielen voor mij een beetje in de categorie van Abu, qua uiterlijk ook een beetje, met die typische platte behuizing. Nu zag ik een molen van Mitchell die mij enkele dagen bezig hield, zou ik wel of zou ik deze niet aanschaffen. Ach, ik wilde nu een Mitchell proberen, dus:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat een mooie, degelijke en vooral moderne 'look' heeft deze molen, heb er de 150 meter Gamakatsu 28/00 op gedaan die ik ook tegelijk besteld had.

Maar nu het volgende, zal ik deze molen op de Prologicstok doen of op 'Johnny's Rod' ?

Oké, gister was het een lekkere dag zoals ik al eerder schreef, dus wilde ik gaan pennen na het werken. En besloot direct naar de gebouwenstek te gaan, wilde daar een karper vangen en mij mijn 'negatieve' ervaring van de dag ervoor geheel vergeten. Kom op, waar hebben we het over zeg, een karper verspelen hoort er bij, balen mag, maar dan eventjes, dat hoort er ook bij en gister was nou eenmaal een dag waar het allemaal even niet mee zat, nou jammer dan.
De omstandigheden op de stek waren anders, de west-zuidwestenwind was de voornaamste reden, deze stond pal op de te bevissen kant en was soms sterk, windkracht 3. De temperatuur was 22 graden en de luchtdruk bedroeg 1016 mb.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Tegen 17:30 lag good old 'Johnny's Rod' rebuild by Cor, in met twee maiskorreltjes op de haak. Breed gevoerd van links, midden, en rechts naar het hoekje toe met een mix van mais, jonge kapucijners en boost. Moest echt het voer met meer kracht dan gebruikelijk ingooien, want zo tegen de wind in bleef anders veel op de kant liggen. Ik zag geen karperactiviteit, wellingen waren sowieso door het woelige water niet te zien, en met betraande ogen door de wind daarbij was het moeilijk kijken. Na ruim een kwartier voor mij aan de kant legde ik het aas geheel naar links in, ik weet dat er een variatie is in diepte zowel aan de kant als meer naar het midden toe, de pen zonk direct naar beneden en in de veronderstelling dat ik te ondiep met de pen lag haalde ik op, huh? Weerstand! Er zat al een vis aan de haak! De stok stond krom en ik was een vis aan het drillen, blijkbaar waren de korreltjes mais direct gepakt door de brasem:

Afbeelding

Oké, ik voerde weer wat breed uit bij en legde in het midden iets van de kant in, na enkele minuten besloot ik om de pen te gaan verleggen dus haalde ik op, huh? Direct een run van een karper op de stok, ik was stom verbaasd, verrast, maar in mijn nopjes! Wát een heerlijke dril, wat een gevecht in die wind pal op de kant, ik had mazzel dat ik de vis goed onder controle kreeg en de dril meer naar het midden toe voortgezet kon worden, wilde absoluut niet dat de vis richting stenen bruggetje zwom:

Afbeelding

Afbeelding



Na enkele scheppogingen belandde de vis in het net, maar nu, de kant is steil en ietwat glad en ik wilde de vis absoluut niet op de straat stenen, uiteraard op de onthaakmat, gaan onthaken. Dus snel naar boven geklauterd, onthaakmat op het gras gedeelte aan de overkant van de weg neergezet en met hengel en net in de hand de steile kant opgeklommen, dat was even link…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Oké, weer wat breed gevoerd, en daarna zowel links, in het midden en rechts in de hoek de pen laten dansen tussen de golven. Na ongeveer 3 kwartiertjes zag ik dat de pen recht voor mij in het midden, de typische kreeftenaanbeet registreerde; op één plek blijvende steeds van die korte soms venijnige tikjes geven, maar vond het wel vreemd want hoe kon dit dan bij deze woelige, golvende omstandigheden? De pen verschoof opeens heel sneaky en langzaam naar links toe, daarna weer terug naar het midden en ging vervolgens toch onder. Ik wist haast zeker dat het een kreeft was, ik sloeg aan...WAUW!!! Rammen, drammen, vluchten en door denderen! Yes, wat een drilpartij kreeg ik voor mijn kiezen, geheel onverwachts, geheel in de veronderstelling dat een nasty little lobster aan de haal ging, had een zeer sterke Cyprinus het aas gepakt en mij gefopt met dat getreuzel. De molenslip gierde in de wind, 'Johnny's Rod' boog in de wind en ik stond daar met een smile te genieten in de wind.

Afbeelding

Afbeelding



Het landen van deze vis ging goed, maar weer hetzelfde gedoe om boven te komen met die steile en gladde kant, maar goed het lukte allemaal:

Afbeelding

He, volgende keer even opletten met het neerleggen van de vis ivm de borstvin...die kan knakken :oops:

Afbeelding

Hierna nog twee brasems aangetikt, en tweemaal misgeslagen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar wat een mega verschil met gisteren qua alles...ja, zo is het nou eenmaal met het vissen. Het blijft je verrassen, en dat maakt het juist zo leuk, de ene dag zit lijkt het wel alles tegen, en de andere dag is het volop genieten!
Thuis een Westmalle dubbel gedronken, geen pic dit keer, maar hij smaakte prima!