Karperen voor de deur.

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

30-08-2016 13:21

Hallo Glenn,
Al geruim tijd krijg ik melding als jij iets post.
Maar dat had ik al enige weken niet meer gekregen.
Ik krijg net bericht dat je gepost hebt en dus lezen erbij.
Je vangt ze weer leuk en je geniet weer volop.
Je verhuizing al weer een beetje op orde?
Ik kan ze al enige weken niet vangen en hoop dat daar over 10 dagen verandering in gaat komen.
ik ga nl. 10 sept een weekje naar Frankrijk.
Wens je niet teveel stress en een goed medicijn is: ga vissen :lol:
mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

30-08-2016 14:01

zo, inmiddels de rest gelezen :)

erg mooie sleutelhangers! wow! en weer lekker gevist zie ik :)

wel valt mij bij jou het grote aantal langgerekte schubs op. zijn dat rond Amsterdam nog steeds van die 25% wildhybrides? ik woon zelf in de provincie, en 20 jaar geleden ving ik hier al veel spiegels. en enige navraag bij wat oude karpervisvrienden die nog steeds vissen leerde me dat het aantal spiegels hier alleen maar is toegenomen. tegenwoordig is de kans groter dat je een spiegel vangt dan een schukarper. uitzettingen zijn vrijwel altijd spiegels die de potentie hebben enorm dik te worden, want dat is toch de vraag van de karpervisser.

nou, vang ze zou ik zeggen.

ik heb trouwens zelf ook een eigen pentopic geopend waar ik mijn hernieuwde penervaringen bij hou. helaas is mijn schrijftalent wat minder dan het jouwe, maar goed, misschien wordt het nog wel beter. :)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

30-08-2016 19:30

Ijsvogels zie ik hier regelmatig, hoewel dit jaar 1 paartje minder, maar groene spechten zijn hier weinig te vinden.

Leuk verhaaltje weer. Nieuwe omgeving, nieuwe kansen!

Grtz

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

31-08-2016 20:00

Aaron, Joost en Frenk, dank jullie wel voor de fijne reacties!

Aaron, ik ben zo goed als verhuisd, doch moet hier en daar nog wat op zijn plekje komen en moeten nog wat spullen geleverd worden, het vissen zorgt zeker voor de nodige rust, maar vooral voor plezier! Succes alvast in Frankrijk en vooral veel plezier daar( en lekker eten en fijne wijnen proeven!).

Joost, ik vang voornamelijk schub, en ben om eerlijk te zijn niet bekend dat het wildhybrides kunnen zijn, sommige van de gevangen karpers zijn inderdaad wat ‘langgerekt’. Maar ik denk dat er in Amsterdam e.o. meer schubs dan spiegels worden gevangen. Vind het vangen van een spiegel overigens iets bijzonders omdat ik ze weinig vang. De bouw en het uiterlijk van deze typische vissen vind ik mooi… Er worden met regelmaat spiegels in de Amsterdamse wateren uitgezet, maar ik vang ze persoonlijk erg weinig, maar dat kan toeval zijn.
Leuk dat je ook een eigen topic bent gestart om zo je ervaringen met ons te delen, en je schrijft goed en interessant genoeg om ons te boeien! Ga daar mee door!

Frenk, gelukkig gaat het in geheel Nederland goed met de IJsvogels, ze worden veel vaker gezien en dat is weleens anders geweest. Ik vind het leuk om verrast te worden door allerlei vogels tijdens het vissen en als je zo gefocust en geconcentreerd op je ‘pennetje’ let zijn je andere zintuigen ook scherper en ervaar en zie je meer aan de waterkant.

Oké, ik ben inmiddels al weer twee pensessies verder die ik hier nog wil delen, maar de vermoeidheid was te groot om ze direct op het Carpboard te plaatsen.

Maandagmiddag vanaf 18:00 wilde ik op de parkstek mijn eerste ‘Karperen voor de deur’ resultaat halen. De afgelopen zondagochtend, na het oriëntatie bezoekje, was veelbelovend dus vandaar.
Afbeelding

Gevist vanaf 18:00 tot 20:45, 21 graden, noorden wind wk1 tot 2, luchtdruk 1.023 mb.

Vlak aan de kant, waar het water niet beroerd werd, wemelde het van de schaatsenrijdertjes:

Afbeelding

Gevoerd met maïs en afwisselend gevist met broodpluim en maïs. Veel ‘leven’ van witvis, vele missertjes en verspeelde witvisjes en regelmatig activiteit van karper( vooral aan de overkant bij het lelieveldje waar de karpers voor deining zorgden).
Ving twee redelijke blankvoorns en een mooie Brasem:
Afbeelding

Afbeelding

Maar wat een rumoer op deze stek! Verkeer en voetgangers/wandelaars die achter mij passeren en de vele zeer luidruchtige halsbandparkieten die leken wel overal vandaan te komen om uitgerekend op de stek te gaan verzamelen. Tja het is per slot van rekening een park…met al zijn parkactiviteiten en kenmerken…Overigens vlogen ook hier met regelmaat de IJsvogels heen en weer.
De pen werd opeens op een typische manier verplaats, ging niet onder maar maakte een opvallend ‘rondje’, ik sloeg maar aan…en daar spartelde een rivierkreeft aan de haak. Nou, ik gaf een paar keer een tik op de stok in de hoop dat de onfortuinlijke geleedpotige eraf zou vallen, maar helaas. De haak zat stevig in zijn/haar staart vast, dus middels onthaaktang de kreeft bevrijd.
Het beestje moest wat bijkomen:
Afbeelding

Zo af en toe verraadde een passerende karper zich middels wellingen en het schuren tegen de takken in het water, zodoende kon ik gefocust afwachten op een karper die eerst tegen de takken schuurde(trillingen van de takken) en daarna twee bellenveldjes veroorzaakte op de voerplek. De pen ging onder, eigenlijk net zoals op de wijze waarbij de voorns en de brasem dat deden, maar ik wist haast zeker dat het de wroetende karper was die zich had verraden. Ik sloeg aan en wroem! Gelijk een speedboot die direct in de hoogste versnelling wegstuift, zo veroorzaakte de wegsprintende karper een mooie, rechte golfpartij die er wezen mocht. Maar helaas allemaal van korte duur, de haak schoot los en het spul belandde in de takken rechts van mij. Hier was ik van te voren al bang voor dat de takken/bomen op deze stek weleens voor vervelende situaties konden zorgen. Zo zat ik minuten te klooien om de verwikkelde lijn uit de takken te halen, met dit als gevolg:


Afbeelding

Alles afknippen en opnieuw monteren dus.
Verder gebeurde er niet veel meer op wat witvis getreiter na, ik besloot in te pakken en huiswaarts te keren.



Gister(dinsdag)middag, vanaf 17:30. De tweede pensessie bij het park.

Het was lekker warm en na het nuttigen van een ijskoude Corona wilde ik het nog een keer proberen:

Afbeelding

Tja, die ‘speedbootsprintkarper’ van de dag ervoor hield mij nog bezig. Het was weer een geval van een exemplaar die je niet gezien hebt, maar waar je wel de kracht daarvan even mocht ervaren.
Het was druk in het park, een jazzcombo diende het bruiloftsfeestje links van mij van de geijkte bruilofts muzak, de groep Halsbandparkieten hielden hun eigen soms snerpende muziek in ere, en last but not least was er een indrukwekkende Djembé percussiegroep heerlijk aan het trommelen in het park…en ik zat er echt precies midden in. Tja dit is natuurlijk een totaal andere ambiance dan die ik pakweg in de gemiddelde noord-hollandse polder ervaar. En dan hebben we het nog geen eens over de fietsers , voetgangers en verkeer wat zich achter mij bevind. Maar ja, het is nou eenmaal de stad en niet de polder :lol:
Het was 23 graden bij een nw-wind wk 1 tot 2, en een luchtdruk van 1.026 mb. Gevoerd met maïs uit blik en jonge kapucijners die 'side hooked' gepresenteerd werden.

Afbeelding

Bij inleggen van de met een kapucijner beaasde haak, kreeg ik direct een pittige lijnzwemmer te zien, er zat dus al karper op de stek, aasbellen maakten het totaalbeeld compleet om geconcentreerd af te wachten wat zich verder zou gaan afspelen. Vrij snel kreeg ik een duidelijke stevige opsteker te zien en verdween de pen in een vloeiende beweging naar beneden. Ik sloeg aan en wauw!!! De karper zwom direct zonder hapering richting lelieveld aan de overkant. De hengel boog, de molenslip ratelde er was een strijd gaande. Ik probeerde de vis te blokken alvorens deze zich in het compacte lelieveld zou gaan begeven, het lukte niet echt, maar de vis maakte een draai naar links en knalde gewoon door. Toch zwom het weer richting de lelies en kneep ik hem toen de vis zich toch even tussen de leliebladeren bevond, maar ik bleef veel druk houden en hield de vis nu uit de leliebladeren. De vis zwom nu gewillig mee toen ik de lijn meter voor meter aan het binnenhalen was, maar ongeveer vijf meter van de kant begon de vis aan zijn tweede run, en weer richting lelieveldje. Jeetje deze vis gaf niet op, doch gelukkig raakte de vis vermoeid en na wat moeilijk gedoe van mijn kant met het net kon ik de vis landen:

Afbeelding

Ik moest eerst met de zware vis in het net een geschikte plek vinden om het op de onthaakmat te leggen, te onthaken en wat pics van te schieten.
Een voorbijganger, type driedelig maatkostuumpak, schrok van de vis en wist niet dat er zulke grote vissen in het park zwommen. 'Is het een snoekbaars?' vroeg hij, ik moest mijn lachen inhouden en vertelde de man dat het geen snoekbaars was maar een karper.

Afbeelding

Net geen 70 cm, maar een krachtpatsertje die met mij een mooie strijd was aangegaan.
En met binnen 5 minuten na inleggen al een aanbeet weten te verzilveren, was deze vis de eerste 'Karperen voor de deur' karper. :D

Het lelieveldje aan de overkant:

Afbeelding

Oké, mijn middag/avond kon niet meer stuk, ik ving nog een blankvoorn op maïs, sloeg tweemaal mis op volgens mij karper, vlogen de IJsvogels rakelings langs de stek, waren de Djembé trommelaars wel erg luidruchtig( maar ik zat soms lekker mee te deinen op hun aanstekelijke ritmes) en waren de halsbandparkieten net zo luidruchtig, maar massaler aanwezig dan de dag ervoor. Om 20:15 ingepakt en tevreden huiswaarts gekeerd, met een big smile dit keer! :D :D :D
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

02-09-2016 04:44

Gistermiddag/vroege avond, het parkwater wat verder verkend en uitgekomen op een hoek waar het water middels een brug onder het wegdek door verder nog een stukje park en een woonwijk in gaat. Een interessant stuk waar ik aan het oppervlak al wat karpers zag rondscharrelen, en met een vrij brede strook gras waar je je goed kan settelen. Achter mij bevind zich wel een druk kruispunt, maar daar valt verder wel mee te leven, c.q te 'pennen'... :lol:


Afbeelding

Ik heb even op deze hoek gezeten:


Afbeelding

'Johnny's Rod' lag uit om ongeveer 16:45, met op de haak twee maïskorreltjes, er is gevoerd met maïs en jonge kapucijners. De temperatuur op dat moment was 23 graden, de wind kwam uit het noordwesten wk 1 tot 2 en de luchtdruk bedroeg 1.023 mb. Het was licht bewolkt en verder aangenaam.

Afbeelding

Regelmatig gewisseld van aas, maar het duurde ruim 3 kwartier alvorens er 'iets' gebeurde, en dat iets was een halve opsteker/lijnzwemmer. Van tijd tot tijd was er een lichte stroming die veel bladafval meevoerde, vrij lastig voor de pen dus. Er was karper aanwezig, maar niet op de voerstek, aan de overkant zag ik regelmatig een karper boven komen en deiningen veroorzaken.
Tot 18:30 hier gevist, en besloten om het bij de wat succesvollere parkstek tussen de bomen te gaan proberen:

Afbeelding

Gevoerd met maïs en jonge kapucijners en ook hier steeds gewisseld van aas. Eerste halfuur gebeurde er niet veel, toen de wind ging liggen kwam er meer leven op de stek en kreeg ik een lijnzwemmer te zien gevolgd door een boeggolf van een geschrokken karper. Weer veel luidruchtige halsbandparkieten en een langs flitsende 'blauwepijl'(IJsvogeltje!). Veel witvisaanbeetjes en pas na 20:00 kwamen er karpers op de voerstek snuffelen, dat was wel spannend want lijnzwemmers en vooral bellenplakkaten verraadde hun aanwezigheid. Een metertje of twee van de kant was een karper goed aan het wroeten, ik verplaatste het aas voorzichtig die kant op, de pen werd heel mooi en gestaag meegenomen, ik twijfelde om aan te slaan omdat de pen richting overhangende boom ging. Toch sloeg ik aan, maar helaas in het luchtledige en pen en haak belanden achter mij in een tak...maar kon ik vrij snel zonder schade loskrijgen. Het werd donker, ik wilde niet 'blanken', en plaatste de pen links van mij waar het zicht op de pen nog te doen was qua licht. Kreeg een mooie langzame wegloper en sloeg aan, maar het was een prima blankvoorn die vanwege wild gespetter aan de kant van de haak viel...
Nou, ik vond het wel goed zo, inpakken en wegwezen maar, next time!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-09-2016 17:42

Gistermorgen even op de nieuwe parkstek gevist.

Afbeelding

Afbeelding

Sloot links van mij met redelijk wat scharrelende vissen aan beide oevers:

Afbeelding

Ik hou het even kort: 07:15 tot 11:00, 17 graden, zwaar tot half bewolkt, nw wind wk 2 tot 3, luchtdruk was 1.013 mb.

Redelijk wat karper aanwezig: aan het oppervlak scharrelende en springende exemplaren.
Gevoerd met mix van maïs, jonge kapucijners en flavour/boost, afwisselend gevist met maïs en jonge kapucijners, de kapucijners 'side hooked' op de haak.

Enkele aanbeten/missers m.i. van witvis, éénmaal op karper aangetikt doch deze schoot direct los, eenmaal brasem gevangen en eenmaal brasem verspeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Op deze stek ook veel luidruchtige halsband en alexanderparkieten, en ook hier IJsvogels, eenmaal vloog een IJsvogel vlak over mijn hoofd heen, dat was even schrikken...

Hierna nog het park rondgefietst en in deze onooglijke sloot karpers gespot:

Afbeelding

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

04-09-2016 18:03

Hoi Glenn,
Leuke nieuwe stekken heb jij. Die parkstek is dat een kruising (met dat blauwe tuinhuisje en bruggetje verderop)? Ik zie op die kruising ook wel een plek om naar toe vissen (overhangende prikstruik). De foto waar die golfjes vandaan kwamen is dat.

Kansrijke plekken :wink:

Volgende keer beter en meer vis.

Frenk
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

10-09-2016 09:55

Hoi Frenk :D , de plek/stek die jij bedoelt is meer een T-splitsing, het parkwater verdwijnt onder het wegdek door naar een watertje in een woonwijk en via allerlei slootjes/verbindingen komt het overal in de Watergraafsmeer(stadsdeel in A'dam) terecht. Ik ga tzt het water in het park verkennen, maar richt mij nu meer om het water erom heen. Er zijn genoeg geschikte plekken, ik zie overal karpers aanwezig, maar of die te vangen zijn is een tweede... :lol:

Oké, inmiddels heb ik al weer enkele pensessies in de buurt gehouden, afgelopen dinsdag, woensdag en donderdag was dat het geval. Normaal schrijf ik zo snel mogelijk de belevenissen op in dit blog, de herinneringen c.q. indrukken zijn nog vers, maar het was een moeizame week en kwam er helaas niet aan toe...

Even in het kort, afgelopen dinsdagmiddag nieuwe stek bij het park op een hoek met veel rumoer( verkeer, school en tuincentrum):

Afbeelding

Afbeelding
Hier gevist van 15:45 tot 17:00 uur, zzo wind, luchtdruk 1.026. Geen aanbeten, wel een lijnzwemmer van een karper. Gevist met broodpluim en maïs, en gevoerd met maïs.

Volgende parkstek bezocht van 17:15 tot 19:45:

Afbeelding

Afbeelding

Gevist met broodpluim en maïs en gevoerd met maïs, vangst was een Kolblei( nou ja vangst, de zilveren spartelaar viel er aan de kant af...) en ik sloeg mis op broodpluim aan de kant op een karper gezien de mooie boeggolf die daarbij ontstond. IJsvogel, Boomvalken en overvliegende Ooievaars waren de 'opvallende' vogels hier.

Woensdagmiddag/avond, parkstek:

Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Gevist van 17:30 tot 20:15. 26 graden, ono wind wk 1-2, luchtdruk 1.019 mb. gevist en gevoerd met maïs.

Er was karper aanwezig, maar meestal ver van de kant, het werd slechts brasem op deze plek:

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Het was hier wel relaxt vissen:
Afbeelding

Afbeelding

Overigens vlogen de IJsvogels hier 'gewoon' over het drukke (verkeer)kruispunt!

Thuis na afloop, ook niet onbelangrijk:

Afbeelding

Oké, de 3e pensessie van afgelopen donderdagmiddag/avond heb ik bij de stek aan het spoor gehouden.

Afbeelding

De weerapp. gaf 23 graden aan bij een goede zuidwesterwind van wk 3 en een luchtdruk van 1.009 mb. Het was een warme dag, voor septemberbegrippen zeker en iedereen op straat genoot van het warme zomerse weer.
Ik wilde eerst op een stek aan het meertje zitten, het water was vanwege de zw-wind goed in beroering en na enkele pensessies op ‘glad-vlakwater’ leek het mij weer spannend om de pen plotseling in het woelige water onder te zien gaan.
Maar de bewuste plek was al bezet door een statische visser die ik al enkele keren op het meertje heb gezien en heb gesproken( hij had slechts brasem gevangen, ‘karper wel aanwezig maar die hadden geen trek in het gebodene’ was zijn relaas).
Even verder op was nog wel een stekje vrij, maar nog redelijk begroeid, dus besloot ik door te fietsen naar de stek aan het spoor.
De wind had als zo vaak hier geen tot weinig vat op het water, zodat het wateroppervlak nagenoeg vlak was.

Afbeelding


‘Johnny’s Rod’ lag iets voor 17:00 uur in met op de haak twee maïskorreltjes, er is enkel gevoerd met maïs uit blik.
Binnen 4 minuten, na wat lichte aanbeetjes(witvis, lijnzwemmertjes?) dook de pen onder, sloeg ik aan en verspeelde een wat onstuimige brasem. Nou, zo snel ‘leven’ op de stek vond ik wel plezierig.
Hierna regelmatig witvis aanbeetjes en lijnzwemmertjes, doch het duurde ruim 3 kwartier, nadat ik de haak voor de verandering maar had voorzien van slechts 1 maïskorreltje, dat ik een snelle wegloper kreeg en ‘even’ een karper er op had. Een mooie welling was het enige zichtbare van het contact.
Ik maakte nu 3 compacte voerplekjes van mais die ik om en om beviste. Wat mij opviel gedurende de gehele pensessie, was het feit dat de karpers zich totaal niet lieten ‘zien’, normaal zie je deiningen, grote aasbellen, staartwellingen etc.etc. die op karper duiden. Nu bij het gladde water was daar niets van te zien, althans ik heb daar niets van waargenomen(pas op het einde van de sessie sprong een karper aan de rechterkant uit het water).
Er was wel regelmatig een jagende snoek aan de linkerkant van de stek aanwezig, de uitwaaierende visjes en het kabaal wat deze Esox maakte was daar het bewijs van. Op de linkervoerplek kreeg ik een normale aanbeet, de pen ging naar beneden en ik sloeg aan. Yes! Karper! Maar wat voor één! Deze had haast, deze had een power en deze sprintte direct naar de overkant en liet mij, met een glimlach en prachtig buigende hengel, genieten van de kracht en vooral snelheid.
De slip bleef ratelen en stelde ik wat bij, en bleef desondanks gestaag ratelen, de vis was ik even ‘visueel’ kwijt. Het ging ook zo rap allemaal, want je kijkt automatisch naar je hengel, naar je top, naar je lijn en zoekt waar de vis zich bevindt in het verlengde van de lijn.
Ja! Aan de overkant bij overhangende takken en andere takken/riet-rommel, zag ik kolken van de vis, en de slip bleef ratelen.
Verdorie! Ik zat vast! Ik zag op de plek waar de lijn aan de overkant vastzat dat de karper zich in de takken/riet had genesteld, ik hield nog alles onder druk, maar de slip ratelde niet meer…Ik weet niet wat er precies gebeurde, maar opeens ratelde de slip weer, de karper nam weer lijn en ik zag een kolk ontstaan .
De karper had zich uit de takken en riet gezwommen.
Was ik blij? Nou enorm! Maar nu zwom deze powerkarper geheel naar rechts richting de bekende riet kant. Ik ging een paar stappen naar voren toe en strekte mijn armen geheel uit om ‘Johnny’s Rod’ meer ruimte te geven om de vis proberen te blokken.
Het lukte gedeeltelijk, de slip reageerde goed, de hengel boog tot het uiterste en de vis kon ik, wel met moeite, metertje voor metertje binnen halen. Nu pas zag ik de vis boven komen, een dikke schub, op zich niet zo groot, maar het was me er eentje!
Pas na de tweede scheppoging kon ik hem/haar landen, en begon de vis, blijkbaar goed op krachten gekomen, wild in het net te springen en te protesteren.
De strijd was gestreden, het was een mooie strijd, ik heb genoten van deze vis.

Schat de vis zo tegen de 65-70 cm, maar vond de vis voor zijn/haar lengte behoorlijk zwaar:
Afbeelding

Tja, nog genoeg energie over blijkbaar om te springen op de mat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna ving in nog een Brasem:

Afbeelding

Afbeelding

En had ik nog twee karperaanbeten, verder vloog er tweemaal een Havik over de stek.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

11-09-2016 18:42

Vanmorgen gevist, wilde eerder beginnen maar vanwege de regen ben ik een uurtje later begonnen, onderweg naar de stekken regende het nog, dus om niet geheel zeiknat aan te komen toch maar 10 minuutjes onder het treinviaduct gewacht:

Afbeelding

Stek aan het meertje:

Afbeelding

Hier gevist van 08:00 uur tot 10:00 uur, zat lekker verscholen tussen het riet en genoot daar van het praktisch vlakke wateroppervlak. Zag veel vis relaxt aan het oppervlak scharrelen. Gevoerd met maïs, en om en om gevist met maïs en broodpluim. De weerapp. gaf 17 graden aan, de wind kwam uit het noordwesten en de luchtdruk bedroeg 1.019 mb.

Afbeelding

Het duurde opmerkelijk lang voordat ik enig teken van interesse van het gebodene kon waarnemen, na ongeveer 40 minuten sloeg ik tweemaal na elkaar aan op mooie aanbeten, maar het waren brasems die niet goed gehaakt waren en dus vrij snel losschoten. Het duurde weer een tijd voordat ik werkelijk waar een prachtige aanbeet kreeg die ik langer dan normaal liet weglopen, maar na 'even' contact te hebben gehad niet kon verzilveren...en volgens mij was het ook een brasem.
Een witte vogel verscheen die na enkele inspectie rondjes aan de overkant naast een blauwe reiger neerstreek en met grappige huppeldrafjes door het water achter prooi aanzat, een 'Lepelaar' dus.
Een IJsvogel kondigde middels de karakteristieke roep zijn/haar pijlsnelle passage aan en in het bosgedeelte hoorde ik enkele Tjiftjaffen hun naam eer aan doen. Maar ondanks de aanwezigheid van karpers, bleef het stil bij mijn voerplekjes en pennetje.

Dreigende regenwolken kwamen er aan...pfff, voelde al enkele druppels, maar het zette gelukkig niet door:

Afbeelding

Ik sloeg nog tweemaal mis, denk witvis of brasem want er waren geen vlucht kolken/wellingen te zien.

Besloot om het dan maar bij de stek aan het spoor te gaan proberen:

Afbeelding

Ik zag daar aan de overkant een karper aan het oppervlak happen en scharrelen, gevoerd met maïs en om en om gevist met maïs en broodpluim.

Achter mij kwam zo nu en dan de zon even door, en dan was het op de stek behoorlijk warm:

Afbeelding

Oké, op beide aassoorten continu 'leven' van witvis, heb hier een uurtje gevist en in de laatste minuut een mooie wegloper op broodpluim van...een brasem:

Afbeelding

Ik heb wel heel gefascineerd naar een voorbij zwemmende Ringslang gekeken, dat vond ik wel een hoogtepuntje van deze sessie! :D

Op de terugweg veel scharrelende ( nou zeg maar gerust licht apatische :lol: ) karpers gezien in de smalle prutsloot bij het sciencepark:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Thuis een bakkie koffie en een heerlijke tosti gescoord:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

12-09-2016 15:20

Hallo Glenn,
Ja, dan wel deze keer geen karper maar wel weer veel andere mooie dingen. zelfs een ringslang :lol:
En zoals gewoonlijk weer ijsvogel! ik blijf dat bijzonder vinden
Overigens ben ik soms jaloers op de vele mogelijkheden om te vissen. Poeltjes, slootjes, meertjes en groter, vaarten enz. enz. Dat heb je hier niet zo in Den Haag.
Ik heb net 2 x een weekje Frankrijk geannuleerd ivm. ziekte.Moet rusten en nog eens rusten en dat met dit weer.
Vis jij maar fijn en blijf schrijven. Ik lees je blog en vis dan ook een klein beetjuh.
Veel plezier en geniet
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

12-09-2016 15:20

Hallo Glenn,
Ja, dan wel deze keer geen karper maar wel weer veel andere mooie dingen, zelfs een ringslang :lol:
En zoals gewoonlijk weer ijsvogel! ik blijf dat bijzonder vinden
Overigens ben ik soms jaloers op de vele mogelijkheden om te vissen. Poeltjes, slootjes, meertjes en groter, vaarten enz. enz. Dat heb je hier niet zo in Den Haag.
Ik heb net 2 x een weekje Frankrijk geannuleerd ivm. ziekte.Moet rusten en nog eens rusten en dat met dit weer.
Vis jij maar fijn en blijf schrijven. Ik lees je blog en vis dan ook een klein beetjuh.
Veel plezier en geniet
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

13-09-2016 15:56

Hallo Aaron, ja dat zijn de 'leuke' dingen die het vissen voor mij persoonlijk aangenaam en ook verrassend maken, en zelfs hier in de stad is nog zoveel leuks en moois te zien, maar je moet er wel 'oog' voor hebben...

Ik besef mij terdege dat ik in een water en visrijke omgeving woon/leef, je kan hier letterlijk alle kanten op qua vis mogelijkheden, tja ik prijs mij gelukkig.

Vervelend dat je je vistrip naar Frankrijk vanwege ziekte heb moeten afzeggen, beterschap dan maar en dat je snel zal herstellen.


Gistermiddag bij thuiskomst een koude rakker gescoord:

Afbeelding

Zo, het was erg warm en dit is ongekend voor de maand september.

De smalle sloot bij het sciencepark, met de aan het oppervlak scharrelende, dobberende karpers, hield mij gister in de ban. Zou ik met enkel vers brood al dan niet gepresenteerd aan het wateroppervlak, deze knapen kunnen verleiden?

Oke, het plan was gemaakt, ik wilde slechts met drie sneetjes vers witbrood karpers gaan vangen bij het Sciencepark.

Daar aangekomen zag ik al enkele karpers aan het oppervlak zwemmen en hier en daar zag je het spaarzame riet bewegen door schurende karpers. Maar het was er ongelofelijk druk met lopende en fietsende studenten en ik vind dat daar met die smalle, schuin aflopende strook gras vervelend vissen...

Toch een plek gevonden, weliswaar vlak bij een drukke bushalte, maar redelijk verscholen tussen het riet:

Afbeelding

Maar zeer ondiep aan de kant met veel bladprut:

Afbeelding

'Johnny's Rod' lag uit om 16:30 met op de haak een verse witte broodpluim. Het was 28 graden, zw wind wk 1 tot 3 en de luchtdruk bedroeg 1.026 mb.

Het zat er vol met karper op deze pruthoek! Continu lijnzwemmers waarbij je steeds de afweging moest maken van 'laten gaan' of 'aanslaan'. Opzich was dit wel een hele leuke ervaring maar het resulteerde in veel misslaan en tweemaal een vals gehaakte vis waarvan 1 exemplaar een 'behoorlijke' was gezien de kracht en kolken die deze vis veroorzaakte.

Na geconcentreerd gadeslaan van de pen, sloeg ik aan op een wegloper:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kon de vis vrij snel landen, maar de onthaakmat lag op een veels te steil stuk gras, de vis gleed er vanaf, en spartelde zich een weg naar de vrijheid tegemoet..., jammer geen pic dus. De karper was overigens nét het knollenstadium ontgroeit.

Niet lang daarna een karpertje aangetikt die nog volop in het knollenstadium zit:

Afbeelding

Daarna nog enkele keren missers van m.i. karpers, en hierna ving ik enkel twee blankvoorns nadat ik wat met mais had gevoerd:

Afbeelding

De karpers waren weg, ik dacht er ook aan om huiswaarts te keren, maar ik wilde het toch even in de prutsloot om de hoek proberen:

Afbeelding

Het is er ondiep, maar ik maakte toch wat voerplekjes met maïs en ging aan de slag, ondanks de drukte van passerende voetgangers, fietsers en auto/bus/vrachtwagen verkeer.

Veel lijnzwemmers en ook hier weer de twijfel om de pen lang onder te laten gaan om dan pas aan te slaan.
Vlak aan de kant zag ik kolken ontstaan van wroetende karpers op de voerplek, ik besloot een grote broodpluim erop te doen...niet lang daarna dook de pen in één beweging weg en sloeg ik aan. Hangen! leuke dril van een vis zo rond de 55 cm.:

Afbeelding

Ik besloot het nu voor gezien te houden want ik vond het link met zoveel fietsers die vlak langs je hengeltop rijden, in de consternatie had ik de hengel al een stukje op het fietspad gelegd. Pfff, je moet er niet aan denken...
Afbeelding

Thuis een ijskoude goud gele rakker gescoord, en getoost op de 'prutsloten':


Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

18-09-2016 10:51

Afgelopen donderdagmiddag/vroege avond een paar uurtjes wezen pennen op een van de parkstekjes.

Afbeelding

De weerapp. gaf 27 graden aan, er stond een ono-wind wk 1-3, en de luchtdruk bedroeg 1.009 mb.
Het was heerlijk weer, geen wolkje aan de lucht en had er zin in, ik wilde hier op deze stek toch eens een karper scoren.
Gevoerd met maïs op drie plekjes, en traditioneel eerst met een grote wittebroodpluim op de haak omstreeks 16:30 ingelegd.
Er was karper aanwezig, zo hier en daar zag je wat happende karperbekken aan het oppervlak verschijnen, die dan plotseling verdwenen om dan verder op weer hun happende activiteiten te vervolgen:

Afbeelding


Opeens zag ik een witte karper aan het oppervlak verschijnen die ook aan het happen was, uit een soort opportunisme gooide ik voorzichtig wat stukjes brood zijn/haar kant op…tja, de witte karper verdween dus…
Ik kreeg veel leven op de stekjes te zien, maar voornamelijk van witvis, doch na ongeveer 5 minuten dook de pen in één beweging naar rechts schuin onder en sloeg ik aan…Geen contact maar wel een imposante staartwellingkolk en een vluchtende karper na aanslaan.
Jammer! Maar zo snel/vroeg al een karperaanbeet gaf mij moed en het was dus een kwestie van tijd en volhouden voor het eerste resultaat van een karpervangst op deze stek.
Veel missers na aanslaan van leuke aanbeten, maar allemaal van witvis/brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik besloot vanwege het vele missen over te schakelen op één maiskorrel sidehooked op de haak. Wat in eerste instantie voor een witvis/brasem aanbeet door mij werd aangezien bleek die van een karper te zijn. Heel even contact, ik voelde de power van de spurtende karper die een mooie boeggolf achter liet. Tja jammer!
Hierna werd het enkel brasem en blankvoorn wat de klok sloeg, veel leven, dat wel, maar de karpers bleven nu weg, heb geloof ik 6 of 7 brasems gevangen en even zovele verspeeld:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het werd bewolkt, het was de voorbode naar koeler weer:

Afbeelding


Afgelopen zaterdagmorgen gevist, en begonnen op een van de parkstekjes. Arriveerde daar zo rond 07:30 uur, wilde eerder beginnen maar ik lag nog lekker in bed en de zon zou pas ruim na 7 uur opkomen.

Afbeelding

De karperaanbeten van afgelopen donderdag op deze plek hielden mij nog bezig, ik wilde op deze plek graag een karper scoren. Hoe moeizaam het ook gaat, ze zitten er en ik had al enkele keren even contact. Maar geen vangst, dus vandaag of morgen zou het gewoon raak zijn, de aanhouder wint, meestal...

Gevist van 07:30 tot 10:00 uur, drie compacte voerplekjes gemaakt van maïs, jonge kapucijners en deze gemixt met wat flavour/boost:

Afbeelding


Het was bewolkt, dagen lang was het warm en onbewolkt weer doch vandaag dus bewolkt en de weerapp. gaf 15 graden aan, bij een ono-wind wk 1-2, de luchtdruk bedroeg 1.013 mb. Twee dingen vielen mij direct op ten opzichte van de laatste pensessie op deze stek: nagenoeg geen karper of andere visactiviteiten, ondanks het mooie gladde wateroppervlak, waargenomen, en de zeer luidruchtige halsbandparkieten waren in geen velden of (lucht)wegen te bekennen. Het geluid van koerende houtduiven, koolmezen, een enkele tjiftjaf en zwarte kraaien waren de vogelgeluiden deze ochtend op de parkstek.
Ondanks herhaaldelijk wisselen van plekjes en aas(broodpluim, maïs en kapucijner) is er het eerste uur bij de pen niets waargenomen van enige visactiviteit. Geen witvis, brasem of cyprinus in de buurt blijkbaar. Een totaal andere visbeleving dus in vergelijking met afgelopen donderdagmiddag.

Twee Boomvalken begroetten elkaar precies boven de stek met hun typische roep en ook de IJsvogel kondigde zich met zijn/haar aantocht aan middels de luide roep. Maar nog steeds geen tikje, zuchtje, geraffineerde verplaatsing van de pen te bespeuren. Je gaat je dan een heleboel dingen afvragen: zal ik hier maar stoppen en elders mijn geluk gaan beproeven? Of toch maar niet want 'elders' zal het ook wel pet zijn, zal ik maar naar huis gaan en vanavond terugkomen?
Opeens zag ik een IJsvogel haast onopgemerkt, zonder het geroep van aankomst, recht voor mij aankomen vliegen om op een van de takken van de dode boom te gaan zitten. De prachtige blauwe vogel sprong van tak naar tak en kon ik daardoor moeilijker zien, ik bleef de vogel even volgen en keek daarna weer automatisch naar mijn pen...doch pen was 'weg' en ik zag nog nèt de licht gekringelde lijn ondergaan alvorens deze de hengeltop zou gaan beroeren. Uit een reflex sloeg ik aan, en hangen!
Gespetter en kolkjes waren het gevolg, dacht direct aan een brasem want de vis bleef heel rustig onder de hengeltop, maar voelde toch wel zwaar. Kleine rukjes volgden zich nu rap op en bij het meer druk zetten zag ik even de vis boven komen en zag een rood/oranje gekleurde staart. 'Hé? da's geen brasem!' dacht ik, en nu gaf de vis pas zijn/haar krachten prijs want een indrukwekkende run werd nu op gang gezet. Eerst vluchtte de vis naar links richting zijsloot, maar daarna volgde een pittige run recht naar voren, ik genoot van deze run, de molenslip deed zijn werk en 'Johnny'sRod' werd weer eens goed getest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


De vis werd moe en kon ik metertje voor metertje naar mij toe halen. Ik zat even te klooien met het net want het zat vast aan de schoeiing, en na enkele scheppogingen zat de Karper in het net en op de onthaakmat.

Afbeelding

Afbeelding


Karper van 77 cm. lang, en aan beide zijden verwondingen:

Afbeelding

Afbeelding

Maar een zware jongen die met mij een fijn gevecht was aangegaan. Het was inmiddels iets over negenen en ik besloot toch nog een uurtje te blijven, doch in het uurtje gebeurde niet veel op een heel subtiele lijnzwemmer na.
Het was al met al hier een 'vreemde' pensessie, want de karper had zich haast sneaky op de stek gemanifesteerd, geen vooraankondiging, geen zichtbare aanwezigheid, gewoon heel stilletjes en onopvallend het aas opgepakt.
Overigens waren de halsbandparkieten opeens in grote getale weer aanwezig.

Oké, ik wilde in eerste instantie naar huis gaan, maar wilde nog wat actie beleven, de pen nog enkele keren onder zien gaan, dus inpakken en naar het science park.

Afbeelding

Hier gevist van 10:30 tot 11:30, de zon kwam soms heel flauwtjes door, maar het bleef overwegend bewolkt. Er was hier duidelijk meer karperactiviteit; aan de kant zag ik al een happende karper en verderop in de sloot zag ik regelmatig wellingen/kringen.
Maar hier was een probleempje, een jonge waterhoen treiterde wel 6 keer de pen door na het ingooien deze snel te benaderen om daarna venijnig met snavel aan te gaan tikken. Het beestje was ook helemaal niet bang voor mij en bleef maar heen en weer paraderen op de stek. Ach ja, de sloot is zijn/haar 'thuis', ik ben er te gast, maar het was soms behoorlijk irritant( bij het heen en weer zwemmen nam de vogel soms de lijn mee...ik kneep hem dus soms).

Het latente 'terror' waterhoentje:

Afbeelding

Verder hier tweemaal misgeslagen, maar wel een blankvoorn gescoord.

Afbeelding

Vond het na een uurtje hier wel goed zo, ingepakt en het science park wat rond gefietst om te kijken naar geschikte stekjes.

Ik besloot na wat gefiets de stek aan het spoor te bezoeken:

Afbeelding

De rust en beleving is hier echt te gek, maar voor hoelang nog...in de verte zag ik een berg zand die er het laatste bezoek nog niet was, een shovel heeft hier het zandpad geëffend, tja…

Afbeelding

Oké, gevist van 12:00 tot 13:45, gevoerd met het mixje en om en om gewisseld van aas(maïs, broodpluim, kapucijner). Veel aanbeetjes(witvis), maar vrij snel een Cyprinus aangetikt, heerlijke dril, ratelende slip en buigende stok!:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Schat de vis zo tegen de 55-60 cm aan.

Twee IJsvogels zaten elkaar achterna en hier en daar hoorde ik wat verlate Tjiftjaffen, en een dikke Buizerd passeerde de stek.

Tja, de karper sprong een paar keer wild in het net met gevolg een gehavende pen, dus vervangen die handel en een keuze maken uit een van de pennenkokers:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe pen werd vrij direct ontgroend met twee brasems als schuldigen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik besloot om het weer eens op het meertje bij de duiker te proberen, zag daar wat karperactiviteit van scharrelende vissen aan de kant en zo nu en dan sprongen er wat exemplaren.

Afbeelding

Hier gevist van 13:45 tot 15:00 uur en een breed voerspoor gemaakt voor de duiker met de mix. Ook hier regelmatig gewisseld van aas, maar op twee lichte aanbeetjes na gebeurde er hier erg weinig. Ik twijfelde om in te pakken en huiswaarts te keren, maar besloot om deze fijne penvisdag af te sluiten bij de stek aan het spoor.

Zoals verwacht had ik hier veel aanbeetjes van witvis, wisselde van broodpluim op twee korreltjes maïs en legde in op het voerstekje recht voor mij( had twee compacte voerplekjes gemaakt, eentje links aan de kant en eentje recht voor mij).
De pen ging na inleggen vrij snel in één beweging onder, en ik sloeg aan…
Ja, wat hierna allemaal gebeurde was in één woord geweldig! De karper ramde, dramde, spurtte, wat zijn er nog meer voor bewoordingen benamingen voor een dergelijke uitspatting van kracht, in een run door naar rechts. De slip ratelde zoals deze nooit eerder had gerateld, de hengel boog zoals deze nog nooit eerder had gebogen, de lijn werd uitgerekt zoals deze nog nooit eerder was uitgerekt en ik kon deze krachtpatser totaal geen tegenstand bieden! Ik keek enkel maar toe met twee handen om het handvat en onderarmen tegen de hengel, hoe er steeds meer en meer lijn van de spoel werd gesleurd en de hengel fantastisch boog. Ik draaide wel enkele keren aan de slinger maar de slip bleef ratelen dus dat had even geen effect. En waar ik bang voor was gebeurde...of toch niet? De vis had ik absoluut niet in zicht en de lijn schuurde aan de kant tientallen meters verderop in het riet! De slip bleef ratelen, houd die vis dan niet op? dacht ik. Ik zag zeker 50-60
meter verderop een kolk, had de vis zich nu van de kant uit het riet gezwommen? Het gaf mij moed, ik probeerde de vis nu flink tegenstand te bieden door naar achteren te lopen en de hengel goed omhoog te houden én aan de slinger te draaien. Jaja...de vis begon aan zijn/haar tweede krachtsinspanning en ging er weer vandoor! En weer begon de lijn gevaarlijk aan de kant te schuren, maar de slip ratelde nog wel, maar lichtjes, de vis nam dus nog steeds lijn. Er spookte nu diverse dingen door mijn hoofd: deze vis zou ik absoluut kwijtraken als deze nog meer lijn zou nemen terwijl de lijn zich in het riet/takkenrommel aan de rechterkant zou blijven begeven, ik wilde deze vis absoluut vangen/zien! Ik moest nu snel beslissen: of ik ga het water in, om de lijn zover mogelijk van de kant te houden, of ik ga als de wiedeweerga naar boven, de dijk op en positioneer mij zo hoog en zo links mogelijk om de lijn van de kant te houden en de dril voort te zetten. De laatste optie werd het dus.
Het was makkelijker gezegd dan gedaan, maar na wat onhandig geklauter naar boven toe kon ik de hengel goed hoog houden en stond ik ter hoogte van de duiker. Kreeg de vis, de lijn in eerste instantie niet goed van de kant, maar wat een belevenis eigenlijk want daar stond ik dan met een in mijn beleving in een uiterste stand gebogen hengel, en een weer ratelende slip en een lijn waar ik zo achteraf heel veel bewondering voor heb(wát een rek zit daar in zeg!). Als ik dit zo opschrijf en lees en herbeleef dan kan ik niet anders zeggen dan wát een geweldige sport! De vis had al het uiterste van mijn fysiek gevergd toen ik 'beneden' de vis aan het drillen was, want ik heb nooit eerder nek, rug en arm pijn tegelijk beleefd door welke vis dan ook! Ook een primeur dus!
Oké, boven aan kon de dril verder plaatsvinden en nu pas kon ik de situatie wat overzien. De vis bleef nu redelijk op zijn plek want ik zag kolken in de schittering van het water, en gelukkig was de lijn nu vrij van de kant gekomen, hoe en waardoor weet ik niet! Nu kon ik de vis metertje voor metertje naar mij toe halen en in een split second dacht ik even een grote snoek aan de lijn te hebben want het gladde torpedovormige silhouet wat ik door de schittering in het water zag, deed mij daar sterk aan denken. De vis bleef opmerkelijk rustig maar voelde erg zwaar aan, ik dacht ook wat takkenrommel te herkennen vlak bij de vis. Afijn, ik liep naar beneden om de vis te gaan landen, en nu zag ik pas de gehele vis en ook waar de vis gehaakt was...in de staart! Jeetje, nu begreep ik de geweldige run, beleving en kracht van de vis. Ik kreeg met moeite deze zware kanjer in het net want de vis bleek weer wat op krachten te komen en ik moest nog een laatste maar kleine eindspurt pareren alvorens de moegestreden vis in het net en op de mat belande.

Helaas geen 'actie'foto's kunnen maken, we moeten het doen met deze pics, en het meetlint gaf 82 cm aan:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wat een afsluiting van een mooie en zeker memorabele penvissessie.
Op de terugweg op de fiets zat ik nog te glunderen en speelde de drilpartij weer even af in mijn hoofd…

Een koude rakker bij thuiskomst:


Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

19-09-2016 10:09

Geweldig om te lezen, heerlijke visavonturen, Bedankt daarvoor.

Heb zelf niet kunnen vissen helaas (verrassing....) ben bezig geweest met de jeugd: viscursus, volgende keer weer!
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

19-09-2016 11:48

weer een leuk dagje gehad zie ik :)

vis je trouwens wel eens met aardappel? voor mij toch wel aas nr 1 als ik ga pennen. altijd op een bedje van partikels om de witvis te lokken maar die vang je dus niet dus de stek wordt niet verstoord door vaak witvis aan je haak dus kun je rustig blijven wachten op de karper. ook lekker goedkoop, en makkelijk te bereiden alsmede geen partikelstank in de keuken.
vroeger zweerde ik bij de combinatie kikkererwten en hennep, maar die zijn allebei wat duurder geworden dus heb ik die vervangen door duivenvoer.
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

20-09-2016 22:54

Frenk en Joost, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Frenk, ook heel belangrijk om de jeugd middels een viscursus voor te bereiden en enthousiast te maken voor deze fijne hobby! Jammer dat je wat weinig aan de waterkant zit, maar dat komt wel weer!( het bloed kruipt...) :D

Joost, vroeger vaak met aardappel gevist( ook met kaas en soms met smack), vorig seizoen en ook veel in het begin van dit seizoen veel gevoerd met hennep en soms daarbij met pallets. Maar het standaard voertje is de laatste tijd maïs met jonge kapucijners, soms ook met doperwten en kikkererwten, en dat gemixed met een flavour. Vorig jaar deed ik daar dan ook gemalen pellets en gemalen boilies doorheen.

Voeren is natuurlijk belangrijk wil je meer kans hebben op een karpervangst, heb nog nooit met duivenvoer gevoerd, maar ik wil dat zeker ook een keer gaan proberen.


Gistermiddag wilde ik nog even pennen voor het avondeten, het was niet zozeer druk of hectisch op het werk geweest en dat ik daardoor wilde ontspannen/relaxen, maar de gedachten aan de mooie vangstbelevenissen van het afgelopen weekend deden mij nog wat in die typische fijne sfeer belanden, en die sfeer wilde ik nog wat vasthouden door simpelweg weer even te gaan pennen, al was het maar voor een paar uurtjes…
In de buurtsuper maïs ingeslagen en slechts daarmee zou ik aan de slag gaan, op de fiets gezeten wist ik nog niet welke stek ik zou gaan bezoeken, maar ik fietste haast gezellig mee in de stroom fietsers over de Ringdijk, dus het werd een van de stekken op het meertje.

Afbeelding

Afbeelding




Weerapp. op het mobieltje gaf 18 graden aan, een no-wind wk 1 en de luchtdruk was 1.019 mb. Het was redelijk bewolkt met zo nu en dan een zonnestraaltje, de wind gaf zo af en toe een lichte beroering over het water. Er was wat karperactiviteit, zodra het praktisch windstil was zag je her en der kringen en wellingen en soms sprongen er enkele exemplaren.

Tja, dit gebeurd mij zelden, het opentreklipje van het blikje maïs brak af… :

Afbeelding


Ik had maar één blikje bij me omdat ik toch maar eventjes wilde pennen, pfff wat nu? Stoppen dan maar, of naar huis fietsen en een ander blikje ophalen? Stom dat ik ook maar één blik had meegenomen. Ik zocht naar wat ‘gereedschap’ in de zijvakken van mijn rugzak:

Afbeelding



Met het mes met een paar tikken een opening gemaakt, dat was genoeg om het blikje te openen:


Afbeelding


Oké, ik was er nog niet, het penstoppertje was tijdens de laatste karpervangst ‘verdwenen’ van de lijn… Dat was ik helemaal vergeten, maar goed alles er af gehaald met nog zo’n kleine 8 meter lijn erbij, en een nieuwe lijn/penstoppertje erop gezet:


Afbeelding

De stok lag omstreeks 16:30 uit met twee maïskorreltjes op de haak. Een elegante Grote Zilverreiger verscheen opeens aan de overkant, ik vind dat een bijzonder mooie vogel en na wat heen en weer gestap door het water vloog deze witte verschijning weer weg.
Na een kwartier liep de pen prachtig schuin weg, blijft altijd een mooie gezicht zo’n ondergaande pen, je staat weer meteen op scherp en het is toch altijd weer verrassend wát er na het aanslaan gaat gebeuren: wel of geen contact, welke vis,…
Het contact was er en dat bleef gelukkig zo, en de vis was een brasem:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Hier en daar zag je aan het wateroppervlak passerende karpers, hun rugvinnen geven die beroering van het oppervlak waardoor ze hun aanwezigheid verraden. Er kwam een karper dacht ik aangezwommen, richting mijn kant op. Maar wacht eens even wat maakt die karper een rare zigzag beweging! Het zigzaggen werd veroorzaakt door een kleine kop die gedeeltelijk bovenwater stak, het was een ringslangetje van pakweg 15 cm. Ik stond op om het reptieletje beter te kunnen zien, het slangetje stopte gelijk! Ik bleef heel stil en pakte mijn mobieltje om foto’s te maken:

'zoek het slangetje' :lol:

Afbeelding


Het ringslangetje zette zijn reis voort en probeerde middels de overhangende takken aan de kant te komen, het richtte zich half uit het water, maar het lukte niet dus werd de reis tussen takken en riet voortgezet. Wat een leuke verrassing was dit!
Ik ving nog binnen een half uurtje twee Abramis, en dat was het dan, het viel geheel stil na een uurtje vissen.

Een stel met een grote hond kwam langs en vroeg of ik nog wat gevangen had, de man vroeg of ik nog snoeken had gevangen, want die zitten hier zei hij. ‘Nee’ , zei ik, wel brasem. ‘Er zit hier snoek hoor’!’zei hij heel stellig, ‘Kijk!, daar springt er weer één!’ ‘Nee meneer, dat zijn karpers die hier springen.’ zei ik met een haast verontschuldigende lach. ‘Ow, nou vang ze!’ ‘Dank u wel en tot ziens!’
Tja, wat moet je daar nou van zeggen...

Ik hoorde de IJsvogels wel, maar zag ze dit keer niet, verder gebeurde er helemaal niets meer, maar zag ik een karper lekker uitdagend met zijn staartflap/lob wapperen, wat het enige opwindende was het laatste uurtje:Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik kreeg trek in avondeten, heb heerlijk gevist en mij ontspannen aan de waterkant, dus ingepakt en snel naar huis.

Afbeelding
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

24-09-2016 21:20

Gisteren was ik vroeg klaar, dus bij thuiskomst eerst een koude rakker:

Afbeelding

Ik wilde nog eventjes pennen voor het avondeten, had er gewoon zin in. Dus op de fiets richting het park, en besloot de stek bij het kruispunt te nemen:

Afbeelding

Gevoerd met een mix van maïs, jonge kapucijners en flavour/boost, de stok lag precies om 15:00 uit met een verse witte broodpluim op de haak.
De temperatuur was 19 graden, er stond een westenwind wk 2-3 en de luchtdruk bedroeg 1.023 mb, het was half bewolkt.
Het was er vervelend vissen, vanwege veel bladafval wat door de stroming dan van links en dan van rechts kwam.
Enkele minieme aanbeetjes werden waargenomen(witvis?), het enige opwindende was een voorbij flitsende IJsvogel, ik besloot het hier na 3 kwartier voor gezien te houden.
Op de fiets richting het science park om daar enkele stekjes te checken, maar vond het daar veels te druk met mensen. Bij het hekwerk aangekomen richting de stek aan het spoor zag ik dat het hek 'verstevigd' was en je er niet meer tussendoor kon glippen. Men was daar nu duidelijk het zandpad aan het bewerken en zag al diverse zand hopen, tja...jammer.
Ik besloot richting Oud-Diemen te fietsen en daar wat stekjes te checken, maar ook daar was het niet 'je van het'. Veel slootkanten waren omgewoeld en er lag veel eendenkroos op het water. Nou, ik besloot langs het Amsterdam Rijnkanaal terug te fietsen en naar het meertje te gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier twee voerplekjes gemaakt en deze om en om bevist vanaf 16:45. Na ongeveer 5 minuten aan de kant zag ik, vlak bij de pen met op de haak een grote broodpluim, een mooie welling ontstaan. Kort daarna dook de pen weg en sloeg ik aan...geen contact, wel een vette welling van een vluchtende vis. Jammer, maar helaas.
Na een kwartiertje de eerste brasem:


Afbeelding




Daarna weer eentje:

Afbeelding

Ik beleefde een 'schrikmomentje'; op de rand van de beschoeiing rende als een waanzinnige een dikke bruine rat, ik schrok me rot en schreeuwde: 'Shit hé!' De rat rende daardoor blijkbaar vliegensvlug even zo snel als het gekomen was terug...Ik heb me rot gelachen om het gebeuren!

Afbeelding

Afbeelding

Er gebeurde nu een tijdje helemaal niks, op een mooi passerende IJsvogeltje na dan. Ik besloot nu recht voor mij een compact voerplekje te maken, en wat verder van de kant te vissen. Maar er gebeurde verder weinig, wel zag ik verder op het meertje springende karpers en ik twijfelde om het maar voor gezien te houden toen de pen in één snelle beweging onder ging en de karper zich al goed gehaakt had en weg sprintte. Yes! Heerlijke dril partij met alles er op en eraan!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sterke vis, schat deze zo rond de 60-65 cm:
Afbeelding

Afbeelding

Ik vond het verder prima zo, had mijn vangst en mooie drilpartij in the pocket, dus om 18:30 ingepakt en tevreden naar huis, waar een bakkie met een heerlijke pastel de nata tevreden werd genuttigd:


Afbeelding



Deze morgen wilde ik sowieso in Amsterdam Noord gaan pennen, ben daar al een tijdje niet geweest en heb daar al in geen tijden een karper gescoord.
Het was nog donker vanochtend op de fiets, was al ruim voor zessen op de tweewieler onderweg, de zon zou volgens de weerapp. pas om half 8 opkomen. Ik had dus ruim de tijd en die tijd had ik ook nodig om een nieuwe stek in Amsterdam Noord te vinden, deze stek had ik via een tip van een collega doorgekregen.
Ik belandde in een wijk aan de rand van Amsterdam Noord Nieuwendam:

Afbeelding

Afbeelding

Vier voerplekjes, met de mix van gisteren, gemaakt, 'Johnny's Rod' lag om 07:15 uur uit met op de haak twee maïs korreltjes. Ik hoorde hier direct het bekende geluid van de IJsvogel, en jawel even later vloog er een vlak over mij heen. Een paar plaagstootjes op de pen, maar verder gebeurde er in het eerste uurtje niets.
Ik besloot op de linker voerplek de haak met twee maïskorreltjes tegen het riet aan te plaatsen. Vrij direct liep de pen heel gestaag weg en sloeg ik aan...helaas niets, geen contact en ook geen welling of iets dergelijks gezien.
Besloot een kapucijner 'side hooked' aan te bieden. En ja wel, de pen bewoog weer heel rustig en ging naar links naar beneden. Ik sloeg aan, en contact!
Mooie dril! Slip ratelde fijn en de stok boog zo nu en dan diep. Altijd spannend om op een geheel nieuwe stek een karper te vangen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hierna gebeurde er vrijwel niets meer op de stek, zag wel een karper springen en hier en daar bellen veldjes van wroetende vissen.
Om 09:30 taaide ik af en besloot toen rustig het mij onbekende gebied verder te verkennen, het zijn voornamelijk parkwatertjes aan de rand van woonwijken.
Ik wilde weer eens in de polder vissen, dus even door trappen richting Randsdorp:

Afbeelding

Afbeelding


Het was ouderwets fijn om weer eens op deze hoekstek te zitten en te genieten van alles om mij heen.

Afbeelding

Gevist van 10:30 tot 12:30 en om en om gewisseld van maïs, kapucijner en broodpluim. Op alle aassoorten werd gereageerd door witvis, maar ze kregen de pen niet onder.
Opeens zag ik het typische springen van een hermelijn in het weiland links van mij. Ik stond op en sloop naar de rand van de sloot want ik zag deze marterachtige zijn/haar kop even boven het gras uit steken. De hermelijn stak nu weer de kop boven het gras uit, we keken mekaar even aan, het beestje strekte zich nu wat meer uit en ik zag de mooie witte borst/onderkant en de bruin/oranje vacht duidelijk. De hermelijn zette het nu op een lopen richting beschutting van het hoge riet en ik zag de donkere punt van de staart wat een kenmerk is van deze soort.
Gisteren een rat en vandaag een hermelijn…

Een blank hier scoren vind ik absoluut niet erg, vaak krijg ik er andere fijne dingen voor terug, zoals rust, een mooi uitzicht, genieten van een oerhollandse polder, en je hier 'gelukkig' voelen…

Afbeelding

Afbeelding

Het was warm onderweg naar huis, dus thuis een koude Corona gescoord:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door glenn axt op 24-09-2016 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Joost Rippen
Berichten: 418
Lid geworden op: 18-08-2016 14:42

24-09-2016 21:51

je bent weer lekker bezig geweest, Glenn, mooie vissen. :)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

25-09-2016 10:35

Dank je wel Joost voor je fijne reactie!
Maar wat heb jij toch een paar prachtige spiegels gescoord!( zag de foto's op jouw blogje) Goed bezig hoor! :D

Van de week een 'Billy' van Ikea in elkaar gezet, en een paar verhuisdozen met boeken geleegd, vond alvast deze boeken:



Afbeelding

Afbeelding

Er moeten nog meer hengelsportboeken zijn, van de week zal ik de rest gaan zoeken... :lol:
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

26-09-2016 13:03

Lekker gevist weer, Glenn! Altijd mooi om in de natuur te zitten en ervan te kunnen genieten: ijsvogel, rat, hermelijn, springende karper en nog vangen ook!

leuk, helaas, niet gevist zelf, was het gisteravond van plan, maar vermoeidheid kwam boven, en ik lag anderhalf uur voor pampus op de bank. Soms moet je eraan toegeven. :)
Gebruikersavatar
Aaron Fresco
Berichten: 954
Lid geworden op: 23-02-2004 22:31
Locatie: Den Haag

29-09-2016 15:24

Hallo Glenn,
Weer leuke momenten heb je ons laten lezen. Sms blanken maar dan wel genieten van je omgeving o.a. mooie luchten en veel vliegvolk.
Ook de karpertjes blijven maar komen. Kleine, iets groter en middelmaat. Ik wacht op
het moment van DE grote uitschieter. Hoeft niet natuurlijk want iedere vis is vis. Maar een dikke karper is natuurlijk voor jou extra welkom.
Blijf bloggen en ik blijf in spanning afwachten op de volgende blog.
Geniet van onze mooie hobby.
Mvgr. Aaron
Niet groot en zwaar,maar wel eerlijk!!
Camiel Driehuis
Berichten: 1242
Lid geworden op: 05-05-2004 15:37
Locatie: lelystad

29-09-2016 16:31

precies wat aaron zegt.

Lekker zo doorgaan en ik hoop op echte een super dikke vis op ''Johnny's rod''
Gewoon omdat ik je hem 200% gun.

Ik lees de komende tijd iig met een grote glimlach je verhalen mee.

Pak ze
Gebruikersavatar
Jeroen Verra
Berichten: 29
Lid geworden op: 17-08-2015 15:11

30-09-2016 08:58

Inderdaad lekker zo door gaan Glenn!

Ik lees ook al ruime tijd "undercover" je blogs mee :)
Gebruikersavatar
glenn axt
Berichten: 553
Lid geworden op: 20-07-2006 09:21
Locatie: Voorburg

04-10-2016 23:29

Frenk, Aaron, Camiel en Jeroen, dank jullie wel voor de fijne reacties! :D

Ach ja Frenk, ik heb dat ook maar al te vaak, de wil en de geest is er, maar het lichaam 'matched' dan even niet, voor je het weet is de bank( of bed) de winnaar...komt wel hoor!

Aaron, Camiel en Jeroen, fijn om te lezen dat jullie mijn schrijfsels en belevenissen volgen en mij een 'dikke' gunnen!
Tja een ‘dikke’ karper vangen, dat is natuurlijk de kers op de taart hè, doch een memorabele karpervangst, en dan hoeft de karper niet eens een dikke te zijn, blijft qua beleving en herinnering absoluut in al zijn facetten ‘hangen’. Afgelopen september, en vorig jaar mei in amsterdam noord en die karper in Amstelveen( ook vorig jaar), waren van dit soort memorabele vangsten.
Tja, een ‘dikke’, wie weet dat die echt grote ooit eens gaat ‘hangen’ ( en dan een memorabele wordt!).


Gistermiddag even wezen pennen. Het afgelopen weekend, onder andere vanwege het onvoorspelbare weer, niet kunnen karperen.
Ik was er weer aan toe om het pennetje onder te zien gaan; ‘verwacht het onverwachte’ zoals een chineesspreekwoord dat zo mooi kan uitdrukken, daar had ik even zin in.
Het is al de maand oktober, de dagen worden korter, na 19:00 uur is het qua zonlicht al een beetje voorbij, dus het zou geen lange sessie worden.
Naar het meertje op de fiets, en mij al slalommend tussen de vele tegenliggers en de met zijn drietjes naast elkaar fietsende scholiertjes weten te manoeuvreren naar de rust van het meertje. Heb daar 3 stekjes bekeken op ‘visbaarheid’ , één stek was vanwege de regen van de afgelopen dagen verandert in een wat modderige bende , en de ander was te dicht begroeid, dus daar was te weinig bewegingsruimte.
Het werd deze stek, dezelfde als mijn laatste bezoek aan het meertje:

Afbeelding

Afbeelding

‘Johnny’s Rod’ lag ruim voor 16:00 uur in, er werd gevoerd met een mix van maïs, kikkererwten en flavour/boost. Op de haak begon ik met twee maïskorreltjes, en later steeds afgewisseld met een kikkererwt side hooked geplaatst.
De temperatuur volgens de weerapp. was 18 graden bij een ono-wind windkracht 1 tot 2, en de luchtdruk bedroeg 1.026 mb. Het was half bewolkt, een lichte kabbel beroerde het water, er zaten wat Aalscholvers op palen hun vleugels te drogen en verjoeg ik per ongeluk door mijn aanwezigheid een groepje van 8 Krakeenden.
Geen karperactiviteiten gezien in het eerste half uurtje, daarna sprongen er zo nu en dan wat karpers, maar allemaal ver van de kant.
Ook op de drie voerplekjes , alle drie aan de kant, bleef het erg, erg , erg rustig. Pas na ruim ander half uur kreeg ik een duidelijke lijnzwemmer te zien op de linker voerstek. Je bent dan meteen weer ‘scherp’ en wacht dan met spanning af, maar helaas er gebeurde niets meer.
Pas na een kwartiertje kwam er meer leven op de stekjes en dat resulteerde in het aanslaan op een opsteker:

Afbeelding

Vlak daarna sloeg ik aan op een mooie wegloper:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tja, brasem dus...:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik sloeg mis op wederom een mooie wegloper, daarna sloeg ik, ondanks het juist langer wachten op de wegloper, weer mis, voelde wel even contact maar meer was er ook niet( ook geen boeggolf van vluchtende/geschrokken vis).
Weer een mooie aanbeet, doch weer van een Abramis brama:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik besloot zo tegen 19:00 uur in te pakken, ondanks dat er meer ‘leven’ op de stekjes was.

De zon maakte aanstalten om onder te gaan:

Afbeelding

, en ik kreeg trek in eten en drinken, dus inpakken en wegwezen.
Tja, zag nu hier en daar wel wroetende karpers, da’s nou jammer en zo zie je maar dat opeens de karperactiviteiten losbarsten op het moment dat je weggaat…
Next time…

Afbeelding

Thuis een bakkie koffie:

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-10-2016 12:14

Ja, die grote, extra memorabele, ik weet het, zeker als je denkt van hé, vóór september was het vorig jaar dat je de laatste memorabele vis had.....
Ach, je hebt desondanks een leuke visdag gehad, zie ik, dat doet veel goed. :)