Beroepsvissers gijzelen onze karpers !

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-08-2014 14:09

LOSGELD ? NOOIT !

De KSN neemt keihard stelling tegen de schubvisbenutting in Karper 85 rubriek tussen Pen en Boilie op pagina 13 en 14 en ik citeer :

"En dan zijn er nog steeds beroepsvissers, die de laatste decennia niet één stuiver aan karperuitzet hebben uitgegeven, niet het fatsoen kunnen opbrengen om “ONZE” karpers te laten zwemmen en/of terug te zetten. Nee sterker nog, ze willen extra geld ontvangen om door hen gevangen karpers terug te zetten. Alsof ze onze karpers gegijzeld hebben en losgeld vragen voor hun vrijlating."

Afbeelding
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

05-08-2014 14:53

Ik vroeg me al af wanneer die stelling ingenomen zou worden, Michel.

Welke stappen wil de KSN hiertegen ondernemen? Lobbyen?

Nee sterker nog, ze willen extra geld ontvangen om door hen gevangen karpers terug te zetten. Alsof ze onze karpers gegijzeld hebben en losgeld vragen voor hun vrijlating.


Ik begrijp wat er gezegd is, maar dit zeggende, biedt het geen ruimte voor onderhandeling.

Hoe en door wie wordt er gecontroleerd?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-08-2014 15:48

Frenk,

De KSN neemt al ruim 10 jaar stelling tegen de handel in karper door de beroepsvisserij :

maart 2003 Brief Stop ongewenste handel in karper

In juli 2013 wat harder neergezet : Koop geen karper afkomstig uit Nederlands viswater

In mei 2014 De Karper is van de karpervisser

De overheid en meestal de federaties hebben de mogelijkheid om te controleren. Hoe ? Gewoon aan boord stappen na meldingen van bijvoorbeeld sportvissers. De KSN en dan vooral haar leden trekken veelvuldig aan de bel. De ene keer wat harder dan de andere keer, maar dat is de enige manier om de overheid wakker te schudden en haar controlerende taak uit te laten voeren.

En onderhandelen ? 10 jaar lang is er in VBC's onderhandeld met de beroepsvissers, resultaat zo goed als nul. Het poldermodel heeft gefaald. Tijd van onderhandelen is afgelopen. Op initiatief van De KSN komen volgende week De KSN, SNB, VNV en NKS bij elkaar om te brainstormen om het probleem van de beroepsvisserij en dan vooral het wegvangen van schubvis en de daarmee nog verder afnemende biomassa aan vis per hectare water in de publiciteit te houden en mogelijke acties te bespreken.

Ik heb zo'n vermoeden dat deze strijd zowel in als buiten de rechtszaal uitgevochten zal gaan worden.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-08-2014 18:11

Als KSN maak je de club wel erg belachelijk. Toen ze de kans kregen om hierover met de beroepsvisserij van gedachte te wisselen waren ze niet thuis.

Is aan de visrechthebbende bij uitstek als belangenbehartiger om een rechtszaak aan te spannen. Daar geen van bovenstaande clubs partij zijn in deze zaak lijkt me dat juridisch gezien een heiloze weg. Maanden geleden werd er gesteld dat SVN en SVZWN een nieuwe rechtszaak in voorbereiding had. Zins dien is het ijzig stil, verneem gaarne de stand van zaken. Als directe ingewijde moet je toch hun standpunt weten? Of men bij SVZWN zo gelukkig is met deze gang van zaken lijkt me dan ook hoogt twijfelachtig.

Dat de KSN regio Zwolle de beroepsvisserij binnen hun gebied op een na wel bereid heeft gevonden. Om spiegelkarper terug te zetten geeft aan dat er wel degelijk kansen liggen.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-08-2014 19:53

Een karper wordt na te zijn uitgezet eigendom van iedereen die hem vangt EN mee MAG nemen. En laat dat nou net die beroepsvisserts zijn.

Ik zeg: Uitkopen die handel. Laat ze cijfers overleggen van hun inkomsten per jaar uit karper. Alle karper, niet alleen spiegels. De meesten vangen heus niet zoveel karper. Keer hen in ruil voor een meeneemverbod de gemiddelde jaaropbrengst van karpervangsten uit. Kost een beetje, in ieder geval veel minder dan de kiloprijs van een projectspiegel. Je betaalt op deze wijze een SKP ook geen 2 keer, het grootste deel van de gevangen karpers is namelijk gewoon in de rivier opgegroeid.

De KSN is in deze dan ook niet goed bezig, vind ik. Beroepsvissers zijn altijd harder en hebben in de politiek meer credits. Daarnaast is het hun brood en hun lust en liefde, al generaties lang. Dat ga je nooit redden, ook niet bij de rechter. ONZE karpers, alleen dat is al te pretentieus en bijna lachwekkend.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

05-08-2014 20:54

Nee Peter,

Die kans zoals jij het noemt was slechts een voorgekauwd convenant dat De KSN kreeg opgedrongen vanuit een bij jou zeer bekende hoek. Dit dictaat was gevuld met voorwaarden waarmee De KSN onmogelijk kon en wilde instemmen. E.e.a. is destijds haarfijn uitgelegd aan de direct betrokkenen.

Ik lees overigens nergens in mijn bericht dat De KSN, SNB, VNV, of NKS een rechtszaak gaan aanspannen. Dat is in eerste aanleg inderdaad een zaak van de visrechthebbenden.

Nog steeds in voorbereiding en wordt ongetwijfeld vervolgd, en voor de goede orde, ik ben in dit proces niet direct betrokken dat laat ik over aan de juristen. : http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... ebied.html

Zowel De KSN , SNB, VNV en NKS zijn zelfstandige verenigingen. Sportvisserij Nederland en Sportvisserij Zuidwest Nederland zijn van onze standpunten op de hoogte. Ons hebben geen signalen bereikt of zij dit ook twijfelachtig vinden. Die insinuatie laten we dan ook maar op jouw bord liggen.

Afspraken met beroep door De KSN regio Zwolle : ruim 10 jaar nadat in de eerste handleiding Spiegelkarperprojecten 2002 al werd aangegeven dat er met het beroep afspraken gemaakt moesten worden. Beter laat dan nooit.

@ Kees,

Klinkt redelijk, maar de kans dat het beroep hiermee akkoord gaat acht ik niet groot. Dat schaadt namelijk uiteindelijk de totaalopbrengst van een eventuele uitkoopsom. Ik hoop dat ik het verkeerd heb hoor.

Karpers die betaald en uitgezet worden door de sportvisserij noemen wij onze karpers, zo gek is dat helemaal niet. ;-) Goodwill van de beroepsvissers in de politiek is langzaam maar zeker aan het afbrokkelen. Het doelbewust op de markt brengen van met dioxine vergiftigde alen heeft ze verre van goed gedaan.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-08-2014 21:17

Kees,

Is ook de politiek die al jaren boter op haar hoofd heeft. Tal van ministers en staatssecretarissen beloofde koeien met gouden hoorns aan o.a. SVN maar doorpakken is er nooit van gekomen. Nu legt ze de schuld bij de georganiseerde hengelsport en de beroepsvisserij terwijl de overheid zelf jaren maar aanklooit.

Kijken we naar de plannen die deze verantwoordelijke staatssecretaris heeft met de wijziging van de visserijwet. Dan mag de waterbeheerder het straks allemaal regelen. Helaas ontbreekt bij hun de kennis om zaken goed te regelen. Ook zullen ze zelf voor de kosten op moeten draaien waterschappen zitten daar echt niet op te wachten daar het hun taak al helemaal niet is. Ziet er naar uit dat dan ook de kamer van binnenvisserij gaat verdwijnen. Geen enkele partij is hier blij mee daar de willekeur in de besluitvorming alleen maar toe zal nemen als deze rode staatssecretaris van de PVDA haar zin krijgt.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-08-2014 21:39

Afspraken met beroep door De KSN regio Zwolle : ruim 10 jaar nadat in de eerste handleiding Spiegelkarperprojecten 2002 al werd aangegeven dat er met het beroep afspraken gemaakt moesten worden. Beter laat dan nooit.


Waar blijf je dan als landelijke organisatie? Ik noem het meer dan een gemiste kans.

Die kans zoals jij het noemt was slechts een voorgekauwd convenant dat De KSN kreeg opgedrongen vanuit een bij jou zeer bekende hoek. Dit dictaat was gevuld met voorwaarden waarmee De KSN onmogelijk kon en wilde instemmen. E.e.a. is destijds haarfijn uitgelegd aan de direct betrokkenen.


Zijn er van jullie kant pogingen ondernomen om tot wijziging van het convenant te komen? Waar alle partijen zich wel in konden vinden? Weet van nabij dat er een paar mensen met een geweldige staat van dienst binnen de karpervisserij met een geweldige frustratie bleven zitten.

Goodwill van de beroepsvissers in de politiek is langzaam maar zeker aan het afbrokkelen. Het doelbewust op de markt brengen van met dioxine vergiftigde alen heeft ze verre van goed gedaan.


De uitbreiding van de zegenvisserij aan de beroepsvisserij in de beneden rivieren geeft juist het tegendeel aan.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-08-2014 08:30

De KSN neemt al ruim 10 jaar stelling tegen de handel in karper door de beroepsvisserij :

maart 2003 Brief Stop ongewenste handel in karper

In juli 2013 wat harder neergezet : Koop geen karper afkomstig uit Nederlands viswater

In mei 2014 De Karper is van de karpervisser


Vanwaar die lange tijd tussen maart 2003 en juli 2013? Gemiste kans.
ruim 10 jaar nadat in de eerste handleiding Spiegelkarperprojecten 2002 al werd aangegeven dat er met het beroep afspraken gemaakt moesten worden. Beter laat dan nooit.


Zowel De KSN , SNB, VNV en NKS zijn zelfstandige verenigingen. Sportvisserij Nederland en Sportvisserij Zuidwest Nederland zijn van onze standpunten op de hoogte.

Mooi, maar wordt het niet eens tijd de neuzen in de zelfde richting te gaan duwen?
Wordt het
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

06-08-2014 10:36

Peter,

De verantwoording voor het maken van afspraken met beroepsvissers ligt bij de visrechthebbenden en organisatoren van een SKP, destijds nog grotendeels verzameld in Centraal Overleg Spiegelkarperprojecten. Helaas heeft het toenmalige COS, thans BVK hier verder geen aandacht aan gegeven omdat het wegvangen van karper door beroepsvissers wel mee zou vallen. Hier is herhaaldelijk op gewezen tijdens de halfjaarlijkse combivergaderingen tussen het bestuur en de regiovertegenwoordigers en leden van de diverse commissies.

Met het opstellen van het convenant karperbenutting tussen BVK en Combinatie van Beroepsvissers (CvB) heeft De KSN in de periode maart 2012 en maart 2013 niets te maken gehad. In december 2012 werd door BVK dit stuk eerst naar de CvB verzonden en pas VIER maanden later aan De KSN. Zoals reeds eerder gemeld heeft De KSN haarfijn uitgelegd aan de direct betrokkenen waarom zij niet met dit dictaat kon en wilde instemmen. In een iets later stadium is overigens ook de CvB afgehaakt. Mission Impossible gebleken ?

Het bestuur van De KSN en ik persoonlijk blijven het jammer vinden dat slechts een klein groepje mensen tegen de uitdrukkelijke wens van het toenmalige bestuur van De KSN heeft besloten om een aparte vereniging, buiten de georganiseerde hengelsport om op te richten, terwijl ze als Commissie binnen De KSN inclusief het bijbehorende budget uitstekend hadden kunnen functioneren. Zij hebben die keuze zelf gemaakt en misschien zichzelf daarmee de frustratie om de eigen hals gehangen. Helaas en oprecht jammer.

De uitbreiding van de voorwaarden waarbinnen de zegenvisserij op de Benedenrivieren werd toegestaan heeft niets met politiek te maken maar met onkunde op het gebied van de regelgeving en voorwaarden van de betrokken ambtenaren.

Ben het wel met je eens dat van die rooie Sharon Diksma ;-) weinig goeds te verwachten valt.

Frenk,

In de periode 2003 en 2013 is wel meer gebeurd dan alleen twee brieven sturen, het gaat mij te ver om dat allemaal chronologisch weer te geven.

Doel van alle neuzen is dezelfde, een gevarieerd en voor de sportvisser aantrekkelijk bestand aan vis.


m.vr.gr.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

06-08-2014 14:46

Michel,

het is niet mijn bedoeling de KSN te nagelen of zo, maar er wordt hier een uitleg gegeven en ik zie een gat tussen 2003 en 2012, en dat valt op. vandaar mijn vraag, want ik ben wel degelijk geïnteresseerd en volg het onderwerp, en probeer mee te denken.

met onkunde op het gebied van de regelgeving en voorwaarden van de betrokken ambtenaren.

Ben het wel met je eens dat van die rooie Sharon Diksma weinig goeds te verwachten valt.

Volgens mij wordt hier de koe bij de hoorns gevat. Van Sharon hoef je niets te verwachten, want dat komt door de onkunde van de betrokken ambtenaren. Is hier al op ingespeeld, want daar zit toch al een deel van de oplossing: maak die ambtenaren op dat ministerie kundig.

Helaas zie ik die plaatjes genoeg op de markt: dode snoek, karper, etc.
Plaats reactie