SKP Benedenrivieren

Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

21-04-2014 16:43

Hallo Michel e.a. - wat ik me afvraag na het lezen van een artikel op Total Fishing gisteravond ( Sportvisserij Nederland mbt Beroepsvisserij ) is hoeveel er van deze uitgezette spiegels in fuiken en netten van beroepsvissers terecht kunnen komen en of er afspraken gemaakt zijn met de aldaar opererende beroepsvissers over het meteen terugzetten ?.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-04-2014 17:57

Op het Haringvliet en Hollandsch Diep wordt sowieso niet meer door beroepsvissers gevist. De zegenvergunning die in het verleden nog voor het Haringvliet in de winterperiode werd uitgegeven is vorig jaar al geweigerd door SZWN en dat is tot aan de Kamer van Binnenvisserij uitgevochten. SZWN is onlangs met de weigering in het gelijk gesteld.


Helaas is dit door de feiten achterhaald.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

21-04-2014 18:45

Nee hoor Peter,

want Nobel heeft nog steeds zijn zegenvergunning voor voorn en brasem op het Haringvliet niet.

Zoals je op de website van Sportvisserij Zuidwest Nederland hebt kunnen lezen zijn de voorbereidingen op een civiele rechtszaak in volle gang.

Overigens opmerkelijk hoe jij wel heel selectief met de beschikbare informatie omgaat. Begint opvallend veel op een hetze te lijken.

Ik krijg een hele nare vieze smaak in mijn mond als ik jouw opruiende berichten van de laatste tijd lees.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

21-04-2014 19:38

@Jan Vitam,

in het streefbeeld wat bij de VBC Benedenrivieren voor het VIsplan is ingediend staat dat er geen karper ontrokken mag worden.

I.v.m. dioxinevervuiling mag er op paling niet met fuiken gevist worden in het Benedenrivierengebied. Dat scheelt al een slok op een borrel.

Op het Haringvliet wordt momenteel helemaal niet door een beroepsvisser gevist. Nog een slokje.

Vanaf de Haringvlietbrug mogen enkele beroepsvissers actief zijn met een zegen. En helaas kan, zoals in het geval van Nobel op het Haringvliet vooralsnog wel, de federatie daar NIETS aan doen.

Als matige troost: In de praktijk bij Visserijkundige onderzoeken is gebleken dat er verdomd weinig karper met een zegen wordt gevangen. Karper levert ook geen drol ( minder dan één euro per kilo) op bij de visafslag.

Tot slot : Er staan grote veranderingen in de wetgeving op het gebied van de binnenvisserij op de rol. Hoe groot en voor wie dat de meeste impact zal hebben is nog niet bekend. Het lijkt erop dat de beroepsvissers meer pijn dan de sportvissers gaan lijden.

Doordat de laatste SKP-en volledig door de visrechthebbende federaties betaald worden zijn zij verantwoordelijk voor het behoud van die uitzettingen en hoeft het niet langer met alle respect overigens aan goedwillende amateurs( ben er zelf één van :lol: ) overgelaten te worden.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-04-2014 20:20

Is dit negatief

Hoi Wessel,

Een PB richting Michel Hollaar die van de hoed en de rand weet kan ook helpen.

Groet,
Peter



Onderstaande heb ik niet verzonnen

Kan hier geen andere conclusie uit trekken dat hij er gewoon op pootvis mag vissen. Is het anders dan verneem ik dat graag.

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inzien ... yword=7121

(edit de link is voldoende ! )
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

21-04-2014 20:37

Een quote van bijna 18 maanden oud gebruiken om iets van de laatste tijd recht te breien. :-?

Maar toch, bij deze :

Bovenstaande link is een uitspraak van de bestuursrechter.

Zoals vermeld op de website van Sportvisserij Zuidwest Nederland wordt er nu bij de civiele rechter een procedure overwogen.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-04-2014 22:14

Kan er ook niets aandoen maar onderstaande citaat (niet van mij) kom ik over dit onderwerp tegen?

Vier bedrijven ( Klop, Struik, Koman en Nobel ) zijn (sowieso) actief met de zegen, voornamelijk in het Haringvliet, Hollandsch Diep, Biesbosch incl. Amer en Merwede. Voorheen was dit alleen toegestaan gedurende de winterperiode, dwz vanaf 1 oktober tot en met 31 maart van het daaropvolgende jaar, zo stond ‘t ook duidelijk aangegeven in de toenmalige verstrekte Toestemmingen door het Ministerie.

ECHTER ...... vanaf 2012 staat er in voornoemde Toestemmingen een periode aangegeven van 1 januari 2012 tot en met 31 december 2013 en thans ( neem ik aan aangezien ik hiervan –nog- geen kopie heb gezien ) een periode vanaf 1 januari 2014 tot en met 31 december 2015. Dit zou dus in de praktijk (kunnen) betekenen dat het beroep de zegenvisserij kan en mag uitoefenen tien (10) maanden per jaar ( muv april en mei ) in plaats van voorheen zes (06) maanden per jaar. Deze discrepantie / uitbreiding is recentelijk onder de aandacht van ZWN gebracht die desgevraagd antwoordde dat zij dit ook hadden gelezen en opheldering zouden zoeken bij Sportvisserij Nederland en EZ. We hopen hier op zeer korte termijn een duidelijk antwoord en verklaring over te ontvangen dan wel te lezen op de website.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

21-04-2014 23:13

@ Michel

In hetzelfde artikel op TF staat ook vermeld dat als gevolg van een recente beslissing door de Staatssecretaris van Economische Zaken het Visplan niet meer het leidend document is, m.a.w. de beroepsvissers hoeven zich hier niet aan te houden bij het uitoefenen van hun visserij !.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

21-04-2014 23:40

@Peter

Effe wachten op antwoord dus vanuit Sportvisserij Nederland en/of Economische Zaken.

Kan je daarna anonieme Charlie van Total Fishing weer verder citeren.


@Jan, dat is wel wat simplistisch voorgesteld. : Uit de consultatie kwam naar voren dat het cruciaal is informatie te hebben over de uitoefening van de visserij in een gebied: onttrekking en uitzet van vis door beroeps- en sportvisserij Alleen met die informatie kan de waterbeheerder beoordelen of binnen het toetsingskader wordt gewerkt en het opstellen van een visplan noodzakelijk is. Breed werd dan ook gedeeld dat het nodig is dat deze informatie periodiek door de vissers (sport- en beroep) aan de overheid wordt verstrekt. Daarom ben ik voornemens het periodiek verstrekken van informatie over het onttrekken en uitzetten van vis wèl wettelijk te verplichten, maar dit los te koppelen van de verplichting die informatie via een gezamenlijk visplan te leveren.

Hierboven staat dat de overheid de intentie heeft om de verplichting om informatie over onttrekking en uitzetting niet te laten aanleveren via het gezamenlijke VISplan. Daarmee is volgens mij het VISplan zelf nog niet met het badwater weggegooid.

zie ook het nieuwsbericht van half augustus 2013 van Sportvisserij Nederland. http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... annen.html

Morgenavond vergadering, zal ik me weer eens bij laten scholen ;-)

m.vr.gr.
Jan Vitam
Berichten: 167
Lid geworden op: 20-01-2003 01:00
Locatie: Scheveningen

22-04-2014 10:15

@ Michel

Je citeert uit de brief van Dijksma aan de Kamer van 4 juli 2013, als ik goed heb geluisterd en goed heb gelezen bestaat er voor het gebied Benedenrivieren nog geen (2e generatie) Visplan dat is ingediend bij het Ministerie voor 1 januari jl. terwijl de grootste beroepsvisser in dit gebied zich aan dit alles heeft onttrokken en dus geen enkele boodschap heeft aan de (concept) inhoud en verplichtingen totdat eventueel Dijksma e.e.a. wettelijk verplicht zal stellen maar dat kan nog wel een poosje duren ?.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-05-2014 12:15

Beroepsvisserij in het Benedenrivierengebied
(situatie september 2013).

Aanvulling 11 april 2014: In het zuidelijk deel van het Hollandsch Diep mag tussen 1 oktober en 31 maart gevist worden met de zegen.


Afbeelding

De verschillende kleuren hebben betrekking op de verschillende beroepsvissers.

WOB-verzoek Sportvisserij Zuidwest Nederland 2012/12/06: Schriftelijke toestemmingen uitgegeven door de Staat aan beroepsvissers

Dit is tot stand gekomen na schriftelijke vragen van de (anonieme) Charlie richting Sportvisserij zuidwest Nederland

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

01-05-2014 13:29

Is dit met volledig schubvisrecht of deels schubvisrecht (zonder karper).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

01-05-2014 14:29

Dick hoe dit precies in elkaar steekt weet ik op dit moment niet daar er verschillend over gedacht wordt. Zal het je t.z.t hopelijk wel kunnen melden als ik weer in ons kikkerlandje ben. Of er moeten hier nu al zijn die het exact weten en kenbaar willen maken?

Kom wel tegen dat L.J. Nobel in de zomer maanden ook karper verkoopt. Of en waar hij ze vangt staat echter niet vermeld?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

01-05-2014 18:09

Dat zegt me niets Peter er zijn wel meer beroepsvissers die karper verkopen door anderen gevangen.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-09-2014 09:09

Heren,

Ik heb een leuk verrassinkje op open water gevangen. Het betreft naar alle waarschijnlijkheid een rijenkarpertje van het SKP benedenrivieren project (63cm. en 3kg.). Naar verhouding lang en erg slank dus. Leuke variant voor de toekomst op dat te verwachten, kortere en dikkere spul...

Waar kan ik een paar foto's en info naar toe mailen en tevens de originele uitzettingsfoto ontvangen, indien idd uitgezet via een SKP?

Groeten,

Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-09-2014 13:05

Probeer een een mailtje naar Michel Hollaar!

michel@sportvisserijzwn.nl
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

25-09-2014 13:34

Bedankt Kees!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).