SKP op het Twentakanaal aangevraagd

Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-08-2010 12:45

Klaas,

Als het goed is komt erin te staan :

minimaal 50 kg per ha.

( 500 voor een karperput mag dus ook ;-) , je moet als belangenbehartiger voor de karpervisser jezelf niet bij voorbaat te zeer begrenzen, dat gaan anderen wel doen. )

We zijn niet helemaal gek.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Harrie van Ewyk
Berichten: 7
Lid geworden op: 09-07-2010 16:39
Locatie: Toko Twentekanaal
Contacteer:

04-08-2010 18:48

@ Aart:
In datzelfde onderzoeksrapport wat jij aanhaald staat ook dat er tot 2003 (het jaar van de Vredesteinramp) jaarlijks 800 kg karper is uitgezet op het Twentekanaal wat neerkomt op 2.5kg per hectare. Naar mijn weten heeft het TK pand 3 hier niets van meegekregen.

@Dick en Aart en wie hier verder over gaan:

citaat dick spijker: (samengesteld door de uitkomsten van een flink aantal HVR' s naast elkaar te leggen, en met inachtneming hoe er binnen COS over gedacht word)

Wat de getallen van deze HVR's zijn weet ik voor het pand van TK3 met bijna 100% zekerheid, zal het desondanks laag aanhouden maar het beeld zal zijn dat er na de rampen etc. er minimaal 80 procent minder aan karper is gevangen.

Aangezien er op het TK pand 2 nog steeds een redelijk aantal karper rondzwemt (kijk maar naar de door jou eerder genoemde flinke aantal HVRs die je ontvangen hebt) is mijn gedachtengang de volgende: Zou het niet eerlijk zijn om de aantallen kilo's die er uitgezet gaan worden per hectare dan niet eerlijk (naar aanleiding van HVR's) verdeeld zouden kunnen worden over de verschillende panden? (over aantallen heb ik het niet). Over het TK pand 1 weet ik niets zinnigs te vertellen.
M.a.w. daar waar het nodig is wat meer gewicht per hectare dan daar waar het niet nodig is ? Dat lijkt me reeël toch ?
Laatst gewijzigd door Harrie van Ewyk op 04-08-2010 19:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harrie van Ewyk
Berichten: 7
Lid geworden op: 09-07-2010 16:39
Locatie: Toko Twentekanaal
Contacteer:

04-08-2010 19:06

p.s. En ja, ik bied graag mijn hulp aan om deze schatjes in 'mijn' thuiswater uit te zetten
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-08-2010 19:57

Jouw suggestie is zeer reëel Harry (en in overeenstemming met mijn persoonlijke mening) en met name voor TK3 en in wat mindere mate voor de zijtak en daar zal de VBC, bij toestemming, ook geen enkel probleem mee hebben denk ik.
Jouw aanbod om t.z.t. ook te helpen staat genoteerd...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-08-2010 20:04

Dat minimaal 50 kg per ha is juist Michel, maar dat had ik ook al zo geschreven.
Op 9 juli is er trouwens een rapport van ingenieursbureau Tauw verschenen (i.o.v. Sportvisserij Nederland) en daarin wordt het een en ander qua KRW maatlatten onderuit gehaald op reële gronden en ook een 'ontkoppeling' van brasem en karper voorgesteld.
Klaas, op een aantal wateren zal die minimaal 50 kg op veel verzet stuiten, maar wij gaan er wel voor en laten ons geen oor aannaaien door betweterige ecologen.
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

04-08-2010 20:09

Heb dit van het andere forum gekopieerd:

Christian,
Ik ben blij om te lezen dat je tot de kern van de discussie terug keert.
Wij willen dus allemaal graag een skp, mooi toch.
Zijn we het daar al over eens. Zo komen we nog eens ergens.
Afijn, wij, de tk vissers die ik ken en van anderen hoor ik ook niet dat ze dit niet willen, willen graag 500 karpers en jij een minimale uitzetting wat waarschijnlijk zou betekenen dat er:
35 hectare (1 kg/ha) gedeeld door 1,5 kg (ongeveer het gewicht van een uitzetspiegel) is afgerond 23 karpers worden uitgezet. Ik ga er van uit dat dit de totale hoeveelheid verdeelt over 5 jaar is. Mocht dit niet zo zijn mag je me graag corrigeren.
Dit betekend dus dat onze wensen nogal behoorlijk ver uit elkaar liggen.
Nu is mij geleerd dat je hoog moet inzetten dan heb je nog wat onderhandelingsruimte en kun je toegeven.
Ga je gelijk met je minimale eis onderhandelen en er moet dan nog wat van af dan houdt je niet veel over, misschien de helft dus een stuk of 11-12.
De helft van 500 is 250. Als nu na 3 jaar uitzetten (3 x 50) 150 stuks blijkt dat het bestand voor de meeste vissers acceptabel is kunnen we er altijd nog mee stoppen.
Worden er maar 11 of 12 over een periode van 5 jaar uitgezet dan denken wij dat het niet veel zoden aan de dijk zet.
Je kunt dus altijd minder uitzetten dan aangevraagd is maar om na toestemming voor een minimale hoeveelheid er later nog wat bij te krijgen zal een stuk moeilijker gaan vrees ik.

Klaas,
Ik heb het steeds over tk3, dat is het deel tussen Hengelo en Enschede. Ik spreek ook niet alleen voor mezelf maar ook voor een aantal andere tk3 vissers.
Wat ik, en ook andere vissers, geconstateerd heb zijn de vissen die ik vanaf 1989 op tk3 ving elk jaar minimaal een kilo zwaarder werden.
Volgens mij heb ik nergens geschreven dat er 500 in één keer moeten worden uitgezet
Christian heeft een aantal vissen zien paaien. Oké, kunnen we dus ongeveer bepalen wat er nu nog op het tk3 rondzwemt. Als dit maar bijvoorbeeld 600 kilo is op een water van 35 hectare wat zou volgens jou dan een verantwoorde uitzetting zijn? Met 500 karpers á 1,5 kg zitten we op 1350 kilo wat dus betekend 38, 5 kg per hectare. Onacceptabel?

Ik lees toch hier op het forum dat het steeds moeilijker wordt om nog toestemming te krijgen om karper uit te zetten, of is dit al weer oud nieuws?
Wat het stelen betreft, het is in het verleden gebeurd, het gebeurd nu nog en ik twijfel er niet aan dat het in de toekomst ook zal gebeuren.
Ik heb ook benadrukt dat wij van het kanaal geen karperput willen maken zoals het (sorry Christian) vroeger het geval was.
Wat jij verwilderde schubs noemt zijn volgens mij gewoon 25 % wildbloedhybrides die toen regelmatig op tk2 werden uitgezet. Het is juist dat er in de jaren 90 veel te veel karper op het gehele kanaal zat maar dat dit voor tk3 tegenwoordig niet meer opgaat is inmiddels wel vaak genoeg onder de aandacht gebracht. Dus begrijp ik ook niet wat jij bedoelt met uit de nek lullen (de rest van de tk vissers denkt namelijk hetzelfde als ik hierover, zijn we allemaal sukkels dus). Ik ben op de hoogte van wat er allemaal op tk3 aan de hand is maar het is blijkbaar nog niet tot iedereen doorgedrongen. Hoeveel karpers zijn er bij het visserijkundig onderzoek in 2008 op tk3 boven water gekomen Klaas? Bij mijn weten 0,0.
Als je verder nog vragen of opmerkingen hebt dan zal ik daar met m’n boerenverstand zo goed mogelijk antwoord op geven maar laat dan s.v.p. de lullige opmerkingen achterwege. Of moet je een afgestuurde deskundige zijn om hier je mening te mogen geven, of tellen alleen meningen die in jouw straatje passen?
Iedere tk visser met wie ik spreekt vind dat je 500 stuks op het tk3 helemaal niet terugvind. Maar zoals je boven kunt lezen leg ik aan Christiaan uit waarom ik dit getal gekozen heb.

Alle tk(3) vissers die ik ken willen al geruime tijd een skp en hebben er al lang op gewacht, natuurlijk zijn we hiervoor dankbaar en gaan we waar mogelijk ons steentje bijdragen.
Mvg, Louis
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

04-08-2010 20:30

Louis, die 1 kg per ha is per jaar en niet verdeeld over 5 jaar..
Gebruikersavatar
Harrie van Ewyk
Berichten: 7
Lid geworden op: 09-07-2010 16:39
Locatie: Toko Twentekanaal
Contacteer:

04-08-2010 21:17

Aart Lokhorst schreef:Jouw suggestie is zeer reëel Harry (en in overeenstemming met mijn persoonlijke mening) en met name voor TK3 en in wat mindere mate voor de zijtak en daar zal de VBC, bij toestemming, ook geen enkel probleem mee hebben denk ik.
Jouw aanbod om t.z.t. ook te helpen staat genoteerd...


Aart, we zien/horen wel wanneer het zover is.
Bedankt!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-08-2010 23:57

Louis,

Ze blijven geen 1,5 kg he ( gelukkig niet )

Gemiddeld 5 % sterfte per jaar.

Gemiddelde groei van 1 kG per jaar ( beetje weinig al zeg ik hetzelf ) maar vooruit.

100 karpers per jaar gedurende 5 jaar

dat betekend na 5 jaar dat er nog 425 stuks aan "nieuwe "karper zwemt met een totaal gewicht van iets meer dan 2000 kg

na 10 jaar zwemmen er dan nog altijd 350 "nieuwe " karpers met totaal gewicht van ongeveer 4000 KG. Het gemiddelde gewicht begint nu ergens op te lijken.

Per ha. zit je dan al op ruim 100 kg karper.

Die karper verdrijft het aantal KG aan overige vis. Er zit een grens aan de viscapaciteit van een water tenslotte. En die grens zal met het schoner en meer helder worden van onze wateren alleen maar lager komen te liggen.



1,5 * 500 = geen 750 ook geen 1350 maar na 10 jaar ruim 4000


m.vr.gr.
Jurgen Vosman
Berichten: 24
Lid geworden op: 15-02-2010 22:04
Locatie: Bathmen

05-08-2010 01:50

het zou mooi zijn als het door gaat,ben er een paar x geweest maar ook zonder succes helaas.
even wat anders,misschien dat aart hier iets over kan zeggen,het bestand van de schipbeek vanaf bathmen
richting de zandvang is ook zeer klein,is een sterfte geweest en veel weg gevangen door onze buitenlandse vrienden...
misschien ook iest voor een spk project??
hoe word zoiets aangepakt?

groeten joris
K. van den Herik

05-08-2010 07:22

Matthijs,

Als ik een opmerking maak is dat meestal om een reactie uit te lokken. Vaak lukt dat. Wat jij bedoel weet ik niet zal aan mij leggen, maar als ik mijn standpunt uitleg zou ik toch met de aanwezige en door andere geroepen getallen moeten rekenen.

Ongeveer 75% op het board is een beetje vrijblijvend gezaeur en daar ben ik veel beter in en doe ik graag aan mee. Soms wordt het eens serieus, vind ik ook leuk. En als je daar niet tegen kan, ga je lekker msm en met je vrinden...

Louis uit de nek lullen is op een 100ha in deze tijd 500 kilo in 1 keer er in willen pleuren. Sorry, zie ff ook berekening Michel. Die 5% ben ik het overigens niet zo mee eens, ik denk dat er meer uitzetspiegels dood gaan. Simpel door het aantal terugvangsten te bekijken. Sommige 4 keer in 2 jaar anderen nooit meer. AKA een argument om iets meer uit te zetten...

Zelf vraag ik naar de bekende weg, weet ik ook wel. Ik wil bereiken dat er meer duidelijkheid kwam in deze en dan met name naar verwijzingen over bestandsvernietiging door uitzettingen van spiegels.

Dat karper niet met netten gevangen wordt is al een poosje duidelijk. Geen of bijna geen afvangst, zegt me niet zoveel. DAAROM is hvr zo belangrijk. Roep ik ook pas 10 jaar ofzo.

Louis II, http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... eerVBC.pdf

Met een groeicurve van een kilo per jaar, zeker vanaf begin 90 er jaren, begin bollen vissen EN voeren, zit je aan de laagste groei, de groei gelijk aan een bosbaan etc...


Op 35 ha 600 kilo karper? Hoeveel vissen vind ik belangrijker. De groei ook, de leeftijdsopbouw. Maar vooruit. Kijken wat er gebeurd met een 15 vissen erbij en dat nog eens een keer herhalen. Maar met de huidige kennis zou ik liever mooi niets doen....


Michel,

Karpervissers toch? 8)

MVG

klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-08-2010 08:04

Joris, van het bestand op de Schipbeek weet ik niets vanaf. Op een detailkaart zie ik wel dat het een heel stuk is vanaf Bathmen tot aan de Zandvang (omgeving Diepenheim) en dat er ook een aantal stuwen in zitten. En of die passeerbaar zijn voor vissen (met name karpers in dit geval) weet ik zo ook niet. En waar de Schipbeek het Twentekanaal kruist stroomt het water van de Schipbeek in een betonnen bak onder het Twentekanaal door, dus geen open verbinding met het Twentekanaal.
Vanaf de IJssel tot aan de nieuwe sluis bij Diepenheim, inclusief de Zandvang bij Diepenheim is de federatie Oost-Nederland de visrechthebbende.
Zie verder http://www.spiegelkarperprojecten.nl waar je ook de 'Handleiding Spiegelkarperprojecten' kunt downloaden.
Is hier trouwens wel off topic daar het hier over het Twentekanaal gaat.
K. van den Herik

05-08-2010 08:12

Denk wel dat het weer een soort pilot gaat worden Aart, het "nieuwe" uitzetten zeg maar. Dit met andere opponenten enzo.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-08-2010 08:36

Klaas, in dit geval ken ik de visrechthebbende, de hoofdecoloog van het waterschap, de waterbeheerder en het beroep op het Twentekanaal, kortom alle eerst betrokkenen bij de VBC Twentekanalen, en dan heb je geen dikke Nota's nodig om uitzettingen, op KSN / COS schaal, voor elkaar te krijgen.
K. van den Herik

05-08-2010 09:12

Ook de achterban heeft recht op het hoe en wat, zie eerder bericht waarom Aart. Doel heiligt misschien de middelen, maar jij weet net als ik hoe groot de bierkaai kan worden, als iets of iemand een bepaalde naam heeft.

Had je dit antwoord op 2 juli gegeven, was er al een hoop misverstand voorkomen btw...
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

05-08-2010 09:45

Klaas,
Aan je berekeningen ontbreken naar mijn bescheiden mening een paar kleine, maar daarom niet onbelangrijke details.
Jij spreekt over een sterfte van 5%, maar zoals reeds eerder gezegd worden er ook vissen gestolen, vermoord om o.a. op de BBQ te eindigen (denk dat de jonge en naïeve projectspiegels een makkelijke prooi zouden kunnen zijn voor onze oosterburen, je mag niet vergeten dat we hier aan de Duitse grens zitten) en er zullen ongetwijfeld vissen door de sluis zwemmen om niet meer terug te keren.
Als je weet hoe het bestand de laatste 20 jaar is gekrompen (ook zonder Vredesteinramp) geeft dat toch te denken.
Ook mag je het tk3 niet vergelijken met bijvoorbeeld een plas of veel andere kanalen.
Er zijn immers grote stukken waar je niet kunt of mag komen omdat er bedrijven e.d. gevestigd zijn. Op een plas van 35 ha kun je je lijnen uitvaren naar plekken waar de vis zit ook al is dat 300 meter uit de kant. Als we karpers uitzetten met het doel om ze te kunnen vangen dan moeten ze er wel willen zwemmen.
Ook worden er elk weekend en ook regelmatig op werkdagen (grote) witviswedstrijden gehouden waardoor je er helemaal niet kunt zitten maar er komt dan vaak wel een hoop voer in het water. Gezien de trant wordt er door de wedstrijdvissers ook steeds meer met miniboilies en pallets gevist en gevoerd.
Dat de groei van 1 kg per jaar niet veel is klopt maar je mag niet vergeten dat het toen hoofdzakelijk 25 % wildbloedhybrides betrof en die groeien van nature volgens mijn weten ook een stuk minder snel dan de huidige projectspiegels. Er waren toen ook wel een aantal vissen, vaak de uitgezette spiegels die een stuk harder groeiden, maar ik moet toegeven ook niet allemaal.
Je wilt ook niet weten hoeveel grote vissen er zijn gejat die dus nooit hun potentie op het kanaal hebben kunnen waarmaken. Dit is volgens mij mede een reden waarom er tegenwoordig op het kanaal relatief weinig echt grote vissen (40+) zwemmen.
Als je in de gelegenheid bent om eens een kijkje te nemen op het tk3 dan moet je dat zeker gaan doen (als je er tenminste nog nooit bent geweest). Op Google Earth ziet het er allemaal net iets anders uit dan in het echt. Ik kan me voorstellen dat je niet onder de indruk bent als je vaak op echt grote wateren vist maar in onze regio is het tk nou eenmaal het grootste water en beleven we het dus ook zo.
Verder bedankt voor je uitleg.
Groet Louis
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

05-08-2010 10:04

Louis,

Goed om te horen dat de tk vissers enthousiast zijn. Ik begrijp dat er wensen zijn mbt aantallen uitzetting. Dit heeft echter ook een financieel plaatje en het geld moet natuurlijk wel opgebracht kunnen worden. Ik weet uit ervaring dat ook op TK1 uitzettingen nodig zijn om het karperbestand op den duur in stand te houden. Van TK2 ken ik enkel de resultaten van vroeger. (1990-1999) Tk3 is zonder twijfel een uitzetting nodig gezien het huidige karperbestand.

Ik neem aan dat je lid bent van de KSN? Dan kunnen we op de najaarsmeeting wel even een praatje maken mbt tk. Daarnaast komen er ook nog twee KSN regio Oost avonden in de omgeving van Enschede.

Met vriendelijke groeten,

Roy
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

05-08-2010 10:26

Roy,
je hebt een pb.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-08-2010 11:34

Goed te vernemen dat jullie elkaar gevonden hebben. Door samen te werken zonder een hoop gekwetter waardoor spanningen oplopen leid immer tot iets positiefs.

Mannen maak er alle iets moois van. Met de ervaring van o.a. Dick en Aart moet het zeker lukken.
K. van den Herik

05-08-2010 11:35

als je geen zin hebt om te lezen, houdt het op denk ik....

Die 5% ben ik het overigens niet zo mee eens, ik denk dat er meer uitzetspiegels dood gaan. Simpel door het aantal terugvangsten te bekijken. Sommige 4 keer in 2 jaar anderen nooit meer. AKA een argument om iets meer uit te zetten...


Er sterven er niet meer door terugvangstmeldingen, de meldingen kunnen een aanwijzing zijn ..... :oops:

5% sterfte van het totaal is trouwens een percentage genoemd door OVB en komt uit hun ervaringen.

Staat tegenover dat diefstal nu niet een argument is lijkt me, hoort eerder bij handhaven der regels....
Gebruikersavatar
Ronald Langenbach
Berichten: 9
Lid geworden op: 11-02-2010 20:35

05-08-2010 13:22

ik ben erg blij om te horen TK1 en 2 nu ook genoemd word
dit is toch wel het stuk waar ik veel te vinden ben
nu gaan er ook verhalen rond dat er een beroepsvisser bezig is
weten jullie hier iets meer van
het zou wel zonde zijn
wand het tk1 is net zo slecht vangen als op tk3
de exacte cijfers ken ik niet maar ook daar hoor je de meesten visser ook erg veel klagen
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

05-08-2010 13:52

Klaas, je hebt gelijk.
Er wordt vaak over 5% sterfte gesproken. Haalde jouw bericht met en ander door elkaar. Excuseer.
Wat het handhaven van de regels betreft... Zie aan't tk zelden controle, voor mijn gevoel zelfs steeds minder. Ben dit jaar nog helemaal niet gecontroleerd!
Het zakken en in het bezit hebben van karper zou iets kunnen schelen maar denk niet dat de politie daarvoor uitrukt en de bootvissers zijn al helemaal moeilijk te controleren.
De drie grootste steden van Twente (Enschede, Hengelo en Almelo) liggen allemaal aan't tk en daar wonen heel wat karpervissers. Daar zullen echt wel wat rotte appels tussen zitten die lak aan regels hebben en lekker blijven slepen met tk karpers. Volgens velen is/was het tk een bodemloze karperput, dat dit niet zo is weten we nu allemaal wel denk ik.
K. van den Herik

05-08-2010 14:48

ach alle stadswateren zit nu ook vol moet je maar rekenen hahahahaha
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

05-08-2010 15:33

Kan ik niet onkennen Klaas en niet alleen alle stadsvijvers hoor. En nog zitten er gasten te roepen dat er niet vis genoeg op zit. Hier geldt "vol is vol" blijkbaar niet.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-08-2010 09:17

Ronald, aan dat soort verhalen heb ik een pesthekel, omdat het meestal zo is dat men de klok heeft horen luiden maar niet weet waar zich de klepel bevindt.
Al vele jaren zijn er 2 beroepsvissers actief op de Twentekanalen en zij hebben de aalrechten (mogen dus legaal op aal vissen...). Verder mogen zij daar (nog) niks, maar wellicht wordt er straks in de VBC overeengekomen dat zij b.v. bijvangsten mogen behouden (sowieso geen snoek of karper!) of misschien wel beperkt snoekbaars oogsten.
De volgende VBC Twentekanalen vergadering is trouwens op dinsdag 5 oktober en dan zal ook de SKP aanvraag op de agenda staan.