SKP op het Twentakanaal aangevraagd

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-07-2010 12:45

Vandaag is door de nieuwe KSN regio Oost (omvat Twente en een klein stukje Achterhoek) i.s.m. de regio Zwolle een SKP op het Twentekanaal (alle 3 stuwstukken) aangevraagd bij de VBC Twentekanalen.
Gehoopt en verwacht wordt dat hiervoor toestemming wordt verkregen, maar mede gezien de aankomende vakantietijd dit nog wel even zal duren
K. van den Herik

01-07-2010 13:03

Is er ergens een schrijven Aart, waarin het hoe en waarom staat?

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

01-07-2010 19:04

Dat ligt sinds vandaag bij de federatie Oost-Nederland (de visrechthebbende) en de VBC Twentekanalen Klaas...
K. van den Herik

02-07-2010 07:09

Mag ik(tzt) een kopie Aart?

Wel benieuwd zeg maar.

MVG

Klaas

ktje2@live.nl
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

07-07-2010 15:33

Klaas,

Meer informatie mbt de aanvraag 'skp Twentekanalen' volgt. Wat ik al wel kan vertellen is dat het om een minimale hoeveelheid in kg gaat, dit na zorgvuldig overleg nav vangstmeldingen en in het verleden uitgezette k1 en k2 karper.

Wat Aart al zei: het is momenteel eerst nog afwachten op goedkeuring. Tzt ben je natuurlijk ook van harte welkom Klaas.

Met vriendelijke groeten,

Roy Alofs
KSN Regio Oost
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

08-07-2010 20:31

Ben ik blij om te lezen dat er een skp voor het Twentekanaal is aangevraagd lees ik tot mijn stomme verbazing en verdriet dat er een minimale hoeveelheid karper wordt uitgezet. Daar zakt m'n broek van af. Minimale hoeveelheid? Hoeveel, of weinig, mag dat dan wel niet wezen?
Op tk3 (Enschede-Hengelo) mogen ze toch zeker minimaal 500 K3tjes uitzetten om het voor ons karpervissers in de toekomst weer enigzins interessant te maken en ik mag toch ook hopen dat er daarna, periodiek ook nog karpers worden uitgezet om verliezen te compenseren.
Anders zitten we overeen aantal jaren weer op een klein aantal bejaarde karpers te vissen.
Het mag toch niemand ontgaan zijn dat er zich in Enschede een ramp heeft voltrokken toen bij de Vredesteinbrand een grote hoeveelheid verontreinigt bluswater in het kanaal is terechtgekomen. De vangsten waren voor de ramp al lang niet meer zo goed als in de jaren '90 maar daarna was het gewoon een drama. In 1991 ving ik nog 170 karpers op het kanaal en in 2009 (ongeveer zelfde aantal uren gevist) zegge en schrijve 3 stuks. En ik ben niet de enigste karpervisser die daar nog amper karper vangt. Ik hoor van andere vissers die er ook daadwerkelijk vissen, en niet dingen van horen zeggen weten te vertellen, dat het bij hun de laatste jaren ook dramatisch slecht is.
Je hoeft alleen maar op het forum van de Carptracker te kijken om te bergrijpen wat ik bedoel. Wie nog steeds denkt dat er op het Twentekanaal zat karper zwemt moet er zelf maar eens een tijdje gaan vissen dan spreken we elkaar wel weer. Waar zijn ze trouwens allemaal gebeleven de Twentekanaalvissers? Zie er niet zo veel meer. Zeker al het drillen daar beu geworden, nou dacht het niet!
Het is wel mijn thuiswater en ik heb het de afgelopen 10 jaar naar de kloten zien gaan. Het is echt niet leuk als je grootste hobby om zeep wordt geholpen!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-07-2010 07:57

Louis, er wordt 5 jaar achtereen uitgezet als de toestemming komt en in dezelfde omvang als bij andere SKP-en op andere kanalen. Dat minimaal was een verkeerd woord in deze context.
Zou je mij s.v.p. jouw HVR gegevens nog even willen sturen van de jaren die jij hierboven noemt?
Gebruikersavatar
Harrie van Ewyk
Berichten: 7
Lid geworden op: 09-07-2010 16:39
Locatie: Toko Twentekanaal
Contacteer:

09-07-2010 17:26

Hallo iedereen.

Ten eerste ben ik hartstikke blij dat er, als alles goed gaat, een SKP op het Twentekanaal gaat plaatsvinden!

Elders op dit board las ik dat er al eerder een poging is gedaan maar dit afgeketst is omdat er genoeg karper op het kanaal zou zwemmen. Er is waarschijnlijk destijds verzuimd om te informeren bij de TK pand 3 vissers want die hebben sinds de Vredesteinramp die er in 2003 heeft plaatsgevonden toch een heel ander beeld.

Om even een beeld te geven hoe de situatie op het TK3 gesteld is zal ik hier mijn HVR van de laatse 10 jaar plaatsen.
Dit betreft dus alleen de TK3 vangsten:

-2000: 65 Karpers (alleen het najaar)
-2001: 223 Karpers
-2002: 204 Karpers
-2003: 124 Karpers (tot aan de Vredesteinramp in Aug. Daarna was het verboden te vissen ivm de zware verontreiniging)
-2004: 12 Karpers ( daarna gestopt wegens gevangen verminkte, uit elkaar vallende en wegrottende Karper. Seizoen afgesloten, kon het niet meer aan.Geloof me, als je na het vangen een karper op de mat hebt gehad die delen van zijn lijf achterlaat heb je het helemaal gehad. Dat deze karpers ueberhaupt nog aasden is me nog steeds een raadsel)
-2005: Niet gevist
-2006: 86 Karpers
-2007: 84 Karpers
-2008: 24 Karpers (in dit jaar zijn er tonnen mest geloost door de Fa Weyl in de haven van E'de)
-2009: 18 Karpers

Dit zegt denk ik genoeg over het overgebleven karperbestand in TK3. Zoals Louis hierboven al vermelde geeft dit bij alle TK3 vissers hetzelfde beeld. Daar ik zowat aan het kanaal woon en vele uren draai vang ik er af en toe nog wat. De meeste sessievissers die enkele keren hun geluk komen beproeven gaan meestal gedesillusioneerd weer naar huis om nooit meer terug te keren.

Als je het mij vraagt dan zou ik niet alleen spiegels uitzetten op bovengenoemd pand. De overgebleven aangeslagen oude veteranen schubs die er nog rondzwemmen hebben ook niet het eeuwige leven meer.

Ik pleit er dan ook voor om er in elk geval een SSKP van te maken. (Spiegel Schub Karper Project)

Harry
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-07-2010 08:34

Bedankt voor je gegevens Harrie en je kunt er van op aan dat dit meegenomen wordt binnen de VBC.
Gebruikersavatar
Ronald Langenbach
Berichten: 9
Lid geworden op: 11-02-2010 20:35

11-07-2010 17:21

ook ik ben blij om te horen dat er een skp komt in het kanaal
maar pleit toch voor een sskp net als harry
ik ben na af wezigheid van +/- 10 jaar weer sins een jaar of 2 actieve op het tk
maar geloof het of niet ik heb in die 2 jaar nog 0 vissen gevangen
ik woon dan ook niet echt aan het kanaal maar was er wel om de 2 weken een weekend te vinden
ik ben nu zo ver dat ik niet veel meer kom hoe jammer ik het ook vind
ik vind het twentekanaal gewoon een super water om in te vissen
en wil er ook weer graag naar toe maar dan wel met de weet dat ik er een visje kan vangen
ik moet er immers toch zn 120 tot 150 km voor rijden om er te komen

Mvg,Ronald
dimitri kesler
Berichten: 1
Lid geworden op: 11-07-2010 19:28

11-07-2010 19:44

Gents


via via ben ik op de hoogte gebracht van het mischien toekomstige skp op het twente kanaal.
ook ik ben een twentekanaal visser (enschede)en ik kan beamen wat de heren hier boven schrijven dat het toch echt tijd wordt dat er iets gedaan wordt,en ben dan ook heel blij dat er wat gedaan wordt en gedaan is.

dus de heren van ksn en Aart alvast bedankt voor jullie inzet
Laatst gewijzigd door dimitri kesler op 11-07-2010 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Richard Bloeme
Berichten: 1
Lid geworden op: 11-07-2010 22:33

11-07-2010 23:20

Kan ook alleen maar zeggen dat het vangen op het twentekanaal (Enschede -Hengelo) verleden tijd is,,,heel af en toe word er nog iets gevangen!...krijg je te horen dressuur!,,,nee geen dressuur, de vis is dr niet meer! (gestorven-gestolen)
Er liggen woonboten bij de vredestein,,de bootbewoners hadden de karpers onder de vlonders zwemmen,maar dat is ook allemaal verleden tijd.
Een mooi karperwater is niet meer :cry:
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

29-07-2010 11:20

Ben dit jaar getuige geweest van de paai op het stuk Hengelo-Enschede, en ik denk dat een minimale hoeveelheid een uitstekende keus is...

Bovendien zag de opbouw van het bestand er ook goed uit, met naar verhouding toch wel veel jonge schubs en ook mooie spiegels.

Wie op een stuk kanaal van 5km 500 spiegels wil uitzetten moet zich toch eens afvragen of de Bosbaan geen beter alternatief is. (Dit bedoel ik absoluut niet lullig Louis).

Het bestand dat er nu zwemt heeft met het komende SKP erbij een geweldige potentie met goede doorgroeimogelijkheden. Ik denk dat Harrie daar gezien zijn 'Big Gun' over mee kan praten. :wink: De tegenvallende vangsten zullen ongetwijfeld ook ten grondslag liggen aan de grote hengeldruk. Dit zorgt weer voor afhakers en zo komt er vanzelf weer een tijd dat de verhouding hengelaars/karpers wat beter in balans is.

Wel maak ik me zorgen over de groene stinkende smurrie die zich net als vorige zomer openbaart.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

30-07-2010 23:05

Christian,
Om het Twentekanaal na een uitzetting van 500 kweekkarpers met de Bosbaan te vergelijken slaat werkelijk helemaal nergens op (net zo min als die opmerking van jouw ook al is ie niet lullig bedoeld). Vroeger zaten er nog veel meer dan dat en ze groeiden toen ook minimaal een kilo per jaar. Ik blijf van mening dat gezien de grootte van het kanaal en de huidige bezetting dit aantal niet buitenproportioneel is. Mede rekening houdend dat er verliezen zullen zijn door o.a. sterfte en aso’s die zichzelf karpervissers durven te noemen en “onze” karpers stelen om ze op hun eigen pispotputjes over te zetten.
Ik, en ik denk de meeste Twentekanaalvissers met mij, hoef geen 10 karpers per dag te vangen zoals 20 jaar geleden het geval was maar zoals het de laatste jaren met de vangsten gesteld is vind ik ook geen optie en is de lol er wel een keer van af. De tegenvallende vangsten hebben absoluut niets te maken met de hengeldruk want die is een heel stuk lager dan pakweg 10 jaar geleden (hoe zal dat nou komen) toen er nog wel goed werd gevangen. De tegenvallende vangsten hebben alles te maken met een (te) lage bezetting door oorzaken die reeds genoemd zijn.
Nu vis ik ruim 20 jaar op het kanaal en denk dat ik wel een beetje weet hoe daar de vork in de steel steekt.
(Hoelang en hoe vaak) vis jij trouwens op het tk3 (en hoe zijn jouw vangsten de laatste jaren)?
Vissers die zelden of nooit op het kanaal vissen hebben natuurlijk makkelijk praten.
Met vriendelijke groet,
Louis
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-08-2010 12:45

Christian Hummelink schreef:Ben dit jaar getuige geweest van de paai op het stuk Hengelo-Enschede, en ik denk dat een minimale hoeveelheid een uitstekende keus is...

Bovendien zag de opbouw van het bestand er ook goed uit, met naar verhouding toch wel veel jonge schubs en ook mooie spiegels.



Louis, lees dit nog eventjes een keer.. Daar hoef je geen 20 jaar TK ervaring voor te hebben om een paai mee te maken en daar je conclusies aan te verbinden.

Hier op het kanaal zijn de vangsten ook niet meer als jaren geleden. Maar de paaigebieden zitten toch elk jaar tjokvol met vissen, groot, klein, jong, oud. Ik wil verder geen vergelijking trekken met het TK, val je ook niet persoonlijk aan. Maar het tijdens een paai observeren van een bestand heeft voor mij althans meer waarde dan vangsten van vissen. Die mening is ook strikt persoonlijk hoor. En ik ben ook nog nooit bij het TK geweest om te vissen, of te observeren of wat dan ook..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
K. van den Herik

02-08-2010 14:43

met een lengte van 65 km en een gemiddelde breedt van rond de 50 meter ( 350 ha ergens) vind ik 500 vissen, zeg 750 kilo. Redelijk aan de hoge kant. richtlijn was 1 kilo de ha meen ik me te herinneren.

"We vangen niks dus karper erbij." proef ik voorzichtig....
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

02-08-2010 15:12

Tsja, eerst maar eens afwachten of er überhaupt toestemming komt om te gaan uitzetten,
voordat men gaat rollebollen over hoeveel. :wink:
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

02-08-2010 15:19

Kijk Klaas dat is dus wat ik probeer te zeggen. En we hebben het nu niet over 65 km kanaal maar over het stuk tussen Hengelo en Enschede...

Overigens is de vergelijking met de bosbaan natuurlijk onzin Louis, daar heb je ook gelijk in.
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
K. van den Herik

02-08-2010 16:55

Dik,

Paard achter de wagen spannen dan zeker?

Neem aan, dat je bij de aanvraag uitlegt hoe, wat, hoeveel, waar en waarom? Of in Twente na de toestemming?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Harry Koreman
Berichten: 105
Lid geworden op: 19-10-2009 12:33

02-08-2010 17:22

Geduld is soms moeilijk Klaas. Helemaal voor jou heb ik het idee. Haha. Maar altijd fijn dat je het altijd beter weet! :lol:

Ik ben er in het verleden ook regelmatig geweest om te vissen. Bij de Akzo ook leuk vis gevangen. Ik hoor veel berichten dat de vangsten een stuk slechter zijn. Het verhaal van de Vredesteinramp etc zal de karperstand ook geen goed gedaan hebben. Het karpervissen is overal niet meer zo wild als het was (zoals de meesten zeggen! ;)) Ik vind het een goed initiatief weer van de KSN en hoop dat er ingestemd gaat worden met de uitzettingen.
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

02-08-2010 19:41

Sven,
dus als Christian iets vindt dat moeten we het er allemaal maar mee eens zijn??
Hij vist niet eens op het kanaal en hij noemt ook geen aantallen, zijn mening is dus volkomen subjectief.
Hij heeft ook veel jonge schubs "gezien", sinds wanneer kun je bij een karper aan de buitenkant de leeftijd aflezen? Klein hoeft nog niet per se jong te betekenen. Leeftijd kan alleen door schubtrekking of onderzoek van het gehoorsteentje bepaald worden voor zo ver ik weet!
Lees jij ook eerst maar even wat er allemaal door mensen is geschreven die wel op het kanaal vissen. Dit zijn feiten en geen subjectieve opmerkingen!
Niemand wil van het kanaal een overbezette karperput maken maar we gaan wel vissen om af en toe wat te vangen!
Of is dat tegenwoordig soms verboden?
Op papier mag 500 veel lijken maar in de praktijk denk ik dat het allemaal erg meevalt, mede door reeds eerder genoemde redenen.
Zou het toch heel erg vinden dat gasten die niet eens op het kanaal vissen uit gaan maken wat er daar gaat gebeuren qua uitzettingen.
Vraag me werkelijk af wat hun belang daarin is.
Laatst gewijzigd door louis lunterbusch op 03-08-2010 00:21, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

02-08-2010 19:58

Klaas,

eerst die aanvraag maar eens in behandeling (eerst volgende vergadering VBC) en daarna mits de aanvraag positief word gewaardeerd tijdens die vergadering maar eens babbelen over aantallen. Neem aan dat er van VBC zijde ook wensen zijn, visie is, en die zullen zeker niet gaan richting "gooi maar raak voor een knaak".
Dus moeten we er samen uitkomen, wij onze wensen (samengesteld door de uitkomsten van een flink aantal HVR' s naast elkaar te leggen, en met inachtneming hoe er binnen COS over gedacht word) en zij hun ideeën hoe het karperbestand er voor de toekomst uit zou moeten zien. Lijkt me dat er aan het eind van die vergadering wel iets positiefs uit zal komen, namelijk toestemming en kg die uitgezet mogen worden.
Gebruikersavatar
louis lunterbusch
Berichten: 40
Lid geworden op: 10-01-2010 16:14

02-08-2010 22:53

Als er op ALLE wateren in Nederland zoveel of beter gezegd weinig werd gevangen als tegenwoordig op het Twentekanaal dan zouden er o.a. op dit forum nog veel meer karperuitrustingen te koop worden aangeboden. Dat kan ik jullie verzekeren.
Maar ja, als je zelf op goedbezette wateren vist heb je makkelijk praten. Kunnen we beter helemaal stoppen met skp’s.
Als er 10 man met goede argumenten en feiten komen zijn het dwazen maar als er één persoon is die er tegen in gaat wordt hij op zijn woord gelooft ondanks dat hij geen feiten noemt.
Toevallig heb ik de karpers ook zien paaien en ik vond het helemaal geen goede opbouw en qua aantallen viel het ook tegen. Wie heeft er nu gelijk dan?
Gebruikersavatar
Harrie van Ewyk
Berichten: 7
Lid geworden op: 09-07-2010 16:39
Locatie: Toko Twentekanaal
Contacteer:

02-08-2010 23:48

Als je rekent dat ik in 2001 en 2002 in mijn uppie bijna 430 karpers gevangen heb op TK3 en
in 2008/2009 met ongeveer hetzelfde aantal uren (niet weinig) slechts 42 karpers dan moet je toch wel
concluderen dat de brand bij de papiercentrale, waar het bluswater en de smeulende balen papier die
in het water geschoven zijn, de Vredesteinbrand met zijn alles verwoestende chemicalien in het
bluswater en de tonnen mest die het van de FA Weyl te verduren heeft gekregen zijn vernietigende
werk wel grondig heeft gedaan onder het karperbestand in TK3. Niet onder het karperbestand alleen,
de witvissers klagen ook steen en been en die zie je ook zo goed als niet meer op TK3.

Als je niet weet wat pand3 te verduren heeft gekregen en er niet vist wees dan zo verstandig
om niet bij een toevallig gespotte paai te oordelen wat er zich aan karper in het pand 3 bevind. Paai betekent: Alle (overgebleven) ballen verzamelen. Je kan daarmee een totaal verkeerd beeld schetsen
zoals dat bij de vorige geplende uitzetting ook het geval geweest moet zijn, gezien er toen geen vis op
TK3 is uitgezet.

Een vaak aangehaald argument van slechte vangsten is hengeldruk. Dit is niet de reden (behalve bij de zwaaikom misschien) waarom we zo goed als geen karper meer vangen op het Twentekanaal pand 3. De hengeldruk die
er voor de rampen was is in geen vergelijking met die van na de rampen. Zover ik het kanaal kan overzien
vanaf mijn stek hebben er 5 man en een paardenkop gevist de laatste jaren in de haven. De vissers die er tot 2004 zaten hebben zo goed als allemaal de pijp aan Maarten gegeven. Zelfs een van de TK diehards die
er toen al 25 jaar zat heeft zijn boot verkocht. De man had de neus er gesnopen van vol.

Nu even terug naar de cijfers. Als ik er in mijn uppie in 2 seizoenen 430 vang wat zal het aantal karpers wat er op dit pand gezwommen heeft dan wel niet geweest zijn? En het beeld van alle serieuze karpervissers op dit pand hetzelfde aan HVR laat zien. Dit beeld geeft aan dat ruim 80 procent van de karper verdwenen is, door de rampen, gestolen, natuurlijke dood of gestroopt.
Als je dit in ogenschouw neemt dan mogen jullie mij vertellen hoeveel karpers die 80 procent in aantallen
zijn geweest.
Ik weet wel dat die 500 uit te zetten karpers die van K. van den Herik noemt, en het ook nog aan de hoge kant vind, over het 65km lange kanaal, dan gewoon een lachertje is.

Begrijp mij niet verkeerd, de aantallen karpers die er pakweg voor 10-20 jaar geleden in TK pand 2 rondzwommen toen ik daar nog viste, heb ik ook geen behoefte aan.
Laatst gewijzigd door Harrie van Ewyk op 03-08-2010 01:26, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Harrie van Ewyk
Berichten: 7
Lid geworden op: 09-07-2010 16:39
Locatie: Toko Twentekanaal
Contacteer:

03-08-2010 00:37

Dick Spijker schreef: (samengesteld door de uitkomsten van een flink aantal HVR' s naast elkaar te leggen, en met inachtneming hoe er binnen COS over gedacht word)


Mag ik vragen hoeveel HVR je, buiten die van mij en Louis, hebt over het pand TK3 ?
Buiten enkele vissers uit de TK Vriendengroep om kunnen dat er niet veel zijn omdat er verder zo goed als
geen karpervissers zijn overgebleven die frequent het TK3 bevissen.