Lid worden?

K. van den Herik

18-01-2011 11:09

niets let je om een heel blad vol te schrijven Kees en blad speciaal voor leden. Ook hier kan je je mening kwijt. Kan me nog geweldige discussies herrinneren.

Verder gebruik ik ook een regio avond om mijn mening te ventileren. Regio bestuurders geven normaal gesproken ook zaken door, die in hun regio leeft.

Daarnaast beschik ik over de meeste telefoonnummers en e-mail adressen van de leden. (dit is m.i. het enige van vroeger wat weg is en wat zo weer ingevoerd mag worden. De ledenlijst...) Dit betekent, als er iets is, dat ik betrokkene bel, simpel zat.

Misschien eens een discussie board op ks.nl starten? Alleen voor leden?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-01-2011 11:13

Hier wordt regelmatig al dan niet terecht gesteld dat veel viswater overbezet is. Als KSN zou je met een dergelijk water een voorbeeld kunnen geven hoe het wel kan. Blijf een voorstander van kwaliteit boven kwantiteit. Dat het voor andere niet je ding is kan ik me goed voorstellen eenmaal die grote waterstromen ontdekt te hebben wil je eigenlijk niets anders.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-01-2011 11:21

M'n mening heb ik destijds mondeling wel verkondigd hoor Klaas, van de hele ALV was er maar liefst 1 die ook tegen splitsing ALV - Voorjaarsmeeting was, ene B. v/d M. jou niet onbekend.

Kennelijk is het allemaal niet zo belangrijk...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-01-2011 11:42

Kan Kees als een kritisch lid waar niets mis mee is. Personen die zich niet aan gemaakte afspraken houden en onzin verkopen is iets waar ik meer moeite mee heb!
K. van den Herik

18-01-2011 11:47

zodra de vlamingen nederland binnen vallen, de walen een trap geven en BeNeland oprichten is de VerenigingTerBevorderingKarpervisserijBeNeland (VTBKBeNe) een logische stap.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-01-2011 12:39

Blijft toch lachen soms. :) En dan zegt 'men' dat ik onzin verkoop! ;)
Ach, een beetje humor kan hoe dan ook niet kwaad in ons wereldje.

No hard feelings at all. ;)
Mark
K. van den Herik

18-01-2011 14:02

pas me moeiteloos aan en de onzin krijg je er voor niks bij.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-01-2011 15:35

K. van den Herik schreef:zodra de vlamingen nederland binnen vallen, de walen een trap geven en BeNeland oprichten is de VerenigingTerBevorderingKarpervisserijBeNeland (VTBKBeNe) een logische stap.


Moet er nog meer bevorderd worden dan? Volgens mij was dit al lang en te goed gelukt.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

18-01-2011 16:45

zodra dan wel
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

18-01-2011 16:57

Ha die Kees,

hier is alles prima, de maas is op dit moment echter meer geschikt om op te raften dan er een hengeltje uit te werpen. We moeten maar geduld hebben. Ik citeer jouw reactie effe om het geheel wat overzichtelijker te maken:

Kees Verheij schreef:Hoi Stefan, alles goed? :D

Prioriteiten liggen volgens mij niet bij het gaan spelen van een veredelde HSV met alle gezeur vandien (visstandbeheer/controle/aankoop (onverdachte) vis, uitgifte vergunningen) en de negatieve aspecten die vervolgens de hoek om komen kijken zoals bijv. wangedrag leden of het ontstaan van karpers die kunnen fluiten (papegaaien) en wat zoiets doet met zo'n voorbeeldvereniging als de KSN.

Prioriteiten lagen en liggen bij bevordering nachtvissen, toestaan wildkamperen, aanpak overlast etc. dmv voorlichting, visveilig vissen uitdragen, lobbyen voor vangstverbod karper door beroepsvisserij, alle openbare vaarwateren in boekje bij Vispas etc. Plus vaker een verenigingsblad of een goedkoper KSN net. 8)

Straks krijg je mensen die KSN lid worden enkel om in 1 of andere kutput te vissen waar dikke spiegels in zwemmen, soort verkapt betaalwater. Ik ga aan dergelijke onzin geen cent bijdragen in ieder geval.

Vr. gr.

Kees


Op de eerste plaats waardeer ik dat je de tijd neemt om je mening te geven, wat mij betreft mogen veel meer KSN-leden dit doen, die feedback wordt zeker meegenomen in vergaderingen.

Vervolgens:
Als ik lees waar volgens jou de prioriteiten moeten liggen dan denk ik dat wij in de kern niet zo ver van elkaar verwijderd zijn in onze gedachtengang. De focus ligt in deze discussie op de een of andere manier het beheren van wateren maar als je de beleidsnota erbij pakt dan zie je dat het beheer van eigen wateren 1 van de vele punten is waar de KSN zich sterk voor wil maken. De prioriteiten die jij noemt komen mijns inziens zeker terug in de beleidsnota. Rond het beheer van eigen wateren zijn een heleboel tegens te bedenken, jij noemt een aantal terechte opties die zeker schadelijk kunnen zijn voor de KSN als vereniging.
Er zijn mijns inziens echter ook een aantal voordelen te noemen, te weten:
- Er zijn zat wateren waar 's nachts niet gevist mag worden. Wanneer de KSN zo'n water gaat beheren kunnen nachtvismogelijkheden uitgebreid worden vanuit eigen ervaring en knowhow rond regelgeving, aanpak, controle en handhaving. Kijk maar eens naar de gedragscode, die zou heel goed gebruikt kunnen worden hierbij. Overigens: zoals al eerder gezegd is, is het niet de bedoeling dat het water dan in een syndicaat-vorm beheerd gaat worden, vissers die voorheen gebruik maakten van het water kunnen dat ook onder KSN-beheer blijven doen.
- Er zijn zat wateren waar het visstandbeheer te wensen over laat, waar door de jaren heen een verkeerd beleid gevoerd is waardoor er visonvriendelijke situaties ontstaan. De KSN zou, wanneer zo'n water in ons beheer komt, aanpassingen kunnen doen aan het visbestand om zodoende tot een meer evenwichtige bezetting te komen.
- Er zijn zat wateren waar nu helemaal niet gevist mag worden. Soms kan het helpend zijn als er een vereniging op pro-actieve wijze contact zoekt met eigenaren van die wateren. De KSN kan dan een kant-en-klaar plan van aanpak aanbieden (dat ligt er nu overigens nog niet), met daarbij praktijkvoorbeelden van bijvoorbeeld Bussloo en de aanpak rond het nachtvisbeleid in de regio's Groningen en Drenthe. Wanneer de KSN er dan in slaagt om zo'n water in beheer te krijgen kunnen niet alleen karpervissers maar ook andere sportvissers daar van profiteren.
- De laatste, en in mijn ogen belangrijkste, reden om eigen wateren in beheer te nemen is dat je als vereniging dan op een praktische en concrete wijze werkt aan ledengroei. Hoe je het ook bekijkt, linksom of rechtsom, de afgelopen jaren is het ledenaantal van de KSN vrijwel niet meer gegroeid. We kunnen dan ook stellen dat ons huidig activiteitenaanbod geen prikkel meer is voor nieuwe leden om lid te worden. Willen wij ook in de toekomst een belangrijke speler blijven binnen de sportvisserij, dan zullen we als vereniging moeten gaan groeien. Jij zult het vast met me eens zijn dat de kracht van het getal niet onderschat moet worden als het gaat om besluitvorming. Naar mijn mening kan het beheer van 1 of meerdere wateren ertoe bijdragen dat de KSN zich meer laat zien in den lande en meer leden gaat werven. Let wel: dit is 1 van de opties hè, we hebben nog meer opties achter de hand zoals terug te lezen is in de beleidsnota.

De voordelen van een groter ledenaantal worden op andere plekken in deze discussie ook al genoemd. Je kunt 4 in plaats van 2 magazines uitbrengen. Door meer inkomsten op het gebied van contributie kun je iemand in vaste dienst nemen die een minimaal aantal uren per week voor de KSN werkt. Onze Commissie Jeugd kan met dat geld op eigen houtje een heel lessenpakket samenstellen voor de jeugdige vissers in den laned. En het is natuurlijk zo dat men de mening van de KSN op landelijk vlak minder gemakkelijk naast zich neer zal leggen naarmate het ledenaantal toe zal nemen. Misschien kan zelfs dat KSN-net dan wel goedkoper omdat we een grotere afzetmarkt hebben onder onze leden :lol: .

Voordat dit soort zaken überhaupt doorgevoerd worden zullen de leden geraadpleegd worden en zal in de ALV gestemd worden over deze ideeën. Ruim vantevoren krijgen alle leden de agenda van de ALV, daarnaast zijn leden natuurlijk altijd vrij om via mail of telefoon of op een regiomeeting zijn of haar mening te geven. De KSN werkt hard aan nieuwe vormen van communicatie maar op dit moment zijn dit de opties die op tafel liggen.

Ik hoop dat het verhaal nu wat duidelijker is geworden. Als je nog vragen- en/of opmerkingen hebt hoor ik die graag!

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-01-2011 17:07

Stefan,

Je blijf me weer in positieve zin verbazen. :wink:

Mark,

Je zult wel begrepen hebben dat die onzin niet op jouw uitspraken sloeg. :wink:

Groet,
Peter
K. van den Herik

18-01-2011 17:17

he otte als je mij bedoeld moet je het gewoon zeggen, ik stoor me niet aan jou hoor, sommigen weten niet beter...

Kees,

Het zou nooit kunnen zijn, dat de KSN viswater ontrekt aan een bestaande vergunning. Zie btw discussie, waarin dit een argument tegen een btw is.

Mocht het zo zijn dat er uitbreiding mogelijk is op bestaande rechten, mag van mij een ksn lid meer profiteren dan nu het geval is.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-01-2011 17:28

Nee hoor heer........
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

18-01-2011 17:54

Peter

Dat wist ik hoor. :)

Het onzin-verhaal sloeg natuurlijk op mijn uiteenzetting over het VBK waterbeheer. Maar met wat relativeringsvermogen plaats ik dat voor mezelf in het juiste perspectief. Bottom-line: zoals Aart al aangaf is zowat 70 % van het Vlaamsch water privé. In het geval van zowat alle waters in eigen beheer of medebeheer zou er zonder inmenging van het VBK geen sprake zijn van de hengelsportmogelijkheden die ze nu bieden. Niet dat anderen het niet even goed of zelfs beter zouden doen. We hebben als vereniging een duidelijke visie inzake deze materie en ik kan in alle bescheidenheid stellen dat we eigenaars wel degelijk iets te bieden hebben. Dat bewijst de eerlijke en gezonde relatie met de mensen waarmee we momenteel in zee zijn gegaan.

We zullen het maar houden op twee zegswijzen die zich al heel erg lang keer op keer bewijzen: "Elk zijn meug." "Je kan toch niet voor iedereen goed doen." Met oog voor pro's en contra's maar eens die gulden middenweg zoeken, ik denk dat daar de oplossing ligt.

Relativeren, mannen. En: blijven ademen! :)

Grts
Mark
K. van den Herik

19-01-2011 07:36

Een voorbeeld van wat Stefan denk ik bedoelt en nee dit is niet echt, slechts fiction..

Stel nu dat:

- je in 2012 je overal mag nachtvissen, behalve in natura 2000 gebieden.
- ome barend connecties heeft in die natura 2000 club die die gebieden beheerd
- ome barend die clubleiding overtuigt dat je op sommige momenten op sommige plaatsen, best wel kan nachtvissen
- ome barend daartoe toestemming krijgt en een contract krijgt en vergunningen mag gaan regelen.

- ome barend daarbij kan kiezen uit 3 opties
1) eur 20 pst alles is voor ome barend
2) inleveren bij SNV en hun laten regelen
3) KSN inschakelen en alleen voor KSN leden laten gelden

Ik weet wat ome barend kiest. Optie 3 omdat hij de woorden na .... in het bijzonder...

Wel aardig vindt klinken, maar dat zal zijn omdat ie ze zelf verzonnen heeft.

Wat kiest u?
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-01-2011 11:28

Stefan, bedankt voor je uitgebreide reactie, waarbij ik me overigens niet geheel aan de indruk kan onttrekken dat deze tot stand is gekomen i.s.m. andere bestuursleden. Ik beschouw het in ieder geval maar als een officieel antwoord. 8)

punt voor punt maar even kort:

-Nachtvissen, volgens mij met de aankomende wetswijziging in 2012 voor een belangrijk deel opgelost, lijkt me geen argument meer om een water speciaal voor in te richten.

-Gedragscode, reeds opgenomen in de Landelijke Lijst bij de Vispas, tevens gehanteerd door vele HSV's. Idem als boven.

-Visstandbeheer: Ook steeds beter geworden, overvolle trutputten worden volgens mij niet meer gecreeerd, op een enkele commerciele uitzondering na wellicht. KSN kan beter via leden inventariseren waar het schoentje nog wringt en daar druk gaan uitoefenen/voorlichting geven, al dan niet via SVN.

-Wateren waar niet gevist mag worden hou je altijd, gelukkig is er water zat in ons land, maar 90% van de vissers kruipt toch bijeen op 10% van het wateroppervlak.

-Ledengroei. Voor mij geen argument om HSV te gaan spelen, zulke leden hoef ik er persoonlijk niet bij. Dan liever wat meer "kwaliteit" i.p.v. kwantiteit. Volgens mij vindt juist ook om die reden de KSN bij diverse organisaties gehoor, en niet zozeer vanwege de macht van het getal. Dat verenigingsblad kan wel 4 keer verschijnen, maar dient tenslotte ook door de leden "gevuld" te worden. En hoeveel meer leden zal die ene plas/put op gaan leveren?

Kortom, ik zie er weinig voordeel in. En voor wat betreft het raadplegen van leden in dit soort zaken, waar de ALV dus niet in gaat voorzien (uiteraard is iedereen welkom, maar je kent de praktijk) is het misschien beter de leden te voorzien van een unieke inlog op de KSN site en dan lekker digitaal stemmen met z'n allen, uiteraard na een eerlijke uiteenzetting van alle voors en tegens. Desnoods via een besloten forum.

Met thuisblijvende groet,

Kees
Laatst gewijzigd door Kees Verheij op 19-01-2011 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-01-2011 11:55

Kees,

Nogmaals en misschien ten overvloede maar :

KSN standpunten en meningen worden door het bestuur via de verenigingsorganen verspreid. De Karper, http://www.karperstudiegroep.nl, en indien noodzakelijk via een nieuwsbrief of via een persbericht.

Personen reageren hier op dit forum met hun privé mening.

Relevante direct aan de karpervisserij of je lidmaatschap gerelateerde vragen stellen kan je via de emailadressen op http://www.karperstudiegroep.nl
of op de jaarlijkse ALV.

met persoonlijke groeten,

Michel Hollaar

Persoonlijk : Jij weet als geen ander hoeveel tijd er in het beheer van een forum gaat zitten. De KSN ontbreekt het aan vrijwilligers om dat soort luxe te realiseren.
K. van den Herik

19-01-2011 12:05

kwaliteit en kwantiteit hoor ik nu 12 jaar. Doe mij maar 5 000 leden, wedden dat er dan 15 keer meer kwalitatief goede leden bij zijn dan op een ledenbestand van 500? De rest mag mijn De karper meefinancieren.

overvolle trutputten

700 dooie karpers en de vangsten lopen amper terug...
we vangen niks meer doen er ff een dotje bij

KSN zaken bediscussieren op de ksn site ben ik direkt voor. Wil wel moddereten...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-01-2011 12:43

Zou kunnen Michel, maar kennelijk is er wel tijd om een KSN water te gaan beheren en controleren? Dat doe je niet effe in een verloren uurtje vanuit de huiskamer. :)

O, en als een aspirant-bestuurslid met een dergelijke, officieel klinkende reactie komt die een KSN standpunt verwoordt, kreeg ik toch de indruk dat... :oops:

De opmerking die je daar nu over maakt heb ik inderdaad vaker gelezen.

Met politiek-mijdende groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

19-01-2011 12:48

Kees,

Er zijn 1200 leden met 1200 meningen. Goed gebruik dat de meeste stemmen gelden.

Ik weet trouwens zeker dat er vrijwilligers genoeg zijn die in een viswaterbeheercommissie club ding bezig willen zijn.

Met 2500 leden kunnen we misschien wel een WWer van de straat plukken en die betaald werk laten verrichten.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-01-2011 13:06

Meeste stemmen gelden uiteraard Klaas, maar ik vraag me in gemoede af of dat hier ook van toepassing is. Op een ALV waarschijnlijk wel, als er naast bestuur en diverse commissies een stuk of 6 gewone leden komen opdagen. Maar is het daarmee ook de wens van het gros van de leden? Zo'n beslissing kan ook contraproductief werken, als er daardoor leden afhaken.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
K. van den Herik

19-01-2011 13:15

Kees,

Ga er maar van uit, dat er met ingekomen stukken van leden rekening wordt gehouden. Lijkt me logisch om te weten wat er speelt.

Er is gevraagd om input op Visie 2010 ev

Normaal gesproken doe je dan een voorstel op een ALV waarin hier mee rekening is gehouden.

Tja en als er 5 leden afhaken er 100 bijkomen en de statuten/doelen geatand worden gedaan houdt het een keer op toch?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-01-2011 13:19

Kees,

Zelfde als in het echte leven, ga je niet naar het stemhokje wordt je stem misschien gehoord maar niet geteld.

Bob,

Noem mij 1 karpervisser die nog nooit een regel heeft overtreden. In jouw en mijn badkamerspiegel staat die in ieder geval niet.

Goed idee trouwens dat verplicht lid worden. klinkt een beetje als een persoonlijke wens die ik weleens uit :

Nachtvissen alleen voor KSN-ers.

Wie weet , Wie weet.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-01-2011 13:36

Het verschil is dat het stemhokje niet zo ver weg staat....
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-01-2011 14:12

Staat die voor jou nog binnen "kano"bereik. :o