Etang de Bouxier

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Kristof Saenen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14-11-2012 10:40

14-11-2012 12:16

Hallo allemaal,

Ik heb me afgelopen tijd rot gezocht naar info over 'Domaine de Bouxier', maar op enkele franse sites na, die niet veel info geven, heb ik niet echt iets nuttigs kunnen vinden. Het water ligt op nog geen kilometer van Etang de Mont en bevindt zich in een natuurlijke omgeving.

Wij (een groep van 4 vissers) gaan er volgend jaar ons geluk beproeven in juli. De keuze is gemaakt omwille van de grote stekken (plaats genoeg om met 4 vissers samen te zitten op 2 grenzende stekken) en de mogelijkheid om een roeiboot te huren. Al zijn we er nog niet uit welke stek we zouden willen bevissen. Ik heb reeds contact opgenomen met de garde ter plaatse en met enkele boekingskantoren, maar de indruk die ik van hun kreeg was: verkopen, verkopen, verkopen (wat ergens ook wel logisch is :) ) Het is voor 2 personen (waaronder ikzelf) de eerste keer in Frankrijk en de 2 anderen zijn vorig jaar reeds naar La Carrière geweest. We hebben wel al in het achterhoofd dat het niet zo'n run-water zal zijn als La Carrière, maar dat is voor ons ook geen must. Wel willen we de moeilijkere waters voorlopig nog wat mijden :D

Volgens internet is het een 'vrij maagdelijk' water (open voor het 'grote publiek' sinds 2009/2010, daarvoor 20 jaar niet bevist) waarop ze nog niet zo lang geleden enkele vissen van Bellebouche (dat stopt met de karpervisserij) bij opgezet. Het heeft een aardig visbestand als we internet mogen geloven, maar onafhankelijke vangstverslagen of info over het visbestand is niet echt te vinden.

Vandaar dus ook de vraag of er reeds forumleden zich gewaagd hebben aan het water en of er wat meer kan verteld worden over de moeilijkheidsgraad, visbestand, evt stekinfo en/of vangstverslagen.

Alle info over dit water is welkom.
bram van gemert
Berichten: 11
Lid geworden op: 16-07-2010 10:51

27-11-2012 18:01

ik ben dit jaar op etang de mont wezen vissen en toen op bouxier wezen kijken wat prachtig water is dit groot en een brok natuur vond de stekken 4 t/m 7 het mooist zaten fransen de vissen die er goed vingen zou zeggen doen
groetjes bram
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

02-03-2013 11:11

Wij hebben 3 jaar geleden gevist op uitnodiging op dit complex.
een heel leuk water waar goede vissen vanaf komen, echter geen boten toegestaan ook geen voerboten!
dit beperkt het vissen degelijk, de vis ligt allemaal op een 120 tot 140 meter afstand , houd rekening met afstandshengels!!
je hebt geen last van dwergmeerval , zoals op etang de mont, wel dien je echt veel aas mee te nemen, wij gebruikten 100 kilo boilies op 5 dagen,
de beste stek is nr 18 in de hoek en de stek die er rechts naast ligt, in de bosranden en overige stekken moet je echt niet zijn.

het visbestand is goed , van 12 kilo vissen tot ruim 24 kilo, die zal nu wel over de 25 zijn :o
in 5 dagen hadden wij 48 vissen , waaronder 8 steuren.en het record op 24 kilo
het vele voeren is gewoon noodzakelijk omdat de vis in gigantische scholen over je voerplek komt,

een heel leuk en mooi gesitueerd water met een mooi bestand aan vis.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Gebruikersavatar
Wim hanegraaf
Berichten: 855
Lid geworden op: 18-05-2003 02:00

07-03-2013 17:50

hoi Ger,

Bij de rest moet je niet zijn? jammer ik heb voor de zomer stek 4 geboekt. ik kan me eigen voorstellen dat stek 18 toen de topstek was, die was helemaal geisoleerd van de rest, maar nu is het veel ruimer opgezet, en je mag er met de boot op er zal dus toch wel het e.e.a. veranderd zijn. Of heeft het een anderen reden?

gr

Wim
Gebruikersavatar
Chris Ronde
Berichten: 29
Lid geworden op: 01-10-2003 02:00
Locatie: nieuw vennep

09-03-2013 11:35

Wilde hier ook heen dit jaar maar heb uiteindelijk voor een ander water gekozen maar dit water staat zeker nog op mijn lijstje, vooral omdat het een gemiddeld groot water is met zeer weinig stekken, 7 stekken maar met veel mogelijkheden.

Franse sites zijn allemaal verouderd, voor alle info kijk ff op fishermanholidays (als voorbeeld) daar staat alles op,zijn ook nog andere bij wie je boeken, ff googlen, en nee ik maak geen reclame ofzo, is alleen ter info:-)

Het Domaine de Bouxier ligt midden in de Auvergne, één van Frankrijks mooiste streken. Deze privé-vijver is 21ha groot en heeft voor karpervissers interessante eigenschappen. Om te beginnen zijn er maar 7 stekken gemaakt die verspreid liggen op drie zijden van het meer. Op elke stek staat een grote houten vissershut met een tafel en 2 stoelen, die bescherming biedt bij slecht weer. De plas en de begroeiing er rond geven de indruk dat je in een natuurreservaat zit. De rust is er adembenemend. De bodem van de vijver bestaat uit zand en de dieptes lopen op tot 3 meter in het midden. Er zijn geen obstakels en er is geen wiervorming. Het waterniveau is altijd constant, ook in de zomer. Wie van een wilde natuur houdt, is hier op zijn plaats.

Het Visbestand

Aangezien er 20 jaar niet is afgevist, is het bestand niet helemaal in kaart te brengen. Er werd totnutoe alleen maar door enkele Fransen gevist. Door hen is er een spiegel gevangen van 25,5 kg, een schub van 15 kg, een leder van 13 kg en een meerval van 42 kg. Er zit vis genoeg, maar de eigenaar heeft voor deze winter een optie genomen op 50 van de zwaarste vissen van het bekende meer van Bellebouche, dat blijkbaar wordt leeggehaald aan het eind van 2012 en stopt met de karpervisserij. Zodra deze vissen worden overgezet, zullen we dit zsm apart vermelden op onze website. Verder zit er nog witvis, grote snoeken en mandarijn-meervallen van rond de 10 kg. Er is sprake van zoetwaterkreeftjes en dwergmeervalletjes, dus aastechnieken aanpassen.

De Visstekken

Fisherman Holidays is met de eigenaar overeengekomen dat er slechts 7 stekken zullen verhuurd worden voor max 14 vissers. De stekken kunnen ook door 1 visser geboekt worden. Dat is natuurlijk top-kwaliteit. De stekken zijn prachtig verdeeld over het water. Stek 1-2 en 3 liggen direkt bij de ingang en het sanitair en kunnen geboekt worden door 3-4-5 of 6 vissers. Stek 4+5 liggen schuin aan de linkerzijde van de vijver en bieden plaats aan 2-3 of 4 vissers. Hetzelfde geldt voor de stekken 6+7, die zijn ook te boeken door 2-3 of 4 vissers. Elke visser krijgt enorm veel ruimte en zal nooit last hebben van zijn buurman. Op dit water zal er dus nooit hengeldruk ontstaan en geen dressuur. Alle stekken zijn met de auto bereikbaar en de auto mag op de stek blijven staan.

Service en Sanitair

Aan de ingang van het domein staat een gebouw met degelijk en recent sanitair. Er is elektriciteit voor het opladen van batterijen en je kunt je er wassen en douchen. Er staan ook 2 koelkasten en 2 vrieskasten ter beschikking van de vissers. Je kunt er roeiboten huren voor 50€ per week en fietsen voor 15€ per week, maar die moeten ter plaatse besproken worden. Wij kunnen die niet reserveren. Alle boodschappen kun je doen op 5 km en er is een hengelsportwinkel op 10 km in Dompierre. De domeinwachter komt regelmatig langs om te horen of alles naar wens is.

Suc6 daar
Beter a bad day fishing as a good day ad work
Kristof Saenen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14-11-2012 10:40

10-06-2013 13:14

De info van fishermansholidays had ik uiteraard ook al gevonden :)

@ Ger: Voerboten en boten zijn nu wel toegelaten, je kan zelfs ter plaatse een zodiac met motor huren voor 65€ per week. Wat wij dan ook gedaan hebben.

Ik heb ook even nagevraagd bij de beheerder ter plaatse, wat de beste technieken zijn. Straf dat jij 100kg moet voeren, want de beheerder en enkele andere fransmannen die daar geweest zijn, wisten me te vertellen dat je met 5-10kg per week makkelijk toekomt en dat de grote vissen net afgeschrikt worden door grote hoeveelheden voer... Volgens hem zouden ook zoete bollen het beste zijn voor de zomermaanden en uiteraard verkoopt ie zijn eigen bollen die (naar zijn zeggen) het beste zijn op dat water (mss omdat ze die gewend zijn?). Echter verkoopt hij ze aan 42,90 eur voor 5kg, veel te veel naar mijn mening, maar altijd goed te weten dat je in geval van nood altijd wat bollen kan bijkopen.

Edit: Wat wordt bedoeld met 'bent hooks', want deze zouden daar niet mogen worden gebruikt?
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-06-2013 14:03

Afbeelding

Over het algemeen gezien een longshank met een gebogen haaksteel. Geloof nooit dat de huidige Curved Shank haken als de Fang X en Kurv Shank van Korda ook tot deze omschrijving gerekend worden ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-06-2013 17:26

Afbeelding

Het is meer letterlijk en vaak bedoelt met een piggy back, niet lettelijk
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

10-06-2013 19:54

Klaas,

Ook het voorbeeld zoals ik schets is veelal niet toegestaan door beheer van btw, btw.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

11-06-2013 07:08

wist ik niet... 8)
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-06-2013 10:05

Ik wel 8)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

11-06-2013 11:55

Ik dacht dat iedereen dat wel wist. :roll:
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

11-06-2013 12:26

Dacht je dat of wist je dat? Misschien maar een paar opmerkingen wissen, om nu voor elk wissewasje.. Laat maar :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Kristof Saenen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14-11-2012 10:40

11-06-2013 13:04

En om welke reden zijn zulke haken dan niet toegestaan? Het is namelijk niet iets wat je niet kan imiteren met een shrink tube? Of kraam ik nu onzin uit? :lol:
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

11-06-2013 13:08

tube buigt, zo'n haak niet.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

11-06-2013 13:46

Klaas vd Herik schreef:Afbeelding

Het is meer letterlijk en vaak bedoelt met een piggy back, niet lettelijk


Das nog een echte Ritchie mc D ofnie?
Begin 90 1x gebruikt, was tevens de laatste!
Zat wel vast, dat dan weer wel..
Ach man..Ga toch vissen !!
Kristof Saenen
Berichten: 13
Lid geworden op: 14-11-2012 10:40

11-06-2013 14:48

Bij deze weer wat bijgeleerd :)

En nu terug on topic: Domaine de Bouxier :P
Gebruikersavatar
Ger Milius
Berichten: 332
Lid geworden op: 19-02-2008 19:29
Locatie: Breda
Contacteer:

18-09-2013 21:39

Misschien een wat late reactie op het hier bovenstaande, toen wij daar gingen vissen werd het water al jaren door franse locals zwaar bevist.

het bekende lul verhaal van een ,,maagdelijk water "kennen we nu onderhand wel, het meer werd oorspronkelijk gebruikt door de eigenaren de adelijke familie Monspey die er een (jawel) dwergmeervallen kwekerij hadden, deze werden voornamelijk naar italie geexporteerd, dat is ook de reden dat er op etang de mont veel van deze duivels voorkomen, dit water behoort ook toe aan de familie.

terug naar het vissen,
de locals hadden het strategische plan om niet meer dan een paar kilo bollen te voeren en vervolgens een week op een aanbeet te wachten, daar hadden wij geen zin in en hebben dus besloten om het wat ruimer en groter aan te pakken vandaar die 100 kilo bollen.
ik heb de eerste twee jaar het complex voorzien van ton ton la bouillette boilies , het huismerk wat er gevoerd werd, door zakelijke oneenigheid zijn we niet doorgegaan met leveren van producten, het feit dat ik dit contract in de wachtsleepte waren de opmerkelijke vangsten die we met twee man daar boekte, en 2 maanden ervoor op etang de mont.
in die twee sessies hebben we in 10 dagen tijd 116 vissen geland.

dat er nu wel met boten op mag is alleen een voordeel voor de wat minder werp experts , maar of het de vangsten ten goede komt ?
ik zou het graag horen mannen wat jullie ervaringen zijn op dit meer, als je nog terug mocht gaan doe de dronken beheerder jacques de hartelijke groeten van mij.

Ger
Zoals het klokje thuis tikt, tikt het ook langs de waterkant
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

18-09-2013 22:32

Ik ben er een paar weken terug met mijn vismaat geweest. Er zijn inmiddels hele nette houten hutjes op de stekken neer gezet, als je een klamboe meeneemt kan je je tent gerust thuislaten. Ik was in 2012 alleen geweest en toen viste ik gewoon met bollen, dit is inmiddels net als op de mont geen doen meer. De poison chat is hier ook een ware plaag geworden. Tijgernootje dan maar. Dit jaar dus met boot. In 2012 leek het wel een dolfinarium in het midden, maar dat was ook meteen over. Wat een paar maanden uitvaren niet kan doen. Om een lang verhaal kort te houden. We hebben ons helemaal scheel gevangen, het ging helemaal nergens meer over. We hadden er in een week, waarvan we niet alle nachten gevist hebben vanwege zeer zwaar onweer en vermoeidheid :lol: 100 vissen. De meeste twintigponders,een paar dertigers en 4 veertigers. Veel bekken waren er slecht aan toe, de vissen daar hebben er ook zeer snel verwondingen aan. Zeer zachte bekken. We drilde rustig met 2,5lbs, maar dan nog soms zichtbare wonden.Zwaar shit. Mijn maat had de meeste vissen, ik kwam wat later in de week op gang. Hij had er 64, een paar loschieters en 1X lijnbreuk. Hij hoopte zo op een grote schub die er zwemt. De laatste ochtend was ik nog vollop in de weer want ik wilde de 100 halen toen er ineens een grote schub tussendoor liep. Toen ik de vis geschept had riep ik mijn maat dat ik een mooie dertiger had maar toen ik het net wilde tillen zag ik dat die nog groter was. Het was de schub op 44 pond(daar bekend als 48pond)en het lullige voor mijn maatje was dat we zijn onderlijn ook tegen kwamen!
Verder op het meer werd trouwens niet echt veel gevangen. We hebben bizare week gehad en veel gelachen, maar voor mij is het klaar. Volgend jaar gewoon weer ergens op een rivier lekker aanklooien en blij zijn met een vis met een gave bek, op een stek waar nog nooit iemand heeft gezeten.
Let op slagboom !
Plaats reactie