Berkley Lake

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Sjoerd Post
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-01-2012 18:25
Locatie: Urk

16-01-2012 10:50

Beste forumleden,

Ik ben Sjoerd Post, 26 jaar en ga dit jaar voor het eerst naar Frankrijk (in Mei) om te vissen.

We gaan met een hengelsportvereniging (HSV de Waker uit Urk)naar het JRC Lake, en het Berkley Lake.
Mijn koppel-maat en ik hebben het Berkley Lake geloot....

Graag wil ik vragen of er iemand meer informatie over dit meer weet, of er al eens heeft gevist.
Ik zou graag meer willen weten over bijv. de bodemstructuur, beste aas, visbestand enz. enz.
Misschien heb je nog speciale tips/truc's, ze worden zeer op prijs gesteld.

Is er iemand die me kan/wil helpen? Ik ga graag goed voorbereid op reis en stel elke info zeer op prijs!!

Groeten Sjoerd Post
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

16-01-2012 11:26

Beste Sjoerd,

Waarschijnlijk heb je het al gezien, maar via onderstaande link kom je het een en ander te weten:

http://www.carpconnections.nl/cc/product.php?productid=17572&cat=282&page=1&scat=283

Daarnaast is het een vrij nieuw afgegraven meer. Je zal niet echt het gevoel hebben dat je midden in een ongerept stukje natuur vist, het is namelijk nog vrij kaal.

Qua aas niet te moeilijk doen. Een goede boilie en wellicht pellets is voldoende. Daar vang je je vissen zeker wel mee gezien verslagen op internet.

Zelf geen ervaring met het meer, ik vis immers niet op betaalwater. Maar omdat het nog een vrij nieuw meer is kan je met ''vergeten'' of ''aparte'' aassoorten misschien nog wel wat extra bonusvissen vangen. Ik zou ook lekker verspreid voeren, het is geen diep meer dus je kan de vis vrij makkelijk opvangen! En tijdens een weekje vissen wil je stekdressuur toch vermijden...
Daarnaast hoef je niet persé met 3 hengels te vissen he, 2 per persoon is echt ruim voldoende. Lijndressuur zal hier ook al wel voorkomen!

Gewoon met je gezonde verstand er naartoe gaan. Je mag er met de boot op dus peil je gebied eerst even uit, doe er dan je voordeel mee :wink:

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
Sjoerd Post
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-01-2012 18:25
Locatie: Urk

16-01-2012 11:54

Hey Mathieu,

Bedankt voor je reactie!

Heb inderdaad het internet al afgespeurd, maar kan niet veel verslagen vinden over dit meer.

Ik ben nog niet zo'n ervaren visser, vandaar mijn vraag op dit forum.
Een gewone boot hebben we niet, wel een voerboot (powercatcher)
Ik hoop dat het meer daar ook goed mee te bevissen is??

Qua aas willen we het ook niet te moeilijk maken, misschien 2 of 3 soorten.
Heb je misschien aanbevelingen voor zo'n type water??

Groeten Sjoerd Post
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

16-01-2012 14:19

Sjoerd,

Denk niet te moeilijk. Twijfel is en zal altijd een grote vijand blijven, evenals onzekerheid. Kun je alleen maar wegnemen door je eigen kunnen en denken te gebruiken en aan te passen waar nodig.

Een zooitje pellets in verschillende maten is wel handig, boilies hoeven niet al te groot te zijn denk ik. Alles tussen de 14 en 20 mm zal bij juist gebruik wel goed zijn. Wat dat juiste gebruik is? Kun je nu nog niet zeggen. Verder heeft Joery in het topic hierboven alles al gezegd wat er gezegd moetn worden bij het Weddermeer stek 9-10 (geldt bijna overal wel)

Alles wat je er in gooit krijg je er niet meer uit...
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

20-01-2012 14:55

ik zou zelf voor 1 ''smaak'' gaan..

er word goed gevangen met pellets.. ik zou daarom zelf voor een vismeel bolletje gaan!!

veel succes en net zoals sven al zegt het is niet zo heel moeilijk je moet gewoon je eigen ding doen
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

22-01-2012 16:43

Een opblaasboot van de Intertoys/Bart Smit is goed genoeg om je stek aan te voeren en evt. lijnen uit te varen. Kost geen drol en zolang er niet teveel wind staat gaat dat prima. Je hoeft niet persé de duurste zodiac te hebben om dit te doen :wink: Drillen kan gewoon vanaf de kant.
Voerboot kan je ook prima gebruiken om na het ''aanmaken'' van je voerplek je lijnen uit te varen.

Waarschijnlijk vist bijna iedereen daar op redelijk compacte voerplekken, van max 10 bij 10 meter. Waar ze daarna netjes hun lijntje midden in droppen.
Doe het eens anders en voer gewoon heel je gebied af met pellets en boilies van klein formaat. Gewoon even de moeite doen met je evt. Bart Smit boot en om de zoveel meter een paar boilies in het water te gooien. Dit hoeft dus niet gelijk 10 kilo te zijn hoor!
Zo houd je de vis veel meer bezig en zoekt de vis veel meer rond in jouw gebied. Dan is de stek waar je je aas dropt ook al minder van belang, en kan je in het donker ook met vertrouwen je montage ingooien/uitvaren.

Zorg ook zeker dat je de lijnen goed wegwerkt op de bodem, lijndressuur is nr. 1 op betaalwateren. Toplood(jes) is zeker geen overbodige luxe. Vis ook niet snaarstrak en met een (semi) running rig systeem. Pak je misschien weer wat extra visjes.

Ene "Vortex Verkoelen" heeft hier (dan wel op groot openbaar water) goede resultaten mee geboekt, maar wellicht werkt het ook prima op de wat kleinere dressuurgevoelige water.

Gewoon wat extra moeite doen en de ''concurrentie'' net een stapje voor blijven door anders te doen dan hun.

Succes!

Gr.
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

26-01-2012 11:08

Mathieu de Witte schreef:Een opblaasboot van de Intertoys/Bart Smit is goed genoeg om je stek aan te voeren en evt. lijnen uit te varen. Kost geen drol en zolang er niet teveel wind staat gaat dat prima. Je hoeft niet persé de duurste zodiac te hebben om dit te doen :wink: Drillen kan gewoon vanaf de kant.
Voerboot kan je ook prima gebruiken om na het ''aanmaken'' van je voerplek je lijnen uit te varen.

Waarschijnlijk vist bijna iedereen daar op redelijk compacte voerplekken, van max 10 bij 10 meter. Waar ze daarna netjes hun lijntje midden in droppen.
Doe het eens anders en voer gewoon heel je gebied af met pellets en boilies van klein formaat. Gewoon even de moeite doen met je evt. Bart Smit boot en om de zoveel meter een paar boilies in het water te gooien. Dit hoeft dus niet gelijk 10 kilo te zijn hoor!
Zo houd je de vis veel meer bezig en zoekt de vis veel meer rond in jouw gebied. Dan is de stek waar je je aas dropt ook al minder van belang, en kan je in het donker ook met vertrouwen je montage ingooien/uitvaren.

Zorg ook zeker dat je de lijnen goed wegwerkt op de bodem, lijndressuur is nr. 1 op betaalwateren. Toplood(jes) is zeker geen overbodige luxe. Vis ook niet snaarstrak en met een (semi) running rig systeem. Pak je misschien weer wat extra visjes.

Ene "Vortex Verkoelen" heeft hier (dan wel op groot openbaar water) goede resultaten mee geboekt, maar wellicht werkt het ook prima op de wat kleinere dressuurgevoelige water.

Gewoon wat extra moeite doen en de ''concurrentie'' net een stapje voor blijven door anders te doen dan hun.

Succes!

Gr.


zou je dat dik gedrukte even kunnen uitleggen? :oops:
Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

26-01-2012 11:21

Vergeet niet dat het precies andersom kan werken he , heb het gezien , gehoord & meegemaakt op Abbey Lakes.
Als je massaal voert gaat de vis weg en komt pas een dag of 3 later terug.
De vis is niet dom en "schrikt" van een tafelkleed van 15 x 15 mtr.
As the weed gets thicker, minds get sicker
jens breugelmans
Berichten: 615
Lid geworden op: 30-09-2009 16:33

26-01-2012 21:21

Heel je visgebied verspreid voeren met een paar kilo is toch niet massaal voeren?
Gebruikersavatar
Ivan Tolenaars
Berichten: 372
Lid geworden op: 13-03-2010 06:44

27-01-2012 18:04

In Abbey wel iniedergeval.
Ik wil niet zeggen dat het overal zo is natuurlijk , maar het kan.
Pva zakje met kruim en pellets en dipje en een paar freebees op een stringer was alles.
Het leek wel wintervissen zeg maar , maar het werkte wel en mensen die eerst een kilo erin gooide zaten na 3 dagen nog naar hun hengels te kijken.
As the weed gets thicker, minds get sicker
Gebruikersavatar
Mathieu de Witte
Berichten: 739
Lid geworden op: 25-02-2005 14:14
Locatie: 's-Gravenpolder

27-01-2012 18:31

Ivan Tolenaars schreef:Vergeet niet dat het precies andersom kan werken he , heb het gezien , gehoord & meegemaakt op Abbey Lakes.
Als je massaal voert gaat de vis weg en komt pas een dag of 3 later terug.
De vis is niet dom en "schrikt" van een tafelkleed van 15 x 15 mtr.


Abbey lakes is ook een water wat barst van het natuurlijk voedsel wat in het wier voorkomt. Misschien een reden waarom ze niet volgas op boilies azen.

Stefan:

Eigenlijk is het vrij simpel. Zorg dat er in jouw visgebied overal een klein beetje voer te vinden is. Dit bereik je door met de boot (Bart smit of Intertoys als sponsor volstaat ook tijdens rustig weer) het water op te gaan en overal een kleine hoeveelheid voer overboord te gooien. Denk hierbij aan om de meter een boilie of 2 overboord. Doe dit in heel je visgebied en dan ligt er zeer verspreid een kleine hoeveelheid voer. Stel dat jouw te vissen gebied 150x150 meter is, kan je in dit gebied om de zoveel meter wat aas uit je emmer gooien. Hoe kleiner je diameter van je aas, hoe meer voerdeeltjes/voedseldeeltjes per kilo en hoe meer er voor de vis te zoeken valt. 5 kilo 20mm of 5 kilo 15mm scheelt al aanzienlijk in aantal boilies. Dit kost wel aardig wat moeite, maar het levert je wellicht zeker meer vis op!

De achterliggende gedachte is dat de vis in jouw gebied ''actief'' op zoek gaat naar het voer. Doordat het voer eigenlijk overal ligt in jouw visgebied zal de vis hier ook naar opzoek gaan. Aangezien er geen dumpplaats met een lading bollen ligt moet de vis zwemmen voor zijn voer. Hier haal je dus al een stukje voorzichtigheid van de vissen weg omdat er qua voer niet gelijk een negatieve herkenning is. (compacte voerplek schrikt sneller af) Omdat de vis dus in heel je gebied ''op zoek'' is naar het voer is het veel minder van belang hoe precies en waar je je montage uiteindelijk plaatst en kan je de vis ''overal'' vangen.

Zorg er wel voor dat je je lijnen goed wegwerkt op de bodem. Als de karper langs/door je lijn heen zwemt brengt dit op (betaal)wateren vaak een negatieve associatie met zich mee. Dit wil je natuurlijk niet hebben. Houdt een klein gebied rond je hengels voervrij, aangezien hier de kans dat de karper je lijn tegenkomt het grootst is.

Nu is dit op groot water een goede techniek om langstrekkende vis op te vangen omdat je een groot gebied met relatief weinig voer bestrijkt. De vis komt er sowieso langs. Compacte plekken kan de trekkende vis makkerlijk over het hoofd zien omdat ze hier simpelweg niet langskomen. Op klein water is dit natuurlijk minder van belang aangezien de vis sneller langs je aas komt vanwege de geringe oppervlakte. Toch is het een goede techniek om de vis in jouw gebied wat minder schuw te maken en ''actief'' op je aas te zetten. Minder schrikreacties = meer vis!

Wellicht heb je de term "Luccen'' ooit wel eens gehoord, dit is in principe hetzelfde. Luc de Baets heeft hier in het boek ''De dunne lijn'' ook het een en ander over geschreven.

De clue is om de vis actief te laten azen in je gebied en zo een soort voedselnijd creeert. Het voordeel is dat ze minder voorzichtig zijn en je je montage vrijwel overal kan ingooien/uitvaren etc.

Gr!
Volg The Carp Brothers Incorporated op facebook! --> Link

Carp Brothers Incorporated the movie! : http://youtu.be/paFsduV61_E
stefan broks
Berichten: 1085
Lid geworden op: 01-08-2008 10:34
Locatie: schijndel

28-01-2012 12:25

Mathieu de Witte,

bedankt voor de zeer duidelijke uitleg!!
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

29-02-2012 17:43

Ik sluit me volledig bij Mathieu aan! Had het niet beter kunnen uitleggen. Voor op Berkley zelf zou ik niet te bang zijn met pellets, hier worden de vissen zelf ook mee gevoerd en zijn het gewend, haal gewoon een zak bij aankomst op het resort.

Daarbij is de bodem op Berkley verschillend, zoek daarom goed de plateau's/hardere plekken op. Voor de rest blijf observeren! Dit kan echt een verschil opleveren, zie je continu vis op een plek leg daar dan een hengel neer.

Ik weet niet welke stek je gaat bevissen daarom kan ik niet echt ingaan op specifieke details.

Hoop dat je er iets aan hebt, mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Gr.

Mehmet
Gebruikersavatar
Tijs Kruithof
Berichten: 253
Lid geworden op: 24-05-2003 02:00
Locatie: Almere

20-09-2012 22:37

Mehmet Yildiz schreef:Ik sluit me volledig bij Mathieu aan! Had het niet beter kunnen uitleggen. Voor op Berkley zelf zou ik niet te bang zijn met pellets, hier worden de vissen zelf ook mee gevoerd en zijn het gewend, haal gewoon een zak bij aankomst op het resort.

Daarbij is de bodem op Berkley verschillend, zoek daarom goed de plateau's/hardere plekken op. Voor de rest blijf observeren! Dit kan echt een verschil opleveren, zie je continu vis op een plek leg daar dan een hengel neer.

Ik weet niet welke stek je gaat bevissen daarom kan ik niet echt ingaan op specifieke details.

Hoop dat je er iets aan hebt, mocht je nog vragen hebben stel ze gerust.

Gr.

Mehmet


Mehmet ik ga vissen op stek 5 en 6 van Berkley nog tips voor me qua bodemverloop?

Groet Tijs
Anton Kolker
Berichten: 85
Lid geworden op: 10-12-2002 01:00
Locatie: Emmen

24-09-2012 18:23

Tijs ik ben afgelopen mei nog geweest samen met een maat, en wij vongen bijna alles op particles. We hebben ook wel met bollen en pellets gevist maar 90% kwam van particles. Met 2 man in 4 dagen 67 runs. Afz Anton
ai bieten moei ook hangen blieven
Kevin Nieuwenhuiss
Berichten: 5
Lid geworden op: 18-07-2012 13:24

25-09-2012 13:54

Anton,

De particles waar jij het over hebt, heb je deze daar ter plekke aangeschaft of van huis meegenomen.
Ik ga zelf april 2013 een weekend naar het naastgelegen JRC Lake en las in het reglement dat het niet is toegestaan om met partikels te vissen op dit resort. Ik kan nergens vinden of er ter plekke particles kunnen worden aangeschaft.

Of zijn de op een juiste manier bereide particles wél toegstaan?

mvg

Kevin
Gebruikersavatar
Tijs Kruithof
Berichten: 253
Lid geworden op: 24-05-2003 02:00
Locatie: Almere

27-09-2012 08:02

Beste Kevin,

Heb het even gevraagd aan Carpconnections en je kan daar pellets, particles en boilies kopen. Je moet dit wel tijdig aangeven.

Iemand nog info over bodemverloop ?

Groet Tijs
Gebruikersavatar
Dion van der Does
Berichten: 574
Lid geworden op: 28-09-2009 14:37

27-09-2012 16:34

Mehmet Yildiz verteld net dat de bodem erg verschillend is.
Wat wil je nog meer weten? GPS coördinaten?
Tight Lines !
Gebruikersavatar
Denny Verdoold
Berichten: 1562
Lid geworden op: 08-09-2004 12:33
Locatie: Hoogvliet

30-05-2014 17:04

Iemand tussentijds nog naar Berkley / JRC geweest?

Ben er zelf vorig jaar oktober geweest. Niet een spetterende sessie meegemaakt kwa vangsten, maar de gedachte is er om er toch nog eens terug te gaan. Wellicht in de komende maanden.

Ben benieuwd wat de ervaringen de laatste 2 jaren zijn.
Gebruikersavatar
Tijs Kruithof
Berichten: 253
Lid geworden op: 24-05-2003 02:00
Locatie: Almere

30-05-2014 17:50

Nu aantal keer op berkley wezen vissen. En beide keren wel met goede vangsten naar huis gegaan.

Lijndruk is op bepaalde gedeeltes goed merkbaar.

Suc 6 in iedergeval.
Plaats reactie