La Carriere

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Vaelen Tom
Berichten: 70
Lid geworden op: 10-09-2006 11:30

15-06-2010 19:47

Alle info over deze plaats is welkom !

Grtzzzz
Gebruikersavatar
Remco van der Maas
Berichten: 122
Lid geworden op: 29-05-2006 09:02
Locatie: Barendrecht

15-06-2010 21:10

Citaat van http://www.karperstek.be

Het water

La Carrière is een betaalwater gelegen in het prachtige Normandië van Frankrijk. Het domein bevat enkele waters wat samen goed is voor 47 hectare water. Moeilijk is het er niet, maar dit wil echter niet zeggen dat je zomaar megavangsten achter je naam kan zetten. Het is oorspronkelijk een grindafgraving, de bodem is er overwegend hard en echte blubber is er dus niet te vinden. Ik koos voor stek 16, deze stek is een inlopende dijk in het midden van een rechthoekig water. Voorbereiding en aanpak Aankopen doen, hmmmmm. Ik vertoef graag in hengelsportwinkels om er dan weer een heleboel aan te schaffen. Onderlijnmateriaal (hoofdlijn,haken,krimpkous,lood ...) werd in grote mate aangeschaft. En niet te vergeten, aan aas werd ook heel veel belang gehecht. Een birdfoodmix werd samengesteld met een ideale uiteindelijke voedingswaarde. Er werd een mix van tutti frutti en strawberry gebruikt als flavour. Heel klassiek wat meestal wel rendeert op zulke wateren. Ik nam 50kg boilies en 15 kilo maïs mee. Voer genoeg voor een weekje vissen. Op het water mocht ik met drie hengels vissen. Ik zou kost wat kost met twee hengels op een gezamenlijke voerstek vissen en de derde hengel een 25 m van deze stek verwijderd. Op de stek met de twee hengels zou grof gevoerd worden en wetende dat een oudere vis meer van rust houd zou ik op de derde en apart gelegen hengel minder voeren en heel verspreid om zo toch meer kans te hebben op een bak waar ik al jaren van droomde. Grote vissen worden ook op een berg voer gevangen maar toch wou ik beiden in een klap. Weinig en veel tegelijk dus. Ik zou de eerste dagen met maïs aanvoeren om de stek wat tot leven te laten komen en eens in de vis gevallen te zijn zouden het alleen nog maar boilies worden. Het werd immers augustus en het vertrek naderde. Ik viste van zaterdag 18 augustus tot en met zaterdag 25 augustus. Ik en mijn vader vertrokken van zaterdag de 18e . De reis verliep als water dat af een leien dakje loopt en s’middags om 12.04 u. waren we dan al aangekomen op het domein van Dhr. Lecène. We groetten de domeinwachter en we kregen al gauw onze stek 16 voorgeschoteld.

Uitvoering

Eens op de stek aangekomen begon het peilen. Ik ontdekte dat het gedeelte links van de inlopende dijk ondieper was dan rechts. Er liep vanuit mijn stek naar de overkant een dam die een goede meter diep was. Hieraan was een talud die daalde naar 2.5 meter. Een wereldstek gevonden?! De bodem was overwegend bedekt met stenen en was hard. Ik vond ook nog een strook van plus minus een meter 25 op 5 m waar geen stenen lagen op zo’n 40 meter uit de kant. Ik besliste om hier met twee hengels te vissen en dan de derde hengel bij de talud. Deze stekken lagen een 30 meter van elkaar verwijderd, ideaal dus. Bij zon zou ik op de dam vissen met diepte van 1 meter. Bij regenweer zal de vis zich meer op halfhoogte bevinden dus ik viste op de knik van talud en dam of op de talud zelf. s’Nachts viste ik bijna helemaal beneden, nog net op de schuine kant van de talud. In het begin van de week was de wind wat variabel maar later kreeg ik nog een viertal volle dagen de wind naar de talud gericht zodat de vis hier geheel overheen trok. Het water is heel windgevoelig en ik had het geluk dat de wind net de goede richting uitging. Het peilwerk was afgelopen en ik stelde heel mijn boeltje voor een weekje vissen op. Voeren was het geblazen. De eerste dag spodde ik een tiental kilo maïs achter de strook boilies op de zachte plaat. Ik voerde op de zachte plaat een vijftal kilo boilies en ik spodde hiertussen nog een twee kg gesoakte halve boilies. De derde hengel kreeg voor te beginnen een kilo boilies. Ik verbond de twee stekken met een spoor van boilies. Let op ik voerde de maïs expres niet op de zachtere strook met boilies om zo brasem iets meer van de boilies te kunnen houden. Er zullen altijd wel brasems zijn die ook boilies boven maïs verkiezen maar ik heb toch ervaren als er zich brasem op een water bevindt dat Maïs toch meer brasem lokt dan boilies. Ik wil niet zeggen dat je met maïs geen recordvis kunt vangen!

Het resultaat

Voor sommigen misschien een uitslag als een ander en voor anderen iets om van je stoel te vallen. Ik ving door deze tactiek maar liefst 110 karpers in zeven dagen tijd. Waarvan zestien dertigers waar ik er drie van dubbelde dezelfde week en twee veertigers. Ik verbrak mijn personal record en de topvis klokte ik op 23.1kg. Verder had ik enkele uitschieters van: 20.1 kg,19.3kg,17.0kg,16.8kg. De rest van de dertigers schommelden tussen de 15 kg en 16.5 kg. . De meeste grote vissen kwamen zoals voorspeld van de talud. Dit was de aparte en dus rustigere stek. Ik ving ook nog vele mooie vissen van hoog in de twintig pond en ook een aantal kleine vissen. Wat mooi hé dat karpervissen? Ik en mijn vader kunnen nog altijd niet geloven dat het zo is kunnen verlopen. Slapeloze nachten, beten tijdens het eten en het douchen, … Gewoon een hele week overal karpers. Aan de overkant zaten twee Nederlanders en rechts naast me ook twee. Ik viste alleen, mijn vader ging gewoon mee om in volle teugen te genieten van de vissen en de natuur. Het koppel aan de overkant ving een vijftigtal karpers en het koppel rechts van me een vijfentwintigtal karpers. Ik heb mijn aandacht tijdens de sessie ook besteed aan hun voeren. Mijn tactiek was anders en zal zeker niet onderdoen! De andere vissers voerden gewoon verspreid rondom hun haakaas of ze viste heel compact met een pva-stringer/zakje.
Ik wil deze jongens zeker niet uitmaken want het waren echt mensen met respect. Leuk vissen onder mekaar dus. Zij mochten direct een aantal vissen meer van mij vangen dan gepresteerd. Ik hoor jullie het al zeggen:’ Weer één die wil pronken met zijn vangsten’. Ik wil echt niet ‘de man’ lijken door deze uitslag althans zo wil ik niet overkomen. Ik wil wel laten zien hoe effectief deze tactiek kan zijn. Wel moet je niet geloven dat je zomaar 110 vissen op de droge trekt in een week tijd door deze tactiek toe te passen. Je zal moeten doorzetten en dit dag en nacht. Zo zwom enkele keren een vis doorheen mijn andere twee lijnen in de kant onder de lijn die loopt van je top naar je toplood in de holst van de nacht. Toen was alles dus in de knoop. Ik ben er zeker van dat sommige andere vissers hun hengels dan na het vangen van betreffende vis gewoon op hun rodpod/ steunen leggen en dan is het maar gedaan met vissen tot s’morgens. Dit is volledig tegen mijn karakter in. De hengels zullen dan kost wat kost terug perfect in orde gemaakt op de juiste plek terechtkomen. Dit is zo één van die kleine dingen die de visser zelf in de hand heeft. Mijn motto:’Als je altijd doorzet word je vroeg of laat toch beloond’.Op sommige momenten was ik volledig uitgeput maar toch bleef ik doorgaan. Ik ben er zeker van dat ik hier beloond voor ben geweest. Toch probeerde de vermoeidheid soms te overwinnen. Ik kwam zo tijdens een nacht dromend uit mijn bivvy en sloeg aan. Ik zag een schaduw op het water van een boom. Was ik nu op mijn vakantiewerkplaats of in Frankrijk aan het water? Ik wist het niet meer, zo moe was ik. Ik riep:’ Pa er staan daar twee palletten met betonblokken op, op het water’. Ik dacht dat mijn vis daarin vastzat. Mijn pa kwam uit de tent en vroeg:’ Wat zei jij nu Michel?’ Ik kwam tot het besef dat ik aan het dromen was zo vermoeid was ik dat dingen zag die er niet waren en het voelde echt zo of dat de vis aan de lijn muurvast zat. Raar ben ik ja?!

Kortom

Goed vangen is niet alleen goed aas, goede rigs, ... het is ook meer dan de helft de visser zelf. Doorzetting is daarom voor mij de factor die de ene visser beter maakt dan de andere. Kortom wie werkt op Carrière en eigenlijk overal die komt er! Ik heb het geluk gehad om op korte tijd veel te kunnen leren als karpervisser, en ook mijn ouders die me fel financieel steunen om mijn hobby op ene deftige wijze te kunnen beoefenen. Verder nog dank aan ‘the litlle man’en niet te vergeten Energy baits. Ik heb ook altijd gedroomd om iemand te worden die onze visserij iets bij kan brengen vanuit zijn eigen visserij. Ik hoop dat ik sommigen van jullie wat kennis kon bijbrengen in dit artikel. Poels Michel Veel vangsten gewenst!
Vaelen Tom
Berichten: 70
Lid geworden op: 10-09-2006 11:30

15-06-2010 21:46

Hartelijk bedankt voor deze mooie beschrijving !

Grtzzz
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

16-06-2010 13:43

Leuk en leerzaam om te lezen!
Ga zo door!

Grtz
Robin Straver
Berichten: 507
Lid geworden op: 11-07-2006 12:26
Locatie: Berkel&Rodenrijs

16-06-2010 15:09

Leuk stuk! Ik val van me stoel van die vangsten :lol: :lol:
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-06-2010 09:07

Ben eens op uitnodiging daar een week wezen vissen.
De eigenaar zagen wij alleen de eerste dag toen we ons gingen melden bij hem.
Ik zag iedereen gewoon alles gebruiken zoals voorslagen en weerhaken maar goed hij kwam dat toch niet controleren. En dat wist blijkbaar iedereen. De vissen zijn op een uitzondering na flink toegetakeld.
Ben tijdens een dril vast komen te zitten in overhangende bosjes waarop ik het wtaer in ging. Ik kwam daar echt meer als een kilometer lijn tegen met een ontelbaar aantal rigs. Zelfs met een graat van een karper. Vind dit echt een water hoe het echt NIET moet. Zwaar overbezet en totaal geen onderhoud aan wat dan ook. Ik kan me niet voorstellen dat iemand terug gaat na een bezoek aan dit water. Ik heb ook goed gevangen maar vond het echt te zielig voor woorden hoe die vissen eruit zagen. Ik vind het boven staande stukje / sessie verslag leuk om te lezen maar het lijkt wel een totaal ander water als je het zo leest. Sinds die sessie zal ik niet snel meer naar een betaalwater terug keren. Vind dit wel belangrijk om te melden hier aangezien er na het lezen van bovenstaande stukje tekst er mischien mensen lekker worden gemaakt voor dit circus water.
Jeffrey van der Wou
Berichten: 1049
Lid geworden op: 21-09-2009 22:38
Locatie: Zuid-Holland

17-06-2010 19:21

Ja, je hebt natuurlijk betaalwateren en betaalwateren hé... Poiteviniere is natuurlijk heel wat anders als een zware dressuurput als Carrieré
damian mijboom
Berichten: 255
Lid geworden op: 14-06-2006 17:22

17-06-2010 19:38

nou sorry maar ik vind carriere geen dressuurput wel een vangput
Ton Kooremans
Berichten: 9
Lid geworden op: 02-06-2010 23:36

18-06-2010 08:17

Wij zijn er vorig jaar ook geweest, bij ons kwam de baas regelmatig langs.
Kwam zelden bij de fransen die er zaten, en juist die doen alles wat daar niet mag.
Bakken vol met voer worden het water ingelopen zelfs....
Beschadigde vissen viel bij ons wel mee.
Rij in ieder geval rustig over de ,,Pont de Normandie,,
Deze brug is echt z'n tolgeld waard, totale lengte bijna 2,5 km en 215 meter hoog. Jaren de langste brug ter wereld...schitterend vonden wij.
Wij hebben laatste dagen op stek 14 en 18 gezeten, deze stekken worden bijna altijd door de fransen beide geboekt.
Voordeel van deze 2 stekken is dat je op 2 verschillende waters kunt vissen en toch bij elkaar kunt zitten.
Beste stek schijnt 22 te zijn...
Gebruikersavatar
Remco van der Maas
Berichten: 122
Lid geworden op: 29-05-2006 09:02
Locatie: Barendrecht

24-06-2010 20:35

Even voor de duidelijkheid, stukje wat ik heb gepost is gekopieerd van een andere site.
Zijn niet mijn eigen ervaringen!
stuba rijne
Berichten: 11
Lid geworden op: 14-03-2005 21:42
Locatie: Nieuw-Vennep

08-11-2012 20:45

Het is alweer een tijdje geleden dat er iets nieuws is toegevoegd aan deze topic. Ik zou graag wat informatie willen inwinnen over stek 5 op La Carriere, alwaar we eind april gaan vissen.
Natuurlijk hoort zelf ontdekking bij het karperen, maar dat doen we al continu op de Nederlandse wateren. Bij een betaald weekje vissen is het zeer handig en prettig om je kansen iets te vergroten, want een week is zo om. Dus zijn wij met alle informatie erg blij en dus geholpen m.b.t. stek 5 op La Carriere.

Alvast met vriendelijke groet bedankt.
thijs bogaert
Berichten: 1
Lid geworden op: 03-03-2015 14:02

03-03-2015 14:14

ik ben er voorigjaar in juli geweest , we zaten op stek 4 er werd toen bijna niets gevangen over heel het water maar ik en mijn vader wisten toch nog 21 karpers te vangen .
de vissen die we vingen zagen er nog zeer goed uit op een paar na.
over 7 weken gaan wij naar stek 16 :D
Plaats reactie