Goede en slechte betaalwateren.

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-02-2008 01:01

Wiljo van Eerden schreef:
Had al eerder aangegeven in deze discussie dat ik mij niet achter de horde schaar die alle BTW's bij voorbaat afbrand, maar wel achter verantwoorde kiezen sta.
Gr[/quote]

Wiljo
Hoe maak je zo'n keuze?
Welke criteria's hanteer je daarbij?.
Kan zo'n beheerder iets bewijzen of geloof je hem op zijn woord of blauwe ogen of is het hem de professionele website met fraaie foto's die het hem doet?

Met vragende groeten
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-02-2008 09:21

JPT,

Ik heb respect voor een ieder zijn mening. Ik denk niet in voor en tegen, in zwart en wit.

Ik persoonlijk kan het echter niet goed rijmen dat je ageert tegen iets en op hetzelfde moment de zwarte gif gevulde pen plaatst op het witte bestelformulier van diegene waartegen men ageeert. :-?

Ik kijk vooral vooruit. Soms ga ik schuin links naar voren soms schuin rechts vooruit en zo nu en dan een stapje terug om er daarna weer 2 vooruit te kunnen zetten.

Noem mij gerust een grijze muis. :o
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-02-2008 09:30

Wiljo mijn vraag is dezelfde als die van Hans.

Niet dat ik ooit voor een dergelijke keuze kom te staan maar ik ben wel benieuwd waarop een (toekomstig) BTW visser zijn keuze,s maakt.

Volgens mij is vooral belangrijk de mate van comfort en de grote van de vis waar die dan ook maar vandaan mag komen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 10:26

Beste Douwe,
Ben het met je eens alleen ben ik al blij dat Wiljo in ieder geval de moeite neemt om te reageren. Dus Wiljo, graag je ervaringen t.z.t.

Het is een beetje koffiedik kijken maar bijvoorbeeld de verschillende types qua ras die op een btw zwemmen zou een factor kunnen zijn.
Bij een kweker is het ras over het algemeen hetzelfde. Dit gisteren ook met Koos besproken trouwens. Ook al is deze weer link daar je niet weet of er een natuurlijk bestand heeft gezeten. Laat ik het zo zeggen, er zijn wateren in dit segment waar het er koffiedik bovenop ligt dat hier vissen zwemmen van openbaar water die op een normale wijze zijn verkeregen. Deze noemen is geen optie daar je het feitelijk niet kunt aantonen en ik in ieder geval geen proces aan mijn broek hoef.

Als je nu een paar wateren kunt geven aan mensen waar dit voorkomt dan ben je in ieder geval een stukje op weg.
Je zou bijvoorbeeld:
* traceerbare stock --> uitgezet door een kweker of gekocht via een vidange is te achterhalen;
* rastypes op 1 water (lastige);
* wateren die in beheer zijn van een erkende kweker;

zo zijn er nog wel meer te definieren, je kunt het aantal ha meenemen.
Alleen ben je dan alweer op weg naar een volgend punt die los staat van deze discussie.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2008 11:00

Wellicht eerst een stapje terug. Waarom zou een betaalwater aan andere criteria moeten voldoen als een willekeurig ander water? Afgezien van wat voorzieningen die het verblijf aangenaam maken. Die laatste zijn overigens niet zo essentieel.

Rastypes? Je bedoelt mogelijk de variatie in karper types. Wat is daar het belang van? Maakt dat wat uit voor de karpers?

En Wiljo, wat kun je beoordelen? Krijg je tijdens een keurig verzorgde vakantie van een week een goede indruk van de levenstandaard van de bewoners?



Groet, Kees
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 02-02-2008 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 11:05

Kees,
dat gaan we direct heel ver terug, valt niet binnen de kaders van deze discussie in dit topic maar dit terzijde.

Wie bepaalt de critteria en wat is dan goed of slecht?

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2008 11:09

Nou dan sla je wat mij betreft de essentie over.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

02-02-2008 11:12

Voor wie het misschien boeit en niet heeft(kunnen) lezen in De Karper

Betaalwater, een droom of bedrog? Klaas van den Herik

Of we het leuk vinden of niet, maar inmiddels zijn betaalwateren niet meer weg te denken. Dit soort wateren voorzien in een behoefte. Mensen willen op visvakantie en zoeken een bepaalde zekerheid en vaak ook een bepaald comfort.

Mede gevoed door de hengelbladen, wil men in het buitenland vissen en ook nog eens kans maken een big te vangen. Is dat die mensen aan te reken of de bladen of de auteurs? Eigenlijk zijn de schrijvers van weleer zoals Rini Groothuis, Jan Junge, Jan B. de Winter al mede verantwoordelijk voor de populariteit van de huidige karpervisserij. Dezelfde populariteit die zorgt voor de roep om betaalwateren (BTW).

In elk geval zoekt menig (karper)visser voor zijn visvakantie een bepaalde zekerheid, een zekerheid in de vorm van vissen op een meer of rivier waar vis zit, zeker zijn dat je er mag vissen en zekerheid dat je plek hebt om überhaupt te kunnen vissen.

Wat is nu een BTW?
Toevallig ben ik vanaf het begin van de discussie binnen de KSN betrokken geweest bij het bespreken van de problematiek van de betaalwateren en de daaruit voortgevloeide enquête. Ergens moesten toen kaders vastgesteld worden. Die van de KSN kan ik nog steeds mee leven:

Een betaalwater is een afgesloten viswater, in bezit of beheer van een bedrijf, dat als belangrijkste oogmerk het maken van winst heeft (commerciële uitbating).
Er moet tevoren worden geboekt, vaak tegen gedeeltelijke vooruitbetaling en er mag meestal alleen op vastgestelde stekken worden gevist. Men moet zich aan de door de eigenaar/beheerder vastgestelde gedragsregels houden. Meestal zijn er ook enige voorzieningen aanwezig in de vorm van een toilet, douche of wasgelegenheid, soms ook zijn er enkele huisjes te huur en is er (beperkte) horecagelegenheid aanwezig.

Of

Een bij een bungalowpark aanwezig of aanpalende afgesloten viswater waar het mogen vissen bij de huur van de huisjes is inbegrepen.

Waar ik problemen mee heb, is de vanaf het begin al aanwezige negatieve benadering van betaalwateren. Op een bepaald ogenbik ging het bijvoorbeeld binnen de Commissie BelangenBehartiging ( CBB) alleen nog maar om betaalwateren. Gelukkig is dat nu sterk verbeterd. Immers in ons land zelf zijn genoeg belangen te behartigen.

Zijn betaalwateren echt zo slecht? Of een water nu een verenigingswater is of een betaalwater, als er slecht beheer gevoerd wordt, deugd het in mijn ogen niet. Dat betekent, dat niet elk verenigwateren goed en ook zeker niet alle betaalwateren fout is. Dit geldt ook voor de vissers zelf. Vissers die op zeer slecht beheert verenigingswater vissen en er niets aan doen, heb ik meer moeite mee dan met “betaalwatervissers”.

Als we de definitie van een BTW eens nader beklijken:

- Je moet van te voren boeken op meestal vastgestelde stekken.
Al eens op Cassien geweest? 45 stekken bezet? Na 1250 km erachter komen, dat er geen plek is. Kan ik geen nadeel in zien.

- Meestal zijn er ook enige voorzieningen aanwezig in de vorm van een toilet, douche of wasgelegenheid.
In de tuin bij sassen bij sas 8, da’s lekker.

- Maken van winst.
Sinds wanneer is winst vies? Wat doen we dan aan de materiaalhandel? Neem sommige molens, 4 keer een kleine verbetering, voordat het echte goede product op de markt komt. Nooit iemand over gehoord. We hebben allemaal wel eens foto’s gezien van vissen met de kapotte bekken. Zou dat gemakkelijk op een BTW gebeuren? Denk het niet, immers de eigenaar moet leven van zijn visstand.

Het enige wat zou kunnen, is dat de eigenaar over de schreef kan gaan als hij geen winst (meer) maakt en dan op illegale of op zijn minst laakbare wijze grote vissen uitzet. Maar is het niet zo, dat je pas veroordeeld kan worden als het feit bewezen is? Gelukkig heeft de Franse wetgeving een handje geholpen. Maar in theorie en praktijk is het nog steeds mogelijk om op legale wijze 20 kilo plus vissen aan te kopen en uit te zetten. En daarnaast is het nog maar een enkele keer bewezen dat een btw beheerder over de schreef is gegaan. De daadwerkelijk illegale handel is geen direkt probleem van ons Nederlanders, laat staan van de KSN. Dit is een probleem van de Fransen, CAMOU in deze. Pas als zij ons vragen zouden we hulp kunnen bieden. Vooralsnog is dit niet aan de orde. Natuurlijk moeten we internationaal, via Sportvisserij Nederland, blijven hammeren op de illegale handel van grote vis ( nee, niet alleen karper, dat redden we niet)

Een water ontrekken aan normale vergunning
Als een water ontrokken wordt uit een normale vergunning, dan wordt het vervelend. Toch geldt dit niet exclusief voor een btw. Ook pasjessystemen voor een select gezelschap, op wateren waar je eerst ook normaal mocht vissen, vind ik niet deugen. Dit geldt dus niet voor bijvoorbeeld Bussloo. Hier mocht je al niet nachtvissen en een vergunningseis gesteld door de beheerder, maakt het mogelijk voor pasjeshouders om te mogen nachtvissen. Toch moet het selectieve pasjes gebeuren geen doel op zich gaan worden en nooit de primaire insteek zijn. Pasjes voor iedereen is prima, maar dan wel afnemen bij 3 overtredingen en dan 5 jaar niet meer nachtvissen. Dan toch nachtvissen en betrapt worden of verraden: 1/2 jaar cel. Of is dat overdreven?

De prijs
Over het algemeen wordt er een forse prijs gerekend om te mogen vissen. Dit is voor mij één van de redenen om niet op zo’n water te vissen. Maar waarom zou een prijs bepalend zijn voor het wel of niet deugen van een water? Echter, is het wel zoveel? € 50 per dag. Neem een gemiddelde Spaanse camping. € 15 per dag is niet vreemd.

Slecht (karper)beheer
Wat verstaan we eigenlijk onder karperbeheer? De KSN hanteert in elk geval de volgende definitie:

Het ten gunste van de groei van karper en de variatie van karperbestanden benutten van de ecologische ruimte dat een water biedt, zonder dat kwetsbare en gewaardeerde ecosystemen en visgemeenschappen worden aangetast.

Hele mond vol, maar eigenlijk betekent het: niet meer uitzetten, dan een water kan dragen oftewel de maximale hoeveelheid vis die per hectare in een water kan leven. Hierbij rekening houdend met de aanwezige visstand. Eén is al eens uitgewerkt door de heren Van der Spiegel en Quak in: Indeling van de Nederlandse wateren in visgemeenschappen. Zoals je in de bijgevoegde tabel kunt zien zou karper dan voor kunnen komen van 10% tot 100% van de totale visstand.

Weliswaar niet uitblinkend in soorten diversiteit, maar is het wel zo slecht als 80 of 90% van de visstand uit karper bestaat? Ik weet het niet, maar ik vermoed dat niet zo’n probleem is. Een karperput, maar ook een betaalwater, met een karperstand van meer dan 80% hoeft daarom nog niet slecht te zijn. We zijn wel vissers, toch?

De in de tabel genoemde hoeveelheden normeringen aan vis zijn ook vrij rekbaar. In een brasem-snoekbaars gemeenschap kan vis voorkomen tot 800 kg/ha. Hierin is rekening gehouden met allerlei factoren, maar met name vissoorten anders dan karper. Van karper, van oudsher al een landbouwhuisdier met meestal wat schubjes, is bekend, dat zij in grote dichtheden voor kunnen komen, zonder er echt slechter van te worden. In Israël zijn er vijvers, die ruim 3000 kilo karper per ha per jaar opbrengen. Dit samen met tilaipa. Zou dit dan heel goed zijn voor de karper? Dat weet ik niet, maar de waarheid zal ergens in de midden liggen. De groei van de karper is in elk geval veel meer afhankelijk van het aanwezige voedsel dan van de bezettingsgraad. Streven we naar optimale groei en optimale welzijn, dan kunnen we beter de stokken aan de wilgen hangen en koi karpers ( landbouwhuisdieren met meestal schubjes en een kleurtje) gaan houden of zo.

Streven zou bijvoorbeeld kunnen zijn, dat de karper in elk geval niet alleen afhankelijk is van ons aas. Een indicator dat één en ander uit de hand loopt, kan een overdadige wier en algen groei zijn. Een karpervijver met 1000 kilo karper per ha, karpers die nog steeds een groei vertonen, druist dus m.i. niet direct in tegen de KSN definitie. Ten eerste spreken we over een specifiek karperwater en ten tweede is die definitie ooit bedoeld voor open watersystemen. De watersystemen waarvoor de KSN visie Karperbeheer binnen VBC’s is bedoeld.

Maar anders. Nu hebben we Canada. Ik heb foto’s gezien van een stuk water vol met duizenden karpers. Het vangen van enkele tientallen karpers per dag, elke dag weer hoeft geen probleem te zijn. Gaan we nu kwebek bellen en roepen dat dat niet kan?

Ook zo één. Begin ’90 wisten de karpervissers niet hoe snel ze naar Du Der moesten rijden. Karpervangsten gingen per ton. En niet alleen bij Kevin M.. Voor mij toch een teken, dat er flink wat karpers zit cq zat. Misschien wel een beetje teveel? In elk geval heeft zich daar toen niemand druk om gemaakt.

Een volk van gedogen
Een deel van het probleem is, dat het fenomeen BTW tegen onze landsaard indruist. Wij zijn immers een volk van gedogen en wij maken zelf wel uit wat we, wanneer en waarmee doen? In de rest van Europa is een betaalwater een heel normaal verschijnsel. Van de zalmrivier in het noorden tot de meervalrivier in het zuiden. Wij zijn gewoon verwend. Onze hengelsportverenigingen kunnen zo ongeveer elk water pachten voor een euro of 2 de hectare per jaar. Bijvoorbeeld in Engeland zijn bijna alle wateren privé-bezit en moet je (flink) betalen om te mogen vissen. Het is dat karper vroeger in Frankrijk een ondergeschoven kindje was, anders waren ook in dit land veel minder openbare wateren. Ga maar eens een weekje forellen in een categorie één water.

Oplossing
Er is geen pasklare oplossing. Maar is dat nodig? Als we met elkaar niet zo krampachtig deden, denk ik dat we samen veel verder komen. Als Pietje niet afgeschoten wordt als hij op een verjaardag bekend, dat hij op een BTW heeft gevist, is de kans aanwezig, dat hij zijn ervaringen ook deelt. Als hij zijn ervaringen deelt, kunnen dat ook de mindere ervaringen zijn. Op dat moment kunnen BTW eigenaren op de tekortkomingen gewezen worden. Een goed gebruik is nog steeds dat de klant koning is.

Feit is dat er wordt op betaalwateren gevist. Uit de KSN enquête is gebleken, dat meer dan 50% van de KSN leden op een BTW vist, gevist heeft of ooit van plan is te gaan vissen. Als we dat door trekken naar alle karpervissers, zou de helft wel eens op zo een water (gaan) vissen). Mensen die dat doen hebben daar allemaal hun eigen redenen voor. Laat ze in hun waarde. Is het dan niet aan elke individuele visser zelf om te bepalen of een vis op zo’n water gevangen voor hem een bepaalde voldoening geeft?

Met deze instelling denk ik dat misstanden eerder aan het licht komen. Zodat daarop kan worden ingespeeld. Door de zelfregulering die dan kan ontstaan worden echt slechte wateren er uitgefilterd.

Daarnaast ben ik van mening dat wanneer het vissen op een betaalwater min of meer geaccepteerd wordt, dit zelfs 200 leden voor de KSN scheelt. Die 200 leden zijn weer belangrijk,daar wij in ons eigen kikkerlandje problemen genoeg hebben en willen wij die problemen het hoofd bieden, hebben we daar veel helpende handen voor nodig. Op en rond betaalwateren zwermt ook een vleug commercie. Deze commercie kan weer een financiële steun zijn voor de SBBK.

Ben ik nu Don Quichote aan het spelen en BTW aan het goed praten? Nee, maar voor mij geldt:
liever een goed beheerd betaalwater dan een slecht beheerd verenigingswater!
En het is aan elke individuele visser zelf om te bepalen welke waarde welke vis van welk water welke waarde heeft.





Met steeds meer anti-anti btw groet, :wink:

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 11:20

.......
Laatst gewijzigd door peter postema op 04-02-2008 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

02-02-2008 11:22

Het fenomeen betaalwater heeft als direct gevolg dat een grote karper veel geld waard is.

Van iemand uit de btw wereld laatst gehoord dat een 30 kilo vis zomaar tien ruggen kan doen.

Geld motiveert dagelijks bijna alle mensen dingen te doen die zij enkel doen voor dat geld.

Grote karper heeft een prijs op zijn hoofd staan, en hoewel er vast wel enkele btw zijn die daar niet schuldig aan zijn, wil ik me om die reden graag distantiëren van iedereen die daar medeverantwoordelijk voor is.

Mensen die er willen vissen, moeten doen wat zij niet kunnen laten. De vissen van een btw blijven voor mij waardeloze €vissen€, maar dat zou de btw visser niet uit moeten maken, hij vist niet voor mij toch. Snap eigenlijk het hele probleem niet van de btw hengelaar die er moeite mee heeft dat een andere visser zijn vissen niet ‘waardig’ vindt, lekker boeiend zou ik zeggen, je vist toch voor jezelf?

Vissen op een karper van tien ruggen, dan ben je de karper in mijn beleving wel redelijk voorbij…


met steeds meer 'namens mij geen prijs op het hoofd van de vissen' groet 8)
8)
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 11:31

Beste Robert,
Iedereen zijn eigen mening, zoek geen respect van anderen, is irrelevant. Misschien geeft dit een beetje mijn insteek weer, een vis hoeft voor mij niet waardig te zijn, vis alleen voor mezelf, niet voor anderen. Wat ik wel vind dat enige nuance richting mensen die deze wateren bezoeken wel op zijn plek is, als je begrijpt waar ik heen wil. Net zo als de standarisatie van de gehele branche, wat ondanks de hoeveelheid een niche markt is. Zijn legio voorbeelden te noemen, gebruik de zoekfunctie maar eens.

Hoe je aan deze prijzen komt ben ik wel benieuwd of wel wie is je bron, van iemand gehoord dat... lijkt meer op een broodje aap verhaal, met alle respect hoor. Grote vissen zijn namelijk voor een fractie van het door jou genoemde bedrag te koop bij een kweker in frankrijk. Of is diegene vergeten je te vertellen dat hij meer af dient te nemen op het moment als hij vis opkoopt?

Misschien kan Koos hier uitsluitsel over geven?
groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-02-2008 11:40

Klaas ik kende het stuk uiteraard al en ik moet zeggen het geeft jou visie duidelijk weer.
Het geeft ook jou "probleem" duidelijk weer, met dezelfde intentie had je namelijk ook een anti-pro BTW stuk kunnen schrijven.

Ik wil niet iedere alinea voorzien van vragen en/of commentaar wel op deze.

"Ben ik nu Don Quichote aan het spelen en BTW aan het goed praten? Nee, maar voor mij geldt:
liever een goed beheerd betaalwater dan een slecht beheerd verenigingswater!
En het is aan elke individuele visser zelf om te bepalen welke waarde welke vis van welk water welke waarde heeft."

De intentie van iedere visstandbeheerder zou moeten zijn geen slecht beheerd BTW en geen slecht beheerd verenigingswater.
Niet de mate van pampering langs de waterkant.

Jij maakt namelijk gebruik van een tegenstelling die ook anders om gebruikt kan worden.
Dit is een bekende schrijverstruc maar met wat relativeringsvermogen haal je daar ook de zwakte van een sterk lijkend verhaal uit.

Ook vind ik niet dat je de waarde van de vis af moet laten hangen van het type water waar hij uit komt.

Ik ben en blijf van mening dat een normale discussie mogelijk moet zijn en dat er wateren besproken moeten kunnen worden, ook de slecht beheerde verenigingswateren, en daarom MOET de huisregel gewijzigd worden om dat transparant te maken.
Wanneer wij ons daar als "kritisch sterk geachte" boarders sterk voor gaan maken bij de redactie kan zij niet anders dan de regel aanpassen.

Ik ben niet anti BTW vissers wel tegen slecht beheer op wat voor water dan ook maar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2008 11:41

Peter,

Voor mij zijn er ethische grondbeginselen die maken dat het welzijn van een bestand nooit ten koste mag gaan van onze liefhebberij. Nu zijn die grenzen niet zo scherp als ze soms gesteld worden, maar er zijn wel grenzen. Lijkt mij zaak deze dan ook te benoemen en van daaruit aan criteria te werken.

Welzijn heeft niks te maken met monocultuur en karpervariaties. Monocultuur zegt iets over beperkingen voor de sportvisserij en karpervariaties zegt iets over aantrekkelijkheid voor karpervissers. Gezondheid en groei zeggen wel iets over welzijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

02-02-2008 11:51

Peter,

Degene van wie ik dit heb vernomen weet gerust waarover die praat, tenminste dat mag ik aannemen als ik in ogenschouw neem bij hoeveel wateren, in diverse landen, deze persoon betrokken is. In het gesprek waarin dit bedrag naar voren kwam, was het niet in zijn voordeel om het bedrag te verhogen, neem dat maar aan. Ging niet over vissen gekocht in het Oostblok bij een kweker, dat niet. Weet ook dat de persoon meeleest op dit forum, mocht hij er de behoefte toe hebben kan hij zelf reageren, voel me niet geroepen namen te noemen. Is een groot bedrijf in deze sector, zal er ook wel wat van weten, lijkt mij.

Mij persoonlijk maakt het niet eens uit of het om tienduizend of duizend euro gaat, ik vind het walgelijk en getuigen van nul komma nul respect voor de karper wanneer je moedwillig meewerkt aan een markt waardoor de vis die de essentie van onze so called passie zou moeten zijn, een “wanted” sticker krijgt opgeplakt met een vette beloning. Ik besef wel dat dit een afwijkende beleving is, dus misschien niet de juiste, en dat door die beleving mijn oordelen af en toe wat gekleurd zijn. Daar moet ik misschien nog aan werken 8)

Heb in mijn vrienden/kennissen kring wel een aantal btw vissers zitten hoor, is niet dat ik die mensen haat ofzo, is alleen een totaal andere beleving van het vissen. Beleving is iets persoonlijks, mag je dus ook niet van verwachten dat iemand die aanpast naar jou voorkeur. Beetje bekritiseren kan af en toe geen kwaad 8)

Mvg, Robert :wink:
8)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-02-2008 11:55

Robert ik ben het ook wel met jou eens maar ook hier is het simpel: dan ook maar geen spiegelkarperprojecten meer??
De karper is hier immers ook het ultieme doelwit van de karpervisser.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 12:10

Beste Robert,
duidelijk verhaal, dat je soms iets gekleurd bent maakt mij niets uit :wink: Zolang als er maar een nette discussie uit voortvloeit.

Verder blijf ik benieuwd naar de bedragen, in het illegale circuit zullen deze prijzen misschien gehanteerd worden. Maar hier weet ik verder niets van af, dus kan er ook niet over oordelen toch? :roll:
Trouwens waarom oostblok? zijn voldoende franse kwekers.

Verder is beleving voor een ieder verschillend, ik vis op vis. Toevallig karper, dat deze vis bij mij niet op een voetstuk staat moge duidelijk zijn. Heb veel wateren bevist van rivieren tot bekende meren als orient en niet bekende meren waar je amper karpervissers tegenkomt behalve wat locals. Geen informatie in vooruit qua bestand, afwachte dus. Heerlijk tijd. Maar uiteindelijk draait het bij mij om vissen, met de tijd is gebleken dat het me zowel aan tijd als motivatie ontbreekt om nog te pionieren of meerdere weken in de bagger te bivakeren of iets in die vorm. Foret is door de drukte voor mij ook tijdelijk geen optie ondanks dat overdag vissen daar ook prima wil.

Wat me wel aanstaat is het plan van Piet, vissen op de lot vanuit de boot lijkt me heerlijk. Zoals je misschien nu begrijpt zoek ik meerdere opties en maak een keuze, ook een btw past binnen deze kaders. Voel me daarom niet minder of beter, vis namelijk alleen voor mij eigen beleving en zoek geen respect van anderen. Sta volgens mij (weet het niet zeker) nergens op sites met foto`s of dat soort zaken.

Sta daarin tegen wel open voor kritiek mits onderbouwd met feitelijke informatie. Dan kun je het alleen wel of niet met elkaar eens zijn :D
Met broodje aap en luchtbellen kan ik weinig dan ze opeten of doorprikken, dat kan ik nu eenmaal niet laten :lol:

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 12:15

.........
Laatst gewijzigd door peter postema op 04-02-2008 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-02-2008 12:28

De KRW wordt in de komende jaren wel een aardig kritische toetsing.

Wij moeten nog maar afwachten of de huidige pachters van water dat ook tot in lengte van jaren zullen blijven of dat de waterbeheerder zijn verantwoording oppakt.
Vissen is een hobby, geen religie!
robert de jong
Berichten: 1325
Lid geworden op: 06-12-2004 13:22

02-02-2008 12:39

Douwe,

Van mij hoeft er hier geen project te worden gehouden, de projecten zoals op het grote openbare water, met als doel de spiegelkarper te verzekeren van voortbestaan heb ik wel begrip voor. Uiteindelijk is het de karpervisser voor wie dat in gang wordt gezet, dat is waar, maar door de spiegel karperprojecten wordt het verkopen van grote karper naar mijn idee niet in de hand gewerkt. Nog stijgt door de projecten de waarde, uit te drukken in euro’s, van andere karpers. Die spiegel karperprojecten zijn eigenlijk gewoon visuitzettingen, maar dan met spiegelkarper, voor zover ik weet zijn die vissen allemaal erg klein bij de uitzet, en is er geen wezenlijk verschil met andere uitzettingen, enkel dat het spiegelkarper betreft.

Door de uitzetting van spiegelkarper, of door de projecten in het algemeen, is er bij mijn weten geen enkele vis in waarde gestegen, met de komst van betaalwater is dit zeker wel het geval.

Op openbaar water is een vis geen geld waard, een van de redenen dat ik vissen zo mooi vind is omdat ze geen euro waard zijn, maar voor mij soms meer waarde, uit te drukken in geluk, hebben dan welk geld op de wereld dan ook, en dat is niet omdat ik zoveel geld heb…



Peter,

Het is ook niet nodig om het met elkaar eens te zijn, ieder zijn meug, dat geld voor alles. De reden om een btw te bezoeken kan ook best een logische zijn. Met de vrouw en twee koters lekker beuken op Orient lijkt mij ook niet ideaal, net als twee weken rammen op de Rhone met je vriendin zonder een douche tegen te komen. Neemt niet weg dat het pionieren in Frankrijk echt niet nodig is, er is zoveel water waar je vooraf info over kan krijgen, van binnen zee tot putje van 2 hectare, van rivier tot kanaal. De veiligheid wordt ook vaak aangehaald, nou heb ik bijvoorbeeld bij elkaar toch zeker een maand gevist in directe nabijheid van zigeuners, zonder er ooit last van te hebben. Dat iemand dat risico met zijn kinderen en vrouw erbij niet wil nemen snap ik wel, maar veel btw vissers zijn gewoon 2 of meer kerels die samen richting Frankrijk vertrekken, en dan hoef je, mi. voor je veiligheid niet zo te vrezen, ik ben immers ook maar een klein kereltje. Natuurlijk zijn er wel plekken in Frankrijk waar je echt moet uitkijken, maar dat merk je snel genoeg als je op plaats van bestemming bent. Mijn idee is, dat wanneer je gewoon met je maat gaat, je voor de veiligheid, voorbereiding, dikke vissen, rust aan het water, echt niet naar een btw hoeft te gaan. En dan komt bij mij altijd de vraag, waarom doen ze het dan toch. Een stuk of vijf mensen uit mijn kennissen kring die voorheen altijd naar btw gingen zijn met een beetje info over een water in het soort dat hen aanspreekt al snel genezen van het btw vissen, ze vinden het op de rivier, en anderen op een grindput, zelfs stukken mooier. Geef ze een alternatief en dan is het betaalwater ineens niet meer zo mooi...

Wat Piet wil gaan doen, visgids op een stuk rivier, dat is inderdaad een stap in de goede richting.

Ik zal binnenkort die bedragen eens vragen en opschrijven, dan zal ik erbij zetten welk bedrag op welke manier tot stand komt, die PB ik je dan wel. De tienduizend ging over een illegale vis, van boven de dertig kilo. Was ook meteen de meest extreme prijs, dat wel.

Maar goed, ieder zijn ding, mijn ding is nu een paar kilometer lijn opspoelen 8)

Mvg. Robert
8)
Verpoorten clement
Berichten: 202
Lid geworden op: 22-05-2003 02:00
Locatie: lommel

02-02-2008 12:42

Persoonlijk heb ik niks tegen betaalwaters.Dit wilt niet zeggen dat ik er veel op vis.Ben 2 x gaan vissen op een betaalwater (goedkoop),de eerste keer 1 vis gevangen (laatste uur dat ik mocht vissen ,en alleen gevangen omdat ik bij de hengel stond(laatste die ik moest opruimen) anders zou ik zonder vis naar huis gekomen zijn.Heb toen veel geleerd en ben 6 dagen later terug geweest.Nu met de juiste uitrusting en heb toen 22 vissen gevangen op 6 dagen.Wel elke stok maar 1 x per dag voorzien van partikels en in totaal op die 6 dagen 2 kilo boilies (15 mm).
Pas toen heb ik geleerd dat karper wel degelijk gevoelig is aan de montage en op een druk bevist water wel degelijk leert om zich van de haak te ontdoen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2008 12:54

Peter,

Ik dacht meer aan gezondheid en groei. Richtlijnen voor biomassa lijken rekbaar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

02-02-2008 14:04

alle geruchten ken ik ook. De waarheid inclusief bewijzen van diefstal zijn er niet. Mochten die er wel zijn, wil graag meewerken om hier en daar een nagel in een schandpaal te rossen.

Heb nog steeds ergens een plaatje van een witte vito. Enige wat er gebeurd is dat er hier en daar smartegeld betaalt moet worden.

Ken ook een hv die zit te springen om 30 ponders en deze hv is zeker bereid om te dokken. Desnoods een aantal prive personen.


Wat Piet wil gaan doen, visgids op een stuk rivier, dat is inderdaad een stap in de goede richting.


Zeg ik: education no condemnation.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-02-2008 14:27

K. van den Herik schreef: Mochten die er wel zijn, wil graag meewerken om hier en daar een nagel in een schandpaal te rossen.

Ken ook een hv die zit te springen om 30 ponders en deze hv is zeker bereid om te dokken. Desnoods een aantal prive personen.


Belofte maakt schuld is het niet? Ik zou zeggen begin met de nagel in de schandpaal te rossen. :wink: :wink:
Vissen is een hobby, geen religie!
K. van den Herik

02-02-2008 14:56

wees maar niet bang, alleen is er niets illegaal. De hv heeft visrechten en mag uitzetten. De beroepsvisser heeft de vis. Keurig factuurtje en klaar.

http://www.karperstudiegroep.nl/downloa ... handel.pdf

Deze was bekend.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 14:57

Kees,
boeiend, ook dit is rekbaar.
Staat groei altijd in relatie tot gezondheid?
Staat gezondheid in relatie tot groei?
Misschien wel gezond op korte termijn en niet op langere termijn?

Zo kan ik nog even doorgaan, heb jij hier meer specifieke informatie over die up to date is. Gerwin hier misschien ideeen over, heb wal wat inzichten in die richting maar ben geen bioloog.

Groet,
Peter
Laatst gewijzigd door peter postema op 04-02-2008 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Plaats reactie