Goede en slechte betaalwateren.

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-02-2008 14:39

Bewoordingen waren toen wel heel anders op het forum. Dat de steekhoudende argumenten voor een gerede wantrouwen niet weggenomen zijn lijkt mij ook helder. Niks gezien namelijk en in deze discussie ook niets dat toen al niet bekend was. Er is na de btw enquette geen enkele toenadering geweest of tegenargumentatie gegegeven. Dus voor niks al die brieven naar betaalwateren verstuurd. Ik denk toch echt dat de bal bij de betaalwateren zelf ligt. Klaas heeft een punt dat dergelijke aanwijzingen zullen helpen de beeldvorming te veranderen. Karpervissers heb ik er trouwens persoonlijk nog nooit op aangekeken waar zij visten. Net zoals ik geen karpervissers nawijs omdat zij het leuk vinden met een WK karper mee te doen. Ik noem maar even wat anders. Was hier en daar wellicht anders, maar die KSN enquette was ondermeer bedoelt om de leden te peilen dit met betrekking tot btw helderder te krijgen. Is dat toch zeer nuttig geweest. Niet? En inderdaad zijn er wel andere zaken waar we ons druk over kunnen maken. Neemt niet weg dat je een persoonlijke reactie kunt geven in deze discussie.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-02-2008 14:52

K. van den Herik schreef:Michel,

200 nieuwe leden ksn? :lol: :lol:

Mensen die zich niet al bij voorbaat geschoffeerd voelen omdat ze het hart hebben(gehad) op een btw te vissen.

MVG

Klaas


Ik heb nog eens opgezocht.

Uit Mijn kennismaking met

http://www.karperwereld.nl/kennismaking/michiel.php

Vis je wel eens in het buitenland en zo ja met succes? En zo nee, heeft het een bepaalde reden dat je er niet vist?
Ik vis zelden in het buitenland, in 1999 en 2000 met Anita en de twee boys enkele dagen op een BTW in Noord-Frankrijk gezeten.


Gelukkig voel ik me niet zo snel geschoffeerd.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

04-02-2008 15:13

Kees,

Op het forum ben ik altijd persoonlijk.

Daarom ook, typ ik hier vrijwel nooit de naam meer van onze verenining. Juist om te voorkomen dat men denkt dat ik hier namens onze vereniging een standpunt verkondig.

Om een voorbeeld te geven :

Mij is recentelijk telefonisch gevraagd of onze vereniging een bepaald persoon ( jij niet Kees ) als woordvoerder voor dit forum heeft aangesteld. Toen ik die vraag met een kort en afgemeten NEE beantwoorde was de reactie van de vragensteller ;

" Gelukkig, ik dacht al, daar wil je niet bijhoren. "

Geeft mij weer stof tot nadenken. " de Woordvoerder " ook?
ferrrdy pol
Berichten: 3
Lid geworden op: 03-02-2008 16:41

04-02-2008 15:15

Oh, oh ,oh, sommige dingen veranderen nooit.
Zie ik het nou verkeerd of komt mister van den Herik hier nou niet gewoon met een goed idee.
Je kunt het toch allicht een kans kunnen geven, heb het idee dat er genoeg mensen aan mee zullen willen werken.
Zelf nooit op een BTW geweest en zal er vast niet zo snel komen ook, maar het kan toch allicht een kans gegeven worden??
Begrijp me niet verkeerd, ben ook iemand geweest die altijd om het hardst riep dat je niet naar een BTW moet gaan, maar na ondertussen ook voldoende positieve verhalen gehoord te hebben, zie ik niet in waarom ik mijn mening niet eventueel kan bijstellen.
Ik vind het het proberen waard, wat de uitkomst van een eventueel onderzoek ook zal zijn, het zal waarschijnlijk op zn minst interresante stof voor discussie zijn en een bron voor goede voorlichting voor de "twijfelaars".
Maar ach, veel goede initiatieven verdwijnen uiteraard toch wel naar de prullenbak, maar heb het idee dat er iig meer uit zal komen als het altijd maar weer oeverloze gezeik zonder fatsoenlijke argumenten, wat je over dit onderwerp toch bijna altijd ziet.
K. van den Herik

04-02-2008 15:19

Als ik wel heb, gaat er ook weer een boekje nachtvissen in Frankrijk komen?

Goed initiatief in het kader van het educaten.

MVG

Klaas
Sander Benjamins
Berichten: 484
Lid geworden op: 14-08-2007 14:53
Locatie: Assen

05-02-2008 13:22

Hoe meer mensen omdraaien in mening wat betreft BTW, prima als je je mening bij stelt(niet meer dan menselijk), hoe meer BTW er ook weer zullen komen. Ook al zijn er BTW waar een goed beleid is, het blijven BTW.
De goede zullen in deze de dupe zijn van de slechtere, het zij zo of er moet een goede en betrouwbare lijst komen van BTW.

Maar vraag je zelf een af; Ben ik achteraf niet veel meer tevreden als deze vissen van openbaar water af komen, waar iedereen evenveel kansen heeft..
Voor mij is het in ieder geval duidelijk, dat er sinds er een bepaald groepje bekende vissers goed berichten over BTW, er heel veel mensen overstag gaan.. Waarom?
Is een BTW in een keer anders als ook Danau en R.de Groote er op vissen, nee hoor!
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

05-02-2008 19:44

Beste Sander,
zou kunnen, kan niet voor de rest spreken.
Mijn eerste zogenaamde trip naar een btw is alweer meer dan 10 jaar geleden, exacte datum weet ik niet meer. Dus voor de zogenaamde hype en de zaken die jij aanhaalt bekend waren. Dus in mijn achting stijg je niet als je toevallig een grote vis vangt of wat dan ook. Zegt mij namelijk meer hoe je bent als visser, welke kennis je bezit en hoe jij je hobby beleeft. Ofwel de individu erachter spreekt mij meer aan.

Maar goed dit terzijde, korte antwoorden op je vragen:
Of het voor mij anders is?
Ja, maar de motivatie om te kleibaggeren is hier weg :lol:

Of het me minder voldoening geeft?
Nee, weet van te voren welke keuze ik maak en vis voor mezelf, niet voor anderen.

Zit ik altijd op een btw?
Nee, heb de voorkomende wateren bevist, van put, rivier tot de grote stuwmeren. De bekende en de onbekende. Foret blijft trekken, dus zal wel weer eens gaan kleibaggeren misschien :wink:

En de hoeveelheid mensen die hum mening bijstellen is irrelevant, mening om er niet heen te gaan is prima. Alle respect voor, ieder zijn eigen visserij. Zolang ze maar gestoeld zijn daadwerkelijk feiten niet op vooroordelen. Ik kan met zowel openbaar water als betaalwater leven dus hoef deze keuze niet te maken.
Groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
K. van den Herik

05-02-2008 21:10

mening baseren op feiten zal al wel helpen
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-02-2008 22:33

peter postema schreef:Beste Hans, Kees en Peter Otte,

Ik heb in ieder geval totaal geen interesse jullie te overtuigen van het gelijk van.....
Wat eens op moet houden is het wijzende vingertje en alltijd maar weer de vooroordelen die niet bewezen kunnen worden. Als ik dat kan bereiken is het voor mij voldoende.

Constructief? heb iemand met een constructief idee zien komen, die direct de grond in word geboord.
groet,
Peter


Peter, jammer dat je zo reageert.
Volgens mij hebben we hier in tegenstelling tot het verleden nu eens wel een keertje een normale discussie omtrent btw. Dat wijzende vingertje zie ik dit keer wel enigzins plaats maken voor open staan voor elkander.
Echter...
Met alle respect voor jou (Serieus!), er zijn zo weinig anderen die reageren...het lijkt dan al gauw op een aanval op jou en dat is dus niet de bedoeling....wat dat betreft wordt je mijn inziens in de steek gelaten door andere btw vissers :wink:

De stelling omtrent beleving kwam af van Yuri..deze vond dat zijn plezier in het vangen van btw karpers vergald werd door anti-btw vissers, het zal wel... :-? , die heeft dus nog steeds niet door dat je op de eerste plaats voor je eigen plezier moet vissen en niet voor anderen.

Wiljo reageert al helemaal niet meer op normale vragen gesteld op 2 febr... :(

En Koos?

Het rottige aspect is mijn inziens nu ik geen nieuwe dingen meer lees waardoor ik mijn mening defintief kan bijstellen..dit gaat nooit lukken, de economische belangen zijn voor velen te groot en teveel kaf onder de koren.

Peter P., je geeft aan dat iemand een constructief idee heeft aangedragen, welke de grond is ingeboord.
Kun je me svp zeggen welk idee dit was, wellicht lees ik erover heen...kan het nml niet terugvinden
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2008 22:47

K. van den Herik schreef:mening baseren op feiten zal al wel helpen


Tja, en vice versa dus.

Ik wil wel luisteren, maar ben ook niet om zonder feiten. Op de vraag geef eens een goed betaalwater is ook geen antwoord gegeven. Ik kan wel een lijstje van op zijn minst verdachte wateren geven.

Helaas leidt dit kennelijk tot een pat stelling.

Genoeg feitelijke informatie gegeven over de motieven die maken dat het per definitie mis gaat op betaalwater. Nee, ik heb wel voorbeelden en waarnemingen met een hoge waarschijnlijkheidsgraad, maar geen harde bewijzen. Er is nu nooit eens een cameraploeg ter plaatse. :D

Genoeg zaken die niet kloppen, trouwens.

Dat een enkele betaalwaterklant een bioloog consulteert is ook geen nieuws en zegt op zich weinig. Hoeveel doen dat en wat is het resultaat? Waarschijnlijk afhankelijk van de vraag. Wat is dan die vraag?

Inderdaad, welk idee?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

05-02-2008 23:01

Volgens mij is nog steeds iedereen onschuldig, zolang zijn schuld niet bewezen is.

De brandstapels zijn ook al afgeschaft.

Ik meen dat de bakker ook niet hoeft te bewijzen dat zijn brood zonder giftige stoffen in de winkel ligt. De bollen bakker trouwens ook niet.

Alle genoemde argumenten tegen een btw gelden m.i. voor ALLE water.

Enne ik ben karpervisser en soms ook nog karpervanger. Dat betekent dat ik het persoonlijk niet zo erg vind als er een paar kilootjes meer dan 50 kg/ha rond zwemt. Voor sommige wateren het 10 voudige kan ik ook niet zo erg vinden.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2008 23:03

Klaas,

Dit is geen rechtzaak. Niemand wordt voor het gerecht gedaagd.

Er wordt slechts gevraagd om feitelijke informatie om een mening te vormen.

Maak er het 30-voudige van en je komt in de buurt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

05-02-2008 23:08

Beste Hans,
Heb een pb gestuurd in je reactie daar ik dit wel zo netjes vind, inhoudelijk ga ik er niet meer op in.
One way street waarin consessies van 1 kant moeten komen.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-02-2008 23:09

K. van den Herik schreef:Volgens mij is nog steeds iedereen onschuldig, zolang zijn schuld niet bewezen is.
:roll: Tjeemig....hoe moet een eenvoudige einzelganger zoiets bewijzen dan?

De brandstapels zijn ook al afgeschaft.

Ik meen dat de bakker ook niet hoeft te bewijzen dat zijn brood zonder giftige stoffen in de winkel ligt.
Da's dus niet waar...daar hebben we immers de keuringsdienst van waren voor waar we op mogen en kunnen vertrouwen

De bollen bakker trouwens ook niet.
Da's waar...maar is weer een andere discussie :wink:

Alle genoemde argumenten tegen een btw gelden m.i. voor ALLE water.
Er is nog een hoop te doen... :D

Enne ik ben karpervisser en soms ook nog karpervanger. Dat betekent dat ik het persoonlijk niet zo erg vind als er een paar kilootjes meer dan 50 kg/ha rond zwemt. Voor sommige wateren het 10 voudige kan ik ook niet zo erg vinden.
MMMmmm...volgens mij ben je steeds hardnekkiger op zoek naar een goed excuus om op een btw te mogen/willen vissen... :D
MVG

Klaas


Reply in rood....best wel handig dat nieuwe forum :)
mvg
Hans B
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-02-2008 23:13

Peter,

Ik weiger in herhaling te vervallen. In de jaren al genoeg aangegeven waar het aan schort. Wacht op voorbeelden van het tegengestelde. En niet eens van wateren met een uizetbeleid volgens de KSN visie. Ben nog steeds bereid om mee te gaan, maar niet zo maar. Dan kan ik alleen maar het bestaan negeren en dat is ook niet wat je wilt.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

05-02-2008 23:25

Peter, bedankt voor je pb

Mijn mening sluit aan bij die van Kees.
Het schort hem aan voorbeelden waar we wat mee kunnen doen.
Tot nu toe herhaling van zetten in vriendelijkere bewoordingen...dat dan weer wel :wink:
K. van den Herik

06-02-2008 07:56

Hans,

1 Ding: ik hoef nergens een excuus voor. Ik doe wat ik denk wat goed is.

Ik heb al een poosje geleden afgeleerd voor en volgens anderen te leven. 1961 ofzo

Waar ik de schurft aan heb is dat iets of iemand zijn onschuld moet bewijzen, terwijl dat nergens op slaat. Als zo iemand dan ergens aan meewerkt, lees de BTWE, dan zijn de antwoorden ineens niet waar.

Heel eerlijk? Op een enkel punt na vond ik die btwe allemaal niet zo schokkend.

Voor mij is het enige verschil met een btw dat je voor een btw flink moet betalen. Verder moeten ze zich voor mij aan de zelfde wetten ( en eisen, maar bepaal die maar eens) houden dan elke andere (vis)water beheerder.

Mochten ze dan op legale wijze hele dikke grote karpers kopen kan en mag je dat die gasten niet kwalijk nemen. Zorg dat dat niet mogelijk is.

1 Punt is me bij gebleven: onttrekken van een water uit een normale vergunning. Das kut.

Ze gaan niet weg, er is behoefte aan. Blijft er nog een mogelijkheid en dat is een beetje sturen en controleren. Controle door de bezoekers zelf.

De KarperKampeerKampioenGids. Kort de KKKG.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-02-2008 08:48

Met alle respect Klaas. Niemand wordt aangeklaagd en moet zijn onschuld bewijzen. Wellicht was dat ooit ergens een idee? Maar het was nooit mijn idee. Voor de enquête had ik geen oordeel en viste bij gelegenheid op betaalwater. Lekker makkelijk, want ik werk veel en heb daardoor beperkt vrij. Na vele mails tussen Joris, Mike en mij en op basis van gegevens in de enquête en aanvullend onderzoek op internet heb ik een weinig positieve indruk van dit fenomeen overgehouden. Mijn vraag nu is slechts wat onderbouwde voorbeelden die het tegendeel bewijzen van wat mijn indruk was. Verder houd ik er niet van in een bepaalde hoek gestuurd te worden. Ik ben niet anti, anti-anti of pro.

Maar wederom komt er niks. Nou ja, nu iets van ontkenning. Wat er gevonden is, is niet zo erg en laten wij maar bewijzen dat het zo erg is. Dat is iets dat al 5 jaar wordt gedaan en dat je herhaalt. Lekker zinvol.

Maar ik stop verder met discussie over betaalwateren. Was eigenlijk al gestopt, maar had enige hoop op verbeterde inzichten.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
frank de beer
Berichten: 57
Lid geworden op: 21-10-2007 21:20
Locatie: harderwijk

06-02-2008 16:51

Betaalwater of geen betaalwater moet niet te belangrijk gemaakt worden.
Regelmatig lees ik de term draagkracht van het water.
Er zijn genoeg wateren die in draagkracht een hele zwik karper aankunnen.
Maar een hele zwik karper uitzetten is alleen in het belang van de karpervissers.
Hoe zit echter met de welzijns-norm t.a.v. de karper?
Karpervissen is een interactie tussen mens en karper.
Maar het is gewoon niet goed voor een karper dat deze vijf- of zesmaal per jaar wordt gevangen.
Een karper is een sterke vis, maar het visje in een onevenwichtige habitat constant onder hengeldruk zetten heeft weinig van doen met welzijn of karpervissen.

Probleem van een betaalwater is echter de commerciëlle kant.
Een btw-beheerder is geen hobbyïst en een karpervisser wel.
Aju.
Wraak is het enige dat mensen onderscheidt van dieren - A. Bundy
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-04-2010 18:45

AUB

Voor sommige die wat te zeiken moeten hebben,inplaats op een forum doen waar liefhebbers komen voor info,en niet afgekraakt willen worden!!

Beetje tegen iemand de les lopen lezen hoe ze hier op het board aan de gang moeten gaan,terwijl ze zelf ook 100% afdwalen en schijt hebben aan de regels
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

13-04-2010 19:14

Leen,

Verklaar je nader kan er na twee jaar stil gelegen te hebben nog gen boilies van bakken :lol:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-04-2010 19:26

Wijs je door naar kwek en kwak topic I-lake dat bedoel ik dus.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

13-04-2010 20:00

:lol: deze discusie is uit 2008. :lol:
groetje,s
Gebruikersavatar
Rens Kaaijk
Berichten: 65
Lid geworden op: 09-05-2007 22:37
Locatie: Zoetermeer

09-10-2010 14:05

Lac Fays is goed te doen.
Volgend jaar ga ik Freedom Lakes bezoeken, dus wie wet
Ik ben geen bakkenvanger, ik ben een karpervisser
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-10-2010 16:57

Berichttitel: Geplaatst: 06-11-2002 11:28

Sander, was zelfs al in 2002 dat het (feestje) betreft BTW begon :wink: