Goede en slechte betaalwateren.

Forumregels
Huisregel 1e. Beheerders en moderatoren staan kritisch tegenover betaalwater. Dit is gericht tegen de commerciële uitbating van karperbestanden en niet tegen karpervissers die op deze wateren vissen of willen vissen, dan wel ervaringen of foto's van hun vangst willen delen. Om dit laatste mogelijk te maken is hiervoor een apart forum ingericht, waarin zowel positieve als negatieve ervaringen kunnen worden uitgewisseld. Daarbij gelden wel de huisregels van dit board. Uitingen die uitgelegd kunnen worden als een rechtstreekse bevordering van een betaalwater als gevolg van een belang bij dat water worden verwijderd. Bespreking van betaalwater in andere forums van Carpboard is niet toegestaan.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 15:05

beste Robert,
duidelijk verhaal, ga er verder even niet op in. Komt later wel.
Ben weel zeer benieuwd naar de rest wat je aandraagt, wacht je bericht wel af.

Vooral die "zwarte markt" is iets waar ik totaal afstand van neem, na het noemen van je bedrag kon het niet anders zijn dan illegaal. Deze mensen mogen wat mij betreft direct gepakt worden. Daarnaast mag na de "daadwerkelijke veroordeling" dit ook door de gehele karperscene duidelijk worden gemaakt.

Kan je er best een paar noemen die verdomd verdacht zijn maar tot die tijd dat er geen feitelijke informatie is waarop je juridische stappen kunt ondernemen lijkt het me beter om ons te beperken tot wateren waar een eerlijk bestand aangetoond kan worden.

groet,
Peter
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-02-2008 15:08

Hengelvangstregistratie b.v. uitgestrekt over de afgelopen 5 jaar kan al heel veel aan het licht brengen. Hoe serieus de eigenaar/beheerder met hun broodwinning omgaat. Watermonsters over die periode gedaan door een onafhankelijke bureau. Kennis is er genoeg zie het alleen nog niet 1 2 3 gebeuren.

Groet,
Peter
K. van den Herik

02-02-2008 15:14

Er is nog nooit onderzoek gedaan naar groei van vis/karper in relatie tot welzijn oid. Bron M. Kraal

Zoveel mogelijk in kort mogelijke tijd genoeg

http://www.fao.org/docrep/009/ae993e/AE993E04.htm
K. van den Herik

02-02-2008 15:21

Peter,

Wedden dat die hvr op 80% vd betaalwateren wel plaats vindt? Wedden ook dat op openbaar water nog geen 20%?


De btw en leven ervan.

Reken ook maar dat het water in orde is, ook daar leven ze van.
Logisch toch?

Reken maar dat groei geen reet zegt over gezondheid. Momenteel is het geen probleem om karpers 10 kilo pjr te laten groeien. Misschien wel meer.

MVG

Klaas
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-02-2008 15:55

Even een korte reactie op Michel aangaande de Villedon pootspiegeltjes.
Ik zie geen hypocrisie in de aankoop van Villedon pootspiegeltjes, de natuurlijke aanwas daar is altijd dermate groot dat er telkens weer afgevist moet worden wil de rest nog redelijk te vreten hebben en wat kunnen groeien. Door de SKP aankopen krijgen de pootspiegeltjes een goede bestemming en de daar overblijvende vissen redelijk te vreten. Of Villedon nu wel of geen betaalwater is maakt m.i. hierin geen verschil.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-02-2008 16:19

Rond Leeuwarden vinden sommigen een leuk plekje in de komende paar jaar.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-02-2008 16:20

Klaas,

Zeg het zelfde waar jij steeds mee schermt kom maar met harde bewijzen.

Hecht meer waarde aan het geen wat Koos stelt. Dat er inderdaad grote problemen zijn geweest op met name afgesloten kleine wateren.

Als we het over HSV wateren hebben weet je goed dat er met een aantal besturen in het verleden contact gezocht is ook door mij. Enkel het resultaat was helaas bedroevend.

Wat de groei aangaat op water wat kwalitatief minder is ten opzichten van andere heb ik genoeg voorbeelden. Ook de universiteit van Wageningen onderstreepte dat toen we er op bezoek geweest zijn.

In 2005 hebben de het zelfde type karper uitgezet op drie verschillende type wateren. Kanaal, visvijver en een afvoer kanaal van een zuivering. Er kwamen drie verschillende groeicurven uit met als uiterste positief het kanaal en negatief de visvijver. Met daar tussen in het afvoerkanaal.

In het verleden heb ik het ook gehad over een putje hier in de buurt waar Sportvisserij Nederland zo mee schermde in de persoon waar jij het hier over heb. Is me niet in dank afgenomen wat ik daar toen stelde, heb jou mening over dat stort pukkel putje gemist.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 16:25

..........
Laatst gewijzigd door peter postema op 04-02-2008 14:31, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-02-2008 17:22

Aart Lokhorst schreef:Even een korte reactie op Michel aangaande de Villedon pootspiegeltjes.
Ik zie geen hypocrisie in de aankoop van Villedon pootspiegeltjes, de natuurlijke aanwas daar is altijd dermate groot dat er telkens weer afgevist moet worden wil de rest nog redelijk te vreten hebben en wat kunnen groeien. Door de SKP aankopen krijgen de pootspiegeltjes een goede bestemming en de daar overblijvende vissen redelijk te vreten. Of Villedon nu wel of geen betaalwater is maakt m.i. hierin geen verschil.


Aart,

je mist de essentie van mijn posting.

De afkomst en bestemming van die vissen is daarin helemaal niet belangrijk.

De essentie is juist :

Diezelfde BTW bedrijfstak waartegen diverse lieden ageren houden diezelfde lieden juist zelf mede in stand door er zaken mee te doen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2008 17:39

peter postema schreef:Kees,
boeiend, ook dit is rekbaar.
Staat groei altijd in relatie tot gezondheid?
Staat gezondheid in relatie tot groei?
Misschien wel gezond op korte termijn en niet op langere termijn?

Zo kan ik nog even doorgaan, heb jij hier meer specifieke informatie over die up to date is. Gerwin hier misschien ideeen over, heb wal wat inzichten in die richting maar ben geen bioloog.

Groet,
Peter


Jazeker. Die relatie is er. Maar zo te lezen staan er een aantal te steigeren om zoveel mogelijk alle criteria weg te wuifen. Dus pas ik nu. Geen zin in zo een weinig constructieve discussie. Of die nu pro of anti is doet niet ter zake.

Als laatste. Inderdaad past een karper zich aan en blijft de groei achter als er onvoldoende voedsel is. Dit is een situatie waar geen betaalwater aan wil. Dus weinig relevant en ook niet ons streven. Overbezetting met weinig voedselaanbod en desondanks grote karpers blijft verdomd verdacht! Hoe je je ook went of keert binnen de verruimende grenzen van je eigen ethische normen.

Groet, Kees

Michel, bij jouw uitleg doet de afkomst dus wel ter zake? Ik snap hem niet.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
K. van den Herik

02-02-2008 17:47

[quote] ....grote problemen zijn geweest[/quote]


ff uit de losse pols...

Devel: gestolen vis, mn uit lingebos, put, amsterdam eo

Lingebos, mn uit de Linge
Alle vaarten, sloten Sliedrecht, Papendrecht, onbekend waar vandaan . Vol met karper nooit uitgezet, vast geen ooievaar.

Oranjeplas

Krabbeplas

IJzeren vrouw

Noord, zuid, west en weet ik veel welke plas uit den bos nog meer. he toos?

vroeguh wast zo goed... ech nie

Kijk nu eens niet over je schouder maar vooruit.

Sinds wanneer moet men zijn onschuld bewijzen????? sic

MVG

Klaas
K. van den Herik

02-02-2008 17:52

Kees,

Stel nu dat er door het vissenvoer de vissen groeien?

Hoornaar tot voor een paar jaar werd er vrij veel gevist. Door een slimme architect, mocht er niet meer gevist worden behoudens een heel klein stukje.

2 jaar bijna niet gevist. Iemand gaat er vissen en de bekende vissen worden terug gevangen zo ongeveer 2 kilo lichter.

Nu, weer 2 jaar verder wordt er regelmatig(er) gevist, er zijn nog meer vissen uit gezet en de vissen groeien weer.

Stik verdacht.

MVG

klaas
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2008 18:04

Voedselaanbod kan ook als bijvoer Klaas. Gaat er slechts om dat er ruimte voor groei is. Als een eigenaar kapitalen aan voer in het water wil gooien is dat zijn zaak. Als de groei echter achterblijft is dat een aanwijzing dat het niet in orde is. Dus moet je zoiets aantonen. Monitoren en je beheer transparant houden en kunnen overleggen aan derden! Het is al eerder gezegd. De bedrijfstak dient zich te organiseren om serieus genomen te worden.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 18:47

.....
Laatst gewijzigd door peter postema op 04-02-2008 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2008 19:01

Je beweert dat de groei toeneemt. Dat is dus gemeten, vastgelegd en controleerbaar? Nou dan ben je er toch. Groei is meetbaar.

Als een beheer niet controleerbaar is, wordt het een kwestie van vertrouwen. Op basis van vertrouwen alleen kan de bedrijfstak niet serieus genomen worden. Dat is juist wat er aan schort. Simon Horton wordt genoemd. Simon Horton gaf geen inzage in zijn beheer.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 19:16

......
Laatst gewijzigd door peter postema op 04-02-2008 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2008 19:23

Jammer Peter.

Ik geef alleen maar aan wat de meewerkzaamheid is.

Die is 0 nu, en ik moet maar vertrouwen op jouw woord dat het wel goed zit met sommige? Maar gemeten wordt er niks?

:D

Je wilt dus geen criterea.

Hoeft verder niks aan de KSN overlegd te worden. Die komt in het hele verhaal niet voor. Laten ze zelf maar wat doen in die richting.

Ik ben klant en ik vertrouw ze beslist niet op hun blauwe ogen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-02-2008 19:34

Kees Ouwehand schreef:
Michel, bij jouw uitleg doet de afkomst dus wel ter zake? Ik snap hem niet.


Goed opgemerkt Kees.

Met wie wel en met wie geen zaken doen ?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2008 20:11

Oke Michel,

Goed begrepen dan. In die zin is er bij verschillende SKP's in een tekort voorzien door aankoop van spiegeltjes uit de kweek van Villedon. Ik kan daar verder ook niks aan toevoegen. De spiegeltjes doen het goed.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

02-02-2008 20:19

Kees Ouwehand schreef:De bedrijfstak dient zich te organiseren om serieus genomen te worden.
Groet, Kees


evt met behulp van hun klanten :wink: (Klant is koning toch??)

Tot nu toe komen we mijn inziens nog steeds geen steek verder :-?

Vind ik dat erg?...k'weet niet
Zolang die btw vissrs maar niet steen en been klagen dat zij en hun vangsten niet voor "vol"aangezien worden. :roll:
mvg
Hans Brinkel
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

02-02-2008 20:31

Kees,

Weet ik ook wel,

maar dan moet er geen nieuw opgerichte werkgroep van Greenpeace bij de haren gesleept gaan worden

" Redt de overtollige BTW -spiegels " :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-02-2008 20:34

Het kunnen houden van karper in forse dichtheden (biomassa in kg per ha.) is afhankelijk van de te realiseren waterkwaliteit. In natuurlijke omstandigheden is dat altijd beduidend minder dan in b.v. kwekerijen of zoals b.v. bij de UV Wageningen omdat in natuurlijke omstandigheden de mogelijkheid ontbreekt qua waterzuivering, zoals dat wel mogelijk is in (normaal kleine) kweekvijvers c.q. bij universitair onderzoek. Daarnaast is de bodemgesteldheid, voorkoming van waterplanten, overige bezetting aan andere witvissoorten etc. in natuurlijke omstandigheden ook van groot belang t.a.v. de mogelijke gezonde biomassa aan karper. Bij overschrijding wordt de karper meer vatbaar voor ziekten en zullen er ook vaker vissen doodgaan in een dergelijk water. Karper heeft maar weinig vreten nodig om te kunnen overleven, alleen zal bij weinig vreten ook de groei beperkt zijn of nauwelijks van groei gesproken kunnen worden, deze voorbeelden kennen een aantal van ons ook wel.
Of groei met gezondheid te maken heeft? Duidelijk en wetenschappelijk bewezen is wel dat bij een hele gezonde waterkwaliteit grote dichtheden aan karper gehouden kunnen worden die echter dan nauwelijks groeien. Groei is dus niet direct synoniem met gezond.
Persoonlijk vind ik echter dat op een water (en of dat nu openbaar of een BTW is maakt geen verschil) het streven moet zijn om een zodanige bezetting in relatie tot de draagkracht van dat water te hanteren / realiseren dat iedere individuele vis zijn maximale groeipotentie moet kunnen bereiken en zoiets vergt gemiddeld genomen toch terughoudendheid t.a.v. de biomassa en en een goed visstandbeheer.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2008 20:41

Met zodiacs? :D

Die bootjes zijn ons niet vreemd, maar dat gedoe op het water schept maar onrust. :roll:

Nee Hans, ik ben bang van niet. Dat vertrouwen komt namelijk niet vanzelf.

Inderdaad Aart. Ik denk dat de meeste karpervissers dit laatste van harte ondersteunen.

Overigens is die gezonde waterkwaliteit wel een strikte voorwaarde die in de praktijksituatie bij een dergelijk bestand snel kan omslaan in ongezond. Tja, in Wageningen met een waterzuivering van het formaat waarmee een wedstrijdbad wordt schoongehouden...

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

02-02-2008 21:55

Aart,

Kan me goed vinden in je reactie.

Wel de vraag of zich bij met name kleine afgesloten viswateren niet gauw een spanningsveld voordoet. Tussen wat de mogelijkheden zijn voor het water bij een visstandbeheer wat je voor ogen staat. En de druk waar een beheerder/eigenaar voor komt te staan om zijn klanten/leden op termijn te vrede te stellen?

Michel,
Daar hoef je niet bang voor te zijn zoveel haren heeft Kees ook niet meer. :lol:

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
peter postema
Berichten: 2599
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Westerlee (GN)

02-02-2008 22:16

........
Laatst gewijzigd door peter postema op 04-02-2008 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.
It's not who you are, it's who you know.