Rotary Roelof Schut

Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

13-02-2002 00:52

Beste Roelof

Puik stukje werk. Ik heb er echt met veel plezier doorheen gelezen. Wat mijn opviel was het stukje "overflavouren", dat jij soms hoeveelheden hebt gebruikt wat je niet eens durft te noemen? Nu ga ik er zonder twijfel vanuit dat jij dit enkel gedaan hebt bij flavours niet schadelijk voor vriend karper.

Zoals we weten zijn er ook zeer veel flavours (ik zal merknamen buitenwegen laten)die eigenlijk al bij de aanbevolen hoeveelheid schadelijk kunnen zijn voor de karper (dit niet eens op lange termijn maar ook instand). Hiermee wil ik duidelijk maken dat wanneer er mensen zijn die pas beginnen met een eigen boilie (of nu in een keer denken van ,heee!!) de tekst van Roelof niet te letterlijk moeten opvatten. een mooie tekst hiervoor lees ik vaker het carpboard "bezint eer ge begint"

Er is een groot verschil tussen flavours uit de voedingsindustrie en flavours die door verschillende merken verkocht worden. De ene kun je wel overflavouren maar de andere niet. Dit moet je eerst te weten zien te komen voordat je het daadwerkelijk gaat doen.

Nu rest mij alleen Roelof nog te bedanken, dus hierbij, bedankt en ik hoop snel weer wat van je te lezen.

M.vr.gr
Bart Janssen



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2002-02-13 01:00 ]</font>
Arjan van den Berg

13-02-2002 08:54

Tjonge tjonge Roelof,

Echt een hele goede bijdrage zeg.
Het heeft mij weer aan het denken gezet en dat was je bedoeling toch! Wat je allemaal al niet over smaak kan zeggen.

Net als Bart hoop ik ook snel weer een keer wat van je te lezen.

MvG

Arjan
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

13-02-2002 10:24

hoi Roelof

Inderdaad een puike rotary!! Met een aantal zeer goede opmerkingen(over wateroplosbaar/ niet wateroplosbaar in relatie met uitlekken), had ik dat maar beter moeten neerpennen.

Toch heb ik een aantal opmerkingen

Het gaat namelijk niet om het aantal ml in je boilie, maar om de concentratie smaakstoffen in het water. Als ik 10 kg boilies in het water schiet met 2 ml flavour komt er veel meer flavour vrij als met een single hookbait met 10 ml, simple as that. Er is meer aan de hand, ook de al in het water aanwezige smaak heeft een invloed op de overbelasting. Zoals ik al ergens in mijn rotary schreef is het mijn visie, waarmee ik enkele dingen probeer te verklaren(bv het springen op je plek zonder een aanbeet). Bij dat springen bijvoorbeeld is het vaak zo dat de zittenblijver ineens runs begint te krijgen, en een "rolsituatie"(dus vangsituatie)ontstaat. Waarom? Ik denk dat ze het voer wel proevden, maar niet konden vinden totdat de overbelasting veranderde in een "werkbare" situatie.

Nog iets, je kunt die smaakpappilen niet over een kam scheren. Ze zitten inderdaad overal(met hoge concentratie's in de bek, baarddraden en lippen), maar over die "lichaams" smaakpappillen is wetenschappelijk niet zoveel bekend(naar mijn weten). die in de bek en die van de baardraden wel, en deze 2 zijn FUNDAMENTEEL verschillend!!!! Ook is het zo dat om te kunnen registreren alle zintuigen een keer op nul gezet moeten worden. ze moeten hun rust krijgen!!

nog een puntje waar ik een opmerking over zou willen plaatsen is de werking van zetmeel als aantrekker in je boilie. Je boilie is een eiwitstruktuur met daarin stoffen opgesloten. des te groter de stoffen(oa zetmeel is heel groot) des te moeilijker kunnen ze uit die struktuur vrijkomen. Op stilstaan water is die concentratie al snel voldoende om een min of meer duidelijk spoor te leggen, in stroming wordt dit al een beetje een ander verhaal. dus van die maagdelijke wateren die je bevist hebt, hoeveel stroomden daarvan??

met vriendelijke groet

Roger Feijen
Tom Boer

13-02-2002 11:13

Roelof,

Echt een hele goede bijdrage.

Ik vind het vooral zo mooi dat je veel dingen heel simpel weerlegt, zoals dat overflavoren en vooral dat eens in het juiste perspectief zetten van de De Baets technieken.

Iedereen denkt daardoor plots overal de sterren van de hemel te gaan vangen. Helaas lukt dat niet altijd.

Dat het goed is voor de gewichten van de karpers op zulke wateren spreekt voorzich ik hoop daarom dat velen er wel mee doorgaan.

Groeten,

Tom
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

13-02-2002 17:20

Hallo Roelof,

Uiteraard niets dan lof over je vloeiend geschreven rotary. Ik was een van die luitjes die je hadden verzocht om nog eens een artikel te schrijven.
Toch heb ik een op(aan)merking op het geschrevene, en wel over die smaakpappillen.
Dat de bek van een karper bomvol zit, van binnen en van buiten, met smaakpappillen zal zo langzamerhand wel duidelijk zijn maar dat die ook op zijn rug en buik zitten kan ik me maar moeilijk voorstellen. Ik denk eerder dat men hier beter kan spreken over een soort gevoels sensoren. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een karper op zijn rug gaat zwemmen om boilies te proeven.
Karpers zwemmen veel tussen waterplanten en opstakels en m.i.z. helpen deze sensors om om beschadiging aan het lichaam te voorkomen.
Wat jij hebt waargenomen bij je aquariumkarpers is waarschijnlijk aftasten geweest en geen proeven.
Ook geloof ik niet dat ze dit zo heel vaak met opzet doen. Als dit wel zo zou zijn zouden er volgens mij veel meer karpers op het lichaam gehaakt moeten worden, vooral als er gevist wordt met pop-up's.
Ik ben absoluut geen expert op dit gebied maar dit lijkt mij logischer dan smaakpappillen op de rug of op de buik. Het zou wel interesant zijn om hier meer zekerheid in te krijgen.

Met dankbare groet,

Hans
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

13-02-2002 19:20

Ha Schut,

Ik heb genoten van je bijdrage. Interessant was het om te zien dat jij de andere rotaristen zo goed heb aangevuld en van feedback hebt voorzien!!

Ben het ook niet meer dan eens over jouw opmerking dat ik dat maisgebruik vergat te vermelden.

Alleen verwijs jij naar mijn opmerking dat ik zou doelen op preferentie tov van de instant werking, en dat ook de werking na intensief voeren niet vergeten moet worden.

Ik heb hier niet verder over nagedacht - jij wel en dat typeert je - maar in mijn visie dekt die opmerking wel degelijk de hele lading, want je kan die additieven toch ook gebruiken voor een preferentie die bij aasgewenning kan ontstaan/of ontstaat? Zal wel mierenneuken van mij zijn hoor...

Heb voor de rest werkelijk wat opgestoken ervan. Het was een werkelijke eye-opener voor me, daarom mijn welgemeende complimeneten.

Die big..... heeft herwin die vis niet ook al eens gevangen. De vis toont enige fysieke gelijkenis met een karper die hij ooit gepubliceerd heeft. "inventief zoeken naar de mogelijkheden op wateren in de buurt", stond er geloof ik in dat bijschrift. Kan het ook mishebben hoor want jij laat de andere flank zien!

Mazzel


laurens
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

13-02-2002 22:29

beste hans

Heb je je nooit afgevraagd hoe het mogelijk is dat de karper weet welke kant hij moet uitzwemmen om het geurspoor te volgen?? Hij zal toch uiteindelijk moeten uitkomen bij het geproefde voerdeeltje of niet? Nu is mijn vraag erg eenvoudig, als een karper een centraal orgaan heeft om te proeven(omgeving van de bek), hoe bepaald hij dan de richting waar hij heen moet zwemmen??

Ik denk dat die andere smaakpappillen op het lichaam hier van vitaal belang zijn. Als richtingbepaler zogezegt. De vis kan nu op vele verschillende plaatsen proeven waar de smaak het sterkst is, en in die richting zal de vis dus moeten zwemmen.

Zo denk ik erover, het kan natuurlijk verkeerd zijn, maar een andere verklaring hoe die vis in godsnaam weet waarheen hij moet zwemmen heb ik nog niet gehoord.

met vriendelijke groet

Roger
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

14-02-2002 02:59

Hallo Roger,

Allereerst even duidelijk stellen dat mijn posting een persoonlijke gedachtengang was die ik ff heb neer getypet. Naar het betreffende onderwerp zal ongetwijfeld al wel wetenschappelijk onderzoek gedaan zijn maar daarvan ben ik niet op de hoogte. Hier in Finland is op dat gebied helemaal geen lectuur of literatuur voor handen, trouwens over het hele karpervissen niet.
Op je vraag of ik me nooit afgevraagd heb hoe karpers weten welke kant ze uit moeten zwemmen is mijn antwoord dan ook, natuurlijk heb ik me dat wel eens afgevraagd! Ik heb altijd maar aangenomen dat ze hun neus achterna zwommen. Nu heb ik hier al meerdere malen gelezen dat karpers niet kunnen ruiken. Ook hier zal al wel onderzoek naar gedaan zijn maar waarom hebben ze dan 'n neus of neusgaten? Toch niet omdat dat zo hoort of omdat dat mooi is?
In de natuur is niets overbodig, alles is op elkaar afgestemd en heeft een bepaalde functie zo ook de neus van de karper volgens mij kan dat gewoon niet anders. Maar zoals gezegd, ik ben geen expert en misschien zie ik het dan ook wel helemaal verkeerd maar ik ben wel nieuwschierig of jij of iemand anders mij hier een bevredigend antwoord op kan geven?

Met vriendelijke en nieuwschierige groet,

Hans
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-02-2002 11:29

Hans.
Neusgaten en toch niet kunnen ruiken.
Gaten in de kop en toch niet kunnen horen.
Vreemd is het niet, ware het niet dat juist door die neusgaten water naar binnen stroomd en er ook direct weer uitstroomd.
Er is geen verbindig met de keelholte.
Binnen in de "neus" wordt het water gecontroleerd door zintuigcellen niet alleen de smaakpapillen.
Ergens zou je kunnen zeggen dat een karper gevaar ruikt door trillingen waar te nemen met zijn neus.
Dit om het nog even gemakkelijker te maken.
:smile:

Over het hele lichaam zitten idd zenuwuiteinden van de smaakpapillen.
Wetenschappelijk onderzoek heeft hierover plaatsgevonden, voor velen is het onderzoek van Sibbing een bron van informatie.

De karper vind zijn voedsel door bv zijn lichaam maar ook zijn bek, baardraden, lippen in contact te brengen met de bodem. Ook stroomd er water langs het lichaam door de neugaten en door de intensiteit van de smaken vind hij zijn richting.

Dit is uiteraard maar een klein deel van de mogelijkheden, maar ik geef het aan om te laten zien hoe belangrijk smaakpapillen en de zenuwuiteinden zijn bij onze vriend.
Het zijn geen verzinsels, maar onderzoeken die gedaan zijn naar het aas en zoekgedrag van de karper.
Minder vriendelijke onderzoeken hebben ook plaatsgevonden, oa het verwijderen van de ogen om zeker te weten dat het dier visueel niks meer kon vinden.
Zintuigen zijn er niet alleen voor om voedsel te vinden maar ook om trillingen waar te nemen ( gevaar ) het zogenaamde horen wordt dan trillingen bv voetstappen voelen, waarnemen, niet horen.
Met zijn lichaam kan hij bv trillingen van friemelend voedsel muggelarven enz. waarnemen.

Roger.

Wanneer er nog geen onderzoek naar gedaan is dat de zenuwuiteinden van de smaakpapillen van dezelfde bron afkomstig zijn, kun je ook niet stellen dat het uitgangspunt dat ze wel gelijk zijn, niet juist zou zijn.

Mening A, is dan net zo juist als mening B en de juistheid van uitgangspunten kunnen pas vastgesteld worden na een wetenschappelijk onderzoek.

Heb je wel gegevens daarover zou ik ze uiteraard graag vernemen, want ook ik ga ervan uit dat de zenuwuiteinden wel dezelfde bron hebben.
Door het aantal te verminderen krijg je wel een concentratie van smaken op de belangrijke delen.

En nu de belangrijkste, Roelof.

Roelof een prachtige bijdrage aan de rotery.
Dit zijn de dingen die iedereen zou moeten lezen en ook begrijpen.
Iedere bijdrage in die richting is prachtig en draagt bij aan het beter begrijpen van het dier de karper.
Het maakt vragen los zo je ziet en geeft ook weer antwoorden en andere ideeën.
Bedankt en tot horens.

Douwe

_________________
Vissen is een hobby, geen religie!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Douwe Bijlsma op 2002-02-14 11:32 ]</font>
Hans-Peter van Ee

14-02-2002 18:04

Roelof e.a.

Blijkbaar een heel diepgaand onderwerep dus, dat toevoegen van allerlei zogenaamde atractors aan onze mix.

Natuurlijk wordt automatisch de verbindeing gelegd met de smaakpapillen die de karper de impuls moeten geven dat er iets te bikken valt.
Na onderzoek (wetenschappelijk) vast komen te staan dat de meeste vloeibare flavours geen werking hebben, de karper neemt ze niet waar.
Alleen de vloeibare flavours die niet bestaan uit esters (verzamelnaam voor stoffen die in flavour zitten) genieten de voorkeur.

Ook is het zo dat de smaakpapillen op de baard-draden en het lichaam heel specifiek zijn.
Deze nemen dus minder waar dan de smaakpapillen in de mond.
Helaas is het tegenwoordig zo dat men veel met vastlood vist en weinig met schuivend en licht lood.
Laat staan met zacht aas.
Mensen die wel deze ervaringen hebben kunnen moeilijk ontkennen dat ze niet vaak het gevoel bekroop dat bij een niet doorzettende beet de karper weldegelijk het aas op dat moment in de bek nam.
Hieruit blijkt dus dat de karper ruikt door te proeven.

Roelof, ik heb zeker genoten van jouw gast- rotary en het roept zeker bij een hoop mensen vragen op.
Volgens was dat ook de bedoeling maar voor mij staat wel vast dat het heel moeilijk te bewijzen valt welke stoffen echt werkzaam zijn en welke niet (wetenschappelijk onderzoek en karpervissen zijn twee totaal verschillende zaken, maar misschien weten wij wel meer met zijn allen).
Wel prefereer ik tegenwoordig poeder-flavours in combinatie met vloeibare flavours.
Waarom?
Beide werken na mijn gevoel beter samen dan onafhankelijk van elkaar.
Dat is puur een persoonlijke voorkeur en zie het zelf zo als iets lekker ruikt maar niet lekker smaakt (veel vloeibare flavours) waarom zou ik het de volgende keer dan weer eten??

met vriendelijke groet

HPE
Pieter de Jongh

14-02-2002 21:51

hallo roelof, allereerst diep uitgespit jou keuze onderwerp.
Ik ben er eerlijk gezegd niet echt in thuis en tegn de tijd dat ik hier een halfuur later iets typ ben ik de details al weer vergeten, en daar gaat het toch vaak om.
Ik heb een vraag aan jou, of iemand anders kan ook.
Ik heb jou mening gelezen over zetmelen en koolhydraten dat ze van nature al iets hebben wat de karper graag heeft.
Dat wist ik ook maar ik heb toch een aanvullende vraag.
Als ik nog eens met aardappel aan de slag wil is het dan noodzaak om ze te koken of kunnen ze ook rauw of kortgekookt genoeg aantrekkingskracht hebben om de karper te verleiden.
Ik vraag dit omdat een rauwe of kortgekookte aardappel een goedkoop en witvisvrij aas kan zijn als het nu ook nog kwalitatief goed is.
groeten pieter
Edwin Wouters
Berichten: 286
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Noord-Holland

14-02-2002 22:45

Hai die Roelof,
Wat (en zoals) jij schrijft is wat ik zoek in het "technische" gedeelte van de visserij.
Naast alle "gevoelsquesties" is er mijn inziens ook de technische kant. Vaak begin ik zo'n stuk enthousiast te lezen maar door een gebrek aan concentratie ben ik al snel kwijt wat ik de regels ervoor gelezen had. Door jouw artikel las ik vrij soepeltjes en je zet het eenvoudig, duidelijk en ,zeker zo belangrijk, begrijpelijk uiteen. toppie.
groet,
edwin
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

15-02-2002 00:59

Douwe,

Dat heb je me op een korte en duidelijke manier uitgelegd. De functie van de karperneus is me nu volkomen duidelijk. Dank je wel!

Pieter,

Met die aardappel kan ik je helpen.
Je kunt ze gerust rauw gebruiken, ze zijn in rauwe toestand toch nog zachter dan boilies. Toch is kort koken aan te bevelen omdat ze dan beter geuren(smaken) en de karper die smaakstoffen beter kan opnemen. Zeker op een maagdelijk water zou ik niet meteen met boilies beginnen, doe ik persoonlijk dan ook nooit, moeilijk doen kan altijd later nog.
Wel moet vermeld worden dat het niet zo'n duurzaam aas is dan boilies en je zult dan ook vaker moeten verversen.

Snijd de aardappelen in stukjes van het formaat waarmee je wilt vissen en voeren.
In koud water opzetten en 4 minuten zachtjes laten koken NIET LANGER. Daarna afgieten en afkoelen onder koud water. Als je ze niet afkoeld worden ze onherroepelijk te zacht!

De aarappelen wel schillen. Ik heb eens ergens gelezen dat de schil een giftige stof bevat(weet niet meer welke) die zich na koken in de aardappel opslaat en zelfs bij mensen hoofdpijnklachten kan veroorzaken.

Of je nu een kruimige of een stevige aardappel gebruikt is niet van zo groot belang omdat ze toch maar kort gekookt worden. Wel zit er verschil in smaak en het "bintje" is bij mij favoriet. Nieuwe aardappelen zijn m.i.z. waardeloos omdat ze zeer snel te zacht worden en heel snel verkleuren, eerst blauw dan zwart.

Ook heb ik ze wel eens gekookt in suikerwater maar kan niet zeggen dat dat resulteerde in betere vangsten.

Groet,

Hans
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-02-2002 10:21

De aardappel is familie van de "nachtschade-achtigen", net zoals de tomaat, aubergine en de paprika.
Er zijn vele giftige soorten bij, bij de aardappel vormen zich na de bloei kleine vruchtjes die giftig zijn.

Misschien aardig om te weten dat een aardappel niet zomaar een knol is.

Voedingswaarde.

De aardappel is rijk aan vitamines, mineralen, vezels en zetmeel. Vetten zijn in onbereide aardappelen niet terug te vinden.

200 g gekookte aardappelen leveren :

Water : 158 g
Proteïnen : 4,6 g
Koolhydraten : 33,6 g
Energie : 152 Kcal (640 kj)
Kalium : 868 mg
Magnesium : 38 mg
Ijzer : 1,2 mg
Calcium : 18 mg
Vitamine B1 : 0,18 mg
Vitamine B2 : 0,10 mg
Vitamine C : 28 mg

Met 200 g aardappelen wordt aan 40 % van onze dagelijkse behoefte vitamine C voldaan. Ook kan deze portie 10 à 15 % van onze behoefte aan magnesium en ijzer en 50 % van onze behoefte aan Kalium dekken.
Gebrek aan magnesium is medeoorzaak van angstaanvallen, ijzer is onmisbaar voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes en kalium is levensnoodzakelijk voor het hartritme.

Nog wat partikels en een glaasje wijn erbij en de karper is niet van je onthaakmat af te slaan.

:wink:

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

15-02-2002 15:34

Die Douwe.

Altijd in voor een grap en een grol.
Douw die aaardappel maar in je hol.
Plak die smile maar op je petje.

En je weet dit was maar een "pretje"

Even serieus.
Razende Rotary Roelof.
Als RL-teamlid had ik natuurlijk al een voorproefje, maar als vanouds weer in geuren en kleuren beschreven allemaal.
Nu maar kijken of ik daar nog een speld tussen kan krijgen.
Toppie.


Mike
Hans van Moorsel
Berichten: 712
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Geldrop

15-02-2002 19:04

Gewoon doen Mike.
Met jou wetenschap en bevindingen over karper kun jij overal een speld tussen krijgen. Ik heb van de bijdrage van Roelof veel geleerd, zie de postings hier boven.
Hoop ik(weet ik) van jou bijdrages ook te doen.

Groet

Hans
Pieter de Jongh

15-02-2002 22:25

Dank je wel hans en Douwe voor de hulp bij mijn zijsprong over de aardappel.
Hebben jullie nog meer tips, net als vroeger een stukje brood achter de hair bv.
Bijvoeren met welgekookte aardappels.
Ik wil het dit jaar ook in frankrijk uitproberen.
Aangezien ik gelimiteerd ben wat betreft het meebrengen van aas, leek het mij makkelijk om daar 25 kilo aardappels te kopen en op te voeren met bv mais.
Alle tips zijn van harte welkom.
Misschien dat we zo onze ondergewaardeerde pieper weer op de menukaart van de karper terug kunnen krijgen, of moeten we dit maar verscholen houden voor de nieuwe lichting vissers, ze zouden er eens iets van opsteken?
Wat vind je van deze toekomst droom: de allernieuwste Nash-aardappelen tekoop in de winkel. :wink:
Pieter
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

16-02-2002 21:26

douwe heb je nou alweer een bladzij uit het kookboek van je vrouw gescheurt foei toch :lol:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-02-2002 11:12

Hallo Roelof,

Puik stuk werk hoor.
Alleen hoe gaat het nu verder met al die boilie-draaiers die op voorhand allerlei geur, smaak en andere stoffen toevoegden om zodoende de atractiewaarde van hun boilie te verhogen?

Het gebruik van de aardappel en die bal roggebrood doet toch op zijn minst vermoeden dat allerlei toevoegingen eerder een positieve commerciele uitwerking hebben in plaats van positieve vangst-resultaten.

Nogmaals Prima werk.

sportieve groeten Henk
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

17-02-2002 19:53

hallo

Douwe, uit een van je postings maakte ik op dat je niet geloofde(of betwijfelde) dat de baarddraden en de bek verschillend zouden reageren. Tevens voegde je eraan toe dat ik dit niet kan weten omdat er geen wetenschappelijk onderzoek naar gedaan zou zijn.

Dit is echter wel het geval!!

In het artikel : "Gustatory specificity for amino acids in the facial taste system of carp", geschreven door Takayuki Marui en colega's. Komt aan het licht dat er wel degelijk verschillen zijn in de specifiteit van de baardraden(meer specifiek) en de smaakpappillen in de bek(alround)

met vriendelijke groet

Roger Feijen

Ps uit dit artikel blijkt ook dat koolhydraten(en zeer zeker zetmeel) niet door de baarddraden worden gedetecteerd!!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-02-2002 20:49

Hallo Roger.
Mocht je het betreffende artikel hebben zou je mij dan de inhoud kunnen mailen.
Of misschien is het niet mogelijk maar dan kun je mij vast wel vertellen in wat voor boek dit staat.

Ben uiteraard zeer benieuwd.

Dat een onderdeel van het lichaam ( baarddraden ) iets niet of minder kunnen detecteren wil niet zeggen dat andere meer allround gelateerde zintuigen dit ook niet kunnen.

Het geeft m.i. alleen maar aan dat baarddraden "ergens" specifiek aan gebonden zijn.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

17-02-2002 21:32

Hallo douwe

Juist, dat wil zeggen dat de baarddraden alleen reageren als het interessant word voor de vis(er valt wat te bikken). Ze reageren niet op koolhydraten. Mede door dit onderzoek heb ik dus mijn rotary geschreven zoals ik hem geschreven heb. Door die storende elementen in het water, en de selectieviteit van de baardraden is het voor de vis toch mogelijk om voedsel te vinden ondanks dat het door de wateromstandigheden bemoeilijkt wordt.

mvg

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

22-02-2002 16:09

Stille dood gestorven??

Heeft de auteur uberhaupt wel gereageerd?

Was het niet Den Schut zelve die in zijn inleiding schreef liver een openlijke discussie te zien dan een mailbox vol complimentjes??

Wel Schut, hier staan ze.

Misschien oordeel ik te vroeg, maar had toch graag een reactie van JOU zelf gezien!!

Groetjes Laurens
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

22-02-2002 16:41

Ben ziek maar leef nog - stop - heb bewust gewacht op de uitkristallisering van de reacties - stop - anders wordt het een warboel van meningen vind ik - zal proberen zsm te reageren - stop - loopt echter weer snel uit op een compleet artikel - stop.

Groet,
Roelof Schut
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

22-02-2002 16:47

Stophoest?