Rotary bijdrage Kees Ouwehand

Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-02-2003 23:48

Mike,

Moet opletten wat ik schrijf merk ik. :wink:

Zie je, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

03-02-2003 00:33

Beste Kees,

Je hebt het over boilies die je zo kookt (en waarschijnlijk ook droogt) dat ze mooi zacht blijven. Dat betekent dus dat er nog veel vocht in zit. Wat ik dan niet helemaal snap is dat juist deze boilies volgens jou dan toch goed attractors opzuigen.

Mijn boilies hebben ook een open structuur. Wanneer ik ze wil soaken laat ik ze eerst goed drogen zodat ze extra veel geur opzuigen. Wanneer ik onder bomen vis ( mét rottende bladeren op de bodem ) droog ik ze niet lang, of juist wel maar dan laat ik ze lang soaken, zodat ze niet teveel rotte geur opnemen. Maarja, alles ruikt naar rotte bladeren wat daar op de bodem ligt dus ze zullen er vast wel aan gewend zijn.

Frappant is wel dat ik op bepaalde wateren 90% van de vissen onder bomen of naast oude plompen vang.

Trouwens, rietkragen staan ook bekend als plekken waar karper nog wel eens naar aas wil zoeken. Ook hier ligt een hele hoop afval dat ongetwijfeld ook rot.

Naar mijn mening zijn stekken met een laag bladeren dus niet per definitie slechte stekken...

Met slaperige groet, Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

03-02-2003 21:08

Sjoerd,

Hou je de tijd een beetje in de gaten? Ondanks dat late tijdstip was je toch nog scherp. Je hebt helemaal gelijk, na 24 uur drogen is nog veel vocht (plus attractors) in de boilie en zal de boilie niet maximaal vollopen met de dip waar ze dan nog maar een paar uurtjes ingaan. In ieder geval zullen er wel wat poriën voltrekken door capillaire werking, tenminste als de dip niet te stroperig is. Daarbij zal ook weer vocht uit de boilie in de dip oplossen. Want die twee zijn elkaar niet vreemd, maar vullen elkaar aan. Als je veel langer droogt kan er in feite meer dip in de boilie trekken, maar vervliegt meer van het vocht met een deel van de attractors. Uiteindelijk vul je volgens mij met de dip dan slechts weer het verlies aan van de attractors. Dus wat is de zin van het een of ander? Ik vis echter veel instant en elk beetje extra boost kan ik dan gebruiken. Bovendien, reken ik maar op de buitgewoon gevoelige zintuigen van de karper.

Azen onder de bomen ontkende ik niet en bij rietpartijen al helemaal niet. Maar als er erg veel rottende plantenresten zijn, dan kan ik mij toch slecht voorstellen dat het de overwinterplek zelf is. Veel zal afhangen van het zuurstofgehalte ter plaatse.

Met koffie drinkende, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

04-02-2003 15:11

Wacht even Kees,

Jij verstaat onder 'attractors' de flavours die je aan de mix/eieren toevoegt?
Ik vatte dat op als 'dip', en niet als flavour ( ik gebruik gewoon het woord smaakstof of flavour daarvoor )

Als je het als dip opvat heb ik gelijk, als je het als flavour opvat heb jij gelijk. :razz:

Hoe dan ook, ik neem aan dat jij met vloeibare attractors vist.
Met attractors in vaste vorm, bereik ik een heel ander effect.

Ik gebruik veel smaaktstoffen in vaste vorm, die een vrij groffe structuur hebben.
Ik heb dus zeker baat bij een langere droogtijd. De dip die erin trekt ( die inderdaad niet erg stroperig is ) lost een deel van de korreltjes op. De smaak van de attractor komt dus in het water, wanneer de dip uitwasemt ook extra vrij. Wanneer ik lang droog en niet dip, wordt dit effect ook bereikt door het water dat de boilie opneemt.

Hierbij probeer ik echter wel een gulden middenweg te vinden;
Dusdanig drogen dat de dip goed opgenomen wordt, maar toch niet zó droog dat de boilie vrij snel vol loopt met water. daarom zijn mijn boilies ook vrij hard, zodat de uitwseming van de opgelosde deeltje vrij lang door kan gaan.

wel grappig om te lezen dat stuk, want ik heb om heel eelrijk te zijn, vrij weinig ervaring met voelibare (synthetische) flavours.

De uitwaseming van vaste geurstoffen is naar mijn mening veel beter te controleren en na te gaan. Of het zo is weet ik niet, ik kan me er in ieder geval meer bij voorstellen...

En ja, ik let wel op de tijd. Ik probeer de laatste tijd eerder te gaan slapen, maar toen ik dat stukje las moest ik die vraag gewoon even posten, anders ben ik hem de volgende ochtend toch weer vergeten :razz:
Ik heb dus een uitzondering voor je gemaakt... haha

Met vaste groet,

Sjoerd
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-02-2003 17:36

Gooi het maar allemaal door elkaar Sjoerd.

Ik gebruikte heel bewust het woord attractor omdat het woord flavour direct geassocieerd wordt met een synthetische flavour of geurstof. Aarbeien geurtje of zo. En dat is het dus net niet. Het is niet persé synthetisch en geen geurstof, maar wel vloeibaar. De vloeistof bevat dan ook nog een deel gesuspendeerde vaste stof. Maar ik vertelde al dat ik gebruik maak van de spullen van een aasfabrikant. Om het niet nog vager te maken, maar zonder de reclame die ik wou vermijden, moet je denken in de richting van Triga, Active-8, Multiplex etc. Dit zijn totaal aasjes waarvan mix, toevoeging en dip op elkaar afgestemd zijn. Hiermee kun je dan nog weer flink experimenteren, maar OK.

Groeten, Kees
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

05-02-2003 00:07

Ja ik snap er zo langzamerhand ook geen snars meer van. Ik heb na lang zoeken een aantal ongebruikelijke geurstoffen gevonden, die geen van allen synthetisch zijn. Of het veel uitmaakt weet ik niet, of het natuurlijk of synthetisch, maar voor 't gevoel is het goed, en ik ben toch van mening dat ook mijn spullen aardig op elkaar afestemd zijn.
Ik heb nog niet met active-8 en dergelijke gevist. Het is al weer een tijdje geleden dat ik iets van een aasfabrikant kocht.

Heb jij duidelijke verschillen kunnen merken tussen synthetische en natuurlijke 'attractors' ???? Ik niet, omdat ik gewoon weinig flesjes uit de hengelsportwinkel gebruik.

Misschien toch maar eens doen, ook al mis ik het niet ofzo

Met slaperige doch scherpe groet, :razz:

Sjoerd
Arnold Haandrik

08-02-2003 17:25

Op 2003-02-02 23:21, schreef Mike van Zijl:
Hallo Kees.


Mijn ballen zijn doorgaans ook zacht en zwellen soms zelfs een beetje op.


Mike



Sorry Kees,
ik moet even niet inhoudelijk reageren.

Mike,
Ik hoop dat je daar niet te veel last van hebt?,anders moet ik nog eens goed nadenken hoor. :roll: :roll: :roll:
hoe zachter ze zijn hoe eerder de haren er ook (weer) opstaan?
ik ga te bed,dit word niks.

ik zie je mogge.
Harald.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Harald Hendriks op 2003-02-08 17:27 ]</font>
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-02-2003 23:01

Dan hoop ik maar dat het over norm ballen gaat, harald.
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

10-02-2003 20:58

kees echt een mooi stukkie tekst. Ik ga er nu nog wel een keer over nadenken of ik volgend jaar wel of niet ga vissen in de winter.
In uw artikel zie ik dat u de trotse bezitter bent van een globetrotter. Maar is deze rod pod echt zo goed. Hij is wel errig duur. Ik zit er welover na te denken, maar ik wil graag de raad van een karpervisser en niet van een $$$$$-denkende winkelier.
mvg patje
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

12-02-2003 21:04

Hoi Patrick.

De globetrotter kan ingezet worden onder alle omstandigheden. Hij blijft goed stabiel in alle standen, inclusief met de hengels heel hoog. Hij is zeer degelijk uitgevoerd en netjes afgewerkt. Of je deze dure rod pod werkelijk nodig hebt is een ander verhaal. In veel gevallen volstaat in eenvoudiger rod pod. De sod pod (ook van Solar) is er zo een die ik veel in Nederland gebruik. Deze heb ik vanwege het lichte gewicht en de geringe omvang altijd standaard in mijn hengelhoes bij me. Maar is ook niet echt goedkoop. Mijn ervaring is wel dat er aan al de goedkope imitaties altijd wel wat mankeert. Zeker na wat langer gebruik. Maar het lijkt zo wel een Solar reclame en ik vermoed dat bijvoorbeeld Fox en tegenwoordig Nash ook wel bruikbare spullen zullen hebben als het om standaard rod pods gaat.

Overigens vis ik waar het maar even kan altijd met gewone banksticks. Dit is uiteindelijk het meest stabiel. Een rod pod gebruik ik slechts op die plaatsen waar ik met geen mogelijkheid de grond in kom. Het is dus aan jezelf om uit te maken of je onder omstandigheden vist waar je zo een dure rod pod echt nodig hebt. De foto is bijvoorbeeld gemaakt in Frankrijk waar door harde stenen in de oever niet met bank sticks gevist kon worden en de lijn omhoog gehouden werd vanwege rommel op de bodem.

Groeten, Kees
patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

14-02-2003 10:46

Bedankt voor de reactie. Ik ga dan maar is een keer kijken naar de sod pod van solar.
Prettig weeknd laters patje