Rot@ry 18 Targetvissen

Gebruikersavatar
Peter van de Sande
Berichten: 227
Lid geworden op: 20-03-2004 15:03
Locatie: Maarheeze

08-09-2007 09:02

Ha Tom,

Inderdaad, de Hongaar had je al snel in je net liggen en ook dit jaar heb je al weer een van je targets binnen. Het is je van harte gegund, dat weet je. Nu "de Lange" nog eens op de mat (of de bloem, tenzij ik eerder ben) en dan is het compleet.

grtz,

Bompa
Als je thuis bij de kachel zit, vang je ze niet!
http://www.empirebaits.nl
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

16-09-2007 12:36

Een vraag aan de schrijvers.

Jullie schrijven allen over hoe een kik, adrenaline shot en gevoel jullie krijgen bij het vangen van jullie target.

Hoe ervaren jullie de keerzijde? Wat als jij jouw target niet vangt?
tom langens
Berichten: 133
Lid geworden op: 30-12-2005 13:00
Locatie: Bocholt

16-09-2007 18:04

Hoi Bas,

Eindelijk krijg ik eens een vraag via de rotary letter. Blijkbaar zet deze rotary niet aan tot een mogelijke discussie. Maar ik ga proberen om een antwoord te formuleren op je vraag.

Het kan natuurlijk dat je door bepaalde omstandigheden die lang verwachte target niet op de mat krijgt. Zo heb ik bijvoorbeeld 2 jaar achter een schub gezeten die ik tot op heden nog altijd niet gevangen heb. Ik weet van mezelf dat ik er destijds onnoemelijk veel tijd in heb gestoken en al mijn energie. Toch werd de vis 2 keer voor mijn neus weggevangen. In mijn situatie koos ik ervoor om het stukje kanaal te laten voor wat het was omdat ik de andere grote vissen al meermaals gevangen had. Ik had geen zin meer om al die vissen nog een keer te vangen. Maar in de toekomst pak ik dit stukje misschien wel weer aan.

Het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel tijd ik een bepaald water wil steken. Maar ik wil ze liefst vangen natuurlijk.

grts tom
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

17-09-2007 10:29

Bas Bakker schreef:Een vraag aan de schrijvers.

Jullie schrijven allen over hoe een kik, adrenaline shot en gevoel jullie krijgen bij het vangen van jullie target.

Hoe ervaren jullie de keerzijde? Wat als jij jouw target niet vangt?


Dag Bas,

Leuk dat je die vraag stelt!
Zoals ik in mijn RL beschreven kent mijn targetvisserij 4 fasen.
Als ik mijn target niet vang, blik ik terug op de 2 voorgaande fasen (Analyse / Strategie). Wellicht is hier wat verkeerd gegaan?
Zoals Tom aangeeft kan het ook zijn dat de vis voor je neus wordt weg gevangen, indien dit het geval is laat ik het water voor wat het is.
Wel met de intentie om later terug te keren en het hele fasen model overnieuw in te zetten, het kan immers zo zijn dat er enige verandering heeft plaatsgevonden in de tijd dat ik weg ben geweest.
Maargoed, (veel) blanken hoort er ook bij) de aanhouder wint uiteindelijk, hoelanger ik op een vis wacht, hoe groter de kick als ik hem dan uiteindelijk toch vang. Het sleutelwoord is 'doorzetten'!
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

17-09-2007 11:15

Moeite loont!
Dank voor jullie antwoorden.

In feite blijven jullie altijd achter die vis aan zitten en vang je hem niet dit jaar dan misschien wel over 10 jaar.

@Tom
Ik denk dat veel mensen de Rot@ry lezen als een leuk en interessant artikel zonder dat men realiseert dat ze vragen kunnen en mogen stellen.

Ik ben benieuwd hoeveel targetvissers hier nog meer op het board zitten.
Gebruikersavatar
Bas Bakker
Berichten: 1598
Lid geworden op: 08-04-2002 02:00
Locatie: Zuid Holland
Contacteer:

17-09-2007 21:52

Jawel, ik heb nog wat vragen voor de heren!

Wat hebben jullie over voor een target?
aantal km's rijden? aantal kg voer? aantal visuren? aantal vrouwen?

Vraag voor Kees en Tom.
Waarom zijn jullie begonnen met de targetvisserij?
Gebruikersavatar
Remko Berendsen
Berichten: 671
Lid geworden op: 26-10-2006 20:25
Locatie: Westervoort

18-09-2007 00:25

Gerben zoals ik jou stukje lees lijkt het alsof je je aanpak bepaalt met wat andere vissers je vertellen.

Waarom doe je dat?

Ik snap dat ze je informatie kunnen geven die erg belangrijk zijn of plekken waar die vis erg vaak gevangen wordt.

Ik zou dat juist niet snel doen want wil niet met de meenigte meelopen ik zou juist lang voeren maar dat is dan ook meer mijn ding.

En ook juist dat targetvissers vaak ook de grootste ratten zijn die in het karperwereldje rondlopen!!!!

ze zeggen of niks of ze brengen je op een dwaalspoor ( ik ben zelf ook een targetvisser dus doe het zelf ook) want elke vorm van concurentie is er weer 1 teveel.

Ben bennieuwd hoe jullie daar over denken.
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

18-09-2007 08:47

Bas Bakker schreef:Jawel, ik heb nog wat vragen voor de heren!

Wat hebben jullie over voor een target?
aantal km's rijden? aantal kg voer? aantal visuren? aantal vrouwen?

Vraag voor Kees en Tom.
Waarom zijn jullie begonnen met de targetvisserij?


Bas,

Niets is mij te gek! 8)
De vis in mijn RL heeft uiteindelijk een kleine 150kg boilies, een kleine 4000 km en ongeveer 250 uur vissen gekost.
Gelukkig heeft mijn vriendin begrip voor deze vorm van visserij, ze ging zelfs vaak mee om te voeren.
Gebruikersavatar
Gerben Lievers
Berichten: 364
Lid geworden op: 24-02-2003 01:00
Locatie: Hengelo (ov)
Contacteer:

18-09-2007 08:57

Remko Berendsen schreef:Gerben zoals ik jou stukje lees lijkt het alsof je je aanpak bepaalt met wat andere vissers je vertellen.

Waarom doe je dat?

Ik snap dat ze je informatie kunnen geven die erg belangrijk zijn of plekken waar die vis erg vaak gevangen wordt.

Ik zou dat juist niet snel doen want wil niet met de meenigte meelopen ik zou juist lang voeren maar dat is dan ook meer mijn ding.

En ook juist dat targetvissers vaak ook de grootste ratten zijn die in het karperwereldje rondlopen!!!!

ze zeggen of niks of ze brengen je op een dwaalspoor ( ik ben zelf ook een targetvisser dus doe het zelf ook) want elke vorm van concurentie is er weer 1 teveel.

Ben bennieuwd hoe jullie daar over denken.


Remko,

Wat andere vissers mij vertellen vind ik wel belangrijk.
Echter zal ik nooit alles zomaar overdoen en nadoen, zodat het een soort van ' nummertje trekken' zal worden.
Ik heb ook expliciet vermeld in mijn artikel dat het praten met alle vissers belangrijk is voor de betreffende fase. Wit- en roofvissers kunnen je ook heel wat wijzer maken!
Het is niet zo dat ik dat ik dus alles ga doen wat een (karper)visser mij verteld, het speelt wel een rol in mijn strategie-bepaling.
Maar na een aantal nachten instant vissen, goed en veel observeren (ook 's nachts!), heb ik altijd al een behoorlijke 'plan de campagne' klaar liggen.
Elke vorm van concurrentie is er 1 teveel; hier ben ik het niet mee eens...Als het op een water kan (qua m2 en aantal 'vaste' vissers) vind ik het geen probleem. Tuurlijk, ik ben er niet heel blij mee. Maar vergeet niet dat het water van iedereen is.
Remko, ik hoop dat ik je vragen heb beantwoord.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

18-09-2007 22:16

Heren,

Met alle respect. Maar in alle bijdrages haal ik het volgende eruit.

1. Informatie is het belangrijkste
2. Je tijd uitzitten.

Kort doordebocht gezegt...
Een bruine arm halen in de scene en dan uitzitten die boel.

Of zie ik dit nou verkeerd?
Het kan ook aan mij liggen... Ben maar een simpele ziel!


mvg, Frank
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-09-2007 13:01

Frank,

Ik denk dat je het juist hebt alleen je verwoord het weer eens lekker denigrerend :D (zoals ik van je gewend bent (K) )

Informatie is denk ik de belangrijkste schakel tot het vangen van een targetvis. Hoe meer je weet over zijn aasgedrag, aasvoorkeur, stekvoorkeur, tijd van het jaar waarin hij veel gevangen wordt etc etc hoe minder uur je hoeft uit te zitten voordat je hem vangt.

En dat jij informatie associeerd met een bruine arm is typisch jou :D

xxx
Harald Bremmer

20-09-2007 14:07

ik ervaar het nu even heel anders.....


niks geen buine arm. Keihard(( mwah gaat nog wel eens harder gebeuren) op je bek gaan en flink naast de pot piesen!
Volgend jaar maar een seizoen op het kanaal! Als de krabben het toelaten.

moi.
Gebruikersavatar
Kees Vaags
Berichten: 934
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Aalten

21-09-2007 18:59

Heren, net terug van een vakantie, ditmaal zonder hengels en die dingen meer. Vandaar nu pas een reactie van mijn kant.

Bas,
je vraag over de keerzijde van het targetten wanneer je je doel niet weet te bereiken en hoe je daarmee om gaat; Ik heb eigenlijk geen idee. de targets die ik mij tot nu toe gesteld heb zijn tot nu toe geslaagd. er is 1 uitzondering, maar vissen die dood zijn, kun je nu eenmaal niet vangen (heel spijtig, voor deze vis had ik heel wat andere mooie plaatjes links kunnen en willen laten liggen.
Wat ik voor een vis over heb hangt van meerdere dingen af. laat ik vooropstellen dat ik mijn relatie er niet mee om zeep wil helpen. het is voor mij hobby, en niet iets dat koste wat kost bereikt dient te worden. over het aantal kg bollen dat ik besteed aan het vissen, dan heb ik daar niet echt een limiet in, al hou ik het over het algemeen redelijk bescheiden. Ik vis 2 delen van het jaar fanatiek, en zeker zal ik druk met voerplekken ben kan dit oplopen tot zo.n 40 a 50 kg in de maand. Het aantal visuren hangt ook hier weer van meerdere factoren af. 1 van mijn targets zwom op een water waar 's nachts hengelen niet toegestaan is, en ik viste daar dan ook voornamelijk korte dagsessies, tot een uur of 5 lang, vaak 3 maal in de week. gemiddeld vis ik op dit moment zo'n 800 uur per seizoen.
Over het waarom van targetvissen moet ik je een duidelijk antwoord een klein beetje schuldig blijven. zo heb ik de afgelopen tijd wat minder echt aan targetwerk gedaan, omdat het water waar ik actief ben meer te bieden heeft dan 1 of enkele vissen die target voor mij kunnen zijn. vangen werd daar dus belangrijker voor mij. Als ik echter een water tref waar de toplaag dun is, juist dan is targetten interessanter. de kick die een vangst dan bied, geeft een bijzondere lekkere adrenalinestoot. net zoals drugs of drank, best een beetje een verslavend gevoel.

Remko,
Zolang ik bezig ben op een water waar een voor mij interessante vis zwemt, zal ik niet heel openhartig zijn naar mijn 'concurrentie'. Om het met andere woorden te zeggen zal ik ze niet veel wijzer maken dan ze zijn. Wanneer ik klaar ben met een water of een vis, ben ik de beroerdste niet en wil ik best wat info verstrekken. Daarbij pas ik wel op met wat voor vlees ik in de kuip heb, en heb daarbij een broertje dood aan mensen die de mogelijkheid hebben zelf wat uit te vinden maar niet de moeite willen nemen eens langs het water te gaan. mensen die daarbij wat uit proberen te zoeken via een mailtje of PB-bericht zullen dan ook niet zomaar wat van me krijgen.

Frank,
Informatie is inderdaad een belangrijke factor. een nog belangrijkere factor is echter hoe jij die informatie inpast in jouw manier van vissen. klakkeloos kopiëren kan iedereen, maar juist de puzzelstukjes van anderen combineren met je eigen inzichten en ervaring kan ervoor zorgen dat je targets snel bereikt.
Daarvoor hoef je echt geen bruine arm te hebben, wat anderen je kunnen vertellen is regelmatig gewoon gratis en targetvissen betekent voor mij ook gewoon je eigen plan maken na gedegen voorbereiding (peilen, redeneren over trekroutes en op basis daarvan aannames doen over potentiële stekken bijvoorbeeld). Een target hoeft ook geen boiliehoer te zijn die al vele malen gevangen is, het kan ook een vis zijn van een watersysteem waar maar heel weinig gevist wordt, en waar je dus maar heel weinig van weet (al zal deze situatie veruit in de minderheid zijn).
groetjes Da Fox
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

17-12-2007 00:26

Ik kies meestal elk jaar een vis uit die in wil vangen en er ook echt voor ga. In 2005 had ik een schub in gedachte, heel het jaar erop gevist en hij werd dat jaar bijna niet gevangen. Eind november exact de 25e stormde het hevig met flinke rukwinden en hevige regenbuien. Wat te doen ik reed toch naar Belgie en dacht ik ga ervoor, nou had een stek uitgekozen was makelijk er zat totaal niemand op het stuk. Ja welke gek gaat er nou vissen dacht ik zelf nog, helemaal nat was ik en daar zat ik in mijn bus. Alles lag perfect kreeg ineens een gedachte, wat zit ik hier nou te doen. Pfff dacht heel rap verkassen. Nou alles werd in mijn bus gelegd was tot op de huid toe klets nat maar zat niet naar mijn zin. De auto werd gestart en ik verkaste en alles werd weer neer gezet. Het hield op met regenen en begon hevig te sneeuwen nou alles stond perfect naar mijn zin. En ik dacht vlug wat droge kleding aan, trekken een lange theromo onderbroek en een thermo shirt. En nou rap slapen na een tijdje werd ik wakker door 2 piepen op mijn linker hengel en ging kijken sneeuwde nog vollop. Had gelijk spijt kreeg weer een piep en daar stond ik met mijn thermo ondergoed in een volle sneeuwbui met een gebogen hengel in mijn handen. Ja dat was mijn gedachte wat nu geen weg terug om ff een jas te pakken, nee dat zat er niet meer in. Nou om het verder kort te houden even later had ik de vis op de onthaak mat liggen. Het was mijn target vis gevangen in de sneeuw en ook nog boven de 20 kilo. Dus mijn jaar was geslaagd.......Nou een andere vis Kraakstaart wilde ik graag vangen in 2006, heel het jaar voor die vis gegaan en helaas niet mogen vangen. Dus dacht dan 2007 maar voor die vis gaan. Op 1 januari ging ik samen met mijn zoon voor één week naar Belgie, we kregen veel bezoek om de beste wensen te brengen. En we hebben die dag echt veel plezier gehad. Maar sávonds was iedereen weg en het echte vissen begon pas. Nou we gingen slapen en werd wakker Bjorn kreeg een paar piepen en ik gelijk eruit hij stond met de hengel al in zijn handen kassa die zat gehaakt. En waarempel ik kreeg gelijk een aanbeet stonden dus samen te drillen en dacht wat nu we hadden maar 1 net klaar gelegd vanwege het slechte weer. We zaten tenslotte toch lang elkaar nu. Dacht gelijk dan maar rap mijn vis binnen halen anders hebben we een probleem. Dat was kleine kraakstaart die ik op de mat had liggen deze vis had ik wel al gevangen het jaar daarvoor, maar kraakstaart zelf dus niet. Nou vlug deze vis zakken en kijken hoe het met mijn zoon gaat. De vis was al wel aan de kant maar landen ging nog niet, en na een paar minuten was de vis berijd zich over te geven. Ik hield het net in het water en Bjorn lande de vis in het net. Wat we toen mee maakten was super, Bjorn had kraakstaart gevangen mijn target vis. En wel op 20,9 kilo een prachtspiegel was het. Samen op de foto grote en kleine kraakstaart dus 2007 begon super voor ons. Maar ik zei nu ga ik er voor eens is hij ook van mij, helaas is hij er niet meer hij is gestorven. En zo kan het ook gaan met je target vis dat bedoel ik met dit stukje. Wel hebben we pracht foto's waar mijn zoon op staat met grote en ik kleine kraakstaart, Heerlijk samen op één foto wat wil je nog meer. In 2008 ga ik eens anders te werk en zoek geen vis uit wil zo eens op een geheel andere manier gaan vissen. Dit was mijn versie over target vissen.
Vlekkie...
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

17-12-2007 11:52

Het zou zowat geen hobby meer zijn dat karpervissen.
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

17-12-2007 12:01

Hoe zo geen hobby, karper vissen is mijn passie en grootste hobby. Dus begrijp je ff niet, wat is er verkeerd aan target vissen. Soms is er niks mooier en de beloning na de vangst des te mooier. Niks mis mee toch!!!
Vlekkie...
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

17-12-2007 14:34

idd niks mis mee mario,maar ik vind dat het tegenwoordig allemaal overtrokken wordt.
Analyse en strategie en meer van dat soort woorden vind ik persoonlijk niet bij onze hobby horen.

Het word allemaal te overdreven.
ik kan me hier niet in vinden.

Ik doe mijn ding en alles wat op mijn weg komt ben ik tevreden mee.
K. van den Herik

17-12-2007 15:08

Echt waar gebeurd.

Carp 2004 denk ik. De KSN en VBK gebroederlijk naast elkaar. Komen 2 mennekes aan de stand van de KSN. Praatje en ze lopen weer weg. Gaan ze in overleg:

- He da's het VBK
-VBK? Wat is dat?
- Nou, de vereniging beroeps karpervissers natuurlijk.

Natuurlijk zaten de knaapjes ernaast.

MVG

Klaas
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

17-12-2007 15:55

:o
K. van den Herik

17-12-2007 16:10

Kan je :o - en Mario, maar ook jij weet dat sommige zwaar obsessief gedrag vertonen.

Heb ik het nog niet over scheidingen enzo.

Dus Ruben heeft een beetje gelijk.

En die 2 karpervissertjes in Zwolle?
Ik kon er de humor wel van inzien.


MVG


Klaas
mario van de westerlo
Berichten: 606
Lid geworden op: 20-12-2005 20:34
Locatie: helmond

17-12-2007 18:23

Ja kan wel zijn Klaas maar snap niet wat er mis is met target vissen, ik kijk er zo tegen aan. Voor mij is het een grotere uitdaging, om speciaal voor één vis te gaan. En ja ieder zijn meug zeg ik maar, kijk een ander gaat vissen om vis te vangen neem ik aan. Nou ik ging vissen ook voor vis te vangen met als grote DOEL mijn target vis vangen. Zie niet echt in wat daar mis mee is, ik kies niet vaak de simpelste weg. En vis altijd met veel plezier kan ik je zeggen, dus zie het probleem niet. Weet niet wat ik er van moet denken, maar denk dat andere target vissers toch ook met plezier vissen. Ik in ieder geval wel.
Vlekkie...
K. van den Herik

18-12-2007 07:45

helemaal totaal nix, heb ik ik niemand zien of horen beweren. Moesten er ook veel meer doen.

Alleen sommige kunnen hierin een beetje te ver gaan.

Tja en heel soms wordt dan moeders thuis door de krantenjongen uitelkaar getrokken. :lol:

Of wordt paps ingeruild voor een jonger modelletje.

Of jopie vraagt wie die lul is die op zondag het vlees snijdt

of...

maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes ( merci F d J)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-12-2007 08:13

Klaas,

Als targetvisser kan je dan ook het best een vriend hebben en geen vrouw. :lol:

Mario, kan je ook aangeven waar dat plezier uit bestaat? Moet toch iets meer zijn dan alleen Helmond ontvluchten. :lol:

Groet,
Peter
K. van den Herik

18-12-2007 08:19

Peter,

Als tie maar niet vist.

Mijn target is nooit 1 vis. Mijn target is een bepaald water waar ik vis wil vangen.


MVG

Klaas
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

18-12-2007 09:15

Mijn target is nooit 1 vis. Mijn target is een bepaald water waar ik vis wil vangen.

Zo is het maar net klaas!