7.3 Wintervissen: Mike van Zijl

Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

06-01-2003 13:31

Goedemiddag,

Daar de kanaal-karpers ook naar mijn mening in de winter periodes mider makelijk te vinden zijn,wellicht de reden dat "wij" dan met z'n allen naar de gesloten wateren gaan.

Zelf ben ik normaliter ook een kanaal-visser,al een paar winters proberen wij de vissen op onze kanalen te vinden.Soms hele dagen met de boot het kanaal afvaren op zoek naar enig teken van (karper)leven.Uiteraard dit in combinatie met de diepte/visvinder.

Wat ons opvalt is dat wanneer we enig teken van leven gevonden hebben,de vissen op half water liggen.Wel is het zo dat in de meeste gevallen de vissen inderdaad rondom de palen en stenen muurtjes liggen.Maar ALTIJD op half water liggen.Al menig maal het klokje rond gevist en nog nooit een beet gehad,wellicht 48 uur dan maar ?

Op een van de aftakkingen liggen een aantal woonboten,nog nooit enig teken van leven daar weten te bespeuren.Zo ook de sluisen (wel twee),ook daar nog nooit weinig tot geen leven weten te bespeuren,wat wordt aangegeven is kleine vis op de visvinder.Menig witvisser die ik ken en redelijk mee in kontact sta heeft daar,hoewel ze wel goed brasem vangen,nog nooit een karper verspeelt.

Waar wel enige activiteit wordt waargenomen is een oude haven,de laatste twee jaar wordt er daar door dezelfde twee jongens gevist.Frapant is dat ze elk jaar dezelfde vissen vangen...telkens op het zelfde gewicht,(geef of neem 1 á 2 ons) en praktisch op de dag gelijk !!

Leuk he,dat winter vissen....

MVG "GRUM"
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

06-01-2003 18:41

Hallo Bart Janssen.

Bedankt voor je bijdrage. Erg nuttige informatie.
Tja, ik wil namelijk ook wel eens van anderen lezen wat, waarmee en hoe die het in de winter doen. Tot nu liep het bij mij ook slecht nadat er ijs op het water heeft gelegen. Ook al liepen de stekken daarvoor nog prima. Zelden heb ik het na een ijslaag nog op hetzelfde niveau terug kunnen tillen. Toch klinkt de verklaring van Bart van den Hurk aannemelijker, namelijk dat door de ijslaag er veel minder licht doordringt in het water en de karpers hierdoor echt non-actief worden. Ook de erg lage watertemperatuur speelt dan weer een rol. Hoe langer zo'n ijslaag blijft liggen hoe groter de kans dat de karpers het voor de rest van de winter voor gezien houden. Een uitzondering daargelaten. Ik blijf er van overtuigd dat karpers (uitgehongerde putjes buiten beschouwing gelaten) in de winter dus echt geen voedsel nodig hebben om in leven te blijven. Ik schreef al dat de karpers in mijn vijver, die ik echt heel goed kan observeren zowat in trance liggen en zich nauwelijks verroeren. Op die manier verbruikt/verspilt een karper dus nauwelijks energie die hij weer zou moeten aanvullen door te eten. Bovendien maak ik elk jaar weer mee dat juist in de maanden september t/m oktober/november de vangsten op hun top zijn. Ze vreten gewoon erg veel in die maanden voorafgaande aan de echte winter. Voor mij de conclusie dat ze een goede reserve aanleggen om (de hele winter) op te kunnen teren.

Ik denk overigens niet dat ondanks een (dikke) ijslaag al het natuurlijke voedsel verdwijnt. Mosselen zullen er namelijk altijd blijven als die er zitten en ook enkele bodembewonertjes laten zich na verloop van tijd best wel weer eens zien.

De winter is nog lang niet voorbij, dus succes toegewenst.
Mijn eerste sessie van dit jaar vandaag resulteerde in een blank :sad:
Ach... de aanhouder wint :wink:

Groeten,


Mike
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

06-01-2003 19:08

Hallo Bart van den Hurk.

Ik kan het nu niet slechts bij "Bart" laten, want Bart Janssen doet ook mee.

Ook al gaat mijn voorkeur uit naar wintervissen op gesloten water, zijn de keren dat ik op kanalen heb gevist in de winter echt slecht geweest. De meeste kanaalstekken die jij opnoemt heb ik zeker uitgeprobeerd. Helaas zonder resultaat. Nu schreef ik al in mijn rotarybijdrage dat de kanalen bij mij in de omgeving nou niet bepaald aantrekkelijk zijn. Doorgaans zijn ze erg monotoon en mooie zijtakken of verbredingen zijn ver te zoeken. Voor mij vanwege het voorvoeren en doorvoeren nooit echt een goede optie geweest.

Na de "ijstijd" komt het bij mij maar slecht tot helemaal niet meer op gang. Zeker als het ijs lang gelegen heeft en ik dus niet heb kunnen doorvoeren. Bart janssen heb ik hierboven daarover al wat meer uit de doeken gedaan.

Ik noteer aardig wat in mijn logboek, maar luchtdruk zit daar niet bij. Misschien wel en factor die het hele jaar wel eens een verassend beeld op kan leveren, maar of luchtdruk nu gunstig of ongunstig zou zijn, het weerhoudt me er nooit van om toch te gaan vissen.
Ik kan ook geen in het oog springende veranderingen ontdekken m.b.t. zonnige dagen in de winter. Ook al regent, sneeuwt, hagelt en waait het. Het loopt goed of het loopt slecht. Wel verschuiven de aastijden bij mij elke winter heel voorspelbaar op 1 winterwater. Naarmate de winter vordert, schuiven de aastijden van de avond naar de nacht tot bijna alleen nog maar overdag. Zodra de karpers voornamelijk overdag azen, lijkt het ietsje beter te gaan op een zonnige dag dan op een bewolkte.
Helaas kan ik te weing dagsessies doen om daar optimaal profijt uit te trekken.

Ik denk dat het aantal grotere vissen in de winter ook komt omdat grotere vissen meer "buffer" hebben. M.a.w. ze kunnen het zich permiteren om energie te verliezen door het zoeken naar voedsel in de winter, met het risico niets eetbaars te vinden. Ook lijkt het er sterk op dat grotere vissen liever solitair leven en de kleinere exemplaren het liefst op een kluitje liggen.
Kan het zijn dat individuele kleine karpers in zo'n groep de veiligheid niet durven te verlaten om zelfstandig op zoek naar voedsel te gaan?
Natuurlijk heeft het aanbod kleine (of grote) karper ook te maken met het water wat je bevist.

Over jouw Franse winterplannen wil ik nog graag weten waar, welke stek, en wanneer :grin:
Geintje, maar leg me nog wel even uit wat jij bedoelt met een "stroomhuisje".

Leesje,


Mike
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

06-01-2003 19:21

Hallo Jeroen.

Jij ook bedankt voor de info.
Vis (karpers) op half water in de winter?
Als dat werkelijk karpers zijn, hebben jullie dan ook geprobeerd deze met de pen te belagen of met hoge pop-ups?
Zijn dat trouwens ook de stekken waar jullie in andere jaargetijden vissen en vangen?

Zelf ben ik net iets te vaak op mijn bek gegaan door bij het gebruik van de fishfinder op de vissymbolen af te gaan. Ik richt mij sindsdien uitsluitend nog op het bodemverloop of onderwaterfeatures en dat geeft al veel betere resultaten.

Evenzogoed succes,


Mike
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

07-01-2003 00:19

De twee stekken die ik op het winter/voorjaarwater bevis liggen beide in hoeken. Vrijwel uit de wind. Tevens zijn deze stekken rijk aan obstakels en bij een normale waterstand 2 meter diep. De bodem ligt bezaaid met mosselrijk puin, stenen, beton, e.d.

Misschien leuk om te vermelden. 02-01-2003 heb ik nog gevist op dat water. Helaas vanwege de hoge waterstand (en niet de nodige middelen) kon ik niet op die stekken vissen. Vrijwel continu konden we karperactiviteiten waarnemen in die hoeken. Om de haverklap kwamen ze met het halve lichaam het water uit. En dat bij watertemperaturen van 2°C.

Groet
Bart
HansPeter van Ee

07-01-2003 08:55

Mike

Zoals ik al eerder ergens schreef neemt bij mij de freqeuntie van het voor-voeren toe naarmate de watertemperatuur zakt.
Het betreft dan home-made's en mais al dan niet in combinatie met elkaar, hangt van het water af.
De samenstelling van de boilie-mix pas ik de laatste jaren wel wat aan.
Het aantal eieren breng ik terug en vervang de dierlijke- en melkeiwitten zoveel mogelijk door plantaardige eiwitten.
Ik heb trouwens op een ready-made wel eens een leuke winterkarper gevangen, dit was echter zonder voor-voeren.
Of ze op ready-made's blijven hangen dat weet ik dus niet, op mais wel, maar dat is vooral op kleinschaliger water.
Momenteel vis ik op een afwateringskanaaltje en dit water stroomt licht.
Ik voer hier alleen met mais en heb de afgelopen anderhalve maand een aantal vissen gevangen.
Het water is echter dunbezet met karper en zeker in de winter kan dat de oorzaak zijn voor een aantal blanks.

In het verleden heb ik een aantal wintersessie's gehouden op een grote rivier in Nederland.
Het is nog een flink stuk zwaarder dan de zomerse visserij op de rivier.
Zo heb ik een binnenhaven bevist bij een graansilo en een doorgang naar een jachthaven.
Alleen op de doorgang wist ik een vis te haken, vlak voor het net zwaaide vis echter met zijn staart en spuwde de Hayabusa uit :smile:
Deze rivier bevissen is in de zomer al geen gemakkelijke opgave laat staan in de winter.
In de toekomst zal ik er nog wel eens een gokje gaan wagen maar voorlopig eerst maar eens zomers beter scoren op deze rivier.
Op rivieren is mij echter wel duidelijk geworden dat er karpers zijn die havens in duiken en daar overwinteren maar er zijn ook karpers die gewoon blijven rondzwemmen op de rivier.

Kleinere riviertjes heb ik wel goede ervaringen mee, vooral in de late winter.
Ook nadat er ijs heeft gelegen.

Vorige winter heb ik aardig wat tijd doorgebracht op het AR-kanaal.
Eind oktober ben ik toen begonnen en tot ongeveer half december ving ik karper en toen was het over.
Pas eind maart ving ik weer de volgende vis ondanks de zachte winter.
Mijn gevoel zegt me dat de meeste karpers wegtrekken naar hun wintergebieden, een ingesleten gedragspatroon ?

In de winter met de pen vissen zie ik niet zo zitten omdat ik ook in de winter gewoon de nacht door vis.

Van veel vissers hoor en lees ik dat wanneer er een dikke laag ijs op het water heeft gelegen de vangsten stil vallen.
Dit zal dan veelal afgesloten water betreffen, maar die ervaring kan ik echter niet delen.
Mijn eerste winterwateren waren cultuur-putjes die toen ik er viste niet overbezet waren.

Ook op een uiterwaarden-put waar ik een aantal jaren in de winter ben wezen vissen bleek dat er nadat het water weer enigzins open lag we gewoon weer karper vingen (ik viste daar toen trouwens met Henk).

Wanneer de watertemperatuur onder de tien graden zakt dan lijkt het er sterk op dat de aas-activiteiten van de karper op een laag pitje komen te staan.
Zo ken ik ieder geval een water waar men nadat de temperatuur onder de tien graden komt geen vis meer zal vangen, totdat de eerste nieuwe groene rietscheuten zichtbaar zijn aan de waterkant, maar dan spreekt men al over April.

met tandenklapperende groet

HPE
HansPeter van Ee

07-01-2003 08:58

John

Ik houd geen rekening met de hoek waarin ik vis en al helemaal niet met de wind.
Zou ik dat wel doen dan denk ik dat er bepaalde sessie's geen doorgang zullen vinden.
Ik vind het vooral belangrijk om te weten of de karper er actief is in de winter.
volgens mij heeft men dan in ieder geval altijd kans op een aanbeet...

met inkoppende groet

HPE
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

07-01-2003 11:47

Goedemiddag,

Uiteraard kun je er niet van uitgaan dat elk symbool op de visvinder een karper is.Is het niet zo dat een vinder alleen maar een verschil maakt tussen klein/groot ??

Je zou ervan uit kunnen gaan dat het wellicht snoek danwel snoekbaars is.Wellicht dat ik er eens een plug door moet trekken.Op veel van deze plekken wordt inderdaad zomers wel eens een "visje" gevangen.Tuurlijk wordt er door ons regelmatig een vlokje of trosje maden neergelaten,maar tot dusver nog geen resultaat...

De oude haven die ik vermelde ligt trouwens ook vol met puin.De aanliggende beton-centrale mag graag hun terrein opschonen door afval het water in te schuiven.Wellicht een van de redenen dat de karper zich hier verzameldt.

Hmmm,afwaterings-kanaal ?? toch maar eens ff checken een deze dagen,thanks

MVG "GRUM"
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

07-01-2003 11:49

Goedemiddag,

Uiteraard kun je er niet van uitgaan dat elk symbool op de visvinder een karper is.Is het niet zo dat een vinder alleen maar een verschil maakt tussen klein/groot ??

Je zou ervan uit kunnen gaan dat het wellicht snoek danwel snoekbaars is.Wellicht dat ik er eens een plug door moet trekken.Op veel van deze plekken wordt inderdaad zomers wel eens een "visje" gevangen.Tuurlijk wordt er door ons regelmatig een vlokje of trosje maden neergelaten,maar tot dusver nog geen resultaat...

De oude haven die ik vermelde ligt trouwens ook vol met puin.De aanliggende beton-centrale mag graag hun terrein opschonen door afval het water in te schuiven.Wellicht een van de redenen dat de karper zich hier verzameldt.

Hmmm,afwaterings-kanaal ?? toch maar eens ff checken een deze dagen,thanks

MVG "GRUM"
Jeroen Leuven

07-01-2003 13:32

Heren,

Misschien off-topic maar ik heb een vraag.
Nu er weer ijs ligt en bepaalde gemalen gewoon door malen gezien het smeltwater van de vorige ijsperiode nog verwekt moet worden het volgende: bepaalde duikers stromen gewoon door met als gevolg dat het gedeelte van het water voor de duiker niet bevriest, loont het om net naast de stroming te gaan vissen.
Met in gedachten dat het in feite een stil staand water is.

met vragende groet.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-01-2003 13:39

d8 dat wel goede winterstekken zijn jeroen.....denk maar zo, als je thuis blijft vang je niks!

mvg martijn
Jeroen Leuven

07-01-2003 13:46

Das waar.
Bedankt voor de reactie.

Gr.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

07-01-2003 14:04

Mike,

zo'n fabriekje wat stroom maakt en warm water loost in dat water oftewel de bekendere warmwatercentrale alias stroomhuisje.

John,

Wat voor een soort water is het in de zomer. Je hebt namelijk wateren waar de vissen heel graag de wind volgen. Dit zullen ze minder fel doen in de winter op deze wateren, maar ikzelf heb de ervaring dat ze dat ook blijven doen. Ik zou naar een weekje dezelfde wind dus zeker de west of zuid west kant in het geval van oost tot noordoosten wind niet links laten liggen.

Heb je een water wat niet echt windgevoelig is dan zou ik inderdaad op de oost/noordoost kant blijven. Of het moed net zo zijn natuurlijk dat het bodemverloop je naar een andere kant van het water dringt. Het blijft dus zoeken, maar bouw op de ervaringen vanuit de zomer.

mvg

Bart van den Hurk
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

07-01-2003 15:40

Heren.

Complimenten voor de gevarieerde info.
Ik heb helaas niet steeds de tijd snel en uitgebreid op iedereen persoonlijk te reageren. Is ook dacht ik niet de bedoeling.
Op deze manier houden we in ieder geval een goede en voor iedereen leerzame discussie op gang.
In ieder geval tot de voorjaarskoorts weer zijn kop opsteekt.
Zelf wil ik het wintervissen in de toekomst ook wel eens wat anders aan gaan pakken. Je roest al snel vast in een succesvolle aanpak en dan gaat sleur ook een rol spelen.
Ik richt me dus tot nu toe vaak op 1 water en dat gaat na verloop van tijd vervelen qua ambiance.
Ik hoop volgende winter een voor mij compleet nieuw water aan te gaan pakken. Ik moet hier wel eerst veel meer niet-winterse sessies tegenaan gooien wil ik het aandurven. Elk water heeft altijd al zo zijn eigenaardigheden en spelregels. Een nieuw water die je winterklaar hoopt te maken al helemaal.
In ieder geval een uitdaging en ik kan nu al veel lering trekken uit jullie ervaringen.

Keep up the good cold work,


Mike
edwin siol
Berichten: 364
Lid geworden op: 03-11-2002 01:00
Locatie: Voorhout
Contacteer:

07-01-2003 16:52

hm, effe een vraagje omdat ik er te weinig van af weet, maar ergens gaat er een lampje branden in mijn verkilde hoofdje ;o)

ooit las (hoorde?) ik iets over lichtintensivietijd, naar ik meen uit een stuk van Marco Kraal over de beinvloedingen van licht op de karper, met name in het voorjaar.... of het daaruit komt weet ik niet, maar zover ik immer gedacht hebt verhoogt een ijslaag juist de hoeveelheid licht door een versterkend effect. (in ieder geval met helder ijs) hoe en wat met een sneeuwlaag, of een gesmolten bovenlaag (mat) weet ik niet.

groeten ed
HansPeter van Ee

07-01-2003 21:04

Heren

Nu is er natuurlijk ook nog zoiets als de wetenschap. Als men de 'biologen' vroeger moest geloven dan was het vangen van karper in de winter eigenlijk onmogelijk.
Toch zijn er echte winter-pioniers geweest die het tegendeel hebben bewezen.
Dankzij hun weten een aantal onder ons dat het loont om onder noordpool-achtige omstandigheden te gaan vissen.

Zo voel ik dat ook met die noordoosten-wind van John.
De weersomstandigheden/windrichtingen kunnen zo best wel eens hun invloed hebben en ook zal de licht-intensiteit zo zijn rol spelen maar ik vind dat zelf altijd zo ongrijpbaar.
Karpervissen is zo vol tegenstrijdigheden.
In mijn logboek noteer ik dus zelden gegevens aangaande de weersomstandigheden/windrichtingen.
Dan krijg je net zoiets als de Solunaire Tabel van de Beet.
Een wazig beeld, wat me het gevoel geeft het allemaal te wetenschappelijk te benaderen.
De karperwereld onderbrengen in wiskundige formules op een schoolbord.
En er vervolgens niets wijzer van worden.

Volgens mijn bescheiden mening is het een feit dat de karpervisser met zijn plan d'campagne meer invloed kan uitoefenen op een karper dan dat noordoosten-wind en lichtintensiteit dat kunnen.
Dat hebben de eerdergenoemde winter-pioniers reeds bewezen.

met windstille groet

HPE
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

07-01-2003 23:53

In een winter niet lang geleden.
Is het volgend leed geleden.

Ergens tussen wind en water.
Staat een visser met een kater.

Ziet zijn maten heftig drillen.
Zoiets zou hij ook wel willen.

Het zou toch in de luwte lukken?
Blakend in de zonnegloed?
Tussen dorre droge rietekragen?
Daar is het winters leven goed.

Maar op de woelige baren.
Tussen golven wit van hoed.
Gestriemd door koude winden.
Lagen karpers in overvloed.

De moraal van dit verhaal?
Uh?

:grin:

Ik bedoel maar,


Mike
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-01-2003 06:20

Het was een koude en kille winterdag
Was het de kou of stond daar iemand met een glimlach

Het was een manspersoon, verborgen achter de struiken
Wat was hij aan doen, misschien wel aan het gebruiken?

Na twee uur zat hij er nog,
was er mis met mijn ogen
Hij was nog geen meter verschoven,
Ach, misschien was het wel bedrog

Uit nieuweschierigheid bleef ik naar hem gluren
Hoelang kon dit rare gedrag immers nog duren

Koud en rillend op m'n benen,
de kou zat tot in m'n tenen

Waagde ik toch om aan hem te vragen
Waarom bent u zich zo aan het gedragen

De man zei, kom hier jong, misschien kun je nog wat van me leren
Wat ik aan het doen ben, dat heet observeren!

Mike, ik dacht ik vul het ff aan.

Groet
Bart.
_________________
FM-Baits. Ze kunnen er niet vanaf blijven!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2003-01-08 06:20 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

08-01-2003 09:33

Een interessante discussie en ook nog eens van literair hoog niveau. Maar vergeet ook niet te vissen he :smile:

Zelf vorige nacht (dus ma nacht) weer lekker kou geleden, niks gevangen, maar wel enkele mooie sfeerplaatjes zo met die sneeuw. Zaterdag zijn we er weer! Mits Ijsvrij :sad:

mvg

Bart van dan Hurk
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

08-01-2003 10:55

Ik had eigenlijk deze verwacht :grin: :grin:

De man zei, kom hier jong, misschien kun je nog wat van me leren
Wat ik aan het doen ben, dat heet masturberen!
Jeroen Leuven

08-01-2003 11:03

Mike,

Je hebt een prive berichtje.

Gr.
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

08-01-2003 14:37

WINTERPEIL

ieder water dichtgevroren
de uiterwaarden overstroomd
de tweede baby al gekloond

hoe kan het vissen mij bekoren
terwijl er oorlog komt in Irak
al gooit Korea een atoombom op ons dak
de kernvraag blijft in ons bestaan
"wat is de invloed van de maan?"

waar migreren ze toch naartoe
ondanks de koude, de stroming tegemoet
sommigen blijven mischien hangen
en koesteren mijn verlangen

jeroen
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-01-2003 15:12

Ik open mijn tent en laat de winter binnen,
Het onuitsprekelijke, het van weleer
En van altijd. Als ik 1 ding begeer
Is het: dit tot het laatste te beminnen

mvg
stefan
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

08-01-2003 17:17

Off topic:

Een specimenhunter uit Drachten.
Die lag in zijn biffy te smachten.
Plots was daar een piep.
Hij sloeg mis met een zwiep.
En hoorde een waterig lachen.

Een leder uit de oude kanalen.
Die lag in de vaargeul te balen.
Plots zag hij een bal.
Met stif-rig en al.
Die heeft ie dus mooi niet vermalen.

Veel vissers uit de joenaaitut kingdom.
Die geven echt nerreges niks om.
Die vissen op putjes.
Nog kleiner dan kutjes.
En hun hengels gaan zelden nog echt krom.

Een spiegel uit Alblasserwaard.
Die mistte een stuk van zijn staart.
Ook zijn borstvin was weg.
Wat had ie een pech.
Een onthaakmat had veel leed bespaard.

Een patserig peppie uit Drachten.
Die wilde in Frankrijk gaan slachten
Geld speelde geen rol.
Zijn album moest vol.
Hij boekte La Horre voor 5 nachten.

De recordvis uit de Nieuwkoopse plassen.
Wil het liefste voor altijd verkassen.
Ik heb veel liever dat.
Dan steeds weer op die mat.
Mag ik daar nu een keertje voor passen?

Mike
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

08-01-2003 17:25

Schitterend Mike !!

mvg
stefan