7.3 Wintervissen: Mike van Zijl

Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

29-12-2002 15:13

Hey Schumacher...: complimenten! Werkelijk een puike bijdrage. Snap nu ook met welke 'verbouwing' je bezig bent geweest:)
Maar..., jou als purist kennende snap ik 2 x verassend i.p.v. verrassend niet zo goed:)
Trouwens, graadje verschil: karper geen weet van? Dat wil er bij mij niet in! 1/20 graadje verschil wordt al door onze vriend waargenomen.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

29-12-2002 15:19

Op Glad ijs moet je zout strooien

Naar aanleiding van de Rotary van Mike zijn er natuurlijk enkele dingen die ik wil verduidelijken. Bij Mike waren veel dingen niet helder en is dit bij hem dan zullen er nog wel meer personen zijn voor wie er enkele onduidelijkheden in mijn Rotary stonden. Voor hen dan ook dit stukje.

In Mike’s eerdere versie stonden dezelfde vragen en was er kritiek op enkele gedeeltes in mijn Rotary. Ook stonden er enkele dubieuze aannames en hersenspinsels in omtrent mijn persoon zelf. Ik ben er persoonlijk niet van gediend om door wie dan ook door het slijk gehaald te worden en zeker niet door iemand die mij niet kent. Mensen persoonlijk een label omhangen en in een hoek duwen gebeurd al meer dan ik zou willen op het DB en hoort zeker niet in een Rotary thuis. Na de briefwisseling die een klein karperboek aan ruimte beslaat heeft Mike deze dingen dan ook verwijderd en zijn onduidelijkheden in mijn ogen dan ook uit de wereld geholpen. Ik zal nu de punten die Mike aandraagt in dezelfde volgorde behandelen.

Foto’s

Het geheel gaat nu eenmaal over karpervissen en in mijn ogen hoort dan ook in elk geschreven stuk wel een enkele foto van een vis, al blijft inhoud natuurlijk altijd belangrijker. Ik ben sinds mijn 16de de winters door aan het vissen en heb de afgelopen vier jaar in de winters mijn hengels geworpen op het lokale kanaal en enkele verenigingswateren. Sinds dit jaar heb ik een auto en rijbewijs na 6! examens. Ik kan dus eindelijk op de wateren gaan vissen meer richting het zuiden waar de grotere vissen huizen. Dit heb ik tot nu toe dan ook aan den lijve moge ondervinden en ik hoop dat het nog lang door mag gaan.
Een winterkarper zou zeker mooier geweest zijn, maar ik heb op het DB al gezegd en doe het nu weer dat ik in een artikel foto’s gebruik van mijn laatste vangsten. Deze vissen waren dus toevallig enkele vangsten van de maanden September, Oktober tot half November. In elk artikel zet ik enkele vissen die voor mij speciaal zijn en net uitsteken boven de rest. Deze keer waren dat een schitterende bijna volschub, een bak van een schub uit Frankrijk met 1 oog die mij altijd bij zal blijven, die schitterende spiegel die 9 pond aankwam had in een half jaar tijd of een spiegel die al 4 jaar niet meer was gevangen! Als onderschift onder mijn bijdrage is ook te lezen dat iedereen de foto’s van eventuele winterresultaten ook in de volgende rotary wel zal zien. Ik leef nu eenmaal nu en kijk vooruit naar de toekomst, misschien veranderd dat als je ouder wordt daar heb ik geen ervaring mee. Daar zullen degene die de foto’s misplaatst vonden het mee moeten doen.

Topconditie versus hongerig:

Ik zal mijn eigen dikke van Dale er eens bijpakken. Topconditie is in mijn ogen een mooi gevormde karper (het is allemaal iets ronder door de winterreserves van de vissen) en een zeer mooi glanzend schubbenkleed. Ook de kleurenpracht die sommige vissen hebben in de winter staat in schril contrast met de zomer. Persoonlijk vind ik de vissen er mooier uit zien in de winter als in andere jaar getijden, Mike gaf zelf ook al aan dat de vissen in een zeer mooi schubbenkleed staken.
Ik sprak inderdaad over verenigingswateren, bij ons in de omgeving bevatten de wateren een goede bezetting (soms iets te goed) aan karper met redelijk wat twintigers en af en toe een uitschieter naar een klasse hoger. Toch blijven deze vissen door de grote concurrentie en omdat er niet te veel wordt gevoerd op deze vijvers over het algemeen goed eten en is er altijd wel vis te vangen. Als je in de winter praktisch elke keer vis vangt vind ik de vissen hongerig, aangezien de enzymen stil toch liggen. Of dit puur door de concurrentie komt tussen de vissen of dat een andere oorzaak heeft durf ik niet te zeggen. Maar magere graatpakhuizen zijn het zeker niet. Bij ons heeft elke visser trouwens een onthaakmat en vinden er geen extreme wanpraktijken plaats, dus van die verwondingen valt allemaal ook reuze mee. Ben je zelf wel noodgedwongen om op deze wateren te vissen, dan heb ik medelijden met jouw en de karpers aldaar.

Stromend versus stilstaand:

Ik hoopte in het tekstverband, van stromend versus stilstaand water, een spottende toon met mezelf neer te zetten omdat mijn verstand zegt dat je veel beter op stromend water kan zijn, maar mijn gevoel en visdrang mij drijft naar dit stilstaande water door enkele opgevangen geruchten.

Ondieptes:

Met betrekking tot het temperatuurverhaal zat ik inderdaad echt fout, dit heeft Mike goed opgemerkt. Had ik in het boek van de Beats ook al verschillende keren gelezen (ben nu voor de vierde keer begonnen) dat het inderdaad om lichtintensiteit gaat voor het trekken naar de ondiepere zones in het hele vroege voorjaar en niet om temperatuurstijging. Hoe ik er dan bij kom zelf om dit er te schrijven, snap ik ook niet helemaal. Ik zal tijdens het schrijven met mijn gedachte wel bij iets anders gezeten hebben, waarschijnlijk die spiegel waar ik nu op aan het jagen ben. Ik heb namelijk, anders dan jij beweert wel degelijk een thermometer in mijn uitrusting en controleer bij voeren en vissen wel degelijk de watertemperatuur. Al heb ik persoonlijk de stijgingen op deze ondieptes nooit gemeten. Heb voorgaande jaren altijd op de diepere stekken gevist, dit omdat deze het meest productief waren. De ondiepere zones werd in het begin wel een hengel gedropt, maar bleek elke keer weer de hengel die niet productief was. Deze vermelding van het ondiepe vissen maakte ik dan ook door de ervaringen van een kennis van mij. Hij heeft afgelopen winter hele goede resultaten behaalt op een zeer moeilijk water door op dieptes minder dan 1 meter te vissen op zonnige dagen in de winter. Hij viste hier alleen op gevoel, zonder thermometer. Dus dit is dan ook een goede correctie op een fout van mij.
Voor het afzakken geld hetzelfde als voor de ondiepe stekken, bij afname van de lichtintensiteit of gehele bewolking blijken de vissen weer beter vangbaar onder aan het talud op de diepere stekken (weer met dank aan mijn kennis). Ik heb dus lichtintensiteit en temperatuur door elkaar gehaald, ik hoop dat ik met deze bekentenis strafvermindering krijg.

Hot Spods:

Heb ik ergens geschreven dat een hot spod per definitie een goede winterstek is? Ik niet, ik zeg alleen dat het VAAK de moeite loont om deze plaatsen eens een kans te geven!! De wierbedden en bomen zijn misschien geen verblijfplaatsen, maar blijken vaak wel plaatsen waar de vissen azen. Of bij ons moet een heel ander OVB ras zwemmen dan bij jouw in de buurt. En daar draait het mij om in de winter, op plaatsen vissen waar de vissen azen. Dat ze op een andere plaats lekker passief liggen te zijn om daar die andere 23 uur door te brengen zal mij een zorg zijn. Hun hoofd is dan ook absoluut niet bij aas. Er moet toch een rede zijn dat die vissen gemiddeld dat ene uurtje gaan zwemmen, ik kan me niet anders indenken dat het voor de V van voedsel is, want voor de voortplanting is het te koud en de veiligheid vinden ze op de winterverblijfplaatsen.
Dat deze hot spods kapot gevist zijn is vaak het geval, maar ik heb vaak ondervonden in de afgelopen jaren dat er in de winter toch een stuk argwaan wegvalt bij de vissen, misschien ook omdat er maar heel weinig gekken zijn bij ons die de winter doorvissen. De hengeldruk valt dus gedeeltelijk weg en de vissen komen er met minder argwaan. Jouw methode van vissen is een echte aasplek creëren voor de vissen in de omgeving van hun verblijfplaats. Dit is een hele andere manier van vissen dan ik tot op heden toe heb gepast, dat is namelijk op de plaatsen vissen die de vissen in die “aasperiode” opzoeken in de winter en hier ze vertrouwd maken met het voer.

Sponsoring:

Mijn antwoord op de vraag voor de duidelijkheid was dat een fieldtester foto’s ruilt voor boilies. Mike zag de ironie in dit antwoord niet in, terwijl het in mijn ogen toch volstrekt duidelijk is dat er meer bij komt kijken. Hoe het er in andere bedrijven aan toe gaat kan ik niet over oordelen, ik zal alleen uitleggen wat er van mij verwacht wordt.
Ik hoop dat ik in ieder geval meer voorstel dan een papierleverancier, anders zou ik er nu nog mee ophouden. Ik vis namelijk niet met standaard smaken of mixen, maar probeer toch nieuwe ingredienten uit. Want op elk aas wordt het op een gegeven moment na lang voeren en veel vangsten minder, dus ook op onze boilie. Heb dit jaar bijvoorbeeld hele goede ervaringen met een zalmflavour icm een zalmolie en het vismeel vervangen door babyvoeding voor meervallen. Toch weer een heel ander aas, maar de vissen hadden er duidelijk geen moeite mee (dit zie je wel als je naar mijn “zomerfoto’s” kijkt). Ook help ik mee bij het ontwikkelen van nieuwe producten zoals bijvoorbeeld de Rod Pod die ik zelf ontworpen heb. Dan hou ik de site nog bij, zit ik momenteel als vertegenwoordiger op de weg en sta ik op verschillende beurzen te werken. Het is dus meer als papier aanleveren.

Het Vet Vezel verhaal:

Ik heb 1 woordje niet vermeld tijdens het ingrediënten verhaal, een woordje wat standaard in mijn hoofd zit omdat ik een rationeel denker ben en wat heel veel mensen er zelf ook bij lezen. Maar voor de volledigheid, het woordje RELATIEF had ik moeten vermelden in dit gedeelte. Ook had ik ontzettend bij de vezels weg moeten laten, dan was het geheel wel op zijn plaats en had Mike er geen half kantje text mee hoeven te vullen.
Vismeel bevat bijvoorbeeld relatief meer vet dan graanproducten die over het algemeen in de mix worden gebruikt. Maar weer minder dan het van het vet overlopende producten als notenmelen, soyamelen en melkpoeders. Hetzelfde met de voedingsvezels, vogelzaden zoals wit, kool, neger, raap, lijn, hennep, ed bevatten relatief meer vezels dan vismelen, bloemsoorten, eiproducten en veel graanproducten, met uitzondering van tarweproducten (door de buitenmantel-tarwezemelen-die zich in tarwemeel vaak nog overmatig bevind). Ook bonen zoals soya bevatten meer voedingsvezels.

Voldoening:

Dan het stoelgang verhaal, dat vissen geen honger hebben zou goed kunnen, maar ze eten natuurlijk wel in de winter anders zouden we er geen vangen. Als die enzymen dan niet werkzaam zijn bij die lage watertemperaturen en vissen toch bijna geen voedingsstoffen opnemen uit het opgenomen voedsel, dan is het dus belangrijk voor de vis en visser dat er redelijk wat vezels in de boilie zitten zodat de stoelgang van de karper wordt bevorderd. De vezels stimuleren de darmspieren en zullen de doorlooptijd van het voedsel in de karperdarm verkorten. Dit werkt zo tenminste bij de menselijke darm en ik zou niet weten waarom dit bij een karperdarm anders zou zijn. Hierdoor heeft de vis geen vol gevoel en zal hij wanneer er weer eens een verdwaalde boilie voor zijn neus ligt en ergens diep achter in die kleine hersentjes een seintje gegeven wordt dat het laten liggen van dit balletje zonde is. Hij waarschijnlijk toch het aas opnemen. Dit zal hij bij een volle darm en dus vol gevoel waarschijnlijk niet hebben gedaan. Maar dit is mijn opvatting. Dus dit is de rede dat ik met meer vezels in mijn aas werk in de winter.
Te veel vezels is inderdaad ook niet goed want dan gaat de vis aan de dunne en krijg je inderdaad een laxeermiddeleffect. Maar ik heb vroeger (waar praat ik eigenlijk over) geleerd dat Te nooit goed is. In de zomer vind ik dit van minder belang aangezien de aasvertering toch al behoorlijk snel gaat en de extra darmstimulans van de vezels in mijn ogen niet meer zo noodzakelijk is als in de winter.
En als in jouw ogen de vissen op een ecologisch goed water geen honger hebben in de winter Mike, zit je dan zelf ook op een gratenpakhuis verenigingsputje te vissen? Lijkt me niet uit je vorige verhaal, waarom vang je dan nog vissen in de winter? Waarom blijven de vissen op een ecologisch goed water toch eten in de winter, terwijl ze geen honger hebben? Allemaal vragen waar ik wel mijn gedachtes over heb, maar zeker geen vaststaand antwoord. Iemand wel?

Voeren, Voedsel en Vetmesterij:

Mike,

Je gaat me niet vertellen dat je zelf ook niet liever een zwaardere vis vangt dan een lichtere. Ik praat hier helemaal niet over het onderwerp respect. Want een echte visser heeft respect voor elke vis hoe groot of klein deze ook is. Maar in het karpervissen zit een bepaalde vorm van prestatiedrang voor jezelf: vangst van dat magische gewicht, van die speciale vis, van die ene goudkarper, van die moeilijke klant. Een trofee voor je gedane werk in de afgelopen tijd. De afsluiting van dat hoofdstuk en het begin van een nieuw van een nooit eindigend boek. Vaak springen die grotere exemplaren er nu eenmaal uit en zijn deze een drijfveer om door te zetten.
Als aanhanger van het KSN ben je ook voorstander van de spiegelprojecten of niet? De rede van uitzetting is dat deze vissen zorgen voor meer variëteit in de bezetting van de wateren maar voornamelijk ook voor de potentie die de vissen hebben. De vissen hebben waarschijnlijk de capaciteit om uit te groeien tot die potentiële zwaargewichten. Anders hadden ze wel de spiegelvariant van de 25% wildbroed uitgezet. Nee de Valkenswaarders met potentie om zwaar te worden moesten het worden. Ik ben er alleen maar blij mee omdat ik ook liever een zwaardere vis vang dan een lichtere.
Op wateren waar het werkt om veel te voeren of het door de bezetting kan zou ik zeker wat meer voeren. Ik gaf het LDB ritueel aan dat plaatsvindt aan de Nederlandse wateren als ik praat over Nederlanders met emmertjes. Je krijgt in Nederland de vraag hoe het kan dat er zoveel zware vissen zitten in Belgie en niet in verhouding in Nederland. Er werd altijd op het ras gehamerd door de mensen. Ik gaf aan dat voeren ook heel veel doet bij de vissen en vissen hierdoor ook sterk in gewicht zullen toenemen. Ik hoor in Nederland in ieder geval steeds meer verhalen van veertigers en vijftigers en ik ben ervan overtuigd dat het komt door de toename van de voerhoeveelheid van de ‘Ollanders. Ik heb alleen altijd en overal beweerd dat je om het optimale resultaat van je voercampagne te krijgen, je wel in alle redelijkheid moet voeren. Als er maar 10 vissen zwemmen moet je geen 5 kilo dumpen. Of in de winter die 15 kilo per week op een strook van 300 mtr zoals je zelf ook al aangaf. Hoeveel kan je er op je stek verwachten, wat eten de vissen ongeveer, etc. etc. Dit zal je in mijn stukjes en reacties over voeren teruglezen.
De voerhoeveelheden is ook weer zoiets. Als je op twee stekken een kilo voert gemiddeld per dag dan kan je 150 tot 250 dagen voeren met die 300 tot 500 kilo. Voer je dan veel. Als je het gehele jaar volgens een van de oude methodes gaat vissen zoals die van Evert en je doet dit net zo fanatiek dan kom je ook aan die hoeveelheden. Je hebt nu toch ook weer 200 kg in de vriezer liggen. Dat vissen dan groeien van deze boilies is een bijkomend voordeel, ik vraag me alleen de volgende dingen af:

v Is het Ethisch verantwoord om vissen in gewicht toe te laten nemen door voeren.
v Is gewichttoename een teken dat een vis zich goed voelt bij het aas.
v Is het schadelijk voor een vis om “overgewicht” te hebben.
v Wanneer heeft een vis overgewicht, ook gekeken naar aanleg van verschillende vissen tot gewichtstoename.

Het kreeften verhaal is ook iets wat bij je nog niet duidelijk is, ik zal het nog een keer
uitleggen. Op welke wateren in Nederland, Belgie, Frankrijk, Duitsland, enz. zitten de zwaardere vissen van nature? Op wateren waar van nature kreeften voorkomen is mijn antwoord en hier heb ik maar heel weinig uitzonderingen op. Vandaar dat we bij ons in de omgeving deze proeven hebben gedaan en nog steeds in de gaten houden. De vissen lijken te groeien en dit is een goed teken. Deze wateren hebben een redelijke overbezetting vergeleken met het aanbod natuurlijk voedsel en niet het wateroppervlak. Het water hier zijn voornamelijk ondiepe zandputten met een voedselarme grond. Het bijzetten van vissen is dus “nog” geen optie omdat er niet voldoende voedsel aanwezig is in het water voor de vissen. De vissen hebben hier jaren stilgestaan en ik jaag liever hier in de buurt op die ene als ergens anders. Vandaar dat we (het clubbestuur) tot het besluit kwamen om wier aan te planten en tegelijkertijd de kreeften uit te zetten. Dit natuurlijk na informeren bij Natuurmonumenten, OVB en Marco Kraal die alledrie er geen ervaring mee hadden, maar het een apart idee vonden. Wat kan de schade zijn die de kreeften aan kunnen richten? Misschien hooguit de boilie van de hair plukken, maar echte schade aan het systeem lijkt mij een beetje gebakken lucht.

Montages:

Ik schrijf: dit jaar heb ik vier lossers gehad. Dus van Januari tot nu! Met dit stukje wilde ik het belang van een goede montage aangeven en dat mensen altijd vissen meer kunnen vangen door hier extra zorg aan te besteden. Ik ga dan verder met het wintervissen, je heb in het afgelopen seizoen/ de afgelopen seizoenen vertrouwen opgedaan in een bepaald systeem. Ik geef aan dat je dit in de winter moet handhaven om zo met vertrouwen aan de waterkant te zitten. Is het systeem goed dan ben je al een stap dichter bij een winterkarper. In zoverre is het stukje dus relatief inzake het onderwerp. Ben ik hier eens wat ruimer in mijn tekst, is het ook niet naar voldoening, maar je kan het natuurlijk niet voor iedereen even goed doen.
Van die veertiger is een foutje van KWO, zij hebben per ongeluk 2 maal die schitterende rijen geplaatst in mijn vorige rotary. De tweede keer moest het een foto van een schub zijn. Dit is binnen twee dagen veranderd. Maar toen ik mijn artikel nog even terug las met de verwijzingen die je ernaar maakte. Zag ik dat de rijen weer op zijn plaats stond. Dit zal waarschijnlijk fout zijn gegaan bij een latere update door de oudere versie weer te plaatsen. Het zal dus inderdaad misverstanden oproepen, maar dit ligt geheel uit mijn handen. Kan gebeuren zou ik zeggen en “fouten” zijn menselijk. Heb niet meer dan lof voor het goede werk van Bertil, Gerrit en Menno.
Gewichtsvermeldingen doe ik trouwens niet in artikelen, ik weeg de vissen en de mensen in mijn directe omgeving weten wat ik precies vang. Wat bereik ik er verder meer mee als ik de gewichten bij de foto’s zet, worden de vissen dan ineens mooier? Dan ga je in mijn ogen TE veel naar de verpakking en de zelfprofilering met kijk eens wat ik gevangen heb, en TE is nooit goed. Ik waardeer de vissen zoals ze komen en hoef die speciale vissen echt niet op topgewicht te vangen, anders zou ik alleen nog maar voor de paai en in het latere najaar gaan vissen wanneer ze op topgewicht zitten. Iedereen die ook deze mening deelt gaat verder met de volgende alinea, voor die paar gewichten geilen: Ze waren 17.4 kg, 19.5 kg,
22.5 kg en 21 kg in volgorde vang verschijning (al telt de omschrijving in het stukje foto’s voor mij persoonlijk en voor ik hoop die grote meerderheid die dit cijfermateriaal niet leest). Maak ik in het vervolg een verwijzing naar een vis is het voor sommige wel duidelijk, al weet de grootste groep hoop ik nog niet waar ik over praat.
Ik zal het wat specifieker uitleggen hoe mijn huidige systeem in elkaar steekt, want wat Mike mij persoonlijk aangaf is dat niet elke KWO bezoeker even goed weet hoe alles in elkaar hoort te steken en er bij klakkeloos kopiëren fouten gemaakt kunnen worden die
een vis misschien het leven kunnen kosten. Dit is natuurlijk ook het laatste wat ik met dit stukje zou willen bereiken en daarom deze ruimere uitleg. Dus voor degene die het systeem eens willen gaan gebruiken, lees dit A.U.B. zorgvuldig om eventuele schade te voorkomen
Het gevlochten werk op de molen is neem ik aan voor iedereen duidelijk is, dan komen we bij de nylon “voorslag”. Deze stem ik af op de aanwezigheid van obstakels. Is het water geheel obstakelvrij dan kies ik voor fluorcarbon van een 35/00 omdat dit ongeveer de zelfde breeksterkte heeft als mijn gevlochten hoofdlijn van 15 lb. Mochten er nu in het water gevallen bomen zijn, een enkel talud of een mosselbank dan schakel ik over naar de iets zwaardere, sterkere en schuurvastere 41/00 fluorcarbon (Vanish dus van Berkley). Krijg ik met extreme situaties te maken zoals taluds die van 1 naar 5 meter lopen in enkele meters, onderwater bergen, verzonken metalen palen met een mosselhuid en andere extreme situaties dan neem ik hier het risico niet en neem ik een voorslag van Amnesia met een trekkracht van 13.6 kg en een dikte van ongeveer 55 a 60/00. Ik gebruik deze lijn ALLEEN als de situatie zorgt voor het slag over slag verspelen van vissen met de dikkere fluorcarbon of ik het gevoel heb dat dit gaat gebeuren. Dit geheel is dus op het water wat ik momenteel bevis het geval. Ter verduidelijking, enkele jongens die ik ken waren ook op het water aan het vissen dit seizoen met dus die 35/00 van Mike, zij hadden 9 runs waardoor er 8 verspeeld werden door lijnbeuk. Persoonlijk heb ik na 19 runs er 18 verzilverd, met 1 vis die ik na de lijnbreuk zeer snel weer terugving, geheel in orde op het kleine haakwondje na (zie ook verspeelde vis 1). Je MOET hier dus wel met de dikkere voorslag aan de gang om je vissen te vangen, was er geen moeten dan ook geen Amnesia. Die schuurvastheid is trouwens ook weer relatief. De 60/00 Amnesia is langer bestand tegen schuren dan de 30/00 quiksilver door de grotere dikte. Al is de quicksilver dus als materiaal schuurvaster.
Waarom dan die nylon voorslag aan die gevlochten lijn? De wateren waar ik vis zijn zeer lijngevoelig om het maar zacht uit te drukken. Lijn waarnemen betekend boeggolf of Dieet, maar zeker geen groen stoplicht voor onbeperkt eten. Gevlochten lijnen worden veel beter waargenomen door de vis dan nylon (dit is tenminste mijn opvatting, door gedeeltelijk drijven van de gevlochten en de grovere structuur),vandaar. De voorslag is bij mij trouwens een 20 meter lang, bij het kapot schuren van de lijn is zo goed als ALTIJD DE NYLON DE DUPE, dus over die laatste knoop hoef je jezelf verder weinig zorgen te maken. Mocht in het ergste doemscenario de lijn wel op de gevlochten knappen of kapot schuren dan kan het lood nog gemakkelijk over deze knoop glijden. Maar dit zie ik niet gebeuren. Ik en veel mensen in mijn omgeving hebben de ervaring dat als de lijn kapot schuurt op een obstakel dat het over het algemeen de eerste 15 meter van de lijn bedraagt. Verder zorgt het voor een veel betere dril onder de top door de meter rek die je hebt op die nylon en dus ook voor minder lossers vlak voor het net. Naarmate de vis dichter bij komt, komt er door de kleinere hoek tussen hengel en lijn en de kortere afstand meer kracht op de haak te staan. De nylon kan dus de eventuele onverwachte tik met de kop opvangen.
Deze “voorslag” bevestig ik met twee bled knoopjes van elke lijn op de andere lijn die je tegen elkaar intrekt. Dit is een sterke maar kleine knoop die bijna net zo sterk is als de hoofdlijn zelf. Ook een goede knoop is de Mahin knoop die in het Sensas boek staat. Beide dus DUNNE knopen, waar het lood als het moet gemakkelijk overheen kan.
Nog iets over voorslag, zoals ik al aangaf is die van mij een 20 tal meter lang. Hier praat je dan ook echt over een voorslag. Ik zie nog regelmatig mensen die als ze met een voorslag vissen, hij een meter of 5 of zelfs korter is. Dit heeft dus absoluut geen enkel effect en is dus nog steeds vragen om verspelen. Bij het schuren langs een obstakel is de vis binnen enkele staartslagen bij de gewone hoofdlijn en knapt het geheel alsnog. Vis je met een voorslag, doe dit dan met een voorslag van minimaal 15 meter (de lijn knapt in 99% van de gevallen binnen die 15 meter). Hier heeft de voorslag dus echt effect en voorkomt het kapotschuren van de lijn. Controleer regelmatig de voorslag op beschadigingen, zijn die aanwezig dan moet je hem vervangen. Hierdoor voorkom je erger. Je hebt dus meer nodig dan enkele metertjes wil je het goed doen.
De leadcore is ook weer om die extra laatste meters op de grond te houden. Nog een rede om het product te gebruiken is dat het veiliger voor de vis is tijdens de dril. Door de grote diameter van het product schuurt er een dikkere lijn langs het lichaam van de karper. Hierdoor zullen de schubben veel minder snel beschadigen.. Persoonlijk heb ik hier nog betere ervaringen mee dan met de normaal gebruikte silicone tube achter het lood. Vis dus altijd met een tube (leadcore) of iets dergelijks achter het lood, dit voorkomt schade aan de vis! De leadcore bevestig ik met een gewone bloedknoop. Dit is bij mij een sterkere knoop gebleken als de twee lussen die je in elkaar haakt. Maak de knoop wel zeer goed nat, anders beschadigt de nylon en is de knoop veel zwakker. Niet alle soorten leadcore hebben trouwens dezelfde goede eigenschappen: sommige zijn schuurvaster dan anderen en sommige zijn zwaarder dan anderen. Ik vis momenteel dus met de Limpit van Nash en deze bevalt uitstekend. Ik heb mindere ervaringen met de leadcore van Fox en Korda, de duurzaamheid viel me behoorlijk tegen van deze lijnen.
Hierop zit dus een schockleader sleeve die de harde plastic binnenkant van het peerlood vervangt en er nu een zachte tube in het lood zit. Er ontstaat nu een gat van enkele millimeters in het lood, ruim voldoende om de lijn die achter het lood zit door het lood te laten gaan. Het grote voordeel is dat deze sleeve op de leadcore klemt door zijn geringe binnendiameter. Als je nu de sleeve in het lood trekt, doe dit dan niet te strak. Zo kan het lood gemakkelijk loskomen van de sleeve en over de lijn naar achteren schuiven, mocht de lijn geknapt zijn. Bijna bij elke run die ik krijg is het lood losgekomen, dit vind ik ook ideaal en de vis zou het lood dus meteen kwijt zijn geweest.
Het inline lood is bij ons (in het zuiden) altijd het lood van bijvoorbeeld Korda of Fox. Hierdoor misschien wat verwarring met andere delen van Nederland. Bij ons wordt gewoon niet meer gevist met het oude zwarte tubelood en ik heb nu eenmaal niet ervaring als hengelsportverkoper in andere delen van Nederland. Maar ik hoop dat het type lood voor iedereen duidelijk was, zo niet dan is het dat nu.
Bij het verspelen van een vis is het, het belangrijkste in eerste instantie dat de vis het lood weg is. Het lood houdt namelijk de druk op de haak waardoor deze door spuwen en spierconcentraties niet verwijderd kan worden. Is het lood weg, dan is het een kwestie van minuten voordat de haak verwijderd is. Belangrijk hierbij is wel te vermelden dat ik altijd met een dichtgeknepen weerhaak vis of met haken met een mini weerhaak, zoals enkele haken van de afgelopen jaren. Dit bevorderd het inhaken van de haak en is gemakkelijker voor de vis kwijt te raken, op het moment dat deze verspeeld is. Een belangrijk punt dus, neem je dit niet in acht, dan duurt het veel langer voordat de haak verwijderd is.
De onderlijn was van FLUORCARBON, SNAKE BITE OF QUICKSILVER. Alle drie sterkt spul wat ik aanpas aan de bodemkleur en soort onderlijn dat ik wil vissen.
Vissen die ik zou verspelen zijn binnen een minuut of vijf alles dus weer kwijt. Maar ik zit niet aan de waterkant om vissen te verspelen. Ik stem mijn montage zo af dat ik toch minimaal een 90% van mijn vissen vang en ik gaf al aan dat ik als voor komend jaar 2003 het voornemen heb om voor de volle 100% te gaan. Als je ervan dan nog uitgaat dat onder deze verspeelde vissen een groot gedeelte gewoon losschieters zijn. Dan zijn er dus 1 of twee vissen per jaar die het voor elkaar krijgen om een gedeelte van de montage mee naar huis te nemen. Deze vissen komen ook nog weer gemakkelijk van het geheel af, dus in mijn ogen een veilig systeem, MAAR HET MOET WEL NAUWKEURIG EN GOED BEVESTIGD WORDEN!!!!
Ik schrijf dus waar ik mee vis en waarom ik de keuzes maak voor bepaalde producten en hoop dat degene die het over willen nemen of willen proberen, zeker deze text nog een keer lezen. De gemiddelde barganger of koffieshopbezoeker (deden ze dat maar) vist gelukkig de winter niet door, mede omdat het dan minder gezellig is om achter het kampvuur een biertje te drinken. Dit is in mijn ogen dan ook de groep die ervoor heeft gezorgd dat Mike een vis ving met een onderlijn vergroeid in de bek. Door niet voldoende oog te hebben voor de montage en deze niet vaak genoeg te controleren gebeuren deze zaken die op zichzelf alleen maar triest zijn. Of onze verantwoordelijkheden verschillen Mike lijkt me dus sterk, zoals je hier boven kunt lezen. Ik hoop dat alles voor iedereen duidelijk is nu, zijn er nog vragen dan beantwoord ik die maar al te graag op dit DB.

Sluikreclame:

Erger jij je zo erg Mike aan twee foto’s met daarop enkel vierkante millimeters bladbedekking met het merk waar ik voor vis? Je snapt neem ik aan dat ik voor de beurzen en dergelijke ook enkele foto’s wou hebben met enige vorm van promotie. Ik heb dus van deze twee vissen foto’s gemaakt met een mutsje en heb er trouwens geen zonder.
Wat is sluikreclame, ik onderken niet dat ik bij een foto mijn mutsje op heb en ik aangeef dat ik mijn vissen op een vismeel boilie vang. Ik krijg nu eenmaal mijn boilies en vind het niet meer dan normaal dat ik op mijn foto’s hier af en toe melding aan geef. Ik ga verder niet zitten zeggen dat Pro Line de beste is, iedereen er mee moet vissen, het alleen beren op de kant trekt, enz. enz.. Wat wil je dat ik met een Nutrabaits mutsje op ga zitten als ik met hun producten vis! Wat van Alijn met sluikreclame voor Ultimate, Van het Eck voor Hutchinson, Phil voor Nash, en wie nog wel meer. Je leest bij mij nog eens niet de naam in het artikel. Dat ik (nog) niet tot dat rijtje behoor is een tweede, maar wil niet zeggen dat je mij anders moet behandelen dan die anderen. En het is nu eenmaal een feit dat de karperwereld valt of staat met de huidige commercie. De een geeft er niks om en de ander zou willen dat het zonder kon, maar zonder de commercie waren we nu niet waar we nu zijn. Je kan het ook vanuit een andere optiek zien. Ben blij dat er eindelijk een merk op de Nederlandse markt het lef heeft genomen om in alle grote zaken diepvriezers te verdelen zodat het boiliekopende publiek echt een keuze heeft tussen twee producten. Iedereen weet net zo goed dan ik dat een vriezer veel beter voor onze vriend is (ook weer die visvriendelijkheid, nietwaar!) dan een geconserveerde boilie. Of deze boilie dan wel of niet naar je opvattingen is, is natuurlijk een ander verhaal. Dat er veel mensen altijd hun boilies zelf zullen blijven maken is me ook meer dan duidelijk, maar kopen mensen een product dan heb ik altijd nog liever dat ze met een vriezer vissen, in tegenstelling tot een geconserveerde.
Je zegt dat ik het niveau naar beneden haal door de sluikreclame, omdat ik me telkens? weer van sluikreclame bedien. Waar in mijn eerste rotary staat sluikreclame. Ik moest het toch wel even hebben over hun in het onderdeel commercie. Verder geen naamsvermelding of iets dergelijks. Ik snap jouw gefrustreerde kijk op mijn schrijven dus ook niet helemaal Mike. Deze keer heb ik dan op twee foto’s een mutsje op. Daar had Hans twee mooie woordjes op: BOEIEND EN INTERESSANT! Het gaat gelukkig bij de rotary nog steeds om inhoud en snap dan ook niet dat je jezelf zo druk gaat maken over twee plaatjes.
Waar ga ik ook eigenlijk mijn woorden vuil aan maken. Als er trouwens iedereen hetzelfde als Mike over denkt in het geval van sluikreclame, geef me dan even een seintje op het DB of in mijn mailbox. Zijn er namelijk veel die er toch zo over denken, dan zal ik speciaal voor hun mijn vissen voortaan even neerleggen en mijn mutsje even aan de kant leggen om voor deze rotary speciaal wat foto’s te maken. Al vind ik dit handelen geheel onzinnig. Ik schrijf dus vanuit mijn ervaring binnen de verschillende facetten van het karpervissen en omdat ik schrijven over mijn hobby gewoon leuk vind. Ik ga geen discussie of briefwisseling uit de weg en ben zelf ook lekker koppig, of niet Mike? Maar fouten moet je wel toelichten en misvattingen verduidelijken. Vandaar dus ook deze Posting.

Doe mij dus maar een struikmenu en een kromme hengel deze winter in plaats van een soepkipje en een spelletje klaverjassen, dat doet mij pas goed.

Trouwens, ik vind die sluikreclame in jouw Rotary echt het niveau van de gehele rotary naar beneden halen Mike! Leuke getruceerde foto trouwens, breng die mutsjes uit, je zal er zeker vrachtwagens van verkopen. Grapje moet kunnen, niet?

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

29-12-2002 16:02

Beste Mike,

Echt een puik stukkie tekst, dat moet ik wel een paar keer lezen voordat ik alles in me heb opgenomen.

Ter verduidelijking: die schub is onder de eigen kant gevangen, volgens mij had ik dat ook vermeld in de rl (don't kill me if I'am wrong.). De aanbeet kwam zo rond half 5 's ochtends (twas behoorlijk donker dus eigenlijk in de nacht gevangen). De eigen kant bestaat op deze stek uit een groot en kaal grasveld. dus totaal geen begroeing. Die vis kwam van een heel ondiep talud af. de eerste paar meters staat er maar 30 cm water waarnaar het afloopt naar 60 cm. Met trotseren bedoelde ik het feit dat het voor een vis waarschijnlijk niet echt fijn vertoeven is zo op ondiep water met behoorlijk ruw water (windkracht 6-7 die over ruim 30 hectare water aan komt zetten).

Wat betreft het (niet) vissen onder takken, begroeing en dergelijke moet je denk ik onderscheid maken tussen voerstekken en instant vissen.

Wat alle kritiek betreft op voorgaande RL's. Daar heb ik helemaal geen moeite mee, daardoor blijven alle rotaristen goed nadenken over wat ze schrijven voordat ze het laten plaatsen. Ook kunnen er hele interesante discussies op gang komen. Zoals bekend ben ik een voorstander van felle discussies dus dat zit allemaal wel goed :grin:

Groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-12-2002 16:19

Mike

Zeer sterke bijdrage aan de rotary. Bomvol bruikbare tips voor jong en oud. Een lang maar lekker weg te lezen schrijfsel. Ook een glimlach kon niet uitblijven. Ik vond je af en toe toch iets te kritisch naar Bart's z'n bijdrage. Hiermee bedoel ik, de teksten van Bart te letterlijk nemend. Met alle respect hoor want de ene schrijver is de andere niet natuurlijk. Jij gaat dieper in de details, terwijl ik de indruk bij Bart's z'n rotary had dat hij de details meer als vanzelfsprekend vond en er daarom niet dieper op in ging. Zoals de schrijvers, de ene lezer is de andere niet. Dus bij de ene moet je in de details treden terwijl een andere zich daaraan kan storen en zal denken, pffff dat weet toch iedereen. Daarom vond ik jou kritiek naar Bart toe iets te ver gaan terwijl ik het misschien moet opvatten als positieve aanvulling. Weer afhankelijk van hoe je het als lezer opvat, denk ik?

Bart

Jou bijdrage hier in de reactiebox is onderhand een tweede rotary. Misschien een door Mike opgedrongen bijdrage maar niet te min, zeer zinvol. Puik toegelicht. Ik vind wel een beetje dat je Mike in de mond praat in deze tweede bijdrage. Hou je eigen mening, dat sierde je in je eerste rotary bijdrage!

Ik ben benieuwd naar jullie volgende bijdrage.

Groet
Bart Janssen.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

29-12-2002 16:47

Beste Bart,

Ik probeer hier de kritieken die Mike had op mijn Rotary te weerleggen of dingen te verduidelijken zodat je inderdaad meer in de details treed. En op veel kritiek hoort een lang antwoord. Mijn eigen mening zal ik altijd blijven houden en een beetje koppig moet je wel zijn als karpervisser.

mvg

Bart van den Hurk
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

29-12-2002 17:11

Dat zeg je helemaal juist Bart. Een beetje koppigheid kan nooit geen kwaad! Is helemaal afhankelijk van hoe de ander daarmee om gaat. En kan de ander dat niet dan is dat toch echt z'n eigen probleem.

Ik hoop snel weer wat van je te lezen. Ik hou er namelijk wel van om een beetje tussen de regels door te lezen.

Keep up the good work!
Bart Janssen.
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

29-12-2002 17:29

Boordevol leeswerk. Ben je wel even mee bezig, maar daar krijg je dan wel wat voor.
Aardig wat tips, en dingen om zelf ook wat te Brainstormen.
Genot om te lezen, en tevens ook meteen informatief. Wat wil je nog meer.

Well Done!

Christiaan van Klaveren
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

29-12-2002 19:33

Goedemiddag,

Well done Lads,keep up the good job. :smile:

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Frank Avezaat
Berichten: 2212
Lid geworden op: 04-01-2002 01:00
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

29-12-2002 21:49

mooi mike... ga zo door jongen!

heb er weer volledig van genoten!
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

30-12-2002 02:25

Hallo John.

Bespaar me het boek, je weet hoe het met Luc is afgelopen en Evert en nu ligt Alijn alweer aardig onder vuur hier en daar. Hoge bomen vangen veel wind. Ik vang liever karpers. Laat mij maar gewoon een karpervissertje blijven die wel altijd nadenkt en blijft nadenken over zijn visserij. Ook (zeker) als het even een tijdje niet lekker gaat.
Nee, ik heb geen ambities op dit gebied. Ik vind het wel leuk om te schrijven en het gaat me meestal gemakkelijk af, maar ook alleen maar als ik werkelijk wat zinnigs denk te kunnen melden. Over zaken waar ik echt geen verstand van heb zul je mij niet zien schrijven.
Ik ben wel blij dat mijn kwaliteiten niet aan het gewicht van mijn vissen wordt afgemeten, want dat is bijzaak. Wil je grote vissen vangen, moet je vissen waar ze zwemmen.
Ik dwaal weer af (heerlijk), maar "Klunen" was ook een hele toepasselijke geweest.
Zal ik onthouden, thanx.

Bart en ik zijn er achter de schermen wel uitgekomen denk ik, hoewel ik moet toegeven dat mijn eerste versie wat aan de felle kant is geweest.

Even over die wind(richting).
Ik denk dat dat per water verschilt. Ik let er in andere periodes dan de winter heel goed op, maar ook dan kan het heel sterk verschillen per water. Sommige wateren zijn absoluut windgevoelig en op andere wateren maakt het (is mijn ervaring) niks uit.
Oostenwind blijft echter een lastige klant. Een water waar ik veel in de winter gevist heb, kenmerkt zich juist als een windgevoelig water. Dat wil in dit geval zeggen, hoe harder het waait hoe beter je vangt. Ook in de winter dus en dan met name op de oevers waar de wind echt vol op staat. Ook al is dat oostelijk, hoewel ik al zei dat oostenwind eigenlijk het hele jaar door gemiddeld genomen slecht is (kan zijn) voor de vangsten. Niet alleen bij mij dus. Windstil weer en oostenwind is dus slecht op dit water.

Mijn eerste keus voor winterstekken is dat ik er in andere jaargetijden dus wel moet hebben gevangen en het bodemverloop gunstig moet zijn. In mijn ogen moet er dus een talud of diepe kuil of een ander soort van beschutting voor de karpers zijn om het in de winter dan ook als een aantrekkelijke (veilige) verblijfplaats te bestempelen.
Misschien zouden de karpers in sommige situaties wel heel goed een totaal andere (natuurlijke) winterverblijfplaats kiezen, maar omdat ik ook al vroeg begin met opbouwen denk ik (denken hè, niet zeker weten) dat door mijn opbouw (goed voer, juiste hoeveelheid) een deel van de karperpopulatie er geen probleem mee heeft een nieuw winterverblijf te accepteren als daar zo makkelijk en dichtbij goed voer te halen valt.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt en leuk dat je inhoudelijk ingegaan bent op mijn bijdrage, want dat vind ik dus het leukste. Reageren.

Groetjes,

Mike

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mike van Zijl op 2002-12-30 03:33 ]</font>
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

30-12-2002 02:45

Hallo Ome Aart.

Ho ho, ik was al begonnen met de bijdrage voordat ik helemaal onder het bouwpuin lag en een deel seizoen en Koude Karper had ik grotendeels nog op de plank liggen.
Ik heb overigens niet geschreven dat karpers die kleine temperatuursverchillen niet zouden opmerken, maar dat een graadje meer of minder geen verschil maakt voor hun aas en zwemgedrag in de winter. Niet alleen kan een karper enorm kleine temperatuursverschillen registreren, maar ik zag zelfs dat de karpers in mijn vijver ook nog eens de allerkleinste drukverschillen registreren. Ze lagen namelijk allemaal op het allerdiepste punt van mijn vijver terwijl er om het groepje heen diepteverschillen zitten van maar enkele centimeters. Af en toe draait eentje zich om, zwemt een kort boogje en wurmt zich weer tussen de anderen alsof ze een beetje wedijveren om dat kleine allerdiepste plekje.
Zette me weer even aan het denken, maar als je het logisch bekijkt moet een dier wat zijn leven in het water slijt ook alle mogelijkheden benutten om zijn omgeving zo goed mogelijk te registreren. Daar horen in het geval van karpers natuurlijk drukverschillen, temperatuur, licht, donker, trillingen enz. bij.

Verassend of verrassend that's the question.
Ik heb de spelfout gevonden, Damn!!!
Tja, dat komt er nu van als je vertrouwt op de spellingscontrole van een tekstverwerker.
Die ziet geen fout in "ik ben het" terwijl je "ik ben heet" bedoelt. In dit laatste geval had mijn vriendin er vast wel op gereageerd :grin:

Groetjes,


Mike
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

30-12-2002 02:50

Beste Bart.

Ik kom later op jou uitgebreide reactie terug. Als je het tijdstip van deze posting bekijkt, begrijp je wel waarom :wink:

Alvast een goed uiteinde en niet te veel oliebollen hè :grin:

Mike
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

30-12-2002 03:08

Hallo Kiron.

Ja, dat van die eigen kant had je duidelijk vermeld hoor. Zonder een gelijk te willen halen, zou je kunnen denken dat die schub dus de oever(s) aan het afstruinen is op zoek naar iets eetbaars. Het verbaasd me ook niets dat je in de winter (net als in andere jaargetijden) karpers op de vreemdste plaatsen kan aantreffen. Ik heb zelf eens een hele grote groep karpers bij een erbarmelijk koude nacht zien azen aan de oppervlakte. Of ze echt aan het azen waren kon ik niet zien of bewijzen natuurlijk, maar het geeft maar weer aan dat er soms geen touw uh... onderlijntje aan vast te knopen is. Wat bezielt zo'n groep nu om in het holst van de nacht bij een ijselijke vrieskou heel gemoedelijk aan de oppervlakte liggen te lurken?
Of zouden ze het misschien op "schaatsrijders" of ijsvogeltjes gemunt hebben :grin:
Wie het weet mag het zeggen.

In mijn bijdrage maak ik ook een onderscheid tussen instant of op een voerplek.
Ik schrijf dan ook dat dergelijke (blader)stekken van tijd tot tijd opzoeken (instant) iets anders is dan er je winterstekken aanleggen.

Groetjes,


Mike
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

30-12-2002 03:23

Hallo Bart Janssen.

Dankje.
Gelukkig ben jij een goed lezer en haal je de juiste dingen onze bijdrages.
Er zijn echter een hoop mensen die dit niet doen en waar je dus echt op je woorden of zinnen moet letten om te voorkomen dat er verkeerde (schadelijke) conclusies uit getrokken gaan worden. Veel lezers reageren namelijk niet en stellen geen vragen.
Door duidelijkheid en zorgvuldigheid voorkom je namelijk een hoop kritiek achteraf.
Dat is al een stuk makkelijker als je schrijft dan wanneer je bijvoorbeeld je mond voorbij praat. Eerst denken, dan doen. Een tekstverwerker is gelukkig heel geduldig.
Ik heb Bart echt niets opgedrongen hoor, maar we vonden het gewoon de beste manier om onduidelijkheden en meningsverschillen in de reactiebox recht te zetten.
Bart's reactie moet ik nog goed tot me nemen, maar ik kom daar zeker op terug.

Groetjes en jij ook een fijne jaarwisseling,


Mike
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

30-12-2002 03:27

Hallo Christiaan en Jeroen.

Your welcome guys,

Mike
Mike van Zijl
Berichten: 324
Lid geworden op: 08-02-2002 01:00
Locatie: Amsterdam

30-12-2002 03:30

Hallo Frank.

Jij ook bedankt en ik zie je waarschijnlijk 1 februari op de beurs.
Je herkent me aan een vleeskleurig petje en een KSN tatoeage boven m'n navel :grin:

See you,

Mike
Roy Alofs
Berichten: 192
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00

30-12-2002 07:41

Mike kruip achter die pc vandaan en ga eens naar bed man! Op jouw leeftijd is een goede nachtrust erg belangrijk he..

Proost!
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-12-2002 08:53

Mike,

Goeie morgen zeg, toen lag ik al een uurtje of twee onder de wol. Ik lees van de week wel wat je over mijn reactie te zeggen hebt.

Mike en iedereen een heel goed nieuwjaar en een visrijk 2003.

Die oliebollen blijf ik idd maar vanaf, dadelijk ga ik nog over die 240 pond en vetmesterij wil ik mezelf maar met mate aandoen. :smile:

mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2002 09:36

Mike, Bart: Mike, zo gemakkelijk kom je niet van mij af, no..no.., je schrijft (letterlijk citaat):'Ook op 60 cm diepte is het in de winter overal even koud in het water en al zou er al een graadje verschil zitten tussen de bovenste laag en de bodem dan heeft de karper daar ook geen weet of last van'. En dat klopt dus niet!
Bart:
een karper is een gewerveld dier (net als de mens) met een in heel grote lijnen vergelijkbare hartfunctie. Overgewicht is dus wel degelijk schadelijk voor een karper (ongeveer net als voor een mens). Wat exact overgewicht bij een karper zou zijn is voor zover mij bekend nog nooit wetenschappelijk vastgesteld. Bij een ecologisch verantwoord visbestand in een water is het grof dumpen van boilies dan ook schadelijk voor de karper, lijdt in een aantal gevallen tot leververvetting en daarop volgende sterfte.
Al met al geen gemakkelijke materie maar wel degelijk een om rekening mee te houden. Bovendien werkt teveel voeren (in het bijzonder bij lage watertemperaturen) ook averechts t.o.v. het beoogde effect zoals ook Mike al duidelijk heeft aangegeven.
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

30-12-2002 18:28

Mike,

Goede en vooral gemotiveerde bijdrage. Ik heb een hekel aan een mening zonder fundament maar in jouw geval is hiervan geen sprake. Mijn complimenten.
Niet dat ik het overal mee eens ben maar dat is totaal iets anders. Wellicht ga ik nog een keer uitgebreid in op jouw verhaal maar op dit moment ontbeert het mij aan motivatie en tijd (ook ik vis namelijk gewoon door in de winter). Wellicht nog een keertje een gastbijdrage voor deze rotary, wie weet. Toch wil ik nog een aantal kleine dingetjes kwijt (ik kan het niet laten) waar het laatste woord nog lang niet over gesproken is.

In de winter is het heel goed mogelijk om veel te voeren. Soms zelfs nog meer als in de zomer! Niet dat het per definitie meer vis oplevert maar zeker ook niet minder. Dat in deze de stek (of bepaald water) en de aassoort c.q. ingrediënten belangrijke factoren zijn mag evident zijn. Wil je deze tactiek echter succesvol toepassen dan moet je over veel waterkennis beschikken en vooral ook veel kennis over het (individuele) aasgedrag van de karper(s). En hiervoor is ervaring nodig. Veel ervaring. Ervaring die je niet opdoet als je gedurende een paar jaartjes af en toe een hengeltje uitgooit in de winter en al helemaal niet door boeken te lezen, besef dat goed. Bezint echter voor ge begint! Blind voer storten is het domste wat je kunt doen en je verziekt het voor de andere karpervissers. En laten we in deze tijd waarin de discussie over waarden en normen een hot item is eens met een kritisch oog naar onszelf kijken. Respect voor collega vissers is het minste wat je kunt tonen. En om mis(ver)standen te voorkomen: liever weinig en continue voeren dan kort en hevig. In de zomer kun je zo soms nog wel het e.e.a. forceren maar in de winter is deze kans vele malen kleiner. Al helemaal als je te weinig ervaring of waterkennis hebt.

Het klopt inderdaad dat karpers hele kleine schommelingen in watertemperatuur kunnen waarnemen. Maar voor een beetje vreten doen ze (soms) alles. Ook al is de watertemperatuur op de plek van het vreten lager dan overige plekken op het water. Hier heb ik genoeg voorbeelden van. Het is een fabeltje dat karpers per definitie in de winter hogere watertemperaturen ambiëren. Nogmaals, voor een volle darm doen onze karpers veel. En of het nou natuurlijk voedsel is of een lekkere hap uit de keuken van Roelof dat is om het even. Karpers zijn namelijk heel, heel goed te manipuleren. Laat ik ze voor de verandering maar gewoon oerdom noemen. Heil aan degene die het voorvoeren heeft uitgevonden.

Ook de (voormalige) warmwaterlozingen zijn leuke voorbeelden van dat (sommige) karpers soms lage watertemperaturen prefereren. Ondanks hoge watertemperaturen direct bij de lozing worden de grotere vissen (!!!!) vaak gevangen op plaatsen waar de watertemperatuur lager is. Dat de watertemperatuur dan beneden de ‘magische’ 10 graden ligt boeit deze karpers klaarblijkelijk niets. En waarom zouden deze vissen een temperatuur van 6 of 8 graden verkiezen als ze ook kunnen genieten van een zomerse 18 graden? Is het de rust of boeit het ze gewoon niet. Of zou het metabolisme van (sommige) (grotere) vissen ‘beter’ blijven werken in de winter? Het is echter een gegeven dat niet alle karpers in de directe nabijheid van de lozing verkeren. Ook schroomt de karper niet om in de winter grote (tot zeer grote!) afstanden af te leggen. Maar ook dit geldt niet voor ieder water (wat geldt overigens wel voor ieder water?) en ook niet voor iedere vis. In het VBK boek heb ik samen met Herwin nog een aantal zinsneden gewijd aan het wintervissen. Lees het maar eens na. Maar ook hier ben ik niet te diep op de materie ingegaan. Dit was trouwens ook niet de doelstelling.

En hiermee zijn we gelijk op het volgende puntje gekomen. De honger van de vis. Nou, ook in de winter gaan onze karpers (soms) gericht op zoek naar voedsel hoor. Dat dit per individu en per water verschilt mag duidelijk zijn maar door dit specifiek zoekgedrag kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de enzymen in de karperdarm in de winter nog wel degelijk werken (hoogstwaarschijnlijk minder efficiënt, effectief en in kleinere hoeveelheden). Enkele riviervissers maken hier dankbaar gebruik van door in de winter bij hoog water hun visje te vangen op de ondergelopen uiterwaarden. De watertemperatuur is dan echter niet om naar huis te schrijven. En deze karpers komen daar echt niet bij toeval terecht. Ze hebben gewoon honger en weten dat er een gemakkelijke hap te halen is op het vaste land.

Tot zover want ik dreig fanatiek te worden en voor dat je het weet is het inderdaad een gastbijdrage. En ik vind dat ik mijn mening nog niet overal even goed gemotiveerd heb. Dat is nu eenmaal het effect als je het e.e.a. uit de losse pols typt. Normaliter pleeg ik een dergelijk stuk een dag ‘in de week’ te leggen om het vervolgens nogmaals kritisch door te lezen. Dus enige nadere uitwerking zou op zijn plaats zijn. Maar nogmaals, wellicht komt dat nog een keer.

Het enige wat ik eigelijk wil zeggen is dat er op iedere regel diverse uitzonderingen zijn. Ik heb het al zo vaak geschreven. Het zijn die verdomde variabelen die het zo ondoorzichtig proberen te maken. En de doorzicht is slecht te verkrijgen door de variabelen in kaart te brengen. En dat is een verdomd grote klus die ik waarschijnlijk nooit zal klaren. Nou ja, het zij zo. Het belangrijkste is dat ik plezier heb in het vissen. Overigens zou het ook zo saai zijn als je alles zou weten.

Groet,
Roelof
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

30-12-2002 19:17

Beste Aart,

Dat is dus ook precies waar ik op doel. Dat leververvetting en overgewicht bestaat en kan ontstaan door het vissersvoer weet ik nu ook al enkele jaren. Maar de moeilijkste vraag is welk gewicht voor die bepaalde karper schadelijk is. Is het buikje een welvaartsbuikje of wel degelijk een teken van een serieus probleem. Ik hoop dat in de komende jaren dan ook een visserijbioloog hier brood of uitdaging in ziet om het verband te onderzoeken als dit al mogelijk is, want net als bij mensen is iedere karper verschillend.

Dan het vele voeren, daar moet je mee opletten zeker, maar wat is TE veel voeren. Ook weer zo'n vraag. Momenteel voer ik een 2 tal kilo in de week. Dit is dus absoluut niet veel. Maar ik relateer die 2 kg ook niet aan de hoeveelheid voer, maar aan het aantal te verwachten vissen op de stek met daarbij de eetlust (beide moeilijk in te schatten factoren, maar toch met enige zekerheid te schatten). Ik vis deze winter op een klein watertje (2 a 3 hectare) met een populatie van een 18 tal vissen. Ik ga er over het algemeen van uit dat 2/3 van de aanwezige vissen mijn aas als voedsel zal beschouwen (na de nu 4 maanden durende voercampagne zeker). Dus een 12 tal vissen met een gemiddeld gewicht van rond de dertig pond! 2 kg zijn ongeveer 400 boilies (20 mm) en dus een kleine 5 boilies per vis per dag. Zeker in de winter dus niet te veel. Vanaf een paar weken voor de paaiperiode tot ergens in Oktober voer ik dit op tot het 2 a 3 voudige per vis. Dat de vissen dus wat zullen groeien van mijn aas zal zeker wel, maar vetmesterij is het in mijn ogen zeker niet. Tenminste, tot het tegendeel bewezen is. Met het bovenstaande doel ik ook als ik in mijn Rotary spreek over voeren met verstand, mijn klompen zijn dus nog steeds heel Mike :smile: , want hier moet ik Aart zeker gelijk in geven. In het wilde weg veel gaan voeren zonder hierover vooraf nagedacht te hebben kan meer kapot maken dan je lief is, zowel voor onze vriend als je voerstek.

mvg

Bart van den Hurk
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

30-12-2002 20:13

Beste Bart, op teveel voeren is wel een antwoord te geven. De OVB heeft n.l. in het verleden al eens onderzocht wat een karper onder natuurlijke omstandigheden per dag eet en dit is ca. 3% van zijn lichaamsgewicht per dag, echter dit was in de maanden april t/m september.
De volgende globale rekensommetjes geven dus hier een (redelijk) antwoord op:
- 18 vissen (ik ga maar even voor die 18 ook uit van jouw gemiddeld opgegeven gewicht van 15 kg)= 270 kg aan karperbiomassa.
3 % van 270 kg = 8,1 kg per dag
- voor 12 vissen à 15 kg gemiddeld is dit 3% van 180 kg = 5,4 kg
Let wel, het bovenstaande geldt dus als gemiddelde voor de maanden april t/m september!
Bij lage winterse watertemperaturen is het bovenstaande niet onderzocht. Maar redelijkerwijs is, gezien de veel langere 'verteringstijden' , aan te nemen dat je de bovenstaande voerhoeveelheden bij lage watertemperaturen door een factor 3 à 4 zou moeten delen.
Voor de door jouw genoemde 12 vissen à 15 kg zou dit bij lage watertemperturen dus uitkomen op
5,4 kg: 3 à 4 = 1,3 à 1,8 kg per dag.

In alle gevallen is dit dus inclusief het natuurlijke voedsel wat de karper naast het 'vissersvoer' eventueel nog vreet.

De 'marge' is dus maar klein en het teveel voeren al snel bereikt en gelet op de gezondheidsrisico's voor de karper wil ik hier dan ook nadrukkelijk voor waarschuwen!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

30-12-2002 20:46

Afgewogen aan mijn vijvervissen in de afgelopen winters is die factor 4 nog aan de optimistische kant Aart. Ze eten veel minder maar ook veel minder frequent. Er gaan dagen voorbij dat ze niets eten. Maar zoals de afgelopen week met wat hogere temperaturen weer elke dag een beetje. Hangt dus ook nog eens helemaal van de omstandigheden af. Maar er zullen vast van water tot water verschillen zijn. :smile:

Kees
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

30-12-2002 21:30

Heren,

Het lijkt mij niet zo moeilijk om de conditie van een karper te bepalen. de verhouding lengte/gewicht zegt toch heel veel.

Ieder water heeft verschillende eigenschappen die het gemiddelde gewicht van de karpers bepalen. Zo kun je toch zeggen of een bepaalde karper voor zijn lengte op het goede gewicht zit voor dat water.

Als een bepaalde karper te ver boven of onder dat gemiddelde gewicht zit is zijn conditie slecht.

Zo kun je voor iedere lengte een ideaal gewicht bepalen lijkt mij.

groeten Jeroen
Roelof Schut
Berichten: 196
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

30-12-2002 22:19

Ik snap dat de discussie nu eventjes gaat over de potentiële ongewenste neveneffecten van te veel voeren. En dat dit onderbouwd moet worden snap ik ook. Maar, het spijt me, vorenstaande rekensommen kunnen er bij mij niet in. Er zitten veel te veel aannames in die nergens op gebaseerd zijn.

Wie zegt dat er slechts 12 van de 18 vissen azen? Voor hetzelfde geld zijn dit er 6, 2, 14 of zelfs alle 18. En wat als er een situatie ontstaat waarin er slechts 1 vis aast (en in het uiterste geval dus alles opvreet). Of er 9 karpers slechts 1 boilie per vis per dag consumeren en de overige 9 verdelen de rest evenredig? En zo zijn er nog tig andere combinaties te bedenken. En als je dit niet weet is het onmogelijk om een dergelijke berekening met enige mate van nauwkeurigheid uit te voeren. Nogmaals, ik begrijp dat te veel voeren ongewenst kan zijn. En deze stelling onderschrijf ik ook ten zeerste. Maar dergelijke berekeningen komen een consciëntieus antwoord absoluut niet ten goede.

En wie zegt dat het metabolisme van de karper in de winter een factor 3 (=33%) of 4 (=25%) lager ligt? Waarom niet met een factor 8 (=12,5%) of zelfs 1,01 (=99%). Dus ook hier een willekeurige aanname met een substantieel effect op de einduitkomst van de berekening. Bovendien verschilt de stofwisselingssnelheid ook van individu tot individu. De ene karper benut zijn voedsel nou eenmaal efficiënter dan de andere. Dat het ras van de karper hier een niet geringe invloed op heeft zal duidelijk zijn.

En wat te zeggen over de voedingswaarde van het geconsumeerde voedsel? Het natuurlijk voedsel van de karper bestaat voor het grootste gedeelte uit dierlijke eiwitten. Een vergelijking met bijvoorbeeld koolhydraatrijk aas (bijv. kippenmaïs) loopt hier volledig spaak. Of moeten we uitgaan van een 100% vismeelboilie om een dergelijke berekening goed te keuren? Het spijt me hoor maar dergelijke rekensommen zijn leuk maar in deze context ook niet meer dan dat. Indien je zulke vergelijkingen moet en mag je de variabelen (jaja, daar zijn ze weer) niet uit het oog verliezen.

En wat is nou wijsheid? Niemand kan mij wijsmaken dat op het putje uit ons rekenvoorbeeld de vissen een zo’n hoog gemiddeld gewicht hebben bereikt vanwege de consumptie van natuurlijk voedsel. Met andere woorden: deze vissen zijn opgefokt door het exclusieve voer van de karpervissers. En wil je een dergelijke vis ‘op peil houden’ dan moet je eigenlijk wel bijvoeren. Anders verliest de vis gewicht en neemt zijn algemene conditie af (sommige vissen van Cassien zijn hier bijv. een voorbeeld van). Dus wat moeten we met dit ethisch vraagstuk? De vissen lekkere voedzame boilies voorschotelen of laten ‘verhongeren’ op natuurlijk voedsel? Welkom in de wereld van de dilemma’s der karperwereld.

Uit proeven van de OVB blijkt dat een karper gemiddeld per dag een hoeveelheid natuurlijk voedsel vreet dat in gewicht gelijk is aan 3% van zijn lichaamsgewicht. Een leuke proef zou ik zeggen maar niet meer dan dat. Het zegt niets over wat een karper kan wegzetten zonder dat zijn gezondheid wordt aangetast. Want als het beschikbare (!) natuurlijke voedsel groter wordt neem dan maar van mij aan dat een karper meer vreet dan het equivalent van 3% van zijn lichaamsgewicht. Daarom worden de karper van nature op het ene water nu eenmaal groter dan op het andere. In het verleden, toen het voeren nog maar een minimaal effect had op de karperpopulatie omdat er niet of nauwelijks gevoerd werd, waren deze contrasten maar al te vaak goed zichtbaar. Zo werden bijvoorbeeld de karpers op wateren met een rijke kleibodem gemiddeld groter dan de karpers op een arme zandbodem. Tegenwoordig is het maar al te vaak andersom.

Maar begrijp me goed. Te veel voeren, hoeveel dat ook moge zijn, is per definitie verkeerd. Toch moeten we niet grijpen naar dergelijke vergelijkingen (hoewel de verleiding er groot is) om deze mening te goed gemotiveerd te onderbouwen. Er zijn gewoon te veel variabelen in het spel. Variabelen die we nog niet (volledig) kennen. Ik ga dus alleen prat op stellingen en beweringen als hierin alle mitsen en maaren ingebouwd zijn en anders niet.

Groet,
Roelof