Rot@ry Kiron Zaal

Jos de Jong

18-12-2002 09:00

hallo kiron,

nooit verwacht toch gezien!
Ik heb jouw kritische stukjes op het board ook gelezen en moest wel lachen om je opening.

verder goede bijdrage, vooral dat vissen om en nabij obstakels en toch ook op hele ondiepe stekken in plaats van diepe stekken kan ik helemaal mee meegaan.

ook zeer leuk is dat de redactie in de winter het onderwerp wintervissen heeft ingebracht, dat is wel zeer actueel en lekker om te lezen in deze bevroren tijd.

keep on going.

groeten, Jos
Arjan van den Berg

18-12-2002 10:36

Ha Kiron,

Goed dat je toch bent gaan schrijven, want je hebt een hele puike bijdrage geschreven. Echt goed opgebouwd en vol tips. En dat voor een eerste keer schrijven.

Wel jammer om te lezen dat blijkbaar op bijna elk water in de winter door enige onverlaten door veel te veel te voeren het verpest wordt voor de rest.

Ik voer ook weleens zeer grof in de winter maar dan alleen op wateren waar een zeer goed bestand zwemt waarvan ik weet dat ze in de winter goed doorvreten, dan kan het geen kwaad, integendeel dan doet het je zelfs zeer goed.

Maar op wateren met een wat dunnere bezetting zijn zulk soort uitspattingen funest.

Dus doe het dan ook niet!

MVG,

Arjan
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

18-12-2002 11:01

Hoi Kiron,
kan me goed vinden in jouw redeneringen. Ook ik was er al langer van overtuigd dat het succes niet aan de fluo pop-up lag, maar meer aan de taktiek van het single hookbait vissen en de plaats waar je zit.

Het vissen op ondiepe stukken spreekt me ook zeer zeker aan. Ik liep al langer met de gedachte rond dat de karper gewoon aast, waar makkelijk te eten valt, of dit nu op 60 cm of 6 meter water is.

kortom, een goede rotary,

wacht met smart op de volgende :smile:

mvg
stefan
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-12-2002 12:36

Hoi Kiron,

Ook ik vond je opening vrij grappig.
Waarom zou je niet aan zoiets meedoen als je gevraagd wordt? Het gebeurt trouwens in 90% van de gevallen, dat mensen dan ineens toch overstag gaan.

Ik ben het niet helemaal eens over jouw aasverhaal:

Stel dat de samenstelling in de winter wel degelijk veel uitmkaakt, dan gooi je alsnog je glazen in door bijvoorbeeld vissen enorm te verzadigen die wel gegeten hebben van het voer (tijdens of na je sessies) maar niet door jou gevangen zijn.

Groetjes laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-12-2002 13:27

Dank u heren voor uw lovende reacties.... Tis toch wennen om zo voor het eerst een verhaal van eigen hand te lezen op het internet.

Laurens,

De mate waarin ik bijvoer zorgt er mede voor dat de vissen op de stek niet verzadigt raken. Bijvoeren in de winter beperk ik tot het minimum, misschien had ik dat er beter bij kunnen vermelden. In de winter bevis ik ook vrijwel nooit twee dagen achter elkaar dezelfde stek. Meestal heb ik maar tijd voor 1 sessie in de week, dus het verzadigen zal dan wel meevallen.

Graag nog meer kritische reacties, want dat geeft aan dat het tenminste goed gelezen wordt.

gr. Kiron
mark hofman.

18-12-2002 17:50

kiron,

een hele mooie rotary letter!

ik vond hem makkelijk en duidelijk te lezen en je ka er veel bruikbare info uit halen.

1 ding vond ik wel raar. je sprak jezelf tegen.bij voeren vertelde je dat je bijna nooit voorvoert en vertelde je een verhaal over een voercampagne. en bij aas zeg je dat je nooit voorvoert?!

ik zou zeggen schrijf nog een paar rotaryletters want ze hartstikke goed!

mark

p.s. mooi water met die omgevallen boom :wink:
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-12-2002 18:09

Mark, Ik schrijf dat ik vrijwel nooit voorvoer, niet dat ik nooit voorvoer. Jij weet dondersgoed dat de wateren waar ik op vis veel te ver weg zijn om te voeren :grin:

En idd, het water met die boom is zeer aantrekkelijk :grin:
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-12-2002 18:13

rob,

wat bedoel je met dat laatste? sinds wanneer vis jij met eiwitrijke boilies? sinds wanneer denk jij na over de percentages in je mix?

gr. Kiron

PS, man ik vis je het stront voor de ogen komend weekend.
Martijn Schild

18-12-2002 18:40

Kiron,

Ik vind het een leuk stuk om te lezen. Je verhaal is makkelijk en snel leesbaar. Je mening over bepaalde onderwerpen komen zeer overeen met mijn ideeën, dus misschien maakt het daarom een zéér aantrekkelijk stuk :grin:. Ik hoop dat je nog meer stukjes schrijft in de toekomst.

Mvg,
Martijn
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

18-12-2002 20:13

Op 2002-12-18 18:13, schreef Kiron Zaal:
rob,

wat bedoel je met dat laatste? sinds wanneer vis jij met eiwitrijke boilies? sinds wanneer denk jij na over de percentages in je mix?



Idd Kiron,... Rob... sinds wanneer denk jij! :razz: !


En Kiron dat je verstand had wist ik al. Hopelijk ga ik het snel live meemaken, als ik me rijbewijs ff haal, tijdens de jacht op Willempie :razz: !

Groeten,

Piller
Het leven is te mooi om er niet ten volle van te genieten!
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

18-12-2002 20:26

Tja Piller, Willempie, die heeft mijn naam op zijn buik staan, dus da komt wel goed :grin:

We moeten maar eens samen een sessietje maken op dat water.

Gr. Kiron
joep kanters
Berichten: 113
Lid geworden op: 10-08-2002 02:00
Locatie: Gemert

19-12-2002 08:58

ha kiron

Leuke rotary heb je geschreven. Van jou nooit verwacht na wat je eerst altijd riep :smile: Maare jij dit weekend veel succes en dan komt het bij mij ook wel goed.
Trouwens dat stukje over fluo-popups dat is precies hetzelfde zoals ik erover dacht.

Ik spreek je later

MVG Joep
Betaalwateren, betaalwaterbeheerders en betaalwatervissers vormen een serieuze bedreiging voor de karpervisserij.
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

22-12-2002 17:02

Leuke bijdrage Kiron. Ik herken veel van m'n eigen visserij in jou bijdrage. Vooral het stuk dat over het wel of niet voorvoeren gaat klopt precies in m'n eigen wintervisserij. Ga vooral door met het schrijven en niet te vergeten, 't vissen!

Cheers
Jeroen Grummel
Berichten: 424
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Emmen

22-12-2002 19:26

Goedemiddag,

Well done mate ,keep up the good job....

Deze winter instant aan het vissen,zowel met singles als met PVA bags.De resultaten zijn nog niet zo als weer ik een "goed" voorbereide winterstek heb.

Wat niet is kan nog komen....

MVG "GRUM"
Gebruikersavatar
Hans Raaijmakers
Berichten: 203
Lid geworden op: 24-07-2002 02:00
Locatie: Bleiswijk
Contacteer:

02-07-2003 19:50

He Kiron "Clitoris" Zaal. Kan je me nog is uitleggen hoe ik bij de Zwaan kom?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans Raaijmakers op 2003-07-02 19:50 ]</font>
Dennis Ruijs

15-07-2003 09:02

Ha Kiron,

Wederom een leuke en leerzame bijdrage aan de rotary letter.
Heb er onder andere een zeer sterke opmerking uitgehaald over die lengtes van die onderlijn in verhouding met de diepte van het water, bedankt.
Maar een klein vraagje van mijn kant. Is een Rotary letter niet meer bedoeld als reageren op elkaars stellingen? En niet alleen een eigen mening geven over een onderwerp? Let op dit is geen enkele aanval of zo op jouw of wie dan ook, maar gewoon een vraag?

Groeten,

Dennis R.
Tom Boer

15-07-2003 09:53

kiron, ik ben het vaak niet eens met jouw wijze van posten op dit board, maar nu ik je rl lees moet ik eerlijk toegeven dat jouw simpele persoon sommige zaken zeer simpel benaderd en ook nog eens heel helder kan opschrijven. echt klasse vind ik dat.

heel logisch wat je ook schrijft over die spierconcentraties. ik ben heel benieuwd wat de andere experts in de rl of de bezoekers van carpboard van jouw theorietje vinden.

keep on writing

groeten tom
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-07-2003 09:59

Kiron,

Als het vissen cq haken van vis moeilijk wordt door bijv. dressuur, maar ook op ondieper water met een nootje, vis je met korte onderlijnen.

Waarom niet altijd met korte onderlijnen vissen dan?

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

15-07-2003 13:11

Heren, dank voor jullie reacties.

Dennis, Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk in te gaan op punten die Laurens heeft besproken. Echter met sommige punten die Laurens aandraagt heb ik weinig tot geen ervaring. Het leek mij het beste om daar niet dieper op in te gaan simpelweg omdat ik niet over die kennis beschik.

Klaas,
Omdat mijn voorkeur uitgaat naar een vis die in beweging is, dit ivm de betere inhaking. een vis in beweging zal zich dieper prikken dan een vis die alleen een beetje zijn kop draait en zich daarbij haakt op een korte onderlijn. Dat de vis op zwaar bevist water eerst het voedsel verwerkt voordat ie verder zwemt (vermoed ik) is de reden dat ik op dressuur water het liefst met een korte onderlijn vis. Een korte onderlijn strekt zich eerder en geeft een vis dus minder speling (vaak stiffrig) Ik denk dat een kortere onderlijn dus een "slechtere" inhaking geeft op het loodgewicht maar een grotere kans op inhaking bij een vis van dressuurwater.
Ik moet toegeven dat ik de laatste periode voornamelijk dressuurwater heb bevist, meestal met een korte onderlijn (stiff)



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-07-15 13:17 ]</font>
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-07-2003 15:10

Hoi Kiron,

Voor zo’n simpel persoon een hele mooie bijdrage! Ik blijf het leuk vinden hoe mensen elkaar in RL’ers kunnen aanvullen en ook in discussies erna nog verder kunnen komen.

Ten eerste heb je zonder meer gelijk dat stekkeuze en andere zaken stukken belangrijker zijn. Dit zal niemand ontkennen. Toch is het het onderzoeken waard omdat op zo veel plekken hengeldruk heerst tegenwoordig.

Enkele opvallende punten:

Spiercontracties: interessante visie. Sluit persoonlijk die spiercontracties zeker niet uit. Daar kan je pas als bioloog over oordelen denk ik. De door mij geobserveerde vis maakte wilde kieuwdeksel bewegingen. Blazen en zuigen dus inderdaad. Bedenk me net dat hier voor een deel de kracht ligt van klein aas. Daarop heeft dat zuigen en blazen natuurlijk minder effect!

Losse piepjes: denk niet dat alleen het opzuigen en uitspuwen opzich de oorzaak is. De vis gaat nl. eetbare delen klemmen om te gaan spoelen. Op dat moment is hij minder kwetsbaar. Dan kan hij zelfs het lood verplaatsen tijdens strakzwemmen. En dat zit er (denk ik) vaak achter. Hoe vaak er geklemd wordt, of dit inmiddels ‘bewust’ wordt toegepast en in welke mate dit de vangbaarheid bepaald is me onduidelijk.

Optie twee: volledig mee eens. Ware het niet dat hier waarschijnlijk een leerproces in zit. Een maagdelijke vis knalt veel eerder de zaak strak. Ervaren vissen bewegen minder, zijn meer alert op weerstand en zwemmen zeker niet meteen fanatiek heen en weer met elk aasje dat ze oppikken (AH, hier dus het nut van voorvoeren, dergelijke remmingen wegnemen).

Doelgerichte actie: ondernemen ze in feite wel. Bij het onderscheiden van het eetbare/oneetbare, waarna ze weerstand voelen, dit associëren met gevaar en vervolgens uitblazen. Het is maar net of je dit doelgerichte actie noemt.

Inhaking type 1: ik heb sterke twijfels of er op deze wijze überhaupt wel vissen geprikt en dus gehaakt worden! De haak vliegt toch altijd met haakbocht naar voren achter het aas aan?

Bovenstaande gedachten zijn in feite alleen wat opmerkingen / aanvullingen. En omdat het nog iet te laat is en ik niet te koppig ben om te leren, zal ik zeker nog eens over jouw visie nadenken :smile:

Gr. laurens
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

15-07-2003 18:10

Laurens,

wat betreft inhaking type 1. hoe meer ik erover nadenk hoe meer ik je gelijk moet geven. Een haak die op die wijze de bek verlaat zal vrijwel altijd ruggelings kantelen en dus vrijwel nooit vlees pakken.

Wat betreft de doelgerichte actie. Ik vind het meer een doelgerichte actie naar eetbaar of niet eetbaar en niet naar inhaking.
Zou een vis het verschil weten tussen, niet eetbaar-ongevaarlijk? en niet eetbaar-gevaarlijk? Zou een vis op zwaar bevist water alles wat niet eetbaar is associeren met gevaar en dit zo snel mogelijk (proberen te) lozen?

Wat betreft het leren en koppig zijn dat ging meer over me eigen persoon dan dat ik het portretteerde op anderen :grin:

Groet,
Kiron

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kiron Zaal op 2003-07-15 18:11 ]</font>
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 01:02

Kiron,

dus het voor jou het slechts werkende systeem zet je in als het moeilijk wordt?

Gaat het niet om vangen?

Ik vraag dit want nog niet zolang was het de gewoonte nou gewoonte.

Eerst particles, dan particles aan de hair dan boilies (priksysteem) dan boilies aan de hair.

Ik, tja wilde gewoon vangen, viste direkt bollen aan de hair.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

16-07-2003 07:56

Klaas, ik zet juist de beste rig in naar de omstandigheden........ Maar idd vind ik dat een langere onderlijn een betere inhaking geeft. Een betere inhaking op het loodgewicht wel te verstaan. Alleen haakt een vis op zwaar bevist water zich (in eerste instantie) nog wel op het lood?

Non-dressuur:
aasopname=>wegzwemmen=>loodgewicht=>prikken=>blije visser
Dressuur:
aasopname=> prikken(hopelijk)=>wegzwemmen=>loodgewicht=>blije visser

Op dressuurwater krijg je de vis vaak niet aan het zwemmen, je moet dan iets aanpassen aan de manier waarop je vist, ook al betekent dit dat je nu een rig moet gebruiken die je onder andere omstandigheden in je rigwallet had laten zitten........altans zo vis ik....... Ik kijk graag naar de mogelijkheden die een water mij bied en pas mijn visserij daar op aan, hierbij bijvoorbeeld rekening houdend met aasgedrag en zwemroutes.
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-07-2003 08:25

Klaas,

Natuurlijk heb je gelijk. Als ik ga vissen wil ik vangen als het even kan, en liefst veel. Dus zal ik altijd de naar mijn mening scherpste (besthakende) rigjes inzetten.

Alleen kan dat per water nogal verschillen toch?
Zeker als wateren meer en meer bevist worden.

Nog even over de tijgernoten. Ik mis bij zowel Laurens als Kiron iets. En dat iets is de eigenlijke reden van het opnemen van het onderwerp Tijgers in de RL.
Het betreft het soms zo giga lastig vangen op tijgers terwijl elke boilievisser, na weer een big gezakt te hebben stukjes tijgers in zijn bewaarzak vindt. Soms handen vol.
Maar vangen doe je ze niet op je tijgervoerstek? Ook al voer je minder of juist meer? Je weet dat ze je stek leegvreten en je krijgt ze amper te pakken. Hoe subtiel je ook vist. Hebben jullie dat nooit meegemaakt?

Nog één: Zijn er types wateren waar tijgers zeer goed reageren? En zijn er ook wateren waar er amper ooit wat mee gevangen wordt?

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
marijn ham
Berichten: 2429
Lid geworden op: 11-07-2003 02:00
Locatie: Waarland

16-07-2003 09:15

Bertil,

Waar ik vis is het dus heel verschillend wat betreft de tijgers. Op het ene water is het een tijdlsng een gekkenhuis geweest op tijgers. Iedereen viste met boilies, de ene nog beter en gekleurder dan de andere :eek: Op het momnet dat de tijgers werden geintroduceerd werd er in korte tijd veel mee gvangen. Wat gebeurde er...? Binnen een korte periode viste bijna iedereen op tijgers, gevolg > aanbeten bleven uit! :???: De vis besefte al snel dat er gevaar school in deze stinkende noten!

Op een ander water werd er ook me gevist en er gebeurde dus helemaal niks... Geen aanbee of wat dan ook! Soms werd er een visje gevangen, maar daar heerst totaal geen dressuur en de vis aaste op boilies en de tijgers lieten ze links liggen!

Dit gebeurd wel vaker, wat op het ene water goed aanslaat hoeft niet de succesformule te zijn op een ander water! Ik vis wel is op een water waar bijna niemand vist, maar ik hoef er niet met boilies te vissen want dan vang ik er dus niks, tijgers don het daar weer wel heel goed!
Dus, zeg het maar... wat is logica....