Rot@ry Kiron Zaal

Gebruikersavatar
Kiron Zaal
Berichten: 700
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

16-07-2003 09:38

Bertil,

Zoals ik ook in mijn rl vermelde :grin: maak ik ook gebruik van voerstekken van tijgers. Heb hier eigenlijk altijd goede resultaten meegeboekt. op elk water dat ik er mee bevist heb. Misschien komt het omdat ik veel op dressuurwateren heb gevist en op deze wateren de tijgers al geintroduceerd zijn. Het is me zelfs een keer overkomen dat ik mijn rig op mijn stek liet zakken van uit de boot en bij het wegvaren van de stek ik mijn slip al hoorde lopen.........

Heb dus eigenlijk weinig negatiefs over voerstekken met tijgers. Met elke aassoort wil je voerstek wel eens niet lopen......

Groet,
Kiron
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 10:03

Bertil,

Ik snap dat dat de insteek was. Dat gaf Mark nl. al weg in de inleiding.

Mijn ervaringen met tijgers beperken zich echter tot niet echt zwaarbeviste waters. Op een zwaarbeviste put in onze buurt ving ik juist erg goed op boillies, vrijwel alleen zware vis, teriwjl de tijgerjongens zeker meer vingen maar kleiner. Goed, dat is bekend.

Ook ik ken de verhalen van (vaak op boillies of ander aas) gevangen vissen, die andermans tijgers uitscheten. Omdat ik dit zelf niet heb meegemaakt, heb ik het tijgergedeelte maar ff kortgehouden.

Maar mijn verklaring? Denk dat een vis azende op tijgers compleet anders de deeltjes opneemt (slokken waarschijnlijk) waardoor dit invloed heeft op de vangbaarheid / werking van de rig?

Dan nog een vraag aan jou Bertil:

Jij bent overtuigd van de verzadigende werking van tijgers en zou ze niet snel in de winter of voorjaar inzetten begrijp ik. Maar juist Mark verklaart in zijn inleiding deze nootjes ook in de winter soms niet te vergeten!?

gr. laurens
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-07-2003 10:11

Kiron,

Dat bedoel ik niet helemaal. Ook ik heb heel vaak heel erg goed gevangen op voerstekken met tijgers (de laatste paar weken nog :smile: ), dat werkt op veel wateren gewoon goed....

Maar ik weet o.a. van een groot aantal druk bevistte wateren dat velen het met nootjes proberen, maar ze er NIET of nauwelijks mee vangen. Dit zijn echt vissers die veel proberen om de presentatie zo natuurlijk mogelijk te maken. En vangen ho maar, maar andere vissers vangen wel vissen die tijgers uitschijten. Dat gebeurd op vele drukbevistte wateren, natuurlijk wordt er af en toe wel wat mee gevangen, maar niet in verhouding tot het aantal vissen dat de nootjes vreet.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 10:13

Kiron..

"Zou een vis het verschil weten tussen, niet eetbaar-ongevaarlijk? en niet eetbaar-gevaarlijk?"

Ik denk het in veel gevallen wel... de situatie maakt de herkenning. Een hopper voer stelt ze altijd op scherpt, vooral op zekere plekken nietwaar? Daar zijn ze sowieso al op hun hoede, dus zo'n markant touwtje is vaak redelijk herkenbaar. Het is iig zeker anders als losse deeltjes die compleet mee naar binnen gaan. Echter, hoogstwaarschijnlijk negeert de vis het in eerste instantie vnl vanwege niet eetbaat en later door het gevaar waar hij het ongetwijfeld mee gaat associeren...

"Zou een vis op zwaar bevist water alles wat niet eetbaar is associeren met gevaar en dit zo snel mogelijk (proberen te) lozen?"

Ik denk niet alles, maar azende op vissersaas zullen zeker stukken alerter zijn op zo'n touwtje aan zo'n aasje. Nogmaals: de situatie maakt het moment en de gedraging. Ik bedoel, als je flink gevoerd heb, dan is de vis toch al zo gretig dat alles snel en zonder twijfel naar binnen gaat. Zo ook als je compleet alternatieve stekken bevist. De vis verwacht er geen gevaar, dus in zekere zin is er zeker een verwachting bij de vis op zekere plaatsen of in zekere situaties zoals dikke hoppers voer of felgele mais ofzo...

Gr. Laurens
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

16-07-2003 10:22

Laurens,

Tijgernoten in de winter. Ja ik ben er geen voorstander van. Maar ik zou er rustig 1 aanknopen, maar dan zeeerrrrr spaarzaam bijvoeren.
Net als met hele vette hoog percentage vismeelboilies. In principe is dat dodelijk voor de vangsten in de winter als er echt veel mee gevoerd wordt, maar als je echt zeeer beperkt voert vang je ook daar wel wat mee.

Uit mijn kleine beetje ervaring blijkt dat tijgers vooral goed werken met wat hogere watertemperaturen zodat de olie en de overige lokstoffen die erin zitten goed/beter kunnen vrijkomen.

Maar ik kan de plak totaal misslaan hoor. Ik ben graag bereid te leren van ervaringen, meningen van anderen.

Vr.Gr.

Bertil
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

16-07-2003 10:31

Bertil,

Dat vette vismeels met lage temperaturen de zaken om zeep helpen ben ik van overtuigd. Kijk maar eens naar de malloten die die proline fish/RR blijven storten in de koudere perioden... en maar klagen over slechte vangsten!

Tijgers weet ik niet. Dit voorjaar zal ik met Martijn B. te vissen, dagenlang emmers tijgers gevoerd. Slechts 1 gras gevangen. Het spul is dus toch weggevreten... spaarzaam voeren dus toch een must voor tijgersucces in de koudere tijden?

Ik hoor het graag van iemand!

Gr. Laurens
Willem Barnas

20-07-2003 00:41

Laurens,

Wat verklaart dan de Engelse wintersuccessen, in de tijd dat iedereen veel met zware visolieen in de vismeelboilie viste. Het ging toen trouwens niet om een of twee visjes! Vandaar dat ik denk dat de hoeveelheid een uitermate belangrijke en cruciale rol speelt. Elk aas kan in de winter (maar ook in de zomer, al is het dan nodig om echt extreem zwaar te voeren voordat de vangsten afnemen) de boel op een lage pit doen belanden, maar ik weet het volgende zeker:

Als die jongens van Pro-Line wat doordachter (lees: minder scheutig) tekeer waren gegaan, had het wel meegevallen.

Tijgers zijn ook niet al te rap te verteren, laat staan in de winter. Ik heb dan ook het zeer sterke vermoeden dat het geen ruk uitmaakt of je nu een tijger of een vimeelboilie (met voor mijn part veel olie en Robin red erin) aan je hair hangt of gebruikt om te voeren, zo lang het maar met mate is. Afgestemd op andere vissers, bestandsgrootte, activiteit vs. weerbeeld etc. etc.

Wanneer het dus met mate gebeurd, zie ik het probleem niet. Ik ving ze 's-winters ook op vismeel/RR met aardig wat Fishfeed oil...

Met mate dus, dat is de sleutel.

WB :wink:

PS: Laurens, doet enkel de vangst van die ene graskarper jou vermoeden dat de stek (telkens) leeg is (gevreten)? Zo ja, kom met een strak en duidelijk argument, ik vind het namelijk zeer interessant wat jij stelt.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Willem Barnas op 2003-07-20 00:45 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

20-07-2003 01:53

Kiron,

Ik moet zeggen dat ik me aardig kan aansluiten bij jou onderlijnen theorie. Ik hou ook van kort vissen. Dit enkel bij dressuur wateren dan.

Hetgeen wat ik me afvraag is, denk je niet dat als je te lang met korte onderlijnen vist je eerder dressuur zult kweken. De karper gaat op den duur veel sneller het aas loslaten. Wordt dus extreem voorzichtig!

Mijn theorie is dus, op weinig beviste wateren nooit met korte onderlijnen beginnen maar met standaard onderlijnen van ca. 20/25 cm. Dit om extreem voorzichtig aasgedrag te voorkomen. En dan "tenzij nodig" stapsgewijs steeds korter gaan vissen.

Waar ik ook een voorstander van ben bij korte onderlijnen is zeer zwaar lood, toen ik zwaar lood ging gebruiken was ik gelijk van de losse piepjes af en kreeg ik weer volle fluiters!

Ik vond het in ieder geval een leuke bijdrage van jou kant.

Groet
Bart
johan de jong
Berichten: 25
Lid geworden op: 25-10-2003 02:00
Locatie: kapelle- biezelinge

25-10-2003 20:18

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: johan de jong op 2003-10-27 18:53 ]</font>