Kan niet wachten op de rotary over oppervlaktevissen

Gebruikersavatar
Martijn Julien
Berichten: 1119
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Purmerend

07-08-2006 10:35

Jurgen,

Ik heb zojuist je bijdrage gelezen. Mooi stukje schrijfwerk hoor! Ik denk dta ik het afstandsvissen met drijvend aas ook maar weer ga proberen ;)

Maar waar is nu de topic waarin gediscusseerd kan worden over deze Rotary?
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

07-08-2006 14:18

Waarom gebruiken we deze topic niet?

Jurgen,

Leuk stukje en enkele zeer herkenbare stukjes voor me. Ik doe het nog niet zo lang als jou maar zowel het spodden (beetje van jou afgekeken op het water van de foto´s), pva, langere onderlijnen en het dressuurverhaaltje klopt aardig als ik het vergelijk met mijn visserij aan de oppervlakte. Gek he, als het om ongeveer hetzelfde water gaat. De vorige week lagen de vissen er weer bovenin maar helaas is er nu die regel van minimaal 40 cm onder het oppervlakte. Heel misschien dat ik het volgend jaar toch weer ga proberen of dat het tijd word om misschien samen te gaan zoeken naar een nieuw oppervlaktewater. Ik heb al wat hints gekregen van mensen die dachten dat ze wel een geschikt water zouden weten. Ik PB je er nog wel over.

Je zei trouwens dat je met fluo popups aardig ving. Op het water waar we beiden gevist hebben is dat inderdaad zo maar op een ander, meer aantallen watertje negeerde ze deze totaal en moest toch echt de normale hondenbrok uit de tas komen.

Als het over het voeren met een spod gaat heb ik nog de volgende dingen gevonden op internet en sommigen daarvan heb ik zelf ook met regelmaat gebruikt.

Drijvende casters (nog niet geprobeer) en het drijvend maken van hennep door het in de oven te stoppen na het bereiden (moet ik ook nog steeds proberen). Ik denk dat je hiermee toch wel een aardige vreetorgie moet kunnen veroorzaken aangezien karper aan de oppervlakte toch niet vaak geconfronteerd word met klein aas. Zelf heb ik zo op die bepaalde put een leuke 2 uur gehad met tompoes variantjes en kleine vijverkorrels/sticks. Ook kleine stukjes brood en cornflakes deden het goed in de spod en pva-zakjes.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen
jurgen munten
Berichten: 1159
Lid geworden op: 25-09-2002 02:00
Locatie: Eygelshoven

08-08-2006 08:26

bedankt voor de reacties.

Ik moet zeggen dat er dit jaar nog niet zoveel is terecht gekomen van het oppervlaktevissen, aangezien op mijn favoriete oppervlaktewater het oppervlaktevissen geband is. Ook op een ander water waren de vissen niet zo gretig als andere jaren. En van de zoektocht naar een alternatief is niet veel terecht gekomen doordat ik dit jaar andere visplannen heb.

Een van de grootste problemen die ik ben tegengekomen bij het afstands-oppervlaktevissen is welke spod te gebruiken. Ik heb al vanalles geprobeerd. Enerzijds een omgebouwde fox spod (foamneus eruit pulken verzwaren en weer dichtmaken). Momenteel gebruik ik meestal de MCF tackle spods, die automatisch omkeren als ze gedropt zijn. Alleen is hiermee het probleem dat ze door het lage gewicht van de brokken vaak al in de lucht openslaan. Ik heb een tijd geleden gevist met zo'n kleine spods met een oogje aan de punt, waar je een loodje aan kunt bevestigen. Helaas heb ik ze daarna niet meer gevonden.

Kevin,
de aantrekkingskracht van klein aas is met name dat de vis de korreltjes niet een voor een kan nemen. De vis moet dus risico nemen en in een haal zoveel mogelijk deeltjes naar binnen slurpen. Je zult dan waarschijnlijk wel extreem licht moeten vissen.

Trouwens hoef je de hennep niet in de oven te doen om m drijvend te maken. Je kunt de hennep na het koken ook laten afdruipen en in een droogzak hangen of in de vriezer gooien, dan drijft ie ook. Dit heb ik ook al gedaan, alleen was het toen niet de bedoeling dat ie bleef drijven :-?

Vijverkorrels zijn inderdaad een goede optie als klein aas, alleen de presentatie is natuurlijk wat moeilijker. Wat ik wel absoluut eens ga proberen is pindaflips. Hier heb ik erg hoge verwachtingen van. Misschien dat iemand zijn ervaringen hiermee wil delen?

groeten,
Jurgen
Het is een kwestie van geduld.....
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

15-08-2006 20:37

Aha..eindelijk is alles online zie ik

Niemand wat te vragen?? of is alles duidelijk en helder zo :D

Jurgen..slim opgelost hoor met zo'n voerbootje
ga ik ook eens proberen van het voorjaar 8)
mvg
Hans Brinkel
kevin diederen
Berichten: 3862
Lid geworden op: 28-09-2003 02:00
Locatie: Zuid Nederland

15-08-2006 21:14

Eigenlijk sluit mijn visserij het meeste aan op die van Jurgen, heb ik een poos op hetzelfde water gevist toen hij daar ook bezig was en hebben we het zo al vaak over het vissen gehad. Zo zijn we toen ook op die rig voor het aas net onder de oppervlakte gekomen. De visserij van ons limbo´s lijkt dus ook wel aardig op elkaar. De meer struinende oppervlaktevisserij is bij mij in de buurt wat minder makkelijk uit te oefenen door een gebrek aan geschikte wateren daarvoor. Om deze reden heb ik er minder ervaring mee en kan ik hier ook niet echt over mee discussieren vind ik.
Met vriendelijke groet,

Kevin Diederen