Discussie: Rotary 12, Maart 2006: Stekkeuze en aanpak

Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

30-04-2006 21:45

Tweede poging, want veel antwoorden van de rotaristen heb ik helaas nog niet mogen ontvangen...lezen we het eigenlijk nog wel??
HB


Hans Brinkel schreef:Een goed geschreven rotary verdient wat aandacht en tijd van de medeboarders :wink: .
Citaten uit de rotary is in fat

Bij deze mijn vraagjes voor de rotaristen

Jeroen Houdijk:

“Frank Warwick kwam (tijdens Carp 2005?) op de proppen met een methode om karpers te lokaliseren door lijnzwemmers te forceren. Hoe komt het toch dat de Engelsen meer lijnzwemmers krijgen terwijl er minder brasem zwemt? Is het een sterke verbeeldingskracht aangewakkerd door de vele blanks op de bikkelharde wateren aldaar? Of komt het doordat wij zo lomp vissen?”

Jeroen..hoe gaat die methode van Frank in zijn werk?

Peter Otte:
“ Hoe dit punt te fixeren was de volgende opgaven. Een lijnclip is leuk, maar er goed mee te werken is iets anders zeker als een karper gehaakt is geeft het de nodige problemen. De oplossing werd me in het verleden door een goede vriend aan de hand gedaan. Eenmaal op het juiste punt door mijn rig uit te varen, ging mijn lijn achter de clip, na hem binnen gedraaid te hebben liep ik mijn lijn uit tot de clip, het uiteinde markeerde ik net als het punt op mijn molen met een stok in de grond.”

Peter, kun je iets beter uitleggen hoe je dit doet?..het is me niet geheel duidelijk.

“het vissen over stenen en een taluud zoals hier boven roept bij mij wel vragen op, lijnen lopen dan immers niet over de grond. Algemeen wordt aangenomen dat karper dergelijke plekken mijden als zij met strakke lijnen in aanraking zijn geweest. Mijn ervaring anders, de rede dat ik het met het bekende korreltje zout neem. Vissen begeven zich van nature heel vaak tussen takken en andere obstakels om te schuilen of te eten. De vraag komt bij me op, zijn vissen in staat de combinatie en verschil te maken tussen strak door het water lopende lijnen en andere obstakels. Die plekken gaan mijden, of bij aanraking er vandoor gaan. Nu neemt iedereen het klakkeloos aan, echt gedegen onderzoek is er bij mijn weten nog nooit gebeurd.”

Tja...lees dat je hier nog geen antwoord op hebt gekregen.
Ergens een beetje lastige vraag om te beantwoorden. Speelt het zich af op een afgesloten water met hengeldruk?, of een zijstuk van een rivier/kanaal waar vrijwel helemaal geen hengeldruk en dressuur heerst?..kortom de vraag roept wedervragen op…

Persoonlijk denk ik dat hoe meer rotzooi er ligt ,hoe lastiger het wordt voor de karper om de verschillen te ontdekken.
Vaak vis je toch vanaf een schone kant richting de takken en obstakels…daarbij loopt er natuurlijk dus wel vele zichtbare meters lijn over een schone bodem richting obstakels.
Denk dat de karper goed in staat is dit waar te nemen…speelt de helderheid van het water natuurlijk ook een rol. Vis je weer met een penhengel in de buurt van de obstakel zal het allemaal minder een rol spelen.
Zelf ben ik er wel van overtuigd dat strak door het water lopende lijnen in heldere wateren je vissen kan kosten, op rivieren zonder hengeldruk zal dit geen of minder een rol spelen.
Al zal ik er daar ook al het mogelijke aan doen om de laatste meters lijn, mits mogelijk is, over de bodem te laten afzinken. ..baat het niet schaad het zeker ook niet…toch?


Stefan Slechten:

“Meestal vis ik van 8 uur in de avond tot een uur of 8 in de ochtend. Ik doe dit niet alleen in verband met tijdgebrek, maar ook omdat ik zo min mogelijk mijn lijnen in het water wil hebben. Dat klinkt misschien wat vreemd, maar het komt je vangsten niet ten goede als er 72 uur aan een stuk lijnen over je voerstek gespannen liggen.”

Vind ik persoonlijk wel een goede en rake opmerking, wat ik bij deze nog even naar voren wil halen.

Aan alle rotaristen…
Misschien hebben jullie nog een aanvulling op de vraag van Peter omtrent lijnen en obstakels?

HB
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

02-05-2006 11:00

Over lijnen en obstakels kan ik kort zijn. Ik probeer mijn lijn zoveel mogelijk te verbergen voor de karper.

Meestal is dit door de lijn over de bodem te laten lopen en een enkele keer verticaal langs riet of wier oid. De ene keer lijkt het een karper niet te deren als deze een lijn tegen komt, de volgende keer in schijnbaar eenzelfde situatie schrikt hij meteen. Een verschil tussen open water en obstakelrijke stekken is mij hierbij (nog)niet opgevallen.

Om bovengenoemde reden zal ik voor stek 2 kiezen in het geschetste plaatje, daarbij loopt de lijn mooi over de bodem.

Op groot water kun je eerder vis diep verwachtten dan op een klein diep water.

groeten,

Jeroen