Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

16-04-2007 16:20

Afbeelding


Ik denk dat ze binnenkort in de paai vliegen,toch nog 1 w-end proberen en zien wat het word!!

Kerger,niet opgeven hoor,de beloning kan mooi zijn :D :D



Paul
hou het netjes aan de waterkant!!
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

16-04-2007 19:02

zoooo ik ga zo weer voeren weekendje in de zon gezeten vrouwtje moest werken dus niet gevist ook wel is lekker gewoon thuis in de tuin bieren met de kids voor de deur spelen!!! effe paar daagjes voeren en dan KNALLEN.ROCKEN OP DE BLOKKEN
........de zoveelstebaits
William van Rooij 1982
Berichten: 97
Lid geworden op: 08-10-2005 11:06
Locatie: Velddriel GLD

17-04-2007 11:15

Hoe zit het eigenlijk met julie aas als je een nacht hebt gevist. Met andere woorden heben julie ook zoveel last van kreeften / krabben op de rivieren. Ik vis ook vaak op de rivieren en heb nogal eens last van een lege / verknipte hair. Doen jullie er standaard een panty om of hebben julie andere manieren??

Ik ga vannacht maar weer een nachtje, kijken of de vis nu eerder bij het aas is dan de kreeft :(

Laat wel weten wat het word............................. 8)
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

17-04-2007 11:47

Net klaar met een sessie op de ijssel

Ik weet niet waar het aan lag maar mijn 175 gram grippa lood stroomde gewoonw eg,heb er nog 100 gram bij aan gehangen en dit bleef ook niet liggen.Kan dit komen door de lage waterstand,dus dat er meer massa in de rivier zelf is?
Iemand hier een antwoord op?

Ik heb dus een stuk tegen de stroom in gegooid en vervolgens dreef het lood vanzelf vast op de keinen bij de kant.
Heb een erg dikke vis verspeeld na wat ik kon voelen,kreeg een snoeiharde run ik sloeg aan en voelde direct de lijn ergens op schuren.De kracht van die vis was absurd.

Afbeelding
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

17-04-2007 12:46

Hoi William,

Van krabben en kreeften heb ik eigenlijk niet zo'n erge last. Alleen op bepaalde stekken en vooral wat meer in het najaar.
Enige wat ik er dan aan doe is botweg vaker verversen :wink:

He Ruben,

Zonde man van die vis.....hopelijk geeft het in iedergeval weer wat extra hoop.
Wat betreft die stroming, daar heb ik eigenlijk niet zoveel verstand van. Ik kan mij voorstellen dat bij laag water de stroming harder wordt als er evenveel water afgevoerd ient te worden. Dus dan heb je procentueel gezien meer water-verplaatsing. Ook zal de stroomlaag lager zijn.
Misschien dat Kees hier wat meer over kan vertellen....

MVG,

Kerger!!!

PS: Roos je maakt me wel verschrikkelijk jaloers met zulke mooie vissen....niet normaal meer....wat een plaatje weer..
Het lijkt wel een kunstgallerij daar bij jou op de rivier!! :)
Vissen is een religie, geen hobby!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

17-04-2007 14:39

Kerger
de strooming was erg sterk.

275 gram!! bleef niet liggen en dwarrelde zo de ijssel af alsof het een blaadje was.

Weet iemand of dit kan met laag water?


Gooide ik in het midden,dus in de vaargeul,dan duurde het niet lang of mijn lood lag aan mijn eigen kant op de stenen.

Ik denk dat meer dan 300 gram ook niet bleef liggen.


gegroet.


ps:let op de rechter hengeltop,staat helemaal krom door de stroming.
Lijkt wel een winkel picker :lol:
2,75 ponds hengels.

Afbeelding
Gebruikersavatar
jos pannekoek
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-04-2006 11:14
Locatie: fijnaart

17-04-2007 15:29

Zo ben weer terug van mn nachtje, heb er weer 4 mogen vangen, de kleinste van dit jaar 10P, en de grootste van dit jaar 28P, de andere 2 wogen 18 en 24P, donderdagnacht gaan we weer.
Hier de 24èr
Afbeelding
en de 28èr
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

17-04-2007 18:24

Ruben,

hier een paar dingen die kunnen helpen, want zoals ik zie stroomt het daar wel erg hard ja :D
Probeer allereerst zo weinig mogelijk lijn in het water te hebben liggen, want je lood verplaatst zich door de druk op de lijn. Als je met een voorslagknoop vist wil er ook wel eens vuil aan die knoop blijven hangen waardoor je nog meer druk op je lijn krijgt. Verder zou ik proberen stroomafwaarts te vissen, ik heb de indruk dat dat beter gaat dan stroomopwaarts. Als het mogelijk is kan je er ook nog een zware backlead aanhangen zodat je lijn op de bodem ligt, maar dat is niet altijd evident als er veel stenen liggen natuurlijk :D Verder minimum 220gr grippa lood eraan hangen. Wat je ook kan proberen is om aan de binnenkant van een bocht te gaan zitten, daar stroomt het al een stuk minder hard. Dan wel op het einde van de bocht gaan zitten natuurlijk. En als het dan niet lukt... dan weet ik het ook niet meer :D
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

17-04-2007 19:04

Wouter

die tip van stroomafwaarts ga ik zeker eens proberen.
Ik ben vandaag 2 stukken lood kwijt geraakt en heb meteen 5 stuks big grippa lood van 224 gram gekocht,eens kijken hoe dat gaat.

Zou ik de hengeltoppen nog hoger moeten zetten?

Was ook leuk toen er schepen langs kwamen,kreeg ik op beide hengels een volle fluiter terwijl de baitrunner op zn zwaarst was afgesteld :lol:
Moest ik rap naar mn hengels en met de hand op de spoel de lijn tegenhouden.

Iemand mischien een idee dat het bij laag water harder stroomt dan bij hoog water??


mvg
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

17-04-2007 19:05

Jos,

mooie chubbejakken heb je daar,nice :D :D




Ruben,

stokken hoger zetten,dus de toppen omhoog richten,heeft het water minder grip op jouw nylon dan,als het mogelijk is he!! :)



Paul
hou het netjes aan de waterkant!!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-04-2007 19:10

Jos en Roos, mooie vissen weer, lekker hoor!

Ruben, ik zou om te beginnen m'n hengels eens met de toppen omhoog zetten en schuin stroomopwaarts of stroomafwaarsts vissen, dat scheelt al wat druk op de lijn. Verder vis je in een buitenbocht zo te zien, daar is de stroming juist op zijn sterkst. Laag water geeft minder stroming dan hoog hoor, want dan is er veel meer afvoer. Bij ons op het getijdedeel van de Lek is dat trouwens weer anders, want dan geeft afgaand water de meeste stroming, omdag het dan dubbelop gaat, aanvoer vanuit binnenland en lager water (dus afvoer) richting zee.

Lukt het dan nog niet, zoek dan eens iets op in de luwte van een krib of zij-arm. Trouwens, een hele dikke verspeeld weet je op de rivier pas als je hem gezien hebt. Ik heb al 18 ponders gevangen waarbij ik dacht dat 'm dit toch wel zou zijn, die rivierbeer. En bij m'n zwaarste van 37 pond dacht ik eerst een kleintje te hebben gehaakt. Kortom, je weet het nooit. Wel zonde dat verspelen, heb je wel een voorslag?

groet,

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

17-04-2007 19:17

Trouwens Ruben, je zei NOG hoger?
Vaak kan ik m'n hengeltoppen niet eens meer aanraken, zo hoog staan ze. Dat is pas hoog! Hoppa, omhoog die hengeltoppen en knallen maar.
Wel alles goed vastzetten he, anders gaat het fout!

Morgen ook maar weer eens een nacht, zaterdag 10 kilo mais en 8 kilo bollen gevoerd, gisteren 5 kilo en vanavond 2 kilo enkel bollen. Ben benieuwd.

gr.
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

17-04-2007 19:21

Dat wordt knallen Kees :D :D



Paul 8)
hou het netjes aan de waterkant!!
Gebruikersavatar
Simon Dekker
Berichten: 558
Lid geworden op: 11-12-2002 01:00
Locatie: Odijk

17-04-2007 20:02

Je e-mail doet het weer niet Kees...
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

17-04-2007 20:26

Kees

hoe kan ik het beste voeren,want als 175 gram niet blijft liggen,waar blijft je voer dan??

Ik gebruik geen voorslag,en met die verspeelde vis leek het net alsof ik een vrachtboot aan had hangen. :lol:
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

17-04-2007 21:20

hoi mannen net weer wezen voeren hoor hoppa hey ruben je voer verdwijnt daar voor de zon ofterwel voordat jou boillies de bodem raken zijn ze al verteerd om het effe grof te zeggen!!!
ik zo daar met zulke stroming nooit van ze leven vissen ,met alle respect hoor.
is er verderop naar rechts stroomafwaarts geen stek achter een krib daar lig de karper wel te wachten op voer denk ik zo maar en jij ligt uit de stroming te vissen!! succes groetjes de gekste!!!pwaeef.
trouwens mannen de NESTOR van het riviervissen aart lokhorst heeft een hartaanval gehad wens hem effe sterkte via koffietafelpraat hij zal t niet zien want hij ligt in het ziekenhuis gaat niet zo best. kom op he effe kijken op koffietafelpraat.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-04-2007 08:54

Ruben, je lood vergelijken met gevoerde boilies gaat niet helemaal op. Lood wordt verplaatst door de waterdruk op de hoofdlijn, zou je er een lood van 175 gram ingooien zonder lijn eraan dan bleef hij echt wel liggen hoor! Boilies moet je in de stroming wel een eindje stroomopwaarts inwerpen, met zo'n stroming zou ik per meter waterdiepte de boilies 3 meter stroomopwaarts inwerpen. Dus bijv. 5 meter diep, ongeveer 15 meter stroomopwaarts inwerpen. Als je een bodem als een biljartlaken hebt, dan stromen ze wel weg, maar meestal heb je allerlei kuiltjes en richels waar ze in en achter blijven liggen.

Zelf zou ik, als ik dan in de volle stroming wilde vissen, vanaf de kop van een krib vissen en dan met de stroming mee of er juist tegenin. Zo bevis ik in ieder geval de vaargeul en heb dan tevens het voordeel dat m'n lijn niet over het talud heen loopt. Ik kan zodoende met relatief korte (5 tot 6 meter) voorslagen vissen. Gebruik bij stenen en mosselen altijd een voorslag, maar dat zal je nu wel op een vervelende manier duidelijk zijn geworden. Neem trouwens als voorslag een dikke kevlar lijn, zelf gebruik ik PB Powermussel of Kryston Quicksilver in de 45 lb uitvoering. Een nog betere schuurbestendigheid biedt Red Ant van PB, maar dat is mij te stug. Denk wel aan een safety clip voor het lood dan he!

groet,
Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

18-04-2007 11:36

Kees bedankt voor je informatie!


Ik gebruik altijd een safetey clip en vis ook met een weerhaaklose haak.
Ik heb hoe dom ook bewust niet voor een voorslag gekozen voor de veiligheid van de vis,mocht ie vast zwemmen hoeft ie niet meteen een paar meter erg sterke voorslag mee te zeulen die ie moeilijk kwijt kan.

Maar ik heb je raad opgevolgt en net een rolletje pb voorslag gekocht.
En meteen een paar steunen zodat de hengels sky high wijzen :lol:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-04-2007 22:58

Ruben,

Gaat niet lukken daar, te sterke stroming zelfs 400 gr lood gaat wandelen.

Kies voor een binnenbocht of ga tussen de kribben zitten, een zandvang (verbreding in de uitmonding van een beek) is nog beter 8) .
Oosterburen weten dat echter ook :-? .
Groet'n Henk..

still growing Old.
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

19-04-2007 07:47

Hmm,ellende dus henk.

oosterburen allom!!
Wat weten die krengen nu niet. :lol:
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

19-04-2007 20:55

sooo net effe 5 kilo bollen gevoerd morgennacht knallen hoppa gaaann
........de zoveelstebaits
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

19-04-2007 21:22

Hop Hop

Van de worp gaat weer stekken zoeken.

zou ik ook eens gaaaaaaaan?? :cry:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

19-04-2007 22:05

Afgelopen nacht was het erg mistig en windstil. Op een gegeven moment zag ik mijn hengels bijna niet terwijl ze op nog geen 10 meter van m'n plu stonden. Om half 7 's morgens eindelijk wat piepen, hangt er zo'n knoert van een winde aan. Hengel opnieuw ingegooid en 2 handen boilies erbij. Half 8 weer een paar piepen, maar toen ik de hengel oppakte, zag ik de lijn evenwijdig aan de krib met een noodgang richting vaargeul gaan. De vis dookt daar de diepte in en ging op zo'n 6 meter water tegen de stroming in en door de slip heen. Lekker hoor, een 2,5 ponds hengel in een prachtige curve en een langzaam tikkende slip. Na zo'n 10 minuten ligt er een puntgave, slanke schub van 84 cm en 18 pond op de mat. 1 met een staart waar je je handen zo op kan leggen. Waarmee ik maar wil zeggen dat je van de dril niet alles kunt zeggen over het formaat van de vis.

Vrijdag weer!

Succes dit weekend mannen!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-04-2007 23:15

Dank je Kees,

Felicitaties op zijn plaats, maar je e-mail werkt niet?

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

20-04-2007 01:59

Ruben

Wil je op de IJssel dicht bij de Rijn splitsing op de stroming vissen dan zou ik zo dicht mogelijk onder de kant vissen. Zoek een taludje op met 2 tot 3 meter water, liefst bezaait met basalt en of steen!

Zo zorg je dat er zo min mogelijk lijn in het water licht en kun je redelijk zwaar lood gebruiken zonder je 2,75 pondertjes direct doormidden te gooien!

Advies doe er een hele dikke string aan en zorg dat je de boilies tegen de haaksteel aanschuift! Zodoende duurt het een tijdje voordat de string er vanaf valt en heb je enige kans dat hij de bodem haalt naast je haakaas!

Gebruik een hele dikke hoofdlijn zodat je bij vast zitten je haaksteel gewoon recht trekt. Ik gebruik 60/100 zo'n 30 ponds lijn!

Verder als je boven op de stenen vist blijft er veel voer liggen tussen de stenen!

En als laatste je moet vissen waar de vissen azen niet......?

Zet je hengels inderdaad goed omhoog en ook wat meer naar voren ik vis direct onder mijn toppen iets met de stroom mee!

Voer regelmatig aangezien de stroiming inderdaad voer afvoert!

Voer ruim en ook stroom op en afwaarts!

Verder is een knol ene beer en de beer een knol! Ik heb vissen gehad die mijn spoel leeg zwommen in een run, maar danhad ik later een lage 20 er en inderdaad ook omgekeerd!

Maar ja inderdaad als jer op de hoofdstroom wilt vissen en zeker op dit stuk rivier dan zoek je wel een lastig stukje rivier vissen op!

Probeer het eens tussen wat diepere kribben!

Enneuh waar haakte je die vis dan als je lood niet bleef liggen, onder de kant??

Succes