Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

20-01-2006 23:46

Is ook voor mij interessant hoor Aart.
Alleen wat door mij is ondervonden (gelukkig heb ik alles jarenlang trouw opgeschreven) is het feit dat wanneer je dag en nacht op 1 stek vist (aan een gesloten dus) de vangsten s'nachts het winnen van de vangsten overdag.
Echter ga ik kortere sessies houden, bv van s'morgens 7.00 tot 17.00 s'avonds ik hetzelfde aantal vang dan als ik die zelfde hoeveelheid uren s'nachts vis.
Let wel er zijn wel degelijk nacht stekken en dag stekken waar je natuurlijk rekening mee gaat houden in verband met je beschikbare vistijd.

Op een nacht stek wat overdag gaan vissen is weinig zinvol.

Je kunt dus wel degelijk overdag net zoveel vis vangen als in de nachtelijke uren.
Echter zo gauw er een behoorlijke hengeldruk komt ga je overdag verliezen mits je niet heel goed weet waar je mee bezig bent.

Althans dit zijn mijn ervaringen.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-01-2006 01:08

Aart...had het inderdaad zoals Wil reeds zei, het over het vissen overdag tijdens riviersessie's.

Volgens mij was het vooral Ruud Hageman die hier meerdere keren melding van maakte in de karperwereld of De karper over zijn riviervisserij in Frankrijk.

Lees niet veel meer van hem..dus is alweer wat jaartjes terug.

Toch wel vreemd Aart, die kanteling welke jij bemerkt hebt dat je vandaag de dag nu iets meer in de donkere uren vangt dan overdag, terwijl dat voorheen andersom was.
Als mogelijke verklaring noem jij het drukker vaarverkeer

Zou het ook kunnen zijn......

We hebben het hier al eens eerder over gehad in het verleden, en dressuur bestaat niet op een rivier melde jij mij een jaartje terug (Was een topic/vraag omtrent een dikke zichtbare voorslag)

Nu komt het.....het water is schoner geworden in de loop der jaren en daarmee ook stukken helderder .
durf het bijna niet te zeggen/vragen :oops: ,
maar.....
Wellicht toch enige mate van lijndressuur overdag, wat in de donkere nachtelijke uren nihil is ??
gr
Hans
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

21-01-2006 01:12

[quote="Wil Jeurninck"]
Punt zal zijn is het rendabel om je tijd te steken in dag visserij inplaats van nacht visserij.
quote]
that's my point...thanks Wil :D
ben benieuwd rotaristen
HB
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

21-01-2006 08:01

Hans, hoewel het behoorlijk wat zoek werk heeft gekost en enige aanpassingen in mijn visserij is voor mij de dagvisserij heel rendabel gebleken, wat heet, ik vang meer dan vroeger.
Moet wel toe geven dat het meer vangen natuurlijk ook een gevolg is van de ervaring die je op doet door de jaren heen.
Je "begrijpt" een rivier wat beter als je er al bijna 20 jaar op vist dan dat je er pas een jaar of 2 op vist, dat moge duidelijk zijn.

Enige uitzondering op de dag vangsten en dan negatief gezien zijn de maanden juni - juli - augustus, die 3 maanden zijn de vangsten s'nachts duidelijk beter, niet dat er dan helemaal niets te vangen is overdag, maar je merkt wel dat de vangsten dan beter zijn in de hele vroege ochtend ( van 5.00 tot 8.00 uur) en de avond ( van 19.00 tot middernacht).

Als ik mijn vangtijden erbij pak zijn eigenlijk de allerminst productieve uren door de jaren heen juist van 1.00 tot 4.00 s'nachts geweest.

Maar misschien dat iemand anders heel andere ervaringen heeft.
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-01-2006 08:34

wat overigens niet alleen voor rivieren telt.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

21-01-2006 09:41

Mijn minst productieve uren zijn altijd tussen 14:00 en 18:00 geweest.

groet Lex
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

21-01-2006 09:45

En tijdens het vissen? :D
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

21-01-2006 12:06

Wil,

wat mij ook opviel was, dat hoe meer we richting zomer gingen, hoe vaker de beten zich concentreerden tussen bijvoorbeeld 5 en 10 uur in de ochtend. En dat terwijl er in het vroege voorjaar (maart bijvoorbeeld) ook gewoon al in de avond (tot 01:00) beten kwamen, en de ochtenden juist niet productief waren..

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-01-2006 16:41

Dressuur bestaat wel degelijk op rivieren, wat dacht je van STEKDRESSUUR? Zelf meerdere voorbeelden meegemaakt. Vooral de honkvaste vissen gaan op een gegeven moment een stek mijden. Het is tenslotte de eerste vorm van dressuur, die zelfs nog nooit gevangen vissen kunnen gaan vertonen. Bob van den Meiracker vertelde me eens dat het zelfs in Canada ontstond na een poosje stug doorvissen op 1 plek.

Qua aastijden kan ik iets minder vertellen, aangezien ik geen dagen aan de rivier bivakkeer, maar kortere sessies maak van 20.00 uur tot 10.00 uur de volgende morgen. De vis aast ook meer op het getij dan op tijd. :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

21-01-2006 19:59

Inderdaad steekt stek dressuur heel snel zijn kop op, dat is ook de reden dat ik nooit 2 keer achter elkaar dezelfde stek bevis.
Deze methode heeft het voordeel dat ik al jarenlang toch veel productieve stekken op de rivier kan blijven bevissen zonder door dit euvel gestoord te worden.
Voeren en niet vissen doet wonderen op die manier.

Inderdaad Steef zijn die morgen uren zeer productief, hier niet anders, alleen het verschil bij mij is dat dit ook voor het voorjaar geld, alleen loopt dit in het voorjaar veel langer door.
Vroege voorjaar eigenlijk wel de hele dag kans op vis, naarmate het voorjaar vorderd schuiven de aas tijden wat meer in elkaar en krijg je vaak een vangst loze tijd tussen 14.00 en 17.00.
Door mij bijgehouden vangst regestratie blijkt dit heel duidelijk.

Neemt niet weg dat op een andere rivier dit weer geheel anders kan zijn.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-01-2006 11:05

Wil :

Is dit door t tijdstip van voeren niet te veranderen ????


Gr :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-01-2006 12:31

Chris, toch enkele kanttekeningen / aanvullingen.
Eerst even over een Nederlandse rivier (de IJssel dus) qua vaargeul.
Marinka gaat vrijwel altijd mee vissen, dus 2 vergunningen en 4 hengels...
Dan 2 hengels dichtbij d.w.z. 1 tegen de kop van een krib (linker hengel) en 1 net voor het riet (rechterhengel) aan de rechterzijde van de inham.
De beide andere hengels gaan in de vaargeul, gewoon waar de vrachtboten en recreatiebootjes ook varen. Het 'stomme' is dat het ene jaar de meeste karpers van de 2 'kanthengels' afkomen maar in andere jaren soms weer de meeste uit de vaargeul. Wat we voor ogen moeten houden is dat de vissen gewoon over de hele breedte van een rivier trekken en absoluut niet alleen maar langs de oevers zwemmen. Wie zich, op een rivier waar kribben voorkomen, beperkt tot het alleen maar tussen de kribben vissen zal naar mijn ondervinding dan ook altijd minder karper vangen dan door zowel dichtbij maar ook wat verder van de oever in de vaargeul te vissen, dit alles voorzover de stroming dat toelaat daar op een gegeven moment je met een hengel niet meer lood kunt wegzetten (over breeklijntjes aan b.v. zware zwerfkeien wil ik het hier maar niet hebben...).

Het is een utopie dat op alle Franse rivieren karpers 'warning signalen' hebben, er zijn nog genoeg grote stukken van rivieren waar practisch nooit of nauwelijks op karper is gevist (is soms even zoeken, maar dan heb je ook wat...). De Mosselle en de Seine (met nadruk op het gedeelte in de omgeving van Montereau, maar geldt b.v. niet voor het Seine gedeelte in het departement Eure) zijn natuurlijk de meest 'afgekloven' rivieren qua karpervisserij en dat 'warning signalen' daar wél gelden ben ik wel met je eens, zijn wat mij betreft dan ook allang niet aantrekkelijk meer.

Alleen goede boilies nodig? Ik denk dat je jezelf dan toch tekort doet en een te groot 'geloof' in goede boilies hebt. Ben het dus niet met je eens wat dit betreft. Soms vang je namelijk echt behoorlijk meer karper aan tijgernoten dan met welke goede boilies dan ook... En met 3 of 4 grote tijgers aan je hair heb je echt niet meer last van 'overige witvisvangsten' dan met boilies.
Sterker nog, er zijn nog maagdelijke stukken op sommige Franse rivieren waar je met geweekte, gekookte en daarna licht gezoete mais meer karper vangt dan met welke boilie of tijgernoten dan ook, al moet je dan wel de witvisvangsten daarbij voor lief nemen.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-01-2006 12:50

Aart :

Van die rustige stukken rivier hebben we hier ( gelukkig) nog zat.

Voor JIJ in France aankomt ben je al heel wat dikkus gepasseerd.


:P :P :P :P :P :P
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-01-2006 13:29

Ik weet het Menno, maar ga meestal met de vakantie in Frankrijk vissen, ook vanwege het klimaat, een andere omgeving, het lekkere stokbrood en de taal...
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-01-2006 13:30

Maar Menno, waar blijft jouw inhoudelijke bijdrage aan deze discussie? :roll:
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-01-2006 13:43

Ja, de Maasvissers houden volgens mij wijselijk hun mond!

Kom op Menno, hoe? en vooral waar waar waar?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-01-2006 15:46

Kees :

Over stekken laat ik geen woord los .

Buiten stekken kan veel gevraagd worden.


Dus Aart mail maar wat je weten wil. :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

22-01-2006 16:46

menno laarmans schreef:Kees :

Over stekken laat ik geen woord los .

Buiten stekken kan veel gevraagd worden.


Dus Aart mail maar wat je weten wil. :wink:


Nee Menno...bruikbare info...op het board ermee!, Aart weet al genoeg, die hoef je niks meer te leren :D
Stekken hoef je uiteraard niet te melden.
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

22-01-2006 16:53

Tsja Menno,
brand nu maar los !
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-01-2006 21:52

Ik heb mijn 1e deel wat ik kwijt wou al n paar blz terug gepost.

Verder wil ik nog ff de bijdrage van de anderen afwachten.

Gr :wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-01-2006 21:57

Enne Hans :

Ik denk dat Aart zat van mij kan leren , en ik ook van hem.

Maar liever zelf uigevogeld dan slechts na ge-aapt.

En bij rivier vissers is t geven en nemen, hier word alleen maar gekeken.

In n week tijd meer als 1000 neuzers en slechts enkele bijdragen/ postings.

Nee van mij krijgt n totaal vreemde echt niet alles zomaar voorgeschoteld.

Zou de passie van t rivier vissen zo naar de maan zijn.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-01-2006 22:22

Menno, gelukkig maar dat we nooit uitgeleerd raken. Duizend 'neuzers' so what? Je weet toch hoe het gaat, 2 a 3 keer blanken, stroming, boten etc. gauw weer wegwezen...
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

22-01-2006 22:29

Aart,

Of je valt met de neus in de boter.
Lees Boudewijns kennismaking maar.
Zo kan het ook gaan.

'Dan ben je niet zo gauw meer weg te slaan :-)

Groetjes,
Frank
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-01-2006 22:34

Aart ; mij zal ook niemand horen zeggen dat ik ALLES weet.

Al kan dat voor sommigen wel zo lijken.

Nee ook "wij " leren ieder jaar weer bij , en maar goed ook :P
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

22-01-2006 22:38

Aart Lokhorst schreef:Chris, toch enkele kanttekeningen / aanvullingen.
Eerst even over een Nederlandse rivier (de IJssel dus) qua vaargeul.
Marinka gaat vrijwel altijd mee vissen, dus 2 vergunningen en 4 hengels...
Dan 2 hengels dichtbij d.w.z. 1 tegen de kop van een krib (linker hengel) en 1 net voor het riet (rechterhengel) aan de rechterzijde van de inham.
De beide andere hengels gaan in de vaargeul, gewoon waar de vrachtboten en recreatiebootjes ook varen. Het 'stomme' is dat het ene jaar de meeste karpers van de 2 'kanthengels' afkomen maar in andere jaren soms weer de meeste uit de vaargeul. Wat we voor ogen moeten houden is dat de vissen gewoon over de hele breedte van een rivier trekken en absoluut niet alleen maar langs de oevers zwemmen. Wie zich, op een rivier waar kribben voorkomen, beperkt tot het alleen maar tussen de kribben vissen zal naar mijn ondervinding dan ook altijd minder karper vangen dan door zowel dichtbij maar ook wat verder van de oever in de vaargeul te vissen, dit alles voorzover de stroming dat toelaat daar op een gegeven moment je met een hengel niet meer lood kunt wegzetten (over breeklijntjes aan b.v. zware zwerfkeien wil ik het hier maar niet hebben...).



Aart merk je een verschil in het gewicht van de gevangen karpers uit de kant stekken tegenover die van de vaargeul??

Groetjes,


Ruud