Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

22-01-2006 22:42

Ruud, geen peil op te trekken. Grote en kleine vissen komen zowel uit de vaargeul als dichtbij de oever vandaan.
Frank de Haan
Berichten: 25
Lid geworden op: 11-09-2005 11:24
Locatie: Bodegraven

22-01-2006 23:05

mooi antwoord Menno, maar zo werkt het niet, je weet ook wel dat het vallen en opstaan is, je bent zo afhankelijk van het natuurlijke voedsel aanbod, wanneer en waar, dat is de formule.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

22-01-2006 23:12

frank :

Hoe vaker je er komt des te minder val je.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-01-2006 00:21

Alleen soms wel harder, juist omdat je het totaal onverwachte niet meer verwacht. :o
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

24-01-2006 17:58

En nu is de koek op of ?????


wachten we op de volgende bijdrage ( n ) ??????


Gr
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

24-01-2006 18:33

Menno,

iedereen wacht op de bekendmaking van jouw stekken 8) , snap dat dan!

Groet,
Sjeng
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-01-2006 19:40

Tja Menno, misschien kun jij eens wat vertellen over jouw voertactieken, manier van vissen, het vissen in de vaargeul, verhouding schub-spiegel, aantal uren per vis enz. enz. Ik bevis de Maas in Limburg maximaal 2 keer per jaar, op uitnodiging van een vismaat, die vice versa naar de Lek komt voor een gezamenlijke sessie met mij. Ik heb dus al wat ervaring op die Maas, maar hoor graag eens wat ervaringen van locals. Natuurlijk heb ik geen interesse in jouw stekken, Roger weet er zelf zat waar we samen kunnen vissen. Maar het algehele plaatje is altijd leerzaam.

Maarre..... Stefan mag ook losbranden hoor! Of zitten we nog steeds in het sfeertje van geheimzinnigheid over de Maas en z'n giganten? :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

24-01-2006 21:01

Kees,

noem het arrogant, irritant, dom, lastig, eikelgedrag, maar ik laat inderdaad zo weinig mogelijk los over de maas :lol: . Hier is het al druk genoeg. Ik heb dan ook niet gevraagd om een rivierenrotary :wink: .

Ik doe mijn duit wel in het zakje met stekkeuze rotary in Maart, op afgesloten water.

Groet,
Stefan
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

24-01-2006 21:08

Hey Boudewijn en andere riviervissers,

Ik heb zelf ook een aantal jaar het Haringvliet/ Hollands Diep bevist en dan vooral in het voorjaar. Ik stond van jouw stukje dan ook behoorlijk te kijken van het feit dat veel rekening houdt met stroming plus eb en vloed. Ik heb daar zelf eigenlijk nooit rekening mee gehouden. Ik vond de stroming vrijwel te verwaarlozen en ook het verschil tussen eb en vloed vond ik niet zo groot. Er stond wel eens wat stroming maar kon er eigenlijk niet zo snel iets uit opmaken. In tegenstelling tot de andere rivieren die de hoekse waard omringen, daar heb ik praktisch al m’n vissen met laag water gevangen. Zijn er trouwens niet zo veel, maar wel allemaal met laag. Of het dan afgaand of opkomend was moet ik je verschuldigd blijven, dat heb ik niet bijgehouden, het was voor mij gewoon laag water. Het echte ruime sop vond ik wel slecht met lage waterstanden. Het is dan met vloed ook nog laag, ik bedoel daarmee een globale lage waterstand. Is dit op andere rivieren ook zo?

Wat ons bij de doorslag gaf was toch echt het weer. De iedereen vertrouwen gevende zuidwesten wind mag van mij het hele voorjaar blazen. En zon erbij was helemaal fantastisch. Ook in die volgorde: Wind is het belangrijkst daarna zon. Het eerste voorjaar op de rivier hadden we veel zw en zon. Dat was mijn beste voorjaar op de rivier tot nu toe. Het voorjaar van 2004 had veel nw en was dan ook dramatisch qua vangsten. Wij zitten op de noordkant van het water. Dus waar de invloed van zon en wind het grootst is. We liggen op een diepte tussen de 2 en 3 meter te vissen. De ideale windsterkte voor onze visserij vind ik tussen kracht 3 en 6. Wat schuimkopjes op de golven is ideaal. Bij grotere windsterktes had ik altijd het gevoel dat het toch minder liep. Het begint dan aardig te spoken aan het water. En de golven halen makkelijk de meter. Best indrukwekkend allemaal!! De deining wordt volgens mij zo groot dat de karper zich er minder gemakkelijk bij voelen en vertrekken naar dieper water. Ze worden als het ware ook een meter of twee/ drie diep nog steeds aardig door elkaar geschud. De ondiepere stroken worden ook roestbruin en ook daar heb ik op de rivier niet zulke goede ervaring mee, ondanks de bodem die omgewoeld wordt. Meer mensen zoiets opgevallen?

De ideale situatie zoals hierboven geschetst komt natuurlijk niet altijd even vaak voor. Daarom ben ik bij een stroomversnelling gaan vissen. Vanuit het oogpunt dat daar ook in minder actieve periode meer zuurstof zou zijn en de aanwezige karper actiever maakt. Stroming ter vervanging van wind. Bij mij had het weer in ieder geval nog wel een grote invloed op die stek. Het was ook maar een klein stroomversnellinkje ten opzichte van de omringende waterpartij. Ben erg benieuwd hoe het weer van invloed is op rivieren zoals de maas, ijssel of de lek. Die stromen wel over de hele breedte vrij hard.

groeten Kees
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

24-01-2006 21:09

Voor de insiders ;

Van af maart trekken ze de stuw op ivm met steef zn bijdrage aan rotary.

Heb net bevestiging van woordvoerder K. Wu ( rijkswaterstaat)


Gr :wink:
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2006 21:21

Kees van der Voorden schreef:De deining wordt volgens mij zo groot dat de karper zich er minder gemakkelijk bij voelen en vertrekken naar dieper water. Ze worden als het ware ook een meter of twee/ drie diep nog steeds aardig door elkaar geschud. De ondiepere stroken worden ook roestbruin en ook daar heb ik op de rivier niet zulke goede ervaring mee, ondanks de bodem die omgewoeld wordt. Meer mensen zoiets opgevallen?


Kees, iets dergelijks schreef Marco Kraal ook in de karperwereld nummer 41, het ging hier om de randmeren of het ijsselmeer (weliswaar geen rivier)...hij vond een plek met veel karpers en ving er het e.e.a.
al vrij snel draaide de wind en werd mede door de wind en deining het water troebeler, zoals hij reeds aan z'n vismaat voorspelde kozen de karpers vrijwel direcht het hazepad.
Samengevat lijkt het erop dat de karper dus een duidelijke voorkeur hebben (Als ze de keuze hebben) om in het heldere water te vertoeven en te verkassen als door omstandigheden het water troebeler wordt.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

24-01-2006 21:25

Ik begrijp het wel. Jullie arme Limburgers zijn vele jaren geleden ook al overspoeld door allerlei gelukszoekers en dat hoeft nu niet weer te worden aangewakkerd. 8)

Ik zie dat bij mezelf op de rivier niet zo gebeuren, als er al eens gevist wordt, gaat 90 procent toch na een aantal nachten blanken en alle oncomfortabele narigheid die er nog bij komt kijken huilend naar huis! De rivier is niet voor watjes op groene grasmatjes. :wink:
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-01-2006 22:24

Kees, Hans. Op zich heeft een karper helemaal geen hekel aan troebel water, maar daar gaat het hier niet zozeer om. Waar Kees het over heeft is een gevolg van dat er dan nogal wat zanddeeltjes in het water zweven en daar hebben ze echt een hekel aan omdat dit de waterfiltering van hun kieuwen bemoeilijkt en misschien ook wel 'rot' aanvoelt voor een karper maar dat laatste is niet te bewijzen.
Kortom, als er ergens veel zanddeeltjes in het water drijven (zeg maar geel-bruin water hierdoor) vanwege de wind die daarop staat of i.d. dan zul je daar geen karper aantreffen.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

24-01-2006 22:33

Typisch...

bij een ZW-W4> krijg ik een zand kleurige rand onder de kant die kan uitlopen tot ong. 30 meter ver laat die rand nou de beste periode zijn om te vissen ... bij mij. Niet IN het troebele water maar er net over heen..

groet Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2006 22:34

Aart..bedankt voor de nauwkeurige uitleg :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-01-2006 22:40

Lexus, dat klopt. Ook voedseldeeltjes worden dan door de wind / het water meegevoerd bij die wind en die pakt de karper dan graag net buiten de rand waar geen zanddeeltjes meer in het water zweven. Maar echt in het door zand troebel geworden water zul je ze niet aantreffen...
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

24-01-2006 23:09

Weer wat geleerd...mooi toch zo'n leerzame topic. :wink:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

24-01-2006 23:20

Alleen doen er maar zo weinig aan mee Hans :roll:
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

25-01-2006 00:31

Ik ben het er niet mee eens dat je de karpers niet aantreft in vertroebeld(geel/groen/bruin) door de wind beukende golfslag 0.5-2.5 mtr.
Het zijn dan juist de momenten dat karpers gemakkelijker azen en minder schuw zijn doordat het zo juist troebelig is en de beuk er lekker opstaat.

ff off-topic:

Er zwemmen 2 karpers door het water. Kucht ineens de een. Zegt de ander: Hebbie last van zandastma? :lol: :roll:
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

25-01-2006 00:36

Aart :

In iedere klas doen er maar n paar mee :P
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

25-01-2006 01:09

Boudewijn, als de uiterwaarden langs de IJssel overstromen zit de karper ook vrijwel direct op het gras. Dan is het water ook troebel en smerig vanwege de zeer sterke stroming, de meegevoerde rotzooi en ook het kleislib wat van de oevers en weilanden wordt meegevoerd. Dit is een eldorado voor de karper, kennelijk is wat kleislib geen probleem voor de filtering in hun kieuwen maar fijne meegevoerde zandkorreltjes wel (je kunt zelf het verschil ook wel merken, stop maar wat klei in je mond en daarna zand...). Als je b.v. bij een Randmeer zit te vissen en de wind steekt fors op in jouw richting waardoor ontelbare zandkorreltjes in het oevergedeelte van het water ronddwarrelen vang je daar echt geen schub meer in dat oevergedeelte. Je hoeft mij niet te geloven, vraag het dan maar eens aan Joris Weitjens of Marco Kraal, die hebben n.l. exact dezelfde ervaringen op het IJmeer en het Gooimeer...
Gebruikersavatar
Edward Jakobs
Berichten: 363
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Bergen (Limburg)

25-01-2006 07:26

Iemand ervaring met zwanen op de stek ? :-?
Ik heb 3 jaar gevist op een leuke stek aan de maas.
Hier zat altijd 1 koppel zwanen waar ik nooit geen last van had.
Altijd redelijk gevangen tot voor 2 jaar terug.
Het aantal zwanen ging van 1 koppel naar wel 10 a 15 ...
Deze zwanen zijn honkvast en blijven dus het hele jaar in de buurt rondhangen.
Sinds deze invasie heb ik op deze stek geen karper meer gevangen.
Ook is het aantal windes en brasems drastisch terug gelopen.
Zullen de voedselzoekende zwanen de vis afschrikken.... al die duikende nekken onder water.. :o
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-01-2006 08:06

En wat denk je van zwanenstront? Daar waar die beesten schijten groeit zelfs voorlopig geen gras meer! De vissen zullen er hun neus dan ook wel voor ophalen en de vinnen kiezen!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

25-01-2006 08:15

Wat betreft troebel water heb ik ook de ervaring dat je daar net aan de rand vis vangt, maar erin niet. Op veel plaatsen zijn zandstranden tussen de kribben en dus veel zandkorrels in het water op het ondiepere gedeelte. Wellicht dat het troebele water bij Boudewijn eerder door kleideeltjes wordt veroorzaakt?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

25-01-2006 08:21

Hier dus zoals eerder aangegeven juist op de plaatsen waar net gebaggerd is dit is dus ook troebel (klei).
Daar waar de zandbankjes zitten(ondiepere stukken) en met veel wind ook vertroebeld niks, maar wel weer net aan de randen of stuk erachter.

Paul