Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-01-2006 23:13

Bertil,

en alle overige geinteresseerden ook overigens,

geef zelf eens antwoord op de gestelde vragen. Met een beetje logisch beredeneren kan je een aantal van jullie vragen zelf al beantwoorden.

Bertil ik heb die van jouw er even uit gehaald en wat tegenvragen erachter gezet. Puur gericht op je eigen visserij de tegenvragen beantwoorden.


* Voer jij altijd voor of vis je ook veel instant? Wat doe jezelf ?
* Merk je verschil in de resultaten met en zonder voeren? Wat ervaar jezelf ?
* Denk jij dat de vissen blijven hangen/terugkomen op een voerplek op zulke grote rivieren waar een school karper 5kg boilies in 30 minuten weg heeft gevreten en weer doorzwemt? Wat verwacht jij ervan ?
* Merk je verschil tussen zoete boilies en vismeelboilies? Daar die vissen meestal nog maagdelijk zijn? Waar zijn we ooit zelf mee begonnen? Ennuuuhh, zoete vismeelboilies bestaan toch ook ?
* Voer je verspreid of juist compact tijdens het voorvoeren? Wat zijn je eigen ervaringen met beide voertaktieken?
* En waarom voer je tijdens het vissen graag compact? Heb je ervaren dat je tijdens het vissen dan meer/sneller vangt dan dat je verspreid voert? Waarom zou iemand voor een bepaalde voertaktiek kiezen ? De mijne is in ieder geval totaal anders als die van Boudewijn en toch zitten Boudewijn en ik regelmatig niet zover uit elkaar te vissen ( 5- 6 honderd meter )

Zomaar een paar vragen die dus ook bij mij opkomen :wink:

Een tip dan, back to basics

de vriendelijke groeten van een rivierhork :o
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

13-01-2006 08:28

Ok ook hier een stukje van de rivier,
In de waal zitten een paar plekken met diepe inhammen tussen kribhoofden 250mtr br en plm 350 mtr diep landinwaarts.
Hier trekken de vissen voor de paaitijd altijd in tot nu toe ten minste, hier komen ook afwateringen in vanuit de polder dus temperatuurverschillen.
Veel voer is meer vis, 3 dagen vooraf voeren per keer 10 kg verspreid over de hele kom vrijdag vissen ( met rubberboot) 2 stekken met +- 3 kg boillies op de stek ( beetje verspreid) dan de aanbieding lange rig soepel 25 tot 30 cm Gamakatsu G super maat 4 met lange hair en krinpkous ongeveer 4 cm/ hierop 2 boillies van 22mm.
Aas keuze boillies hard en vaak zoet, zachte boillies zijn vaak te snel weg in het voorjaar vanaf maart tot juni vaak veel bijvoeren met maïs gekookt en geweekt met een zoetstof. Na de paai niet echt nodig ( hier dan ten minste).
We hebben hier niet echt last van getijden wat wel opvalt is als een grote duwcombinatie voorbij komt er vaak een aanbeet volgt, vaak zit de vis er goed op, en vangsten vaak goed, voer je niet en ga je instant zijn de vangsten hier weinig tot nihill.

Ijssel in grote lijnen hetzelfde, toch hier al een klein verschil stroming is minder als de waal hier zitten baggergaten als je dan de vrijdag gaat vissen na 2 dagen voorvoeren van gemiddeld 10 kg per keer verspreid dan is het mooi als je gaat vissen daar waar pas gebaggerd is .
Hier is de bodem omgewoeld veel larven en kleigrond hier trekt de karper graag op, hier vissen we met een boillie gemengd fishfruit maar ook 2x 22mm op de hair.
Hier hebben we ook gevangen singlehook en dan gewoon naar de vaargeul toe dus absoluut niks bijvoeren.
Ook hier net als bij Aart, +- 4 weken voor en na de paaitijd ligt het vangen zo goed als stil.

Wat je op de waal kunt merken is als het water wassende is vooral in voorjaar vanaf maart je vangsten omhoog kunnen gaan, weet niet of dat ook is waar Aart zit we zitten nl beiden aan de andere kant van de rivier ( begin/einde).

Over stekvastigheid van vissen op de waal is een zelfde karper in 3 jr 4 keer gevangen in een gebied van 3 km, op de ijssel in een inham voor de paai een vis 3 jr achter elkaar in dezelfde inham gevangen ( terugtrekken naar paaigrond?).

Vissen gebeurd met 3 lb hengels Shimano molens BB L lijn 45/100 nylon (WAAL)
Op de Ijssel wil ik ook nog wel eens de 2 3/4 lb hengels gebruiken.
Op de Waal 140 tot 220 gr lood / Ijssel 140 tot 180 gr lood.
Als wij met de boot vissen zijn reddingsvesten een vast onderdeel die ook gebruikt worden heb al vaak gezien, dat dit vergeten wordt ( hoe zit dit bij anderen)

Gr Paul
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

13-01-2006 18:30

Michiel,

Wie de bal kaatst... :D

Tuurlijk heb ik zelf ideeën over het vissen op zulke water partijen.. echter de meeste zijn theoretisch omdat ik er weinig ervaring heb.. in Nederland althans.

Ik hoop dat Boudewijn met zijn visie op aas en voeren de discussie in volle gang zal brengen en dan zal ik zeker ook reageren.

Gr.
Bertil
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Gebruikersavatar
Stefan Kazen
Berichten: 241
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

13-01-2006 19:29

Michiel,

Met alle respect, maar Boudewijn is toch een van de rot@ry deelnemers, Bertil niet!! (jammer :wink: )
Buiten het feit dat de 'Letter' aanzienlijk wat info bevat en knap geschreven is, blijven er gewoon veel vragen over.
Ben je niet bereid (om wat voor redenen dan ook) die vragen te beantwoorden begin er dan niet aan...


Mvg,
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-01-2006 21:16

Stefan,

met iets minder respect, want doe maar Michel tegen Michiel. :-?

Er komen nog drie rotaristen, en al eerder door mij gesteld zal langzaam maar zeker steeds meer duidelijk worden.

De bereidheid tot beantwoording van alle vragen is er zeker. Alleen is er nu even voor gekozen om jullie zelf eens na te laten denken, onderling even te discussieren, ( zie openings posting Bart ) het is namelijk niet verboden om zelf na te denken. Dat kan soms tot wonderlijk goede oplossingen leiden. Boudewijn en de andere rotaristen komen echt wel met hun oplossingen. Maar moeten die dan reeds voorgekauwd klaar liggen?

Daarnaast weet ik ook dat er al een " Mijn Kennismaking Met Boudewijn Stolk " klaarligt en eigenlijk reeds geplaatst had moeten zijn. Ook hierin zullen enkele van bovenstaande vragen beantwoord worden.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

14-01-2006 23:32

Zo de rivierenrotary is begonnen. ??????????


Heb t begin in deze topic nog niet echt gevonden.




Toch nog maar even afwachten :wink:
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

14-01-2006 23:44

Menno,

Dan trap jij op jouw manier eens af?
;)

Ik wacht graag de andere rotary's af.
Ben hier nl. erg benieuwd naar.

Groet
Frank
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

15-01-2006 11:54

Nee Koekie:

Boudewijn en de andere rotaristen komen echt wel met hun oplossingen. Maar moeten die dan reeds voorgekauwd klaar liggen?

Daarnaast weet ik ook dat er al een " Mijn Kennismaking Met Boudewijn Stolk " klaarligt en eigenlijk reeds geplaatst had moeten zijn. Ook hierin zullen enkele van bovenstaande vragen beantwoord worden.

Dit staat duidelijk hier boven.

Dus eerst moet iedereen met foute vragen komen en rare iedeen.

Dan krijgen we van hun t juiste antw. :P
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-01-2006 13:36

Menno,

er staat nog meer.

" Alleen is er nu even voor gekozen om jullie zelf eens na te laten denken, onderling even te discussieren, ( zie openings posting Bart ) het is namelijk niet verboden om zelf na te denken. Dat kan soms tot wonderlijk goede oplossingen leiden. "

Quote Menno : Dus eerst moet iedereen met foute vragen komen en rare iedeen.

Dan krijgen we van hun t juiste antw.


Foute vragen? Rare ideeen?? Juiste antwoorden ??? Daar heb ik het niet over gehad. Wel over de oplossingen van de rotaristen, of dat de juiste zijn ?

Maar dit is Menno ten voeten uit, beetje selectief citeren en een provocerende draai eraan geven. :-?
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

15-01-2006 14:00

Die "foute " vragen hadden betrekking op Bertil zn vragen.

Aangezien ik t met hem al persoonlijk hier over heb gehad zijn we daar al weer uit.

Michel:

Als jij vind dat deze rotary de juiste kant op gaat dan zeg dat ff.

Dan zal ik mij hier niet meer in mengen.

Maar ik ben ook nog zeer weinig tegen gekomen waar iemand iets aan zou hebben.

Vind die opstelling van zelf nadenken dus ook nergens op slaan.

Dacht dat n rotary voor info was en niet voor zelf studie.

Als je niks kwijt wilt , moet je niks schrijven.

Schrijf je wel , moet je iets schrijven waar anderen iets aan hebben.

En dat van die te late plaatsing van kennismaking met Boudewijn , daar hebben wij niks mee te maken.

Dus we zien t wel.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-01-2006 14:51

Nee Menno,

die gaat niet de goede kant op.

Door Bart is gevraagd om tot een discussie te komen, maar men wil blijkbaar liever een vraag en antwoord spelletje.

Prima wat mij betreft, alleen of dat iemand zijn visserij vooruit helpt op waarschijnlijk een heel ander(e) (stuk) rivier waag ik te betwijfelen.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

15-01-2006 20:05

Mooi, deze rivier rotary. Er valt altijd wel wat bij te leren, ondanks m'n 20-jarige ervaring op de rivier de Lek (getijdengedeelte). Het verschil tussen eb en vloed is ongeveer anderhalve meter. Dat betekent dat je bij vloed tot borsthoogte in het water staat waar het bij eb (zo goed als) droog is. De beste tijd voor aanbeten is afgaand water en als het op z'n laagst staat. Bij opkomend water en vloed zijn het vaak de windes die het beter gaan doen. Per stek wil het nog wel eens verschillen trouwens.

Paaitijd, zowel ervoor als erna zijn de vangsten prima! Zelfs tijdens het paaien valt er goed vis te vangen. Ik drilde zelfs een keer een vis uit, waarbij een groepje van 3 tot 4 karpers er tegenaan bleef klapperen tot aan het schepnet toe! Voor mij is het toch wel de toptijd.

Zo eind juni, begin juli waaieren de vissen over de rivier uit en wordt het zoeken. Na zoveel jaar denk je het dan wel te weten, maar in 2004 kon ik ze nergens vinden en volgde blank op blank.

Zelf kies ik altijd voor voorvoeren, meestal de hit en run methode van 3 a 4 dagen voeren en dan een nacht erop vissen. Minimaal 2 tot ongeveer 5 kilo per dag aan boilies en dan vaak nog 10 kilo mais erbij. Het stroomt hard, ook door scheepvaart en getijdenwerking, maar door kuiltjes en richels blijft het wel in de buurt liggen. Het is tenslotte bepaald geen biljartlaken, de bodem! Windes en brasems zijn soms een ramp, ook met grote boilies (25 mm). Soms ben ik na een nacht met meer dan 20 exemplaren volledig gesloopt, maar dat komt gelukkig niet altijd voor. Toch per sessie van zo'n 14 uur gemiddeld 5 witvissen, denk ik zo. Vaak zijn een paar winde beten goede voorboden. Als die stil vallen gebeurt het nog wel eens dat er na een half uurtje een run volgt.

Onderlijnen komt niet zo nauw, ik viste eerst altijd met lange quicksilver onderlijnen van 30 tot 35 cm en een grote klauwhaak maat 2 met line-aligner. Toch ben ik op aanraden van Bob van den Meiracker overgestapt op kleinere haken en kortere onderlijnen en dat is toch soms net het verschil. Nu vis ik met haak 6 en green hornet, laatste stukje gestript. lLengte 15 tot maximaal 20 cm en lange line-aligner. het levert me minder lossers (waren er al niet veel hoor) op en de vissen zijn perfect gehaakt! Lood gebruik ik in gewichten van 150 tot 200 gram. Liefst model big grippa en dan met een safety clip en voorslag ivm stenen en mossels.

Veel (de meeste) vissen zie je maar 1 keer, maar een aantal exemplaren zijn honkvaster en heb ik al 2, 3 of 4 keer gevangen. Er is een spiegel bij die ik al 7 keer gevangen heb op drie verschillende stekken, die hoogstens een kilometer uit elkaar liggen! Ook is hij door enkele anderen gevangen, in totaal al 13 keer! Heel bijzonder en ik voel al tijdens de dril dat "hij" het is, eerlijk waar!

Nou, hier laat ik het ff bij, ik kan er nog wel uren over doorzwetsen, maar dat doe ik nog een keer in artikelvorm.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-01-2006 20:23

Kees, zo zie je maar weer dat er toch nog behoorlijke verschillen per rivier zijn (b.v. vangsten in de paaitijd). Is ook gewoon logisch gezien per rivier verschillende paaigebieden (b.v. bij de Maas de Maasplassen, achteraan de IJssel het Ketel en Vossemeer etc.)
Doordat jij vaak ook mais strooit vang je gemiddeld genomen ook wat meer brasems en windes. Met één 25 mm boilie kun je dat ook niet voorkomen, zelf vis ik altijd met minimaal 2 x 22mm boilies aan de hair en vaak ook met 3x 22 mm boilies. Voor de karper maakt dat geen enkel verschil, hierdoor wel weer wat minder brasem- en windevangsten.
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

15-01-2006 20:39

Heren,

Ik had me eerst voorgenomen om NIET te reageren. Acht mij niet geschikt voor een reactie. Daar mijn ervaring m.i. miniem is om er wat nuttigs over te vertellen.
Ik heb eerst, 2,5 jaar lang, op een aardig snel stromende, dun met vis bezette, rivier gevist. Geen karperresultaat. Ook ERG weinig witvis overigens. Dus zal de tekenen van witvis denk ik toch zeker positief zijn voor de tekenen van karpers.

Afgelopen jaar ben ik aan het handje mee genomen door een goede kerel die ik sinds mijn verhuizing heb leren kennen. Ondertussen goede kennissen/vismaten geworden. Door die jongens ben ik een beetje opweg geholpen op een andere rivier.
En door hun zelfs mijn eerste riviervissen gevangen. Een ervaring ansich al.
Hierna verder gegaan op een "eigen" gevonden stek. Zeg maar op eigen beentjes :-)
Wat me opviel aan deze stek was dat ik er zowiezo al bergen witivis vang.
Ik vis dan alleen overdag dit ivm. afstand tot aan de hengels. Maar dan vang je ook gewoon nog een stuk of 30 witvissen (brasems/windes) in de 15 uur wat je vist. EN in die sessie zelfs ook nog een karper.
Voerde toen wel steeds voor. Een paar dagen, paar kilo boilies per dag. Verder niks.

Behalve die eerste sessie op mijn "eigen" stek.
Ik had de avond ervoor wat mais en een paar kilo boilies erg verspreid gevoerd. Kwam aan, binnen de eerste anderhalf uur had ik de eerste 3 vissen binnen. Ik wist niet wat me overkwam. Binnen 5 minuten de eerste karper. En zeker nog geen kleintje ook. Had hem in mn netje liggen. Niks verder klaar. Alles zat nog in mn tas, en onthaakmat lag niet binnen handbereik. Kan je vertellen dat dit een héél erg gek gevoel is :) Zo tijden blanken, en dan ineens wel vis vangen. Welliswaar ander stuk rivier en andere stekken. Maar toch. Ben er dus zo een beetje achtergekomen dat de stek een van de belangrijkste redenen is of je vis vangt.

Zelf ben ik vanaf begin, die paar jaar geleden, begonnen met noteren van het getij. Kreeg alleen geen beten. Dus dat werd niks. Het afgelopen jaar, kreeg ik de meeste aanbeten met opkomend water.
En dan de hengels die het dichts onder de kant lagen, gingen als een van de eerste af. Of hier iets van te leren is? Weet ik niet. Zal het verder gaan bij houden. Het verschil zal zeker aantrekkingskracht hebben op de vis. Misschien niet in het azen zelf. Maar wel misschien in het rondtrekken. En door "tekenen" van hoog/laag water. Dat ze hierdoor zullen gaan trekken opzoek naar vreten. Hoeven ze lijkt me niet ver te zoeken maargoed.

Dit onderstaande zal wat omslachtig lijken. Maar heb mn best gedaan om t te verwoorden.

Nu de beurt aan de "cracks" die al jaaaaren ervaring hebben. :-)

Ben erg benieuwd,
Groet,
Frank
Boudewijn Stolk
Berichten: 287
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Waterland
Contacteer:

17-01-2006 11:13

Zo lekker lang weekendje weg geweest met vrouwlief even de batterij opgeladen voor komend jaar en dan er weer heerlijk lekker tegenaan gaan.

Mannen ik kan niet meer langer wachten er is geen ander onderwerp wat mij zo interresseert of boeit. Dus.

Zo heb ik zoals Frank schrijft ook periodes dat het juist omgedraaid is dan zijn de aanbeten van laag naar hoog zeg maar als het hoog wordt.
Wat de preciese oorzaak hiervan is weet ik nog niet.

Ik heb zelf ook altijd "last" van witvis en heb veel geexperimenteerd
ja ook met de verschrikkelijke "KingKong -man" 2 keer 24 mm plus een 20 mm popup. Zelfs toen haakte ik nog witvis maar goed je vangt er zeker karper op en is die hengel gemiddeld gezien ook wat "rustiger".

Kees,

heb jij op de Lek ook iets van het fenomeen doodtij en springtij en de onderlinge relatie met vangsten kunnen constateren?
Ich sage so: Besser ein schwanze in die hole dan die luft von zehn
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

17-01-2006 20:15

RIVIER, MIJN AANPAK

RIviervisserij = mix van: avontuur, jagersinstinct en doorzettingsvermogen.

Als je over “jagersinstinct” beschikt dan ben je al vast in het voordeel ten opzichte van eventuele concurrent!

VOEREN

In mijn beginjaren heb ik weinig voorgevoerd, soms een dag van tevoren, meestal met gekookte maïs en wat boilies doorheen. Die aanpak heeft mij niet het gewenste resultaat opgeleverd. Veel visuren, geen karper…
Toen besloot ik op zeer grote wateroppervlakte te gaan voeren met een nieuwe boilie. Ik voerde 4 weken lang, 3 dagen per week tussen 5-8 kilo boilies per keer.
Mijn eerste visdag was meteen een groot succes. Tussen 3-6 runs per nacht waren geen uitzondering. Ik bleef voeren en de watertemperatuur meten. De hoeveelheden voer gingen omlaag, regelmaat in het voeren bleef. Drie keer per week voeren en in het weekend een nacht vissen. Blanken was verleden tijd, wel krijg ik met het verloop van de tijd steeds minder runs, nog 1-2 per nacht.
Ik ving karpers tot eind november, zelfs bij extreem hoge waterstand. De waterstand is bij riviervisserij een zeer belangrijke factor. Persoonlijk ga ik noot vissen bij stijgend water, ervaring heeft mij dat geleerd. Hoogwater is in principe geen probleem, mits het hoogste punt is bereikt en het water opnieuw begint te dalen. Alles wat snel omhoog gaat, daalt net zo snel weer naar beneden, die dagen dat het water daalt zijn in meeste gevallen zeer productief. De waterstanden volg ik via teletekst, pagina 720…
Tevens voer ik de vissen pas, als ik een teken van leven kan waarnemen. Het heeft weinig zin te gaan voeren als de vis niet in de omgeving is waar ik op dat moment aan het werk ben. Als ik een beet of run krijg dan voer ik verspreid een aantal boilies, niet te veel, 10-20 boilies per hengel.
Als ik een sessie van meerdere dagen aan het plannen ben of als de hele zaak dood is dan voer ik de nacht daarvoor of tijdens het vissen een mix van gekookte gerst-tarwe-maïskorrels. Dat brengt mij vaak veel andere vissen op mijn voerplek, denk aan windes en brasems, maar zeker ook karper.
Als ik bij de windes ben, het volgende: ik vang ze liever niet, de diameter van een boilie helpt in het meeste gevallen niet, wel afstand op je hair, hoe groter de afstand tussen de bovenkant boilie en de onderkant van de haak des te minder bijvangsten.
Ik persoonlijk merk wel het verschil tussen voorvoeren en niet voorvoeren. Ik ben overtuigd dat een deel van de vissen ook op een rivier terugkeert daar waar ze lekker hebben gegeten!
Zelfs op een rivier vang je sommige karpers meerdere keren, tot op heden ken ik twee vissen die door mijzelf of de concurrentie waren gevangen, die vooraf bekend waren.

Bertil: jij gaat ook terug naar een restaurant waar je lekker hebt gegeten, of niet soms?

Verder maak ik boilies van een grote diameter, 25mm en groter. Hetzelfde geldt voor de cilinders, die maak ik extra lang zodat ik ze aan beide kanten kan afsnijden ter bevordering van het lekverhaal.
Indien de situatie het toelaat voer ik uitsluitend met verse boilies.



TUSSEN DE KRIBBEN

Als je tussen de kribben aan het werk gaat en vooraf niet voert kan je het volgende doen: je neemt een oude aardappelenzak mee. Die maak je vol met bijvoorbeeld: oud brood, je boiliemix in deegvorm, gerst en tarwekorrels, maïs, boilies door midden gesneden enz. Aan het einde van de zak plaats je een steen of lood. Aan de andere kant van de zak knoop je een touw. Dit alles dump je in het water aan de rechter zijde van de krib. Als je tussen de twee kribben staat met je gezicht naar het water toe dan is de krib aan je linker kant, daarvandaan komt de stroming jouw kant op. Dus, de krib waarop de stroming staat. De stroming werkt nu in je voordeel. De korrels van je voer worden door het water verspreidt, er ontstaat een soort voerspoor. Jouw eerste hengel deponeer je in de buurt van de zak met voer. Op deze manier zal je aandacht trekken van windes en brasems, maar ook van je vrienden: de karpers. Na verloop van tijd kan je als de zak leeg is deze opnieuw voorzien van vers voer.

BRASEM – WINDE

Hierbij doen zich een aantal scenario’s voor:

1. Je vangt ze niet, wel de karpers. De karper is in de omgeving en eist het voer voor zichzelf, of zo iets. Er volgen een aantal runs, zelden vang ik op die soort dagen iets anders dan karpers.
2. Windes zijn actief, de waker gaat al te vaak omhoog en dan weer naar beneden, soms volgt een korte run, hangen of missen. Uit ervaring weet ik dat geen karper op mijn voerplek is. Dat alles duurt tot een uur of 11 in de avond, daarna volgt de stilte en bijna altijd een blank.
3. Als de brasems actief zijn dan maken de windes zo goed als geen kans om een boilie te pakken. Brasems die ik vang zijn vaak van een groot kaliber, tussen de 3 en 5 kilo!
4. Algemene stilte. Af en toe een piepje, laat in de avond, vaak tegen middennacht vang ik een of twee brasems, opnieuw een opvallende stilte. Kort daarna volgen de echte runs, bijna altijd kort na de maanopkomst. Dit heb ik zo vaak meegemaakt dat van toeval geen sprake meer kan zijn. Op die dagen vang ik bijna altijd een of meerdere karpers.



ZOET, ZOUT, VISMEEL…

Tot op heden heb ik geen onderscheid kunnen ontdekken of het een boilie van zoet of op basis van vismeel beter doet. Wel is het zo dat ik een aantal spiegelkarpers heb gevangen op een opvallend pop-up aas. Trouwens, de verhouding schub-spiegel is in mijn geval op dit moment 1 op 5.
De boilies die ik gebruik zijn rijk aan vismelen. Het vetpercentage speelt een belangrijke rol in mijn aas. Een rivierkarper moet zwemmen, of hij dat wil of niet. Veel beweging betekent veel energiegebruik. Daarom is mijn boilie vetrijk, wel met gezond en onverzadigd vet wel te verstaan. Het percentage vet bedraagt tegen de 30%!





BOILIE

Wat de boilie betreft hou ik van “hoe mogelijk simpel”. De kwaliteit staat voorop. Je moet je realiseren dat in het water (zeker in de zomer) er zeer veel natuurlijk voedsel ligt. Waarom zou de karper jou boilie willen eten? Ik koop regelmatig verse ingrediënten bij de molenaar. Verser kan je niet hebben. Bij iedereen in de omgeving is een molen te vinden. Mijn favoriet is gerst, gevolgd door tarwe en maïskorrels.
Ik werk in de zomer met de volgende verhoudingen:

Eiwit 40% (minimaal)
Koolhydraat ± 30%
Vet ± 30%
Vezels 3.5gr/240kcal

Verder kan je in mijn boilie alle nodige micro-macro mineralen en vitaminen vinden.

PAAITIJD

Hierover kan ik een kort antwoord geven. Ik heb daar geen ervaring mee, dat komt misschien door het feit dat ik vrij laat start met vissen op een rivier, dat is meestal begin juni.

MONTAGE

Simpel en Basic, dat is het motto!
De montage moet met grote zorg worden geknoopt. Een enkel “foutje” wordt onmiddellijk gestraft! Op de revier gaat het er heftig aan toe!
Besteed veel aandacht aan je montages. Persoonlijk vis ik met lange montages, tussen de 30 en 40cm. In het late najaar wil ik wel eens een korte montage toepassen in de combinatie met de “banaan-rig”.
Haken maat 6 in de zomer, maat 8 in het vroege voorjaar en het late najaar. Bijzonder goede resultaten heb ik geboekt met de haak van Gamakatsu, Model A1, nummer 6.
Het gewicht van je lood is afhankelijk van de stroming ter plaatse, de waterstand, het jaargetijde. Met het lood tussen 100-150 gram kom je heel end.
Hengels die ik gebruik zijn van 2.75 of 3lb, afhankelijk waar ik aan het karperen ben.
Mijn molens zijn van DAM, model quick 4001, bouwjaar 1985.

VANGSTEN

Soms blank je weken lang, soms vang je in een tijdsbestek van 15 minuten 2 karpers!
Het kan allemaal, dat maakt riviervisserij zo interessant.
Persoonlijk vang ik “relatief weinig” karpers. Maar, mijn gemiddelde gewicht is behoorlijk aan de hoge kant!
Wat valt verder op:
- als de karper op je stek aanwezig is wordt hij vrij snel gevangen, soms direct na de eerste inworp;
- aas dat zeer lang in het water staat wint het vertrouwen, als je zeker bent dat de boilie aan het prestatievermogen niets heeft ingeboet laat ze staan, dat mag ook 24 uur lang zijn;
- aroma’s werken in de meeste gevallen contraproductief;
- probeer bij een lage waterstand in de vaargul te vissen, pal in de stroming dus;
- bij een hoge waterstand juist dicht bij de oever, bijvoorbeeld op de plaats waar de stenen overgaan naar een ander soort bodem, in de meeste gevallen zand dus;
- probeer rustig te handelen en zo min mogelijk te bewegen aan de oever, voornamelijk als je tussen de kribben aan het lopen bent, een rivierkarper is extreem schuw.

Voor het afscheid geef ik je een recept dat vis zal vangen op de rivier. Verwacht geen wonderen. Jij zult veel tijd moeten investeren in het uitvinden van productieve stekken, werk hard en je inspanningen zullen vroeg of laat worden beloond!




HET RECEPT:

Broodmix, 9 granen 300 gr
Lupinenmeel, getoast 200 gr
Vismeel, Droge Kabeljauw 100 gr
Vismeel, Haring 100 gr
Vismeel, Trouvit, T-3.0 100 gr
Vogelvoer, mix 150 gr
Biergist 100 gr
Aardappelmeel 100 gr
Melasse 100 gr
Tarwekiemen 100 gr
Bloedmeel 100 gr

Eieren, 8x 480 gr
Zonnebloemolie 10 ml
Zalmolie 10 ml

Eiwit 40 %
Vetten 27 %
Koolhydraten 33 %
NIB 71 %
Aandeel aminozuren 13 %
Vezels 3.5 gr/240kcal
Prijs, per 1kg € 2.20

VEEL SUCCES!


Niets van bovengenoemd is wetenschappelijk onderzocht of bewezen.
Alle gelijkenis die voortvloeit uit deze tekst berust op puur toeval.
Alles is gebaseerd op eigen ervaring, ervaring van een modale rivierkarpervisser.


dARKO
Een medicijn die de gezondheid bevorderd is veel meer waard dan een medicijn die de ziekte moet genezen.
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

17-01-2006 21:23

Zooo nu komen we ergens , soms duurd t ff maar dan heb je ook wat .

Over dat voor voeren kan ik kort zijn , zonder voor voeren vis ik dus niet.
( alleen bollen , geen zaad)

Ik heb te vaak binnen t half uur n vis gevangen.

In extreme gevallen kwam van n tent op zetten niks terecht voor t donker.

Wat volgde was dan vaak n stilte van n paar uur.

Ik vis gewoon zo ver uit de kant als de stroming op dat moment toelaat.

Ook t voeren pas ik aan naar gelang de omstandigheden/ vissen die ik verwacht ( hoeveelheid en grote van voer plaats)

Heb ooit 800 gram om de dag gestrooid , maar ook 15 kg per avond ( bij stekke pezers ook die 15 kg maar dan 2x daags)

Met deze hoeveelheden kom ik niet onder t zelf rollen uit, maar heb hier nog nooit n hekel aan gehad.

Over stijgend water ben ik t met mn voor ganger eens, hevige water schommelingen zijn hier nooit beste vangsten geweest.

Verder n detail : spiegels vechten hier voor t merendeel stroom op, schub stroom af. ( dit valt je vaak pas op als je alles bijhoud)

Rigs : ook gewoon simpel , maar met n niet te licht loodje ( 150 tot 270 gram)

Hengels : 2.75 /3.5 lbs Met n snoertje van 40/00 ( nylon)

Verder wil ik nog kwijt dat "mijn "visserij zich afspeeld op t stroompje dat door limburg loopt van waar de maas t land binnen komt tot waar t limburg weer verlaat.

Bovenstaande is van belang omdat iedere rivier zn eigen-aardigheden heeft, en t dus niet overal op gaat.

Maar ook hier in t zuiden is niet alles zo gemakkelijk als t zich aanhoord.

Blanks komen hier ook voor( helaas wel), maar door ervaring kan je n hoop leed voorkomen.

Wil wel nog even melden dat dit soort visserij niet voor iedereen is weg gelegd.

Maar ben je niet bang om t avontuur aan te gaan kan je er jaren vooruit.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-01-2006 22:53

Michel Hollaar schreef:
Men wil blijkbaar liever een vraag en antwoord spelletje.

Prima wat mij betreft, alleen of dat iemand zijn visserij vooruit helpt op waarschijnlijk een heel ander(e) (stuk) rivier waag ik te betwijfelen.

m.vr.gr.


Zeker Menno nu komen we zeker ergens,

eigen ervaringen en dus info delen i.p.v. alleen maar info vergaren, op deze wijze hebben we er allemaal wat aan. Men pikt er zelf wel tussenuit wat bruikbaar is op het stuk van een willekeurige rivier dat men zelf bevist.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

18-01-2006 00:10

de rivier is allemaal dezelfde: heet alleen anders
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

18-01-2006 09:44

Menno,

Ben toch wel heel nieuwschierig naar jou stekkeuze daar jij aangeeft zover mogelijk van de kant af te vissen als mogelijk.
Heb jij dan niet een specifieke keuze wat betreft stekken, je kan tenslotte overal op de rivier zover mogelijk ingooien.
En het lijkt me sterk dat je willekeurig ergens maar gaat zitten vissen als je verteld dat je vaker al binnen een half uur vis vangt. :wink:

En hoe leg je dan een voerplek aan als je alleen maar zover als mogelijk van de kant af wilt vissen, de stroming kan, zoals je waarschijnlijk wel weet, radicaal toenemen binnen enkele uren tijd.

Zijn de vangsten dan op afstand vaker beter dan het kant werk, of doe je dit om de rust te bewaren op je stek?

Mocht je een antwoord willen geven, je hoeft niet in detail te treden, een richtlijn is genoeg...
De rest moet ik me zelf maar uitprutsen. :wink:

Mvg,
Jeffrey
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-01-2006 17:02

Boudewijn (en anderen),

Met enig :oops: op de kaken moet ik constateren dat ik me nooit echt heb verdiept in het verschijnsel doodtij en springtijd. Eb en vloed geschiedt natuurlijk 2 keer per dag en dan gaan dingen snel opvallen. Ook springtij (doodtij in veel mindere mate) hield ik wel in de gaten, want je moet dan echt even rekening houden met een hogere waterstand en een grootst mogelijk verschil tussen eb en vloed (soms wordt het verschil 1.80 tot 2 meter op de Lek). Vangstgewijs heb ik er echter niet zo op gelet of dit wat uitmaakt. Ik ga het zeker eens in de gaten houden.

Internet is prachtig voor waterstanden, getijdenbewegingen en zelfs watertemperatuur. Toch hanteer ik hiernaast de ouderwetse Enkhuizer Almanak (nee, ik wordt er niet door gesponsord!), waarin ik voor het hele jaar al kan zien hoe laat eb en vloed, doodtij en springtij, alsmede alle andere meteorologische verschijnselen. alleen de weersvoorspelling is uiteraard naadje!

Over kantvissen het volgende. Zelf vis ik graag langs de koppen van kribben, tussen de kribben bovenaan het talud en aan de voet van het talud, dus aan de rand van de vaargeul, in de volle stroming. Dat laatste leverde me ooit bij een eerste poging op zo'n plek, op 6 meter diepte een hooggebouwde 36 ponder op! Verder vis ik graag langs kanten waar redelijk veel water staat, en natuurlijk op de geijkte plekken bij kommen, rietkragen (waar bij eb nog water tegenaan staat, zijn overigens zeldzaam) bouwwerken, havens, enz.

Heeft iemand trouwens ervaring met het vissen op ondergelopen uiterwaarden? Zelf heb ik een paar keer een poging ondernomen, met voorvoeren en al, maar dat mislukte steeds jammerlijk. Kennelijk doe ik iets verkeerd of werkt het in het geval van een getijdenrivier anders.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

18-01-2006 19:13

Jeff :

LEZEN !

Ik bedoel dat ik zover vis als de stroming het toelaat, dwz met hoogwater/veel drifd nog geen 10 meter en in de rustige tijd zn 35 a 40 meter.

Ik heb ook neer gezet dat ik niet vis zonder van te voren te voeren, dus we gaan niet zomaar lukraak zitten.

Maar waar jij vandaan komt valt t met de wisselingen in t water nog al mee, ( is n grote opp daar)

Als je met n beetje peilwerk en door te observeren je plan trekt kan er niet veel fout gaan.


Gr :wink:
Gebruikersavatar
menno laarmans
Berichten: 2070
Lid geworden op: 20-09-2004 10:34
Locatie: lapzwansland

18-01-2006 19:22

maar :?

Jij hebt toch liever 1 tiet in de hand , dan n kerp oppe kant of niet ???


:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-01-2006 19:45

Mooi stukje werk Darco! Maar ik ben toch wel benieuwd naar het volgende (daar we op dezelfde rivier vissen, maar het op beide stekken wel heel anders is, o.a. stroming, breedte, bovendien ca. 80-90 km van elkaar af):
Jij voert behoorlijk voor, waar ik dan ook benieuwd naar ben is als je alle visuren per jaar optelt en dat deelt door het aantal gevangen karpers, hoeveel visuren je dan maakt per gevangen karper.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

18-01-2006 19:52

Het valt mij op dat er toch een behoorlijk aantal personen op de rivier voorvoert, terwijl de heersende gedachte toch altijd was dat dit weinig zinvol was/is vanwege het trekgedrag van de vis op een rivier.
Nietemin zijn er toch nog redelijk vaak dubbelvangsten geboekt van met name de grotere (honkvaste) karpers als ik het zo teruglees.
gr
Hans