Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

22-04-2007 19:27

Jos,

Louw is de andere naam,of de latijnse naam Tinca Tinca. Mooie vissen trouwens

Afbeelding


Dit is er eentje!!



Paul
hou het netjes aan de waterkant!!
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

22-04-2007 19:47

Zeelt heet zoiets... :wink:
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
jos pannekoek
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-04-2006 11:14
Locatie: fijnaart

22-04-2007 20:35

Oke wel uniek, nooit geweten dat zeelt ook op rivieren voorkwam, dacht altijd dat ze in modderige waters leefden, barbeel komt bij ons ook voor echter heb ik ze zelf nog niet gevangen.
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

22-04-2007 21:04

Barbelen zijn de vechterbaasjes op de rivier,eenmaal gehaakt zijn het felle runs,wel irritant als ze er zitten,nerveuze tikken op de hengels tot de run!!Ook typisch is het slaan met hun kop,ook zetten ze zich vast op de bodem als ze het kunnen,rare beesten hoor!!



Paul
hou het netjes aan de waterkant!!
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

22-04-2007 21:42

hey pieterbasvanburen wie zeg dat ik op de maas vist.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
Wouter Vennekens
Berichten: 804
Lid geworden op: 25-02-2002 01:00
Locatie: As (B)

22-04-2007 21:44

ik heb vandaag een tamelijk grote barbeel dood zien liggen in een kanaal :o , dacht dat die alleen maar in rivieren zwommen ???
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

23-04-2007 20:14

Henry

Vis je daar niet? Sorry verkeerde veronderstelling.......maar het stroomt er niet heel hard of wel?

Ik hou wel van een beetje stroming! Al geef ik toe dat het er niet makkelijker op wordt met stroming en de meest ideale vis omstandigheden zich vaak juist voor doen bij minder tot geen stroming!

Verder klauw haak of niet hmm.... een klauw haak heeft buiten de naar binnen gebogen punt vaak ook een zijwaarts naar buiten gebogen punt....
Die gaat dus dan wel sneller wrijven tegen al die stenen waar ik boven op vis! En een rechte punt tja dan maar iets vaker verversen die onderlijn. Verder die slaat vaak pas bot bij het ophalen! Soms vis ik met beide....... licht er een beetje aan hoe ik de rig inzet!

Maar ik wou er meer een punt van maken dat er in sommige gevallen prima te vissen valt waar het heel hard stroomt en dat de haak keuze in mijn ogen niet een van je priorities zijn!

Wel heb ik een vraag aan mede vissers op de stroming over onderlijn lengtes en hair lengtes, wat zijn jullie ervaringen? Ik blijf bij standaard rigs in 90% van de gevallen van 30 cm om iets meer lengte te hebben in verband met de stenen. En met een hair van 1 cm tussen haak en boilie vaak vis ik met 2 boilies juist om iets meer gewicht aan het hele geheel mee te geven en om te zorgen dat het minder snel tussen de stenen glipt!
maarten Oosting
Berichten: 23
Lid geworden op: 08-11-2006 22:29
Locatie: zwijndrecht

23-04-2007 22:24

pieter

Ik zet bij sterke stroming een lange onderlijn in. Ik heb regelmatig in zeer snel stromende wateruitlaten gevist. Ik kreeg op een gegeven moment veel losschieters. Waarschijnlijk lag de onderlijn door de stroming te gestrekt.
Door de onderlijn te verlengen naar 40-50 cm was dit probleem verholpen.
Wat mij ook is opgevallen: veel aanbeten op stomend water zijn erg vaag. Tikken op de top terugzakkers en weer omhoog. Waarschijnlijk heeft de vis niet in de gaten gehaakt te zijn. Leuke verassing als je denkt een winde te hebben!!!

Ik las in het archief een stukje van Bertil over riviervissen. Bertil heeft het ook over het probleem losschieters. Hij heeft het verder over de Dick Albers-rig als oplossing. Wie weet nog hoe die rig eruit ziet. Het is namelijk ergg lang geden dat ik daar iets over gelezen heb.

gr maarten
maarten Oosting
Berichten: 23
Lid geworden op: 08-11-2006 22:29
Locatie: zwijndrecht

23-04-2007 22:29

o en over stroming gesproken..
Ik vis op een gedeelte van de maas waar van die fijne coasters voorbij komen. Je weet wel die schepen met zon dikke bult voorop. Mijn baaitje wordt door de zuiging half leeg gezogen.
Ik heb vaak het idee dat ik hierdoor met een single zit te vissen. Ik voer wel ruim en breed maartoch twijfel ik aan het nut van voeren.
Wat denken jullie???
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

23-04-2007 22:43

Vraag dat maar aan onze voerprofeet Henry.
Die heeft daar vast een mening over!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

23-04-2007 22:44

Hij weet trouwens ook nog een leuk recept om windes te vangen.
Iets met garlic geloof ik...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

24-04-2007 01:13

Maarten

Hoe ziet de bodem structuur eruit?? Daar licht het hoofdzakelijk aan....zit je op een zandplaat dan zal het niet veel opschieten nee! Vang je er dan ook wel??

Ik beschouw de zuiging van grote schepen niet als stroming maar als een heel geval apart namenlijk de zuiging van grote schepen!!!! Ik haal zelf vaak dus netjes in voordat er eentje aankomt die schijnbaar wat actie achteraf zal veroorzaken!!!!! Gelukkig heb ik 'snachts bijna niet met scheepvaart te maken en alleeen overdag wat mij de nachtelijke uren dus een heerlijk rustig viswater garandeerd.....pfff gelukkig!

Maar ja hoe diepeer het water waar je vist hoe minder invloedt de zuigkracht (nou ja meestal dan). Ondiepe waalkribben zoals ik die ken daar blijf ik ver vandaan en tja mocht die kom erg ondiep zijn dan zou ik je aanraden te verkassen, maar ja daarom dus ook je vraag of je hier al resultaten hebt geboekt???? Zoek het wat dieper op!!
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

24-04-2007 13:51

Hoppa,

Eindelijk weer een riviervisje gevangen. Wel een innemienie, maar toch!

Ook weer van die beren van winde's weten te vangen. Had er vannacht 3 die dik over de 60cm waren en waar je echt volle fluiters van krijg. In ieder geval harde fluiters dan die ik van de karper kreeg.Gelukkig heb ik het aantal wide's weten te beperken, dar ik geen Garlic door mijn ballen gooi :P

Hopelijk volgt er snel meer!!

Vangse,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
jos pannekoek
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-04-2006 11:14
Locatie: fijnaart

24-04-2007 20:29

Gefeliciteerd Stephan,geeft toch altijd weer vertrouwen, ik moet nog 1 nacht werken, en dan ga ik morgen weer weg voor een nacht, ben wel benieuwd aangezien de watertemperatuur 16 graden is nu, karpers zullen toch wel aan paaien gaan denken nu.
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

24-04-2007 21:27

hahaha leuk hoor kees verhey ouwe grijze lekvisser!!
tja niet alleen de karpers vinden mijn strawberry/garlicbollekes lekker blijkt wel weer.
maar om over het voerprofeetverhaal terug te komen heb ik weinig te melden want ik vis nooit in de stroming.
dus ik denk dat ik de andere jongens echt niet beter kan helpen als hun eigen visie of ideeen.
maar om op de haakjes terug te komen ik vis ook met min of meer een soort klauwhaak zal ik het maar noemen maar dan wel gewoon een rechte niks met kromme buigingen erin,maar wel met het uiterste puntje naar binnen en dikdradige haken !!
nou vooruit met de geit ik zal het merk maar gewoon vertellen: gamakatsu A1 super snag teflon coated nr.8 .of als ik met 25 mm vis nr.6. alles onder de 25mm nr.8
ben er sinds verleden jaar mee gestart heb tot nu toe 2 karpers verspeeld aan losschieten.
terwijl in het verleden bleef ik met 2a3 soorten wisselen dat was de ashima anti eject kreeg ik een keer alleen me steeltje terug gewoon afgebroken fabrieksfout of niet gelijk gekapt met die bagger en waar ik eigenlijk wel weg van was de owner flyliner met die vreselijke lange scherpe punt met drie vlak geslepen kanten aan de punt.
maar daar kwam ik ook achter dat ze best wel grote wondjes maakte omdat de haken erin snijden als een mes je zult misschien denken he? hoe scherper de haak hoe kleiner het gaatje nou niets is minder waar ik heb er best vis mee gevangen maar ook verspeeld en hoe kwam ik erachter ik heb 2 keer meegemaakt tijdens drillen dat ik dacht shit hij is los maarterwijl ik dat dacht haakte ik hem gewoon weer maar dan lager in ze kin of zo ik lande dan ook deze 2 vissen en zag toen dat de haak uit z,n bek was geschoten beetje uitgescheurde wond en de haak zat dan in z.n kinnebak ofzo .
het is heel belangrijk op de rivier om scherpe haken te gebruiken ivm de harde bekken van de karpers.
deze haken die ik nu gebruik blijven ook lang scherp b.v 6 windes en 2 karpers gewoon nog bizar scherp daarentegen alle andere haken die ik geprobeerd heb vooral de owners komt er heel snel een braampje aan de uiterste punt enz enz enz.....

groetjes henry de gekste !!!
p.s de karpers gaan denk ik eind van de week of in t weeken paaien hierzo denk ik hoop ik ga morgen toch voeren en donderdag effe met bootje zoeken kijken voeren zoeken kijken voeren enz.
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

25-04-2007 19:53

sooooo zoek en gij zult vinde zeggen ze weleens.
nou ik ben net effe wezen varen met me simpele rubberbootje en wat denk je waar ik al een vermoeden van had kwam effe uit!!
ik kwam op de stek zag meteen een karper uit het water komen.
en hoe dichter ik erbij kwam hoe meer karpers er schrokken kolken zeg echt bizar waren er best wel veel.
ik had uiteraard boillies bij me maar dat ik ze zo snel zou vinden had ik niet verwacht .
nu hoop ik natuurlijk dat ze daar aan t verzamelen zijn voor de paai maar ik weet t niet zelf vond ik het water nog best koud aanvoelen maar het schijnt toch 15 graden te zijn ofzo .
ik had 6 kilo bollen bij me 3 kilo 20 mm en 3 kilo 25mmers gelijk gaan gooien als een gek van uit me titanic hihihhaha morgen ga ik effe lopend kijken en voeren vrijdag hoop ik te oogsten.
allen gegroet.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
jos pannekoek
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-04-2006 11:14
Locatie: fijnaart

26-04-2007 14:18

Zo ben ook weer terug, helaas geen karper gevangen, wel 2 windes en een roofblij, maar volgens mij heb ik de karper al zien paaien, zo`n 200 meter van mijn stek staat veel riet, en daar ging het nogal tekeer, was wel te ver om te zien of het karper was, maar denk het wel.
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

26-04-2007 16:24

Ben benieuwd hoe het hier gaat zijn,vertrek straks,,maar vissen is voor zaterdag,eerst zien wat er gebeurd aan de waterkant,ben benieuwd :)




Paul
hou het netjes aan de waterkant!!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

26-04-2007 20:16

Vissen jullie allemaal pop ups of gewoon een grond aasje?

Dit is dus tussen de stenen wat ik bedoel.

gegroet.
Gebruikersavatar
jos pannekoek
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-04-2006 11:14
Locatie: fijnaart

26-04-2007 20:52

Ruben, de stek waar ik nu vis, is gewoon zand, maar ik heb ook op stekken gevist waar ik echt tussen de stenen viste, en daar gebruikte ik een normale boilie, heb het ook wel eens met een pop-up geprobeerd, en daar ving ik niet meer mee, zefs minder, ik denk dat een karper het gemakkelijk van tussen de stenen uitzuigd.
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

26-04-2007 22:37

hoppa vanmiddag weer gevoerd 3 kilootjes bollen zag verder niks stond aardige kabbel op het water was niet windstil in de sloot waar ik gister de vissen zag .
maar morgen nacht ga ik vissen ben benieuwd?????
zonnige groetjes uit HET GEKSTE DORP!!!
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
robert grootenboer
Berichten: 622
Lid geworden op: 11-10-2003 02:00
Locatie: Willemstad

26-04-2007 22:48

Henry,

moet jij niet naar de kermis??? :lol:
Als julie me missen ben ik op het mooiste water van nederland aan het visse!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

27-04-2007 08:35

is henry dan de kermis atractie? :lol:
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

27-04-2007 18:00

hahaha leuk hoor jongens ,nee ik moet niet naar de kermis,jaaaa naar de karperkermis op me stek hoop ik.
ik ga zo de deur uit effe de karperwereld op z,n grondvesten laten trillen van de beer die ik gaat vangen straks gaaan hoppa de gekste !!!
gr. de gekste tot morgen.
........de zoveelstebaits
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

27-04-2007 18:06

Nou Henry Stopijn

Succes ermee, met de Garlic/Strawberry was het niet.....

Maar die beer is je wel gegund, liefst ronde de 43 + is het niet??