Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Ruben vd Worp
Berichten: 1979
Lid geworden op: 30-07-2006 19:08
Contacteer:

20-04-2007 08:48

pieter.


Op een gegeven moment gooide ik 10 meter ver uit
Het lood dreef af en kwam stil te liggen op ongeveer 3 a 4 meter uit de kant tussen de stenen.

Ik heb het daar gewoon laten liggen.
En kreeg vervolgens een snoeiharde run met als vervolg dat ik hem verspeelde.

mvg
Gebruikersavatar
jos pannekoek
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-04-2006 11:14
Locatie: fijnaart

20-04-2007 15:44

Zo ben ook weer terug, vannacht weer 2 karpers gevangen, 14 en 15 pond, weliswaar niet de grootste, maar liever iets dan niets.
Ik zou zeggen voor degenen die van het weekend nog gaan veel succes, zelf ga ik pas volgende week weer, of ik moet nog vrij kunnen krijgen op het werk.
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

20-04-2007 16:47

mr. pannekoek :lol:

mooi resultaat 8)
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

20-04-2007 17:18

ga zo de deur uit hoppa gaaaan
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
jos pannekoek
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-04-2006 11:14
Locatie: fijnaart

20-04-2007 17:26

Henry succes he, ik verwacht weer mooie foto`s van je morgen.
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

20-04-2007 20:54

Ruben hoe diep is het 2 meter uit de kant??? En hoe ziet de bodem er daar uit, loopt het verder schuin af, is er ergens een talud??? Heb je hier vaker gevist? Dat je al een run hebt gehad vindt ik al heel wat.....

Verder als je dicht bij de Rijn splitsing vist??? Kan het dat door het dichtgaan van de stuw bij Driel er wel degelijk een hogere druk onstaat en dat het inderdaad sneller stroomt als bij een open sluis op de Rijn. Want dan wordt immers het aanwezige water door twee in plaats van een afvoer kanaal weggevoerd. Dus het kan in principe op dat stuk van de IJssel sneller stromen dan bij hoger water waar mischien de waterstand wel hoger is maar de stroomsnelheid lager ligt :-?

Wat ik altijd doe bij een sterke stroming is een aantal meters verderop ingooien, druk op de lijn houden en de hengel mee bewegen! Zo krijg je een gecontroleerde landing die je zelfs nog enigzins kan manipuleren! Dat wil zeggen dan heb je nog een beetje invloedt over waar je aas en lood terecht komt! Ik gooi 3 tot 4 meter uit de kant uit en met de hengel beweging forceer ik een gecontroleerde landing 2 tot 2,5 meter uit de kant. Ik zorg dat ik dan tussen de 2 en 3 meter diep lig en het liefst op een richeltje! Die moet je dan wel zelf zoeken natuurlijk :o

Zo kun je prima vrij gericht bijvoeren, ben je er zeker van dat er voldoende aas op je stek licht en heb je ene grote kans dat er karper langs komt aangezien ze vaak de kanten afstruinen naar kreeftjes! Plus je zit dan vaak net uit de hoofdstroming!

Prima taktiek op snelstromend water!

Ik wou dat ik nu zelf aan de slag kon..........
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

21-04-2007 11:05

Wat voor haken zetten jullie in bij snelstromend water?


Groetjes,
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

21-04-2007 11:54

sorry dat ik effe los gaat:vuile vieze tyfuswindes ze moeten allemaal DOOD DOOD DOOD!!!!!!!!!! wat kunnen die je vissessie verzieken die tyfuslijers 19 stuks had ik vannacht en geen karper!!!
ik had er een winde bij die ging over ze nek op de kant en gooide er echt drap uit van ik schat5 verteerde boillies de karper krijgt volgens mij geen kans om te eten ,de teringlijers.
zooo dat wilde ik effe kwijt.
........de zoveelstebaits
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

21-04-2007 18:26

Winde's waren aardig los ja en op 8 hengels binnen een kilometer geen karper te bekennen. Had zelfs een winde van 64cm!! Deze pastte geeneens in mijn witvisnetje :D

Hopelijk dat de ZW-wind van de week en wat regen de boel weer een beetje aan de gang kan krijgen. Ook zal de brasem het paaien weer verder voort gaan zetten.

Ruud,

Ik neem aan dat je vraag niet serieus is? Anders moet je het aan Henry vragen. Die heeft altijd een speciaal plekkie voor Amsterdammers... :D

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

21-04-2007 18:36

Jawel :oops:

Ben gewoon nieuwsgierig :D


Groetjes :wink:
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

21-04-2007 18:36

Ej Henry de gekste,


Wat voor haakie knoop jij aan je onderlijntjes?


Groetjes :D
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

21-04-2007 20:16

ruud wat voor haken ik gebruik?????
dat maak toch niet uit joh jij ben z,on goede visser jij heb mijn info toch niet nodig jij vangt meer dan honderd vissen op cassien in een paar weken tijd!! dus dan ben je toch de man ofterwel DE KEVIN MADDOCK !!
ik ben maar een riviervisser die geen karper vangt maar 19 windes.
en dan ik vertel ajaxcieden toch niks .
aan de maas bij brienenoord dat is feyenoord in goede of slechte tijden!!!.
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

21-04-2007 20:18

p.s enuh ruud wat voor haken bij snelstromend water????? wat een onzin daar vis ik niet daar moet je vliegvissen op zalm of forel niet karperen!!
........de zoveelstebaits
henry stotijn
Berichten: 1127
Lid geworden op: 02-02-2006 21:50

21-04-2007 20:52

hey ruud grapje ,no hard feelings mate!!

groetjes henry DE GEKSTE!!
........de zoveelstebaits
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

21-04-2007 21:14

Ruud

Haakje....

Bij snel stromend water is dit altijd een dilemma, of juist niet? Ik gebruik verschillende haken, echter laten we de problemen eens analiseren!

Stroming, maar gelukkig zit ik dan met mijn haakaas net buiten de hoofdstroming! Hier wordt de stroming afgeremd door de wrijving met de kant.

Door de vele stenen onstaan er zeker stroom luwtes! Ik heb zo een stek waar ik zelf een kuiltje heb gemaakt tussen het basalt bij extreem laag water. Als ik een aanbeet krijg komt het 8 van de 10 keer op deze hengel...... of is het gewoon het kuiltje????? Het loont in ieder geval de bodem structuur goed te analiseren....

Door de vele stenen slaan je haken heel snel bot! Ik vis er in een nachtje vaak een 8 onderlijntjes doorheen....... gewoon veel verversen....

Je krijgt dus vaker lossers, ..................... dat wel!

Maar ik betwijvel vaak of mijn onderlijnen wel in beweging zijn en ben er zelfs van overtuigd dat dit in 80% van de gevallen niet gebuerd.

Ik herhaal ik doe er een dikke string aan met boilies strak tegen elkaar en de haaksteel aan dit zorgt al voor de eerste fase. Namenlijk het zinken, de rig gaat zeker niet vanaf het moment dat het de bodem raakt dwarrelen in de stroming.

De rig zal zich in de luwtes van de stenen nestelen, waardoor de rig nauwelijks zal bewegen.

Dus mijn haken zullen niet snel tijdens deze fase bot slijten, waar veel mensen bang voor zijn.

Ik sla mijn haken bot bij het ophalen, niet altijd maar wel met enige regelmaat :cry: of zit moer vast doordat de ondelijn zich iets te goed heeft ingenesteld.

Ik vis dan ook vaak wel met 3 hengels waar dan kan omdat er vaak zeker eentje vastzit. Stifrigs kunnen hier wel iets helpen, al gaan die weer eerder bewegen in de stroming naar mijn gevoel...

Dus vandaar mijn 30 ponds hoofdlijn (geen voorslag), en zorg ik ervoor dat mijn zwakste schakel mijn onderlijntje is! Dat bereik je al door met een 20 of 25 ponds onderlijn te vissen :o Ik trek dus meestal mijn haak recht, en dan wel meestal zonder beschadiging aan mijn inline lood. Wat ook weer aangeeft dat 9 van de 10 keer je haak vast zit en niet je lood! Tenminste op de manier dat ik vis!!!!!! Ik laat mijn lood namenlijk neer dwarrelen op de stenen en verlies geen moment de druk op dat lood, zelfs niet als ik de hengels op de steunen leg!!!!!! Ik durf dus gerust op de krib zelf te vissen........ als je begrijpt wat ik bedoel..... Wat niet weg neemt dat ik af en toe ook op rechte stukken vis identiek (soms andere rivier soms dezelfde rivier) als je op de foto van Ruben kon zien.

In hoeverre het opgaat dat als je bij het ophalen vast ligt, je ook geen kans hebt gehad op een aanbeet weet ik niet. Ik gok op een 50/50, de karper jaagt op kreeftjes tussen de stenen. Die komen er ook niet een twee drie tussen uit. En verder kunnen ze nog wel vaak bij je boilie, en zullen ze zich dan ook vaak gewoon haken!

Conclusie.....

Ik vis met welke haak dan ook die ik wil inzetten, met rechte of gebogen punten! Liever niet heel erg dik dradig en ook niet te groot, maar dit heeft weer meer te maken met de karper bekken op de rivier......

Pop ups helpen hier naar mijn mening niet en zullen vaak juist wel bot slijten of slaan omdat deze tegen opstaande stenen kunnen aanstoten! Er bestaat ook een rig die van een pop gebruik maakt om zo de haak op zijn haaksteel te laten rusten. Het werkt, schijnt, maar ik heb hier geen ervaring mee....
Ik hou het liever simpel en vervang bij de kleinste twijvel mijn onderlijn!

Voldoende uitleg......?
Pieter Bas van Duuren
Berichten: 212
Lid geworden op: 09-03-2007 20:43
Locatie: Guatemala
Contacteer:

21-04-2007 21:20

ps Henry

Is het nu rivier vissen of niet? Dus zeker wel op de stroming zo nu en dan........... maak die jongens niet gek...... niet elke rivier is zo rustig als de Maas! Het is een lastige visserij, maar ja waarom vis je dan op de rivier of niet?
Gebruikersavatar
Sander van Dongen
Berichten: 410
Lid geworden op: 21-03-2006 10:30
Locatie: Hellevoetsluis

21-04-2007 21:28

Ik zit nu te vissen... toch handig de techniek van tegenwoordig. Nog geen vis gezien maar wel de reddingsbrigade die dachten dat die mafkees in zijn rubberboot in nood was. :)
Life begins at 11.000 ha
Gebruikersavatar
dayo steenkist
Berichten: 1523
Lid geworden op: 21-06-2006 14:06
Locatie: haarlem

21-04-2007 21:51

oh wat kan onze ruud toch weer goed vissen :lol:
hans van loghem
Berichten: 524
Lid geworden op: 19-10-2006 21:33
Locatie: rheden

22-04-2007 00:48

Dayo vis jij weleens, ik zie dat jij wel heel erg veel reageerd op het board. Zelfs om een nieuwe penhengel aan te schaffen start je een topic. Je zult wel aardig wit zijn van het zon tekort :lol: . Grt hans
Leven is als een neus, haal eruit wat er in zit!!!!!!!!!
Gebruikersavatar
Ruud Visser
Berichten: 2987
Lid geworden op: 16-11-2003 01:00
Locatie: Mokum
Contacteer:

22-04-2007 02:43

Ha Pieter Bas,


Dan kan ik je adviseren om klauw haakjes te gebruiken. Deze haken zijn zo een groot verschil dan haken met een rechte punt.
Tuurlijk zal een haak met een rechte punt sneller haken en inline loodje ook 8) maar je vist idd. op open water. Dan gaan andere dingen tellen.
Zo een haak met rechte punt is de punt velen malen sneller bot ( jouw ervaringen ook ( zo te lezen )

Klauwhaakjes, de rivier haak nummer uno.


Slaap lekker mannen en Henry
Gebruikersavatar
stephan kerger
Berichten: 341
Lid geworden op: 08-11-2005 17:13
Locatie: O-bl

22-04-2007 09:07

Ruud,

Ikzelf ga dan toch liever voor de kwantiteit en kwaliteit van inhaken en dan maar vaker het rigje vervangen.

Eigenlijk snap ik niet dat mensen hier een compromis in willen sluiten, al is het uiteraard hun eigen keuze.

Ook met Piet V. hier een discussie over gehad, die dan om het minder inhaken van een klauwhaakie te omzeilen zijn haak handmatig modificeert, zodat er een hoek in de bocht komt ten opzichte van de steel. Ook half werk in mijn ogen.
Overigens was zijn reden niet het langer scherp blijven, maar het meer grip hebben in de bek van een karper.

Ikzelf vis dus met de Gamagatsu (?) Superhook maatje 8 en heel af en toe maatje 6. De zelfde van Hayabusa is ook prima....

MVG,

Kerger!!!
Vissen is een religie, geen hobby!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

22-04-2007 10:41

Ruud Visser schreef:Ha Pieter Bas,


Dan kan ik je adviseren om klauw haakjes te gebruiken. Deze haken zijn zo een groot verschil dan haken met een rechte punt.
Tuurlijk zal een haak met een rechte punt sneller haken en inline loodje ook 8) maar je vist idd. op open water. Dan gaan andere dingen tellen.
Zo een haak met rechte punt is de punt velen malen sneller bot ( jouw ervaringen ook ( zo te lezen )

Klauwhaakjes, de rivier haak nummer uno.



Inderdaad! En dan dik van draad! En 8 van maat.
Lossers? Zelden! Missers? Weet ik gelukkig niet, maar ik heb niet de indruk dat dit het geval is.

Maar Ruud, jij vist toch alleen op die uit de hand gelopen tuinvijver die ze ook wel het Ijsselmeer noemen als je al op "openbaar vaarwater" gaat, en toch niet of nauwelijks op een rivier?

groeten vanaf stek 916 (5 is nog steeds naadje :wink: ),

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
roos paul
Berichten: 382
Lid geworden op: 13-12-2003 01:00
Locatie: Brakel
Contacteer:

22-04-2007 18:31

Dit w-end flauwer,2stuks gehaakt,ik denk dat ze aan het paaien slagen,nou ja,niets aan te doen!!
Ook nog 3 tinken en 4 barbelen gehaakt in de plaats,toch vis op de stek gehad!!

Benieuwd voor volgend w-end :D



Paul
hou het netjes aan de waterkant!!
Gebruikersavatar
jos pannekoek
Berichten: 101
Lid geworden op: 13-04-2006 11:14
Locatie: fijnaart

22-04-2007 19:00

Roos, misschien een stomme vraag, maar ik heb geen idee wat tinken zijn, die barbelen zijn wel gaaf.