Discussie: Rot@ry 10 Januari 2006: Riviervissen

Plaats reactie
Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

18-01-2006 20:05

Heren,

Ik voer ook regelmatig voor. Maar eerder voor het vertrouwen eigenlijk.
Heb nog geen opmerkelijke zaken meegemaakt waardoor ik dacht dat het voorvoeren werkelijk geholpen heb. Ken wel mensen die er zeker van zijn dat het voeren geholpen heeft aan de vangsten.

Wat wel zo is, met voeren bereik je een lading witvis ook. Michel kan het weten. Afgelopen jaar samen een sessie gedaan, ik met mijn bollekes goed voorgevoerd. Ik ving in 12 uur tijd weer een lading windes met af en toe een brasempje, waar je niet goed van wordt. En michel? 1 of 2 witvisjes. Maar zeker niet meer!
Kreeg al snel de vraag "Ben jij "testvissert" voor Van der Eynde?" Of misschien van Wielco? :-)
Na een poos van rust, ving ik toch nog een kerrep die sessie!

Groet, Frank
Gebruikersavatar
Ron Boom
Berichten: 6
Lid geworden op: 30-12-2005 20:16
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

18-01-2006 20:15

Even tussen neus en lippen door mag ik ook weten waar het over gaat???
zit ik hier goed :-? dit is toch de site piano les voor begingers, als dat niet het geval is negeer mij dan. :wink: dan ga ik weer met mijn hobby aan de gang riviervissen op karper.....Geintje :D ik hou alles nou in de gaten messchien steek ik er wat van op, je weet maar nooit waar de rig strandt.


Gr.Pukka m8
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

18-01-2006 20:20

Aart,

Hierbij wat gegevens:

Jaar Wachttijd (uur) Gemiddeld gewicht

2002 10.4 13 kg
2003 11.77 13.78 kg
2004 8.5 16.94 kg
2005 10.9 14.3 kg

Groeten,

dARKO
Een medicijn die de gezondheid bevorderd is veel meer waard dan een medicijn die de ziekte moet genezen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-01-2006 20:21

Je houdt ze meestal geen weken op de stek, maar vaak toch wel een aantal dagen. Als ik op zo'n grote rivier 10 minuten na inworp al eens een run heb gehad, dan lag de vis echt op het voer. En dubbelvangsten ontstaan mijns inziens vooral omdat de meeste karpers zo hun plekken hebben waar ze regelmatig terugkeren, omdat het aan 1 of meerdere van de 3 V's (voedsel, veiligheid, voortplanting) voldoet.

En ik heb wel eens gelezen dat ook al stroomt het hevig, de onderste waterlaag van enkele centimeters door de wrijving met de bodem bijna stil staat. Wie kan daar iets meer over vertellen? Zijn er natuurkundigen in de zaal?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-01-2006 20:27

Darko, :o
Op de Lek gemiddelde wachttijd (geschat) 20 uur, gemiddeld gewicht
komt op max. 20 pond. Die IJssel is wel wat geloof ik!

En ik neem aan dat je er een behoorlijk aantal uren vist.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
paul veenendaal1
Berichten: 528
Lid geworden op: 11-07-2005 10:14
Locatie: lathum

18-01-2006 20:42

Kees,

Als de uiterwaarden weer leeglopen, is de karper goed waar te nemen.
vooral het laatste stuk van het leeglopen van de uiterwaarden is intressant.
Mooiste is natuurlijk boven het grasland je ziet ze hier goed zwemmen als het water laag komt.
Ik zit meestal op 3 plekken langs waal of ijssel vaak strooi ik een paar handjes boillies waar de karper zich bevind ( ziet soms uit als paai) en gooi de rig ertussen zowel 1 als 2 boillies op hair.
Ook is het te doen met penhengel maar aangezien hier toch vaak de iets beter gebouwde karper zwemt houdt ik het maar bij de gewone hengel 2 3/4 lb
Ook ik hou niet echt de uren per vis bij maar zal niet veel van Darco afwijken soms iets meer soms wat minder.
En voorvoeren op rivier heeft me geleerd meer voer meer vis.
Verder lig ik graag bij de ingang van een grind of zandgat op de overgang van steen naar zand, aan de kant waar de stroming vandaan komt.

Paul
Gebruikersavatar
Gerrit Ritmeester
Berichten: 484
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Kamerik
Contacteer:

18-01-2006 20:48

10.2 Riviervissen - Chris Noorlander, staat inmiddels ook online.
Jeffrey Schouten
Berichten: 131
Lid geworden op: 21-10-2003 02:00
Locatie: Heel

19-01-2006 08:16

menno laarmans schreef:maar :?

Jij hebt toch liever 1 tiet in de hand , dan n kerp oppe kant of niet ???


:P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P



Moet toch wat tijdens mijn winterdip... 8) :lol:
Henk Jansen
Berichten: 183
Lid geworden op: 12-02-2002 01:00

19-01-2006 11:34

Darko heel interessant die gegevens !

Als je die bekijkt over een heel seizoen , welke maanden springen er dan uit bij jou ?


MVG Henk
Josse de Bruin
Berichten: 432
Lid geworden op: 08-01-2002 01:00
Locatie: Maastricht

19-01-2006 13:05

Nou ik kan mij toch niet voorstellen dat ik voor het gevoel voorvoer. Ik vis zelf regelmatig op de maas hier komt even een stukje:

Na regelmatig vangen op de maas vroeg ik mij af of voorvoeren wel de factor was die de vissen op de kant bracht. In het najaar van 2004 kregen we gemiddeld 8 runs per weekend op 4 hengels. Dus in 2005 zouden we proberen om zonder voor te voeren te gaan vissen. We vingen welgeteld 1 vis. Na 2 dagen voorvoeren was het verschil al merkbaar, dan werd er alweer vis gevangen.
Ps na een week heftig voorvoeren vingen we toch wel degelijk 12 vissen dus ik hoop niet dat je voor het gevoel blijft voorvoeren Frank want daar ligt bij mij toch wel degelijk het verschil. Of ja misschien ligt het wel aan het aas Frank :D
En voor Henk de maand oktober springt er bij toch wel uit qua vangsten.

Wees gegroet,
Josse de Bruin
Gebruikersavatar
Tieme Santes
Berichten: 82
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00

19-01-2006 14:17

Leuke reactie Darko! Heel interessant voor mensen die graag op de rivier vissen zoals ik.

Ik vis nu 8 jaar op de IJssel. Ieder jaar een week. Ik kan dan ook weinig tot niets zeggen over seizoenspatronen en dergelijke.

MVG
Stefan Slechten
Berichten: 2316
Lid geworden op: 16-01-2002 01:00
Locatie: Stein (Lb)

19-01-2006 16:08

Darko,

die wachttijden zijn leuk, en de gemiddelde gewichten ook. Maar hoeveel karpers had je dan als ik vragen mag?

Als ik een nacht op de rivier vis, en ik vang er 2, en ze zijn 20 en 18kg, dan is mijn wachttijd misschien 8 uur per vis, en het gemiddeld gewicht 19kg, maar dat is niet representatief voor het hele jaar..

Groeten,
Stefan
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

19-01-2006 16:50

De volgende maanden gaan we de opzet van de Rot@ry iets anders aanpakken:

http://www.karperwereld.nl/board/viewtopic.php?t=28436&highlight=

Al beginnen we nu de goeie kant op te gaan met de discussie... :wink:
mvg

Bart van den Hurk
Darko Zupanic
Berichten: 48
Lid geworden op: 04-09-2005 21:30
Locatie: Doesburg
Contacteer:

19-01-2006 17:05

Aart,

Ik heb je vraag nog een keer gelezen, net uit de school, hoofd als een watermeloen…
Ik reken anders mijn wachttijd, gerelateerd aan de grootste vis van de sessie, dat zal ik je een keer persoonlijk uitleggen, heb geen zin via deze weg.

Kees,

Ik vis tussen 300-400 uur per jaar, vorig jaar bijvoorbeeld iets meer, 453 uur, chronisch tijdgebrek, helaas…
Voorbereiding, voorvoeren, boilies maken is een ander verhaal…

Henk,

Bij mij is dat oktober en november, in november heb ik de grootste vissen gevangen.
Qua aantalen is dat oktober.

Stefan,

Gaat niet om wat representatief voor jou is of voor het hele jaar, het gaat om mijn persoonlijke beleving en manier van statistieken houden.
Zolas ik zei, ik vang “relatief weinig”…
Verder ga ik niet op in, alles wat ik kwijt wou heb ik op 4 pagina’s A4 geschreven…

Groeten,

dARKO
Een medicijn die de gezondheid bevorderd is veel meer waard dan een medicijn die de ziekte moet genezen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

20-01-2006 08:36

Nog even iets over vissen in de vaargeul. Ik heb een aantal keren op de Limburgse Maas gevist en daar had je de vaargeul vrij dicht onder de kant lopen. Er waren daar ook geen kribben aanwezig, zodat je op relatief korte afstand natuurlijk al in de hoofdstroom vist.

Hier ligt dat allemaal een tikkeltje anders en heb je de vaargeul soms pas na 100 meter. Je wilt niet weten wat een druk er dan op je lijn staat vanwege de stroming. Vanaf de kant vissend loop je ook nog het risico dat een vis de krib rond zwemt en zeg dan maar dag met het handje. De kribben hebben een onderlinge afstand van meestal 100 tot 150 meter, dus in het midden zitten zou al iets oplossen, ware het niet dat de plekken onderaan de steenstort juist zo goed zijn, vooral bij de kop van een krib.

Zelf vis ik dan ook meestal bij de relatief korte kribben (20 tot 30 meter lang), zet m'n hengels met zender op de kop van de krib en m'n tentje in het gras, riet of zand aan de voet van de krib. Bij een run moet ik alleen uitkijken dat ik onderweg m'n nek niet breek. Stevige kistjes aan de voeten helpen hierbij, je moet echt niet op je klompschoenen of pantoffeltjes een krib op willen rennen. Ook heb je bij eb de laatste meters glibberige, met algen begroeide basaltkeien, dus uitglijden is zeker niet ondenkbeeldig. en met gewone schoenen zeer pijnlijk als je met je enkels langs de stenen schraapt.

Vanaf de kop van de krib vissen heeft ook als voordeel dat je het talud, dat toch meestal vlak voor de kop begint, zijwaarts kunt bevissen, waardoor je lijn bij een steil talud vrij blijft van de bodem. Vanaf de kant vissend maakt je mee dat de vist bij een run de vaargeul induikt en lijnbreuk volgt op de mosseltjes. Je moet wel een extreem lange voorslag hebben om dat te voorkomen. In een binnenbocht valt het bodemverloop nog wel mee, maar bij een buitenbocht heb je door de fellere stroming aldaar meestal een diep uitgesleten stroomgeul. Midden in de rivier is het dan bijvoorbeeld 5-6 meter diep en naar de buitenbocht toe wel 7-8 meter.

De meeste runs krijg ik toch boven op het talud, net uit de hoofdstroming en zoals gezegd onderaan de steenstort. Vandaar dat ik, vissend met 2 hengels de vaargeul minder bevis. Ik heb er echter wel degelijk vis gevangen, ook mooie exemplaren.

Dat even over vissen in de vaargeul, want die vraag was even blijven liggen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
M. van Ieperen
Berichten: 17
Lid geworden op: 14-08-2003 02:00
Locatie: Nieuwegein

20-01-2006 16:20

Een reactie van mijn kant.
Vis nu ongeveer 15 jaar in de mooiste rivier van Nederland, de Lek, niet ver bij Tienhoven vandaan trouwens.
Schitterend water, altijd weer anders. Kan me de eerste keer nog goed herinneren, gewoon op de kop van de krib een voerstek gemaakt en gaan zitten. Binnen twee uur een schitterende spiegel van ongeveer 20 pond. De eerste jaren konden we niets fout doen, een dag of 3 voeren, vissen en vangen. Lach niet, we voerden per keer zo'n 200 gram boilies en een kilootje mais. De volgende jaren waren heel wat taaier, we blankten heel wat vaker dan dat we vingen, alsof "ze" er ineens niet meer zwommen. Het is dat voorjaar extreem hoog water geweest, lijkt wel of de vissen doorgespoeld zijn ofzo.
Wat losse ervaringen;
witvis; hoe meer brasemaanbeten hoe beter de vangsten. Over windes ben ik niet zo te spreken, hoe meer windes, hoe kleiner de kans op karper. Dagen dat ik geen witvisaanbeten kreeg waren wisselender, vaak een blank soms een mooie serie vissen.
Ik vis op een getijderivier (na Hagesteijn dus voor de intimi), hoe harder de stroming hoe beter de vangsten, liefst bij afgaand tij.
De vaargeul wordt eigenlijk nooit door me bevist, lijkt me erg lastig, komt zoveel druk op de lijn te staan, wordt wel heel extreem allemaal. Het liefst vis ik net onder het talud bij een krib of andere steenstort. Nog een mooie tip, ken je snoekbaars of palingstekken; probeer het daar eens.

De verhouding schub/spiegel is 5:1 ongeveer. Soms vang je ineens een serie spiegels dan weer een lange tijd alleen schubs. Dubbelvangsten komen ook bij mij voor, een aantal vissen zijn al meerdere malen gevangen, de meeste vissen vang je slechts eenmaal en dan zie je ze niet meer terug.

Ik vis het liefst met de zoete, thuisgefabriceerde bollen en hou het allemaal simpel. Hetzelfde geldt voor mijn rigs, geen wonderlijn ofzo voor mij, het moet voornamelijk betrouwbaar zijn. Zo gebruik ik het liefst de harde tubes, iemand nog een idee waar die tegenwoordig te koop zijn?

Collegavissers kom ik weinig tegen, de laatste jaren wat vaker trouwens maar ik heb nog steeds het idee dat de meesten na een paar sessies aftaaien, het is en blijft een visserij waar je wat mee moet hebben, als het vertrouwen ontbreekt wordt zo'n river wel erg groot.

Hoop mensen weer wat op weg te hebben geholpen.
Groet, Martijn
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2006 19:02

Hoi Darko, op beurs Carp hebben we het daar verder wel even over. Maar je hebt jouw visserij wel duidelijk omschreven. En zo te zien heb je in 2004 wel een topjaar gehad. Dat wij beiden niet zo geinteresseerd zijn in aantallen is duidelijk.
Iets omtrent de gemiddelde tijd die je nodig hebt om een vis te vangen, in onze omgeving is er niemand die jouw gemiddelde tijd(en) over een jaar gezien benaderd, ook niet met voorvoeren. Ik voer al wel een jaar of 7 à 8 nooit meer voor, mijn gemiddelde vistijd om 1 karper te vangen bedraagt zonder voorvoeren 20 uur. Maar als ik vanaf ca. 1 maand vóór tot ca. 1 maand na de paaitijd niet zou gaan vissen daar (dan vang je n.l. niks op heel soms een enkele uitzondering na) wordt die 20 uur al aardig wat minder. In de beste maand is dat 3,5 uur per vis. In jullie omgeving vang je ook veel meer spiegels (even projectspiegeltjes erbuiten gelaten), dat was jaren geleden ook al zo, hoe dichter bij de Rijn, hoe meer spiegels.
De afstand tussen onze stekken is ca. 80 km, ook qua breedte en stroming is er een aanzienlijk verschil.
Dezelfde rivier en toch zo verschillend, daarom zijn exacte vergelijkingen ook nooit mogelijk.
Gebruikersavatar
Hans Brinkel
Berichten: 5271
Lid geworden op: 04-02-2003 01:00
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

20-01-2006 19:49

iets anders.....
Hoe ligt de verhouding in vangsten overdag ten opzichte van de nacht.
Meen meerdere keren gelezen te hebben in karperliteratuur van frankrijkgangers dat zij enkel nog overdag vissen, en s'nachts de hengels binnenhalen.
Dit omdat ze overdag genoeg vangen.
Kan toch bijna niet anders zijn dat dit in Nederland ook zo is?
Hans
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2006 21:42

Hans, evenzo kun je lezen (van b.v. Leon Hoogendijk) dat ze overdag gaan slapen omdat zij 's nachts veel vingen :lol:
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

20-01-2006 22:31

Kan best kloppen Aart, maar ik heb al 3 jaar geen nacht meer gevist :o

Heel af en toe vang ik toch nog een visje hoor.

Zou het zijn dat ze zowel s'nachts als overdag te vangen zijn?

Zou best wat meer willen reageren maar moet even wachten op de laatste 2 rotaryletters.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2006 22:41

Wil, was alleen maar bedoeld als grapje op de posting van Hans. Maar dat dit echt ook te lezen valt is waar, maar ging niet over het vissen op een rivier. Of Hans wel het vissen op een rivier bedoelt is mij eigenlijk ook niet duidelijk. Natuurlijk wordt er ook overdag vis gevangen...
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

20-01-2006 22:54

Snapte ik Aart,wou alleen even de discussie aanzwengelen wat betreft nacht of dag visserij.

Maar aangezien het hier over een topic riviervissen gaat denk ik dat Hans toch het riviervissen bedoelde :lol:
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2006 22:58

Wil, Hans, als ik 2 weken in Frankrijk aan een rivier zit en ik vang goed (of 'genoeg') overdag zal ik toch ook 's nachts blijven vissen...
Gebruikersavatar
Wil Jeurninck
Berichten: 2261
Lid geworden op: 25-07-2002 02:00
Locatie: Baexem
Contacteer:

20-01-2006 23:06

Je hebt het dan over een visvakantie Aart, ja sorry maar meerdere dagen kunnen aan een geschakeld kunnen vissen beschouw ik al als vakantie.
Punt zal zijn is het rendabel om je tijd te steken in dag visserij inplaats van nacht visserij.

Ik had geen keuze, door mijn werk moest ik wel overschakelen op dagvisserij, heeft me geen windeieren gelegd overigens maar dat terzijde.

Vakantie en je "normale" visserij is niet hetzelfde Aart, het gaat zich er nu om of je dus net zo goed, slechter of beter overdag danwel s'nachts je visje kunt vangen op een rivier?

Andere wateren even buiten beschouwing laten aub, dit is dus echt een rivier topic, anders word het een zooitje.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

20-01-2006 23:34

Wil, vroeger kon je op het laatste stuk van de IJssel overdag net zoveel karpers vangen dan 's nachts. Maar sinds een aantal jaren is dat niet meer zo, 's nachts vang je nu meer dan overdag. Of de oorzaak zit in het veel drukker geworden 'bootverkeer' of ergens anders aan ligt daar kan ik geen antwoord op geven.
Wellicht niet zo interessant voor jou, maar toch wel voor veel andere vissers. Uit jarenlange registraties van wat jij noemt 'vakantievissen', dus continu zowel overdag als 's nachts op een behoorlijk aantal Franse rivieren, kan ik alleen maar vaststellen dat 's nachts toch licht favoriet is t.a.v. het gevangen aantal vissen.