8.4 Conditionering, onderlijnen, inhakingen, pijnprikkels en

Gebruikersavatar
caspar hendriks
Berichten: 151
Lid geworden op: 30-04-2003 02:00
Locatie: Rotterdam

09-11-2004 11:13

Helaas!! Maar ik denk dat Kees gelijk heeft , ik denk namelijk ook dat hij door het uitrekkende elastiek niet diep genoeg kan prikken. M.i. zal het terugverende elastiek al genoeg zijn om de haak weer te lossen.
En dat jou rigje afentoe blijft liggen Kees is helemaal niet erg, je vangt al genoeg :P
Hey stefan,
Ik lust helemaal geen bier joh :P Ik weet niet hoe je daar bij komt :wink:

Groeten Caspar
Gebruikersavatar
Chris Noorlander
Berichten: 502
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht
Contacteer:

09-11-2004 20:56

Hallo daar!

Kees, bedankt voor het lezen...en laat die ganzeveer maar zitten, ik zit een beetje krap bij kas op het moment :-)

Casper, de uitleg van Steven is perfect voor jouw vraag. Bij een normale gang van zaken, heb je met een elastieke hair exact dezelfde werking als met een conventionele onderlijn. Het elastiek doet helemaal niets TOT de karper met de boilie geklemd gaat zwemmen.
ALS de karper de boilie loslaat VOOR de haak heeft kunnen prikken, dan heb je met de elastieke hair inderdaad een probleem. Er bestaat een mogelijkheid dat inderdaad de haak in "niet-prik-positie" eruit vliegt, alhoewel ik dit betwijfel. Echter...dit maakt helemaal niets uit!!
ALS een karper namelijk de boilie loslaat omdat het dier onraad bemerkt, dan haak je hem sowieso al niet, ook niet met een conventionele onderlijn, en ook niet met de elastieke hair. Dit loslaten doet een karper namelijk maar voor 1 ding: uitkotsen die handel!

Kees, ik ook even theoretisch :-)
Het lijkt mij weliswaar een vaststaand feit dat de haak veel lichter prikt dan bij een normale "bolt" ...al valt dit nog behoorlijk mee... Echter, de (misschien lichtere) prik komt op een onverwacht moment (en daar is het ook om te doen) ...en de vis raakt meteen in paniek. Kevin geeft ook al aan dat de elastieke hair an sich al behoorlijk lang moet zijn! ...En dan prikt de handel nog behoorlijk vlot hoor.
Ik heb zelf geen last gehad van kronkels in de hair...alleen met inwerpen is het soms ene beetje opletten en vast-tapen.

m.v.g. ChrisN