Bijdrage 1.7

Plaats reactie
Paul Kuijten

05-01-2002 23:45

Super bijdrage!!! Allemaal dingen die ik nog niet wist, kortom, ik had er echt wat aan. Houtemindegaten

Mzzl Paul

Dit artikel is te vinden op: http://www.karperwereld.nl/rotary/deel17.php

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Bouwens op 06-01-2002 00:03 ]</font>
Arjan van den Berg

06-01-2002 12:50

Paul,

Inderdaad zeer interessant zeg. Ik had al eens wat reacties van Roger gelezen op dat andere discussieboard en vond hem toen al hele goede ideeën hebben. Ook deze bijdrage was zeer goed.

Ik zag dat Roger ook mee ging doen met het vaste team voor de RL 2002. Nou ik ben benieuwd. Natuurlijk ook naar de andere schrijvers.

MvG.

Arjan
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-01-2002 13:14

Bedankt Paul en Arjan.

Ik zou er bijna van gaan blozen :smile:. Nee ik heb er toevallig door mijn beroep een beetje verstand van, en het is altijd wel prettig als je daardoor een beetje duidelijkheid in dingen als conserveren en vriezen etc.

Met vriendelijke groet

Roger Feijen
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

06-01-2002 13:44

Hallo Roger,

Je hoeft niet te blozen hoor :smile:

Even een vraagje:
Ik las in jouw bijdrage dat stukje over "Watertransport tijdens het vriezen". Je sprak daarbij ook over naflavouren.
Bedoel jij daarmee dat je een zak boilies uit de vriezer haalt, deze dan na flavourt en dan weer terugdoet in de vriezer om het door de gehele boilie te laten trekken?

Vr.Gr.

Bertil
Bertil@Karperwereld.nl
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

06-01-2002 17:33

hoi Bertil

Ja dat is mogelijk(zolang je wateroplosbare flavours gebruikt, dus geen olieflavours). Je kunt na het maken, maar ook in de diepvriezer naflavouren.

mvg

Roger Feijen
Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

08-01-2002 13:53

Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

08-01-2002 13:56

Roger een vraagje, waarom niet naflouveren als je de bolies uit de vriezer haalt.
Tijdens het ontdooien kan de boilie toch ook de flavour opnemen ?
Heeft het naflouveren en terug invriezen een voordeel tegenover deze methode ?

Met vragende groet,

Steve
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

08-01-2002 20:31

Beste Steve

Natuurlijk is het ook mogelijk om na te flavouren nadat de boilies weer uit de vriezer gehaald worden. Wat men wel niet moet vergeten is dat voor watertransport(met daarin de flavour opgelost) de tijd die nodig is om de boilie helemaal(tot in de kern) na te flavouren niet zo kort is. Zoals je weet kost het tijd om de flavour uit je boilie te laten lekken. Vele boilies ruiken nog(in de kern) na 12 uur vissen. Andersom gaat dus ook op!! Transport(via water) van een flavour duurt gewoon zijn tijd. Dus flavour je na terwijl je ze al uit de diepvries gehaald hebt, dan is de naflavourtijd over het algemeen beperkt(je wil gaan vissen/voeren). De flavour kan dan niet doordringen tot diep in de boilie, en dus zal je boilie sneller geen flavour meer uitwasemen.

Er is nog iets van belang. Als men een rubberachtige boilie gebruikt is de kans groot dat er veel eiwitten in zitten. Die eiwitten zorgen voor een netwerkstructuur die deeltjes binden. Daardoor zal ook het watertransport in de boilie verminderen(of stoppen). Eipoeder en calciumcaseinaat zijn hier goede voorbeelden van. Teveel van deze ingredienten in je boilie stoppen het hele watertransport, en dus ook de uitwaseming van stoffen. Ik zie met name dit punt als uitermate slecht. De stoffen die jij en ik toevoegen aan de boilie om de karper te lokken(opmerkzaam maken op aanwezigheid van voedsel) zullen dan niet meer effectief zijn. Toevoegen van deze stoffen heeft mijns inziens dan geen zin meer.

mvg

Roger Feijen
Steve Kinnart
Berichten: 70
Lid geworden op: 02-01-2002 01:00
Locatie: Mechelen (B)

09-01-2002 10:00

Kan ik volledig inkomen Roger.Ik gebruik ook zo weinig mogelijk bestanddelen die het uitlekken van de flavour beletten.
Heb inderdaad ook het gevoel bij naflavouren dat het vrij lang duurt vooraleer de vloeistof volledig of toch bijna in de boilies is gedrongen.
Waar ik nog niet bij stilgestaan had was dat als boilies bevrozen zijn ze ook vocht opnemen.Ik dacht dat dat in dit stadium niet gebeurde.
Dit vergemakkelijkt idd het hele proces.
Ik heb dit nog niet geprobeerd maar zal dit zeker eens doen!

Gr,

Steve
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

28-01-2002 19:14

Ha Roger,

Gekke Fijen, noem jij jezelf. Nou zo gek is het lang niet, want jij zet me hier een kei van een bijdrage neer zeg!!

Leuk is het onderscheid tussen jouw en mijn bijdrage. Compleet andere invulling en denkwijzen en dat maakt het nou leuk...

Jij wees mij voor wat betreft de oorzaak van aaspreferentie ook op de mogelijke reden dat een karper het helemaal niet als voedsel herkent, waar jij trouwens helemaal gelijk in hebt.

Ga zo door, en we zetten dat gesprek voort op de beurs!!

Groeten Laurens
Laurens Stolker
Berichten: 4
Lid geworden op: 22-04-2002 02:00
Locatie: Utreg

29-01-2003 13:42

Roger,

Zeer interessant !!!!

Is het dan zo dat hoe meer lucht er in de zak zit waarin je de boilies invriest hoe meer vocht ze verliezen? Immers in een open zak worden ze droger toch?
Plaats reactie