Rotary 8.3 Bart van de Hurk

patrick de GRoot
Berichten: 352
Lid geworden op: 31-10-2002 01:00
Locatie: leidschendam

14-11-2003 20:30

knap stukkie tekst met goeie en vooral duidelijk info
al eens gedacht aan een boek schrijven?
de helft hebbie al
laters patje
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

14-11-2003 21:06

Bart,

Klein dingetje ben ik niet met je eens.

Als ik het allemaal begrepen heb van Nand Sibbing, met foto's en al (rontgen) wordt het aas vast gezet op het palentaal orgaan.

Niet ergens zo los in de bek.

5 Maart, weet zeker dat ie dia's bij heeft.

http://www.karperstudiegroep.nl/Regios/ ... index.html


Even vragen.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Jeroen houdijk
Berichten: 682
Lid geworden op: 11-09-2002 02:00
Contacteer:

14-11-2003 23:19

Bertil,

Ik had gisteravond een tweede reaktie geschreven met een aantal punten die mischien de discussie wat kunnen aanwakkeren, maar toen ik de boel wilde posten kreeg ik ineens een wachtwoord securitycheck. wachtwoord vergeten, opnieuw aanvragen, post weg!!

Bart,

De doorzichtige karpers hoeven inderdaad niet gekweekt te worden zoals Klaas al aangeeft. Ik probeer er zeker bij te zijn 5 maart, maar wat willen we als karpervissers nog precies weten? Mischien dat er hier wat concrete vragen opborrelen.

Sinds wanneer zijn tijgernoten niet witvisgevoelig? Die grijze wedstrijdwinners lusten ze maar al te graag. Ik vang die brasems liever, dan weet ik tenminste wat er onder water gebeurt en kan ik eventueel naar een plek zoeken waar wel karpers zwemmen als het echt te gortig wordt.

Lood: Gisteravond heb ik mij samen met een studiegenoot uitgeleefd op de looddiscussie mbv wat natuurkunde. Hier heb ik vooral hoofdpijn en een kater aan overgehouden. De berekeningen die wij hebben getracht uit te voeren zijn hier weinig boeiend omdat de conclusie luid dat het maar gewoon het beste is om zo min mogelijk met lood te plonzen.

De stand waarin een karper aast gebeurd meestal op twee manieren. Ligt het voer geconcentreerd op de bodem (dwz ligt na een aasopname het volgende aas binnen het waarnemingsvermogen van de karper) dan zal de vis eerder geneigd zijn onder een hoek te blijven hangen, dit heeft niets met dressuur te maken.

Liggen de boilies verder uit elkaar, dan keert de vis weer in een horizontale positie terug om verder te zwemmen, hij weet immers niet waar de volgende bal ligt.

Schuwe karpers benaderen een compacte voerplek heel omzichtig. De plek wordt nooit in een keer leeg gegeten als ze de boel niet vertrouwen, maar steeds een paar happen en...de vis zwemt horizontaal weer weg. Uit mijn observaties blijkt dus het tegenovergestelde van wat jij beweert.

Carpboarders graag jullie reactie op het volgende,

Een rig moet ten aller tijden goed functioneren, je kan wel voorspellen op welke manier een karper aast
maar de manier waarop de vis de haakboilie neemt blijft moeilijk te voorzien. om die reden blijft mijn favouriete onderlijn een standaard (nylon) onderlijn.

Of zou je de karper toch kunnen aanzetten om het haakaas op een bepaalde manier te nemen?

Een van de dingen die ik graag toepas is een stringer met slechts twee of drie boilies er aan. Zo neemt de karper een grote hap en bij grote happen verwacht de vis dat er gefilterd moet worden. Als er verder geen boilies binnen het waarnemingsvermogen liggen komt de vis omhoog en zal al zwemmend de boel gaan filteren, tegen die tijd is ie al lang gehaakt natuurlijk. Bij 'gulping' komt er dus modder mee. Bij 'particular intake' kan het aas van enige afstand van de bodem worden opgezogen en verwacht de vis geen vuil. (zit er toch vuil (lees haak) in de opgezogen hap dan klopt er dus iets niet.)

Jeroen
Gebruikersavatar
Brent van Ee
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

14-11-2003 23:35

Hoi Bart,

Ik heb je bijdrage nu twee keer gelezen en ik denk dat ik zeker wel wat nieuwe dingen ga proberen (alvast bedankt!). Ik had nog een vraag(je) over de combirigs. Als je de rig knoopt met fluorcarbon en bv quicksilver welke knoop gebruik je dan??? Ik heb meerdere knopen geprobeerd ( o.a allbright) maar op 1 of andere manier wordt vaak het soepel gedeelte veel te lang, en is de knoop volgens mij vaak niet al te sterk....

Greetz,
Brent
...First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win...
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

14-11-2003 23:45

Jeroen,

-Als bij PI een boilie van, zeg 3 cm boven de bodem op wordt gezogen, dan gaat er toch zeker lichter materiaal mee, zoals kleine stukjes blad en zand? ( alhoewel er aardig wat zand mee kan gaan het spijsverteringskanaal in). Moet er dan niet gefilterd worden?

-Uit mijn observaties blijkt dat, ook wanneer de boilies verder uit elkaar liggen, ook wanneer de karper bekend is met het aas, dat hij toch vaak happend over de bodem schuift op zo het volgende tegen te komen, da's dus precies het tegenovergestelde van wat jij zegt?

En ten derde: heeft één van jullie wel eens gezien dat een karper naasthet aas, schijnbaar bewust nog een hap rommel opzuigt?


vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

15-11-2003 04:42

hallo klaas

je stelling over Nant sibbing en het vasthouden van aas gaat vrijwel alleen op voor kleine voedseldeeltjes. die worden voor het filteren van de hap (voedsel + rotzooi) geklemt, om die rotzooi weer kwijt te raken. bij een grote boilie kan van die aanpak geen sprake zijn daar ze die naar mijn mening zonder rotzooi opnemen.

kan wel allerlei termen als gulping en partikel intake gaan gebruiken, hier word echter niemand wijzer van. waar deze termen op slaan is dat er verschillend geaasd word op verschillende grote aas.

MVG

RF
Gebruikersavatar
Roger Feijen
Berichten: 324
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Westervoort
Contacteer:

15-11-2003 04:49

jeroen

je zit er met je redenatie naar mijn mening aardig naast
wat betreft aasstand: ja dit is mogelijk, door verspreid te voeren zal de vis sneller van aas naar aas zwemmen, dus down---->up and on his way
wat betreft je aanname van je stringer: als een vis alle rotzooi kwijt moet, zal hij ZEKER je haak bemerken en volgens jouw wil die de rotzooi kwijt. als dit niet gaat, dan??? juist wordt de zaak genegeerd...

MVG

RF
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

15-11-2003 07:04

Roger,

Denk dat het wel mee valt. Niet gheel ontoevallig zitten op die plaats ook de meeste smaakknoppen en wordt er vlakbij weer een mogelijkheid om een beetje te hard aas te pletten en te malen.

Die aquarium visjes in de laatste De Karper gezien? Konden we dat best goed zien. Alleen een te grote bal, werd niet oggeten, wel diverse keren geprobeerd, maar op de duur geweigerd.

MVG

Klaas
gerrit koop

15-11-2003 08:42

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-11-2003 10:50

Op 2003-11-15 07:04, schreef Klaas van den Herik:
Roger,

Denk dat het wel mee valt. Niet gheel ontoevallig zitten op die plaats ook de meeste smaakknoppen en wordt er vlakbij weer een mogelijkheid om een beetje te hard aas te pletten en te malen.

Die aquarium visjes in de laatste De Karper gezien? Konden we dat best goed zien. Alleen een te grote bal, werd niet oggeten, wel diverse keren geprobeerd, maar op de duur geweigerd.

MVG

Klaas



Soms wordt er net zo lang gewacht tot het aas zacht genoeg is om wel naar binnen te werken (als het er dan nog ligt :grin:) maar met een hondebrok oid zou t wel kunnen.

Heeft een vanjullie trouwens ookw el eens bemerkt dat er rotzooi via de kieuwen de bek weer verlaat, dit denk ik om te zorgend at het voer in de bek blijft. Hou zou een karper reageren op die haak? misschien wil hij die ook wel via de kieuwen lozen, en wat heeftdat te betekenen voor de inhaking? Het hele zootje zou dan immers goed door elkaar gerommeld wordenin de bek, gezien de volgorde waarin boilie en haak de bek binnenkomen, zeker bij gebruik van een korte hair en/of nylononderlijn.

ben benieuwd.

vr gr Sjoerd
Christiaan van Klaveren
Berichten: 1178
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Zaandam
Contacteer:

15-11-2003 15:22

Bart,

zeer interessant stuk(je?) tekst! Geeft stof tot nadenken! Tot nu toe een mooie RL, ga zo door RL-members ; )

Gr,
Christiaan.
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

15-11-2003 15:36

Klaas,

Het aas licht achter de bobbel in de bek, op/bij het palentaal orgaan. Klein aas dient tijdens het filterproces geklemd te worden. Bij groot aas (boilies) gebruikt de karper volgens mij juist de waterstroom van het filteren om het aas naar achteren te transporteren.

Dus Nand komt bij de KSN een lezing geven, zeer interessant, zal toch dan maar eens lid worden. Zoals ik al aangaf zijn een aantal dingen mij nog niet geheel duidelijk, hoop dat hij daar een antwoord op kan geven.

Jeroen,

Ik moet op tijgers mijn eerste witvis (brasem) nog vangen! Ze zullen er misschien wel mee spelen, maar kunnen ze niet verwerken (zoals ook hardere boilies) dus de voerplaats blijft intact en is daardoor witvis ongevoelig.

Bij opname van klein aas (gulping) heeft een karper inderdaad eerder de neiging om enigzins onder een hoek te blijven hangen zoals een stofzuiger. Bij een boilie opname moet de vis elke keer weer zoeken naar het aas m.b.v. zijn smaakpapillen en zal dus zwemmen. Alleen bij zeer compact voeren m.b.v. een (voer)boot zal het kunnen dat er gulping optreed bij een boilieopname. Het precieze waarnemingsvermogen van een karper is niet zo groot. Als de boilies een halve meter uit elkaar liggen zal hij denk ik toch recht komen. Hij weet wel dat er meer voer ligt maar weet het niet precies te liggen. Zo heb ik in Belgie meegemaakt dat op de onthaakmat er 5 boilies uit de bek van een karper kwamen rollen (voerboot), hier was dus sprake van gulping.

Over die paar happen van een voerstek, hoe snel gaat dat volgens jouw? Op echt dressuurwater zal hier tussen voldoende tijd zitten zodat de karper de onderlijn kan detecteren voordat hij de volgende hap neemt. Dat hij maar een paar happen neemt is irrelevant.

Over die stringer sluit ik me verder aan bij Rogier.

Brent,

Zelf gebruik ik als knoop voor de combi die van PB. Dus met de Fluor een lus maken. Gevlochten door de lus en 6 keer om de lus heen wikkelen. Daarna weer door de uiterste opening van de lus halen. Zeer goed aantrekken (Als de knoop dicht lijkt schuift hij nog een cm)!

Sjoerd,

Over dat rommel opzuigen. Ik zie het aan het oppervlak (net zoals op de bodem) en in het aquarium. De vis proeft het aas, maar kan de exacte plaats niet bepalen, vandaar het naast het aas happen in de rommel (Als je bedoeld na het aas opgenomen te hebben heb ik niks gezegd).

Gerrit,

Het staat tussen de regels door wel vermeld, maar als de hair lang genoeg is (2 a 3 cm tussen de boilie en haakbocht) dan zal deze bij blazen buiten de bek belanden over de lip naar onder hangend. Zo kan hij dus niet meer opgezogen worden en dit pas ik op zo goed als al mijn onderlijnen toe, dus dan voorkom je het probleem van weer opzuigen.

mvg

Bart
Gebruikersavatar
Ruud Laros
Berichten: 797
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: delft

15-11-2003 18:48

Laatst gewijzigd door Ruud Laros op 23-09-2004 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjoerd Groot
Berichten: 2227
Lid geworden op: 05-06-2002 02:00
Locatie: Enschede
Contacteer:

15-11-2003 20:49

Bart.

Ik bedoel inderdaad wanneer de karper een hap voer heeft genomen dat hij daarna nog een hap steentje sof zand of takjes o.i.d meeneemt. Misschien kan het zijn dat hijzo snel mogelijk nog meer aas zijn bek in wil zuigen en dat hij dan nog hier en daar nog snel even een hap in de rondte doet.

Toch heb ik ook meegemaakt dat een karper rustig onder een hoek verderzwemt, toch zeker een meter heb ik gezien, naar het volgende aas ( of op zoek naar het volgende aas )

Ook heb ik meermalen gezien dat een karper naar voer wat vlak voor z'n neus ligt willekeurig begint te happen, net zolang totdat hij het 'gevonden' heeft. misschien heeft dit te maken met het zicht ( gezichtsveld/hoek e.d? )

vr gr Sjoerd
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

16-11-2003 13:35

Ruud,

Door de flauwe bocht bleef hij wel in het eerste moment van opzuigen achter de onderlip hangen, maar door de zuiging strekte de krimpkous zich helemaal. Door het geheel strekken was de punt niet meer afgeschermd en op het moment dat er gestopt werd met zuigen zorgde het overloden ervoor dat de punt meteen vlees pakte dieper in de bek. Vandaar dus de diepere inhakingen met een afgeschermde punt. Het korte krimpkousje van de afgeschermde punt gaat inderdaad meteen naar binnen, daardoor blijft die hoek intact en blijft de punt afgeschermd. Zelf verwacht ik dat de banaan dus niet geheel naar binnen gaat, dit omdat het overloden ervoor zorgt dat het uiteinde van de krimpkous onder de onderlip schiet en daardoor de krimpkous verder zijn werk kan doen.

mvg

Bart van den Hurk
gerrit koop

16-11-2003 14:39

ok
Laatst gewijzigd door gerrit koop op 26-08-2004 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Brent van Ee
Berichten: 39
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

16-11-2003 18:15

Bart bedankt!,

Greetz,
Brent
...First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then you win...
Koen de Been

27-01-2004 22:00

Bart,

Mooi, lang, goed leesbaar en vooral een heel goed informatief stuk tekst!!

Vooral de informatie met alle soorten dressuur heeft me aan het denken gezet dus ik heb er ook veel van geleerd!!

En ook hele mooie foto's!!

Ga zo door! :wink:

MVG Koen
Gebruikersavatar
Geert Demaseure
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-12-2004 18:10
Locatie: Assebroek, Brugge

23-12-2004 16:25

Goeiendag iedereen,

Ik had nog een vraagje over die lange hairs?

Als een vis het haakaas neemt blijft die haak dan niet buiten de mond?

Kan misschien een enorme dwaze vraag zijn maar je hebt hier dan wel te maken met een groentje. :oops: :P :lol:

Voor de rest heb ik wel al veel geleerd van de RL 's .

Al vast bedankt en prettige feesten !!!

Grtz Geert
There's no business like carpbusiness
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

23-12-2004 21:52

Beste Geert,

Heb daar voor mijn gevoel nooit problemen mee gehad, kan niet zeggen dat ik sinds ik met een langere hair vis ik minder vissen vang, alleen maar meer, en je verspeeld minder vissen! Bij een soepele hair zal de boilie bij de haak vallen, verwacht dan ook dat het als een geheel opgezogen wordt, dus niet perse met een gestrekte hair. Vis zelf met minimaal 2 cm tussen bovenkant boilie en onderkant haak, tot ongeveer een cm of 4. Ook nog langer gaan geeft normaal gesproken geen problemen, maar is in de meeste gevallen niet nodig.
mvg

Bart van den Hurk
Catteeuw Geert
Berichten: 127
Lid geworden op: 21-01-2004 12:08
Locatie: hulste
Contacteer:

23-12-2004 22:31

Ik had daar vroeger dus altijd problemen mee met te veel lossers en sinds ik ook de hair langer maak is dat probleem grotendeels opgelost.Ik wilde vroeger altijd dat de boilie net niet de onderkant van haak tipte.Grote fout blijkt nu maar ik moet er wel bijzeggen dat ik nu meestal met 1 a 1,5 cm speelruimte vis en dat voldoende blijkt om goed te scoren.Tis eigenlijk een kwestie van vertrouwen.
allles mag ,niets moet
http://www.wsteam.be
Gebruikersavatar
Geert Demaseure
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-12-2004 18:10
Locatie: Assebroek, Brugge

24-12-2004 10:30

Catteeuw Geert schreef:Ik wilde vroeger altijd dat de boilie net niet de onderkant van haak tipte.Grote fout blijkt nu maar ik moet er wel bijzeggen dat ik nu meestal met 1 a 1,5 cm speelruimte vis en dat voldoende blijkt om goed te scoren.


Wilde dit tot voor kort ook altijd doen.
Ik nam altijd ongeveer een halve centimeter tussen boilie en onderkant van de haak.

Bebankt voor de goede raad allebei kzal dan eens men rigs gaan veranderen :lol: .

Grtz Geert
There's no business like carpbusiness
Gebruikersavatar
Geert Demaseure
Berichten: 4
Lid geworden op: 19-12-2004 18:10
Locatie: Assebroek, Brugge

29-12-2004 22:48

Ik heb vandaag een wintersessie gedaan met de rigs met lange hair :P

Kheb er mij ene van 8 kg kunnen landen en de haak zat mooi in zijn onderliptje 8) .

Was ook de enige waarvan de optonics in werking werden gezet. Toeval.... :lol:

Thanks for the tip!!! :D

Grtz Geert
There's no business like carpbusiness
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

20-01-2005 22:12

Bart,

Zou de grootte van de vis nog verschil maken?
Ik neem aan dat de zuigkracht van een kleine vis minder groot is dan die van een grote vis. Ook kan ik me voorstellen dat een kleine karper het aas minder ver in zijn bek neemt dan een grote vis. Zou het niet kunnen gebeuren als jij met lange hairs aan het vissen bent (zeg maar 5cm+) dat je sommige vissen niet haakt??
Dit speelt wel eens rond in mijn gedachten..

Graag jou visie!!

Bart :wink:
Gebruikersavatar
Bart van den Hurk
Berichten: 1568
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Someren
Contacteer:

21-01-2005 10:08

Zou best wel eens kunnen Bart, maar ik heb niet het gevoel dat wanneer ik 3 cm tussen boilie en haak doe ik zo'n verschil maak buiten 1 cm. Of die 2 cm net teveel is voor die kleine vissen, dat betwijfel ik. Maar bij langere hairs zou het best wel eens kunnen. Wat het meer is is de bewegingsvrijheid in mijn ogen van de haak en de mindere beinvloeding van het gedrag van de boilie door de haak. Ook is de boilie wanneer buiten de bek en gehaakt veel moeilijker los te schudden.

Wat ik wel ooit gelezen heb was in het boek van Martin Clarke (Strictly Carp), vissen met stijve hairs of soepel, 2 20 mm boilies en deze van elkaar houden door een stuk pva schuim op de hair. Dus wel een hair van een cm of 7. Hierop ving hij idd bijna geen brasem en kleine karper als ik me niet vergis. Dus bij die lengtes kan het zeker een verschil gaan maken.

Het belangrijkste is dat het werkt en het voor mij mijn vissen opleverd, van die langere hair zal ik dus ook niet zo snel afstappen.
mvg

Bart van den Hurk