Rotary 8.3 Bart van de Hurk

Frank van Amerongen
Berichten: 2768
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Heinekenoord en een beetje Tilburg

21-01-2005 10:31

Bart & Bart, :)

Ik ben afgelopen jaar een keer naar Frankrijk mee geweest met Chris.
Op dit water heb je aardig wat barbelen en kopvoorns op je stek zitten, als deze goed loopt.
Hij had het erover, zodra je de hair lekker lang maakt, dat de kans dat je die vissen ving, kleiner werd. En dat dit volgens hem ook de enige manier was om zulke aanbeten "uit te sluiten".

Kan daar wel wat in vinden...

Maar dan nog, zouden de karpers juist niet schrikken en dus uitkotsen als de haak redelijk voorin de bek ligt? Of nog erger.... buiten de bek door een gebrek aan zuigkracht om de bol naar achteren te transporteren?

Groet,
Frank

PS. En zal de vis altijd de volle zuigkracht gebruiken om een bol op te zuigen?
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-01-2005 11:19

Frank jongen.


Lijkt me een prima vraag voor Nand Sibbing.

19 maart live in Leerdam.

Gelegenheid om je vraag vast te stellen, zodat Nand zich kan voorbereiden, volgt.

A vooruit zie agenda en 19 maart.


MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Bertil Wielink
Berichten: 1760
Lid geworden op: 27-12-2001 01:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

21-01-2005 12:04

Frank,

Frank,

Hoe lang stelde Chris voor dan om de hair te maken?
Ik heb karpers gevangen met hairs tot 7 cm.. maten van me tot 10cm!!
Ik heb het zelf gezien.. perfect gehaakte vissen.. en vangen dat ze deden!!
Het maakt dus niks uit.. alleen heb je idd vaak minder last van valse aanbeten!

Effe off topic:

Klaas,

Ik heb de lezing van Nand bij de regio Amsterdam bijgewoond. Ook daar werden veel "vistechnische" vragen met betrekking tot azen gesteld.

Zeer interessant dat zeker, prachtige beelden en uitleg over hoe karpers azen en hoe het allemaal werkt!!!
Maar vistechnisch is hij niet onderlegd.. om het simpele feit dat hij nooit gevist heeft en alleen karpers in gevangenschap heeft bestudeerd.

Ik denk dat mensen die vragen stellen daar wel rekening mee moeten houden. Hier dus zomaar roepen dat alle vragen aan Nand gesteld kunnen worden zou weleens op een teleurstelling kunnen uitdraaien.

Denk dus goed na bij het stellen van de vragen.
Leer van andermans fouten. Je leeft niet lang genoeg om ze allemaal zelf te maken.
Klaas van den Herik
Berichten: 4624
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

21-01-2005 12:12

Zelfs de karpers hebben niet alle boeken gelezen die over ze geschreven zijn. :P

Vandaar de vragen vooraf, zodat ze "vertaald" kunnen worden. Plus een stukje voorbereiding voor Nand.

Jan Junge zal weer het gesprek leiden.

MVG

Klaas
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

21-01-2005 17:49

Frank,

Ik denk dat de karper minder snel schrikt bij een haak die voorin zijn bek zit. Omdat het aantal smaakpapillen waarmee de karper zijn selectie tussen voedsel en niet voedsel maakt voorin de bek veel kleiner is dan een stukje verder(palantaal orgaan), wanneer zo'n beetje het meest opvallende oneetbare deel van je rig (de haak) daar houd waar de minste smaakpapillen zitten, heb je mijn ogen de grootste kans van slagen.

mvg,
Kees
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

21-01-2005 19:26

Kees, leg je hiermee de link tussen het proeven van de haak en het uitspugen van het aas?
Vergeet niet dat ook de lippen en de baarddraden enorm bedekt zijn met smaakknopjes 380 per mm2, volgens onze grote vriend Sibbing.

Zou er een kans bestaan dat hij een haak proeft en daarom het aas weer uitspuugd?
Hoe groot schat jij dan de kans in dat hij juist die smaak herkent als gevaar.
Als dat een redelijke kans is hoe groot schat jij dan de kans in dat je ooit weer een karper zult vangen op flink bevist water?
Niet iedereen vist met hetzelfde aas maar iedereen gebruikt wel een haak die van hetzelfde materiaal gemaakt is.

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
kenny vernieuwe
Berichten: 749
Lid geworden op: 09-09-2003 02:00
Locatie: W-vl. Belgie

21-01-2005 20:46

Ja, maar kan je dit niet een beetje voorkomen door een langere hair???
Of heeft fit geen nut?
Nu, als jij bv vist met aluminium en ik bet koper denk je dat er een verschil is?
Nog iets, er zijn vele merken die haken maken meestal het zelfde soort metaal. Zij houden allemaal rekening met wat is het goedkoopste en toch iets dan niet plooit of toch bijna niet.
Wie weet er bv van een bedrijf dat ie een anders soort materiaal gebruikt???
Zou zeggen allen die haken kopn zodat ik terug met de moderne haak kan vissen
:lol:
Gebruikersavatar
Kees van der Voorden
Berichten: 227
Lid geworden op: 30-10-2004 03:53

23-01-2005 02:54

Douwe,

Wat zou anders de oorzaak kunnen zijn op het feit dat diverse keren is waar genomen dat maagdelijke/of vrij weinig beviste vissen rigs weer naar buiten werken? Ik kan het niet met zekerheid zeggen maar vermoed zoiets wel. De haak en onderlijn zijn oneetbare materialen en die wil de karper in zijn selectie tussen voedsel en geen voedsel naar buiten kunnen werken. Ik denk dat drukbeviste wateren het best wel eens zo zou kunnen zijn dat karpers die manier ook het label gevaar hieraan kunnen koppelen.

Als ik me niet vergis, zitten er op het palantaal orgaan ongeveer 820 smaakknopjes/mm2. Met een haak(die valt het meest op toch?) die vlak tegen de boilie geknoopt is, zal zich bij het palantaal orgaan bevinden. Deze heeft dus ongeveer een 2 keer zo grote kans om ontdekt te worden als oneetbaar dan wanneer de haak zich voorin in de bek bevindt.

mvg,
Kees