Review Raptor 3m

Plaats reactie
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

10-08-2015 13:32

Na lange tijd met een klein bootje(achilles 2.10) gevist te hebben, wilde ik toch graag nog een wat grotere boot om het een en ander binnen mijn visserij te vergemakkelijken.
Het idee was om een boot te kopen waarmee je gear voor twee man kunt vervoeren en met een benzine en electro motor goed uit de voeten kunt. Daarnaast is het belangrijk dat de boot hufterproof is, aangezien ik zelf redelijk lomp ben. Daarnaast spaar ik nog voor een platbodem om vanuit te kunnen vissen, dus een wat voordeliger model rubberboot is dan wel zo handig. Een tweedehands zag ik niet zo zitten, dus opzoek naar iets nieuws.
In eerste instantie dacht ik eraan om een Benethboat aan te schaffen, maar in zowel Nederland als Belgie waren de 3m uitvoeringen uitverkocht(iig bij de dealers die ik gecontacteerd heb).
Via deze site kwam ik bij Raptor en wat me aantrok was dat deze boten net een slag breder zijn en je hierdoor behoorlijk wat extra ruimte creeert. Nadeel was dat er bijna geen gebruikerservaringen online te vinden waren en ik geen idee had hoe bijvoorbeeld de vaareigenschappen door de extra breedte beinvloed worden en hoe de afwerking nou echt is. Ik heb de boot nu ruim een maand, dus veel over de kwaliteit kan ik nog niet zeggen, maar zal voor eventuele geinteresseerden toch een onafhankelijk beeld van mijn (korte) ervaring met dit product proberen te geven. Mocht je vragen hebben, kun je me altijd ff een pb sturen. Om hier nu lange discussies te gaan voeren, maakt het geheel alleen maar onoverzichtelijk, en daar hebben we onderwerpen als te dure of schrale bollen voor :lol: .

Kort

Positief:
-Prijs
-Service
-Afwerking
-Ruime tassen
-Vaareigenschappen ondanks formaat

Negatief:
-Handleiding vergeten
-Ventiel incident(ook al is dat perfect opgelost)

Iets uitvoeriger:
Goed, ik heb de boot online bestelt, er werd netjes een afspraak met me gemaakt wanneer de boot afgeleverd kon worden. Dat verliep allemaal netjes. Toen de boot afgeleverd was viel me meteen op dat ik twee ruime tassen had. Dit vind ik persoonlijk een groot pluspunt, want weinig is vervelender om aan het einde van een lange sessie nog eens te moeten gaan worstelen met een boot die niet makkelijk in een tas wil.
Toen ik de boot wilde testen(ff proefvaren leek em wel handig) viel me op dat er geen gebruiksaanwijzing bij zat. Hierdoor zat ik iets langer te klooien met de alu vloerdelen. Toen het eenmaal duidelijk was hoe die geplaatst moesten worden, was dit een fluitje van een cent. Dat is voor mij wel een belangrijk punt, in het verleden heb ik namelijk wel eens een vismaat behoorlijk boos zien worden op de bodem van zijjn quicksilver. Die kreeg hij er niet makkelijk alleen in, dat kan bij deze boot dus wel.
De boot word compleet afgeleverd, dus met reparatieset, peddels en pomp. Dat is volgens mij standaard bij elke boot. Van te voren heb ik hier geinformeerd over het gebruik van een electrische pomp en er ook een aangeschaft (een bravo btp 12), dat werkt echt perfect en op de manier heb je de boot met een beetje oefening in 15 min. in het water liggen(heb het mondstuk van de pomp nu wel echt vastgelijmt, want die bleef soms in een ventiel "hangen").
Opgeblazen valt op dat er over deze boot en de gebruikers(volgens mij voornamelijk voor karpervissers op de markt gezet) nagedacht is, zo zijn er duidelijk extra bescherming strips aan de onderkant en zijkant aangebracht en zijn er ook voldoende mogelijkheden om bij transport je gear met touw/spinnen vast te zetten(misschien is dit ook gewoon goed gekopieerd van vortex en beneth).
Dan de boot in het water: ondanks de extra breedte vind ik dat de boot weinig heeft hoeven in te leveren wat betreft zijn vaareigenschap. Nu heb ik ook nog niet heel veel uren in vergelijkbare boten gevaren(die dan wat smaller waren), maar deze boot is zeker niet lomp te noemen. Uiteraard zal de draaicirkel iets ruimer zijn ivm met een beneth of vortex van de zelfde afmeting. Heb in deze boot gevaren met zowel een 5pk als een 54lb electro. Met 5 pk ga je hem niet in plane trekken. Zelf denk ik erover om nog een 8pk aan te schaffen.
Na een week Frankrijk, waarin de boot goed presteerde, was er toch een teleurstelling. Bij het opnieuw opblazen bleek ineens een ventiel te lekken.Geen idee hoe dit gebeurd is, iig heb ik contact gezocht met de leverancier en zij hebben mij een nieuw ventiel met sleutel toegestuurd. Perfect, geen moeilijke vragen en niet met een boot hun kant op moeten rijden etc. Blijft natuurlijk wel de vraag of dit nog eens gaat gebeurden in de toekomst.
Service: Het contact met de verdeler van de boten verliep soepel. Er werd snel gereageerd en met het ventiel incident snel naar een oplossing gezocht. Tevens nog nagevraagd of alles goed verliep. Dit vond ik erg netjes.

Samenvattend:
Ik ben erg blij dat ik deze boot heb aangeschaft, dit geeft mijn visserij een behoorlijke boost. Het is natuurlijk afwachten hoe dit product zich houdt, maar als je de specs naleest ( http://www.raptorboats.nl/about/de-boten/ ), merk je ook dat het gebruikte materiaal niet onderdoet ivm boten die duurder geprijst zijn. Dat met het ventiel is vervelend, maar ga ervanuit dat dit een incident is. In iedergeval is dat netjes en snel opgelost. Service is goed te nomen, iets wat bij een online bestelling altijd even spannend is.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Daniël de Visser
Berichten: 6
Lid geworden op: 01-09-2013 20:30

13-04-2016 21:07

Nog steeds tevreden over deze boot?of andere mensen met ervaring met deze boot?
Plaats reactie