Elektrische luchtpomp

Plaats reactie
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

23-06-2015 13:07

Hallo!
Heb net een pakketje met een 3m rubberboot mogen ontvangen. Welke luchtpomp(elektrisch) kan ik hiervoor het beste aanschaffen. Weet dat er veel te koop zijn, maar ook dat vele te slap zijn om je boot hard te krijgen. Wie kan me vertellen op welke specs ik moet letten?
Alvast hartelijk bedankt!
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

23-06-2015 13:12

bravo btp 12
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

23-06-2015 16:27

Idd, hier ook een tevreden Bravo gebruiker,
lees hier het hele relaas;

viewtopic.php?f=38&t=75270
CarpeR Diem
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

25-06-2015 09:42

Duidelijk verhaal heren, btp 12 is besteld!
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-11-2017 13:01

Up(perdepup)...

Ik heb de elektrische luchtpomp topics destijds gevolgd, maar er was toen geen nut voor me om zo’n pomp aan te schaffen. M’n 2,7m. rubberbootje was voorheen gewoon altijd opgeblazen en ging tijdens korte ritten mee op de autodakdragers. Maar de vervoerssituatie is veranderd, ik wil ‘m tijdens langere ritten ook in leeg gelopen toestand in een bagagewagen vervoeren, en begrijpelijk wil ik het bootje liefst weer vlotjes aan de waterkant opgepompt hebben. Daarom ook Youtube eens grondig geraadpleegd m.b.t. de elektrische Bravo BP 12 en BTP 12 M (manueel) en D (digitaal) modellen luchtpompen. En in de eerste drie filmpjes - van eenzelfde maker, die met bovengenoemde drie verschillende Bravo pompen het oppompen van een 2.3 meter bootje filmt - viel me vooral het volgende op:

- De Bravo BP 12 kent maar één manier van volpompen; 160 liter per minuut ‘immer gerade aus’ d.m.v. een zuigerpomp, ..en dan slaat ‘ie af op de gekozen, ingestelde druk.

- De BTP 12 modellen hoor je in onderstaande filmpjes duidelijk de overstap maken naar de zuigerpomp wanneer een tube bijna vol is. Ofwel van turbine en 450 liter p/m, naar 160 liter p/m.

- De meest eenvoudige van het stel, de Bravo BP 12 luchtpomp, laat zich via een rode draaiknop op de gewenste druk instellen. De BTP 12 M werkt via een analoge manometer met een manuele (M) draairing eromheen, en de digitale (D)manometer van de BTP 12 D werkt via druktoetsen bij het LCD scherm.

- Verder is bij alle drie de pompen is de gewenste druk instelbaar tot maximaal 1 bar/14,5 psi.

Maar vreemd genoeg viel me het meest op in die filmpjes, en het verbaasde me eigenlijk, dat de opblaastijd van de gebruikte 2.3m. rubberboot (twee tubes = twee keer de pomp aansluiten) bij alle drie de pompmodellen vrijwel gelijk is, en dat ondanks het verschil in opgegeven aantal liters per minuut!? De tijden lagen rond drie en een halve minuut. Ik stel voor de volgende korte films zelf maar te bekijken.

https://www.youtube.com/watch?v=LYPdV4ECkhg

https://www.youtube.com/watch?v=_6ngh3MjfZ0

https://www.youtube.com/watch?v=dgP6v3j1jvU

Verder las ik eerder al op enkele verkoopsites dat de BP 12 geen lucht uit tubes kan zuigen, of men benoemt die werking niet, en dat leek me direct onzin. Onlogisch dat er een tweede slang aansluiting op de goedkopere BP 12 zou zitten welke dan nutteloos zou zijn. En ja hoor; de Correct Electronics helpdesk bevestigde de leegpomp optie van de BP 12 gewoon. Na meer zoekwerk las ik die informatie ook in een consumenten review, hoewel leegpompen van de tubes volgens die persoon weldegelijk meer tijd in beslag nam dan het vullen ervan. Eerst het ventiel open zetten en tubes leeg duwen dus…

Maar het globale plaatje was me ondertussen duidelijker!

Toch verder gezocht op het internet naar meer data te vinden. In de volgende drie filmpjes van Russische makelij zijn wederom de BP 12 en BTP 12 M te zien, en worden ook hier ingezet bij eenzelfde formaat boot. Ik spreek echter geen Russisch, begreep op voorhand al wel dat er bij de BTP 12 (M/D) naast de zuiger ook een turbine verwerkt is (460l. p/m.), en dat laat men ook zien. Maar dan toch weer die vrijwel gelijke opblaastijden!? Tsjesus, vast een gevalletje sjoemelsoftware in die pompen, haha...

https://www.youtube.com/watch?v=933UtgGYkLs

https://www.youtube.com/watch?v=dzor6aYApII

https://www.youtube.com/watch?v=MLv41eJmSA0

..Maar dan; in onderstaand Russisch filmpje komen de BP 12, BTP 12 M en de BST 12 aan bod, en is er vervolgens weldegelijk een behoorlijk verschil in tijd van oppompen tussen die eerste twee modellen waar het mij om te doen is! Pff? Daar liep ik op mijn beurt na die eerdere filmpjes even aardig leeg van. Het scheelde in vultijd namelijk zo’n beetje de helft. Eigenlijk zoals ik in het begin had verwacht toen ik het verschil in specificatie onder ogen kreeg (450 l. p/m. versus 160l. p/m.) , maar wat die andere films betreffende opblaastijd juist tegenspraken.

https://www.youtube.com/watch?v=3ZrM_Lk81jk&t=538s

Ik weet na dit laatste filmpje en internetwinkel afspeuren eigenlijk een paar dingen zeker. Al deze modellen pompen werken twee kanten op (blazen en zuigen), en de aanschafprijs ligt aardig uit elkaar. Een BP 12 koop je al vanaf 95,- euro, met enkele prijs uitschieters. Maar bij de BTP 12 M is op diverse internetsites nog meer verschil in prijs te constateren. Dat loopt, inclusief verzendkosten, uiteen van zo’n 130,- euro tot ruim 175,- euro! Waarbij dat eerste bedrag goedkoop te noemen is. En de digitale variant kost je nog meer dineros. Om die reden vermeld ik hieronder slechts enkele van de meer betaalbare Bravo BP 12 en BTP 12 M luchtpompen die ik op ‘t internet kon vinden, en laat ik de prijs van de BTP 12 D achterwegen:

https://www.correct.nl/artikel.php?ARTN ... 6wEALw_wcB

https://www.rubberbootexpert.nl/bravo-e ... id=9536065

https://www.rubberbootexpert.nl/bravo-e ... tp-12.html

http://www.rubberbootshop.nl/epages/646 ... rubberboot

Ik ga het in ieder geval zien. Na overweging van bovenstaande, waarbij ik mijn eigen sporadische gebruik van m’n 2.7m. rubberbootje in acht nam, heb ik namelijk de eenvoudigere Bravo BP 12 bij Correct besteld. Dat maakt me, incl. verzendkosten, 101,50 euro lichter. Maar bovenal verlicht het in toekomst m’n knieën door niet te hoeven pompen met een voetpomp, en tevens vergroot het weer mijn eventuele mobiliteit met dat bootje. Mijn verwachting is eigenlijk dat de vultijd van mijn boot zo rond de 5 1/2 á 6 minuten zal uitkomen bij gebruik van de BP 12. Dat is dus afgaande op de eerste films met die vergelijkbare tests tijden. Klopt mijn verwachting overduidelijk niet en loopt de opblaastijd bij 2.7m. eerder richting 9 a 10 minuten, dan gaat de BP 12 retour en schaf ik een BTP 12 M aan. Ik laat het resultaat hier dan ook nog weten.

Als kanttekening wil ik nog kwijt; wanneer je een dergelijke luchtpomp daadwerkelijk met de regelmaat van de klok wilt gaan gebruiken, zeker nabij een zanderige oever o.i.d., dan lijkt me voor drie á vier tientjes extra (incl. verz.) de BTP 12 M met luchtfilter zeker een goede optie. Persoonlijk knutsel ik wel een mini luchtfilter op de BP 12 (al is het een stukje nylon kous). Althans, mocht ik dat nodig vinden voor mijn gebruik, en de BP 12 verder aan mijn wensen voldoen. Na aanschaf wil je zo’n pomp begrijpelijk jarenlang kunnen gebruiken, en beschadiging aan een kunststof luchtpomp binnenwerk door zoiets als stuifzand is een reëel risico zonder filter. Gebruik op gras en kiezeloevers lijkt me een iets ander verhaal, maar een schone plaatsing van zo’n pomp tijdens werking is per definitie niet onverstandig. Ach, of je zet de pomp in de boot en het scheelt al een berg.

Welk type pomp je dan ook kiest; vergeet bovenal niet om meteen ergens een (paar) ventieladapter(s) met bajonetsluiting aan te schaffen, zoals getoond in de eerste films. Anders sta je straks misschien met je leuke nieuwe pompspeeltje en lege tubes van je bootje te klooien aan de waterkant.

Zulke ventieladapters met bajonetsluiting variëren trouwens in prijs van euro 1,60 tot euro 7,50. Dan heb ik het dus over een vrij eenvoudig stukje kunststof, waarbij 7,50 toch helaas een vaak voorkomend bedrag is. Soms is het een model met een nokje op de bajonetsluiting dat het bootventiel open duwt, soms met een inwendig nokje/schroefje dat hetzelfde doet, maar ze worden ook zonder zoiets geleverd. Hieronder vermeld ik de goedkoopste site die ik kon vinden en waarvan ik er alvast maar drie stuks ontvangen heb. Een keertje heb ik zonder gezeten na breuk van de sluiting, en dat gaat me dus niet meer gebeuren. Het bedrag voor drie stuks was daar slechts euro 9,95, incl. verzendkosten. Er zijn overigens grijs gekleurde ventielen geleverd, en niet zwart zoals op de afbeelding. Wel compleet met drie kleuren c.q. diktes aan opvulringen en een inwendig, instelbaar schroefje. Of dat schroefje het lang gaat volhouden, geen idee. Maar voor euro 1,60 per stuk zet ik een ventiel anders wel even open, mocht dat in de toekomst eventueel nodig zijn.

https://bootplus.nl/lucht-pompen/9911-a ... 13766.html

Ennuh.., niet vergeten; deze pompjes zijn niet waterdicht, ze doen het niet zonder accu, en die doet het begrijpelijk weer niet zonder oplader. Energierekening te betalen dus :wink:.

Succes!



..Tja, voor ik bovenstaand bericht gepost had (in Word geschreven en opzij gelegd), had ik de BRAVO BP 12 luchtpomp al ontvangen. Begrijpelijk snel uitgeprobeerd, dus hier komt ‘ie dan;

- Erg snel geleverd vanuit Correct, ziet er netjes afgewerkt uit, weegt nog geen twee kilo, en is hoofdzakelijk van plastic (kan er niets anders van maken).

- De bestelde ventieladapters passen goed op de voldoende lange slang van de BP 12. Ik heb wel alsnog een opvulringetje van mijn voetpomp gebruikt om een nog betere sluiting met het bootventiel te maken. Waarschijnlijk had het met de bijgeleverde opvulringen beter gewerkt wanneer ik het stelschroefje, wat dus de ventielnippel indrukt, iets verder naar binnen had gedraaid. Helaas had ik geen horloge kruisschroevendraaier voorhanden en nu lekte deze dus wat lucht zonder rubber van m'n voetpomp. Overigens is er verschil in bootventielen, dus vandaar dat er meerdere rubbertjes bij het ventiel geleverd worden.

- Zoals verwacht, en de films al lieten zien, is rode instelknop op de BP12 om de druk in de tubes te bepalen. Eenvoudig, maar doeltreffend.

- Betreffende de stroomkabel kan ik schrijven dat deze echt voldoende lang is om samen met de luchtslanglengte behoorlijk wat bewegingsruimte te hebben. Ik hoefde, met de accu op de grond en de rubberboot en luchtpomp op een tuintafel, de accu geen enkele keer te verplaatsen om bij een ventiel te kunnen komen. Verder doen de accuklemmen hun werk goed.

- De tijd om de volumineuze 42cm. boottubes van mijn Norfox 2.70m. met lucht te vullen, vanuit een toestand waarbij ik de tubes leeg had laten lopen en verder had leeg geduwd - zoals ik ‘m o.a. ga vervoeren - was per tube net geen twee minuten. Er zitten drie tubes + kiel in die boot verwerkt, dus de opblaastijd lag daarmee iets voorbij de 6 minuten. In de eerste films ging het om 3 minuut en 30 seconden bij een 2.3m. bootje met 2 tubes en dus twee maal aansluiten, zonder de kiel op te blazen en een onbekende tube diameter. Dus ja, ik vond het opblazen bij mijn eigen boot al met al, en zeker gevoelsmatig t.o.v. een voetpomp, echt behoorlijk snel gaan.

- Dan het geluidsniveau; Godskolere zeg! Die decibel meter in het filmpje was vast niet gekalibreerd, haha. Ik kon mezelf amper horen denken binnen een meter van de pomp. Richting 80-85dB lijkt me mogelijk. Maar ach, gewoon op een paar meter afstand staan terwijl het ding z’n werk doet, en ’t valt mee.

- Leegpompen van tubes staat in de handleiding inderdaad ook vermeld, en ging - zoals de review aangaf - inderdaad trager. Wanneer je de tubes dus eerst met open ventiel een eind leeg laat lopen en daarop verder leeg duwt, dan scheelt dat logischerwijs een berg tijd (ook in film te zien).

- Verderen mag de pomp maximaal 20 minuten draaien. Dit i.v.m. oververhitting.

- Dan kom ik meteen tot het feit dat er In de handleiding staat omschreven dat deze BP 12 is bedoeld voor opblaasboten tot drie meter lengte. Dat zouden ze op de verkoopsites mogen, ..nou ja, gewoon moeten vermelden. Niet dat een 3,3 meter boot twintig minuten aan opblaastijd gaat duren met de BP 12. Dat zal eerder rond de 10-12 minuten liggen verwacht ik, en dat klopt ook enigszins met die tijden in de laatste Russische Youtube film, maar ik heb 'm dus bewust voor een kleiner model boot gekocht.

- Tevens staat er vermeld, zoals ik al verwachtte, dat je tijdens gebruik bij een zanderige omgeving moet oppassen. Dus die BTP 12 (M of D) met filter is geen gek idee wanneer dat regelmatig voor je van toepassing is. Zeker wanneer je een pomp echt regelmatig wilt gebruiken, ook bij een groot model boot, ..en minimaal een derde meer aan bedrag kan en wilt uitgeven.

Concluderend kan ik zeggen dat de tijd om mijn 2,7 meter boot met de BP 12 vol lucht te pompen wat mij betreft voldoet. Zeker aan de waterkant, tijdens een scenario waar ik ondertussen al het andere hengelmateriaal uit de aanhanger en auto pluk, is de opblaastijd per tube voorbij voor ik het weet. Ik ga niet staan te wachten. Nope, de pomp stopt vanzelf, even de slang aan een ander ventiel sluiten, en weer verder uitpakken. Maar bovenal…

Ik kan alleen maar beamen dat het prettig is om niet langer zelf te op een pomp te hoeven stampen!

Winkelse :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Cor van Steen
Berichten: 172
Lid geworden op: 01-11-2016 12:08

06-11-2017 08:43

Marco,

Goed en duidelijk verhaal.

Op wat voor accu sluit jij die pomp aan, die van je elektromotor of van je auto accu?

Heeft de pomp trouwens genoeg power om je airdeck keihard op te pompen?
Bert Timmerman
Berichten: 366
Lid geworden op: 02-12-2012 21:02

06-11-2017 11:30

Hallo heren, volgens mij heb ik de bp 12, simpel ding, maar werkt perfect.
Gebruikt weinig stroom: meestal sluit ik 'm aan op de accu van mijn elektro; maar als de auto dicht bij de plek van oppompen kan komen graag op de auto accu. Heb het gevoel dat het apparaat niet veel stroom verbruikt. In ieder geval een aanrader, hufterproof (geldt voor alle producten die ik langer dan een jaar in bezit heb:)) en het is zo goddelijk om na een lange rit binnen een 20 minuten de boot opgeblazen en volgepakt in de rivier te hebben liggen! Ik laat de bp het werk doen terwijl ik mijn overige spullen uitzoek.
Denk dat de pomp een minuut of 8-10 over mijn 3 m raptor doet. In die tijd ligt de rest van het spul grotendeels uitgepakt op de plek. Boot het water inschuiven, benzinemotor erachter, rest van de gear inpakken(of eerst wat stekken aanvoeren) en klaar is Bert.... Echt een product dat het leven aangenamer maakt.
De wereld is verziekt, maar het leven is mooi!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

06-11-2017 14:52

Cor,

Ik sloot de BP12 eerst aan op een 12V 105Ah semitractie accu van m'n buitenboordelektromotor. De pomp werkte tijdens het uitproberen vervolgens ook op een oudere 12V 7Ah voerbootaccu. Mogelijk omdat er op deze zuigerpomp, die constant 160 liter per minuut blaast, geen turbo stand o.i.d. zit. Vraagt weinig van een accu.

Betreffende een airdeck;

Ik heb geen airdeck, maar lees de postings hierboven eens over het duurdere BTP 12 model. Geen probleem. En deze BP12 levert net als z'n duurdere broertje gewoon druk tot maximaal 1 Bar...

Airdeckje plof :) .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie