Revieuws van opblaasboten

Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

12-06-2015 18:51

Beste Karpervrienden,
Ik zou mij binnenkort een opblaasboot willen aanschaffen...welke hebben jullie en wat is jullie mening en ervaring hiermee(voor en nadelen)
Ook had ik al eens gekeken naar de boten van Kolibrie en Fox...iemand ervaring hiermee?
De boot moet compact te vervoeren zijn,mag opgeblazen ongeveer 240cm lang zijn ,moet een koord en een stootrand rondom hebben en de mogelijkheid om een elektro motor te bevestigen.
Hoor het graag van jullie.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

20-07-2015 09:49

Ik heb zelf een Vortex 270 basic.. (met harde bodem)..
Zeer fijne boot, zeer stabiel. Kan er gewoon in staan zonder dat de boot echt wiebelt..
Groot genoeg voor overvaren van al het materiaal voor een weekend, en dan ook nog kunnen zitten om te roeien :).

Met een electro motor kan er nog veel meer rotzooi in. :)

Afgelopen weekend aan het water ook een soort commando bootje gezien (1m80), vond de kwaliteit een stuk minder dan de Vortex, ook de binnenruimte was zeer klein en alleen voor uitvaren van de lijnen en drillen geschikt.. 2 man erin zou niet eens passen..

Enig nadeel aan mijn vortex is dat deze geen airdeck heeft.. De harde bodem plaatsen is even werk. Totale opzet tijd is 15-20 minuten schat ik..
Met een electrische pomp is dit 5 minuten korter te krijgen, maar de bodem erin freubelen kost gewoon wat tijd..
Maarja als je toch een heel weekend gaat vissen is die paar minuten geen probleem..

Voordeel is wel dat een vaste bodem stabieler staat dan een airdeck..

Persoonlijk als ik de keus weer had, Vortex!! en minimaal 270 en airdeck..
Kleiner kan wel, maar dan moet je wel een electro erbij hebben, roeien en spullen overvaren in zo'n kleine boot is gewoon lastig..
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

20-07-2015 13:39

Vortex 240 rollup peter :roll:
Maar als je vaak een langere sessie vist van meerdere dagen zou ik ook een vaste bodem nemen.
Een 285 DLX bijvoorbeeld.
Heb deze bij een maatje gezien en is echt een super mooie boot van top kwaliteit en ruim genoeg voor 2 man met spullen.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

20-07-2015 15:06

285DLX is zeker een mooie boot, echter moet je goed nagaan waarvoor je hem gebruikt...
Ik gebruik de boot om spullen over te varen en de lijnen uit te leggen.
Zeker met spullen overvaren zonder elektro motor is gewoon krap in een kleine boot..
Ik heb helaas geen foto's ofzo, maar bedenk dat de peddels ook een eind in de boot steken om roeibewegingen te maken.
Dit beperkt je wel aan de hoeveelheid bagage die je kan meenemen in een (te) kleine boot..
de 270 van mij is net groot genoeg om het materiaal van 1 persoon in te vervoeren en ook nog eens te kunnen roeien.

Als ik een elektro zou hebben dan kun je er veel meer in kwijt en past zeker het materiaal voor ruim 2 personen wel.

Zoals eerder al gezegd, mocht ik weer voor de keus staan kies ik voor een 230DLX (alleen met Elektro) of 285DLX met airdeck.

Ik ben nog niet in de situatie gekomen dat ik de boot nodig heb om alleen te voeren, als deze situatie toch ooit een keer voor gaat doen, dan zal ik eens kijken naar een Roll-Up model.. geen gedoe met bodems plaatsen of oppompen..
Dan is het gewoon uitrollen en oppompen en varen maar..

Lijstje wat ik vervoer:
- Foudraal (hengels etc)
- Tent
- Grote tas met tackle etc
- tas met kleding
- Tas met eten
- Slaapzak (JRC 5 Season).
- Waadpak
- Stretcher
- Emmers met voer
- Wat losse items zoals pomp, jas etc..

Kleinere tassen stop ik voorin in de neus, slaapzak en losse spullen onder het bankje.
Grote tassen en emmers achterin de boot.
Stretcher op de neus
Foudraal en tent over de lengte op de boot.
De rest prop ik ergens tussen.. :)
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

20-07-2015 16:35

Maatje van mij heeft een vortex 270 airdeck en daar ging voor 2 man spullen in , wel met electromotor erachter, en wij zelf pasten er ook nog op!.
Dit waren wel de spullen voor 1 nachtje.
Zoals Remco al aangeeft moet je echt kijken wat je visserij is.
Vis je vaak alleen of heb je maat een eigen boot, dan is een 240 rollup al voldoende.
Als je vaker lange sessies gaat, of met zn 2en dan zou ik een grotere boot nemen richting de 3meter.
Ik zal er wel ten alle tijden een motortje achter gooien.
Roeien gaat snel vervelen als je grotere afstanden moet halen. Ook met uitvaren vind ik een motor beter , vooral bij wat wind.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

21-07-2015 11:03

Roeien gaat idd vervelen, afgelopen weekend ruim 3km geroeid met volle bepakking op de boot :S
Daarnaast nog enkele kilometers gevaren met uitpeilen en uitvaren van lijnen etc..
Schat zo'n 6-7km geroeid te hebben.
Blaren stonden op me handen.. (niets gewend). :oops:

Hier komt er eind van het jaar zeker een elektro in huis..

Nadeel van de roll-up is dat je geen kiel hebt, deze is toch wel echt essentieel voor koersvast varen (zeker met elektro).
Dan zou ik eerder voor een 230DLX gaan.. Die heeft volgens mij wel een kiel.

Maar als je met 2 man in de boot moet vind ik 230-240 ook wel krap hoor, En dan heb ik het niet alleen over de spullen die niet passen, maar je wilt ook niet bij elkaar op schoot zitten ;)

Daarnaast moet je kijken wat voor wateren je bevist, de grote wateren (100+ Ha) of grotere rivieren zou ik niet met een 2m bootje op willen varen.. Dan liever wat groter en zwaarder..
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

24-07-2015 13:47

Iemand trouwens al ervaring met raptor rubberboten?
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

24-07-2015 23:15

Sorry Maatjes voor de late bedankt berichtjes...maar ben nu pas terug van op reis. :wink: ...ik had daar zogezegd wifi...maar dat ging van geen kanten! :roll:
Ik ga zeker jullie raad opvolgen en waarschijnlijk zal ik voor een vortex 240 airdeck gaan...
Ik vis steeds alleen en wil toch een kwalitatieve boot die ik toch met gemak kan op en af tuigen en zo compact mogelijk kan vervoeren in mijn autokoffer.(vandaar mijn voorkeur voor een airdeck)
Ik ga deze boot vooral gebruiken om te voeren en voor bodemonderzoek met de prikstok(kanalen en rivieren)...ook wel eens om mijn lijnen uit te varen...maar dat hoeft steeds niet, omdat ik ook nog mijn anatec voerboot heb.(vb.:om mijn stek tijdens het vissen minder te storen).
Zou deze boot groot genoeg zijn voor mijn visserij en stoor ik hiermee mijn stek harder...of is dit hetzelfde...of kan ik gerust de lijnen hiermee uitvaren en mijn anatec gerust thuis laten?
Hoor het graag van jullie!
Mvg peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

25-07-2015 16:59

Tja, of een rubberboot de vissen afschrikt?
Ik denk dat het wel meevalt, of het moet een keihard circuit water zijn waar iedereen met de boot op zit en de vissen een boot associëren met gevaar..

Ik heb afgelopen jaren wel eens op een put gezeten met de rubberboot en zag de vissen gewoon op de stek zwemmen, ze gaan misschien iets aan de kant, maar zolang je gewoon zeer rustig gedraagt dan komen de vissen zeer snel terug..

Zo heb ik wel eens beet gehad binnen het uur nadat ik had uitgevaren..
Gewoon heel rustig op de stek varen en niet lopen stampen in de boot of hard met de peddels op het water slaan..
Meestal laat ik me de laatste 5-10 meter gewoon rustig uitvieren zonder te peddelen of de motor te gebruiken.
En als je van de stek afvaart, heel rustig peddelen of standje 1 op de motor.. Als je 15-20 meter van de stek af bent kun je weer sneller varen..
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

26-07-2015 00:01

Afgelopen voorjaar had ik 3 keer een aanbeet nog voor ik weer met de hengel op de kant was. Ook vaak zat met de boot pal over/langs karper gevaren die nauwelijks verstoord waren, zelfs met benzinemotor. Toch heb ik ook vaak zat activiteit duidelijk een tijdje stil zien vallen na wat gekloot met de boot op het water. Het hangt er allemaal van af wat de vis gewend is en hoe rustig het verder op en rond het water is.

Wat die raptor boten betreft: mijn maat heeft er sinds kort een, rond de 3m, misschien reageert hij later zelf ook nog wel. Eerste indruk is goed, hij is heerlijk ruim en vaart top. Heeft wel een iets grotere draaicirkel dan mijn 2,3m boot, wat ook te verwachten is omdat ie veel langer en breder is. Opbouwen gaat redelijk soepel. De afwerking is iets minder dan van een vortex deluxe, maar daar is de prijs ook naar en het voldoet op het eerste gezicht ruimschoots.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

27-07-2015 08:12

Beste Daaf,

Bedankt voor je info.
Eerdaags maar even de raptor in het echt bekijken. Twijfel namelijk nog steeds tussen een vortex 240 rollup of een raptor 230 air. :roll:
Gebruikersavatar
peter cooreman
Berichten: 738
Lid geworden op: 01-04-2013 22:31
Locatie: Belgie

27-07-2015 16:16

Beste Bojan,
....ik ook!... :roll: :lol: :lol: :lol:
Mvg Peter
Wie in het bezit is van een raptor mag altijd zijn bevindingen hier plaatsen!
Beste Remko,
Heel erg bedank voor je reactie...ik had deze ook al gezien...maar is te groot en heeft geen airdeck.
Mvg Peter
Better a bad day at fishing than a good day at work.
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

03-08-2015 12:43

ik lees ook stiekem mee over de raptor,
Ik heb zelf ook nog de Soul Nero 2.30 light op mijn shortlist staan (met airdeck),
hiervan komt als het goed is ook binnenkort een versie van uit met kiel.

Ik heb de "oude" versie een week mogen testen en was er wel te spreken over, hij is lekker licht (18kg), en gemaakt van Valmex. En Valmex is het beste doek wat op de markt is vwb rubberboten heb ik begrepen van iemand die bij Lankhorst/Taselaar werkt.

Dus misschien is deze voor jullie ook een optie?!

grt

Berry
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

03-08-2015 13:09

Beste Berry,

Deze had ik ook gezien maar twijfelde aan de kwaliteit.
Maar het doek is dus beter dan van een vortex waarschijnlijk?

Het zal wel beter zijn als er een versie komt met kiel inderdaad.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

03-08-2015 13:19

Een kennis van me had op een betaalputje van 1 hectare tijdens het voelen met zijn lood en de lijn in de hand ineens vol de lijn glippen door zijn hand.karper van 54 pond die dus echt wel de klappen van de zweep kent !
Berry Kuiper
Berichten: 414
Lid geworden op: 26-05-2010 12:10
Locatie: Apeldoorn

03-08-2015 16:41

Bojan,

Hij zei wel dat het stoot rubber/band en de pomp van mindere kwaliteit waren dan zij zelf leveren bij een boot,

grt
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

11-08-2015 20:34

Sinds een goede vijf jaar heb ik een 2.7 meter Norfox in camouflage kleur met 42cm tubes. Degelijk PVC en een plezierige boot. Mijn boot staat overigens de laatste twee jaar buiten onder oud vistentdoek wanneer ik 'm niet gebruik. Nu in wat minder opgeblazen toestand wegens de temperaturen, maar geen probleem. Mijn gebruik zal trouwens rond de 10 tot 15 dagen per jaar liggen.

Het bootje kostte me destijds 549 euro via hun contact in Antwerpen, maar nu schijnt er bij de camoflage variant een materiaal aanpassing te hebben plaatsgevonden naar 1.2mm. dikte en er is tevens een extra rubber rand aan de onderzijde bevestigd (zie ook bij Vortex). Dat is namelijk een plek waar ik wat beperkte slijtage aan de boot kreeg. Ik vraag mezelf wel af hoe je als klant kan controleren of die nieuwe materiaaldikte van die camou modellen niet alleen een loze kreet is sinds dat de watersportwereld in de gaten heeft dat karpervissers soms zo op camouflage 'geilen', dat ze er een stuk meer voor willen betalen?! Er staat namelijk maar één materiaal opbouw op de site vermeld...

Maar in ieder geval;

Dan kost zo'n 2.7m verbeterde boot wel euro 749,- (prijs bij Vortex?) i.p.v. euro 549,-. De gewone groene of grijze 2.7 variant van dit formaat boot, zoals ik in camou heb, kost tegenwoordig met 50 euro meer euro 599,-. De mobielere 2.3m boot met kleinere 33cm tubes kost euro 549,-.

http://www.norfox.nl/index.php?route=pr ... ry&path=63

Ik moet wel zeggen dat ik na de aankoop meermaals heb moeten mailen naar België i.v.m. de drukmeter die destijds meegeleverd zou worden (u vermeld meneer de verkoper, ik vraag :D ). En ik heb over de jaren twee maal geinformeerd naar exact de zelfde pompslang als waar de boot mee geleverd werd, omdat bij mij de pompnippel met bayonetsluiting defect was. Beide keren kon of wilde men alleen een andere slang leveren die ik hier in mijn woonplaats al voor minder geld had aangeschaft, maar helaas meer tegendruk op de voetpomp leverde. Verder kreeg ik op een latere vraag, welke aan het zelfde start mailtje hing geen antwoord.

Ik heb met de boot verder geen probleem, maar nazorg is in mijn ogen een belangrijk detail...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

25-08-2015 15:54

Tja tegenwoordig heb je zoveel merken en soorten.. En het komt allemaal uit China.. ;)
Ik zou ook echt goed kijken naar aftersales. Met boten die uit de winkel komen of via boilieboeren vraag ik me wel eens de service af.. Het is vaak retour fabrikant voor de service.. Je bent je boot zo enkele weken kwijt..
Dit is trouwens niet bij alle winkels of boilieboeren, maar er is een wilde handel onstaan laatste jaren..

Dit is ook de reden dat ik de boot bij Arjan (Vortex) gekocht heb, hij is deels betrokken geweest bij het ontwerp van de boot en kan ook veel reparaties uitvoeren.. Ook de aftersales is prima..

Na 2 jaar leek mijn boot lek te zijn, liep heel langzaam leeg.. Ik kon geen gat ontdekken, mailtje naar Arjan en kreeg binnen no-time een reactie dat ik de ventielen eens moest aandraaien met de ventielsleutel... Problem solved..

Ik heb er nog geen plakkers opzitten, maar ik weet zeker dat als ik een complexe reparatie heb ik ook bij Arjan terecht kan.

Persoonlijk zou ik dus alleen een boot en of toebehoren kopen bij een bedrijf/persoon die je ook echt gelijk kan helpen in geval van problemen. En niet dat je de boot achter moet laten bij een winkel die hem vervolgens doorstuurt naar de leverancier...
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

25-08-2015 19:11

Heb nog steeds een vortex 285dlx met electro minn kota 55 lbs en merc 4 pk 4 takt,
wilde enige tijd geleden een fox 240 aanschaffen ivm te grote vortex(dacht ik)

Heb voordat ik de fox ging halen, van een maat dezelfde boot weekendje uitgeprobeerd op de Nederrijn, wat ben ik blij dat ik mijn vortex nog niet weg heb gedaan ,
ik had bij het uitvaren een tanker gemist`` was vroeg nog niet uitgeslapen``, deze voer op nog geen 6 meter van mijn bootje .

Ik heb alles en iedereen vast moeten houden om niet om te gaan , nooit meer.
Ik weet nu pas wat ik aan mijn vortex heb , deze houd zich perfect over de golven zowel op de kop als zijdelings.

Zo een klein bootje is leuk op een binnen watertje of meertje in de luwte
maar niet op de grote rivieren of plas
gr Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

25-08-2015 20:06

Had je dat voor deze test al niet een beetje kunnen nagaan Henk..?

Ik heb lange tijd een 3.00 meter quicksilver airdeck gehad met 5 pk benzinemotor. Hiermee kon ik op de wat grotere wateren goed weg komen, ook Had ik hier genoeg ruimte in voor al mijn visspullen of om vanuit te dagvissen. Daarbij had ik een plastimo 180 roll-up. Handig voor uitvaren of voeren en drillen gaat ook nog prima op kalm water.

Toen ik een 2.00 meter vortex AD kon overnemen heb ik mijn oude boten verkocht. Ik vis voornamelijk op middelgroot water en ik gebruikte de grote boot te weinig. De vortex was een zeer fijne boot maar ik vond deze erg lomp voor zijn lengte. Het oprollen gaat lastig en het blijft een groot en zwaar pak. Zoals je kunt lezen heb ik deze boot dan ook weer weg gedaan omdat ik liever weer een kleinere 180 wilde. Ik kon een beaut 180 krijgen en ben hier op dit moment erg tevreden mee. Past precies in mijn visserij op dit moment en als ik weer een grotere boot nodig heb dan schaf ik deze tezijner tijd wel weer aan.

Wat ik hiermee bedoel te zeggen is dat elke visserij een bepaalde boot vraagt qua lengte maar ook qua materiaal. Kijk voor jezelf wat het beste in jouw visserij past.

Gr.
©
Remco Oudhuyzen
Berichten: 2162
Lid geworden op: 21-04-2003 02:00
Locatie: Hengelo

25-08-2015 23:41

Mee eens Lesley, het ligt aan de situatie welke boot geschikt is..
Toen ik mijn boot kocht 3 jaar geleden heb ik bewust gekozen voor een 270 Basic met harde bodem..
Qua afmeting zou dit perfect zijn om goed uit de voeten te kunnen, kan er mee uitvaren, drillen, verkassen etc..

De keuze was toen nog niet zo groot als nu, maar heb ook zeer sterk getwijfeld over een 240 Roll Up, iets kleiner maar wel lichter en makkelijker op te zetten..
Verschil was toch 14kg en geen gekloot met de bodem erin proppen..
Achteraf ben ik blij dat ik toch voor een grotere boot ben gegaan, deze is veel stabieler en heeft betere vaareigenschappen bij wind en hogere golven etc..
Ook het formaat is groot genoeg om spullen te verkassen, dit was echt wel een pre voor mij, ik wilde mijn spullen kunnen overvaren, nu kan dit denk ik ook wel in een 180-200 bootje maar het is wel iets beperkter en een electro is nodig, ander heb je echt ruimte te kort.
In mijn boot kan ik gewoon blijven roeien met al me rotzooi :)
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

26-08-2015 03:21

nou nee niet helemaal ,
ligt ook een beetje aan het type water en de bodem verloop ,
ik heb in het verleden vooral aan de Maas gezeten, gebruik makend van de zodiac 265 ,
daar was het al direct 3,5 meter diep, het golfverloop is daar vrij rustig tov nederrijn
waar ik nu vis zit ik in de buurt van een gedeelte wat vrij regelmatig onderloopt ,
hierdoor is er een natuurlijk uitsparing in de bodem met aan weerskanten steile stukken oplopend van 5 naar nog geen 1.5 diepte.
door deze grilligheid komen de golven als een zweepslag(kort en hevig) binnen ,
vooral als de tankers of binnenschepen kort onder de kant voorbij komen.

nadeel is wel dat ik eerst via Rhenen en de Grebbenberg naar een openbare trailerhelling moet, de boel moet traileren en dan vervolgens een aardig stukje met volle bepakking terug moet varen.
Met dank aan de heren van het dijkverzwaringsproject , waardoor een aantal trailerplaatsen zijn vervallen
Het is ondoenlijk om voor 1 of 2 nachtjes de boel 6 keer moet heen en weer lopen in de uiterwaarden, over prikkeldraad enzo
ik ben geen 20 meer en mijn diensttijd is alweer jaren geleden
gr Henk

ps hoe ziet zo een ventielsleutel eruit , ook ik heb last van weinig leeglopen van de boot , hij staat het hele jaar door op de trailer onder een dekkleed.
maar nu en dan moet ik hem oppompen ,
in dan niet helemaal leeg maar de boot zakt dan wel licht over de trompetrollen heen
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

11-03-2016 12:28

Deze toch maar weer eens een nieuw leven inblazen ,
waarom.
Ik begrijp dat er afgelopen tijd diverse boten met huif zijn verkocht van het merk Vortex 4.20 meter(evt ander merk),
ik heb op internet gezocht naar ervaringen en dergelijke, maar kom niets tegen .
Dus vandaar dat ik het hier even probeer ,
Dus wat zijn de ervaringen hiermee qua gebruik, onderkomen, stabiliteit( zag een foto waarbij een stretcher over 1 luchtband stond opgesteld hierdoor uitstap ruimte) en ruimte voor materiaal en evt gebruik van een kookinstallatie .
Gebruik op wat ruiger water .
graag ook fotos
Gr Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend